WADDINXVEENSE
HEFBRUG OVER DE
GOUWE ZESTIG JAAR
r
I
H'ir... I
s
Os!
I
Ki
I
w
jH
WW
I
,.:.g
WW
Eu,
7 II
i
B a
/h
11
PAGINA 17
WOENSDAG 3 JULI 1996 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN
Een blik vanaf de oever aan de Nesse op het scheepvaart-
Sjaak Noteboom).
Eén auto op de hefbrug en een rij wachtende auto's op de westelijke oprit van de Kerkweg-
Oost. (Foto: Sjaak Noteboom).
ig over de Gouwe in Waddinxveen bestaat 60 jaar. De vaste oeververbinding
1936 ongeveer 225.000 gulden. (Foto: Sjaak Noteboom).
-
Dorst).
geen tijd meer. (Foto: Sjaak Noteboom).
7
-
De hefbrug over de Gouwe is dag en nacht geopend. Het
I
i
De hefbrui
kostte in 1
1
bouw van de bruggen begon
nen. In verband met de slech
te ondergrond werden de
landhoofden gefundeerd op
putten. De totale bouwkosten
voor beide bruggen beliepen
tezamen ongeveer 450.000
gulden.
De belangrijkste aannemers
waren voor de onderbouw
Hollandse Beton Maatschap
pij, voor het constructiewerk
NV De Vries Robbé Co,
voor het bewegingswerk
Werkspoor, voor het elektro-
gedeelte Heemaf en voor het
schilderwerk Misset Hilver
sum.
In de opzichtersboeken werd
gemeld dat de hefbrug in
Waddinxveen op woensdag 8
juli 1936 in gebruik is geno
men. In 1981 kwam het Gou-
we-aquaduct voor het verkeer
beschikbaar, waarna in 1987
de vernieuwde Coenecoop-
brug volgde.
In 1984 heeft de Waddinx-
veense hefbrug over de Gou
we een belangrijke reparatie
ondergaan, waarbij het oude
houten wegdek door een sta
len is vervangen.
Eén van de markantste her
kenningspunten van Wad
dinxveen is en blijft natuur
lijk de hefbrug over de Gou
we. Dit karakteristieke
bouwwerk, met een hoogte
van ruim 42 meter, valt al
van ver in de omgeving op.
-3 GF
schap Waddinx
veen
hand
korte
van
een
tenknipsel en 17 foto’s, deels
uit de historische collectie
van Jan Oskam.
Ruim een jaar geleden is bij
het gemeentebestuur nog wel
gewezen op de 60e ’verjaar
dag’ van de voor het Gouwe-
dorp zo belangrijke hefbrug,
maar er werden uiteindelijk
geen activiteiten ontwikkeld
om dit feit niet ongemerkt
voorbij te laten gaan.
Het 50-jarig bestaan van de
Boskoopse en de Waddinx-
veense hefbrug over de Gou
we was in 1986 voor de pro
vincie Zuid-Holland overi
gens wel aanleiding tot de
organisatie van enkele feeste
lijkheden die voornamelijk
een bestuurlijk karakter had
den.
Bovendien moesten die fees
telijkheden toen vooral in
verband worden gebracht
met de opening van de ver
nieuwde Julianasluis te
Gouda op woensdag 18 juni
1986.
De bevolking kwam er tien
jaar geleden niet of nauwe
lijks aan te pas. Er was overi
gens nog wel een creatieve
wedstrijd en een tentoonstel
ling georganiseerd over ’brug
gen en sluizen’.
De grote reconstructie van de
Schinkel-Gouwevaart, waar
toe in 1922 was besloten,
maakte ook de vervanging
van de toen nog nieuwe op
haalbruggen in Waddinxveen
en Boskoop noodzakelijk.
In 1929 werd besloten dat de
doorvaartwijdte van de nieu
we bruggen 25 meter zou
worden, zodat twee schepen
van 2.000 ton er tegelijk door
zouden kunnen varen.
Voor deze grote overspanning
werden hefbruggen ontwor
pen met een doorvaarthoogte
in gesloten stand van 2,50
meter en een maximale hef-
hoogte van ongeveer 35 me
ter. In 1935 werd met de
Voor menige Waddinxvener
betekent de aanblik van de
hefbrug - na enige tijd van af
wezigheid uit het Gouwedorp
- dat hij weer thuis is. Soms
geliefd, maar meestal ver
wenst door de weggebruiker
vanwege de wachttijden die
optreden bij het passeren van
het scheepvaartverkeer.
Op woensdag 8 juli 1936 ’s
morgens om acht uur werd de
gloednieuwe hefbrug in ge
bruik genomen. Ondanks het
vroege uur was er voor deze
gebeurtenis grote belangstel
ling van de Waddinxveense
bevolking, die
zich aan de bei
de zijden van de
Gouwe had ver
zameld.
Namens de Pro
vinciale Waters
taat waren aan-
Het is soms voor vrachtwagenchauffeurs niet gemakkelijk de hefbrug te passeren. Op de
ze foto gaat de bestuurder na of zijn wegreus niet te hoog is beladen. Dat bleek het geval.
Een verkeerschaos was het gevolg. (Foto: Intercolor De Rooy).
brugwachtershuisje blijft dan bemand. (Foto: W. van Boe-
kom Maas).
VS
De Gouwe een belangrijk onderdeel van de staande-mast-route tussen het Usselmeer en I r
Zeeland - wordt uiteraard ook geregeld op voldoende diepte gehouden voor de jaarlijks banen te leiden regelde de politie in vroeger tijd nog wel
I. meer dan 1.000 tankers met kerosmeschepen van Rotterdam naar Schiphol. (Foto: Joop eens het een en ander met verkeerslichten. Daarvoor is nu
wezig hoofdinge- verkeer op de Gouwe bij de Waddinxveense hefbrug. (Foto:
nieur L.F. van
der Wall en de
ingenieurs W.J.
de Kock van
Leeuwen en T.J.
Harskamp. Ook bouwkundi
ge P.B. Sips van de Provincia
le Waterstaat gaf blijk van
zijn belangstelling.
Het gemeentebestuur werd
vertegenwoordigd door bur
gemeester P.A. Troost, ge
meentesecretaris A. Kreupe-
ling en de beide wethouders
J.G. Herfst en J. van Tol.
Na de openstelling, die zon
der officieel vertoon plaats
vond, stroomde het publiek
de brug op. Daarna werd er
plaats gemaakt voor de afge
vaardigden van de Provincia
le Waterstaat en het gemeen
tebestuur.
Om aan het hele gebeuren
nog enigszins een officieel
tintje te geven, hadden zij de
eer met de brug omhoog te
gaan. .De hefbomen sloten
zich. Het 26 meter lange en 9
meter brede gevaarte zette
zich langzaam in beweging.
Nagestaard door het publiek
bereikte men de maximale
brughoogte.
tl
Om het verkeer over de Waddinxveense hefbrug in goede
De Waddinxveense ouderen hebben al bvijf jaar lang vanuit
hun onderkomen aan de Nesse een prachtig uitzicht op al
dat moois waarvoor de Waddinxveense hefbrug moet wor
den geopend. (Foto: Sjaak Noteboom).
ff*ir
5.2
De hefbrug in Waddinxveen en de Gouwe gezien vanuit een heteluchtballon. Rechts onder
de Zeeheldenbuurt en links in het midden het gemeentehuis en het Brugcentrum. (Foto:
Bert Woudenberg).
aan
van
bijdrage
redacteur J. Versluis en
bouwtekening, een kran-
1
I
<5
V’l*
- Scheepvaart op de Gouwe, gezien vanaf de Waddinxveense hefbrug. (Foto: Sjaak Note-
boom).
WADDINXVEEN - Deze
.maand is het precies zestig
jaar geleden dat de hefbrug
over de Gouwe in Waddinx
veen in gebruik werd geno
men. De officiële openingsda
tum was woensdag 8 juli
1936. De hefbrug in Boskoop
is even oud, zij het dat de offi
ciële opening daarvan plaats
vond op 7 oktober 1936. De
hefbrug Gouwsluis in Alphen
aan den Rijn kwam pas in
1938 gereed.
Aan het twaalfde lustrum
van de Waddinxveense hef
brug over de Gouwe wordt
geen officiële
aandacht be
steed. Dat ge
beurt overigens
wel in het juni-
tijdschrift ’Het
dorp Waddinx
veen’ van de
Vereniging His
torisch Genoot-
In de leuning van de hefbrug is het jaartal van de
de openstelling'1936' (nog voorzien van 'Anno') veran-
een kerd. (Foto: SJaak Noteboom).
-
;.X 1 - -
In de leuning
kerd. (Foto: SJaak Noteboom).
-
U*'
5
7
V
i I
-Is
iii-
W - 'ft.,.
■5^
a
x**15-
I t
Het openstellen van deze
nieuwe hefbrug was een be
langrijke verbetering voor
het toenemende auto- en
scheepvaartverkeer. Het be
tekende ook een grote veran
dering in het dorpsbeeld van
Waddinxveen, waarmee de
gezellige sfeer van het oude
centrum grotendeels verloren
ging.
Fj?* -
-Sï
L/^‘
r
V; - .X’ 'w
ér w
<5^W «>1 ft-5
ft' -
t XX
x«..
'ft®/ T*