WADDINXVEENSE HEFBRUG OVER DE GOUWE ZESTIG JAAR r I H'ir... I s Os! I Ki I w jH WW I ,.:.g WW Eu, 7 II i B a /h 11 PAGINA 17 WOENSDAG 3 JULI 1996 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN Een blik vanaf de oever aan de Nesse op het scheepvaart- Sjaak Noteboom). Eén auto op de hefbrug en een rij wachtende auto's op de westelijke oprit van de Kerkweg- Oost. (Foto: Sjaak Noteboom). ig over de Gouwe in Waddinxveen bestaat 60 jaar. De vaste oeververbinding 1936 ongeveer 225.000 gulden. (Foto: Sjaak Noteboom). - Dorst). geen tijd meer. (Foto: Sjaak Noteboom). 7 - De hefbrug over de Gouwe is dag en nacht geopend. Het I i De hefbrui kostte in 1 1 bouw van de bruggen begon nen. In verband met de slech te ondergrond werden de landhoofden gefundeerd op putten. De totale bouwkosten voor beide bruggen beliepen tezamen ongeveer 450.000 gulden. De belangrijkste aannemers waren voor de onderbouw Hollandse Beton Maatschap pij, voor het constructiewerk NV De Vries Robbé Co, voor het bewegingswerk Werkspoor, voor het elektro- gedeelte Heemaf en voor het schilderwerk Misset Hilver sum. In de opzichtersboeken werd gemeld dat de hefbrug in Waddinxveen op woensdag 8 juli 1936 in gebruik is geno men. In 1981 kwam het Gou- we-aquaduct voor het verkeer beschikbaar, waarna in 1987 de vernieuwde Coenecoop- brug volgde. In 1984 heeft de Waddinx- veense hefbrug over de Gou we een belangrijke reparatie ondergaan, waarbij het oude houten wegdek door een sta len is vervangen. Eén van de markantste her kenningspunten van Wad dinxveen is en blijft natuur lijk de hefbrug over de Gou we. Dit karakteristieke bouwwerk, met een hoogte van ruim 42 meter, valt al van ver in de omgeving op. -3 GF schap Waddinx veen hand korte van een tenknipsel en 17 foto’s, deels uit de historische collectie van Jan Oskam. Ruim een jaar geleden is bij het gemeentebestuur nog wel gewezen op de 60e ’verjaar dag’ van de voor het Gouwe- dorp zo belangrijke hefbrug, maar er werden uiteindelijk geen activiteiten ontwikkeld om dit feit niet ongemerkt voorbij te laten gaan. Het 50-jarig bestaan van de Boskoopse en de Waddinx- veense hefbrug over de Gou we was in 1986 voor de pro vincie Zuid-Holland overi gens wel aanleiding tot de organisatie van enkele feeste lijkheden die voornamelijk een bestuurlijk karakter had den. Bovendien moesten die fees telijkheden toen vooral in verband worden gebracht met de opening van de ver nieuwde Julianasluis te Gouda op woensdag 18 juni 1986. De bevolking kwam er tien jaar geleden niet of nauwe lijks aan te pas. Er was overi gens nog wel een creatieve wedstrijd en een tentoonstel ling georganiseerd over ’brug gen en sluizen’. De grote reconstructie van de Schinkel-Gouwevaart, waar toe in 1922 was besloten, maakte ook de vervanging van de toen nog nieuwe op haalbruggen in Waddinxveen en Boskoop noodzakelijk. In 1929 werd besloten dat de doorvaartwijdte van de nieu we bruggen 25 meter zou worden, zodat twee schepen van 2.000 ton er tegelijk door zouden kunnen varen. Voor deze grote overspanning werden hefbruggen ontwor pen met een doorvaarthoogte in gesloten stand van 2,50 meter en een maximale hef- hoogte van ongeveer 35 me ter. In 1935 werd met de Voor menige Waddinxvener betekent de aanblik van de hefbrug - na enige tijd van af wezigheid uit het Gouwedorp - dat hij weer thuis is. Soms geliefd, maar meestal ver wenst door de weggebruiker vanwege de wachttijden die optreden bij het passeren van het scheepvaartverkeer. Op woensdag 8 juli 1936 ’s morgens om acht uur werd de gloednieuwe hefbrug in ge bruik genomen. Ondanks het vroege uur was er voor deze gebeurtenis grote belangstel ling van de Waddinxveense bevolking, die zich aan de bei de zijden van de Gouwe had ver zameld. Namens de Pro vinciale Waters taat waren aan- Het is soms voor vrachtwagenchauffeurs niet gemakkelijk de hefbrug te passeren. Op de ze foto gaat de bestuurder na of zijn wegreus niet te hoog is beladen. Dat bleek het geval. Een verkeerschaos was het gevolg. (Foto: Intercolor De Rooy). brugwachtershuisje blijft dan bemand. (Foto: W. van Boe- kom Maas). VS De Gouwe een belangrijk onderdeel van de staande-mast-route tussen het Usselmeer en I r Zeeland - wordt uiteraard ook geregeld op voldoende diepte gehouden voor de jaarlijks banen te leiden regelde de politie in vroeger tijd nog wel I. meer dan 1.000 tankers met kerosmeschepen van Rotterdam naar Schiphol. (Foto: Joop eens het een en ander met verkeerslichten. Daarvoor is nu wezig hoofdinge- verkeer op de Gouwe bij de Waddinxveense hefbrug. (Foto: nieur L.F. van der Wall en de ingenieurs W.J. de Kock van Leeuwen en T.J. Harskamp. Ook bouwkundi ge P.B. Sips van de Provincia le Waterstaat gaf blijk van zijn belangstelling. Het gemeentebestuur werd vertegenwoordigd door bur gemeester P.A. Troost, ge meentesecretaris A. Kreupe- ling en de beide wethouders J.G. Herfst en J. van Tol. Na de openstelling, die zon der officieel vertoon plaats vond, stroomde het publiek de brug op. Daarna werd er plaats gemaakt voor de afge vaardigden van de Provincia le Waterstaat en het gemeen tebestuur. Om aan het hele gebeuren nog enigszins een officieel tintje te geven, hadden zij de eer met de brug omhoog te gaan. .De hefbomen sloten zich. Het 26 meter lange en 9 meter brede gevaarte zette zich langzaam in beweging. Nagestaard door het publiek bereikte men de maximale brughoogte. tl Om het verkeer over de Waddinxveense hefbrug in goede De Waddinxveense ouderen hebben al bvijf jaar lang vanuit hun onderkomen aan de Nesse een prachtig uitzicht op al dat moois waarvoor de Waddinxveense hefbrug moet wor den geopend. (Foto: Sjaak Noteboom). ff*ir 5.2 De hefbrug in Waddinxveen en de Gouwe gezien vanuit een heteluchtballon. Rechts onder de Zeeheldenbuurt en links in het midden het gemeentehuis en het Brugcentrum. (Foto: Bert Woudenberg). aan van bijdrage redacteur J. Versluis en bouwtekening, een kran- 1 I <5 V’l* - Scheepvaart op de Gouwe, gezien vanaf de Waddinxveense hefbrug. (Foto: Sjaak Note- boom). WADDINXVEEN - Deze .maand is het precies zestig jaar geleden dat de hefbrug over de Gouwe in Waddinx veen in gebruik werd geno men. De officiële openingsda tum was woensdag 8 juli 1936. De hefbrug in Boskoop is even oud, zij het dat de offi ciële opening daarvan plaats vond op 7 oktober 1936. De hefbrug Gouwsluis in Alphen aan den Rijn kwam pas in 1938 gereed. Aan het twaalfde lustrum van de Waddinxveense hef brug over de Gouwe wordt geen officiële aandacht be steed. Dat ge beurt overigens wel in het juni- tijdschrift ’Het dorp Waddinx veen’ van de Vereniging His torisch Genoot- In de leuning van de hefbrug is het jaartal van de de openstelling'1936' (nog voorzien van 'Anno') veran- een kerd. (Foto: SJaak Noteboom). - ;.X 1 - - In de leuning kerd. (Foto: SJaak Noteboom). - U*' 5 7 V i I -Is iii- W - 'ft.,. ■5^ a x**15- I t Het openstellen van deze nieuwe hefbrug was een be langrijke verbetering voor het toenemende auto- en scheepvaartverkeer. Het be tekende ook een grote veran dering in het dorpsbeeld van Waddinxveen, waarmee de gezellige sfeer van het oude centrum grotendeels verloren ging. Fj?* - -Sï L/^‘ r V; - .X’ 'w ér w <5^W «>1 ft-5 ft' - t XX x«.. 'ft®/ T*

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1996 | | pagina 17