Presentje voor verkeersbrigadiers Geen prijs voor Wnddinxveens ICW Hoogwaardige sneltram tussen Gouda en Katwijk Waddinxveners straks met sneltram naar het strand Luifelbaan was scoutingbaan (ft Voordelen tramlijn op een rij Kunst in vitrine Jp PAGINA 15 In het begin van de jaren zeventig kreeg Waddinxveen er de NS-hafte Waddinxveen-Noord mj. Langs de spoorlijn is een extra halte voorzien ter hoogte van het bedrijvenpark imd'. (toto: Archief - Sjaak Noteboom). WOENSDAG 17 JULI 1996 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN Een blik op de spoorlijn tussen Gouda en Waddinxveen bij 't Weegje. Deze lijn zal worden veranderd in een sneltram. (Foto: Archief Sjaak Noteboom). De Waddinxveense scoutinggroep Pieter Maritz zorgden voor een dag lang scoutingactivi- teiten in het winkelcentrum Luifelbaan in Waddinxveen-Noord. (Foto: Luifelbaan). ,y: - Bi ■I~ j - i» - tü- Tijdschema Waddinxveen ën Gouda en weer terug. Langs de be soms De bijeenkomst werd georga niseerd in samenwerking met de Belangenvereniging Be drijven Rijswijk (BBR), die de prijs de vorige keer heeft ge wonnen. metro en ook gelet op de leng te van de lijn. Dit komt doordat enerzijds blijven in vergelijking met een traditionele sneltram of buslijnen zullen meer sluiten op de tram. Tussen Leiden en Katwijk rijdt de tram via Oegstgeest en Rijnsburg of via een vrije de-Rijndijk en bij de Burge meester Smeetsweg in Zoe- terwoude (Heineken) en mo gelijk ook in Leiden-Room- burg. Ook hier wordt het busnet afgestemd op de snel tram. dag vanaf twee uur in het ge meentehuis aan het Raad huisplein een blijk van waar dering overhandigd namens het gemeentebestuur. eindrapport in de vorm van Alphen-Ridderveld. een beleidsplan gereed. Het Weekblad voor Waddinxveen publiceerde er eerder over. In het project participeren, naast de initiatiefnemers, de 12 betrokken' gemeenten Noordwijk, Katwijk, Rijns burg, Oegstgeest, Valken burg, Leiden, Zoeterwoude, Rijnwoude, Alphen aan den Rijn, Boskoop, Waddinxveen en Gouda. Gemikt wordt nu op een ver dere concretisering van het eind vorige maand openbaar is gemaakt. gezamenlijk den Rijn-Leiden. De benodig de provincie ject is in april van aangemeld bij het rijk voor opname in het Meerjarenpro gramma Infrastructuur en Transport 1997-2001 (MIT). Het rijk is de belangrijkste geldverstrekker bij dit soort grotere openbaar vervoerpro- gaan er op vooruit omdat ze minder hoeven over te stap pen en sneller kunnen reizen. Sommigen krijgen echter met langere loopafstanden of ex tra overstaps te maken. Het spreekt vanzelf dat per goed openbaar saldo sprake moet zijn van een aanzienlijke verbetering. De reiziger moet erop voor uitgaan en de investering in infrastructuur moet verant woord zijn. Alternatieven voor het tram- systeem worden als referen tie nog onderzocht en uitge werkt. Bijvoorbeeld het hand haven en verbeteren van het huidige systeem met trein en bus. Ook tussenoplossingen worden meegenomen zoals vertramming van de spoorlijn jecten. Gouda-Leiden aangevuld met De start een bussysteem. De trams passen zich gedu rende het hele traject voort durend als een kameleon aan bij de omgeving: zo zijn ze ge schikt om op de spoorrails tussen Gouda en Leiden- WADDINXVEEN - Enkele le den van de Waddinxveense Kunst Kring exposeren in de vitrine van het administra tiekantoor Van der Loo op de hoek Willem de Zwijgerlaan- Koningin Wilhelminaplein. Er is werk te zien van Magg Bosma, Joke Dijkhuizen, Ma rianne Slotboom, Lies van Straalen, Jan Veenhuizen en Ans Wekking. Dit zestal neemt deel aan de groep mo- deltekenen en schilderen. is de halte-afstand meerdere kilometers. Bijvoorbeeld tussen Alphen aan den Rijn en Hazerswoude of tussen Alphen aan den Rijn en Boskoop. De gemid delde snelheid over het hele traject is daardoor met onge veer 40 km per uur relatief hoog. Ter vergelijking, een stadstram rijdt gemiddeld slechts 20 km per uur. De sneltram is een hoogwaar dig openbaar vervoerprodukt. Het comfort, de overzichte lijkheid van het lijnennet en de gunstige reistijden scoren bij de tram hoger dan bij de bus. Vergeleken met de trein zijn er meer haltes en meer recht streekse verbindingen moge lijk. Ook gaat, in vergelijking uiterlijk vergelijkbaar met de sneltrams in Nieuwegein en Amstelveen. De lijnvoering is gestrekt, wat betekent dat de sneltram geen omwegen zal maken. De afstand tussen de verschil lende haltes varieert. In de stad is er om de 600 a 800 me ter een halte. Buiten de stad Maar omdat een tram sneller optrekt en afremt dan een trein zal de totale rijtijd tus sen Alphen aan den Rijn en Gouda ongeveer gelijk blij ven. Het busnet zal, waar nu deels evenwijdig aan de trein gereden wordt, meer op de sneltramhaltes gericht wor den. Tussen Alphen aan den Rijn en Leiden zal de snel tram de stoptreinen gaan vervangen en over de spoor rails rijden. Er blijft wel een sneltrein (InterRegioverbin- ding) Leiden-Alphen aan den Rijn-Utrecht. Ook hier komen extra haltes en wel in Alphen aan den Dit gebeurde zowel aan vol wassenen als aan kinderen die deze verantwoordelijke taak het afgelopen jaar heb ben vervuld. Ditmaal waren onder andere de verkeersbri- gadiers uitgenodigd van de Prins Willem-Alexander- school (locatie Oranjelaan). snelheden tot zo’n 100 km per uur, hier lijkt de tram haast een trein. In de Leidse binnenstad ver toont het systeem meer over eenkomsten met een stads tram. Terwijl ten westen van Leiden wordt gestreefd naar zoveel mogelijk vrije baan en de tram zich met recht snel tram mag noemen. Bij het maken van plannen komt men diverse problemen De Rijn Gouwe Lijn in de tijd: - in april 1995 is het pro ject Rijn Gouwe Lijn ge start met de vaststelling van een plan van aanpak. Er worden deelstudies uitgevoerd naar vervoer waarde, exploitatie, in passing, aanlegkosten, verkeerskundige conse quenties en het medege bruik van de spoorlijn Gouda-Leiden - in april-mei 1996 is de eindrapportage, het be leidsrapport, gereed; - medio 1996 opname in verkennende fase van het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Trans port van de rijksoverheid; - 1996-1997 verkennende fase: naar besluitvorming over nut en noodzaak van de lijn en de uitwerking van concrete oplossingen; -1997-1998 planstudiefa- se tracé-MER-procedure of vergelijkbaar traject: naar een tracébesluit; - uitvoeringsfase. Het plan is een product van Zuid-Holland, de vervoerre- van het project is vervolgens niet alleen afhan-t kelijk van de besluitvorming zoveel mogelijk door de tram bij het rijk, maar hangt ook af worden overgenomen en de, van de regio en van de geko- buslijnen zullen meer aan- zen fasering van de aanleg. Een mogelijke fasering is nu en Leiden- nog niet uitgewerkt. Lammenschans te rijden met Duidelijk is wel dat uitvoe ring in elk geval stapsgewijs baan evenwijdig aan de pro- zal plaatsvinden; bijvoor beeld eerst het traject Lei- den-Katwijk, dan Alphen aan den Rijn-Gouda. Tussen Alphen aan den Rijn en Gouda, zal de tram de er sprake is van een even wichtige, en prettig drukke lijnbelasting en mede daar door van een gunstige exploi tatie. De kostendekkingsgraad - de mate waarin de exploitatie kosten worden gedekt door de kaartverkoop - zal tussen de 86 en 95% kunnen bedragen. Er is vrij gedetailleerd onder zocht of er genoeg ruimte is om een sneltram te kunnen aanleggen. Tevens is verkend denkbaar zoals vertramming wat de gevolgen voor de af wikkeling van het autover keer zijn. Door middel van foto-monta- ges, dwarsprofielen en ver kenning van alternatieve tr acés is meer inzicht verkre gen in de mogelijkheden. De sneltram blijkt op alle plaat sen inpasbaar. Afbraak van de bebouwing is in principe niet nodig. Wel kan de aanleg ten koste gaan van fietspaden, parkeer- of rij stroken. Een aantrekkelijk sneltramsysteem vraagt een behoorlijke gemiddelde snel heid en een betrouwbare dienstregeling. Een vrije baan is daarom uitdrukkelijk land, de vervoerregio Rijn-.en gewenst en zal op een aantal - plaatsen ten kosten gaan van andere functies. WADDINXVEEN - Vorige week donderdagmiddag 11 ju li zijn de verkeersbrigadiers in Waddinxveen door het gemeentebestuur weer beloond met een presentje. DEN HAAG/WADDINXVEEN - De Vereniging van On dernemingen in Alphen aan den Rijn en omgeving (VOA) heeft de prijs voor de beste Zuidhollandse be- drijvenkring in 1996 gewonnen. Een van de dertien kandidaten was ook de ondernemingskring ’Indus trieel Contact Waddinxveen’ (ICW). ningen reizen er in het jaar 2010 dagelijks tussen de 60.000 en 75.000 mensen met de Rijn Gouwe Lijn. In de spits passeren in de drukste richting en op het drukste punt, tussen Katwijk en Leiden, ruim 2.700 reizi gers per uur. De voordelen van de Rijn Gouwe Lijn zijn groenvoorzieningen, terug te vinden in de begrip pen betrouwbaar, vlug, com fortabel, frequent, regelmati ge dienstregeling en betaal baar. De Rijn Gouwe Lijn is een gezamenlijk initiatief van de provincie Zuid-Hol- WADDINXVEEN - Het was zaterdag weer gezellig druk in het winkelcentrum Luifel- baan in Waddinxveen-Noord. Evenals vorig jaar was scou tinggroep Pieter Maritz door de winkeliers uitgenodigd om er samen met de jongere kin deren een gezellige boel van te maken. En dat is wederom gelukt. Fanatiek probeerde men de Op de nieuwe trajecten wordt zoveel mogelijk gestreefd naar een vrije trambaan op het maaiveld. Wanneer dat door ruimtegebrek niet moge lijk is, dan zal de tram met het overige verkeer mee kun nen rijden. Een dergelijk flexibel tram- systeem is met groot succes ontwikkeld in Karlsruhe en wordt in tal van andere Euro pese steden toegepast. De Rijn Gouwe Lijn moet een aantrekkelijk alternatief gaan vormen voor het autoge bruik in het woon-werkver- keer. Maar ook voor het toe ristisch verkeer zal de tram een belangrijke functie kun nen krijgen. Bijvoorbeeld naar de kust. De rijtijd Lei- den-Katwijk zal ongeveer een kwartier bedragen. De komst van de sneltram maakt het mogelijk de Leidse binnenstad te ontlasten. In het winkelgebied van de Breestraat is op dit moment een zeer druk busverkeer. Tijdens de spits passeren daar nu ongeveer 60 bussen per uur. Ook het autoverkeer op de drukke oost-westverbindin- gen in de Rijn- en Bollens treek en op de weg tussen Gouda en Alphen aan den Rijn kan door beter openbaar DEN HAAG/WADDINXVEEN - Er zijn plannen voor vervoer beperkt worden. hoogwaardig openbaar tramvervoer van Noordwijk via Langs de Rijn Gouwe Lijn Katwijk, Leiden en Alphen aan den Rijn naar Boskoop, komt een groot aantal haltes. In de stad elke 600 a 800 me ter. Daarbuiten is de halte-af stand groter. De sneltram rijdt in beide richtingen mini maal viermaal per uur. Tus sen Katwijk en Leiden Lam menschans zal zelfs achtmaal per uur een sneltram kunnen gaan rijden. Het aantal reizigers zal tus sen de 60.000 en 74.000 per dag liggen afhankelijk van de gekozen variant. Op jaarba sis zijn er tussen de 19 en 24 miljoen instappers te ver wachten. naar de beschikbare infrast ructuur. Zo wordt rekening gehouden met de mogelijkheid om een koppeling maken met Rand- stadrail. Tevens zullen de sneltrams geschikt zijn om de spoorlijn, samen met de te handhaven sneltrein Leiden- Bollenstreek en de vervoer maatschappij ZWN. In het project participeren de 12 gemeenten Noordwijk, Katwijk, Rijnsburg, Oegst geest, Valkenburg, Leiden, Zoeterwoude, Rijnwoude, Al phen a/d Rijn, Boskoop, Wad dinxveen en Gouda. Verder zijn betrokken Rijks waterstaat directie Zuid-Hol- land, Railned en NS-reizigers en de regio Midden-Holland. Er is een klankbordgroep waarin de verschillende maatschappelijke organisa ties en belangengroeperingen zijn uitgenodigd. De kosten van de eerste stu die woren gedragen door de provincie en de betrokken ge meenten en regio’s. De Rijn Gouwe Lijn strekt zich uit over zo’n 60 kilome ter. De aanleg gaat tussen de 300 en 500 miljoen kosten. De kostendekkingsgraad blijkt gunstig en ligt tussen de 86% en 95%. De trams rijden in de spits minimaal viermaal per uur in twee richtingen. Uiteindelijk, als de Rijn Gou we Lijn er helemaal ligt, is tussen Katwijk en Leiden- Lammenschans in twee rich- machtigen. tingen achtmaal per uur een Het was een zeer geslaagde tram voorzien. De trams zijn dag en de actieve winkeliers vereniging van de Luifelbaan heeft alweer een volgende ac tiviteit gepland. Zaterdag 17 augustus wordt er een grote ballonnenwedstrijd gehou den. De inmiddels traditione le Luifelbaandag zal worden gehouden op zaterdag 7 sep tember. WADDINXVEEN - De nieuwe Rijn Gouwe Lijn tussen Gouda-Wad- dinxveen- Boskoop-Alphen aan den Rijn-Leiden-Katwijk- Noordwijk kent veel voor delen: - een betere bereikbaar heid en leefbaarheid in de regio; - oplossing van de ver keersproblematiek in de Breestraat in Leiden; - goede voorzieningen voor toerisme naar de kust. Leiden, Gouda, Alphen aan den Rijn en het Groe ne Hart; - een goed alternatief voor de' auto in het woon werkverkeer; - ontsluiting van nieuwe woon- en werkgebieden zoals Noordwijk-Brons- geest, Katwijk-Rijnsoe- ver-Nood, Katwijk-Zan- derij, Leiden-Bioscience- park-Academisch Ziekenhuis Leiden, Roomburg, Zoeterwoude bedrijfsterrein Grote Pol der, Hazerswoude, Al phen aan den Rijn-Kerk en Zanen, Waddinxveen- Coenecoop, Gouda-Wes- tergouwe en op langere termijn, want nog in stu die, mogelijk de bouwlo caties bij Zoeterwoude (Grote Polder) of Valken burg (Vliegkamp). DEN HAAG/WADDINXVEEN - Het is mogelijk een hoogwaardige sneltramverbin- ding tussen Gouda-Waddinxveen-Boskoop-Alphen aan vinciale weg langs Valken burg. De keuze hangt af van het reizigersaanbod, de in- passingsmogelijkheden en de mogelijke ontwikkeling van een woningbouwlokatie op trein gaan vervangen en ge- het vliegkamp Valkenburg. 1 1 1 Tussen Katwijk en Noord wijk rijdt de tram via de toe- x! 1 J ry Jj Katwijk binnen en kiest ver volgens een route via de Ko ningin Julianalaan en Bilt- laan naar de Herenweg-Nieu- we Offemweg-Gooweg in Noordwijk. In Katwijk is via een zijtak een verbinding naar het cen trum en het strand voorzien. Verschillende tracés worden onderzocht. Ondermeer via de Zeeweg en de Parklaan. Tussen Katwijk en Noord wijk zijn twee tracés onder zocht. Via de Zwarteweg langs Estec of vanaf de Bilt- laan langs het sportpark di rect naar de Herenweg. In Noordwijk lijkt een eind punt bij het Picképlein lo gisch. Diverse tracés naar de kust worden verkend. Bij voorbeeld via de Beeklaan en de Van de Mortelstraat. Ook in het afgelopen school jaar hebben weer diverse jeugd en volwassen verkeers brigadiers hun vrije tijd ge stoken in het vier maal per dag veilig laten oversteken van de schooljeugd. Al vele jaren ondersteunt het Waddinxveense gemeentebe stuur deze activiteiten met vakmatige, juridische en fi nanciële ondersteuning. Verkeerswethouder Joop Neele (PCW) heeft als loco- burgemeester donderdagmid- In de nieuwe plannen noemt men deze verbinding de ’Rijn en Gouwe Lijn’. De provincie Zuid-Holland, gemeenten, re gio’s en vervoeraanbieders werken samen in het project Rijn Gouwe Lijn om de plan nen verder uit te werken. De Rijn Gouwe Lijn zal staps gewijs worden ontwikkeld. Het vertrekpunt zijn de hui dige trein- en busverbindin- Het rapport concludeert dat gen. In het streefbeeld zijn de functies van trein en bus gro tendeels overgenomen door sneltrams. Het project Rijn Gouwe Lijn bevindt zich op dit moment nog in een beginfase. Ook al ternatieven voor het snel tramsysteem worden nog on derzocht en uitgewerkt. Bij voorbeeld het handhaven en verbeteren van het huidige systeem met trein en bus. Ook tussenoplossingen zijn J1_1_ - J f van de spoorlijn Gouda-Lei den aangevuld met een bus systeem. Volgens de bereke- busdiensten. Veel reizigers (buiten de stad) zoveel moge lijk van bestaande rails ge bruik kan worden gemaakt en anderzijds (in de stad) geen ongelijkvloers systeem nodig is» Tegelijktijd kan toch een vervoer wor den aangeboden. Een bekend voorbeeld van zo’n systeem is te vinden in Karlsruhe. Besluiten over de invoering van de Rijn Gouwe Lijn zijn nog niet genomen. Het pro- In Leiden zal de tram bij de dit jaar Lammenschansweg van de spoorlijn afbuigen in de rich ting van de Breestraat. Via het centrale station wordt de stad weer verlaten, via de Rijnsburgerweg of via de Plesmanlaan. De tram zal aanpassing van het Leidse busnet met zich meebrengen. De functie van de bus in de Breestraat zal «x». vvo^x. rrden Rijn-Leiden en Katwijk- Noordwijk aan te leggen. Dat is de conclusie in het beleidsplan Rijn Gouwe Lijn dat activiteitenkaart vol te krij gen door aan alle spelletjes mee te doen. Immers, dan pas mocht er een leuk prijsje wor den opgehaald. Het zoeken naar de scoutin- gattributen, die in diverse etalages waren verstopt, bleek voor sommigen een hele klus, maar uiteindelijk wis ten toch ruim 100 kinderen hun felbegeerde prijsje te be- In Alphen aan den Rijn is een zijtak voorzien naar Alphen aan den Rijn-Noord (winkel centrum Herenhof). Hier zijn twee traceringsmogelijkhe- den onderzocht: door het cen trum of er omheen. Daarna wordt de President Kennedylaan gevolgd en via de Horstenweg het winkel centrum Herephof bereikt. Vanuit Alphen aan den Rijn- Noord-Ridderveld worden rechtstreekse verbindingen met Leiden-Centrum en Gouda mogelijk. De bedrijfskringprijs, die is toegekend door de regionale werkgeversorganisatie NCW West-VNO, werd uitgereikt door voorzitter W.F. Veene- man.- De VOA heeft de prijs gewon nen omdat zij op professione le wijze de belangen van het bedrijfsleven behartigt bij de gemeente. De gemeente ziet de VOA als een belangrijke partner. De VOA vertegenwoordigt een zeer groot deel van de be drijven in Alphen aan den Rijn. Zij organiseert tal van ledenactiviteiten en vervult daarmee een belangrijke so ciale functie voor onderne mers in Alphen. De verenigng wordt geleid door een bevlo gen bestuur en een vakkun dig secretariaat. Voor de prijs waren in totaal 13 bedrijvenkringen als kan didaten aangemeld. NCW West-VNO heeft de winnaar laten kiezen door een jury. Deze bestond uit voorzitter mr. R.P.M. de Bok van de Ka mer van Koophandel Rotter dam, directeur communicatie drs. H.H.M. Klooster van de landelijke Vereniging VNO- NCW, prof.dr. M.P.Ch.M van Schendelen van de Erasmus Universiteit, burgemeester J.F. Sala van Brielle en be stuurslid I. van Woerden van NCW West-VNO. Voorzitter van de jury was A. Groenen dijk, eveneens bestuurslid van NCW West-VNO. De prijsuitreiking vond plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst van NCW West- VNO voor alle bedrijvenkrin gen in Zuid-Holland bij het European Patent Office in Rijswijk. de investeringen kunnen daardoor enigszins beperkt gio Rijn- en Bollenstreek enblijven. Die spoorlijn zal tussen Al phen aan den Rijn en Leiden en in Gouda-West naar twee sporen uitgebreid worden. Tevens zijn nieuwe tramtra- jecten voorzien vanaf station Leiden-Lammenschans, via de binnenstad van Leiden, Katwijk-Noordwijk uitge- naar Leiden-Centraal en ver breid onderzocht op initiatief volgens via Rijnsburg van 7 land, de vervoerregio Rijn- en Bollenstreek en het vervoer bedrijf ZWN. Er zijn verscheidene deelstu dies uitgevoerd en nu is het met de trein, het optrekken Coenecoop zodra de spoorlijn is 'vertrai en stoppen met een tram veel (Foto: Archief sneller. De introductie van een snel tram betekent ook aanpas sing van de huidige trein- en se aan de orde. Het aantrekkelijke van de plannen rond de Rijn Gouwe Lijn is dat de kosten voor in staande NS-spoorlijn is in Waddinxveen een nieuwe frastructuur redelijk beperkt halte voorzien bij het bedrijvenpark Coenecoop en in 1 Boskoop bij de Snijdelwijk. bruik maken van de spoor rails. Er komen extra haltes in Boskoop-Snijdelwijk, Wad- komstige wijk de Zanderij dinxveen-Coenecoop en het Tr - toekomstige Westergouwe tegen. Een voorbeeld daarvan (Gouda-West). is de gewenste vloerhoogte van de trams. Als wordt uit gegaan van trams met een hoge vloer (circa 85 cm) kan ’overal’ gestopt worden zon der kostbare aanpassingen. Er kan probleemloos worden aangesloten op treinperrons en in de toekomst, rond 2010, op Randstadrail (Den Haag/Rotterdam/Zoeter- meer). Lage-vloertrams zijn beter toegankelijk vanaf straatniveau maar minder geschikt voor hogere snelhe den op het spoor. Koppeling aan Randstadrail is dan niet mogelijk. Een ech te keuze hoeft in dit stadium nog niet te worden gemaakt Rijn-Lorentzweg (Alphen aan dat is pas in de planstudiefa- den Rijn-West), Hazerswou- het intergemeentelijk samen werkingsorgaan Midden-Hol land. In het afgelopen jaar is de mogelijke aanleg van een sneltramverbinding Gouda- Waddinxveen-Boskoop-Al- phen aan den Rijn-Leiden- Katwijk-Noordwijk i j en de provincie Zuid-Hol- Oegstgeest of via Valkenburg - een keuze is nog niet ge maakt - naar Katwijk en Noordwijk. Tenslotte is er nog een aftakking voorzien vanaf Alphen-station naar De totale kosten van dit eind beeld, inclusief de aanpas sing van de spoorlijn, worden globaal geschat op 480 tot 550 miljoen gulden, inclusief de aanpassing aan het be staande spoor. Dat is een relatief laag be drag gelet op de grote lengte van de lijn (circa 60 kilome ter) en vergeleken met ande re railprojecten. De Rijn Gouwe Lijn is geba seerd op een flexibel open project vanaf komend najaar, baar vervoerconcept. Dat wil De Rijn Gouwe Lijn is daar- zeggen dat de sneltrams zich om door de betrokken pfertij- gemakkelijk kunnen voegen en bij minister A. Jorritsma- Lebbink van Verkeer en Wa terstaat aangemeld voor opname in het Meerjarenpro gramma Infrastructuur en Transport. De nieuwe sneltramverbin ding zal zoveel mogelijk ge bruik maken van de bestaan de spoorlijn Gouda-Waddinx- Alphen aan den Rijn-Utrecht, veen-Boskoop-Alphen aan te gebruiken. tv

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1996 | | pagina 15