Presentje voor
verkeersbrigadiers
Geen prijs voor
Wnddinxveens ICW
Hoogwaardige sneltram
tussen Gouda en Katwijk
Waddinxveners straks met
sneltram naar het strand
Luifelbaan was scoutingbaan
(ft
Voordelen
tramlijn
op een rij
Kunst in
vitrine
Jp
PAGINA 15
In het begin van de jaren zeventig kreeg Waddinxveen er
de NS-hafte Waddinxveen-Noord mj. Langs de spoorlijn is
een extra halte voorzien ter hoogte van het bedrijvenpark
imd'.
(toto: Archief - Sjaak Noteboom).
WOENSDAG 17 JULI 1996 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN
Een blik op de spoorlijn tussen Gouda en Waddinxveen bij 't Weegje. Deze lijn zal worden veranderd in een sneltram.
(Foto: Archief Sjaak Noteboom).
De Waddinxveense scoutinggroep Pieter Maritz zorgden voor een dag lang scoutingactivi-
teiten in het winkelcentrum Luifelbaan in Waddinxveen-Noord. (Foto: Luifelbaan).
,y:
-
Bi
■I~
j
-
i» - tü-
Tijdschema
Waddinxveen ën Gouda en weer terug. Langs de be
soms
De bijeenkomst werd georga
niseerd in samenwerking met
de Belangenvereniging Be
drijven Rijswijk (BBR), die de
prijs de vorige keer heeft ge
wonnen.
metro en ook gelet op de leng
te van de lijn.
Dit komt doordat enerzijds
blijven in vergelijking met
een traditionele sneltram of
buslijnen zullen meer
sluiten op de tram.
Tussen Leiden en Katwijk
rijdt de tram via Oegstgeest
en Rijnsburg of via een vrije
de-Rijndijk en bij de Burge
meester Smeetsweg in Zoe-
terwoude (Heineken) en mo
gelijk ook in Leiden-Room-
burg. Ook hier wordt het
busnet afgestemd op de snel
tram.
dag vanaf twee uur in het ge
meentehuis aan het Raad
huisplein een blijk van waar
dering overhandigd namens
het gemeentebestuur.
eindrapport in de vorm van Alphen-Ridderveld.
een beleidsplan gereed. Het
Weekblad voor Waddinxveen
publiceerde er eerder over.
In het project participeren,
naast de initiatiefnemers, de
12 betrokken' gemeenten
Noordwijk, Katwijk, Rijns
burg, Oegstgeest, Valken
burg, Leiden, Zoeterwoude,
Rijnwoude, Alphen aan den
Rijn, Boskoop, Waddinxveen
en Gouda.
Gemikt wordt nu op een ver
dere concretisering van het
eind vorige maand openbaar is gemaakt.
gezamenlijk den Rijn-Leiden. De benodig
de provincie
ject is in april van
aangemeld bij het rijk voor
opname in het Meerjarenpro
gramma Infrastructuur en
Transport 1997-2001 (MIT).
Het rijk is de belangrijkste
geldverstrekker bij dit soort
grotere openbaar vervoerpro-
gaan er op vooruit omdat ze
minder hoeven over te stap
pen en sneller kunnen reizen.
Sommigen krijgen echter met
langere loopafstanden of ex
tra overstaps te maken.
Het spreekt vanzelf dat per goed openbaar
saldo sprake moet zijn van
een aanzienlijke verbetering.
De reiziger moet erop voor
uitgaan en de investering in
infrastructuur moet verant
woord zijn.
Alternatieven voor het tram-
systeem worden als referen
tie nog onderzocht en uitge
werkt. Bijvoorbeeld het hand
haven en verbeteren van het
huidige systeem met trein en
bus. Ook tussenoplossingen
worden meegenomen zoals
vertramming van de spoorlijn jecten.
Gouda-Leiden aangevuld met De start
een bussysteem.
De trams passen zich gedu
rende het hele traject voort
durend als een kameleon aan
bij de omgeving: zo zijn ze ge
schikt om op de spoorrails
tussen Gouda en Leiden-
WADDINXVEEN - Enkele le
den van de Waddinxveense
Kunst Kring exposeren in de
vitrine van het administra
tiekantoor Van der Loo op de
hoek Willem de Zwijgerlaan-
Koningin Wilhelminaplein.
Er is werk te zien van Magg
Bosma, Joke Dijkhuizen, Ma
rianne Slotboom, Lies van
Straalen, Jan Veenhuizen en
Ans Wekking. Dit zestal
neemt deel aan de groep mo-
deltekenen en schilderen.
is de halte-afstand
meerdere kilometers.
Bijvoorbeeld tussen Alphen
aan den Rijn en Hazerswoude
of tussen Alphen aan den
Rijn en Boskoop. De gemid
delde snelheid over het hele
traject is daardoor met onge
veer 40 km per uur relatief
hoog. Ter vergelijking, een
stadstram rijdt gemiddeld
slechts 20 km per uur.
De sneltram is een hoogwaar
dig openbaar vervoerprodukt.
Het comfort, de overzichte
lijkheid van het lijnennet en
de gunstige reistijden scoren
bij de tram hoger dan bij de
bus.
Vergeleken met de trein zijn
er meer haltes en meer recht
streekse verbindingen moge
lijk. Ook gaat, in vergelijking
uiterlijk vergelijkbaar met de
sneltrams in Nieuwegein en
Amstelveen.
De lijnvoering is gestrekt,
wat betekent dat de sneltram
geen omwegen zal maken. De
afstand tussen de verschil
lende haltes varieert. In de
stad is er om de 600 a 800 me
ter een halte. Buiten de stad
Maar omdat een tram sneller
optrekt en afremt dan een
trein zal de totale rijtijd tus
sen Alphen aan den Rijn en
Gouda ongeveer gelijk blij
ven. Het busnet zal, waar nu
deels evenwijdig aan de trein
gereden wordt, meer op de
sneltramhaltes gericht wor
den. Tussen Alphen aan den
Rijn en Leiden zal de snel
tram de stoptreinen gaan
vervangen en over de spoor
rails rijden. Er blijft wel een
sneltrein (InterRegioverbin-
ding) Leiden-Alphen aan den
Rijn-Utrecht.
Ook hier komen extra haltes
en wel in Alphen aan den
Dit gebeurde zowel aan vol
wassenen als aan kinderen
die deze verantwoordelijke
taak het afgelopen jaar heb
ben vervuld. Ditmaal waren
onder andere de verkeersbri-
gadiers uitgenodigd van de
Prins Willem-Alexander-
school (locatie Oranjelaan).
snelheden tot zo’n 100 km per
uur, hier lijkt de tram haast
een trein.
In de Leidse binnenstad ver
toont het systeem meer over
eenkomsten met een stads
tram. Terwijl ten westen van
Leiden wordt gestreefd naar
zoveel mogelijk vrije baan en
de tram zich met recht snel
tram mag noemen.
Bij het maken van plannen
komt men diverse problemen
De Rijn Gouwe Lijn in de
tijd:
- in april 1995 is het pro
ject Rijn Gouwe Lijn ge
start met de vaststelling
van een plan van aanpak.
Er worden deelstudies
uitgevoerd naar vervoer
waarde, exploitatie, in
passing, aanlegkosten,
verkeerskundige conse
quenties en het medege
bruik van de spoorlijn
Gouda-Leiden
- in april-mei 1996 is de
eindrapportage, het be
leidsrapport, gereed;
- medio 1996 opname in
verkennende fase van het
Meerjarenprogramma
Infrastructuur en Trans
port van de rijksoverheid;
- 1996-1997 verkennende
fase: naar besluitvorming
over nut en noodzaak van
de lijn en de uitwerking
van concrete oplossingen;
-1997-1998 planstudiefa-
se tracé-MER-procedure
of vergelijkbaar traject:
naar een tracébesluit;
- uitvoeringsfase.
Het plan is een
product van
Zuid-Holland, de vervoerre-
van het project is
vervolgens niet alleen afhan-t
kelijk van de besluitvorming zoveel mogelijk door de tram
bij het rijk, maar hangt ook af worden overgenomen en de,
van de regio en van de geko- buslijnen zullen meer aan-
zen fasering van de aanleg.
Een mogelijke fasering is nu
en Leiden- nog niet uitgewerkt.
Lammenschans te rijden met Duidelijk is wel dat uitvoe
ring in elk geval stapsgewijs baan evenwijdig aan de pro-
zal plaatsvinden; bijvoor
beeld eerst het traject Lei-
den-Katwijk, dan Alphen aan
den Rijn-Gouda.
Tussen Alphen aan den Rijn
en Gouda, zal de tram de
er sprake is van een even
wichtige, en prettig drukke
lijnbelasting en mede daar
door van een gunstige exploi
tatie.
De kostendekkingsgraad - de
mate waarin de exploitatie
kosten worden gedekt door de
kaartverkoop - zal tussen de
86 en 95% kunnen bedragen.
Er is vrij gedetailleerd onder
zocht of er genoeg ruimte is
om een sneltram te kunnen
aanleggen. Tevens is verkend denkbaar zoals vertramming
wat de gevolgen voor de af
wikkeling van het autover
keer zijn.
Door middel van foto-monta-
ges, dwarsprofielen en ver
kenning van alternatieve tr
acés is meer inzicht verkre
gen in de mogelijkheden. De
sneltram blijkt op alle plaat
sen inpasbaar.
Afbraak van de bebouwing is
in principe niet nodig. Wel
kan de aanleg ten koste gaan
van
fietspaden, parkeer- of rij
stroken. Een aantrekkelijk
sneltramsysteem vraagt een
behoorlijke gemiddelde snel
heid en een betrouwbare
dienstregeling. Een vrije
baan is daarom uitdrukkelijk land, de vervoerregio Rijn-.en
gewenst en zal op een aantal -
plaatsen ten kosten gaan van
andere functies.
WADDINXVEEN - Vorige week donderdagmiddag 11 ju
li zijn de verkeersbrigadiers in Waddinxveen door het
gemeentebestuur weer beloond met een presentje.
DEN HAAG/WADDINXVEEN - De Vereniging van On
dernemingen in Alphen aan den Rijn en omgeving
(VOA) heeft de prijs voor de beste Zuidhollandse be-
drijvenkring in 1996 gewonnen. Een van de dertien
kandidaten was ook de ondernemingskring ’Indus
trieel Contact Waddinxveen’ (ICW).
ningen reizen er in het jaar
2010 dagelijks tussen de
60.000 en 75.000 mensen met
de Rijn Gouwe Lijn.
In de spits passeren in de
drukste richting en op het
drukste punt, tussen Katwijk
en Leiden, ruim 2.700 reizi
gers per uur. De voordelen
van de Rijn Gouwe Lijn zijn
groenvoorzieningen, terug te vinden in de begrip
pen betrouwbaar, vlug, com
fortabel, frequent, regelmati
ge dienstregeling en betaal
baar. De Rijn Gouwe Lijn is
een gezamenlijk initiatief
van de provincie Zuid-Hol-
WADDINXVEEN - Het was
zaterdag weer gezellig druk
in het winkelcentrum Luifel-
baan in Waddinxveen-Noord.
Evenals vorig jaar was scou
tinggroep Pieter Maritz door
de winkeliers uitgenodigd om
er samen met de jongere kin
deren een gezellige boel van
te maken. En dat is wederom
gelukt.
Fanatiek probeerde men de
Op de nieuwe trajecten wordt
zoveel mogelijk gestreefd
naar een vrije trambaan op
het maaiveld. Wanneer dat
door ruimtegebrek niet moge
lijk is, dan zal de tram met
het overige verkeer mee kun
nen rijden.
Een dergelijk flexibel tram-
systeem is met groot succes
ontwikkeld in Karlsruhe en
wordt in tal van andere Euro
pese steden toegepast.
De Rijn Gouwe Lijn moet een
aantrekkelijk alternatief
gaan vormen voor het autoge
bruik in het woon-werkver-
keer. Maar ook voor het toe
ristisch verkeer zal de tram
een belangrijke functie kun
nen krijgen. Bijvoorbeeld
naar de kust. De rijtijd Lei-
den-Katwijk zal ongeveer een
kwartier bedragen.
De komst van de sneltram
maakt het mogelijk de Leidse
binnenstad te ontlasten. In
het winkelgebied van de
Breestraat is op dit moment
een zeer druk busverkeer.
Tijdens de spits passeren
daar nu ongeveer 60 bussen
per uur.
Ook het autoverkeer op de
drukke oost-westverbindin-
gen in de Rijn- en Bollens
treek en op de weg tussen
Gouda en Alphen aan den
Rijn kan door beter openbaar DEN HAAG/WADDINXVEEN - Er zijn plannen voor
vervoer beperkt worden. hoogwaardig openbaar tramvervoer van Noordwijk via
Langs de Rijn Gouwe Lijn Katwijk, Leiden en Alphen aan den Rijn naar Boskoop,
komt een groot aantal haltes.
In de stad elke 600 a 800 me
ter. Daarbuiten is de halte-af
stand groter. De sneltram
rijdt in beide richtingen mini
maal viermaal per uur. Tus
sen Katwijk en Leiden Lam
menschans zal zelfs achtmaal
per uur een sneltram kunnen
gaan rijden.
Het aantal reizigers zal tus
sen de 60.000 en 74.000 per
dag liggen afhankelijk van de
gekozen variant. Op jaarba
sis zijn er tussen de 19 en 24
miljoen instappers te ver
wachten.
naar de beschikbare infrast
ructuur.
Zo wordt rekening gehouden
met de mogelijkheid om een
koppeling maken met Rand-
stadrail. Tevens zullen de
sneltrams geschikt zijn om de
spoorlijn, samen met de te
handhaven sneltrein Leiden-
Bollenstreek en de vervoer
maatschappij ZWN.
In het project participeren de
12 gemeenten Noordwijk,
Katwijk, Rijnsburg, Oegst
geest, Valkenburg, Leiden,
Zoeterwoude, Rijnwoude, Al
phen a/d Rijn, Boskoop, Wad
dinxveen en Gouda.
Verder zijn betrokken Rijks
waterstaat directie Zuid-Hol-
land, Railned en NS-reizigers
en de regio Midden-Holland.
Er is een klankbordgroep
waarin de verschillende
maatschappelijke organisa
ties en belangengroeperingen
zijn uitgenodigd.
De kosten van de eerste stu
die woren gedragen door de
provincie en de betrokken ge
meenten en regio’s.
De Rijn Gouwe Lijn strekt
zich uit over zo’n 60 kilome
ter. De aanleg gaat tussen de
300 en 500 miljoen kosten. De
kostendekkingsgraad blijkt
gunstig en ligt tussen de 86%
en 95%.
De trams rijden in de spits
minimaal viermaal per uur in
twee richtingen.
Uiteindelijk, als de Rijn Gou
we Lijn er helemaal ligt, is
tussen Katwijk en Leiden-
Lammenschans in twee rich-
machtigen. tingen achtmaal per uur een
Het was een zeer geslaagde tram voorzien. De trams zijn
dag en de actieve winkeliers
vereniging van de Luifelbaan
heeft alweer een volgende ac
tiviteit gepland. Zaterdag 17
augustus wordt er een grote
ballonnenwedstrijd gehou
den. De inmiddels traditione
le Luifelbaandag zal worden
gehouden op zaterdag 7 sep
tember.
WADDINXVEEN -
De nieuwe Rijn Gouwe
Lijn tussen Gouda-Wad-
dinxveen-
Boskoop-Alphen aan den
Rijn-Leiden-Katwijk-
Noordwijk kent veel voor
delen:
- een betere bereikbaar
heid en leefbaarheid in
de regio;
- oplossing van de ver
keersproblematiek in de
Breestraat in Leiden;
- goede voorzieningen voor
toerisme naar de kust.
Leiden, Gouda, Alphen
aan den Rijn en het Groe
ne Hart;
- een goed alternatief voor
de' auto in het woon
werkverkeer;
- ontsluiting van nieuwe
woon- en werkgebieden
zoals Noordwijk-Brons-
geest, Katwijk-Rijnsoe-
ver-Nood, Katwijk-Zan-
derij, Leiden-Bioscience-
park-Academisch
Ziekenhuis Leiden,
Roomburg, Zoeterwoude
bedrijfsterrein Grote Pol
der, Hazerswoude, Al
phen aan den Rijn-Kerk
en Zanen, Waddinxveen-
Coenecoop, Gouda-Wes-
tergouwe en op langere
termijn, want nog in stu
die, mogelijk de bouwlo
caties bij Zoeterwoude
(Grote Polder) of Valken
burg (Vliegkamp).
DEN HAAG/WADDINXVEEN - Het is mogelijk een hoogwaardige sneltramverbin-
ding tussen Gouda-Waddinxveen-Boskoop-Alphen aan
vinciale weg langs Valken
burg. De keuze hangt af van
het reizigersaanbod, de in-
passingsmogelijkheden en de
mogelijke ontwikkeling van
een woningbouwlokatie op
trein gaan vervangen en ge- het vliegkamp Valkenburg.
1 1 1 Tussen Katwijk en Noord
wijk rijdt de tram via de toe-
x! 1 J ry Jj
Katwijk binnen en kiest ver
volgens een route via de Ko
ningin Julianalaan en Bilt-
laan naar de Herenweg-Nieu-
we Offemweg-Gooweg in
Noordwijk.
In Katwijk is via een zijtak
een verbinding naar het cen
trum en het strand voorzien.
Verschillende tracés worden
onderzocht. Ondermeer via
de Zeeweg en de Parklaan.
Tussen Katwijk en Noord
wijk zijn twee tracés onder
zocht. Via de Zwarteweg
langs Estec of vanaf de Bilt-
laan langs het sportpark di
rect naar de Herenweg.
In Noordwijk lijkt een eind
punt bij het Picképlein lo
gisch. Diverse tracés naar de
kust worden verkend. Bij
voorbeeld via de Beeklaan en
de Van de Mortelstraat.
Ook in het afgelopen school
jaar hebben weer diverse
jeugd en volwassen verkeers
brigadiers hun vrije tijd ge
stoken in het vier maal per
dag veilig laten oversteken
van de schooljeugd.
Al vele jaren ondersteunt het
Waddinxveense gemeentebe
stuur deze activiteiten met
vakmatige, juridische en fi
nanciële ondersteuning.
Verkeerswethouder Joop
Neele (PCW) heeft als loco-
burgemeester donderdagmid-
In de nieuwe plannen noemt
men deze verbinding de ’Rijn
en Gouwe Lijn’. De provincie
Zuid-Holland, gemeenten, re
gio’s en vervoeraanbieders
werken samen in het project
Rijn Gouwe Lijn om de plan
nen verder uit te werken.
De Rijn Gouwe Lijn zal staps
gewijs worden ontwikkeld.
Het vertrekpunt zijn de hui
dige trein- en busverbindin-
Het rapport concludeert dat gen. In het streefbeeld zijn de
functies van trein en bus gro
tendeels overgenomen door
sneltrams.
Het project Rijn Gouwe Lijn
bevindt zich op dit moment
nog in een beginfase. Ook al
ternatieven voor het snel
tramsysteem worden nog on
derzocht en uitgewerkt. Bij
voorbeeld het handhaven en
verbeteren van het huidige
systeem met trein en bus.
Ook tussenoplossingen zijn
J1_1_ - J f
van de spoorlijn Gouda-Lei
den aangevuld met een bus
systeem. Volgens de bereke- busdiensten. Veel reizigers (buiten de stad) zoveel moge
lijk van bestaande rails ge
bruik kan worden gemaakt
en anderzijds (in de stad)
geen ongelijkvloers systeem
nodig is»
Tegelijktijd kan toch een
vervoer wor
den aangeboden. Een bekend
voorbeeld van zo’n systeem is
te vinden in Karlsruhe.
Besluiten over de invoering
van de Rijn Gouwe Lijn zijn
nog niet genomen. Het pro- In Leiden zal de tram bij de
dit jaar Lammenschansweg van de
spoorlijn afbuigen in de rich
ting van de Breestraat. Via
het centrale station wordt de
stad weer verlaten, via de
Rijnsburgerweg of via de
Plesmanlaan.
De tram zal aanpassing van
het Leidse busnet met zich
meebrengen. De functie van
de bus in de Breestraat zal
«x». vvo^x. rrden Rijn-Leiden en Katwijk-
Noordwijk aan te leggen. Dat is de conclusie in het beleidsplan Rijn Gouwe Lijn dat
activiteitenkaart vol te krij
gen door aan alle spelletjes
mee te doen. Immers, dan pas
mocht er een leuk prijsje wor
den opgehaald.
Het zoeken naar de scoutin-
gattributen, die in diverse
etalages waren verstopt,
bleek voor sommigen een hele
klus, maar uiteindelijk wis
ten toch ruim 100 kinderen
hun felbegeerde prijsje te be-
In Alphen aan den Rijn is een
zijtak voorzien naar Alphen
aan den Rijn-Noord (winkel
centrum Herenhof). Hier zijn
twee traceringsmogelijkhe-
den onderzocht: door het cen
trum of er omheen.
Daarna wordt de President
Kennedylaan gevolgd en via
de Horstenweg het winkel
centrum Herephof bereikt.
Vanuit Alphen aan den Rijn-
Noord-Ridderveld worden
rechtstreekse verbindingen
met Leiden-Centrum en
Gouda mogelijk.
De bedrijfskringprijs, die is
toegekend door de regionale
werkgeversorganisatie NCW
West-VNO, werd uitgereikt
door voorzitter W.F. Veene-
man.-
De VOA heeft de prijs gewon
nen omdat zij op professione
le wijze de belangen van het
bedrijfsleven behartigt bij de
gemeente. De gemeente ziet
de VOA als een belangrijke
partner.
De VOA vertegenwoordigt
een zeer groot deel van de be
drijven in Alphen aan den
Rijn. Zij organiseert tal van
ledenactiviteiten en vervult
daarmee een belangrijke so
ciale functie voor onderne
mers in Alphen. De verenigng
wordt geleid door een bevlo
gen bestuur en een vakkun
dig secretariaat.
Voor de prijs waren in totaal
13 bedrijvenkringen als kan
didaten aangemeld. NCW
West-VNO heeft de winnaar
laten kiezen door een jury.
Deze bestond uit voorzitter
mr. R.P.M. de Bok van de Ka
mer van Koophandel Rotter
dam, directeur communicatie
drs. H.H.M. Klooster van de
landelijke Vereniging VNO-
NCW, prof.dr. M.P.Ch.M van
Schendelen van de Erasmus
Universiteit, burgemeester
J.F. Sala van Brielle en be
stuurslid I. van Woerden van
NCW West-VNO. Voorzitter
van de jury was A. Groenen
dijk, eveneens bestuurslid
van NCW West-VNO.
De prijsuitreiking vond
plaats tijdens een feestelijke
bijeenkomst van NCW West-
VNO voor alle bedrijvenkrin
gen in Zuid-Holland bij het
European Patent Office in
Rijswijk.
de investeringen kunnen
daardoor enigszins beperkt
gio Rijn- en Bollenstreek enblijven.
Die spoorlijn zal tussen Al
phen aan den Rijn en Leiden
en in Gouda-West naar twee
sporen uitgebreid worden.
Tevens zijn nieuwe tramtra-
jecten voorzien vanaf station
Leiden-Lammenschans, via
de binnenstad van Leiden,
Katwijk-Noordwijk uitge- naar Leiden-Centraal en ver
breid onderzocht op initiatief volgens via Rijnsburg
van 7
land, de vervoerregio Rijn- en
Bollenstreek en het vervoer
bedrijf ZWN.
Er zijn verscheidene deelstu
dies uitgevoerd en nu is het
met de trein, het optrekken Coenecoop zodra de spoorlijn is 'vertrai
en stoppen met een tram veel (Foto: Archief
sneller.
De introductie van een snel
tram betekent ook aanpas
sing van de huidige trein- en
se aan de orde.
Het aantrekkelijke van de
plannen rond de Rijn Gouwe
Lijn is dat de kosten voor in
staande NS-spoorlijn is in Waddinxveen een nieuwe frastructuur redelijk beperkt
halte voorzien bij het bedrijvenpark Coenecoop en in 1
Boskoop bij de Snijdelwijk.
bruik maken van de spoor
rails. Er komen extra haltes
in Boskoop-Snijdelwijk, Wad- komstige wijk de Zanderij
dinxveen-Coenecoop en het Tr -
toekomstige Westergouwe
tegen. Een voorbeeld daarvan (Gouda-West).
is de gewenste vloerhoogte
van de trams. Als wordt uit
gegaan van trams met een
hoge vloer (circa 85 cm) kan
’overal’ gestopt worden zon
der kostbare aanpassingen.
Er kan probleemloos worden
aangesloten op treinperrons
en in de toekomst, rond 2010,
op Randstadrail (Den
Haag/Rotterdam/Zoeter-
meer). Lage-vloertrams zijn
beter toegankelijk vanaf
straatniveau maar minder
geschikt voor hogere snelhe
den op het spoor.
Koppeling aan Randstadrail
is dan niet mogelijk. Een ech
te keuze hoeft in dit stadium
nog niet te worden gemaakt Rijn-Lorentzweg (Alphen aan
dat is pas in de planstudiefa- den Rijn-West), Hazerswou-
het intergemeentelijk samen
werkingsorgaan Midden-Hol
land.
In het afgelopen jaar is de
mogelijke aanleg van een
sneltramverbinding Gouda-
Waddinxveen-Boskoop-Al-
phen aan den Rijn-Leiden-
Katwijk-Noordwijk i
j en
de provincie Zuid-Hol- Oegstgeest of via Valkenburg
- een keuze is nog niet ge
maakt - naar Katwijk en
Noordwijk. Tenslotte is er
nog een aftakking voorzien
vanaf Alphen-station naar
De totale kosten van dit eind
beeld, inclusief de aanpas
sing van de spoorlijn, worden
globaal geschat op 480 tot
550 miljoen gulden, inclusief
de aanpassing aan het be
staande spoor.
Dat is een relatief laag be
drag gelet op de grote lengte
van de lijn (circa 60 kilome
ter) en vergeleken met ande
re railprojecten.
De Rijn Gouwe Lijn is geba
seerd op een flexibel open
project vanaf komend najaar, baar vervoerconcept. Dat wil
De Rijn Gouwe Lijn is daar- zeggen dat de sneltrams zich
om door de betrokken pfertij- gemakkelijk kunnen voegen
en bij minister A. Jorritsma-
Lebbink van Verkeer en Wa
terstaat aangemeld voor
opname in het Meerjarenpro
gramma Infrastructuur en
Transport.
De nieuwe sneltramverbin
ding zal zoveel mogelijk ge
bruik maken van de bestaan
de spoorlijn Gouda-Waddinx- Alphen aan den Rijn-Utrecht,
veen-Boskoop-Alphen aan te gebruiken.
tv