I L Draaikont Joop den Haag vindt presentatie heel belangrijk Vorst zorgt voor problemen 'Van ontbijt op bed tot eenpersoneelsfeest' Steun voor plan rondweg en nieuwe brug over Gouwe Hl NU ƒ50,- T/M ƒ200,- EB 1 i r z I f 1 PAGINA 17 1 Dit 14.95 150.00 De allernieuwste modellen in onze showroom. Verkoop van: Alisun - Hapro- Cleosun - Palm Beach - Philips Let op: 's Avonds geopend voor particulieren en bedrij ven nogal eens door elkaar heen. Dat was wat minder praktisch’. Dankzij de goede organisatie is het rond de feestdagen wel iswaar een drukke, maar ook een leuke tijd. Alles blijft on der controle. Op de feestda gen werd vanzelfsprekend niet gewerkt. Dat is immers thuis waren, werden laag op de prioriteitenlijst gezet om zo voorrang te kunnen geven aan echte noodsituaties en reparatie van de hoofdwater leidingen. Bevriezing van wa termeters en leidingen kan worden voorkomen door de ruimte waarin de watermeter is opgesteld, te isoleren en tochtvrij te houden. WZHO maakt de aansluitlei- dingen als service vorstvrij. Een door de vorst gesprongen watermeter wordt alleen op kosten van de klant vervan gen. Dat kost de klant 175,- Voor leidingen achter de wa termeter moet WZHO de klant doorverwijzen naar de verhuurder of de installateur. noeg en worden er extra han den ingehuurd. Van den Berg wist in het laatste kwartaal nog eender de van de omzet te realiseren. Die kwam voor een groot deel uit recepties en eindejaars re latiegeschenken. Dat extra werk is geen probleem, want Cees werkt met een strakke planning. “Vroeger stond ik nog wel eens op Eerste Kerstdag buffetten klaar te maken, maar sinds we mei de compu ter werken is dat verleden tijd. Alle trajecten kunnen nu prima op elkaar afgestemd worden*. presentaties opnieuw redelijk druk. De grootste piek ligt rond de feestdagen. Dan zijn de 45 personeelsleden en acht land, zijn warm voorstander van deze aanpak. Voor een extra brug over de Gouwe wordt nog gekeken naar een goede locatie. De Waddinxveense optie zou neerkomen op een brug tus sen Boskoop en Waddinx- veen, ter hoogte van het Gou- webos met aansluitend een weg door dit bos. De gemeen te Boskoop ziet liever een ex tra oeververbinding ten noor den van de kern Boskoop. Op dit moment worden de verschillende mogelijkheden bestudeerd. Niet los hiervan staan de reeds vergevorderde plannen voor een herinrich ting in Boskoop-oost. Zonder nieuwe infrastructuur zal de druk op Reijerskoop, hefbrug en Zijde nog verder toene men. Boskoop en Waddinx- veen zijn eensgezind over de rondweg, zolang die er niet is zullen andere maatregelen nodig zijn om het verkeer te reguleren. In dit verband werd gewezen op de aanleg van rotondes op het Noordeinde. Ook de Zijde zal niet kunnen ontkomen aan maatregelen. Wethouder Van der Kolk roerde een ander aspect aan; samenwerking door kwekers bij het vervoer van hun pro ducten waardoor het aantal ritten met bestelauto’s en aanhangers verminderd kan worden. Een eerdere poging om dit te bewerkstelligen heeft niet tot resultaat geleid. Waar over leg heeft gefaald kan een ver dere stagnering op de Zijde mogelijk wel tot een cultuur omslag leiden. Overigens heeft de Boskoopse veiling met ingang van 1 ja nuari 1997 collectief vervoer van producten naar de vei ling voor haar leden verplicht gesteld. De Boskoopse en Waddinx veense ideeën voor nieuwe in frastructuur zijn inmiddels ook bij de provincie doorge drongen en overleg zal plaatsvinden. Daarbij wor den deze plannen samen met de landinrichting als één pakket besproken. Overigens is duidelijk dat een extra brug over de Gouwe ook van de betrokken gemeenten een aanzienlijke inspanning zal vergen. In het algemeen wordt bij dergelijke voorzie ningen van de gemeente een kwart van de bouwkosten ge vraagd. Voor Waddinxveen is dit nog wel te overzien daar de ontwikkeling van bedrij venterreinen leidt tot meer inkomsten. Boskoop heeft op dit gebied niets te verwach ten. WADDINXVEEN - Juwelier Joop den Haag in het win kelcentrum ’de Passage’ houdt van ambiance met allu re. Dat laat hij weten in het kwartaalblad van de Rabo bank Waddinxveen. jyeti, hief WD Victor van NV Watermaatschappij Zuid- Holland Oost (WZHO) kreeg op één dag zo’n 1.000 meldin gen van klanten waarvan de watermeter of de aansluitlei- ding naar de woning was be vroren. Ook waren er lekka ges aan een aantal hoofdwa terleidingen van WZHO als gevolg van de vorst. WZHO zette vrijwel alle ei gen monteurs in om de pro blemen op te lossen. Verloven zijn ingetrokken en personeel van aannemingsbedrijven werd ingezet. Er is continu doorgewerkt. Daarna blijft de gewone storingsdienst inzet baar. Ondanks deze enorme inzet konden niet alle klach ten onmiddellijk worden ver holpen. Klanten die niet GOUDA/WADDINXVEEN - De strenge vorst gecombi neerd met de harde oostelijke wind heeft ook voor pro blemen aan de waterleidingen in de Goudse regio ge zorgd. WADDINXVEEN - Party Service van den Berg is goed voor een ontbijtje op bed en een borrel op de zaak, zo blijkt uit een artikel in het kwartaalblad van de Rabo bank Waddinxveen over het Waddinxveense familiebe drijf van Cees en Ton van den Berg. BOSKOOP/WADDINXVEEN - Ondernemers in Boskoop hebben met instemming ge constateerd dat Boskoop en Waddinxveen eensgezind zijn over het plan voor een weste lijke rondweg en een extra oe ververbinding over de Gou we. Die plannen zijn onlangs ter tafel gekomen tijdens een bij eenkomst van de Onderne mersvereniging Boskoop. Bij die gelegenheid is een forum discussie gehouden over de verkeersproblemen in samen hang met de bereikbaarheid van winkels in Boskoop. In het forum hadden hadden zitting de Boskoopse wethou ders A. van Leeuwen-Meid- am en A. v.d. Kolk, namens de Kamer van Koophandel B. Schuttenbeld, de Waddinx veense wethouder J.A Hiele- ma (CDA) en H. Bakker, die de ondernemerskring Indus trieel Contact Waddinxveen (ICW) vertegenwoordigde. De problemen, nader toege licht door B. Schuttenbeld van de Goudse Kamer, zijn bekend. Door de toenemende mobiliteit slibt de randstad dicht waardoor de bereik baarheid van het Groene Hart onder druk komt te staan. Met het oog daarop is een Re gionaal Verkeer- en Ver voersplan (RWP) opgesteld om een oplossing te vinden voor de rijkswegen A12, A20 en All, maar ook voor de pro vinciale weg N207 (Alphen- Gouda) alsmede treinen en vaarwegen. Toegespitst op de Boskoopse situatie dienen er oplossin gen te komen voor het ver keer op de Zijde en Reijers koop met inachtneming van toenemende druk op het cen trum door de komst van Wa terrijk, handelsactiviteiten en - in de toekomst - de komst van het Bentwoud. Door het ontbreken van een rondweg of andere infrastruc tuur die het centrum ontlast zien ook de Boskoopse onder nemers in dat er iets moet ge beuren. Alleen op de Zijde al passeren per etmaal 18.500 auto’s. De beoogde rondweg, ten westen van Waddinxveen en Boskoop, via het ITC en aan sluitend op de nieuwe rijks weg 11, kan een belangrijke bijdrage leveren. Zo ook een extra oeververbinding over de Gouwe en betere ontslui ting van de Boskoopse Vei ling. Zowel de gemeenten Boskoop als Waddinxveen, maar ook de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden-Hol- GRATIS huidtesten pigment- analyse De bakkerstraditie in de fa milie van Cees van den Berg gaat terug tot 1864. Zijn va der sloeg voorzichtig nieuwe wegen in en tegenwoordig is vaste oproepkrachten niet ge- de partyservice een volwaar dige poot van Banketbakke rij-Party Service van den Berg. ‘Mijn vader verzorgde in de oorlog wel eens wat eten voor trouwerijen*, zegt directeur Cees van den Berg. ‘De koke rij* noemden ze dat. Dat ini tiatief is nogal uitgegroeid. Onze dag begint met de ont bijtservice en eindigt met een feestavond*. Verder doen we van alles daar tussen in: recepties, be- drijfpresentaties, beurzen of personeelsfeestj es*. Alles wat wordt geserveerd, van zalmsalade tot gebakjes met logo’s, komt uit eigen keuken en bakkerij aan de Passage in Waddinxveen. De catering wordt opgezet rond een thema en Van den Berg verzorgt daar ook de en tourage voor. Zo koos het be- gen werd vanzelfsprekend drijf op een internationaal niet gewerkt. Dat is immers sportfestijn vier verschillen- daarvoor al gebeurd. de ’keukens’ uit de aanwezige Dit j aar viel Kerstmis voor de partyservice gunstig: op woensdag en donderdag. ‘Dat betekende dat bedrijven de vrijdag ervoor hun feesten vierden*, kijkt hij tevreden te rug. ‘Op maandag en dinsdag kon den we ons vooral richten op „de particuliere markt. De af- De dynamiek in het bedrijf gelopen jaren liep het werk vertoont een golfbeweging. Het jaar begint druk met nieuwjaarsrecepties. Mei is met open huizen en bedrijfs- Die stap vertelde ik nauwe lijks aan anderen, want men vond dat toch maar verspilde moeite. ‘Die tocht komt toch nooit meer, datje daar nog in gelooft*, was destijds een veel gehoorde reactie. Maar toch heb ik sinds die tijd met enige regelmaat de verrichtingen van de toenma lige voorzitter Sipkema en zijn trawanten gevolgd. In 1985 en 1986 heb ik met veel plezier de 13e en 14e editie van de Elfstedentocht zonder noemenswaardige problemen uitgereden. U kent vast wel het verhaal van de scheidsrechter die tij dens een voetbalwedstrijd on terecht een penalty aan één van de partijen heeft onthou den. Tien tegen één dat hij nog in de loop van dezelfde match zal proberen deze fout te her stellen door bij de minste of geringste aanleiding te flui ten voor een overtreding in het 11 meter gebied en alsnog een penalty zal toekennen. Henk Kroes, voorzitter van de Vereniging De Friesche Elf Steden, is als geen ander bekend met deze situatie. Was hij het niet die begin fe bruari 1996 na bijna drie maanden onafgebroken vorst toch te elfder ure had beslo ten de ‘tocht der tochten* niet door te laten gaan? Nu, elf maanden na die ‘zwa re* beslissing van februari 1996 en alweer elf jaar na de laatste Elfstedentocht van 1986, heeft Henk Kroes zijn eerste goede voornemen waar gemaakt en op donderdag 2 januari aangekondigd dat de Elfstedentocht dit jaar hoe dan ook gereden zou worden. De volgende ochtend was de datum van zaterdag 4 januari bekend en heel Nederland volledig in de greep van het snel om zich heen grijpende Elfsteden-virus. Zoals u inmiddels ook hebt geconstateerd: het getal 11 speelt een belangrijke rol bij de Elfstedentocht. Daarom wordt het Elfsteden-festijn terecht ook wel ‘het carnaval van het noorden* genoemd en de rayonhoofden ‘de raad van 11*. De 15e editie van de Elfste dentocht zou in tegenstelling tot 1985 en 1986 in de boeken gaan als ‘een zware jongen*. Zelden is de tocht zo vroeg in het jaar georganiseerd met als gevolg dat de eerste of de laatste kilometers in het don ker geschaatst moesten wor den en dat de voorbereiding stijd kort was (na amper 12 dagen schaatsbaar natuurijs hadden de meeste schaats- cracks nog veel te weinig schaatskilometers in de be nen om eens even lekker 200 km in Friesland te gaan schaatsen). Bovendien was er de koude en strafte wind uit het noord-oosten met een kracht van 5 a 6. Net na de kerstdagen begon nen met de eerste bescheiden 40 en 50 km tochtjes op na tuurijs. Toch wist ik op de avond van nieuwjaarsdag dat het moest kunnen. Die nieuwjaarsdag nauwe lijks oliebollen gegeten, maar op de Rottemeren bij een noordoosten wind kracht 6 zo’n 90 ijs- en ijskoude schaatskilometers afgelegd, waarvan 45 km met de wind vol op kop. Kortom: afzien en tevens generale repetitie voor zaterdag 4 januari. Als presentator bij de locale RTW-radio regelde ik dat ik tijdens de 15e Elfstedentocht van 05.00 uur tot 19.00 uur telefonisch verslag zou doen van de vorderingen op de Friese ijsvloer. Van mijn dochteije Erna kreeg ik haar beer ‘Bruno* mee als mascotte. ‘Papa, als jij Bruno op je rugzak vast maakt dan kan ik je mis schien herkennen en dan kun je hem gelijk het schaatsen leren*, vond zij. ‘En als jij het haalt, dan wil ik zondag ook eens ’n schaats- tochtje maken en een medail le halen*. Waren dit de eerste nog jeugdige symptomen van schaatskoorts bij haar? Zo gezegd, zo gedaan. Rond 14.00 uur met Bruno-beer en rugzak vrijdag 3 januari op de trein in Gouda gestapt en via Utrecht, Amersfoort en Zwolle op uiterst comfortabe le wijze in Leeuwarden aan beland. Tijdens deze treinreis al tal rijke land- en lotgenoten ont moet die voortdurend bezig De zaak van de Waddinx veense winkelier is uitge voerd in crème en lila. De sie raden en horloges zijn tot op de millimeter met zorg ge schikt. In een geraffineerde verlichting staat goud en zil ver beschaafd te glimmen. ‘Wij verkopen aparte, unieke sieraden. Het zijn die ’snoep jes’ waarmee we ons onder scheiden*, aldus Joop den Haag. Hij zit al dertig jaar in het juweliersvak. In die tijd heeft hij samen met zijn vrouw een klantenkring op gebouwd tot ver buiten Wad dinxveen. Inspelen op de smaak van de klanten wordt steeds belang- rijker. ‘Sieraden zijn aan mo de onderhevig. Om voeling te houden met de markt, bezoek ik beurzen. Lichte gouden armbandjes en grove colliers met grote sluitingen zijn dit jaar toppers. Als vroeger ie mand in Groningen iets nieuws had, hoorde ik dat een half jaar later. Nu heb ik het binnen twee weken zelf in de etalage liggen*. Rond de feestdagen verkoopt hij ’behoorlijke veel meer’. Hoeveel meer, wil hij liever niet kwijt. ‘Banken werken met procenten, juweliers zijn romantischer*, glimlacht hij. Er gaan niet alleen méér, maar ook andersoortige arti kelen over de toonbank. ‘Het Swarovski-kristal doet het in december bijzonder goed. Dat is ook logisch, ’s Winters zitten mensen bin- doorbijten. De wind eist al spoedig zijn slachtoffers. Her en der zie je schaatsers uitgeput aan de kant zitten. De mensen van de EHBO doen gelukkig hun werk en ook omstanders schieten te hulp. We vorderen gestaag. Wor- kum, Bolsward en Harlingen worden aangedaan. En was het ’s ochtends al druk in de Elfstedenplaatsen, dit is on gekend. Een gigantische hos sende en zingende mensen massa. In Harlingen met een 20-tal schaatsers hartstochtelijk toegezongen en met z’n allen op de muziek van ‘zak eens lekker door* gedemonstreerd datje na 116 km ook nog door de knieën kunt gaan. Even gesproken met een ver slaggever. De brave man heeft het zichtbaar kouder dan ik. Dan vraag je je onwil lekeurig toch af: wat is nou meer afzien, langs de kant staan of schaatsen. U mag het zeggen! Door naar Franeker. Franeker slaat alles. Friese stadje slaat alles. Rij en dik publiek en bij de kluunplaatsen krijg je brood en worst in je handen ge douwd. ‘Eten mien jong, ut wird zweer*. Het publiek laat zich lekker opzwepen, en mijn ‘Fryslan Boppe* wordt met een gigan tisch gejuig begroet. Nog een sfeerimpressie doorgegeven aan de luisteraars van RTW- radio, eigenlijk prachtig dat zo’n mobiele telefoon het on danks de koude toch blijft doen. Ook heel wat collega- schaatsers heb ik daardoor gelukkig kunnen maken door hen ook even naar het thuis front te laten bellen. Ik heb nog heel wat slopende kilometers voor de boeg. Nog 45 lood- en loodzware kilome ters naar Dokkum. Ik schaats aan kop van een groepje en we besluiten gezamenlijk dat de eindstreep voor ons in Dokkum ligt. Want vanaf Dokkum hebben we wind in de rug en zal niemand meer opgeven. Voor het gevoel gaat het alle maal tergend langzaam. En dan opeens lig ook ik languit op het ijs, voor het eerst écht gevallen. Voordat ik goed en wel besef wat er is gebeurd, krabbel ik overeind en wordt door mijn achterbuurman verder op de been geholpen. ‘Sorry joh, ik tikte je schaats aan*. Inmiddels valt de schemering in. En het ijs op de laatste 12 km naar Bartlehiem is van slechte kwaliteit en vol met scheuren. Het uur van de waarheid. De wind neemt, althans zo lijkt het, iets af. Of zou je toch ge wend raken aan die snerpen de en snijdende noordoosten wind? Bartlehiem is carnaval a la Friesland. Ik laat me dan ook verleiden tot een pirouette op het ijs. Even pauzeren, wat eten, drinken en door naar Dokkum. En ook Dokkum staat op z’n kop. Nou kan het niet meer mis gaan. We hebben de noordoosten wind overleefd. De voorlaatste stempel wordt op de kaart gezet en onder het genot van warme thee (wat is dat toch lekker zeg, na 175 km!) genieten van de sfeer. De EHBO-posten zijn overvol. Uitgeputte schaat sers, ogen, wat een leed! En wat is het erg als je in het zicht van de eindstreep niet meer ver der kunt of verder mag van nen en willen sfeer in huis creëren. Swarovski-kristal geeft énorm veel sfeer*. Daarnaast verkoopt hij exclu sievere, duurdere sieraden dan normaal. Zijn klanten zijn vooral mannen die ca deautjes kopen voor hun partner. ‘Mannen kopen makkelijker en duurder dan vrouwen, vanuit het idee: ’Ze heeft het verdiend’*. Het is hard werken met de feestdagen, maar met extra hulp van zijn dochter, gaat het prima. ‘Je zet je 200 pro cent in. Het is de perfecte ge legenheid om iets mooiers te verkopen dan normaal’. Tk zeg wel eens tegen een klant: ’Jammer dat we moe ten afrekenen, ik had het graag in de winkel gehouden’. Je moet laten weten dat ze met iets van waarde de deur uitgaan*. Iets waar Joop den Haag ze ker met pijn in zijn hart af stand van zal doen, is het nieuwe Rado-horloge met ke ramiek en briljant. Volgens de juwelier ’een uniek stukje’. Dit ultieme cadeau staat in de keurige etalage te pron ken. Tenminste, hij lijkt keu rig. De juwelier ziet echter aan de nonchalante lijn in een schakelketting, dat dit sieraad eruit is gehaald om aan een klant te tonen. ‘Zo lag het daar straks niet*, zegt hij beslist. ‘Daar gaan we zo eerst eens iets aan doen. Presentatie is ongelooflijk be langrijk*. waren met te vertellen over de reeds eerder opgedane er varingen in 1985 en 1986, of zichzelf moed in te drinken en te eten, of elkaar te infor meren over hoe je het beste de kou zou kunnen trotseren. Tegen 18.00 uur aangekomen op een sfeervol NS-station Leeuwarden en gelijk door naar het FEC (ook wel be kend als Frieslandhal). Daar ingeschreven en de laatste in structies voor de tocht der tochten ontvangen. Toen werd mij pas echt dui delijk: de Elfsteden-koorts had weer eens ongenadig toe geslagen bij zowel deelne mers, organisatie als publiek. Wat een prachtige heksenke tel! Vervolgens op pad naar het expeditieknooppunt van de PTT in Leeuwarden waar ik mede dankzij mijn vriend Cees Barentsen mocht over nachten. ’s Avonds de beelden op tele visie bekeken en met diverse Elfsteden-PTT-ers de strate gie en tactiek voor de volgen de dag besproken. Ik laat u even meegenieten van enige opmerkingen: wat doe je tegen de kou, hoe schaats je het beste tegen de wind, ‘neet iek, mer mien schoonmoader haddu hei mottu schetse*, ‘vooral door gaan* en ‘waar zijn wij nou helemaal mee bezig, have a break....*. Nog wat schaatsers geïnter viewd voor RTW-radio, een leuk gesprek op de televisie gevolgd van NOS-presentator Mart Smeets met de vorige winnaar Evert van Benthem en tegen twaalven m’n slaap plaats opgezocht. Zaterdag 4 januari ben ik rond 04.00 uur opgestaan en op m’n gemak gewassen, aan gekleed, ontbeten en de rug zak met diverse attributen (waaronder Bruno) ingepakt. Nog vlug de laatste informa tie over weer en route op de televisie bekeken. Even na vijven via de mobiele telefoon aan RTW-radio laten weten dat we (Bruno en ik) er nog steeds zin in hadden en vervolgens met diverse land en lotgenoten op naar het FEC. Langs de route van FEC naar de Zwette samen met tiendui zenden dolenthousiaste toe schouwers de wedstrijdrij ders tijdens hun eerste loop- kilometers aangemoedigd en naar het ijs geschreeuwd. Je zou bijna vergeten dat je zelf ook nog die 200 km te schaat sen hebt. Tegen zessen bij de schaats- fuik gemeld en rond 06.25 uur was het zover. Schaats- fuik open en lopen! Met z’n allen 2 kilometer richting Zwette, aangemoedigd door talrijke toeschouwers. Op de verlichte Zwettehaven de schaatsen ondergebonden en rond 06.50 uur vertrokken richting Sneek. En wat is het dan donker! Bij heel zwak maanlicht en met de wind in de rug in sneltreinvaart rich ting Sneek geschaatst. Oppassen, niet voluit schaat sen want je gaat zo onderuit. Gelukkig wordt de route her en der verlicht door het licht van tractoren. En op elk bruggetje - zelfs in de middle of nowhere - fanatiek aan moedigende toeschouwers. En, da’s boffen, in een bomvol Sneek hoeft nauwelijks gek luund te worden. Na Sneek volgt, nog steeds met wind in de rug, IJlst. Alle controle posten worden ‘snel* aange daan en via de RTW-radio kan ik voortdurend de laatste stand van zaken doorgeven. Inmiddels is het gelukkig licht geworden, maar op het Slotermeer, richting Sloten, moet ook even een tweetal ki lometers vol tegen de wind worden geschaatst. Een voor proefje van wat ons later op de dag nog te wachten staat. Tot Stavoren gaat alles voor spoedig, weinig valpartijen, nauwelijks uitvallers. De stemming is opperbest en on derweg - waar komen ze toch vandaan - dat fantastische schaatspubliek. Na de controlepost in Stavo ren is het afgelopen met het aangename en ontspannen schaatsen. Een extra sweater aangetrokken tegen de wind en de vanaf nu snijdende kou. Volop tegenwind, afzien en talrijke valpartijen op het ijs. Daarom: goed uitkijken, krachten verdelen, constant schaatstempo aanhouden en Waddinxvener Pierre Linssen (Peuleyen) reed voor de derde maal de Elfstedentocht. (Foto: Arcl Leeuwen). WOENSDAG 8 JANUARI 1997 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN de organisatie. Ik word aangesproken door ene Gerregien uit Hoornster- zwaag met het verzoek om de laatste 25 km gezamenlijk af te leggen. Zij heeft behoorlijk last van haar enkels en wil op zeker gaan. Van mijn kant geen bezwaar en met z’n tweeën schaatsen we, heerlijk met de wind in de rug, terug naar Bartlehiem. Dan een scherpe draai naar links. Daar hadden we even niet meer op gerekend: 3 km naar het oosten, en de wind weer pal van voren. Even op de tanden bijten en doorzet ten. Dan nog een laatste ge heime controle en nu de laat ste 6 km richting finish op de Bonkevaart. De laatste 3 km kunnen we de ijsvloer niet meer zien door de felle tv-lichten aan de horizon, met als gevolg: als nog talrijke valpartijen. Daarom handen voor de ogen houden en voorzichtig door gaan. Tegen 22.00 uur passeren we moe maar voldaan de finish lijn. Maar tijd om uit te rus ten is er niet. De laatste stempel wordt gezet, schaat sen uit, schoenen aan en met de bus terug naar het FEC waar de controlekaart wordt ingeleverd. In het FEC uitgelaten men sen. Hun familielid of kennis heeft het gehaald, maar ook wanhopige fans. Zij hebben al uren niets meer van hun Elf- steden-schaatsers gehoord. Daarom even naar het thuis front gebeld en laten weten dat ik veilig ben aangeko men. Ik regel nog een pilsje voor Gerremien, we kletsen even na en met de belofte dat ik haar dit verslag in het Weekblad voor Waddinxveen zal opsturen, nemen we af scheid. Teruggelopen naar het expe ditieknooppunt van de PTT, even wat gegeten en gedron ken, de PTT-organisatie be dankt voor hun gastvrijheid en op naar NS-station Leeuwarden. Met een extra trein om onge veer 01.00 uur vertrokken richting Utrecht. In de trein een beetje gelezen en ervarin gen uitgewisseld met Henk Brockhoff uit Benthuizen. Ook hij was blij dat hij de tocht der tochten ongedeerd had overleefd. *Wat mij betreft hoeft dit niet elk jaar, maar de volgende keer ben ik zeker weer van de partij*. Henk knikt instem mend. Tegen half 5 eindelijk thuis en na ruim 24 uur gelijk gaan pitten. Heerlijk. Bruno-Beer en pa (in die volgorde) hebben geschaatst, de eerste comfortabel, de an der heeft wat meer moeten afzien. En dus vond dochter lief Erna (met haar 7 jaren) dat ze niet meer kon achter blijven. Ze moest en zou zondag 5 ja nuari haar eerste toertochtje maken. Sander, haar bijna 9- jarige broer, was het hier he lemaal mee eens, en dus ’s middags samen met hun pap pa op naar de Rottemeren voor een schaatstocht) e van circa 10 km. Een bekeuring (auto ver keerd geparkeerd), diverse valpartijtjes, twee stempel posten en 75 minuten later hebben we onze stempelkaar ten ingeleverd en allemaal een mooie medaille als herin nering aan onze toertocht snijwonden, bevroren ontvangen. De kinderen ape trots op hun prestatie van formaat en pappa eigenlijk ook. Daar kan toch geen Elf stedenkruisje tegenop? landen en stemde daar de stands en het eten op af. Begin december stond er een feest op stapel in Zwarte Piet- stijl. ‘Die creativiteit rond thema’s geeft voor klanten vaak de doorslag bij de keus om met ons in zee te gaan, in plaats van met de concur rent*, zegt Cees van den Berg. een golfbeweging. 5 Donderdag en vrijdag koopavond. Regentesseplantsoen 52 (Centrum hoek Kleiweg-Kleiwegbrug) 2801 CM Gouda. Telefoon (0182) 52 99 04 I UVA snelbruinings- lampen vanaf 3 Weken verhuur zonnehemel slechts GEOPEND ma. Vm vrij, van 10.00-21.00 uur zat. van 10.00-17.30 uur o Deze Ficus Benjamins met mooie gedraaide stam kan wel 1.20 m. hoog worden en heeft een bol-diameter van ongeveer 60-65 cm. Staat graag op een lichte plaats in huis. Inclusief 250 ml Pokon kamerplantenvoedsel. Van 69.- voor 39 TER AAR Veldweg l(ingang Kerkweg), tel. 0172-602241. ^intratuin HET GROENE WARENHUIS 14^ O TT11^1 OP d'verse topmerken I llvW zonnehemels en combinaties 4 Elfstedentocht: Afzien en genieten tegelijk door PIERRE LINSSEN LEEUWARDEN/WADDINXVEEN - Ooit in 1980, op 18- jarige leeftijd, na keer op keer elke winter geveld te zijn door het schaatsvirus, besloot ik eindelijk maar eens het enige ‘echte* medicijn te nemen en lid te wor den van de ’Vereniging De Friesche Elf Steden’. j- •2f)AArt <n Q O O -o cp <n G O T

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1997 | | pagina 17