I
L
Draaikont
Joop den Haag
vindt presentatie
heel belangrijk
Vorst zorgt
voor problemen
'Van ontbijt op bed tot
eenpersoneelsfeest'
Steun voor plan
rondweg en nieuwe
brug over Gouwe
Hl
NU ƒ50,- T/M ƒ200,-
EB
1
i
r
z
I
f 1
PAGINA 17
1
Dit
14.95
150.00
De allernieuwste
modellen in onze
showroom.
Verkoop van:
Alisun - Hapro-
Cleosun -
Palm
Beach -
Philips
Let op:
's Avonds
geopend
voor particulieren en bedrij
ven nogal eens door elkaar
heen. Dat was wat minder
praktisch’.
Dankzij de goede organisatie
is het rond de feestdagen wel
iswaar een drukke, maar ook
een leuke tijd. Alles blijft on
der controle. Op de feestda
gen werd vanzelfsprekend
niet gewerkt. Dat is immers
thuis waren, werden laag op
de prioriteitenlijst gezet om
zo voorrang te kunnen geven
aan echte noodsituaties en
reparatie van de hoofdwater
leidingen. Bevriezing van wa
termeters en leidingen kan
worden voorkomen door de
ruimte waarin de watermeter
is opgesteld, te isoleren en
tochtvrij te houden.
WZHO maakt de aansluitlei-
dingen als service vorstvrij.
Een door de vorst gesprongen
watermeter wordt alleen op
kosten van de klant vervan
gen. Dat kost de klant 175,-
Voor leidingen achter de wa
termeter moet WZHO de
klant doorverwijzen naar de
verhuurder of de installateur.
noeg en worden er extra han
den ingehuurd.
Van den Berg wist in het
laatste kwartaal nog eender
de van de omzet te realiseren.
Die kwam voor een groot deel
uit recepties en eindejaars re
latiegeschenken. Dat extra
werk is geen probleem, want
Cees werkt met een strakke
planning.
“Vroeger stond ik nog wel
eens op Eerste Kerstdag
buffetten klaar te maken,
maar sinds we mei de compu
ter werken is dat verleden
tijd. Alle trajecten kunnen nu
prima op elkaar afgestemd
worden*.
presentaties opnieuw redelijk
druk. De grootste piek ligt
rond de feestdagen. Dan zijn
de 45 personeelsleden en acht
land, zijn warm voorstander
van deze aanpak. Voor een
extra brug over de Gouwe
wordt nog gekeken naar een
goede locatie.
De Waddinxveense optie zou
neerkomen op een brug tus
sen Boskoop en Waddinx-
veen, ter hoogte van het Gou-
webos met aansluitend een
weg door dit bos. De gemeen
te Boskoop ziet liever een ex
tra oeververbinding ten noor
den van de kern Boskoop.
Op dit moment worden de
verschillende mogelijkheden
bestudeerd. Niet los hiervan
staan de reeds vergevorderde
plannen voor een herinrich
ting in Boskoop-oost. Zonder
nieuwe infrastructuur zal de
druk op Reijerskoop, hefbrug
en Zijde nog verder toene
men. Boskoop en Waddinx-
veen zijn eensgezind over de
rondweg, zolang die er niet is
zullen andere maatregelen
nodig zijn om het verkeer te
reguleren.
In dit verband werd gewezen
op de aanleg van rotondes op
het Noordeinde. Ook de Zijde
zal niet kunnen ontkomen
aan maatregelen.
Wethouder Van der Kolk
roerde een ander aspect aan;
samenwerking door kwekers
bij het vervoer van hun pro
ducten waardoor het aantal
ritten met bestelauto’s en
aanhangers verminderd kan
worden.
Een eerdere poging om dit te
bewerkstelligen heeft niet tot
resultaat geleid. Waar over
leg heeft gefaald kan een ver
dere stagnering op de Zijde
mogelijk wel tot een cultuur
omslag leiden.
Overigens heeft de Boskoopse
veiling met ingang van 1 ja
nuari 1997 collectief vervoer
van producten naar de vei
ling voor haar leden verplicht
gesteld.
De Boskoopse en Waddinx
veense ideeën voor nieuwe in
frastructuur zijn inmiddels
ook bij de provincie doorge
drongen en overleg zal
plaatsvinden. Daarbij wor
den deze plannen samen met
de landinrichting als één
pakket besproken.
Overigens is duidelijk dat een
extra brug over de Gouwe ook
van de betrokken gemeenten
een aanzienlijke inspanning
zal vergen. In het algemeen
wordt bij dergelijke voorzie
ningen van de gemeente een
kwart van de bouwkosten ge
vraagd. Voor Waddinxveen is
dit nog wel te overzien daar
de ontwikkeling van bedrij
venterreinen leidt tot meer
inkomsten. Boskoop heeft op
dit gebied niets te verwach
ten.
WADDINXVEEN - Juwelier Joop den Haag in het win
kelcentrum ’de Passage’ houdt van ambiance met allu
re. Dat laat hij weten in het kwartaalblad van de Rabo
bank Waddinxveen.
jyeti,
hief WD Victor van
NV Watermaatschappij Zuid-
Holland Oost (WZHO) kreeg
op één dag zo’n 1.000 meldin
gen van klanten waarvan de
watermeter of de aansluitlei-
ding naar de woning was be
vroren. Ook waren er lekka
ges aan een aantal hoofdwa
terleidingen van WZHO als
gevolg van de vorst.
WZHO zette vrijwel alle ei
gen monteurs in om de pro
blemen op te lossen. Verloven
zijn ingetrokken en personeel
van aannemingsbedrijven
werd ingezet. Er is continu
doorgewerkt. Daarna blijft de
gewone storingsdienst inzet
baar. Ondanks deze enorme
inzet konden niet alle klach
ten onmiddellijk worden ver
holpen. Klanten die niet
GOUDA/WADDINXVEEN - De strenge vorst gecombi
neerd met de harde oostelijke wind heeft ook voor pro
blemen aan de waterleidingen in de Goudse regio ge
zorgd.
WADDINXVEEN - Party Service van den Berg is goed
voor een ontbijtje op bed en een borrel op de zaak, zo
blijkt uit een artikel in het kwartaalblad van de Rabo
bank Waddinxveen over het Waddinxveense familiebe
drijf van Cees en Ton van den Berg.
BOSKOOP/WADDINXVEEN
- Ondernemers in Boskoop
hebben met instemming ge
constateerd dat Boskoop en
Waddinxveen eensgezind zijn
over het plan voor een weste
lijke rondweg en een extra oe
ververbinding over de Gou
we.
Die plannen zijn onlangs ter
tafel gekomen tijdens een bij
eenkomst van de Onderne
mersvereniging Boskoop. Bij
die gelegenheid is een forum
discussie gehouden over de
verkeersproblemen in samen
hang met de bereikbaarheid
van winkels in Boskoop.
In het forum hadden hadden
zitting de Boskoopse wethou
ders A. van Leeuwen-Meid-
am en A. v.d. Kolk, namens
de Kamer van Koophandel B.
Schuttenbeld, de Waddinx
veense wethouder J.A Hiele-
ma (CDA) en H. Bakker, die
de ondernemerskring Indus
trieel Contact Waddinxveen
(ICW) vertegenwoordigde.
De problemen, nader toege
licht door B. Schuttenbeld
van de Goudse Kamer, zijn
bekend. Door de toenemende
mobiliteit slibt de randstad
dicht waardoor de bereik
baarheid van het Groene
Hart onder druk komt te
staan.
Met het oog daarop is een Re
gionaal Verkeer- en Ver
voersplan (RWP) opgesteld
om een oplossing te vinden
voor de rijkswegen A12, A20
en All, maar ook voor de pro
vinciale weg N207 (Alphen-
Gouda) alsmede treinen en
vaarwegen.
Toegespitst op de Boskoopse
situatie dienen er oplossin
gen te komen voor het ver
keer op de Zijde en Reijers
koop met inachtneming van
toenemende druk op het cen
trum door de komst van Wa
terrijk, handelsactiviteiten
en - in de toekomst - de komst
van het Bentwoud.
Door het ontbreken van een
rondweg of andere infrastruc
tuur die het centrum ontlast
zien ook de Boskoopse onder
nemers in dat er iets moet ge
beuren. Alleen op de Zijde al
passeren per etmaal 18.500
auto’s.
De beoogde rondweg, ten
westen van Waddinxveen en
Boskoop, via het ITC en aan
sluitend op de nieuwe rijks
weg 11, kan een belangrijke
bijdrage leveren. Zo ook een
extra oeververbinding over
de Gouwe en betere ontslui
ting van de Boskoopse Vei
ling.
Zowel de gemeenten Boskoop
als Waddinxveen, maar ook
de Kamer van Koophandel en
Fabrieken voor Midden-Hol-
GRATIS
huidtesten
pigment-
analyse
De bakkerstraditie in de fa
milie van Cees van den Berg
gaat terug tot 1864. Zijn va
der sloeg voorzichtig nieuwe
wegen in en tegenwoordig is vaste oproepkrachten niet ge-
de partyservice een volwaar
dige poot van Banketbakke
rij-Party Service van den
Berg.
‘Mijn vader verzorgde in de
oorlog wel eens wat eten voor
trouwerijen*, zegt directeur
Cees van den Berg. ‘De koke
rij* noemden ze dat. Dat ini
tiatief is nogal uitgegroeid.
Onze dag begint met de ont
bijtservice en eindigt met een
feestavond*.
Verder doen we van alles
daar tussen in: recepties, be-
drijfpresentaties, beurzen of
personeelsfeestj es*.
Alles wat wordt geserveerd,
van zalmsalade tot gebakjes
met logo’s, komt uit eigen
keuken en bakkerij aan de
Passage in Waddinxveen.
De catering wordt opgezet
rond een thema en Van den
Berg verzorgt daar ook de en
tourage voor. Zo koos het be- gen werd vanzelfsprekend
drijf op een internationaal niet gewerkt. Dat is immers
sportfestijn vier verschillen- daarvoor al gebeurd.
de ’keukens’ uit de aanwezige Dit j aar viel Kerstmis voor de
partyservice gunstig: op
woensdag en donderdag. ‘Dat
betekende dat bedrijven de
vrijdag ervoor hun feesten
vierden*, kijkt hij tevreden te
rug.
‘Op maandag en dinsdag kon
den we ons vooral richten op
„de particuliere markt. De af-
De dynamiek in het bedrijf gelopen jaren liep het werk
vertoont een golfbeweging.
Het jaar begint druk met
nieuwjaarsrecepties. Mei is
met open huizen en bedrijfs-
Die stap vertelde ik nauwe
lijks aan anderen, want men
vond dat toch maar verspilde
moeite. ‘Die tocht komt toch
nooit meer, datje daar nog in
gelooft*, was destijds een veel
gehoorde reactie.
Maar toch heb ik sinds die
tijd met enige regelmaat de
verrichtingen van de toenma
lige voorzitter Sipkema en
zijn trawanten gevolgd. In
1985 en 1986 heb ik met veel
plezier de 13e en 14e editie
van de Elfstedentocht zonder
noemenswaardige problemen
uitgereden.
U kent vast wel het verhaal
van de scheidsrechter die tij
dens een voetbalwedstrijd on
terecht een penalty aan één
van de partijen heeft onthou
den.
Tien tegen één dat hij nog in
de loop van dezelfde match
zal proberen deze fout te her
stellen door bij de minste of
geringste aanleiding te flui
ten voor een overtreding in
het 11 meter gebied en alsnog
een penalty zal toekennen.
Henk Kroes, voorzitter van
de Vereniging De Friesche
Elf Steden, is als geen ander
bekend met deze situatie.
Was hij het niet die begin fe
bruari 1996 na bijna drie
maanden onafgebroken vorst
toch te elfder ure had beslo
ten de ‘tocht der tochten* niet
door te laten gaan?
Nu, elf maanden na die ‘zwa
re* beslissing van februari
1996 en alweer elf jaar na de
laatste Elfstedentocht van
1986, heeft Henk Kroes zijn
eerste goede voornemen waar
gemaakt en op donderdag 2
januari aangekondigd dat de
Elfstedentocht dit jaar hoe
dan ook gereden zou worden.
De volgende ochtend was de
datum van zaterdag 4 januari
bekend en heel Nederland
volledig in de greep van het
snel om zich heen grijpende
Elfsteden-virus.
Zoals u inmiddels ook hebt
geconstateerd: het getal 11
speelt een belangrijke rol bij
de Elfstedentocht. Daarom
wordt het Elfsteden-festijn
terecht ook wel ‘het carnaval
van het noorden* genoemd en
de rayonhoofden ‘de raad van
11*.
De 15e editie van de Elfste
dentocht zou in tegenstelling
tot 1985 en 1986 in de boeken
gaan als ‘een zware jongen*.
Zelden is de tocht zo vroeg in
het jaar georganiseerd met
als gevolg dat de eerste of de
laatste kilometers in het don
ker geschaatst moesten wor
den en dat de voorbereiding
stijd kort was (na amper 12
dagen schaatsbaar natuurijs
hadden de meeste schaats-
cracks nog veel te weinig
schaatskilometers in de be
nen om eens even lekker 200
km in Friesland te gaan
schaatsen). Bovendien was er
de koude en strafte wind uit
het noord-oosten met een
kracht van 5 a 6.
Net na de kerstdagen begon
nen met de eerste bescheiden
40 en 50 km tochtjes op na
tuurijs. Toch wist ik op de
avond van nieuwjaarsdag dat
het moest kunnen.
Die nieuwjaarsdag nauwe
lijks oliebollen gegeten, maar
op de Rottemeren bij een
noordoosten wind kracht 6
zo’n 90 ijs- en ijskoude
schaatskilometers afgelegd,
waarvan 45 km met de wind
vol op kop. Kortom: afzien en
tevens generale repetitie voor
zaterdag 4 januari.
Als presentator bij de locale
RTW-radio regelde ik dat ik
tijdens de 15e Elfstedentocht
van 05.00 uur tot 19.00 uur
telefonisch verslag zou doen
van de vorderingen op de
Friese ijsvloer.
Van mijn dochteije Erna
kreeg ik haar beer ‘Bruno*
mee als mascotte. ‘Papa, als
jij Bruno op je rugzak vast
maakt dan kan ik je mis
schien herkennen en dan kun
je hem gelijk het schaatsen
leren*, vond zij.
‘En als jij het haalt, dan wil ik
zondag ook eens ’n schaats-
tochtje maken en een medail
le halen*. Waren dit de eerste
nog jeugdige symptomen van
schaatskoorts bij haar?
Zo gezegd, zo gedaan. Rond
14.00 uur met Bruno-beer en
rugzak vrijdag 3 januari op
de trein in Gouda gestapt en
via Utrecht, Amersfoort en
Zwolle op uiterst comfortabe
le wijze in Leeuwarden aan
beland.
Tijdens deze treinreis al tal
rijke land- en lotgenoten ont
moet die voortdurend bezig
De zaak van de Waddinx
veense winkelier is uitge
voerd in crème en lila. De sie
raden en horloges zijn tot op
de millimeter met zorg ge
schikt. In een geraffineerde
verlichting staat goud en zil
ver beschaafd te glimmen.
‘Wij verkopen aparte, unieke
sieraden. Het zijn die ’snoep
jes’ waarmee we ons onder
scheiden*, aldus Joop den
Haag. Hij zit al dertig jaar in
het juweliersvak. In die tijd
heeft hij samen met zijn
vrouw een klantenkring op
gebouwd tot ver buiten Wad
dinxveen.
Inspelen op de smaak van de
klanten wordt steeds belang-
rijker. ‘Sieraden zijn aan mo
de onderhevig. Om voeling te
houden met de markt, bezoek
ik beurzen. Lichte gouden
armbandjes en grove colliers
met grote sluitingen zijn dit
jaar toppers. Als vroeger ie
mand in Groningen iets
nieuws had, hoorde ik dat een
half jaar later. Nu heb ik het
binnen twee weken zelf in de
etalage liggen*.
Rond de feestdagen verkoopt
hij ’behoorlijke veel meer’.
Hoeveel meer, wil hij liever
niet kwijt. ‘Banken werken
met procenten, juweliers zijn
romantischer*, glimlacht hij.
Er gaan niet alleen méér,
maar ook andersoortige arti
kelen over de toonbank.
‘Het Swarovski-kristal doet
het in december bijzonder
goed. Dat is ook logisch, ’s
Winters zitten mensen bin-
doorbijten.
De wind eist al spoedig zijn
slachtoffers. Her en der zie je
schaatsers uitgeput aan de
kant zitten. De mensen van
de EHBO doen gelukkig hun
werk en ook omstanders
schieten te hulp.
We vorderen gestaag. Wor-
kum, Bolsward en Harlingen
worden aangedaan. En was
het ’s ochtends al druk in de
Elfstedenplaatsen, dit is on
gekend. Een gigantische hos
sende en zingende mensen
massa.
In Harlingen met een 20-tal
schaatsers hartstochtelijk
toegezongen en met z’n allen
op de muziek van ‘zak eens
lekker door* gedemonstreerd
datje na 116 km ook nog door
de knieën kunt gaan.
Even gesproken met een ver
slaggever. De brave man
heeft het zichtbaar kouder
dan ik. Dan vraag je je onwil
lekeurig toch af: wat is nou
meer afzien, langs de kant
staan of schaatsen. U mag
het zeggen!
Door naar Franeker.
Franeker slaat alles.
Friese stadje slaat alles. Rij
en dik publiek en bij de
kluunplaatsen krijg je brood
en worst in je handen ge
douwd. ‘Eten mien jong, ut
wird zweer*.
Het publiek laat zich lekker
opzwepen, en mijn ‘Fryslan
Boppe* wordt met een gigan
tisch gejuig begroet. Nog een
sfeerimpressie doorgegeven
aan de luisteraars van RTW-
radio, eigenlijk prachtig dat
zo’n mobiele telefoon het on
danks de koude toch blijft
doen. Ook heel wat collega-
schaatsers heb ik daardoor
gelukkig kunnen maken door
hen ook even naar het thuis
front te laten bellen.
Ik heb nog heel wat slopende
kilometers voor de boeg. Nog
45 lood- en loodzware kilome
ters naar Dokkum. Ik schaats
aan kop van een groepje en
we besluiten gezamenlijk dat
de eindstreep voor ons in
Dokkum ligt. Want vanaf
Dokkum hebben we wind in
de rug en zal niemand meer
opgeven.
Voor het gevoel gaat het alle
maal tergend langzaam. En
dan opeens lig ook ik languit
op het ijs, voor het eerst écht
gevallen. Voordat ik goed en
wel besef wat er is gebeurd,
krabbel ik overeind en wordt
door mijn achterbuurman
verder op de been geholpen.
‘Sorry joh, ik tikte je schaats
aan*.
Inmiddels valt de schemering
in. En het ijs op de laatste 12
km naar Bartlehiem is van
slechte kwaliteit en vol met
scheuren.
Het uur van de waarheid. De
wind neemt, althans zo lijkt
het, iets af. Of zou je toch ge
wend raken aan die snerpen
de en snijdende noordoosten
wind?
Bartlehiem is carnaval a la
Friesland. Ik laat me dan ook
verleiden tot een pirouette op
het ijs. Even pauzeren, wat
eten, drinken en door naar
Dokkum.
En ook Dokkum staat op z’n
kop. Nou kan het niet meer
mis gaan. We hebben de
noordoosten wind overleefd.
De voorlaatste stempel wordt
op de kaart gezet en onder
het genot van warme thee
(wat is dat toch lekker zeg, na
175 km!) genieten van de
sfeer. De EHBO-posten zijn
overvol. Uitgeputte schaat
sers,
ogen, wat een leed! En wat is
het erg als je in het zicht van
de eindstreep niet meer ver
der kunt of verder mag van
nen en willen sfeer in huis
creëren. Swarovski-kristal
geeft énorm veel sfeer*.
Daarnaast verkoopt hij exclu
sievere, duurdere sieraden
dan normaal. Zijn klanten
zijn vooral mannen die ca
deautjes kopen voor hun
partner. ‘Mannen kopen
makkelijker en duurder dan
vrouwen, vanuit het idee: ’Ze
heeft het verdiend’*.
Het is hard werken met de
feestdagen, maar met extra
hulp van zijn dochter, gaat
het prima. ‘Je zet je 200 pro
cent in. Het is de perfecte ge
legenheid om iets mooiers te
verkopen dan normaal’.
Tk zeg wel eens tegen een
klant: ’Jammer dat we moe
ten afrekenen, ik had het
graag in de winkel gehouden’.
Je moet laten weten dat ze
met iets van waarde de deur
uitgaan*.
Iets waar Joop den Haag ze
ker met pijn in zijn hart af
stand van zal doen, is het
nieuwe Rado-horloge met ke
ramiek en briljant. Volgens
de juwelier ’een uniek stukje’.
Dit ultieme cadeau staat in
de keurige etalage te pron
ken. Tenminste, hij lijkt keu
rig. De juwelier ziet echter
aan de nonchalante lijn in
een schakelketting, dat dit
sieraad eruit is gehaald om
aan een klant te tonen.
‘Zo lag het daar straks niet*,
zegt hij beslist. ‘Daar gaan we
zo eerst eens iets aan doen.
Presentatie is ongelooflijk be
langrijk*.
waren met te vertellen over
de reeds eerder opgedane er
varingen in 1985 en 1986, of
zichzelf moed in te drinken
en te eten, of elkaar te infor
meren over hoe je het beste
de kou zou kunnen trotseren.
Tegen 18.00 uur aangekomen
op een sfeervol NS-station
Leeuwarden en gelijk door
naar het FEC (ook wel be
kend als Frieslandhal). Daar
ingeschreven en de laatste in
structies voor de tocht der
tochten ontvangen.
Toen werd mij pas echt dui
delijk: de Elfsteden-koorts
had weer eens ongenadig toe
geslagen bij zowel deelne
mers, organisatie als publiek.
Wat een prachtige heksenke
tel!
Vervolgens op pad naar het
expeditieknooppunt van de
PTT in Leeuwarden waar ik
mede dankzij mijn vriend
Cees Barentsen mocht over
nachten.
’s Avonds de beelden op tele
visie bekeken en met diverse
Elfsteden-PTT-ers de strate
gie en tactiek voor de volgen
de dag besproken.
Ik laat u even meegenieten
van enige opmerkingen: wat
doe je tegen de kou, hoe
schaats je het beste tegen de
wind, ‘neet iek, mer mien
schoonmoader haddu hei
mottu schetse*, ‘vooral door
gaan* en ‘waar zijn wij nou
helemaal mee bezig, have a
break....*.
Nog wat schaatsers geïnter
viewd voor RTW-radio, een
leuk gesprek op de televisie
gevolgd van NOS-presentator
Mart Smeets met de vorige
winnaar Evert van Benthem
en tegen twaalven m’n slaap
plaats opgezocht.
Zaterdag 4 januari ben ik
rond 04.00 uur opgestaan en
op m’n gemak gewassen, aan
gekleed, ontbeten en de rug
zak met diverse attributen
(waaronder Bruno) ingepakt.
Nog vlug de laatste informa
tie over weer en route op de
televisie bekeken.
Even na vijven via de mobiele
telefoon aan RTW-radio laten
weten dat we (Bruno en ik) er
nog steeds zin in hadden en
vervolgens met diverse land
en lotgenoten op naar het
FEC.
Langs de route van FEC naar
de Zwette samen met tiendui
zenden dolenthousiaste toe
schouwers de wedstrijdrij
ders tijdens hun eerste loop-
kilometers aangemoedigd en
naar het ijs geschreeuwd. Je
zou bijna vergeten dat je zelf
ook nog die 200 km te schaat
sen hebt.
Tegen zessen bij de schaats-
fuik gemeld en rond 06.25
uur was het zover. Schaats-
fuik open en lopen! Met z’n
allen 2 kilometer richting
Zwette, aangemoedigd door
talrijke toeschouwers.
Op de verlichte Zwettehaven
de schaatsen ondergebonden
en rond 06.50 uur vertrokken
richting Sneek. En wat is het
dan donker! Bij heel zwak
maanlicht en met de wind in
de rug in sneltreinvaart rich
ting Sneek geschaatst.
Oppassen, niet voluit schaat
sen want je gaat zo onderuit.
Gelukkig wordt de route her
en der verlicht door het licht
van tractoren. En op elk
bruggetje - zelfs in de middle
of nowhere - fanatiek aan
moedigende toeschouwers.
En, da’s boffen, in een bomvol
Sneek hoeft nauwelijks gek
luund te worden. Na Sneek
volgt, nog steeds met wind in
de rug, IJlst. Alle controle
posten worden ‘snel* aange
daan en via de RTW-radio
kan ik voortdurend de laatste
stand van zaken doorgeven.
Inmiddels is het gelukkig
licht geworden, maar op het
Slotermeer, richting Sloten,
moet ook even een tweetal ki
lometers vol tegen de wind
worden geschaatst. Een voor
proefje van wat ons later op
de dag nog te wachten staat.
Tot Stavoren gaat alles voor
spoedig, weinig valpartijen,
nauwelijks uitvallers. De
stemming is opperbest en on
derweg - waar komen ze toch
vandaan - dat fantastische
schaatspubliek.
Na de controlepost in Stavo
ren is het afgelopen met het
aangename en ontspannen
schaatsen. Een extra sweater
aangetrokken tegen de wind
en de vanaf nu snijdende kou.
Volop tegenwind, afzien en
talrijke valpartijen op het ijs.
Daarom: goed uitkijken,
krachten verdelen, constant
schaatstempo aanhouden en
Waddinxvener Pierre Linssen (Peuleyen) reed voor de derde
maal de Elfstedentocht. (Foto: Arcl
Leeuwen).
WOENSDAG 8 JANUARI 1997 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN
de organisatie.
Ik word aangesproken door
ene Gerregien uit Hoornster-
zwaag met het verzoek om de
laatste 25 km gezamenlijk af
te leggen. Zij heeft behoorlijk
last van haar enkels en wil op
zeker gaan.
Van mijn kant geen bezwaar
en met z’n tweeën schaatsen
we, heerlijk met de wind in de
rug, terug naar Bartlehiem.
Dan een scherpe draai naar
links. Daar hadden we even
niet meer op gerekend: 3 km
naar het oosten, en de wind
weer pal van voren. Even op
de tanden bijten en doorzet
ten. Dan nog een laatste ge
heime controle en nu de laat
ste 6 km richting finish op de
Bonkevaart.
De laatste 3 km kunnen we
de ijsvloer niet meer zien
door de felle tv-lichten aan de
horizon, met als gevolg: als
nog talrijke valpartijen.
Daarom handen voor de ogen
houden en voorzichtig door
gaan.
Tegen 22.00 uur passeren we
moe maar voldaan de finish
lijn. Maar tijd om uit te rus
ten is er niet. De laatste
stempel wordt gezet, schaat
sen uit, schoenen aan en met
de bus terug naar het FEC
waar de controlekaart wordt
ingeleverd.
In het FEC uitgelaten men
sen. Hun familielid of kennis
heeft het gehaald, maar ook
wanhopige fans. Zij hebben al
uren niets meer van hun Elf-
steden-schaatsers gehoord.
Daarom even naar het thuis
front gebeld en laten weten
dat ik veilig ben aangeko
men. Ik regel nog een pilsje
voor Gerremien, we kletsen
even na en met de belofte dat
ik haar dit verslag in het
Weekblad voor Waddinxveen
zal opsturen, nemen we af
scheid.
Teruggelopen naar het expe
ditieknooppunt van de PTT,
even wat gegeten en gedron
ken, de PTT-organisatie be
dankt voor hun gastvrijheid
en op naar NS-station
Leeuwarden.
Met een extra trein om onge
veer 01.00 uur vertrokken
richting Utrecht. In de trein
een beetje gelezen en ervarin
gen uitgewisseld met Henk
Brockhoff uit Benthuizen.
Ook hij was blij dat hij de
tocht der tochten ongedeerd
had overleefd.
*Wat mij betreft hoeft dit niet
elk jaar, maar de volgende
keer ben ik zeker weer van de
partij*. Henk knikt instem
mend. Tegen half 5 eindelijk
thuis en na ruim 24 uur gelijk
gaan pitten. Heerlijk.
Bruno-Beer en pa (in die
volgorde) hebben geschaatst,
de eerste comfortabel, de an
der heeft wat meer moeten
afzien. En dus vond dochter
lief Erna (met haar 7 jaren)
dat ze niet meer kon achter
blijven.
Ze moest en zou zondag 5 ja
nuari haar eerste toertochtje
maken. Sander, haar bijna 9-
jarige broer, was het hier he
lemaal mee eens, en dus ’s
middags samen met hun pap
pa op naar de Rottemeren
voor een schaatstocht) e van
circa 10 km.
Een bekeuring (auto ver
keerd geparkeerd), diverse
valpartijtjes, twee stempel
posten en 75 minuten later
hebben we onze stempelkaar
ten ingeleverd en allemaal
een mooie medaille als herin
nering aan onze toertocht
snijwonden, bevroren ontvangen. De kinderen ape
trots op hun prestatie van
formaat en pappa eigenlijk
ook. Daar kan toch geen Elf
stedenkruisje tegenop?
landen en stemde daar de
stands en het eten op af.
Begin december stond er een
feest op stapel in Zwarte Piet-
stijl. ‘Die creativiteit rond
thema’s geeft voor klanten
vaak de doorslag bij de keus
om met ons in zee te gaan, in
plaats van met de concur
rent*, zegt Cees van den Berg.
een golfbeweging.
5
Donderdag en
vrijdag koopavond.
Regentesseplantsoen 52
(Centrum hoek Kleiweg-Kleiwegbrug)
2801 CM Gouda. Telefoon (0182) 52 99 04
I
UVA snelbruinings-
lampen vanaf
3 Weken verhuur
zonnehemel slechts
GEOPEND
ma. Vm vrij, van 10.00-21.00 uur
zat. van 10.00-17.30 uur
o
Deze Ficus Benjamins met mooie gedraaide
stam kan wel 1.20 m. hoog worden
en heeft een bol-diameter van
ongeveer 60-65 cm. Staat graag op
een lichte plaats in huis.
Inclusief 250 ml Pokon
kamerplantenvoedsel.
Van 69.- voor
39
TER AAR
Veldweg l(ingang Kerkweg),
tel. 0172-602241.
^intratuin
HET GROENE WARENHUIS
14^ O TT11^1 OP d'verse topmerken
I llvW zonnehemels en combinaties
4
Elfstedentocht: Afzien
en genieten tegelijk
door PIERRE LINSSEN
LEEUWARDEN/WADDINXVEEN - Ooit in 1980, op 18-
jarige leeftijd, na keer op keer elke winter geveld te
zijn door het schaatsvirus, besloot ik eindelijk maar
eens het enige ‘echte* medicijn te nemen en lid te wor
den van de ’Vereniging De Friesche Elf Steden’.
j-
•2f)AArt
<n
Q
O
O
-o
cp
<n
G O
T