Voorlopig ontwerp van De Nieuwe Passage gereed Plan bevat alle elementen voor centrum van allure k| DIT IS EEN PUBLICATIE VAN DE GEMEENTE WADDINXVEEN f1 0 0 In september 1999 opening van gehele winkelcentrum WIENSDAG 29 JANUARI 1997 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN PAGINA 25 7 MEI 96 V.0.96 OKT. 95 WONINGEN aantal vervallen flats -/- 6 18 (12) te realiseren in plan 22(16) 30 (24) in totaal te voorzien (ca.) 560 550 550 509 509 518 275 260 260 14.949 14.045 14.045 exclusief bestaande eigendommen 12.829 11.924 11.924 aantal door WP te realiseren in plangebied 512 parkeer plaatsen (overige 38 stuks zijn in omgeving aanwezig) TE REALISEREN COMMERCIËLE WINKELRUIMTE HETSENOPSTELPLAATSEN (volgens berekeningen Oranjewoud) N.B.: Volgens C.R.O.W.-berekcning bedraagt het benodigde aantal parkeerplaatsen STRUCTUURPLAN V.O. DE NIEUWE PASSAGE OVERZICHT PLANONDERDELEN PARKEERPLAATSEN (volgens berekening Oranjewoud) maximaal in centrum (inclusief bestaande eigendommen) in M2 B.V.O. ''■ENTREE KERKWEG WEST i (advertorial) PASSAGE 1 Plein Overdekte straat intree oostzijde Kerkweg Liften en trappen Parkeren Intree westzijde Vanaf begin september 1996 is het feitelijke voorlopige ontwerp op gang gekomen en zijn verschillende adviseurs ingeschakeld zoals: - bodemsaneringsadvies voor manier in het plan opgeno men. Ten behoeve van het winkel centrum zijn in totaal 550 parkeerplaatsen beschikbaar. Hiervan zijn ongeveer 170 parkeerplaatsen in de garage Als alles volgens plan ver loopt zal in oktober van dit jaar met de bouw gestart kunnen worden, zodat in september 1999 het nieuwe winkelcentrum De Nieuwe Passage feestelijk geopend zal kunnen worden. - oktober 1997: start bouw fase I, - juni 1998: start bouw fase n, - september 1998: fase I ge reed, verplaatsing zittende winkeliers, - mei 1999: aanpassing in frastructuur - juni 1999: start bouw fase III - juli 1999: bouwkundige op levering fase II - september 1999: opening gehele winkelcentrum. inzage worden gegeven aan geïnteresseerden en belang hebbenden. Daarmee is een belangrijke stap gezet naar de realisatie van het cen trum van Waddinxveen. De feiten op rij: - Op 29 maart 1995 wordt door de gemeente Waddinx veen, de ontwikkelaarscom binatie William Properties BV en MAB BV en belegger PVF Nederland, in een in- De historische Kerkweg blijft intact en wordt niet overkapt om ook buiten winkeluren open te blijven. Een droogloop wordt verkregen door middel van arcades en luifels. Aan de Kerkweg liggen ruim telijke elementen: het centra le plein, de Kruiskerk en de met glazen kap overdekte straat. De kerk, met de eigen voorruimte, is op een gepaste Half juni 1996: - eerste ontwerpoverleg over bijstelling structuurontwerp; - ontwerpoverleg gaat sa menlopen met de stedebouw- kundige Derks. WADDINXVEEN - Het ont werpplan voor De Nieuwe -’assage bevat alle elementen >m in Waddinxveen een cen- rum van allure te maken. Een beschrijving van dit fentrumplan: sen. - In de raadsvergade ring van woensdagavond 22 mei 1996 wordt het uitge werkte sproken. Verwacht wordt dat binnenkort met de ge sprekken met de zittende Passage-ondernemers over hun tijdelijke en definitieve huisvesting begonnen kan worden. Medio dit jaar zul len met de overige onderne mers de eerste oriënterende gesprekken gevoerd worden. - De samenwerkingsover eenkomst tussen de gemeen te Waddinxveen en de ont- - PVF Nederland NV, de hui dige eigenaar van een be langrijk deel van het huidige winkelcentrum en de aan grenzende woningen is zeer enthousiast over de renova tie- en nieuwbouwplannen en wordt te zijner tijd ook van het nieuwe deel de eige naar. - In overleg tussen ge meente en PCW is een stuur groep ingesteld, die als hoofdtaak heeft: de bewa king van de uitgangspunten en de voortgang van het pro ject. Beslissingen worden binnen de stuurgroep geno- Na het gemeenteraadsbe sluit is er een inventarisatie gemaakt van alle gegevens en randvoorwaarden voor de architecten Roggeveen en Stuurman Partners om zich op het ontwerp te kunnen voorbereiden. Het overdekte gedeelte vormt een verbinding tussen het centrale plein en de ’oude’ Passage, en heeft wat betreft sfeer een haast museale uit straling. Door deze passage wordt een winkelcircuit gecreëerd, waaraan belangrijke trekkers komen te liggen. Deze over dekte straat wordt ’s avonds afgesloten. Vanuit de parkeergarage zul len aan de noordzijde van het winkelcentrum op twee plaat sen ontsluitingen naar het winkelcentrum gerealiseerd worden. Aan de noord-oost kant komen twee liften en een trap omhoog. Een opvallende entree aan de noord-west dinxveen (PCW), waarbij overeengekomen is dat Wil liam Properties BV het pro jectmanagement doet en MAB BV de verhuur voor Iet hoogte-accent markeert le oostelijke entree van het entrum, maar blijft onder led van de Kerkweg-Oost, ferwijl de hoogte van drogiste- kj-parfumerie ’Mieke’ en het ;ebouw van de ABN AMRO Sank (twee lagen) binnen het >lan doorloopt. Iet brede straatprofiel maakt en visuele realtie met de Cerkweg-Oost en hefbrug ver de Gouwe mogelijk. auto is de hoofdentree aan de westzijde. Hier wordt een nieuw plein gevormd. De ge bogen wand aan de linkerzij de zorgt voor de verbinding met het centrale plein. De markante bebouwing maakt het centrum van grote re afstand zichtbaar. Aan de ze entree zijn ook de nieuwe appartementen, met uitzicht op de Petteplas, gelegen. WADDINXVEEN - Na het gemeenteraadsbesluit van 22 mei 1996 is het volgende gebeurd. Een overzicht daar van en van de voorlopige planning tussen oktober 1997 en de opening van het gehele centrum in september 1999. kant vormt een onderbreking in de noordgevel van het cen trum. In een grote transpa rante ’serre’ verbinden twee roltrappen en een glazen lift de parkeergarage met het winkelcentrum. De aanrijrou- te vanaf de Prinses Beatrix- laan wordt verlegd naar de noordzijde van de westelijk gelegen flat. Voor de bevoorrading van de winkels zijn drie expeditie- ruimten voorzien. Aan de noord-oostzijde van het plan wordt de laad- en losruimte op inpandige wijze opgelost. Door middel van twee hefta- bleaux zullen de goederen naar het winkelniveau ge bracht worden. Aan de noord- westzijde wordt een groot ex- peditiehof voorzien, waar ook de perscontainer onderge bracht is en achter de Sta tionsstraat is een derde expe ditiemogelijkheid gecreëerd. men en zo nodig voorgelegd tief branchepatroon voor het aan het college van Burge- nieuwe winkelcentrum be- meester en Wethouders en de gemeenteraad. - Er is een branche- en ad viescommissie ingesteld. De ze commissie heeft als taak tot een beargumenteerd voorstel voor een branche- verdeling te komen. De uit eindelijke beslissing hierin wordt door de stuurgroep ge nomen. In een eerste bijeen komst heeft de branche- en adviescommissie het indica- vervuilde locatie fabriek bakkerijgrondstoffen, - advies brandpreventie, - geluidstechnisch advies voor de te ontwerpen wonin gen, - advies Waterschap voor het dempen of omleggen van de sloot aan de noordzijde, - besprekingen met nutsbe drijven, - adviseur installatietech niek. - adviseur windhinder. wikkelaars zal behandeld worden in de gemeente raadsvergadering van woensdagavond 26 februari, waarna deze getekend kan worden. van de uitgangspunten randvoorwaarden keurd. - Ten behoeve van de ontwikkeling van het cen trumgebied zijn de twee pro- een sa menwerkingsverband aan gegaan onder de naam woorden: besloten, sfeer, hö- Passage Combinatie Wad- reca, geen markt - wel bra derie van toepassing zijn; - Geen lelijke achterkanten. De beide Waddinxveense ar chitecten, Jan Roggeveen van architectenbureau Rog- haar rekening neemt, geveen (Tweede Bloksweg) en Rob van der Velden van architectenbureau Stuur man Partners (Brugweg), zijn er in geslaagd een ont werp te maken, dat niet al leen ruimschoots voldoet aan de gestelde eisen van de gemeenteraad van Waddinx veen, maar tevens een kwa liteitsimpuls voor de totale omgeving zal betekenen. Dinsdagavond 28 januari is het voorlopige ontwerp ge presenteerd aan de gemeen teraad van Waddinxveen. Het plan zal vervolgens ter en 342 in de open lucht. De resterende 38 parkeerplaat sen zijn reeds in de omgeving aanwezig. In de parkeergarage en op het aan de noordelijke zijde hier aan grenzende gebied, totaal ongeveer 270 parkeerplaat sen, zal betaald parkeren (een ’duurtijd parkeerregeling’) worden ingevoerd. De par keergarage zal na sluiting stijd en dus ook ’s nachts en op zondagen worden afgeslo ten. roor de bereikbaarheid per ge- zijn De opgave waar de planmakers zich voor gesteld zagen, ging dus ling verder dan het aantal vier kante meter winkels, het aantal parkeerplaatsen en de autobereikbaarheid. Het moest geen in zichzelf ge keerd winkelcentrum wor den, maar een centrumplan tal benodigde parkeerplaat- voor Waddinxveen met: - De nadruk op winkelen, maar ook horeca, wonen, kerk, dienstensector; werkte structuurplan be- - Een eigen identiteit, zodat sproken en na vaststelling het plan zich onderscheidt van de uitgangspunten en van andere; - Goede herken- randvoorwaarden goedge- baarheid, zodat oriëntatie mogelijk is; - Goede bereik baarheid voor alle vormen van verkeer; - Goede verhou- jectontwikkelaars ding tussen oud en nieuw; - Een plein, waarbij de tref- WADDINXVEEN - In de ge meenteraadsvergadering van woensdag 22 mei 1996 werden de uitgangspunten 'voor uitbreiding en renova tie van het winkelcentrum De Nieuwe Passage vastge legd. Sindsdien hebben ge meente, architecten en pro jectontwikkelaars hard ge werkt aan een plan, waarbij een centrum voor Waddinx veen gecreëerd moest wor den, binnen de randvoor- tentieverklaring vastgelegd waarden die door de ge- dat in nauw overleg een ge meenteraad zijn degen onderbouwd struc- meegegeven. De opgave tuurplan zou worden opg- steld voor de herontwikke- en uitbreiding van winkelcentrum Passage. - Ingenieursbureau Oranje woud BV wordt ingescha keld voor het maken van een verkeerscirculatieplan en het vaststellen van het aan- CENTRUM PLEIN

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1997 | | pagina 25