Voorlopig ontwerp van
De Nieuwe Passage gereed
Plan bevat alle elementen voor centrum van allure
k| DIT IS EEN PUBLICATIE VAN DE GEMEENTE WADDINXVEEN
f1
0
0
In september 1999 opening
van gehele winkelcentrum
WIENSDAG 29 JANUARI 1997 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN
PAGINA 25
7
MEI 96
V.0.96
OKT. 95
WONINGEN
aantal vervallen flats
-/- 6
18 (12)
te realiseren in plan
22(16)
30 (24)
in totaal te voorzien (ca.)
560
550
550
509
509
518
275
260
260
14.949
14.045
14.045
exclusief bestaande eigendommen
12.829
11.924
11.924
aantal door WP te realiseren
in plangebied 512 parkeer
plaatsen (overige 38 stuks zijn
in omgeving aanwezig)
TE REALISEREN COMMERCIËLE
WINKELRUIMTE
HETSENOPSTELPLAATSEN
(volgens berekeningen Oranjewoud)
N.B.: Volgens C.R.O.W.-berekcning
bedraagt het benodigde aantal
parkeerplaatsen
STRUCTUURPLAN V.O.
DE NIEUWE PASSAGE
OVERZICHT PLANONDERDELEN
PARKEERPLAATSEN
(volgens berekening Oranjewoud)
maximaal in centrum (inclusief
bestaande eigendommen) in
M2 B.V.O.
''■ENTREE KERKWEG WEST
i
(advertorial)
PASSAGE
1
Plein
Overdekte straat
intree oostzijde
Kerkweg
Liften en trappen
Parkeren
Intree westzijde
Vanaf begin september 1996
is het feitelijke voorlopige
ontwerp op gang gekomen en
zijn verschillende adviseurs
ingeschakeld zoals:
- bodemsaneringsadvies voor
manier in het plan opgeno
men.
Ten behoeve van het winkel
centrum zijn in totaal 550
parkeerplaatsen beschikbaar.
Hiervan zijn ongeveer 170
parkeerplaatsen in de garage
Als alles volgens plan ver
loopt zal in oktober van dit
jaar met de bouw gestart
kunnen worden, zodat in
september 1999 het nieuwe
winkelcentrum De Nieuwe
Passage feestelijk geopend
zal kunnen worden.
- oktober 1997: start bouw
fase I,
- juni 1998: start bouw fase
n,
- september 1998: fase I ge
reed, verplaatsing zittende
winkeliers,
- mei 1999: aanpassing in
frastructuur
- juni 1999: start bouw fase
III
- juli 1999: bouwkundige op
levering fase II
- september 1999: opening
gehele winkelcentrum.
inzage worden gegeven aan
geïnteresseerden en belang
hebbenden. Daarmee is een
belangrijke stap gezet naar
de realisatie van het cen
trum van Waddinxveen.
De feiten op rij:
- Op 29 maart 1995 wordt
door de gemeente Waddinx
veen, de ontwikkelaarscom
binatie William Properties
BV en MAB BV en belegger
PVF Nederland, in een in-
De historische Kerkweg blijft
intact en wordt niet overkapt
om ook buiten winkeluren
open te blijven. Een droogloop
wordt verkregen door middel
van arcades en luifels.
Aan de Kerkweg liggen ruim
telijke elementen: het centra
le plein, de Kruiskerk en de
met glazen kap overdekte
straat. De kerk, met de eigen
voorruimte, is op een gepaste
Half juni 1996:
- eerste ontwerpoverleg over
bijstelling structuurontwerp;
- ontwerpoverleg gaat sa
menlopen met de stedebouw-
kundige Derks.
WADDINXVEEN - Het ont
werpplan voor De Nieuwe
-’assage bevat alle elementen
>m in Waddinxveen een cen-
rum van allure te maken.
Een beschrijving van dit
fentrumplan:
sen. - In de raadsvergade
ring van woensdagavond 22
mei 1996 wordt het uitge
werkte
sproken. Verwacht wordt
dat binnenkort met de ge
sprekken met de zittende
Passage-ondernemers over
hun tijdelijke en definitieve
huisvesting begonnen kan
worden. Medio dit jaar zul
len met de overige onderne
mers de eerste oriënterende
gesprekken gevoerd worden.
- De samenwerkingsover
eenkomst tussen de gemeen
te Waddinxveen en de ont-
- PVF Nederland NV, de hui
dige eigenaar van een be
langrijk deel van het huidige
winkelcentrum en de aan
grenzende woningen is zeer
enthousiast over de renova
tie- en nieuwbouwplannen
en wordt te zijner tijd ook
van het nieuwe deel de eige
naar. - In overleg tussen ge
meente en PCW is een stuur
groep ingesteld, die als
hoofdtaak heeft: de bewa
king van de uitgangspunten
en de voortgang van het pro
ject. Beslissingen worden
binnen de stuurgroep geno-
Na het gemeenteraadsbe
sluit is er een inventarisatie
gemaakt van alle gegevens
en randvoorwaarden voor de
architecten Roggeveen en
Stuurman Partners om zich
op het ontwerp te kunnen
voorbereiden.
Het overdekte gedeelte vormt
een verbinding tussen het
centrale plein en de ’oude’
Passage, en heeft wat betreft
sfeer een haast museale uit
straling.
Door deze passage wordt een
winkelcircuit gecreëerd,
waaraan belangrijke trekkers
komen te liggen. Deze over
dekte straat wordt ’s avonds
afgesloten.
Vanuit de parkeergarage zul
len aan de noordzijde van het
winkelcentrum op twee plaat
sen ontsluitingen naar het
winkelcentrum gerealiseerd
worden. Aan de noord-oost
kant komen twee liften en een
trap omhoog. Een opvallende
entree aan de noord-west
dinxveen (PCW), waarbij
overeengekomen is dat Wil
liam Properties BV het pro
jectmanagement doet en
MAB BV de verhuur voor
Iet hoogte-accent markeert
le oostelijke entree van het
entrum, maar blijft onder
led van de Kerkweg-Oost,
ferwijl de hoogte van drogiste-
kj-parfumerie ’Mieke’ en het
;ebouw van de ABN AMRO
Sank (twee lagen) binnen het
>lan doorloopt.
Iet brede straatprofiel maakt
en visuele realtie met de
Cerkweg-Oost en hefbrug
ver de Gouwe mogelijk.
auto is de hoofdentree aan de
westzijde. Hier wordt een
nieuw plein gevormd. De ge
bogen wand aan de linkerzij
de zorgt voor de verbinding
met het centrale plein.
De markante bebouwing
maakt het centrum van grote
re afstand zichtbaar. Aan de
ze entree zijn ook de nieuwe
appartementen, met uitzicht
op de Petteplas, gelegen.
WADDINXVEEN - Na het
gemeenteraadsbesluit van
22 mei 1996 is het volgende
gebeurd. Een overzicht daar
van en van de voorlopige
planning tussen oktober
1997 en de opening van het
gehele centrum in september
1999.
kant vormt een onderbreking
in de noordgevel van het cen
trum. In een grote transpa
rante ’serre’ verbinden twee
roltrappen en een glazen lift
de parkeergarage met het
winkelcentrum. De aanrijrou-
te vanaf de Prinses Beatrix-
laan wordt verlegd naar de
noordzijde van de westelijk
gelegen flat.
Voor de bevoorrading van de
winkels zijn drie expeditie-
ruimten voorzien. Aan de
noord-oostzijde van het plan
wordt de laad- en losruimte op
inpandige wijze opgelost.
Door middel van twee hefta-
bleaux zullen de goederen
naar het winkelniveau ge
bracht worden. Aan de noord-
westzijde wordt een groot ex-
peditiehof voorzien, waar ook
de perscontainer onderge
bracht is en achter de Sta
tionsstraat is een derde expe
ditiemogelijkheid gecreëerd.
men en zo nodig voorgelegd tief branchepatroon voor het
aan het college van Burge- nieuwe winkelcentrum be-
meester en Wethouders en
de gemeenteraad.
- Er is een branche- en ad
viescommissie ingesteld. De
ze commissie heeft als taak
tot een beargumenteerd
voorstel voor een branche-
verdeling te komen. De uit
eindelijke beslissing hierin
wordt door de stuurgroep ge
nomen. In een eerste bijeen
komst heeft de branche- en
adviescommissie het indica-
vervuilde locatie fabriek
bakkerijgrondstoffen,
- advies brandpreventie,
- geluidstechnisch advies
voor de te ontwerpen wonin
gen,
- advies Waterschap voor het
dempen of omleggen van de
sloot aan de noordzijde,
- besprekingen met nutsbe
drijven,
- adviseur installatietech
niek.
- adviseur windhinder.
wikkelaars zal behandeld
worden in de gemeente
raadsvergadering van
woensdagavond 26 februari,
waarna deze getekend kan
worden.
van de uitgangspunten
randvoorwaarden
keurd. - Ten behoeve van de
ontwikkeling van het cen
trumgebied zijn de twee pro-
een sa
menwerkingsverband aan
gegaan onder de naam
woorden: besloten, sfeer, hö- Passage Combinatie Wad-
reca, geen markt - wel bra
derie van toepassing zijn;
- Geen lelijke achterkanten.
De beide Waddinxveense ar
chitecten, Jan Roggeveen
van architectenbureau Rog- haar rekening neemt,
geveen (Tweede Bloksweg)
en Rob van der Velden van
architectenbureau Stuur
man Partners (Brugweg),
zijn er in geslaagd een ont
werp te maken, dat niet al
leen ruimschoots voldoet
aan de gestelde eisen van de
gemeenteraad van Waddinx
veen, maar tevens een kwa
liteitsimpuls voor de totale
omgeving zal betekenen.
Dinsdagavond 28 januari is
het voorlopige ontwerp ge
presenteerd aan de gemeen
teraad van Waddinxveen.
Het plan zal vervolgens ter
en 342 in de open lucht. De
resterende 38 parkeerplaat
sen zijn reeds in de omgeving
aanwezig.
In de parkeergarage en op het
aan de noordelijke zijde hier
aan grenzende gebied, totaal
ongeveer 270 parkeerplaat
sen, zal betaald parkeren (een
’duurtijd parkeerregeling’)
worden ingevoerd. De par
keergarage zal na sluiting
stijd en dus ook ’s nachts en
op zondagen worden afgeslo
ten.
roor de bereikbaarheid per
ge-
zijn
De opgave
waar de planmakers zich
voor gesteld zagen, ging dus ling
verder dan het aantal vier
kante meter winkels, het
aantal parkeerplaatsen en
de autobereikbaarheid. Het
moest geen in zichzelf ge
keerd winkelcentrum wor
den, maar een centrumplan tal benodigde parkeerplaat-
voor Waddinxveen met:
- De nadruk op winkelen,
maar ook horeca, wonen,
kerk, dienstensector; werkte structuurplan be-
- Een eigen identiteit, zodat sproken en na vaststelling
het plan zich onderscheidt van de uitgangspunten en
van andere; - Goede herken- randvoorwaarden goedge-
baarheid, zodat oriëntatie
mogelijk is; - Goede bereik
baarheid voor alle vormen
van verkeer; - Goede verhou- jectontwikkelaars
ding tussen oud en nieuw;
- Een plein, waarbij de tref-
WADDINXVEEN - In de ge
meenteraadsvergadering
van woensdag 22 mei 1996
werden de uitgangspunten
'voor uitbreiding en renova
tie van het winkelcentrum
De Nieuwe Passage vastge
legd. Sindsdien hebben ge
meente, architecten en pro
jectontwikkelaars hard ge
werkt aan een plan, waarbij
een centrum voor Waddinx
veen gecreëerd moest wor
den, binnen de randvoor- tentieverklaring vastgelegd
waarden die door de ge- dat in nauw overleg een ge
meenteraad zijn degen onderbouwd struc-
meegegeven. De opgave tuurplan zou worden opg-
steld voor de herontwikke-
en uitbreiding van
winkelcentrum Passage.
- Ingenieursbureau Oranje
woud BV wordt ingescha
keld voor het maken van een
verkeerscirculatieplan en
het vaststellen van het aan-
CENTRUM PLEIN