klein ifrx mw Miron Zie ook onze advertentie elders in deze krant. Goudse finale van starters competitie Midden-Holland Kom in de kas 1997 trok minder mensen Bedrijfsleven: Betrek 'Be Fair' bij 'de Passage harwa ALLES VOOR UW OPEL... Van Elswijk b.v. PARKET SHOP verkeersplan kalkhoven JCW reageert kritisi Disco in 'De Paddestoel' Rijschoolhouder verlaat Tricom Man snijdt ex aardappelmesje '}UeaW4&tect 4Ütd4, 945 Fotorolletjes Nu IN PRIJS verlaagd! OPLAGE 13.925 EXEMPLAREN VIDE’ AUDI’ FOTI Wij doen meer voor dezelfde premie INBRAAKBEVEILIGING een zaak van vertrouwen nu 1 9 CENT 35 CENT 37 CENT Afdrukken NU VANAFirHAAGSn PRIJS VAN 1/ NEDERLAND eekblad voor V- addinxveen I (Foto: Sjaak Noteboom). Loco-burgemeester Joop Neele en zijn echtgenote laten zich NI Kantoorboekhandel o kleuren JE KIJKT JE OGEN VIT U VINDT ONS HIER: de Jonkman. Landelijk kwa men 125.000 mensen op 20e editie van ’Kom in de kas’ af waaraan door ongeveer 300 tuinders werd meegedaan. Hoofdredacteur: B.J. Woudenberg, Telefoon 0182- 61 55 94. Kantoor kanaalstraat 10, 2741 HH Waddinxveen, Postbus 372, 2740 AJ, Telefoon 0182- 63 03 32, Telefax 0182- 63 26 33. Openingstijden: Maandag t/m vrijdag van 8.30 - 17.00 uur. HUIS-AAN-HUIS In Waddinxveen, Zevenhuizen en Moerkapelle 52e JAARGANG NUMMER 2537 WOENSDAG 9 APRIL 1997 Rijnlondstroot 4 2741 GZ Waddinxveen Tel. (0182) 616119, fax (0182) 616638 TREFFERS VERZEKERINGEN Goudse Rijweg 180 2771 AV Boskoop, (0172) 21 20 80 Spoorstraat 17-29 2801 BA Gouda Tel. (0182) 51 80 55 Fax (0182) 52 29 26 officieel Opel service-dealer Tel. (0172) 58 96 97 Dorpsstraat 257 Hazerswoude-Dorp 9x 13 10x 15 DUO PRINT WADDINXVEEN - De tuinbouwmanifestatie ’Kom in de kas’, die in Waddinxveen in het gebied van de Abraham Kroesweg en de Zesde Tochtweg om de twee jaar wordt gehouden, trok zaterdag vanwege het slechte weer minder belangstelling dan in voorjaande jaren. WADDINXVEEN - Vrij dagavond 18 april van kwart over zeven tot half tien houdt wijk- en speel tuinvereniging ‘De Padde stoel' (Lijsterbesstraat) de maandelijkse disco voor 9- 14-jarigen. De toegangs prijs is f 1,50. De Waddinx- veense drive-in-discotheek "The Flying Dutchman' met de disc-jockey Ed draait de allerbeste mu ziek, die vooral zal bestaan uit Top-50 muziek en Hou se. Er wordt een cd-single uit de top-50 en een aantal andere prijzen verloot. Kantoorboekhandel i>< |onnisvisi.» Kon. Wilhelminaplein 6 Waddinxveen Tel. (0182) 61 30 61, Fax (0182) 61 9115 exploiteert interactieve infor matiezuilen, Envirotec han delt in middelen ten behoeve van de geurbestrijding, NOK Netwerk voor Omgevings kwaliteit is een milieu-ad- viesbureau en Bottle Up ver huurt en verkoopt elektrische borstkolfsets voor vrouwen die net zijn bevallen. Deze vier bedrijven presente ren zichzelf donderdag 10 april, waarna de uiteindelijke winnaar bekend wordt ge maakt. De avond wordt ge houden in het Hofhuis van het energiebedrijf Midden- Holland en de waterleidings- maatschappij. De competitie vindt in deze Goudse regio voor het eerst plaats en is een initiatief van de Goudse vestigingen van ABN AMRO Bank, Arenthals Chaudron Accountants en be lastingadviseurs, in samen werking met de Goudse Ka mer van Koophandel. De organisatie van de star- terscompetitie heeft ter com pletering van de avond twee verrassende sprekers weten te strikken: Wim Koesen en Michiel Herter. De presenta- Tijdens de officiële opening van ’Kom in de kas’ in het Westland suggereerde Cebe- co-voorzitter Herman de Boon om de kassen alle 365 dagen van het jaar open te stellen voor publiek. In Waddinxveen gaf bij stan- daardanjerkweker Jacco van der Eijk aan de Abraham Kroesweg ook acte de presen ce bloemenveiling Holland met haar twee veilcentra in Naaldwijk en Bleiswijk. GOUDA/WADDINXVEEN - Donderdagavond 10 april om half acht wordt de finale van de starterscompetitie Midden-Holland gehouden bij het Energiebedrijf Mid den-Holland. IN HARWA’S De grootste sortering van Waddinxveen in: laminaat lamelparket massiefparket kurkparket (Wicanders) Kom eens langs voor een vrijblijvend advies. WADDINXVEEN - Naar aan leiding van recente publica ties over een rijschoolhouder in Waddinxveen heeft ver keersschool Tricom besloten een persbericht uit te geven. In dat persbericht wordt ge steld dat de betrokken rij schoolhouder tevens vennoot was in de verkeersschool Tri com. Om persoonlijke rede nen heeft betrokkene beslo ten met onmiddellijke ingang zijn deelname in verkeer- school Tricom, alsmede al zijn werkzaamheden in het kader van de activiteiten van de verkeersschool te beëindi gen. Deze beslissing wordt gerespecteerd. Betrokkene heeft een belangrijke bijdra ge geleverd in de ontwikke ling van de verkeersschool. De onderneming betreurt in grote mate de omstandighe den die tot zijn terugtreden hebben geleid. De verantwoordelijkheden voor de operationele zaken zijn overgenomen door J. Mimpen (autorijschool Suc- ces-Mimpen te Waddinxveen) en C. van der Haven (autorij school Cees van der Haven te Gouda). Naar aanleiding van de gebeurtenissen van de af gelopen tijd en de hierop vol gende publicaties is besloten om op korte termijn een ge dragscode op te stellen voor alle medewerkers en rijscho len die betrokken zijn bij deze onderneming. Zodra deze be schikbaar is wordt een exem plaar aan de relaties en alle leerlingen van verkeers school Tricom ter beschik king gesteld. Volgens het ICW is een sa menhangend plan voor het toekomstige verkeer in de ge meente Waddinxveen een zaak van groot belang voor het bedrijfsleven. Vandaar dat het bestuur van ICW met belangstelling naar het verschijnen daarvan heeft uitgezien. Het ICW heeft al in diverse stadia van het proces van totstandko ming van dit verkeerscircula tieplan commentaar op eer dere versies gegeven, die ook ten dele in deze laatste versie van het plan zijn verwerkt. Het grootste verkeerspro- 9 bleem in Waddinxveen is het ontbreken van een adequaat rondwegsysteem. Daardoor worden de wegen in de ge meente en vooral in het cen trum onnodig belast met doorgaand verkeer - ook vrachtverkeer - dat hier niets te zoeken heeft. Dit is ook in het verkeerscir culatieplan onderkend; men noemt een aantal varianten om het door gaande ver keer buiten de kern van Waddinx veen af te wikkelen. ICW: “Wij denken dat de aan leg van de westelijke en noor delijke randweg (variant 5) met aansluitingen op de Beethovenlaan en de Dreef (variant 2a) het meest aan de behoefte tegemoet komt. Va riant 2b (aansluiting op de Onderweg) lijkt ons minder effectief. ‘Het lijkt ons raadzaam om deze weg zo westelijk moge lijk in de gemeente te realise ren in een recht noordelijke richting, eventueel ten koste van een klein deel van het ge plande Bentwoud'. Van belang voor het functio neren van de westelijke en noordelijke randweg noemt het ICW verder het bouwen van een noordelijke oeverver binding tussen Waddinxveen en Boskoop over de Gouwe, zo noordelijk mogelijk eventueel ten koste van een deel van het Gouwebos. Met de N207 (Henegouwerweg) ontstaat zo een rondweg om Waddinx veen over de Gouwe via de noordelijke brug en de Coene- coopbrug. Verder is volgens de gezamenlijke onderne mers van belang om die noor delijke en westelijke randweg een goede verbinding te ge ven met de diverse bedrijf sterreinen aan de zuidzijde van Waddinxveen (Doelwijk, het Eco-terrein en Gouwe- stroom) en de A-12. ICW: ‘Ons inziens is die rand weg en een noordelijke brug 50% zal toenemen. Het ICW vindt dit geen verstandige maatregel. De huidige verkeersproble men voor de bedrijven aan de Mercuriusweg staan verdere verhoging van de verkeers- J 1_ .1 J T» i 1 1 1 1. ons de Burgemeester Troost- straat open te houden en des gewenst het verkeer met de Kanaalstraat te regelen via verkeerslichten. Het ICW besluit de reactie op het verkeerscirculatieplan met een paar suggesties om het doorgaande vrachtver keer door Waddinxveen (sluipverkeer) te reguleren. 1. Aan de T-kruising Beye- rinklaan/Dreef (bij de Wok- Mede op verzoek van wethou- kels) kan een bord worden ge- der Joop Neele (PCW), heeft plaatst ‘voor vrachtverkeer het ICW toén een bijdrage ge- J.1 1- J---1 veiligheid en vermindering van de overlast, zonder af breuk te doen aan de primai re doelstelling ‘goede bereik baarheid'. Het bundelen van vrachtver keer over vaste routes, zoals in het verkeerscirculatieplan in de yuccakwekerij Sjaloom voorlichten over het kweken van deze potplant. (Foto: Sjaak Noteboom). ZEVENHUIZEN - Een 26- jarige vrouw uit Zevenhui zen is door haar 35-jarige ex-man in het gezicht ge sneden met een aardappel schilmesje. Dat gebeurde voor haar woning aan de Akkerstraat, waar de man langskwam om zijn doch- terje op te halen in het ka der van een bezoekrege ling. Volgens de politie is het tussen man en vrouw al eerder tot gewelddadig heden gekomen. De vrouw werd met snijwonden naar het ziekenhuis gebracht. De man nam eerst de be nen, maar kon worden aangehouden. wordt voorgestaan, heeft vol gens het ICW over het alge meen belangrijke voordelen. Voor bestemmingsvrachtver- keer en met name voor be stemmingen op het industrie terrein Noord ligt dit echter anders: elke route gaat im mers via woonstraten. Bundeling geeft een oneven redige belasting van de aan gewezen route. Bovendien wordt door bundeling de rou te voor bestemmingsverkeer onnodig langer. Dit is in tegenspraak met de doelstelling zo kort mogelijke aan- en afvoer routes te vol gen (dit is voor vervoer van gevaarlijke stoffen zelfs een wettelijke eis). De structuur van de Noord- kade kan overigens ook nog verbeterd worden: voorzie ningen voor fietsers, parkeer- stroken en een trottoir alleen aan de oostzijde. ‘Ten aanzien van de ontslui ting van de Noordkade via de Willem de Zwijgerlaan, dient de weekmarkt elders te wor den gehouden', vindt het ICW. Aan de zuidelijke kant van de Noordkade heeft het verkeercirculatieplan een voorstel, dat voorziet in het afsluiten van de hefbrug voor vrachtvervoer gedurende de spitsuren. ICW: ‘Dit wijzen wij af. De bereikbaarheid van geheel Waddinxveen voor vrachtverkeer verslechtert daardoor aanmerkelijk, voor al bestemmingsverkeer voor het centrum of de Noordka de'. ‘Dit vrachtverkeer zou lange omwegen moeten ma ken met alle kosten, tijd, en milieubezwaren van dien. Voorts wordt in het verkeers circulatieplan gesuggereerd om de Oranjelaan in te rich ten als verblijfsstraat, dat wil zeggen afsluiten voor vracht verkeer naar de Noordkade*. ‘Ook deze voorstellen wijst het ICW af; er is te weinig re kening gehouden met de be langen van de bedrijven in de Oranjelaan en aan de Noord kade1. ‘Om tegemoet te ko men aan de wens tot reductie van vrachtverkeer op dit weg- vak en de hefbrug, kunnen een conditio sine qua non, voor van enige beperking van het verkeer over de hefbrug sprake kan zijn'. ‘Indien dit realisatie van de westelijke en noordelijke randweg zou kunnen versnel len, dan is te beginnen met het traject vanaf de Dreef in noordelijke richting'. ‘Samenvattend schatten wij het belang van de westelijke en noordelijke rondweg - mo gelijkerwijze ook voor ander gemeenten (Boskoop, Rijn- woude, Gouda in verband met de zuid-westelijke rand weg en Gouda-West) en voor de provincie en het rijk - van een zodanig hoge betekenis, dat nu eerst alle bestuurlijke en financiële inspanningen gericht moeten worden op de spoedige realisatie daarvan'. Alle andere maatregelen, ge noemd in het verkeerscircu latieplan ter regulering van het doorgaande verkeer, hou den in verge lijking met de aanleg van de randweg vol gens het ICW het gevaar in van versnip pering van aandacht voor minder doeltreffende lapmiddelen. “Voor de volledigheid merken wij op, dat het nu wel zeer drukke verkeer op de N207 (Henegouwerweg) zal afne men als de Nil op snelwegni- veau is gerealiseerd, mits er goede locale aansluitingen hierop bestaan1. Voor de be reikbaarheid van het cen trum heeft het verkeerscircu latieplan naar de mening vande gezamenlijke onderne mers op dit moment geen goe de oplossing, evenmin als voor de toekomstige parkeer situatie rond het te vergroten wij ons wel voorstellen, dat 1 <T> XT' de Oranjelaan éénrichtings verkeer in noordelijke rich ting voor vrachtverkeer wordt gemaakt'. Er worden in het ook suggesties gedaan die 'rechtsstreeks hebben op het industrieter rein Zuid, met name de Mer curiusweg. rechtsaf verboden'; leverd aan verbetering van de 2. Aan de T-kruising Kanaal- -IJ - J straat-Juliana van Stolberg- laan-Kerkweg-Oost (bij de Passage) kan op de Kerkweg- Oost een bord worden ge plaatst ‘voor vrachtverkeer linksaf verboden'. ‘Wellicht kan in het centrum van de ge meente door dergelijke een voudige voorzieningen meer effect worden bereikt, dan door grootschalige infrastruc turele wijzigingen'. Samenvattend pleit het ICW voor de volgende maatrege len: concentreren op de reali satie van de westelijke en noordelijke randweg; betrek ken van de ruimtelijke moge lijkheden van park, Be Fair- terreinen en stationsterrein bij de ontsluiting van het in dustrieterrein Noord voor vrachtvervoer garanderen; geen beperking voor vracht vervoer over de hefbrug; geen afsluiting van de Burgemees ter Trooststraat en geen ver hoging verkeersdruk op de Mercuriusweg. De tuinbouwmanifestatie stond in het teken van het na tie van de avond is in handen van Wim Bol, bekend van tv. Koesen is journalist en tot voor kort hoofdredacteur van Tros Kompas en de TV Krant. In ondernemerskringen maakte hij vooral naam met twee boeken over misma nagement. Aan de hand van praktijk voorbeelden zal Koesen op zijn bekende ironische toon schetsen hoe ondernemers volledig de mist in kunnen gaan. Michiel Herter zal die avond een positievere kant van het ondernemen belichten: het succes. Herter is algemeen directeur van Manaus Busi ness Development BV. Doelstelling van deze Am sterdamse onderneming is om slecht lopende bedrijven over te nemen en dan door een actieve managementin- breng een waardestijging te realiseren. Bekende voorbeelden zijn de Palthe stomerijen, Jazzradio en Jaffa Beheer (van het pita broodje). Toegangsplaatsen voor de fi nale van de Starterscompeti tie zijn gratis en kunnen tele fonisch worden gereserveerd via mevrouw Conny Jansen van Arenthals Chaudron in Gouda, tel. 0182-531922. winkelcentrum ‘De Nieuwe Passage'. ICW: ‘Het huidige stratenplan biedt geen ande re mogelijkheid dan gebruik van de nu al overbelaste rou te Kanaal weg-Juliana van Stolberglaan'. Het ICW stelt in dit verband voor om de ruimtelijke moge lijkheden van het park, de Be Fair-terreinen en het terrein langs het NS-station Wad dinxveen te betrekken bij een 1 van de Passage aan de zijde zou van het station. moeten worden via de Mercu- Daarbij is het dan mogelijk riusweg. Hierdoor wordt ver- de parkeervoorzieningen te wacht dat de verkeersintensi- concetreren op één terrein, teit op deze weg met ongeveer wat zoekverkeer kan beper- ken. De goede bereikbaarheid van het industrieterrein Noord is al lang een zorg voor ICW. Zoals in het verkeerscircula tieplan wordt gememoreerd, heeft het ICW op 25 februari druk niet toe. Beter lijkt het 1995 een notitie opgesteld T’-x... m.-x over dit onderwerp. Overigens ging deze niet over aanbevelingen tot verbete ring van de bereikbaarheid, maar was het meer een reac tie op suggesties van de ge meente die een verslechte ring van de bereikbaarheid zouden veroorzaken, zoals af sluiten Staringlaan en Noordkade richting Boskoop voor vrachtverkeer. Waddinxveens loco-burgemeester Joop Neele aan het werk tijdens de Waddinxveense tuinbouwmanifestatie 'Kom in de kas'. “-*-u- Succesvol Ondernemen staat op deze avond centraal. Naast de verkiezing van de beste starter van het jaar, zullen twee gerenomeerde ondernemers hun eigen erva ringen over succesvol en min der succesvol ondernemen uit de doeken doen. De starterscompetitie, in ok tober 1996 gestart, is een wedstrijd voor bedrijfsideeën. Alle personen die zich tussen 1 juli 1996 en 1 juli 1997 bij de Kamer van Koophandel voor Midden-Holland hebben ingeschreven mogen mee doen. De reacties waren overweldi gend. Zestien bedrijven heb ben meegedongen naar de prijs, die bestaat uit 5.000 gulden in contanten en 5.000 gulden in dienstverlening. De volgende vier bedrijven zijn genomineerd: Global Tro nies (ondernemers: Kley- kamp en MacGillary), Envi rotec (Van der Bogt en Kem- ner), NOK Netwerk voor omgevingskwaliteit (Oubo- ter) en Bottle Up (de dames Lijnse en Schrijver). Global Tronies ontwikkelt en Het was daarom goed toeven verkeerscirculatieplan in de kassen, waar het open huis van de (glas)tuinders, tuurlijk vakmanschap. betrekking bloemen- en groetenkwekers Daarbij stonden de biologi- ’s morgens officieel werd geo- sche procéssen bij de groei en pend door loco-burgemeester bloei van gewassen en milieu- Joop Neele (PCW). Hij ver- vriendelijke methoden van In het plan wordt de afslui- ving de een weekje op vakan- gewasbescherming centraal, ting van de Burgemeester tie zijnde burgemeester Fed- Troostweg voorzien; het ver- oplossing van de ontsluiting keer van en naar de wijk Zuid aan de zijde zou voortaan afgewikkeld WADDINXVEEN - De ondernemerskring Industrieel Contact Waddinxveen (ICW) heeft in een brief aan het Waddinxveense gemeentebestuur kritisch gereageerd op het gemeentelijk verkeerscirculatieplan. Daarin wordt ruim baan gevraagd voor het vrachtverkeer en wordt het gemeentebestuur aangeraden de Be Fair-lo- catie te betrekken voor een betere ontsluiting van het Passage-gebied.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1997 | | pagina 1