klein
ifrx mw Miron
Zie ook onze advertentie
elders in deze krant.
Goudse finale van starters
competitie Midden-Holland
Kom in de kas 1997
trok minder mensen
Bedrijfsleven: Betrek
'Be Fair' bij 'de Passage
harwa
ALLES VOOR
UW OPEL...
Van Elswijk b.v.
PARKET
SHOP
verkeersplan
kalkhoven
JCW reageert
kritisi
Disco in
'De Paddestoel'
Rijschoolhouder
verlaat Tricom
Man snijdt ex
aardappelmesje
'}UeaW4&tect 4Ütd4, 945
Fotorolletjes
Nu IN PRIJS
verlaagd!
OPLAGE 13.925 EXEMPLAREN
VIDE’
AUDI’
FOTI
Wij doen meer
voor dezelfde premie
INBRAAKBEVEILIGING
een zaak van vertrouwen
nu 1 9 CENT
35 CENT
37 CENT
Afdrukken
NU VANAFirHAAGSn
PRIJS VAN
1/ NEDERLAND
eekblad voor V- addinxveen
I
(Foto: Sjaak Noteboom).
Loco-burgemeester Joop Neele en zijn echtgenote laten zich
NI
Kantoorboekhandel
o
kleuren
JE KIJKT JE OGEN VIT
U VINDT ONS HIER:
de Jonkman. Landelijk kwa
men 125.000 mensen op 20e
editie van ’Kom in de kas’ af
waaraan door ongeveer 300
tuinders werd meegedaan.
Hoofdredacteur: B.J. Woudenberg, Telefoon 0182- 61 55 94.
Kantoor kanaalstraat 10, 2741 HH Waddinxveen,
Postbus 372, 2740 AJ, Telefoon 0182- 63 03 32, Telefax 0182- 63 26 33.
Openingstijden: Maandag t/m vrijdag van 8.30 - 17.00 uur.
HUIS-AAN-HUIS
In Waddinxveen, Zevenhuizen en Moerkapelle
52e JAARGANG NUMMER 2537
WOENSDAG 9 APRIL 1997
Rijnlondstroot 4
2741 GZ Waddinxveen
Tel. (0182) 616119, fax (0182) 616638
TREFFERS VERZEKERINGEN
Goudse Rijweg 180
2771 AV Boskoop, (0172) 21 20 80
Spoorstraat 17-29 2801 BA Gouda
Tel. (0182) 51 80 55 Fax (0182) 52 29 26
officieel Opel service-dealer
Tel. (0172) 58 96 97
Dorpsstraat 257
Hazerswoude-Dorp
9x 13
10x 15
DUO PRINT
WADDINXVEEN - De tuinbouwmanifestatie ’Kom in de
kas’, die in Waddinxveen in het gebied van de Abraham
Kroesweg en de Zesde Tochtweg om de twee jaar wordt
gehouden, trok zaterdag vanwege het slechte weer
minder belangstelling dan in voorjaande jaren.
WADDINXVEEN - Vrij
dagavond 18 april van
kwart over zeven tot half
tien houdt wijk- en speel
tuinvereniging ‘De Padde
stoel' (Lijsterbesstraat) de
maandelijkse disco voor 9-
14-jarigen. De toegangs
prijs is f 1,50. De Waddinx-
veense drive-in-discotheek
"The Flying Dutchman'
met de disc-jockey Ed
draait de allerbeste mu
ziek, die vooral zal bestaan
uit Top-50 muziek en Hou
se. Er wordt een cd-single
uit de top-50 en een aantal
andere prijzen verloot.
Kantoorboekhandel
i>< |onnisvisi.»
Kon. Wilhelminaplein 6 Waddinxveen
Tel. (0182) 61 30 61, Fax (0182) 61 9115
exploiteert interactieve infor
matiezuilen, Envirotec han
delt in middelen ten behoeve
van de geurbestrijding, NOK
Netwerk voor Omgevings
kwaliteit is een milieu-ad-
viesbureau en Bottle Up ver
huurt en verkoopt elektrische
borstkolfsets voor vrouwen
die net zijn bevallen.
Deze vier bedrijven presente
ren zichzelf donderdag 10
april, waarna de uiteindelijke
winnaar bekend wordt ge
maakt. De avond wordt ge
houden in het Hofhuis van
het energiebedrijf Midden-
Holland en de waterleidings-
maatschappij.
De competitie vindt in deze
Goudse regio voor het eerst
plaats en is een initiatief van
de Goudse vestigingen van
ABN AMRO Bank, Arenthals
Chaudron Accountants en be
lastingadviseurs, in samen
werking met de Goudse Ka
mer van Koophandel.
De organisatie van de star-
terscompetitie heeft ter com
pletering van de avond twee
verrassende sprekers weten
te strikken: Wim Koesen en
Michiel Herter. De presenta-
Tijdens de officiële opening
van ’Kom in de kas’ in het
Westland suggereerde Cebe-
co-voorzitter Herman de
Boon om de kassen alle 365
dagen van het jaar open te
stellen voor publiek.
In Waddinxveen gaf bij stan-
daardanjerkweker Jacco van
der Eijk aan de Abraham
Kroesweg ook acte de presen
ce bloemenveiling Holland
met haar twee veilcentra in
Naaldwijk en Bleiswijk.
GOUDA/WADDINXVEEN - Donderdagavond 10 april
om half acht wordt de finale van de starterscompetitie
Midden-Holland gehouden bij het Energiebedrijf Mid
den-Holland.
IN HARWA’S
De grootste sortering van
Waddinxveen in:
laminaat
lamelparket
massiefparket
kurkparket
(Wicanders)
Kom eens langs voor een
vrijblijvend advies.
WADDINXVEEN - Naar aan
leiding van recente publica
ties over een rijschoolhouder
in Waddinxveen heeft ver
keersschool Tricom besloten
een persbericht uit te geven.
In dat persbericht wordt ge
steld dat de betrokken rij
schoolhouder tevens vennoot
was in de verkeersschool Tri
com. Om persoonlijke rede
nen heeft betrokkene beslo
ten met onmiddellijke ingang
zijn deelname in verkeer-
school Tricom, alsmede al
zijn werkzaamheden in het
kader van de activiteiten van
de verkeersschool te beëindi
gen. Deze beslissing wordt
gerespecteerd. Betrokkene
heeft een belangrijke bijdra
ge geleverd in de ontwikke
ling van de verkeersschool.
De onderneming betreurt in
grote mate de omstandighe
den die tot zijn terugtreden
hebben geleid.
De verantwoordelijkheden
voor de operationele zaken
zijn overgenomen door J.
Mimpen (autorijschool Suc-
ces-Mimpen te Waddinxveen)
en C. van der Haven (autorij
school Cees van der Haven te
Gouda). Naar aanleiding van
de gebeurtenissen van de af
gelopen tijd en de hierop vol
gende publicaties is besloten
om op korte termijn een ge
dragscode op te stellen voor
alle medewerkers en rijscho
len die betrokken zijn bij deze
onderneming. Zodra deze be
schikbaar is wordt een exem
plaar aan de relaties en alle
leerlingen van verkeers
school Tricom ter beschik
king gesteld.
Volgens het ICW is een sa
menhangend plan voor het
toekomstige verkeer in de ge
meente Waddinxveen een
zaak van groot belang voor
het bedrijfsleven.
Vandaar dat het bestuur van
ICW met belangstelling naar
het verschijnen daarvan
heeft uitgezien. Het ICW
heeft al in diverse stadia van
het proces van totstandko
ming van dit verkeerscircula
tieplan commentaar op eer
dere versies gegeven, die ook
ten dele in deze laatste versie
van het plan zijn verwerkt.
Het grootste verkeerspro-
9 bleem in Waddinxveen is het
ontbreken van een adequaat
rondwegsysteem. Daardoor
worden de wegen in de ge
meente en vooral in het cen
trum onnodig belast met
doorgaand verkeer - ook
vrachtverkeer - dat hier niets
te zoeken heeft.
Dit is ook in het verkeerscir
culatieplan
onderkend;
men noemt
een aantal
varianten
om het door
gaande ver
keer buiten
de kern van
Waddinx
veen af te
wikkelen.
ICW: “Wij denken dat de aan
leg van de westelijke en noor
delijke randweg (variant 5)
met aansluitingen op de
Beethovenlaan en de Dreef
(variant 2a) het meest aan de
behoefte tegemoet komt. Va
riant 2b (aansluiting op de
Onderweg) lijkt ons minder
effectief.
‘Het lijkt ons raadzaam om
deze weg zo westelijk moge
lijk in de gemeente te realise
ren in een recht noordelijke
richting, eventueel ten koste
van een klein deel van het ge
plande Bentwoud'.
Van belang voor het functio
neren van de westelijke en
noordelijke randweg noemt
het ICW verder het bouwen
van een noordelijke oeverver
binding tussen Waddinxveen
en Boskoop over de Gouwe, zo
noordelijk mogelijk eventueel
ten koste van een deel van
het Gouwebos. Met de N207
(Henegouwerweg) ontstaat zo
een rondweg om Waddinx
veen over de Gouwe via de
noordelijke brug en de Coene-
coopbrug. Verder is volgens
de gezamenlijke onderne
mers van belang om die noor
delijke en westelijke randweg
een goede verbinding te ge
ven met de diverse bedrijf
sterreinen aan de zuidzijde
van Waddinxveen (Doelwijk,
het Eco-terrein en Gouwe-
stroom) en de A-12.
ICW: ‘Ons inziens is die rand
weg en een noordelijke brug
50% zal toenemen. Het ICW
vindt dit geen verstandige
maatregel.
De huidige verkeersproble
men voor de bedrijven aan de
Mercuriusweg staan verdere
verhoging van de verkeers-
J 1_ .1 J T» i 1 1 1 1.
ons de Burgemeester Troost-
straat open te houden en des
gewenst het verkeer met de
Kanaalstraat te regelen via
verkeerslichten.
Het ICW besluit de reactie op
het verkeerscirculatieplan
met een paar suggesties om
het doorgaande vrachtver
keer door Waddinxveen
(sluipverkeer) te reguleren.
1. Aan de T-kruising Beye-
rinklaan/Dreef (bij de Wok-
Mede op verzoek van wethou- kels) kan een bord worden ge-
der Joop Neele (PCW), heeft plaatst ‘voor vrachtverkeer
het ICW toén een bijdrage ge-
J.1 1- J---1
veiligheid en vermindering
van de overlast, zonder af
breuk te doen aan de primai
re doelstelling ‘goede bereik
baarheid'.
Het bundelen van vrachtver
keer over vaste routes, zoals
in het verkeerscirculatieplan
in de yuccakwekerij Sjaloom voorlichten over het kweken
van deze potplant. (Foto: Sjaak Noteboom).
ZEVENHUIZEN - Een 26-
jarige vrouw uit Zevenhui
zen is door haar 35-jarige
ex-man in het gezicht ge
sneden met een aardappel
schilmesje. Dat gebeurde
voor haar woning aan de
Akkerstraat, waar de man
langskwam om zijn doch-
terje op te halen in het ka
der van een bezoekrege
ling. Volgens de politie is
het tussen man en vrouw
al eerder tot gewelddadig
heden gekomen. De vrouw
werd met snijwonden naar
het ziekenhuis gebracht.
De man nam eerst de be
nen, maar kon worden
aangehouden.
wordt voorgestaan, heeft vol
gens het ICW over het alge
meen belangrijke voordelen.
Voor bestemmingsvrachtver-
keer en met name voor be
stemmingen op het industrie
terrein Noord ligt dit echter
anders: elke route gaat im
mers via woonstraten.
Bundeling geeft een oneven
redige belasting van de aan
gewezen route. Bovendien
wordt door bundeling de rou
te voor bestemmingsverkeer
onnodig langer.
Dit is in tegenspraak met de
doelstelling zo kort mogelijke
aan- en afvoer routes te vol
gen (dit is voor vervoer van
gevaarlijke stoffen zelfs een
wettelijke eis).
De structuur van de Noord-
kade kan overigens ook nog
verbeterd worden: voorzie
ningen voor fietsers, parkeer-
stroken en een trottoir alleen
aan de oostzijde.
‘Ten aanzien van de ontslui
ting van de Noordkade via de
Willem de Zwijgerlaan, dient
de weekmarkt elders te wor
den gehouden', vindt het
ICW. Aan de zuidelijke kant
van de Noordkade heeft het
verkeercirculatieplan een
voorstel, dat voorziet in het
afsluiten van de hefbrug voor
vrachtvervoer gedurende de
spitsuren. ICW: ‘Dit wijzen
wij af. De bereikbaarheid van
geheel Waddinxveen voor
vrachtverkeer verslechtert
daardoor aanmerkelijk, voor
al bestemmingsverkeer voor
het centrum of de Noordka
de'. ‘Dit vrachtverkeer zou
lange omwegen moeten ma
ken met alle kosten, tijd, en
milieubezwaren van dien.
Voorts wordt in het verkeers
circulatieplan gesuggereerd
om de Oranjelaan in te rich
ten als verblijfsstraat, dat wil
zeggen afsluiten voor vracht
verkeer naar de Noordkade*.
‘Ook deze voorstellen wijst
het ICW af; er is te weinig re
kening gehouden met de be
langen van de bedrijven in de
Oranjelaan en aan de Noord
kade1. ‘Om tegemoet te ko
men aan de wens tot reductie
van vrachtverkeer op dit weg-
vak en de hefbrug, kunnen
een conditio sine qua non,
voor van enige beperking van
het verkeer over de hefbrug
sprake kan zijn'.
‘Indien dit realisatie van de
westelijke en noordelijke
randweg zou kunnen versnel
len, dan is te beginnen met
het traject vanaf de Dreef in
noordelijke richting'.
‘Samenvattend schatten wij
het belang van de westelijke
en noordelijke rondweg - mo
gelijkerwijze ook voor ander
gemeenten (Boskoop, Rijn-
woude, Gouda in verband
met de zuid-westelijke rand
weg en Gouda-West) en voor
de provincie en het rijk - van
een zodanig hoge betekenis,
dat nu eerst alle bestuurlijke
en financiële inspanningen
gericht moeten worden op de
spoedige realisatie daarvan'.
Alle andere maatregelen, ge
noemd in het verkeerscircu
latieplan ter regulering van
het doorgaande verkeer, hou
den in verge
lijking met de
aanleg van de
randweg vol
gens het ICW
het gevaar in
van versnip
pering van
aandacht
voor minder
doeltreffende
lapmiddelen.
“Voor de volledigheid merken
wij op, dat het nu wel zeer
drukke verkeer op de N207
(Henegouwerweg) zal afne
men als de Nil op snelwegni-
veau is gerealiseerd, mits er
goede locale aansluitingen
hierop bestaan1. Voor de be
reikbaarheid van het cen
trum heeft het verkeerscircu
latieplan naar de mening
vande gezamenlijke onderne
mers op dit moment geen goe
de oplossing, evenmin als
voor de toekomstige parkeer
situatie rond het te vergroten wij ons wel voorstellen, dat
1 <T> XT' de Oranjelaan éénrichtings
verkeer in noordelijke rich
ting voor vrachtverkeer
wordt gemaakt'. Er worden in
het
ook suggesties gedaan die
'rechtsstreeks
hebben op het industrieter
rein Zuid, met name de Mer
curiusweg.
rechtsaf verboden';
leverd aan verbetering van de 2. Aan de T-kruising Kanaal-
-IJ - J straat-Juliana van Stolberg-
laan-Kerkweg-Oost (bij de
Passage) kan op de Kerkweg-
Oost een bord worden ge
plaatst ‘voor vrachtverkeer
linksaf verboden'. ‘Wellicht
kan in het centrum van de ge
meente door dergelijke een
voudige voorzieningen meer
effect worden bereikt, dan
door grootschalige infrastruc
turele wijzigingen'.
Samenvattend pleit het ICW
voor de volgende maatrege
len: concentreren op de reali
satie van de westelijke en
noordelijke randweg; betrek
ken van de ruimtelijke moge
lijkheden van park, Be Fair-
terreinen en stationsterrein
bij de ontsluiting van het in
dustrieterrein Noord voor
vrachtvervoer garanderen;
geen beperking voor vracht
vervoer over de hefbrug; geen
afsluiting van de Burgemees
ter Trooststraat en geen ver
hoging verkeersdruk op de
Mercuriusweg.
De tuinbouwmanifestatie
stond in het teken van het na
tie van de avond is in handen
van Wim Bol, bekend van tv.
Koesen is journalist en tot
voor kort hoofdredacteur van
Tros Kompas en de TV Krant.
In ondernemerskringen
maakte hij vooral naam met
twee boeken over misma
nagement.
Aan de hand van praktijk
voorbeelden zal Koesen op
zijn bekende ironische toon
schetsen hoe ondernemers
volledig de mist in kunnen
gaan.
Michiel Herter zal die avond
een positievere kant van het
ondernemen belichten: het
succes. Herter is algemeen
directeur van Manaus Busi
ness Development BV.
Doelstelling van deze Am
sterdamse onderneming is
om slecht lopende bedrijven
over te nemen en dan door
een actieve managementin-
breng een waardestijging te
realiseren.
Bekende voorbeelden zijn de
Palthe stomerijen, Jazzradio
en Jaffa Beheer (van het pita
broodje).
Toegangsplaatsen voor de fi
nale van de Starterscompeti
tie zijn gratis en kunnen tele
fonisch worden gereserveerd
via mevrouw Conny Jansen
van Arenthals Chaudron in
Gouda, tel. 0182-531922.
winkelcentrum ‘De Nieuwe
Passage'. ICW: ‘Het huidige
stratenplan biedt geen ande
re mogelijkheid dan gebruik
van de nu al overbelaste rou
te Kanaal weg-Juliana van
Stolberglaan'.
Het ICW stelt in dit verband
voor om de ruimtelijke moge
lijkheden van het park, de Be
Fair-terreinen en het terrein
langs het NS-station Wad
dinxveen te betrekken bij een
1
van de Passage aan de zijde zou
van het station. moeten worden via de Mercu-
Daarbij is het dan mogelijk riusweg. Hierdoor wordt ver-
de parkeervoorzieningen te wacht dat de verkeersintensi-
concetreren op één terrein, teit op deze weg met ongeveer
wat zoekverkeer kan beper-
ken.
De goede bereikbaarheid van
het industrieterrein Noord is
al lang een zorg voor ICW.
Zoals in het verkeerscircula
tieplan wordt gememoreerd,
heeft het ICW op 25 februari druk niet toe. Beter lijkt het
1995 een notitie opgesteld T’-x... m.-x
over dit onderwerp.
Overigens ging deze niet over
aanbevelingen tot verbete
ring van de bereikbaarheid,
maar was het meer een reac
tie op suggesties van de ge
meente die een verslechte
ring van de bereikbaarheid
zouden veroorzaken, zoals af
sluiten Staringlaan en
Noordkade richting Boskoop
voor vrachtverkeer.
Waddinxveens loco-burgemeester Joop Neele aan het werk tijdens de Waddinxveense tuinbouwmanifestatie 'Kom in de
kas'. “-*-u-
Succesvol Ondernemen staat
op deze avond centraal.
Naast de verkiezing van de
beste starter van het jaar,
zullen twee gerenomeerde
ondernemers hun eigen erva
ringen over succesvol en min
der succesvol ondernemen uit
de doeken doen.
De starterscompetitie, in ok
tober 1996 gestart, is een
wedstrijd voor bedrijfsideeën.
Alle personen die zich tussen
1 juli 1996 en 1 juli 1997 bij
de Kamer van Koophandel
voor Midden-Holland hebben
ingeschreven mogen mee
doen.
De reacties waren overweldi
gend. Zestien bedrijven heb
ben meegedongen naar de
prijs, die bestaat uit 5.000
gulden in contanten en 5.000
gulden in dienstverlening.
De volgende vier bedrijven
zijn genomineerd: Global Tro
nies (ondernemers: Kley-
kamp en MacGillary), Envi
rotec (Van der Bogt en Kem-
ner), NOK Netwerk voor
omgevingskwaliteit (Oubo-
ter) en Bottle Up (de dames
Lijnse en Schrijver).
Global Tronies ontwikkelt en
Het was daarom goed toeven
verkeerscirculatieplan in de kassen, waar het open
huis van de (glas)tuinders, tuurlijk vakmanschap.
betrekking bloemen- en groetenkwekers Daarbij stonden de biologi-
’s morgens officieel werd geo- sche procéssen bij de groei en
pend door loco-burgemeester bloei van gewassen en milieu-
Joop Neele (PCW). Hij ver- vriendelijke methoden van
In het plan wordt de afslui- ving de een weekje op vakan- gewasbescherming centraal,
ting van de Burgemeester tie zijnde burgemeester Fed-
Troostweg voorzien; het ver-
oplossing van de ontsluiting keer van en naar de wijk Zuid
aan de zijde zou voortaan afgewikkeld
WADDINXVEEN - De ondernemerskring Industrieel
Contact Waddinxveen (ICW) heeft in een brief aan het
Waddinxveense gemeentebestuur kritisch gereageerd
op het gemeentelijk verkeerscirculatieplan. Daarin
wordt ruim baan gevraagd voor het vrachtverkeer en
wordt het gemeentebestuur aangeraden de Be Fair-lo-
catie te betrekken voor een betere ontsluiting van het
Passage-gebied.