Terrascultuur
in Waddinxveen
Suggesties van
oudere jongere
De Nieuwe Passage niet
geschikt voor weekmarkt1
Advies T.W. Verweij:
Maak De Nieuwe Passage
stukje breder voor later
Auto-ambulan<e weg
van de Dorpstraat
Er zijn niet alleen
onhandige huurders
ff 1
Parkeerkelder
voor 183 auto's
Kijken naar
nachtvlinders
in Gouwebos
WEEKBLAD-CARTOON VAN ELIAS
LEZERS SCHRIJVEN
PAGINA 9
WOENSDAG 6 AUGUSTUS 1997 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN
nog één aanpassing van De Nieuwe Passage
Samen gaat alles beter.
rail raakten beschadigd. De
A.F. BRUNING
Waddinxveen
DEUGD
I N HET MIDDEN.
aantal nog voor de eeuwwisse
ling tot 190 stijgt.
‘Problemen zijn nu groten
deels opgelost1, aldus de Ko
ninklijke Horeca Nederland.
Sinds twee j aar heeft de hoofd
stedelijke horeca ‘goede af-
vendigheid op pleinen en in
straten. Dat betekent meer be
drijvigheid1, zegt Koninklijke
WADDINXVEEN/DEN HAAG - Terrassen en terrasbe
zoekers zijn ook in Waddinxveen een bekend verschijn
sel geworden. Ook het Gouwedorp ontwikkelt een ech
te terrascultuur.
stolen. De wagen is volgens de politie gestolen door slo
ten te forceren.
Uiteraard hebben wij
daarbij ook de Waddinx-
veners op het oog gehad
aan wie het niet kan lig
gen dat anderen moet
worden gevraagd de hel
pende hand te bieden. In
ons artikel hebben wij be
slist niemand willen klei
neren.
D.G. GROOTENDORST
Zuidplaslaan 210
Waddinxveen
JEROEN GANS
Kerkweg-Oost 243
Waddinxveen
Passage, doch dat het er hem
om gaat dat er weer koop
kracht wordt aangetrokken en
dat het winkelhart optimaal
ontwikkeld kan worden.
Voor wethouder Jan Hielema
staat vast dat communicatie
rust vergt. Groot probleem
was dat hij van oud-burge-
meester Kees van der Linden
spant zich in om samen met
haar leden en gemeenten een
terrasbeleid te ontwikkelen.
In 95 gemeenten zijn inmid
dels consulenten van KHN be
trokken bij het ontwikkelen
van zo’n integraal beleid. De
Een 31-jarige man uit Zoeter-
meer reed dinsdag rqnd ne
gen uur op rijksweg A12 in de
richting van Den Haag. Hij
raakte de macht over het
voertuig kwijt, raakte eerst
de linker- en toen de rechter-
de langs de Gouwe, waar de
een
magneet op af komt. De in
frastructuur en ‘uitwijkmoge
lijkheden' in de directe omge
ving blijken zo gering dat de
ze jeugd, helaas veelal onder
invloed van alcohol, meent
Een plan voor de overkapping
van het plein heeft de horeca rolstoelgebonden zijn. Hoe-
bij nader inzien laten varen,
omdat die zou ontsieren. De
gemeente houdt de regels voor
de openingstijden en de terras
ruimte wel in de gaten. Maar
dat gebeurt niet zo streng.
De nieuwe winkels krijgen
i nu aan
werkgroep Natuur- en Mi- weerszijde luifels en arcades,
doch aan de voorziene breed
te van de j
sen de win]
een belangrijk déél van De
Nieuwe Passage niets veran
derd.
Om die reden moest dan ook
belangstellenden worden afgezien van allerlei
doorgesproken ideeën om in
de nabije toekomst eventueel
de voor het doorgaande ver-
onderhoud wordt verricht.
Heeft u er wel eens bij stil ge
staan dat er legio huurders
zijn die wel handig zijn maar
die door welke oorzaak dan
ook niet meer kunnen doen fluitje van een cent zijn.
wat handige huurders wel
kunnen?
Denk maar aan mensen die
WADDINXVEEN - Sleutelen aan de gevorderde plannen
voor De Nieuwe Passage, zodat er voortaan ook de vrij
dagse weekmarkt - voor een goede verkeersafwikke
ling een bottle-neck op de Willem de Zwijgerlaan - kan
worden gehouden, kan niet meer. Dat is de mening van
projectwethouder Jan Hielema (CDA).
lossen is en het woongenot is
verbeterd, ontpoppen zich
weer nieuwe problemen.
Zo werd onlangs een nieuwe
De Waddinxvener T.W. Verweij wil met het oog op latere
mogelijkheden noq één aanpassing van De Nieuwe Pi
realiseren.
veel onhandige vrouwen ver
liezen op latere leeftijd hun
handige echtgenoot?
Wilt u in het vervolg even na
denken voordat u een artikel
met zulke kleinerende op-
Van tijd tot tijd voel ik me, als oudere jongere in Waddinx
veen, geroepen om mijn sociale hart te luchten. Als bewoner
alistisch is‘, concludeert de
Waddinxvener.
‘Door nu een paar honderd
vierkante meters op te geven,
wordt een beperking van de
mogelijkheden in de toe
komst vermeden. Later is het
immers niet meer mogelijk
nog de nodige ruimte te ma
ken'.
Naar de mening van de heer
Verweij gaat het om nog geen
200 vierkante meter winkel-
verlies. Dat is 1,4% van de
voorziene totale omvang van
De Nieuwe Passage.
‘Ik mag aannemen dat de be-
plannen voor De Nieuwe Passage.
tussen de nieuwe winkelge-
vels is de heer Verweij, oud-
directeur van architectenbu
reau Stuurman Partners BV
(Brugweg), bijzonder tegen
gevallen, gelet namelijk op
eerdere visies op dit punt van
de MAB-directie.
De Hagenaars hielden de
Waddinxvener namelijk des
tijds bij de ambitieuze plan- zoekjes) van snelle kopers re-
ontwikkeling van Vewa BV
voor de Be Fair-locatie voor
dat er rekening moest wor
den gehouden met een mini
male breedte tussen de win
kels van tien meter.
In de eerste plaats omdat bij
een vertredingsruimte zon
der hoge glaskap, maar met
luifels aan beide zijden een
breedte van zes tot acht te
klein is. De belevingswaarde
wordt daardoor door de con
sument als te benauwd erva
ren.
Ten tweede geeft een breedte
van zes tót acht meter te wei
nig mogelijkheden in de prak
tijk voor mooi en gevarieerd
straatmeubilair, waardoor de
voordelen van een reële sfeer-
verbetering vervallen.
En in de derde plaats kunnen
de winkeliers bij voldoende
vertredingsruimte hun omzet
verhogen door bepaalde arti
kelen buiten uit te stallen.
Hierbij kan ook worden ge
dacht aan braderieën en an
dere verkoopactviteiten.
Aan deze drie oorspronkelijke
argumenten van de MAB-
Groep BV voegt de heer Ver
weij er in zijn brief nog een
vierde toe, gelet op de speci
fieke situatie van De Nieuwe
Passage.
‘De verkeerssituatie is daar
namelijk zorgwekkend met
betrekking tot de bereikbaar
heid1, weet de heer Verweij
uit eigen ervaring en waarne
ming.
‘En in plaats dat goede par-
keerfaciliteiten die pijn ver
zachten, is het tegengestelde
wandelruimte tus- het geval: 12 verspreide par-
ikelgevels wordt in keerterreintjes, zoekparke-
ren door de wijk en een be-
voorradingsroute over het
hoofdparkeerterrein. Met mij
zijn velen beducht voor de
nadelige invloed van die situ
atie'.
‘Door de vertredingsruimte
tien meter te geven wordt,
voor het geval de verkoopcij
fers niet voldoen aan de ver
wachtingen, de mogelijkheid
behouden om bestemmings
verkeer later in één richting
toe te laten met kortparke-
aan de Kerkweg-Oost is qua
afvalproblematiek door be
zoekers al langer een doom in
het oog. Vaak liggen straat,
stoep en portiek bezaaid met
fast-food rommel.
Ook over andere zaken blijft
verbazing ontstaan bij bewo
ners van de flat. Zo is het
plein rond hett raadhuis ge-
facelift en staan er prachtige
nieuwe lantaarnpalen en een
soort pergola van staal.
Nog geen vijftig meter verder
mag de flatbewoner zijn weg
op de tast vervolgen. Er is
werkelijk gaan fatsoenlijke
verlichting aan de achterzijde
van ons wooncomplex te vin
den.
Had de pergola niet een paar
meter korter gekund, zodat
er geld overbleef voor een
paar extra lantaarnpalen en
fatsoenlijke bestrating?
spraken met de gemeente' om
uitwassen te voorkomen. Het
afbakenen van de terrassen is
onderdeel van de overeen
komst. Schreeuwerige recla
mes voor sigaretten en alcohol
op terrassen zijn verleden tijd,
evenals ontsierend meubilair.
De Beestenmarkt in Delft kan
volgens Horeca Nederland mo
del staan voor de goede sa
menwerking van horeca, be
woners en gemeente bij de in
richtingen van terassen.
Uitgangspunt is dat het ka
rakter en de leefbaarheid van
dit oude stukje Delft niet lij
den onder het terrasleven1.
In de ’ronde-tafelconferentie’
is afgesproken dat deze na ver
loop van tijd zal worden her
haald. Intussen wordt gepro
beerd verder te werken op ba- horecabond verwacht dat het
sis van vertrouwen.
Afgesproken wordt ook dat er
niet meer zal worden gecom
municeerd via de media. Tus
sen zorgcentrum Souburgh en
De Nieuwe Passage komt
voortaan meer afstemming.
ongeveer 200 vierkante me
ter winkelruimte.
sage te verplaatsen.
Dat er sprake is van een niet
grotere ’vertredingsruimte’
WADDINXVEEN - De on
der het nieuw te bouwen
winkelcentrum De Nieuwe
Passage voorziene par
keerkelder zal niet met
zo'n 32 parkeerplaatsen
extra uitgebreid kunnen
worden. De hiermee ge
moeide kosten van ruim
anderhalf miljoen gulden
worden veel te hoog gevon
den.
Dat heeft het college van
Burgemeester en Wethou
ders vorige week dinsdag
op basis van onderzoek
van de projectontwikke
laar William Properties
BV (Rotterdam) en de Mi
lieudienst Midden-Hol-
land (voor wat de luchtver
ontreiniging betreft) beslo
ten.
Per parkeerplaats zou de
gemeente een kleine
50.000 gulden meer moe
ten betalen. De extra kos
ten hebben te maken met
een nieuwe nooduitgang,
meer ventilatie vanwege
de benzeenuitstoot van de
auto’s, het aanbrengen
van een tijdelijke stalen
damwand en een grotere
grondwaterkering door
uitbreiding van de beton
nen parkeervloer.
De parkeerkelder gaat op
dit moment zo’n 183 par
keerplaatsen omvatten.
Dat zijn er overigens weer
11 meer dan het aantal dat
in de laatste ontwerpen
nog werd aangehouden.
Dat het gemeentebestuur
er overigens alles aan doet
om zich over de laatste
consumentenontwikkelin
gen te laten informeren
blijkt uit het feit dat Wad-
dinxveens burgemeester
Fedde Jonkman zich heeft
opgegeven voor deelname
aan het symposium ’Win
kelen is morgen anders’ op
donderdag 2 oktober.
ternauwernood een motie van
wantrouwen heeft overleefd -
zeer diep heeft getroffen.
Aan de ’ronde-tafelconferentie’
namen deel vertegenwoordi
gers van de Werkgroep Passa
ge Rondom, de Stichting Zorg
centra, Woonpartners Mid-
den-Holland, de
Ondernemersvereniging Wad
dinxveen (OVW) en de zaken
man T.W. Verweij. Burge
meester Fedde Jonkman, die
was vergezeld door zijn wet
houders Jan Hielema en Joop
Neele (PCW), trad op als voor
zitter.
Voor de Werkgroep Passage
Rondom speelt de historie van
de winkelhartplannen een gro
te rol in de huidige beeldvor
ming. Door het niet gezamen
lijk uitdragen en uitstralen
van beleid en besluitvorming
door het college van B. en W. is
er wantrouwen ontstaan.
Daarnaast werden volgens de
Werkgroep Passage Rondom
de inwoners, die direct belang
hebbenden zijn, niet serieus
genomen. De discussie over
het werkelijke aantal vierkan
te meters van De Nieuwe Pas
sage, de moeizame totstandko
ming van de samenwerkings
overeenkomst, het niet
beantwoorden van brieven en meters winkels in De Nieuwe
hoorzittingen met onvoldoen
de en gewijzigde informatie
zijn hiervan enkele slechte
voorbeelden.
Ook Woonpartners Midden-
Holland constateert hiaten in
de communicatie tussen de
(dominante) ambtenaren en
bestuurders. Van die zijde
wordt aangegeven dat in een
van een leuke ’jongerenflat’
aan de Kerkweg-Oost hoor en
zie ik namelijk veel om me
heen. Wat de mensen bezig
houdt dus.
Zo geven allerlei berichten in
het Weekblad voor Waddinx
veen aan dat de gemeente
Waddinxveen het er aan gele
gen is het Klantgerichte),
O(pen) en M(oderne!) beleid
op veel manieren kracht bij te
zetten.
Berichten over gemeentelijke
initiatieven worden ge
plaatst, om vervolgens te ver
nemen dat men er nog lang
niet uit is en'de initiatieven
veelal later de kast weer in
gaan.
Toch is er nu een periode aan
gebroken waarin enkele grote
projecten, zoals de komst van
De Nieuwe Passage en het of
ficieel in gebruik namen van
een opgeknapt gemeentehuis,
aan de vooravond van reali
satie staan.
In de ogen van veel Waddinx-
veense jongeren lijkt het be
leid van de gemeente echter
niet zo modern en naar hen
toegericht. Dit resulteert
veelal in ‘zoekgedrag' van de
plaatselijke jeugd, aangezien
ze in de woonwijken nauwe
lijks voorzieningen aantref
fen.
Graadmeter lijkt de flat aan
Kerkweg-Oost en dan met
name de overlast die men
hier van buiten af ervaart.
Op het moment dat net, deels
met hulp van de gemeente, de
auto is door een takelbedrijf problematiek hier aan het op
afgevoerd.
Vorige week donderdag werd
uit een winkel aan de Passa
ge een flesje after shave lo
tion gestolen. Een 23-jarige café geopend aan de Zuidka-
man uit Boskoop is daarbij
aangehouden op verdenking plaatselijke jeugd als
van de diefstal. Tegen de ver
dachte is een proces verbaal
opgemaakt.
De politie houdt nog voor de
verhuizing naar de Limaweg
een fietsenkijkdag op zater
dag 9 augustus tussen 10.00 veel geluids- en afvaloverlast
en 16.00 uur aan de Mozart-
laan.n.
Sommige volstaan met enkele
zitjes op de stoep, andere creë
ren samen met collega’s com-
len.
Om het seizoen te verlangen,
verwarmen ze terrassen of
voorzien die van een dak dat
De Nieuwe Passage, die bij bewolking of regen dicht
kan. Bedrijven met gebrek aan
ruimte creëren soms terrassen
op boten.
De opkomst van de terrassen
heeft ook schaduwkanten.
Buurtbewoners hebben soms
last van lawaai dat op warme
zomeravonden lang kan aan
houden. Ook komt het voor dat
exploitanten van terrassen in
de clinch liggen met de ge
meente over pacht, precario
rechten, openingstijden, de
omvang van het terras en het
eenduidige plaatsen van reclameborden.
Soms is de controle buitenspo-
In het vertrouwelijke verslag
van de onlangs op initiatief
van burgemeester Fedde
Jonkman in het gemeentehuis
gehouden ’ronde-tafelconfe
rentie’ maakt de christen-de-
mocraat duidelijk dat ’het de
finitieve ontwerp waaraan nu
gewerkt wordt niet meer ge
wijzigd kan worden’.
’Ook bemoeilijkt de sierbestra
ting de food-sector van de
markt’, onderstreept wethou
der Jan Hielema verder zijn
afwijzende mening. Voor een
verplaatsing van de week
markt hadden zich eerder uit
gesproken de Ondernemers
vereniging Waddinxveen
(OVW), de Werkgroep Passage
Rondom en de Waddinxveense
zakenman T.W. Verweij.
De destijds gehouden ’ronde
tafelconferentie’ had tot doel
gezamenlijk te proberen de
verstoorde relatie overheid-
burger, waar het ging om de
omstreden Waddinxveense
centrumontwikkelingen, te
verbeteren en bij te dragen
aan een meer positieve sfeer
rondom De Nieuwe Passage.
Bijzonder is dat in het verslag
wordt onhuld dat oud-burge-
meester Kees van der Linden
nota bene wethouder en partij
genoot Jan Hielema had ver
boden in het openbaar over het
aan de Prins Bemhardlaan te
bouwen woonzorgcomplex te
spreken.
Verder wordt duidelijk dat de
door de Werkgroep Passage
Rondom geuite publieke be
schuldiging van ’leugenaar’
projectwethouder Jan Hiele
ma - die in de gemeenteraad
WADDINXVEEN - In een laatste serieuze poging heeft
de Waddinxveense zakenman T.W. Verweij (Stations
straat) met het oog op de toekomst gevraagd nog één
belangrijke aanpassing te realiseren in de winkelhart-
Waar je kritiek levert, vind ik dat
je ook met oplossingen aan moet
komen of althans suggesties.
Hier volgen deze:
1. Bouw op een neutrale plaats,
zoals bijvoorbeeld in het Gou
webos, een discotheek, waardoor
de overlast niemand raakt;
2. Zet pendelbussen in naar dis
cotheken De Herberg in Reeuw-
ijk en Le Baraque in Zevenhui
zen;
3. Plaats voorzieningen in diver
se wijken voor jongeren;
4. Start, al dan niet in samenwer
king met de jeugd, werklozen
projecten in de woonwijken.
Hier moet ook meer politiecon
trole komen. Verantwoordelijk
heid ontstaat dan vanzelf;
5. Plaats goede verlichting en
maak een gezellige infrastruc
tuur rondom het wooncomplex
Kerkweg-Oost, waardoor het ge
bouw een positievere uitstraling
krijgt;
6. Wellicht kan de jeugd ook wat
meer in de besluitvorming wor
den betrokken;
7. Investeer wijs. Waarom geen
winkelhart op de Be Fair-locatie?
te moeten veroorzaken.
Deze overlast heeft weer zijn
weerslag in onze buurt. De
reeds bestaande cafetaria
goede verstandhouding er
openheid is over ruimtelijke
kaders, kostenbeheersing en
het particulier initiatief.
Volgens de Stichting Zorgcen
tra bestond er lange tijd ondui
delijkheid over de bedoelingen
van het gemeentebestuur en
waren er indicenten met de
projectontwikkelaars en de be
legger. Daardoor ontstond de
grootst mogelijke verwarring.
Er was geen basis van vertrou
wen en de gemeentelijke reac
ties, waarbij te veel werd ge
steund op externe adviseurs,
waren weinig zakelijk en te
emotioneel. Door dit alles
kwam ook het ouderenbeleid
niet uit de verf.
Naar de mening van de Onder
nemersvereniging Waddinx
veen (OVW) is het wantrou
wen vooral ontstaan door ver
schillen van inzicht in de
gemeenteraad en het college
van B. en W.
Die kwamen ook nog eens
naar buiten, terwijl de geza
menlijke ondernemers - waar
van op een gegeven moment
25 ondernemers wegbleven
van de ledenvergaderingen om
zo van him afkeuring over de
gang van zaken blijk te geven -
juist vertrouwen hadden wil
len hebben.
Uit het verslag van de ’ronde
tafelconferentie’ valt indirect
af te leiden dat OVW-voorzit-
ter Gerrit van Ringelenstein
zich niet meer wil verdiepen in
het preciese aantal vierkante
het verbod had gekregen over
het woonzorgcomplex bij Sou- tensteden als Groningen,
Maastricht, Nijmegen,
Utrecht en Enschede floreert
het terrasleven.
Hij wil namelijk dat er tussen
de nieuwe winkelgevels over
de gehele lengte een breedte
wordt aangehouden van mi
nimaal tien meter. Dat is in
de plannen nu voor ongeveer
40% van het wandelgedeelte
niet het geval.
Op die manier kan later - bij
bijvoorbeeld tegenvallende
verkoopcijfers - ooit nog eens
sprake kan zijn van éénrich
tingsverkeer voor het be
stemmingsverkeer met par-
keermogelijkheden op een
doorgetrokken Kerkweg, zo
als tot 1975 het geval was.
De heer Verweij richt zijn vo
rige week maandag 28 juli
verstuurde brief aan de
MAB-Groep BV in Den Haag,
de projectontwikkelaar die
samen met William Proper
ties BV (Rotterdam) deel uit
maakt van de voor De Nieu
we Passage opgerichte Passa
ge Combinatie Waddinxveen
(PCW).
Met de Hagenaars was hij als
directeur van Vewa BV enige
jaren geleden al eens in ge
sprek over zijn in feite nooit
verloren voorkeur voor een
nieuw winkelhart op de Be
Fair-locatie.
Nu de Waddinxveense ge
meenteraad op voorstel van
het college van Burgemeester
en Wethouders onlangs in
meerderheid uiteindelijk
heeft gekozen voor de Passa-
ge-locatie schrijft hij dat
raadsbesluit uiteraard te wil
len respecteren.
Intussen zijn de vergevorder
de bouwplannen voor De
Nieuwe Passage opnieuw
aangepast en is de oorspron
kelijk door de projectontwik
kelaars gedachte overkap
ping van de oude Kerkweg,
het huidige winkelcentrum
WADDINXVEEN - Vrijdag- ’de Passage’, vervallen,
avond 15 augustus om half
negen wil de Waddinxveense volgens de plannen
1-.1- - -- -1 - 1 -
lieu-Èducatie (NME) in het
Gouwebos gaan kijken naar
nachtvlinders.
Nachtvlindes zijn te lokken
met een smeerseltje en lam
pen die gericht zijn op een wit
laken. Na een korte inleiding
kunnen
meedoen met het op naam
brengen van de soorten die
voorkomen.
Het verzamelpunt is volgen- keer in de weg zittende week-
de week v rijdagavond om markt van de Willem de Zwij-
half negen aan de oostelijke gerlaan naar De Nieuwe Pas
kant van het Gouwebos aan
de Alberdingk Thijmlaan te
Waddinxveen.
“Wat zou dat een goodwill op
leveren bij de Waddinxveense
burgers en nog meer bij de
winkeliers', zo besluit de
Waddinxveense zakenman
zijn brief.
burgh te spreken.
In de ’ronde-tafelconferentie’,
waar de CDA-projectwethou-
der het proces schetste vanaf ‘Terrassen brengen meer le-
1995, geeft hij aan weliswaar
te vinden dat de bevolking
vroegtijdig is geïnformeerd,
maar misschien toch niet goed Horeca Nederland (KHN).
genoeg, waardoor de verwar- Horecabedrijven zien een ter-
ring is ontstaan. ras als ‘een verlengstuk van de
Wethouder Joop Neele noemt zaak. Het verhoogt de omzet',
het een eerste vereiste dat
over gemeentelijke onderwer
pen niet alleen draagvlak bin
nen de gemeenteraad en B. en plete terraspleini
W. wordt gevonden, maar ook O
onder de bevolking.
Hij betreurt het dat informatie
over
nog niet rijp was voor publica
tie, in het Weekblad voor Wad
dinxveen terecht kwam. ’Dat
is geen goede zaak geweest’.
Burgemeester Fedde Jonk
man concludeert dat er inder
daad vaagheid en onduidelijk
heid ontstaan als het gemeen
tebestuur en de ambtelijke
organisatie geen eenheid uits
tralen.
Hieraan kan volgens hem wor
den gewerkt met open en hel
dere afspraken, duidelijke be
voegdheden en
aansturing en communicatie
op basis van gemeenschappe- rig streng,
lijke afspraken. Volgens hem Koninklijke Horeca Nederland
moet er echter ook ruimte zijn
voor meningsverschillen.
ren. In den lande is bewezen
dat dat een wezenlijke bijdra
ge levert aan hogere verkoop
cijfers'.
In dit kader wijst de heer
Verweij op ervaringen met
een 30-tal parkeerplaatsen
elders in het land, waar snel
le kopers dagelijks 480 be
zoekjes afleggen omdat voor
de winkeldeur maximaal een
half uur kan worden gepar
keerd.
‘Per jaar (300 winkeldagen)
zijn dat 144.000 bezoekjes,
waarvan 70% (100.000 be-
grond van zijn positieve erva
ringen met de wijze waarop
de MAB-directie problemen
benadert, dat er van die zijde
een gebaar zou kunnen wor
den gemaakt door zich in te
zetten voor een afstand van
minimaal tien meter, tussen
legger het belang ervan graag de winkelgevels ten koste van
Op de voorpagina van het merkingen in het Weekblad
Weekblad voor Waddinxveen voor Waddinxveen plaatst?
van woensdag 16 juli 1997 za
gen wij tot onze ergernis de
kop ‘onhandige huurders' Zuidplaslaan 262
staan. Deze tekst werd even
later in het artikel herhaald,
hoewel er ook werd gespro
ken over ‘handige huurders'.
Eén en ander sloeg op het
nieuwe service-plus abonne
ment van Woonpartners Mid- Naschrift redactie: Zoals
den-Holland waarbij voor we ook schreven kijken -
7,50 per maand klein woning- naast onhandige mensen -
ook ’veel (andere) huur
ders’ als een berg op tegen
allerlei werkzaamheden
in de woning die voor de
handigen onder ons een
wil afwegen tegen de hem zo
bekende risico’s van leeg
stand', verwacht de heer Ver
weij die de MAB-directie dan
ook verzoekt dit onderwerp
eens met de Passage-belegger
PVF BV (Amsterdam) te be
spreken.
De Waddinxveense zaken- WADDINXVEEN - Tussen donderdag 24 juli en maan
man schrijft dat hij nog maar dag 28 juli is van de Dorpstraat een auto-ambulance ge-
kortgeleden werd verrast
door de mededeling dat de
weekmarkt geen plaats zal
kunnen krijgen in De Nieuwe Tussen 28 juli en 29 juli is in
Passage, zodat ook de hier- een bedrijf aan de Piasweg
voor benodigde verbreding ingebroken. De inbrekers
van de ruimte tussen de win- hebben een slot geforceerd en
kels niet doorgaat. een ruit uitgenomen. Er wor-
Nu de officiële samenwer- den diverse stukken gereed-
kingsovereenkomst tussen de schap, een telefax en een ko-
gemeente Waddinxveen en de pieermachine vermist.
Passage Combinatie Wad-
dinxveen (PCW) is getekend
en de Ondernemersvereni
ging Waddinxveen (OVW)
vindt dat de weekmarkt in de
Nieuwe Passage een gepas
seerd station is (evenals de
benodigde verbreding), vangrail. De auto en de vang-
schrijft de heer Verweij dat er
nu niets anders meer opzit
dan dat hij ’dit mankement in
de plannen’ bij de MAB-direc
tie aan de orde stelt.
Hierbij tekent de Waddinxve
ner nog wel aan dat het even
tueel in de toekomst toelaten
van autoverkeer in het nieu
we winkelhart als een nood
maatregel moet worden ge
zien. ‘Uitsluiten van die mo
gelijkheid is echter een schip
zonder reddingsboei1.
De heer Verweij meent op Al vroeg in het voorjaar - en
zelfs in de winter - pikken
mensen tegenwoordig overal
in het land een terrasje. Dat de
temperatuur aan de lage kant
is of dat het wat regent, maakt
niet zoveel uit.
Van de Nederlandse horecabe
drijven heeft inmiddels 38 pro
cent een terras. Alleen Am
sterdam telt er al een paar
honderd. Maar ook in studen-
als
DE
|WAT)D»NXVEEN
Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het weekblad voor Waddinxveen.
Brieven die de grenzen van het fatsoen of van het recht op privacy te buiten gaan worden ge
weigerd. Anonieme brieven worden niet gelzen. Brieven onder pseudoniem worden wel ge-
plaatst, mits de redactie de schrijver van naam kent.
'W-’W""
L
-
l