Terrascultuur in Waddinxveen Suggesties van oudere jongere De Nieuwe Passage niet geschikt voor weekmarkt1 Advies T.W. Verweij: Maak De Nieuwe Passage stukje breder voor later Auto-ambulan<e weg van de Dorpstraat Er zijn niet alleen onhandige huurders ff 1 Parkeerkelder voor 183 auto's Kijken naar nachtvlinders in Gouwebos WEEKBLAD-CARTOON VAN ELIAS LEZERS SCHRIJVEN PAGINA 9 WOENSDAG 6 AUGUSTUS 1997 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN nog één aanpassing van De Nieuwe Passage Samen gaat alles beter. rail raakten beschadigd. De A.F. BRUNING Waddinxveen DEUGD I N HET MIDDEN. aantal nog voor de eeuwwisse ling tot 190 stijgt. ‘Problemen zijn nu groten deels opgelost1, aldus de Ko ninklijke Horeca Nederland. Sinds twee j aar heeft de hoofd stedelijke horeca ‘goede af- vendigheid op pleinen en in straten. Dat betekent meer be drijvigheid1, zegt Koninklijke WADDINXVEEN/DEN HAAG - Terrassen en terrasbe zoekers zijn ook in Waddinxveen een bekend verschijn sel geworden. Ook het Gouwedorp ontwikkelt een ech te terrascultuur. stolen. De wagen is volgens de politie gestolen door slo ten te forceren. Uiteraard hebben wij daarbij ook de Waddinx- veners op het oog gehad aan wie het niet kan lig gen dat anderen moet worden gevraagd de hel pende hand te bieden. In ons artikel hebben wij be slist niemand willen klei neren. D.G. GROOTENDORST Zuidplaslaan 210 Waddinxveen JEROEN GANS Kerkweg-Oost 243 Waddinxveen Passage, doch dat het er hem om gaat dat er weer koop kracht wordt aangetrokken en dat het winkelhart optimaal ontwikkeld kan worden. Voor wethouder Jan Hielema staat vast dat communicatie rust vergt. Groot probleem was dat hij van oud-burge- meester Kees van der Linden spant zich in om samen met haar leden en gemeenten een terrasbeleid te ontwikkelen. In 95 gemeenten zijn inmid dels consulenten van KHN be trokken bij het ontwikkelen van zo’n integraal beleid. De Een 31-jarige man uit Zoeter- meer reed dinsdag rqnd ne gen uur op rijksweg A12 in de richting van Den Haag. Hij raakte de macht over het voertuig kwijt, raakte eerst de linker- en toen de rechter- de langs de Gouwe, waar de een magneet op af komt. De in frastructuur en ‘uitwijkmoge lijkheden' in de directe omge ving blijken zo gering dat de ze jeugd, helaas veelal onder invloed van alcohol, meent Een plan voor de overkapping van het plein heeft de horeca rolstoelgebonden zijn. Hoe- bij nader inzien laten varen, omdat die zou ontsieren. De gemeente houdt de regels voor de openingstijden en de terras ruimte wel in de gaten. Maar dat gebeurt niet zo streng. De nieuwe winkels krijgen i nu aan werkgroep Natuur- en Mi- weerszijde luifels en arcades, doch aan de voorziene breed te van de j sen de win] een belangrijk déél van De Nieuwe Passage niets veran derd. Om die reden moest dan ook belangstellenden worden afgezien van allerlei doorgesproken ideeën om in de nabije toekomst eventueel de voor het doorgaande ver- onderhoud wordt verricht. Heeft u er wel eens bij stil ge staan dat er legio huurders zijn die wel handig zijn maar die door welke oorzaak dan ook niet meer kunnen doen fluitje van een cent zijn. wat handige huurders wel kunnen? Denk maar aan mensen die WADDINXVEEN - Sleutelen aan de gevorderde plannen voor De Nieuwe Passage, zodat er voortaan ook de vrij dagse weekmarkt - voor een goede verkeersafwikke ling een bottle-neck op de Willem de Zwijgerlaan - kan worden gehouden, kan niet meer. Dat is de mening van projectwethouder Jan Hielema (CDA). lossen is en het woongenot is verbeterd, ontpoppen zich weer nieuwe problemen. Zo werd onlangs een nieuwe De Waddinxvener T.W. Verweij wil met het oog op latere mogelijkheden noq één aanpassing van De Nieuwe Pi realiseren. veel onhandige vrouwen ver liezen op latere leeftijd hun handige echtgenoot? Wilt u in het vervolg even na denken voordat u een artikel met zulke kleinerende op- Van tijd tot tijd voel ik me, als oudere jongere in Waddinx veen, geroepen om mijn sociale hart te luchten. Als bewoner alistisch is‘, concludeert de Waddinxvener. ‘Door nu een paar honderd vierkante meters op te geven, wordt een beperking van de mogelijkheden in de toe komst vermeden. Later is het immers niet meer mogelijk nog de nodige ruimte te ma ken'. Naar de mening van de heer Verweij gaat het om nog geen 200 vierkante meter winkel- verlies. Dat is 1,4% van de voorziene totale omvang van De Nieuwe Passage. ‘Ik mag aannemen dat de be- plannen voor De Nieuwe Passage. tussen de nieuwe winkelge- vels is de heer Verweij, oud- directeur van architectenbu reau Stuurman Partners BV (Brugweg), bijzonder tegen gevallen, gelet namelijk op eerdere visies op dit punt van de MAB-directie. De Hagenaars hielden de Waddinxvener namelijk des tijds bij de ambitieuze plan- zoekjes) van snelle kopers re- ontwikkeling van Vewa BV voor de Be Fair-locatie voor dat er rekening moest wor den gehouden met een mini male breedte tussen de win kels van tien meter. In de eerste plaats omdat bij een vertredingsruimte zon der hoge glaskap, maar met luifels aan beide zijden een breedte van zes tot acht te klein is. De belevingswaarde wordt daardoor door de con sument als te benauwd erva ren. Ten tweede geeft een breedte van zes tót acht meter te wei nig mogelijkheden in de prak tijk voor mooi en gevarieerd straatmeubilair, waardoor de voordelen van een reële sfeer- verbetering vervallen. En in de derde plaats kunnen de winkeliers bij voldoende vertredingsruimte hun omzet verhogen door bepaalde arti kelen buiten uit te stallen. Hierbij kan ook worden ge dacht aan braderieën en an dere verkoopactviteiten. Aan deze drie oorspronkelijke argumenten van de MAB- Groep BV voegt de heer Ver weij er in zijn brief nog een vierde toe, gelet op de speci fieke situatie van De Nieuwe Passage. ‘De verkeerssituatie is daar namelijk zorgwekkend met betrekking tot de bereikbaar heid1, weet de heer Verweij uit eigen ervaring en waarne ming. ‘En in plaats dat goede par- keerfaciliteiten die pijn ver zachten, is het tegengestelde wandelruimte tus- het geval: 12 verspreide par- ikelgevels wordt in keerterreintjes, zoekparke- ren door de wijk en een be- voorradingsroute over het hoofdparkeerterrein. Met mij zijn velen beducht voor de nadelige invloed van die situ atie'. ‘Door de vertredingsruimte tien meter te geven wordt, voor het geval de verkoopcij fers niet voldoen aan de ver wachtingen, de mogelijkheid behouden om bestemmings verkeer later in één richting toe te laten met kortparke- aan de Kerkweg-Oost is qua afvalproblematiek door be zoekers al langer een doom in het oog. Vaak liggen straat, stoep en portiek bezaaid met fast-food rommel. Ook over andere zaken blijft verbazing ontstaan bij bewo ners van de flat. Zo is het plein rond hett raadhuis ge- facelift en staan er prachtige nieuwe lantaarnpalen en een soort pergola van staal. Nog geen vijftig meter verder mag de flatbewoner zijn weg op de tast vervolgen. Er is werkelijk gaan fatsoenlijke verlichting aan de achterzijde van ons wooncomplex te vin den. Had de pergola niet een paar meter korter gekund, zodat er geld overbleef voor een paar extra lantaarnpalen en fatsoenlijke bestrating? spraken met de gemeente' om uitwassen te voorkomen. Het afbakenen van de terrassen is onderdeel van de overeen komst. Schreeuwerige recla mes voor sigaretten en alcohol op terrassen zijn verleden tijd, evenals ontsierend meubilair. De Beestenmarkt in Delft kan volgens Horeca Nederland mo del staan voor de goede sa menwerking van horeca, be woners en gemeente bij de in richtingen van terassen. Uitgangspunt is dat het ka rakter en de leefbaarheid van dit oude stukje Delft niet lij den onder het terrasleven1. In de ’ronde-tafelconferentie’ is afgesproken dat deze na ver loop van tijd zal worden her haald. Intussen wordt gepro beerd verder te werken op ba- horecabond verwacht dat het sis van vertrouwen. Afgesproken wordt ook dat er niet meer zal worden gecom municeerd via de media. Tus sen zorgcentrum Souburgh en De Nieuwe Passage komt voortaan meer afstemming. ongeveer 200 vierkante me ter winkelruimte. sage te verplaatsen. Dat er sprake is van een niet grotere ’vertredingsruimte’ WADDINXVEEN - De on der het nieuw te bouwen winkelcentrum De Nieuwe Passage voorziene par keerkelder zal niet met zo'n 32 parkeerplaatsen extra uitgebreid kunnen worden. De hiermee ge moeide kosten van ruim anderhalf miljoen gulden worden veel te hoog gevon den. Dat heeft het college van Burgemeester en Wethou ders vorige week dinsdag op basis van onderzoek van de projectontwikke laar William Properties BV (Rotterdam) en de Mi lieudienst Midden-Hol- land (voor wat de luchtver ontreiniging betreft) beslo ten. Per parkeerplaats zou de gemeente een kleine 50.000 gulden meer moe ten betalen. De extra kos ten hebben te maken met een nieuwe nooduitgang, meer ventilatie vanwege de benzeenuitstoot van de auto’s, het aanbrengen van een tijdelijke stalen damwand en een grotere grondwaterkering door uitbreiding van de beton nen parkeervloer. De parkeerkelder gaat op dit moment zo’n 183 par keerplaatsen omvatten. Dat zijn er overigens weer 11 meer dan het aantal dat in de laatste ontwerpen nog werd aangehouden. Dat het gemeentebestuur er overigens alles aan doet om zich over de laatste consumentenontwikkelin gen te laten informeren blijkt uit het feit dat Wad- dinxveens burgemeester Fedde Jonkman zich heeft opgegeven voor deelname aan het symposium ’Win kelen is morgen anders’ op donderdag 2 oktober. ternauwernood een motie van wantrouwen heeft overleefd - zeer diep heeft getroffen. Aan de ’ronde-tafelconferentie’ namen deel vertegenwoordi gers van de Werkgroep Passa ge Rondom, de Stichting Zorg centra, Woonpartners Mid- den-Holland, de Ondernemersvereniging Wad dinxveen (OVW) en de zaken man T.W. Verweij. Burge meester Fedde Jonkman, die was vergezeld door zijn wet houders Jan Hielema en Joop Neele (PCW), trad op als voor zitter. Voor de Werkgroep Passage Rondom speelt de historie van de winkelhartplannen een gro te rol in de huidige beeldvor ming. Door het niet gezamen lijk uitdragen en uitstralen van beleid en besluitvorming door het college van B. en W. is er wantrouwen ontstaan. Daarnaast werden volgens de Werkgroep Passage Rondom de inwoners, die direct belang hebbenden zijn, niet serieus genomen. De discussie over het werkelijke aantal vierkan te meters van De Nieuwe Pas sage, de moeizame totstandko ming van de samenwerkings overeenkomst, het niet beantwoorden van brieven en meters winkels in De Nieuwe hoorzittingen met onvoldoen de en gewijzigde informatie zijn hiervan enkele slechte voorbeelden. Ook Woonpartners Midden- Holland constateert hiaten in de communicatie tussen de (dominante) ambtenaren en bestuurders. Van die zijde wordt aangegeven dat in een van een leuke ’jongerenflat’ aan de Kerkweg-Oost hoor en zie ik namelijk veel om me heen. Wat de mensen bezig houdt dus. Zo geven allerlei berichten in het Weekblad voor Waddinx veen aan dat de gemeente Waddinxveen het er aan gele gen is het Klantgerichte), O(pen) en M(oderne!) beleid op veel manieren kracht bij te zetten. Berichten over gemeentelijke initiatieven worden ge plaatst, om vervolgens te ver nemen dat men er nog lang niet uit is en'de initiatieven veelal later de kast weer in gaan. Toch is er nu een periode aan gebroken waarin enkele grote projecten, zoals de komst van De Nieuwe Passage en het of ficieel in gebruik namen van een opgeknapt gemeentehuis, aan de vooravond van reali satie staan. In de ogen van veel Waddinx- veense jongeren lijkt het be leid van de gemeente echter niet zo modern en naar hen toegericht. Dit resulteert veelal in ‘zoekgedrag' van de plaatselijke jeugd, aangezien ze in de woonwijken nauwe lijks voorzieningen aantref fen. Graadmeter lijkt de flat aan Kerkweg-Oost en dan met name de overlast die men hier van buiten af ervaart. Op het moment dat net, deels met hulp van de gemeente, de auto is door een takelbedrijf problematiek hier aan het op afgevoerd. Vorige week donderdag werd uit een winkel aan de Passa ge een flesje after shave lo tion gestolen. Een 23-jarige café geopend aan de Zuidka- man uit Boskoop is daarbij aangehouden op verdenking plaatselijke jeugd als van de diefstal. Tegen de ver dachte is een proces verbaal opgemaakt. De politie houdt nog voor de verhuizing naar de Limaweg een fietsenkijkdag op zater dag 9 augustus tussen 10.00 veel geluids- en afvaloverlast en 16.00 uur aan de Mozart- laan.n. Sommige volstaan met enkele zitjes op de stoep, andere creë ren samen met collega’s com- len. Om het seizoen te verlangen, verwarmen ze terrassen of voorzien die van een dak dat De Nieuwe Passage, die bij bewolking of regen dicht kan. Bedrijven met gebrek aan ruimte creëren soms terrassen op boten. De opkomst van de terrassen heeft ook schaduwkanten. Buurtbewoners hebben soms last van lawaai dat op warme zomeravonden lang kan aan houden. Ook komt het voor dat exploitanten van terrassen in de clinch liggen met de ge meente over pacht, precario rechten, openingstijden, de omvang van het terras en het eenduidige plaatsen van reclameborden. Soms is de controle buitenspo- In het vertrouwelijke verslag van de onlangs op initiatief van burgemeester Fedde Jonkman in het gemeentehuis gehouden ’ronde-tafelconfe rentie’ maakt de christen-de- mocraat duidelijk dat ’het de finitieve ontwerp waaraan nu gewerkt wordt niet meer ge wijzigd kan worden’. ’Ook bemoeilijkt de sierbestra ting de food-sector van de markt’, onderstreept wethou der Jan Hielema verder zijn afwijzende mening. Voor een verplaatsing van de week markt hadden zich eerder uit gesproken de Ondernemers vereniging Waddinxveen (OVW), de Werkgroep Passage Rondom en de Waddinxveense zakenman T.W. Verweij. De destijds gehouden ’ronde tafelconferentie’ had tot doel gezamenlijk te proberen de verstoorde relatie overheid- burger, waar het ging om de omstreden Waddinxveense centrumontwikkelingen, te verbeteren en bij te dragen aan een meer positieve sfeer rondom De Nieuwe Passage. Bijzonder is dat in het verslag wordt onhuld dat oud-burge- meester Kees van der Linden nota bene wethouder en partij genoot Jan Hielema had ver boden in het openbaar over het aan de Prins Bemhardlaan te bouwen woonzorgcomplex te spreken. Verder wordt duidelijk dat de door de Werkgroep Passage Rondom geuite publieke be schuldiging van ’leugenaar’ projectwethouder Jan Hiele ma - die in de gemeenteraad WADDINXVEEN - In een laatste serieuze poging heeft de Waddinxveense zakenman T.W. Verweij (Stations straat) met het oog op de toekomst gevraagd nog één belangrijke aanpassing te realiseren in de winkelhart- Waar je kritiek levert, vind ik dat je ook met oplossingen aan moet komen of althans suggesties. Hier volgen deze: 1. Bouw op een neutrale plaats, zoals bijvoorbeeld in het Gou webos, een discotheek, waardoor de overlast niemand raakt; 2. Zet pendelbussen in naar dis cotheken De Herberg in Reeuw- ijk en Le Baraque in Zevenhui zen; 3. Plaats voorzieningen in diver se wijken voor jongeren; 4. Start, al dan niet in samenwer king met de jeugd, werklozen projecten in de woonwijken. Hier moet ook meer politiecon trole komen. Verantwoordelijk heid ontstaat dan vanzelf; 5. Plaats goede verlichting en maak een gezellige infrastruc tuur rondom het wooncomplex Kerkweg-Oost, waardoor het ge bouw een positievere uitstraling krijgt; 6. Wellicht kan de jeugd ook wat meer in de besluitvorming wor den betrokken; 7. Investeer wijs. Waarom geen winkelhart op de Be Fair-locatie? te moeten veroorzaken. Deze overlast heeft weer zijn weerslag in onze buurt. De reeds bestaande cafetaria goede verstandhouding er openheid is over ruimtelijke kaders, kostenbeheersing en het particulier initiatief. Volgens de Stichting Zorgcen tra bestond er lange tijd ondui delijkheid over de bedoelingen van het gemeentebestuur en waren er indicenten met de projectontwikkelaars en de be legger. Daardoor ontstond de grootst mogelijke verwarring. Er was geen basis van vertrou wen en de gemeentelijke reac ties, waarbij te veel werd ge steund op externe adviseurs, waren weinig zakelijk en te emotioneel. Door dit alles kwam ook het ouderenbeleid niet uit de verf. Naar de mening van de Onder nemersvereniging Waddinx veen (OVW) is het wantrou wen vooral ontstaan door ver schillen van inzicht in de gemeenteraad en het college van B. en W. Die kwamen ook nog eens naar buiten, terwijl de geza menlijke ondernemers - waar van op een gegeven moment 25 ondernemers wegbleven van de ledenvergaderingen om zo van him afkeuring over de gang van zaken blijk te geven - juist vertrouwen hadden wil len hebben. Uit het verslag van de ’ronde tafelconferentie’ valt indirect af te leiden dat OVW-voorzit- ter Gerrit van Ringelenstein zich niet meer wil verdiepen in het preciese aantal vierkante het verbod had gekregen over het woonzorgcomplex bij Sou- tensteden als Groningen, Maastricht, Nijmegen, Utrecht en Enschede floreert het terrasleven. Hij wil namelijk dat er tussen de nieuwe winkelgevels over de gehele lengte een breedte wordt aangehouden van mi nimaal tien meter. Dat is in de plannen nu voor ongeveer 40% van het wandelgedeelte niet het geval. Op die manier kan later - bij bijvoorbeeld tegenvallende verkoopcijfers - ooit nog eens sprake kan zijn van éénrich tingsverkeer voor het be stemmingsverkeer met par- keermogelijkheden op een doorgetrokken Kerkweg, zo als tot 1975 het geval was. De heer Verweij richt zijn vo rige week maandag 28 juli verstuurde brief aan de MAB-Groep BV in Den Haag, de projectontwikkelaar die samen met William Proper ties BV (Rotterdam) deel uit maakt van de voor De Nieu we Passage opgerichte Passa ge Combinatie Waddinxveen (PCW). Met de Hagenaars was hij als directeur van Vewa BV enige jaren geleden al eens in ge sprek over zijn in feite nooit verloren voorkeur voor een nieuw winkelhart op de Be Fair-locatie. Nu de Waddinxveense ge meenteraad op voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders onlangs in meerderheid uiteindelijk heeft gekozen voor de Passa- ge-locatie schrijft hij dat raadsbesluit uiteraard te wil len respecteren. Intussen zijn de vergevorder de bouwplannen voor De Nieuwe Passage opnieuw aangepast en is de oorspron kelijk door de projectontwik kelaars gedachte overkap ping van de oude Kerkweg, het huidige winkelcentrum WADDINXVEEN - Vrijdag- ’de Passage’, vervallen, avond 15 augustus om half negen wil de Waddinxveense volgens de plannen 1-.1- - -- -1 - 1 - lieu-Èducatie (NME) in het Gouwebos gaan kijken naar nachtvlinders. Nachtvlindes zijn te lokken met een smeerseltje en lam pen die gericht zijn op een wit laken. Na een korte inleiding kunnen meedoen met het op naam brengen van de soorten die voorkomen. Het verzamelpunt is volgen- keer in de weg zittende week- de week v rijdagavond om markt van de Willem de Zwij- half negen aan de oostelijke gerlaan naar De Nieuwe Pas kant van het Gouwebos aan de Alberdingk Thijmlaan te Waddinxveen. “Wat zou dat een goodwill op leveren bij de Waddinxveense burgers en nog meer bij de winkeliers', zo besluit de Waddinxveense zakenman zijn brief. burgh te spreken. In de ’ronde-tafelconferentie’, waar de CDA-projectwethou- der het proces schetste vanaf ‘Terrassen brengen meer le- 1995, geeft hij aan weliswaar te vinden dat de bevolking vroegtijdig is geïnformeerd, maar misschien toch niet goed Horeca Nederland (KHN). genoeg, waardoor de verwar- Horecabedrijven zien een ter- ring is ontstaan. ras als ‘een verlengstuk van de Wethouder Joop Neele noemt zaak. Het verhoogt de omzet', het een eerste vereiste dat over gemeentelijke onderwer pen niet alleen draagvlak bin nen de gemeenteraad en B. en plete terraspleini W. wordt gevonden, maar ook O onder de bevolking. Hij betreurt het dat informatie over nog niet rijp was voor publica tie, in het Weekblad voor Wad dinxveen terecht kwam. ’Dat is geen goede zaak geweest’. Burgemeester Fedde Jonk man concludeert dat er inder daad vaagheid en onduidelijk heid ontstaan als het gemeen tebestuur en de ambtelijke organisatie geen eenheid uits tralen. Hieraan kan volgens hem wor den gewerkt met open en hel dere afspraken, duidelijke be voegdheden en aansturing en communicatie op basis van gemeenschappe- rig streng, lijke afspraken. Volgens hem Koninklijke Horeca Nederland moet er echter ook ruimte zijn voor meningsverschillen. ren. In den lande is bewezen dat dat een wezenlijke bijdra ge levert aan hogere verkoop cijfers'. In dit kader wijst de heer Verweij op ervaringen met een 30-tal parkeerplaatsen elders in het land, waar snel le kopers dagelijks 480 be zoekjes afleggen omdat voor de winkeldeur maximaal een half uur kan worden gepar keerd. ‘Per jaar (300 winkeldagen) zijn dat 144.000 bezoekjes, waarvan 70% (100.000 be- grond van zijn positieve erva ringen met de wijze waarop de MAB-directie problemen benadert, dat er van die zijde een gebaar zou kunnen wor den gemaakt door zich in te zetten voor een afstand van minimaal tien meter, tussen legger het belang ervan graag de winkelgevels ten koste van Op de voorpagina van het merkingen in het Weekblad Weekblad voor Waddinxveen voor Waddinxveen plaatst? van woensdag 16 juli 1997 za gen wij tot onze ergernis de kop ‘onhandige huurders' Zuidplaslaan 262 staan. Deze tekst werd even later in het artikel herhaald, hoewel er ook werd gespro ken over ‘handige huurders'. Eén en ander sloeg op het nieuwe service-plus abonne ment van Woonpartners Mid- Naschrift redactie: Zoals den-Holland waarbij voor we ook schreven kijken - 7,50 per maand klein woning- naast onhandige mensen - ook ’veel (andere) huur ders’ als een berg op tegen allerlei werkzaamheden in de woning die voor de handigen onder ons een wil afwegen tegen de hem zo bekende risico’s van leeg stand', verwacht de heer Ver weij die de MAB-directie dan ook verzoekt dit onderwerp eens met de Passage-belegger PVF BV (Amsterdam) te be spreken. De Waddinxveense zaken- WADDINXVEEN - Tussen donderdag 24 juli en maan man schrijft dat hij nog maar dag 28 juli is van de Dorpstraat een auto-ambulance ge- kortgeleden werd verrast door de mededeling dat de weekmarkt geen plaats zal kunnen krijgen in De Nieuwe Tussen 28 juli en 29 juli is in Passage, zodat ook de hier- een bedrijf aan de Piasweg voor benodigde verbreding ingebroken. De inbrekers van de ruimte tussen de win- hebben een slot geforceerd en kels niet doorgaat. een ruit uitgenomen. Er wor- Nu de officiële samenwer- den diverse stukken gereed- kingsovereenkomst tussen de schap, een telefax en een ko- gemeente Waddinxveen en de pieermachine vermist. Passage Combinatie Wad- dinxveen (PCW) is getekend en de Ondernemersvereni ging Waddinxveen (OVW) vindt dat de weekmarkt in de Nieuwe Passage een gepas seerd station is (evenals de benodigde verbreding), vangrail. De auto en de vang- schrijft de heer Verweij dat er nu niets anders meer opzit dan dat hij ’dit mankement in de plannen’ bij de MAB-direc tie aan de orde stelt. Hierbij tekent de Waddinxve ner nog wel aan dat het even tueel in de toekomst toelaten van autoverkeer in het nieu we winkelhart als een nood maatregel moet worden ge zien. ‘Uitsluiten van die mo gelijkheid is echter een schip zonder reddingsboei1. De heer Verweij meent op Al vroeg in het voorjaar - en zelfs in de winter - pikken mensen tegenwoordig overal in het land een terrasje. Dat de temperatuur aan de lage kant is of dat het wat regent, maakt niet zoveel uit. Van de Nederlandse horecabe drijven heeft inmiddels 38 pro cent een terras. Alleen Am sterdam telt er al een paar honderd. Maar ook in studen- als DE |WAT)D»NXVEEN Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het weekblad voor Waddinxveen. Brieven die de grenzen van het fatsoen of van het recht op privacy te buiten gaan worden ge weigerd. Anonieme brieven worden niet gelzen. Brieven onder pseudoniem worden wel ge- plaatst, mits de redactie de schrijver van naam kent. 'W-’W"" L - l

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1997 | | pagina 9