Pesten, geen pest aan Met Street Soccer naar een wereldfinale! Mogelijkheid om zelf te ontdekken, samen met anderen I investeren in mensen OPEN AVOND Wat biedt het Coenecoop College! Conciërge Lantermans vergroeid met school s VRIJDAG 30 JANUARI van 18.00 tot 21.30 uur in de locatie Dreef 2/6 in Waddinxveen Impressie activiteiten schooljaar 1997/1998 Coenecoop College woensdag 21 januari 1998 pagina f0 Coenecoop College Verwerking Omgeving Venetië WIJ STAAN VOOR: kleinschaligheid een veilige leeromgeving onderwijs dicht bij huis buitenles-activiteiten respect voor verschillen tussen jonge mensen goed en modern onderwijs onder deskundige begeleiding samenwerking tussen verschillende levensbeschouwelijke overtuigingen Tijdens deze avond houden we korte informatiebijeenkomsten waar u ook met uw vragen terecht kunt. Tevens voor de leerlingen uit groep 8: Snuffelprogramma op woensdagmiddag 28 januari in Boskoop en Waddinxveen van 13.30 tot 16.00 uur. Doe-middag op woensdagmiddag 4 februari in Waddinxveen van 13.30 tot 15.30 uur. Waddinxveen en Boskoop Waddinxveen Waddinxveen Waddinxveen Boskoop Kievitstraat 54 tel.0172-212071 Waddinxveen Dreef 2/6 tel.0182-616055 l Inschrijfavonden vanaf 19.00 uur: 3 februari: 18 februari: 18 maart: 14 april: 1 sfe (Foto: Coenecoop College) ...een eigen schoolkrant De redactie nodigt leerlingen uit om samen met hen de krant te maken. ...een Technische Club en een Eve nementencommissie. De leerlingen die hieraan deelnemen verzorgen de schoolfeesten en assisteren bij al lerlei festiviteiten die voor de leerlin gen van het Coenecoop College ge organiseerd worden. ...een Sportcommissie. Deze groep leerlingen organiseert samen met de docenten lichamelijke opvoeding o.a. schaatsfestijnen, het Street Soc cer toernooi en de Reach-Party aan het eind van het schooljaar. ...een Leerlingenplatform. Hierin zit ten leerlingen die ervoor zorgen dat er bijvoorbeeld een goede regeling voor proefwerken is. Zij luisteren ook naar klachten van leerlingen en proberen dan met de schoolleiding tot een oplossing te komen. ...een brugklaskamp. De leerlingen in de eerste klassen gaan altijd aan het begin van het schooljaar op kamp om door middel van allerlei activiteiten hun nieuwe klasgenoot jes en hun mentor beter te leren kennen. ...een aantal computerlokalen waar onder andere een internetaanslui ting is. Het Coenecoop College heeft een eigen Web-site pagina, op http://www.wirehub.nl/coenecol. ...een ‘Tussen de Schuifdeuren Festi val'. Alle leerlingen van de eerste klassen voeren dan met hun klas een toneelstukje op waar iedereen naar mag komen kijken. ...veel leerzame excursies. Zo gaan de leerlingen naar het Rijksmuseum van Oudheden en naar de Heilig Landstichting om zelf te zien wat ze in een aantal lessen bij verschil lende vakken geleerd hebben. De reizen kennen verschillende bestemmingen. Leerlingen kun nen naar een van de hoofdste den van onze ’buurlanden’ gaan: Berlijn, Londen of Parijs. De stad Praag en de omgeving van daar als team naar toe mag gaan. Overleef je met je ploeg ook de ze ronde, dan mag je vervolgens naar de landelijke finale. Zowel de provinciale als de landelijke wedstrijden vinden plaats op prachtige plekken in de grote steden. Bovendien wordt er een geweldige sfeer gecreëerd door de organisatie. De beste voet balteams van de verschillende scholen ontmoeten elkaar. Leu ker kan het niet. Voor de win naars liggen aardige prijzen klaar. Het vooruitzicht, dat je eventu eel in een wereldfinale kan staan, is toch de droom van elke voetballer! Wie voor de omgeving van Ve netië kiest, komt in aanraking met een cultuurwereld die hij kent uit boeken of van televisie programma’s. Dat is toch heel anders dan zelf ’snuffelen’ aan de cultuur. Steden als Padua, Vero na en Venetië zijn cultuurmonu menten waar je alle belangrijke stijlperioden, die in de lessen zijn behandeld, aantreft. Het is niet de bedoeling van de reis dat de leerlingen een van uur tot uur geregeld kunsthistorisch programma afwerken. Op een ontspannen manier maken ze kennis met kerken en musea vol kunstschatten. Ongemerkt wor den ze in de cultuurwereld van die steden opgenomen. Zelf eeuwenoude muurschilderingen zien, is totaal anders dan een il lustratie in een boek bekijken. Jezelf een operazanger wanen midden in de Arena van Verona, maakt een onvergetelijke indruk. Rondlopend op de markten van Venetië je lunch kopen is zo ge heel anders dan je meegebrach- 1 te brood opeten in de aula van je school. Indrukwekkend is het met de boot op ’Venice bij night’ af te varen, spannende geschiedenis verhalen te horen op de plaat- verwacht en haar diepe treurig heid maakte, dat ik wel meteen een oplossing wilde zien, als bij toverslag. Maar de jaren hebben me geleerd, dat dat zo niet werkt. „Kun je echt niemand noemen?” probeerde ik nog. „Nee”, gilde ze haast, „dan lo pen ze me overal achterna.” Wat moest ik beginnen; er was geen enkel aanknopingspunt. Haar lessen waren afgelopen, dus vroeg ik: „Zijn er nu leerlin gen op het plein om je tegen te houden?” ,,’k Weet niet.” „Veeg je gezicht even af, dan neem ik je mee en kijk ik of de kust veilig is.” Misschien, dacht ik heimelijk, zie ik de kapers. De sen waar de gebeurtenissen zich hebben afgespeeld. Vermoeid maar eigenlijk toch onvermoeid ’s avonds in je hotel met Itali aanse jongens dansen onder het wakend oog van je leraren, be- kust was veilig en m’n slacht offer speerde naar huis. Terug in school belde ik haar moeder. „Ze komt eraan; ’t is niet best met T. Probeert u eens namen te achterhalen.” Die week kwam ik toch iets te weten via de mentor en de klas sengroepleider en ook via de ouders. „Maar past u op, meneer, ze is als de dood...” Met de enkele naam kon ik wel iets; nee, niet meteen strafver- volgend, want dan zou inder daad het middel erger zijn dan de kwaal. Door korte praatjes in de wandelgangen kwam ik er achter, dat er van een aanleiding nauwelijks sprake was geweest, maar dat de zaak wel behoorlijk uit de hand was gelopen. Geluk- dacht opvragen, zoals het ont vangen en verdelen van de post, de vaste absentenronde (driem aal daags alle lokalen langs om de absentielijsten van de docen ten in ontvangst te nemen), het met de regelmaat van de klok uitschrijven van ‘te-laat-briefjes’ en het met de regelmaat van de kalender in gereedheid brengen van de lokalen voor het afnemen van schoolonderzoeken en exa mens. „Daarnaast komen er veel vragen van docenten en leerlin gen tussendoor op me af. Die zorgen ervoor dat echt niet één dag hetzelfde is als de voorgaan de. Nu eens heeft die leerling de sleutel van zijn kluisje vergeten, zodat je die moet gaan open doen, dan weer heeft een ande re zijn spullen in een inmiddels afgesloten lokaal laten liggen. Je bent, zeg het maar gerust, ge woon het manusje-van-alles.” Gemiddeld heeft Koos Lanter mans zo’n vier tot vijf ‘strafklan- ten‘ per dag. Leerlingen die bij wijze van straf na de lessen door de schoolleiding naar hem wor den toegestuurd om een klusje op te knappen. „Er zijn altijd wel aardige opdrachtjes te verzin nen. Natuurlijk vinden de kinde ren het niet leuk, maar je moet het gewoon psychologisch aan pakken. Als je ze op hun eigen verantwoording wijst en ze de gelegenheid geeft het werk op kig kwam ik wat meer namen op het spoor en kon ik de te genpartij mobiliseren door met ouders te praten, die hun kinde ren weer aan de tand voelden en mij op de hoogte hielden. De feiten kwamen boven water. Tenslotte zaten we met het slachtoffer, enkele daders en de klassengroepleider als getuige aan tafel. Er was veel tact en di plomatie nodig om alle klippen van boosheid en beschuldigin gen te omzeilen, maar iedereen beloofde voortaan gewoon te doen, elkaar niet onnodig aan te spreken, ja, elkaar een beetje links te laten liggen. Ik was op gelucht, maar ook benieuwd hoe lang het bestand zou duren. Als m’n arm te kort zou blijken leef je ook maar een keer. Want veel leerlingen zullen later niet meer naar deze steden terugke ren omdat hun vakantie ander soortig wordt. Zo’n projectreis is dan ook een unieke mogelijk- Tijdens zo’n reis wordt het edu catieve aspect niet uit het oog verloren. Iedere leerling houdt een logboek bij. Daarin komen persoonlijke reacties op de pro- gramma-onderdelen. Ook wor den bepaalde opdrachten hierin uitgewerkt. Heel creatief is het schrijven van een gedicht naar aanleiding van het liefdesverhaal van Romeo en Julia. Het valt niet mee om in het Italiaans in formatie op te vragen. Het log boek wordt na de projectreis uitgewerkt tot een verslag dat geïllustreerd wordt met folders, kaartjes en foto’s. De reis wordt als het ware opnieuw beleefd. Bovendien houdt de leerling een tastbare herinnering aan deze reis over. Vaak wordt de vraag gesteld of projectreizen een on derdeel van het schoolprogram ma moeten zijn. De televisie biedt immers prachtige docu mentaires aan. Het antwoord zal duidelijk zijn. Een projectreis is meer dan alleen maar kijken. Het is een mogelijkheid om zelf te ontdekken, samen met ande ren. Aan dat laatste hecht de school grote waarde. heid om met die cultuurwereld in aanraking te komen. Locaties: te zijn om te helpen, had ik zelf ondersteuning nodig en moest ik grijpen naar het Convenant ‘Veilige School1, dat het Coene coop College, de gemeenten Waddinxveen en Boskoop en de politie in 1996 hebben on dertekend en dat bij grote pro blemen voortreffelijk werkt. Het project ‘Pestvrije school' staat op de wensenrol. Nu kon ik de zaken in de hand houden met inschakeling van ouders, collega’s en de goodwill van de leerlingen. Na een maand stond het slacht offer weer bij m’n kamer met een doosje ‘Merci1. „Helemaal niet nodig”, riep ik, „maar gaat het goed?” „M’n moeder zegt, we kunnen er weer chocola van maken”, zei ze lachend, „vandaar!” De humor had ze dus van haar moeder... Door J.D. Geel (locatieleider) „Pesten is echt geen pest aan, hoor”, zei ze, terwijl de tranen over haar wangen stroomden. De humor van de woordspeling hielp haar niet door de ellende heen, maar tekende wel iets van haar heldhaftigheid. Ze had zich goed gehouden; hoe lang al? Nu zat ze in m’n kamer en braken de dijken. Ik veronderstelde dat ze wat van mij, de locatieleider, verwachtte, maar wat had ik te bieden? „Wie doen dat dan?” vroeg ik. „Zeg ik niet, als ik namen noem en u gaat er iets aan doen, heb ik helemaal geen leven!” „Ja maar, hoe kan ik dan hel pen?” „Dat kan u ook niet, dit blijft, het duurt nu al bijna twee maanden.” Hoe kon ik helpen? De situatie was erger dan ik had samenwerkingsschool voor VBO MAVO HAVO VWO Venetië behoren eveneens tot de mogelijkheden. Wie de voor keur geeft aan een project waarbij een sterk beroep op je uithoudings- en doorzettings vermogen wordt gedaan, kiest voor zeilen op het Ijsselmeer of een survivaltocht in de Arden nen. Kortom, de leerling kan kiezen uit een rijk geschakeerd aanbod. Door K.J. de Bruin (docent lichamelijke opvoeding) Voor veel leerlingen een beetje een begrip, voor andere mis schien nog onbekend, maar bin nenkort start ook op het Coe necoop College weer het lande lijk bekende Street Soccer toernooi. Volop flitsende acties, prachtige schijnbewegingen en spectaculaire keepersreddingen worden ons voorgetoverd door de spelers en speelsters in de gymzalen van onze scholenge meenschap. Er kan in de komen de maanden weer worden geno ten van vele onderlinge wedstrij den tussen zelf samengestelde teams. En dat alles na schooltijd. Wat houdt Street Soccer eigen lijk in? Het is in ieder geval een vorm van voetbal, wat dus in principe buiten moet worden gespeeld. Aardig natuurlijk, maar in deze tijd van het jaar is dat ook niet alles. Daarom wordt binnen in de eigen gymzalen ge start met de voorrondes. Met vele teams (jongens- en meisjes teams) wordt enthousiast een laddercompetitie begonnen. Er wordt gespeeld in twee leeftijds categorieën. Een team, dat ho ger in de rangschikking staat mag worden uitgedaagd door een lager geplaatst team. Dat gaat zolang door tot er uiteinde lijk een winnaar is op een van te voren bekendgemaakte datum. Een team bestaat uit drie veld- spelers, een keeper en een wis selspeler. Na een aantal wed strijden in de voorrondes wor den de winnende teams naar de provinciale rondes gestuurd. Een grote sensatie natuurlijk, als je Het traditionele kerstdiner op het Coenecoop College was ook dit jaar weer zeer geslaagd. De voorbereidingen waren *s middags reeds getroffen: tafels gedekt, muziek geïnstalleerd, menukaarten gevouwen. Alles stond in het teken van kerst en gezelligheid. Al vroeg in de avond kwamen de eerste leer lingen in gala. Lange en korte jurken, smokings en pakken, ie dereen had zich opgedoft. Na het feestelijk diner konden de van te voren op een korte dans les geleerde danspassen uitge probeerd worden. Van deze ge legenheid werd zeker gebruik gemaakt. Iedereen genoot van de gezelligheid. Na een fantasti sche avond konden de leerlin gen en docenten met een goed gevoel het nieuwe jaar in. (Foto links: Edwin Hoogendoorn, foto rechts: P. Hillebrink) Door A.J. Glasbeek (docent geschiedenis) In het voor-examenjaar van de diverse afdelingen binnen het Coenecoop College staan projectreizen op het programma. Deze reizen hebben behalve een educatief karakter ook een sterk vormende waarde. Van de leerlingen wordt immers onderlinge samenwerking gevraagd, wat een belangrijk doel is dat op school wordt nagestreefd. Door A.M.G.J. Lemmens (docent Duits) Het Coenecoop College biedt zoveel meer. Het heeft.. Week van 18 augustus Voorbereidingen nieuwe schooljaar (roosters, boeken, etcetera) Week van 25 augustus Docentenvergadering; ontvangst nieuwe leerlingen; uitreiken boeken en roosters; start lessen. Week van I september Vergadering van mentoren Week van 8 september Eerste contactavond met ouders brugklas Week van 15 september Studieweek brugklas, introductie- programma's voor 3 VBO, 4 havo en 5 atheneum Week van 22 september Bezoek uit Tjechië; voorlichting ou ders 5 havo Week van 29 september Voorlichting ouders 4 VBO, 4 mavo en 4 havo Week van 6 oktober Voorlichting ouders brugklas, 2 mavo/havo en 2 havo/atheneum; wetenschapsdag 4 atheneum Week van 20 oktober Studiedag personeel; voorlichting ouders 3 havo Bruggeproject klas 2 Week van 27 oktober Introductieprogramma 3 havo; voorlichting ouders brugklas over dyslexie; voorlichting ouders 2 VBO en 2 mavo Week van 3 november Voorlichting ouders 3 atheneum Week van 10 november Inleveren rapportcijfers eerste ter mijn; dyslexie-test brugklas; voor lichting ouders 3 havo; schoolon derzoek VBO-praktijk Week van 17 november Rapportvergaderingen; sportdagen klas I, 2 en 3; uitreiking rapporten Week van 24 november ‘Terug naar de schoolbanken* Week van I december Klas I naar het Rijksmuseum van Oudheden; ouderspreekuur naar aanleiding van de rapporten; Sinter klaasviering Week von 8 december Schoolonderzoeken VBO en mavo; voorlichting ouders klas 5 athe neum Week van 15 december Kerstvieringen Week van 5 januari Inleveren rapportcijfers tweede termijn; schoolonderzoek havo en atheneum Week van 12 januari Uitdelen tweede rapport; voorlich tingsavond ouders toekomstige brugklasleerlingen Week van 19 januari Voorlichting ouders 3 en 4 athe neum; ouderspreekuur 4 VBO en 4 mavo Week van 26 januari Snuffellesjes leerlingen basisschool Op 30 januari OPEN AVOND Week van 2 februari Inschrijfavond; VBO-DOEDAG voor leerlingen basisschool Week van 9 februari Voorlichting ouders 4 atheneum; theaterbezoek 5 havo en 6 athe neum Week van 16 februari Schoolonderzoek VBO-praktijk; solliciatieproject VBO en mavo Week van 2 maart Inleveren cijfers derde termijn; stu diedag personeel; sollicitatieproject havo en atheneum Week van 9 maart Rapportvergaderingen; voorlichting ouders klas 2 Week van 16 maart Voorlichting projectreizen; voor lichting ouders brugklas over ‘de gezonde school1; inschrijfavond; uit reiken derde rapport Week van 23 maart Ouderspreekuur naar aanleiding van de rapporten Week van 30 maart Schoolonderzoeken; toneel Week van 6 april Schoolonderzoeken Week van 13 april Stages 3 VBO; studiedag personeel; inschrijfavond Week van 20 april Stages 3 VBO; schoolonderzoek VBO-praktijk; voorlichting over stappers van 4 mavo naar 4 havo en van 5 havo naar 5 VWO Week van 4 mei Inleveren cijfers vierde termijn Week van 11 mei Projectreizen; centraal examen en schoolonderzoek Week van 8 mei Centraal examen en schoolon derzoek; sportdagen; vaststellen pakketkeuzes voor volgend jaar Week van 25 mei Centraal examen en schoolon derzoek; sportdagen; bezoek brugklas aan Heilig Landstichting. Week van I juni Schoolonderzoek Week van 8 juni Overleg vakdocenten voor volgend jaar Week van 5 juni Uitslag examens Week van 22 juni Cijfers vijfde termijn; herkansing centraal examen; rapportvergade ringen Week van 29 juni Rapportvergaderingen; innemen boeken; diplomauitreikingen; uitde len rapporten; afsluiting schooljaar Zomervakantie indelen leerlingen in nieuwe klas sen; roostermaken; boekenpakket ten maken Dit is slechts een greep uit alle werk zaamheden die er in een schooljaar plaatsvinden. Niet genoemd zijn za ken als vergaderingen van bestuur, di rectie, klassengroepen, vakdocenten, beleidsadviescommissies, ouderadvies- raad, medezeggenschapsraad, scholie renraden en incidentele zaken als het maken van deze krant hun eigen manier snel en goed te laten opknappen, is iedereen tevreden. Het werkt perfect als je ze aanpakt zoals ze ook jou proberen aan te pakken. Ik stel me niet op als een boeman. Dat ligt nu eenmaal niet in mijn ka rakter”, stelt hij. De conciërge is inmiddels zo met ‘zijn* school vergroeid, dat hij zelfs zijn hobby meeneemt naar zijn werk. Als verwoed postzegelverzamelaar is hij op school een ruilbeurs begonnen. Iedere eerste maandag van de maand (behoudens de schoolva kanties) organiseert hij van ze ven tot negen uur een ruilbeurs, die al niet eens meer tot postze gels beperkt blijft. Flippo’s, tele foonkaarten, surprise-eieren, al les wat maar verzamelbaar is, kan worden meegenomen. „De opkomst is heel verschillend, maar het begint langzamerhand goed te lopen. Ik wil zelfs probe ren medio maart een grote ver- zamelbeurs in school te organi seren, waarbij ook mensen van buiten school welkom zijn. De deelname zal dan niet gratis zijn, maar tegen een kleine vergoe ding. De opbrengst gaat naar een goed doel. Zo wil ik proberen het verzamelen onder de kinde ren te promoten. Het is een erg leuke hobby en het houdt je van de straat.” Koos Lantermans is conciërge op het Coenecoop College geworden na jaren in een vrachtwagen te hebben gereden. „Ik wilde dat ik er veel eerder aan begonnen was.” (Foto: Edwin Hoogendoorn) Op een ontspannen manier maken leerlingen tijdens projectreizen kennis met kerken en mu sea vol kunstschatten. Ongemerkt worden ze in de cultuurwereld van die steden opgenomen. Zelf eeuwenoude muurschilderingen zien, is totaal anders dan een illustratie in een boek be kijken. Jezelf een operazanger wanen midden in de Arena van Verona, maakt een onvergete lijke indruk. Rondlopend op de markten van Venetië je lunch kopen is zo geheel anders dan je meegebrachte brood opeten in de aula van je school. is heel erg leuk werk. Zeker het omgaan met kinderen in zoveel verschillende leeftijdsgroepen is heel erg leuk. Er wordt wel ge zegd dat de kinderen van tegen woordig zo lastig zijn, maar zelf ervaar ik dat zeer zeker niet zo.” Lantermans is verbonden aan de locatie Dreef 2. Er zijn daar vas te werkzaamheden die zijn aan- Koos Lantermans begon acht en een half jaar geleden als conciër ge op het Coenecoop College, na de nodige jaren als trucker door het leven te zijn gegaan een leven dat hij wegens versle ten rugwervels moest opgeven. „Ik wilde dat ik er jaren eerder aan begonnen was”, meent hij uit de grond van zijn hart. „Het Projectreizen zijn een verrijking F i

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1998 | | pagina 10