e alleen? itie dient ter epsonderwijs Van basisschool naar voortgezet onderwijs Scholieren scoren op Internet Geschiedenis in praktijk gebracht Computergebruik doorgevoerd bij ’gewone’ schoolvakken Coenecoop College is ‘ICT voorhoedeschool* Solliciteren kun je leren Gymnasium-afdeling op het Coenecoop College enecoop College Een duidelijk zicht op later Coenecoop College is school in beweging E-mail van oud-leerling Sfinxen Gevaren Kijkje Gesprek Gedachten ■I Fietsenstalling Ouderadviesraad Zenuwachtig Reacties i verdrietig als ik mijn Hoe reageren de leerlingen zelf. ■ananaa klassers ter afsluiting van dit on derwerp naar het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Dit mu seum heeft één van de beroemd ste verzamelingen ter wereld van voorwerpen uit het oude Egypte. Deze knul doet met leren zijn uiterste best Maar wordt bijna dagelijks ge kleineerd en gepest Hij heeft geregeld een vriend of vriendin Maar die pikt een ander dan weer in Onder het motto: ‘Patrick is gek en dom Met zo’n kind spelen is wel stom'. Door S.J. Spoelstra (docent informatiekunde) Misschien heeft u in de af gelopen periode iets gele zen over een nieuw initia tief van minister Ritzen, het plan ‘Investeren in Voorsprong'. Nederland zal in de toekomst steeds meer geld gaan verdienen met ‘kennis'. De ene prach tige term volgt de andere op: ‘Van Mainport naar Brainport*, de ‘Kennis maatschappij...*, u heeft ze vast al een keer gehoord. Onderdeel van die plannen is dat de Nederlanders vooral leren ge bruik maken van ‘ICT. Deze af korting staat voor: ‘Informatie en Communicatie Technologie*. Alle Nederlandse scholen zullen in de komende jaren aan de slag moe ten met ICT. Dat betekent com putergebruik, niet alleen bij een vak als Informatica, maar ook bij de ‘gewone* schoolvakken zoals Engels, Frans, Duits en Neder lands. Omdat het Coenecoop College, vooruitlopend op deze plannen, al aardig wat ervaring heeft opgedaan met deze nieuwe technieken, stond de school vooraan toen er vanuit het minis terie werd gevraagd om ‘Voor hoede Scholen*. Er waren bijzon der goede ervaringen opgedaan bij het inrichten van een ‘media theek* in de school, en zowel do centen als leerlingen waren in toenemende mate enthousiast over de mogelijkheden om infor matie te zoeken en werkstukken te maken op de computers in de schoolbibliotheek. In november zijn 105 scholen in Nederland aangewezen om deze voortrek kersrol te gaan spelen, en het Coenecoop College hoort daar bij. Dat betekent onder meer dat een school van onze grootte een aanzienlijk bedrag tegemoet kan zien voor bijdrage in de bijscho ling, aanleg van een intranet en aanschaf van (multi-media) werk stations en servers. Binnen twee Binnen hun vakgebied zullen de docenten meer aandacht moe ten besteden aan het aanleren van vaardigheden om zicht te krijgen op de samenhang van de vakken en daarnaast moet de vakdocent ook aandacht Enkele voorbeelden: „Ik vind het erg leuk in deze klas. Er zitten leuke en vooral slimme kinderen in. Op de basisschool had je altijd zoveel bekijks omdat je zo slim was. Als je dan eens een lager cijfer haalde, was de rest van de klas erg verbaasd. In deze klas heb je dat veel minder. Je krijgt wel veel huiswerk, maar het is een voordeel dat je je niet meer hoeft te vervelen. Op de ba sisschool werd alles altijd vijf keer verteld, terwijl je het allang snap- Door leerlingen van alle onderwijssoorten vroeg met computers te laten werken, is er van een ach terstand op het gebied van informatica op het Coene coop College geen sprake. veranderingen. Mijn twee kinderen (brugklas en 4 atheneum) staan ‘s och tends vrij gemakkelijk op om naar school te gaan. Verbazing wekkend, want wij zijn geen ochtendmensen. Vanuit Zeven huizen fietsen zij een kleine ze ven kilometer. Een beetje sport en een frisse neus. In het huidige drukke en vooral stres svolle verkeer een betrekkelijk veilige fietsweg. Naar andere scholen leiden langere en/of gevaarlijkere fietsroutes. Elke locatie heeft een eigen ou- deradviesraad. Het gevolg: veel meedenkende ouders en een nauw contact tussen school en klant. Klant zijn immers de leerling en de ouders. Op het Coenecoop College luistert soonlijk gesprek met een van de toekomstige mentoren. Als er redenen zijn waarom ouders uitvoeriger over hun kind willen praten, is daarvoor alle gelegen heid. Dit geldt ook als het gaat om de wens om met de school de plaatsing van een kind in een bepaalde niveaugroep te be spreken. De verschillende ad viezen die het kind gekregen heeft, zijn uitgangspunt voor de ze plaatsing. Het belangrijkste advies is dat van de klassenle raar van de basisschool. Daarbij komt het resultaat van de Cito- toets of van een andersoortige toets. „Ik kan je vertellen: het is best leuk in deze klas want je wordt nu echt aan het werk gezet” (Ralph Verkleij) ik altijd overal alles van wil weten. En dan kunnen we daar weer lek ker over discussiëren.” (Kimberley Hagen) In augustus 1997 zijn we nog niet gestart met Latijn en Grieks, de talen die van zo’n atheneum-brugklas een gymna- sium-brugklas zouden maken. Maar om de leerlingen die graag Latijn en Grieks willen doen een dagelijkse fietstocht naar Gouda te besparen, zullen we vanaf het schooljaar 1998- 1999 ook deze talen aanbieden. waarmee men zich in de vorm van projecten jaren bezig houdt. Solliciteren, hoe doe je dat als schoolverlater? je hebt geen enkele ervaring met het be drijfsleven en je weet dan ook niet wat er van jou wordt ver wacht. Om die reden is in het laatste schooljaar van het VBO, de mavo en de havo het project solliciteren opgezet Geprobeerd is om voor de leerling een situatie te creren die zoveel mogelijk de werke lijkheid benadert De leerlingen krijgen een boekje met een groot aantal geselecteerde advertenties. De keuze is zodanig dat er voor iedere opleiding een geva rieerd pakket van banen wordt aangeboden. Leerlingen kunnen ook zelf een adverten tie uit een tijdschrift of een krant kiezen. Als criterium geldt het gaat om een vaste baan die aansluit bij de voor opleiding. In de lessen Nederlands be handelt de docent de sollicita tiebrief. De meeste leerlingen hebben geen moeite met de zakelijke gegevens die in de brief moeten staan. Moeilijker is het om aan te geven waar om ze die baan willen. In ge sprekken met de docent of met de decaan van de school wordt dat voor hen steeds De meeste leerlingen zijn ze nuwachtig op de avond dat het sollicitatiegesprek wordt ge houden. Twee ervaren men- Door A.F.L Arts (docent geschiedenis) Met de komst van de basisvor ming hebben de vakdocenten de opdracht om dat wat de leerlin gen in de les leren, ook in de praktijk door de leerlingen te la ten ervaren. Zo is één van de on derwerpen, die in de geschiede nislessen in het eerste leérjaar aan bod komt, de manier van le ven en werken in het Egypte van de oudheid. De leerlingen maken kennis met boeiende zaken als piramiden, sf inxen, góden en mummies. Om dat de kennis uit het leerboek en de spannende verhalen van de docent nu eenmaal beter tot zijn recht komen als je deze ook ‘in het echt' beleeft, gaan alle eerste- Bij binnenkomst krijg je als ‘war ming up‘ een film te zien. Hierin vertelt een tot leven gewekte mummie van een heilige kat over het dagelijkse leven van zo’n 4000 jaar geleden. Daarna krijg je een echte tempel, een rij indrukwek kende beelden en grafkisten te zien. En dan griezelen!!! Via een nauwe gang betreed je het do denrijk Mummies, al of niet ‘ont wikkeld*, staren je aan, terwijl je naar een ‘kapel* van Osiris gaat. In het schemerlicht zegt een pries ter gebeden om een goede reis voor je af te smeken van deze heer van het dodenrijk. Nu durf je wel de poort binnen te gaan. Je krijgt te maken met veel gevaren (krokodillen bij voorbeeld), maar gelukkig is er ook een dodenboek, waarin staat hoe je deze gevaren kunt overwinnen. Daarna wordt je hart gewogen om te zien of je goed geleefd hebt Zoniet dan is er de zielenverslinderü Een afschuwelijk monster, je boft dat je de trucs kent om de gó den om de tuin te leiden. Nu mag je zelf een mummie loswik kelen (met de computer). Ook neem je een kijkje in een werkplaats waar mummies ge maakt worden. Aan het einde van de tocht mag je over wat je gezien hebt in het Egyptisch een brief aan farao Toetankamon schrijven. Ook weer met een computer. Dan mag je het do denrijk verlaten en zal je het le ven op het Coenecoop College des te meer waarderen. met een paar reclamefolders van vervolgopleidingen komt de leerling ook niet tot een be wuste keuze. Keuzebegeleiding is een proces van geleidelijke bewustmaking van de eigen wensen en mogelijkheden: wat wil ik en wat kan ik? Sinds de komst van de basis vorming wordt bewuster ge werkt aan het aan leren van vaardigheden: de leerling moet zelf gaan nadenken over zijn toekomst, zelfstandig keuzes le ren maken. De decaan is nu niet meer de persoon die alle leerlingen van dichtbij bege leidt. Dat is de taak van de mentor. Op elk gebied is de mentor de centrale figuur tus sen de leerling, de ouders en DoorM.P. Hommes-Volker (ouder uit Zevenhuizen) Een opwaartse beweging, zo ervaar ik dat als ‘moeder', te vens lid van de Ouderadvies- raad van locatie Dreef 2. Mijn twee kinderen kozen voor de ze school, de oudste al weer vier jaar geleden voor de Sa menwerkingsschool. Koos ik ervoor? Nou ja, waar koos ik wel voor in deze tijd van on derwijskundige onrust en schaalvergroting? Ik heb de school leren kennen zoals hij was, en zoals hij zich aan het veranderen is. De posi tieve zaken uit het verleden van de Samenwerkingsschool: de sociale opstelling, de sfeer, het luisterend oor, het gevoel voor culturele waarden, de de mocratische gedachten: soms leidend tot enige rommeligheid en onhanteerbaarheid. De ver anderingen: aanscherpen van orde en discipline, streven naar hogere kwaliteit van onderwijs, duidelijkere structuren. Een positieve spiraal in het oer woud van door de regering op gelegde ingewikkeldheden en In de, tegenwoordig met vi deocamera plus videotape be veiligde, fietsenstalling stallen zij hun fiets voldoende veilig. Bij de schoolingang wacht hen een ‘goede morgen* door de schoolleiding, die tegelijkertijd controleert op te-laat-komen. Rond de schoolgebouwen houdt de politie een oogje in het zeil. Sinds het afsluiten van ,Je verveelt je nooit en het is pre cies m’n niveau!” (Marie-Claire Aerts) „De leraren verzinnen leuke extra dingen. Dat is interessant omdat C.J. van Veen (docent Nederlands) Voor leerlingen worden de lessen extra boeiend als ze merken dat de inhoud ervan met hun eigen toekomst te maken heeft. Het is vaak niet mogelijk om dat verband uit drukkelijk te leggen, omdat de lesstof zich daartoe niet leent. Is dat wel het geval, dan wordt daarvan gebruik gemaakt zoals bij het lesproject solliciteren. Het project solliciteren is op gezet in samenwerking met een zevental serviceclubs uit Boskoop, Gouda en Waddinx- veen. In deze clubs zitten man nen en vrouwen die dienstbaar willen zijn aan mensen dichtbij of veraf. Deze hulpvaardigheid kan betrekking hebben op een probleem dat plotseling is ont staan, maar ook op een zaak kingsprincipe*. Drie gezindten: openbaar, katholiek en prote stant onder één bestuur. ‘Sa menwerking* is meer dan de ‘algemene toegankelijkheid* in het openbaar onderwijs, en dat komt in de lessen levensbe schouwelijke vorming tot ui ting. Een heikel punt in Ne derland is lesuitval. Dit was mijns inziens veel te hoog. Soms zijn in een klas meerdere zieke leraren. Een ramp! Dit schooljaar is bij mijn twee kin deren weinig tot zeer weinig lesuitval. De schoolleiding turft, maar via de ouderadvies- raad houden de ouders de vin ger aan de pols. men naar de klant en krijgt de klant informatie, andere en be tere informatie dan de algeme ne tam-tam. De ouderadvies raad is geen formaliteit. Je hoort er de goede en de min der goede dingen. Je denkt mee en geeft advies. Je ziet daar positieve dingen van terug en dat is hoopgevend. Vijf rapporten per jaar. Heel gemakkelijk contact met lera ren, liefst in de avonduren, want dan hebben ze meer tijd voor je. En... gewoon huiswerk maken. Tot mijn verbazing in de eerste klas: ’t bleek hele maal niet zo stoer om geen huiswerk te maken. En als de cijfers teleurstellen: bellen! Maar vaak heeft de mentor je al gebeld, voordat jij naar de telefoon grijpt. Men werkt graag met de ouders samen. De privé-situatie van het kind doet mee, en dat is niet overal zo. Verder is er nog de huis werkklas en de extra begelei ding bij dyslexie of andere indi viduele problematiek. Je kind is geen nummer, want het gaat om zijn cijfers. ting of duurt het even voor het zich in de groep thuis voelt? Zal de overstap naar de nieuwe school gemakkelijk gaan of ziet het ertegen op en heeft het ex tra aandacht nodig? De twee eerste schooldagen na de zomervakantie staan voor de eersteklassers in het teken van nadere kennismaking met de mentor en de klasgenoten. Voorts worden allerlei zaken onder leiding van de mentor in de klas besproken. De leerlin gen verkennen het gebouw, le ren hoe ze een rooster moeten lezen, maken kennis met de schoolregels, krijgen hun boe ken en al hun vragen worden beantwoord. Ze zijn startklaar voor de eerste lessen. Hoewel ze nog een beetje zenuwachtig zijn, blijkt na zo’n eerste lesdag alles toch mee te vallen. Als er nog vragen zijn, dan worden die besproken in de wekelijkse stu dieles. Daarin wordt ook be handeld hoe een leerling het beste zijn huiswerk kan maken en hoe je leert leren. In een van de eerste schoolwe ken maken de ouders op een ouderavond kennis met de mentor. Zo’n contactavond voor ouders en mentor staat ook gepland kort na de herfst vakantie. Op deze avond wordt het reilen en zeilen van de klas besproken. Hoe is de sfeer in de groep en hoe goed werken de kinderen? Daarnaast is er al tijd de gelegenheid voor een ge sprek met de mentor over een individuele leerling. Die moge lijkheid is er uiteraard ook met de vakdocenten. Na het eerste rapport zijn er zogenaamde spreekuuravonden, waarop ou ders met de vakdocenten en met de mentor kunnen praten over de resultaten die hun kind behaalt. sen van de serviceclubs voeren met de ‘sollicitant* het ge sprek. Daar is geen leraar bij, want de afspraak is dat de ge sprekken vertrouwelijk zijn. Als het gesprek is afgelopen, vindt er met de sollicitant een nabespreking plaats. Waarom was het een goede sollicitatie brief? Welk gedeelte van het gesprek verliep voortreffelijk? Uiteraard wordt er ook inge gaan op de onderdelen die voor verbetering vatbaar zijn. Enigszins opgelucht verlaat de leerling het ’zweetkamertje’ om even later met anderen zijn belevenissen uit te wisse len. „Ik heb wel geen baan, maar ik ben een ervaring rij ker”, is het eindoordeel van de meeste leerlingen. En om dat laatste ging het bij het pro ject solliciteren. acht over een kind van gedach ten te wisselen. Vanuit het Coe necoop College worden de ba sisscholen op de hoogte gehouden van de vorderingen van hun voormalige leerlingen, ook als ze in hogere leerjaren zitten. De klassengroepleider beschikt via de mentoren over de belangrijkste informatie en brengt deze over naar de basis scholen. Zowel voor ons als voor de basisscholen is die uit wisseling van groot belang om dat beide willen dat de leerlin gen in hun nieuwe situatie optimaal functioneren. gevolgen van niet-er- ixie? Drie VWO-leerlingen van het Coenecoop College hebben de halve finale gehaald van een internationale Intemet-wedstrijd. De scholieren Angelique Aerts, Karin van de Werf en Karlo Wessels deden mee met een werkstuk over de Zuidplaspolder. Aan de wed strijd namen duizenden teams uit heel de wereld deel. De drie scholieren zijn beloond met een op naam gesteld certificaat. Het doel van de wedstrijd was het onderwijskundig gehalte van Internet te ver hogen. De deelnemende scholieren moesten teams vormen en met dat team een werkstuk maken. Dat werkstuk moest in de vorm van ‘web-pages’ worden gegoten. Belangstellenden kunnen het werkstuk van Angelique, Karin en Karlo lezen via Internet, op http://www.wirehub.nl/~coenecol. dlard-Dost (docen- n Nederlands) erlingen die van de I een VWO-advies dat ze altijd hun op- nel en goed maken <eer iets uitgelegd te cregen een probleem ben. starten we per 1998 met een gym- eling. iten alle leerlingen WO-advies in een ^-combinatieklas, lesstof in zo’n klas nige leerlingen toch simpel was of in een ipo werd behandeld, iet schooljaar 1997- ,rt met een athe- brugklas. In deze de school, dus ook wat het kie zen van vakken betreft. Loop- baanoriëntatie en -begeleiding zullen een steeds belangrijker plaats gaan innemen in de men tor- en vaklessen. De decaan is wel de persoon die veel kennis heeft van vervolgopleidingen en de arbeidsmarkt, maar de ver antwoordelijkheid voor het proces van leren kiezen ver schuift in de richting van de mentor en de vakdocent. gaan besteden aan loopbaan- oriëntatie en begeleiding van keuzes. Dat gaat niet van de ene op de andere dag. De do centen zijn hierop vanuit hun opleiding niet getraind. Het Coenecoop College heeft daarom besloten meer aan dacht te besteden aan de na- en bijscholing van docenten op dit gebied. Alleen al in het na jaar van 1997 zijn er drie cur sussen voor docenten georga niseerd, gericht op de begeleiding van de leerling. Do centen van de brugklassen, van 2 en 3 mavo/VBO en van 3 ha vo hebben in de afgelopen pe riode kennis genomen van de veranderde begeleiding van de leerlingen met als doel leerlin gen, die aan hen toevertrouwd zijn, bewuster een keuze voor de toekomst te laten maken. te. In deze klas zitten kinderen die zowat al lemaal hobby’s heb ben. Ook word je niet gepest als je eens een andere mening over iets hebt” (Barbara Hommes) „We doen veel extra dingen, zoals werken met de com puter. Dat is echt tof! We gaan vaak dieper op dingen in. Bij biolo gie bijvoorbeeld hebben we een extra boekje gekregen en dat boekje was veel leuker dan het echte bio-boek.” (Mieke Pennings) Voor de kinderen die bij ons op het Coenecoop College komen, hebben we ook een gesprek met de klalssenleraar van de ba sisschool. Eén van de klassen groepleiders bezoekt de basis school en bespreekt met de leraar of lerares van groep acht alle leerlingen die zich voor het nieuwe schooljaar hebben aan gemeld. fn dat gesprek komt niet alleen aan de orde wat de kinderen kunnen, maar ook wie ze zijn en hoe ze functioneren in de groep. Is het kind spon taan of wat terughoudend? Vindt het gemakkelijk aanslui- Door A. Zwaan (locatieleider) en C.J. van Veen (docent Nederlands) Na acht jaar op de basisschool gezeten te hebben doet een kind de overstap naar het voortgezet onderwijs. Scholen zijn zich ervan bewust dat zo’n overstap een heel belangrijk moment in het leven van een kind is en daarom zo zorgvuldig mogelijk moet gebeuren. Hier voor is een ’stappenplan’ ont wikkeld. Alle aanstaande eersteklassers krijgen een uitnodiging om op een woensdagmiddag voor de zomervakantie naar onze school te komen. Op die middag raken ze niet alleen vertrouwd met het schoolgebouw, maar ook maken ze kennis met hun men tor en hun klasgenoten van het komende schooljaar. Bij de indeling van de klassen wordt rekening gehouden met de basisschool waar de kinde ren vandaan komen: in een klas van een bepaald niveau komen kinderen van eenzelfde basis school bij elkaar. Voor die tijd hebben de ouders echter al de gelegenheid gehad om hun wensen voor plaatsing van hun kind in het eerste leerjaar ken baar te maken via een ant woordbrief die ze toegestuurd hebben gekregen of in een per- Met de basisscholen houden we contact. Soms, meestal in het begin van het jaar, kan er voor de mentor aanleiding zijn om met de klassenleraar van groep klas zitten 24 leerlin gen, die van de basis school een VWO-ad- vies kregen en een zeer goede Cito-score hadden. Wat maakt het onderwijs in deze klas nu zo bijzonder? Eigenlijk heeft ieder vak z’n eigen ‘plus*. Bij de vreemde talen (Engels en Frans) bijvoorbeeld wordt er nauwelijks Nederlands gespro ken. Wanneer ‘Ie professeur entre' zeg je ‘Bonjour madame, ?a va?‘. En in het Engelse boek is zelfs geen Nederlands woord te bekennen! Ook de vakken geschiedenis en Nederlands hebben een extra spannend boek, speciaal voor deze klas. Bij andere vakken worden wel ebben. Er wordt dan esproken van dys- iwel deze term lang eetproblemen dekt), ig wordt dan (als de arvoor kiest) extra Helaas bestaat dan idrng soms alleen uit van extra huis- ’eleiding), soms ook een docent aange- s op het Coene- ege, die zich gespe- heeft in remedial ig die gemakkelijk •e leerlingen om- oor zijn medeleer- gepest worden lalprobleem. Een leerling, een leer- st makkelijk contac- kwetsbaar. Zijn em kan er toe lei- j het mikpunt i pesterijen en al- te staan. Als ouder dan wanhopig, want kind zoveel en je ngelukkig het is, dat eer met plezier al gaat en er geen overblijven. nlangs een nood- ichtvorm van een een basisschool- threef: Op het Coenecoop Colle ge is een speciale studie ruimte ingericht waar leerlingen in alle rust kun nen studeren. De studieruimte beschikt over vele naslagwerken, die gebruikt kunnen wor den bij de diverse studies. De leerlingen varen er wel bij. -. van Alphen en in der Straaten I ik weet echt niet wat gaan doen, mis met dieren of zo.” de noodkreet van in de decanenkamer, th hartstikke leuk, ieren doen”, reageer- <ele decaan van vroe- heb ik een folder van I waar ze dierverzor- :n. Lees die maar De leerling op het or? Niet dus. lebben de meeste de- ;r zicht op keuzebe- lan in het geval van in bovengenoemde e leerling kan niet en enkel gesprek met decaan beslissen over n zijn leven. En alleen jaar zal er per tien leerlingen een (multi-media) computer beschik baar zijn. Ook zal er jaarlijks een bedrag worden gegeven voor on derhoud en afschrijving van de apparatuur, systeembeheer en een ‘ICT-specialist‘. De school heeft toegezegd om al le docenten nog in 1998 een bij scholing te willen laten volgen in ICT vaardigheden. De docenten krijgen cursussen in onder andere 'Internet' en ‘didactisch gebruik van Multi-media'. Bij de introduc tie van ICT in de lessen zullen de ‘speerpuntvakken* de talen en de praktijkgerichte vakken in het VBO zijn. Hierdoor wordt het mogelijk dat, als in 1999 in de schooi de ‘tweede fase* ingevoerd gaat worden, de leerlingen daarbij al direct volop gebruik kunnen maken van de mogelijkheden die geboden worden door computer met CD-ROM, geluid en internet aansluitingen. Aan: coenecol@wirehub.nl Onderwerp: Guestbook.signed Van: Gert-Wim van der Linden Toevallige voorbijganger Wat een toeval. Dankzij de Yahoo WEB-search kwam ik plots bij m’n oude school uit Ik ben in 1986 voor het VWO geslaagd en na wat studeren en zo ben ik uiteindelijk in Califomië terecht gekomen. Een balletje kan raar rollen... De web-pagina's zien er te gek uit en zijn zoals het hoort ook aan de andere kant van de grote plas prima te lezen, en best wel snel zelfs. Maar Patrick beschikt over een goed verstand en heeft hiervan verdriet Hij weet zich geen raad maar niemand die het ziet1 Als de kinderen van zijn dyslexie zouden weten Werd hij dan nog steeds voor gek versleten? Hoe bereik je klasgenoten en ouders, hoe zegje pp school: Op deze manier houdt Patrick het niet vol! Patrick en wij hebben moeten leren Zijn problematiek te accepteren Wij gaan er keihard tegenaan Op weg naar een zinvol be staan! Wij hopen dat als u het moeilijk vindt, Denkt ,,’t is mijn werk, maar het gaat om zijn leven en hun kind!” Hoe kunt u en kunnen wij ons kind terzijde staan? Ons kind heeft RECHT op zijn BESTAAN! duidelijker en zo draagt het schrijven van de brief bij tot een scherper beeld van wat de leerling in de toekomst wil. Enkele weken nadat de brief verzonden is, krijgt de leerling een uitnodiging voor een solli citatiegesprek. De leraar be spreekt in de klas wat er bij zo’n gesprek van een sollici tant wordt verwacht. De ko pie van de sollicitatiebrief is daarbij het uitgangspunt. dezelfde boeken gebruikt maar ligt het tempo wat hoger, zodat er tijd is voor allerlei extra op drachten. Na een half school jaar kunnen we gerust zeggen dat zoals uit onderstaande reacties blijkt de leerlingen in klas 16A (want zo hebben we de atheneum-plus klas ge noemd) dik tevreden zijn. het convenant ‘de Veilige School* tussen de gemeenten Waddinxveen en Boskoop, de politie Holland-Midden en on ze school is er veel rust in en rond de school gekomen. Dan begint de les. Wat er precies in de klas gebeurt? De ene leraar krijgt zijn verhaal beter over het voetlicht dan de andere. Ik beluister aan mijn kinderen dat de sfeer in de klas in het alge meen goed is. Met name in de onderbouw bewaakt de men tor deze nadrukkelijk. In ons geval: minder ‘pest-ervaringen* dan op de basisschool. De lera ren kennen je kinderen. De klassengroepstructuur biedt een vorm van kleinschaligheid, waarbij een vaste groep docen ten samenwerkt in het belang van een klein aantal klassen. Het merendeel van deze do centen volgt de kinderen door de hele onderbouw heen. Ook de sfeer lijkt zo een beetje op die van een kleine school. En dan is er het ‘samenwer- t f 4

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1998 | | pagina 9