vriendjes op surviveIweekenBJ INFORMATIECOUPON ander, Bianca en Henk met rijker van worden” 030 - 602 52 00 Marianne Weber vindt lidmaatschap van een vereniging belangrijk: Hardloopster Gabriëlle Vijverberg: rote Clubactie is De Grote Clubactie wordt mede mogelijk gemaakt door vele regionale kranten in Nederland, waaronder deze krant, exclusief voor deze regio. Ook f 15,- per clublid verdienen? Spaarbeleg ClubSparen: "Leuke actie waar clubs Winnaars Lotenverkoperswedstrijd gaan op avontuur Door Leo Preusting V Door Leo Preusting Twijfels? Niet nodig 900 Inschrijvingen Bel Spaarbeleg dus vandaag nog en schrijf uw club in: L a Dat werkt zo: I I I I I I I I I I I I I I I I J Surpriseloterij De actie loopt tot 30 juni 1998. Inschrijvingen die na deze datum binnen komen, komen niet in aanmerking voor de bonus. Contacten Damesvoetbal Karakter O w Teksten en fotografie: Preusting Pers Nijmegen, tel. (024) 324 05 00 F“ I I I I I I I I I I I I I Acrobaten Telefoon Ja, wij willen meer weten van de Grote Clubactie. Stuur ons gratis en vrijblijvend het informatiepakket. Logisch GROTE CLUBACTIE Antwoordnummer 60050, 5000 LA TILBURG Tel. (013) 463 53 70 Fax (013) 463 66 62 E-mail: grote@clubactie.nl Internet: ww.clubactie.nl (postzegel is niet nodig) w Er bestaat geen makkelijker manier voor een vereniging om geld te verdienen dan de Grote Clubactie. Of het nou gaat om een carnavalsvereniging, sportclub, zang koor of personeelsvereniging: iedere ver eniging in Nederland (die geld wil verdie nen) kan er aan meedoen! Vorig jaar waren dat er ruim tienduizend die gemid deld ruim 1600 gulden verdienden met de actie. Uw club schrijft zich in Spaarbeleg levert u brochures en een artikel voor het clubblad Opent een clublid een Rente Rekening, krijgt de club Voor 30 september 1000,- op de rekening? Dan krijgt de rekeninghouder (het clublid) nog eens 15,- Een Rente Rekening openen kost niets en verplicht u tot niets. f jr. spa doet het voor hartstikke je dub nodig ben zelfs Door Mariëtte Doedel Ik Winnaar Sander Lenders uit Blerick, temidden van andere prijswinnaars. Gabriëlle zet zich sinds enige tijd ook in voor de Grote Clubactie. Als consulente van Limburg onderhoudt ze de contacten met de verenigingen. "Limburg is een land dat bij uitstek een bloeiend verenigingsleven kent", weet Gabriëlle. "En dus is het een land waar de Grote Clubactie heel veel clubs aan zich heeft gebonden. Logisch ook, want voor de meeste verenigingen is de grote Clubactie hartstikke nodig!" zo hard dat het contact met de verenigin gen zelf wat dreigde te verslappen. Daarom hebben ze nu in verschillende regio's con sulenten. Ik vind het heel erg leuk om te doen, want je komt hierdoor in contact met heel veel mensen en je doet ook iets nuttigs: je zet je in voor het verenigingsleven. Wat me opvalt uit de vele contacten is dat veel mensen nog denken dat de Grote Clubactie alleen voor sportverenigingen is. Maar dat is natuurlijk niet zo. Iedere club in heel "Daarin was ik heel fanatiek. Dat was in de beginjaren van het damesvoetbal. Ik speelde onder andere in het jaar dat het damesvoetbal officieel door de KNVB werd erkend. Dat was een hele overwinning", herinnert ze zich. Maar de geboren en getogen Utrechtse was al eerder betrokken bij het verenigingsleven, namelijk als 1 3-jari- ge majorette bij de drumband en harmonieorkest Utrecht-Noord. "Ik had daar eigenlijk helemaal geen belangstelling voor", verklapt ze. "Maar ik had een paar vriendinnetjes die er op zaten en die zeiden telkens: ga toch een keer mee en dat heb ik dan tenslotte ook gedaan. Dat was heel spannend, de eerste keer, maar ik was wel meteen verkocht. Ik heb daar heel erg veel ple zier gehad." Sander Lenders is lid van voetbalvereniging RKSV Blerick. Hij heeft al drie jaar op een rij meegeholpen met de lotenverkoop van de Grote Clubactie. "Dit jaar heb ik 86 lootjes verkocht. Dat is heel veel. Vier gulden van elk verkocht lot is voor de club, één gulden Consulente Gabriëlle Vijverberg: "Iedere club kan toch een financieel steuntje in de rug gebruiken?" (foto: John Smeets) mag je zelf houden!"Het aantal lootjes dat werd verkocht was echter niet doorslagge vend voor het winnen van de wedstrijd. De deelnemers moesten er iets meer voor doen. Ze maakten allemaal een affiche voor de Grote Clubactie. Het affiche dat Sander maakte, werd uitgekozen en nu gaat hij dezer dagen met veertien vrienden van zijn voetbalclub op survival in Zuid-Limburg. iedere club logisch. Want welke club kan nou géén financieel steuntje in de rug gebruiken? Maar het is wel helemaal beveiligd, hoor." Bianca gaat dus net zo'n spannende toeren uithalen als de acrobaten op de tekening waar ze de wedstrijd mee gewonnen heeft. De Grote Clubactie zorgt voor alle romp slomp die normaal bij een loterij komt kij ken: er moet vergunning worden verkre gen, loten worden gedrukt, prijzen worden geregeld, publiciteit gemaakt, etc. Al die extra werkzaamheden wordt de verenigin gen uit handen genomen, het enige dat bij de clubs rest is het verkopen van de loten zelf. Verenigingen die op tijd inschrijven kunnen overigens nog een flink extraatje in het vooruitzicht zien. Want die doen automa- Voetbaltafel, biljart, elektronisch dartbord, tafels en stoelen in grand-café-stijl. Een eigen 'jeugdhome' waar de allerkleinste voetballertjes zich kunnen vermaken, bij slecht weer biedt het onderdak aan supporterende ouders. Zo ziet het nieuw ingerichte sport complex van voetbalvereniging Susteren in de gelijknamige plaats er uit. Onder ande re dankzij de actie ClubSparen van Spaarbeleg kon de vereniging de inrichting finan cieren. De consulente belt met verenigingen die zich nog niet hebben ingeschreven, ze bezoekt beurzen en andere manifestaties om daar alle gewenste informatie te geven over de Grote Clubactie en clubs kunnen haar ook bellen als ze meer informatie wil len hebben. "Ja, de Grote Clubactie groeit Marianne zelf heeft uiteraard ook een bloeiend cluble- ven achter de rug. Bijvoorbeeld als voetballer. Hardloopster Gabriëlle Vijverberg is dagelijks te vinden op de atletiekbanen van de atletiekvereniging Caesar in Beek, Limburg. Tenminste, ais ze niet ergens in binnen- of buiten land is om een wedstrijd te lopen. Want hardlopen kan ze, deze 30-jarige Limburgse. "Ik loop wed strijden van 10 kilometer tot aan de halve mara thon!" Nederland kan er aan meedoen." Al sinds een aantal jaren verslaat de 30-jari- ge hardloopster (bijna) iedere andere vrouw in Nederland op de lange afstand. Toch heeft ze nog geen Nederlandse titel achter haar naam staan. "Ik word steeds tweede. Het karakter van Marianne deed zich ook toen al gelden: "Je begint bij de majorettes op de achterste rij en zo kun je opklimmen naar de eerste rij, dat is het summum. Na twee jaar had ik dat bereikt en liep ik voorop. Dat gaf een geweldige kick. Ik ben zelfs nog Miss Majorette geweest. Dat komt omdat ik erg trouw ben aan alles waar ik me bij aansluit. Ik kwam altijd op de repetities en zette me ook altijd 100% in. Dat doe ik nu trouwens nog steeds. Ik ben gestopt bij de majorettes toen ik een jaar of 16, 17 was. Ja, op die leeftijd krijg je met andere dingen te maken: vriendjes, school, werk en zo." "We gaan in een grot slapen, een berg beklimmen, een vlot bouwen om op een rivier te varen...", somt Sander Lenders (12) uit Blerick op. Hij is een van de drie prijswin naars van de lotenverkoperswed- strijd van de Grote Clubactie. Samen met Bianca Mellema (10) uit Emmeloord en Henk de Wit (9) uit Zwijndrecht wist hij een avon- turenweekend in de wacht te sle pen. De drie enthousiaste loten verkopers mogen met veertien vriendjes of vriendinnetjes op pad. "Wij waren vorig jaar druk bezig met de voorbereidingen voor de bouw van ons nieu we clubgebouw. Een clublid attendeerde ons op de actie van Spaarbeleg. Als club kon je bij hen inschrijven. Voor elke nieuwe rekeninghouder die wij aanbrachten, kreeg de club een aardig bedrag. Eerst dachten we dat er een addertje onder het gras zou zit ten. Navraag bij Spaarbeleg en informatie via via, haalden onze twijfels weg. Een jaar later kijk ik terug op een prima verzorgde, eerlijke, leuke actie", vertelt John Frencken, penningmeester van de voetbalvereniging. Diezelfde Marianne is een hartstochtelijk fan van de Grote Clubactie: "Normaal is het zo dat je bij een loterij loten koopt om er iets mee te winnen. Dat kan natuur lijk ook met de Gro,te Clubactie, maar in eerste instantie koop je toch een lot omdat je er je eigen club mee stunt, mensen die je kent. Toen mijn kinderen voetbalden bij Celeritudo in Utrecht liepen ze al met de loten van de Grote Clubactie. Dan kun er je natuurlijk niet onderuit om loten te kopen. Net als de rest van de familie. Maar dat gaf niks, want het was voor een goed doel: de club." Marianne Weber vindt het lidmaatschap van een vereni ging erg belangrijk. "Ja, zeker op jonge leeftijd. Het is nou eenmaal de enige groep mensen op die leeftijd waar je zelf voor kiest. Want je familie krijg je mee en naar school móet je. Alleen een vereniging zoek je zelf uit. Het is er gezellig en goed voor je ontwikkeling. Want je moet het in een club samen doen. Of je nou voetbalt of bij een kaartclub zit: je kunt niet zonder de ander! Je doet er zoveel indrukken op en leert er zoveel mensen kennen. Da's belangrijk in een mensenleven." Het bestuur stuurde alle leden een brief en beloofde degene die de meeste rekening houders aanbracht een prijs. De elftalleiders gingen bij de leden thuis langs om infor matie te verstrekken. John Frencken: "Handig waren de voorbeeldbrieven en tips die we van Spaarbeleg kregen. Binnen twee weken hadden we ongeveer 900 inschrijffor mulieren. Een behoorlijk aantal, want wij hebben 360 leden. Velen lieten ook vrienden, kennissen en familie een rekening openen, prima natuurlijk! Binnen een kort tijdsbestek haalden we een flink bedrag binnen. Van de opbrengst kunnen al onze leden genieten. De Spaarbeleg rekening? Het kan geen kwaad om er eentje te hebben, in consumen tengidsen lees je dat het een van de betere spaarrekeningen van ons land is. Tja, je krijgt wat meer post van ze, maar dat kreeg je toch al! Ons doel is bereikt, daar ging het ons om." men en van een 25 meter hoge wand naar beneden zakken. Je hangt dan aan een touw en dan dans je eigenlijk op de muur. tisch mee met de Surpriseloterij. Geen lote rij dus voor het grote publiek, maar voor de clubs zelf. Het komt namelijk voor dat niet alle prijzen die in de Grote Clubactie vallen ook worden geïnd. Omdat de Grote Clubactie er is voor de verenigingen komt ook dat geld ten goede aan de clubs. Door middel van de surpriseloterij. De vereniging die zich vóór 1 augustus aan staande inschrijft, dingt automatisch mee naar de prijzen. Die bestaan uit een verdub beling van de opbrengst van de normale loterij. Bestelt een vereniging bijvoorbeeld 1000 loten, dan verdient die club daarmee 1000 x 4 gulden 4000 gulden. De surpri seloterij verdubbelt die winst: de club krijgt zodoende 8000 gulden! Zonder dat een vereniging daar iets extra's voor hoeft te doen. Reden te meer om tijdig in te schrij ven. Het is al gezegd: iedere vereniging en stich ting in Nederland (behalve religieuze en politieke clubs) kan meedoen. Vul de infor- matiecoupon in op deze pagina en stuur die op, of bel even met de Stichting Grote Clubactie. U ontvangt per ommegaande een gratis en vrijblijvend informatiepakket met onder andere een inschrijfformulier. Ons advies...: DOEN! Bianca Mellema uit Emmeloord won met een prachtige tekening van twee acrobaten op een bal de Grote Clubwedstrijd. Bianca is lid van de gymvereniging ODI in Emmeloord. Zij gaat de avonturen tijdens het avonturenweekend beleven samen met twee vriendinnetjes uit haar klas. Verder neemt zij een stel neefjes en nichtjes mee naar Limburg, die eigenlijk ook haar vriend jes en vriendinnetjes zijn. "Ik heb heel erg veel zin in het weekend, want we gaan heel leuke dingen doen. Hutten bouwen, kano's maken, boomklim- Het animo voor deelname aan de lotenver- koperswedstrijd was dit jaar enorm. Duizenden inzendingen kwamen binnen, uit het hele land. Naast de drie te winnen avonturenweekenden, bestond het prijzen pakket uit nog zo'n 250 andere prijzen: bio scoopbonnen, Legopakketten, walkmans, spelletjes, boekenbonnen... Naam vereniging Naam contactpersoon Correspondentie-adres Postcode/woonplaats Email-adres Dat een vereniging meedoet met de Grote Clubactie is voor Gabriëlle een vanzelfspre kende zaak. "Natuurlijk, dat is toch voor En een goede vereniging is belangrijk, ook dat die financieel goed draait. En je kunt wat extra's doen, om materialen te kopen bijvoorbeeld of voor een jeugdaf deling, of wat dan ook. Nee, voor mij is het duidelijk: Iedere club die niet mee doet aan de Grote Clubactie doet zich behoorlijk tekort!" Maar het wordt nu toch echt hoog tijd dat ik dit seizoen een keer de éérste plaats ga pakken", vertelt ze, blakend van zelfvertrou wen. Gabriëlle is pas vier jaar geleden ont dekt als een groot talent op de lange afstand. "Ik liep al iedere ochtend hard en ben toen voor de gein een paar wedstrijdjes gaan lopen. Daarbij bleek al snel dat ik har der liep dan de gemiddelde Nederlandse vrouw. Tja, en dan ga je door natuurlijk!" Deze coupon ingevuld opsturen naar: Miss Majorette geweest" Ze is waanzinnig populair, heeft een eigen fanclub en scoorde fantastische hits. De Nederlandstalige zangeres Marianne Weber, 42 jaar, heeft alles meegemaakt: van optreden tussen de schuifdeuren tot aan volle zalen met duizenden mensen. Van het nummer De Regenboog dat ze samen met Frans Bauer zong werden maar liefst 400.000 albums verkocht. De Grote Clubactie is een landelijke loterij die één keer per jaar in het najaar wordt gehouden. De loten ervan kunnen alleen via de deelnemende verenigingen worden betrokken. En al vanaf het begin van de actie, nu 26 jaar geleden, kent de Grote Clubactie voor de verenigingen een unieke opbrengst van 80%! Ga maar na: de verenigingen kopen de loten van de organiserende stichting voor de prijs van één gulden en mogen diezelfde loten verkopen voor vijf gulden. Daarmee komt een bedrag van vier gulden per lot rechtstreeks in de clubkas! Marianne Weber: "In een vereniging is het gezellig en het is goed voor je ontwikkeling. 1

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1998 | | pagina 26