Consument koopt meestal bij tuincentrum Keuringen op Plantarium Kwantitatieve informatie boomteelt 1998 is uit Distributiekanalen in de sierteelt breiden zich uit PPH geeft informatie op beurs Plantarium Plantarium ook beurs voor tuinliefhebbers Vakbeurs groeit uit tot ontmoetingspunt in Europa Expositie in bibliotheek r F PAGINA 29 WOENSDAG 19 AUGUSTUS 1998 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN Demonstraties, informatie en kennis-overdracht zijn belangrijke aspecten op Plantarium. Presentatie Niet bijten Keurmeesters aan het werk op Plantarium 1997. Overleg Klantenbinding I I de campagne ’Tuin en groen, er is altijd wat moois te doen’, de daarbij behorende acties zoals ’Heeft u een momentje?’ en over de diverse andere af- zetbevorderende activiteiten. Zo worden er nieuwsbrieven verzonden naar afnemers in veertien landen. Ook de aan wezigheid van PPH op Inter net krijgt aandacht. Nieuw zijn de zojuist versche nen Coniferenposter met een interessant assortiment van veertien coniferen en de rijk geïllustreerde brochure ’Klimplanten voor uw tuin’. Het is de derde in een serie van bruchures voor de consu ment. HAZERSWOUDE/ BOSKOOP - Plant Publiciteit Holland (PPH) richt zich in HAZERSWOUDE/BOSKOOP - De distributiekanalen in de sierteelt breiden zich uit, ontwikkelen zich dankzij De ’vrijetijdstuin’ moet ook naar voren worden gebracht als de ’voordeeltuin’ de ’sport- tuin’ en de ’gezonde tuin’. Permanente vrije tijd voor het hele gezin, die bovendien dichtbij is. Picar: ’De moge lijkheden van de gespeciali seerde handel in sierteeltpro ducten zijn allereerst onze monospecialiteit, de tuin die een permanente etalage is waar de tuinliefhebber altijd advies kan krijgen. De tips die we steeds geven, onze ver kooptechnieken, moeten ver trouwen wekken bij de consu ment. gens Pical noodzakelijk op meerdere gezamenlijke acti viteitengebieden in te spelen: de seizoensgebondenheid en de reacties van de consumen ten. De remmen op de con sumptie. De logistiek van het ter beschikking stellen en de aanvoerkanalen per produc tiegebied. Het innoveren en het zoeken naar nieuwe pro ducten of nieuwe vormen van producten. De ontwikkeling van productlijnen en de mar keting ervan. Het bundelen van het aanbod. De facilitei ten voor bevoorrading en ser in de markt zijn. Vergeet niet dat in West Europa niet meer dan zo’n 35 procent van de tuinbezitters een keer per in een tuincentrum komt’. Naar de mening van Habets werkt de aankoop van planten in dit marktseg ment stimulerend op de wens van de consument naar een keuze uit een breder sorti ment en het opdoen van meer informatie dan hij bij de Vanaf 9.00 uur tot 17.00 uur staat het de consument vrij om een kijkje te nemen ach ter de schermen van de boom kwekerij sector. Hoewel in eerste instantie een vak beurs, is er ook voor liefheb bers veel te genieten. De deelnemers hebben ook de mogelijkheid om ’interessan te ontwikkelingen’ in te zen den. Hierbij gaat het om planten die in een nieuwe vorm worden gepresenteerd zoek heeft de Kwantitatieve informatie (KWIN) boomteelt herzien. In dit boekwerk staan alle cijfermatige gege vens over de boomkwekerij, inclusief vaste planten. Het bestaat uit twee delen en een bijlage. Deel één omvat 50 pagina’s en geeft algemene De KWIN boomteelt 1998 is verkrijgbaar door 100 gulden over te maken op giroreke ning 21.31.16 of Rabobank- rek. nummer 3098.15.878 van het Proefstation voor de Boomkwekerij onder vermel ding van KWIN 98. Er is op zo’n 14.000 vierkante meter tentoonstellingsruimte een zeer groot assortiment tuinplanten te zien, van hees ters en kleine tuinbomen tot en met waterplanten. Interessant zijn ook de nieu wigheden die nu aan vak mensen worden getoond en in de komende jaren op de markt zullen worden ge bracht. Deelnemers aan de beurs zijn dé vakmensen en voor deze gelegenheid geven zij graag informatie. Daarnaast zal ook het boom- kwekersgilde Groen Escorte aanwezig zijn om alle vragen te beantwoorden. Er is een speciale informatie- en koop- markt, in een sfeervolle op rekenen. Omdat de omstan digheden per bedrijf sterk kunnen verschillen, kan met dit rekenvel voor elke speci fieke situatie en teelt een saldoberekening worden ge maakt. Eenvoudig is na te gaan welk effect bijvoorbeeld een andere plantafstand of percentage uitval op het sal do heeft. Vrijwel alle benodig de gegevens zijn in het boek te vinden. relatie toeleverancier tailhandel’ een aanzet kan geven tot dit besef. De deelnemers die willen meedoen aan het thema is gevraagd zo goed mogelijk duidelijk te maken wat hun bedrijf aan het boomkweke rijproduct toevoegt om het aantrekkelijk te maken voor het marktsegment waaraan zij willen leveren. Dit kan bijvoorbeeld zijn: het laten zien van een uitgekiend lo gistiek plan voor de toeleve ring; het voeren van een be paald voor dat segment ge schikt sortiment; het leveren van een totaalconcept com pleet met displays; de zoda nige verpakking van een pro duct dat het goed en langer um’98 wordt een Thema-ont- bijt georganiseerd dat begint haar stand op de internatio- om 08.00 uur. Voor dit ont- bijt worden representatieve vertegenwoordigers van de detailhandelskanalen uitge nodigd. De deelnemers aan Plantarium kunnen voor dit ontbijt speciale relaties uit nodigen. Zij krijgen van de voorzitter van de Themajury een toelichting op de bevin dingen van de jury. Inzicht BOSKOOP/WADDINXVEEN - Tuinliefhebbers uit Wad- dinxveen en omgeving kunnen zondag 23 augustus hun hart ophalen op de vakbeurs Plantarium ’98 op het ITC- terrein in Hazerswoude bij Boskoop. catiebord vermeld. Uit de genomineerden worden de beste stands van de vakbeurs en de beste buitenlandse stand gekozen. De VKC let speciaal op drie facetten: de kwaliteit van de tentoonge stelde producten, de kweek- prestatiejmoeilijkheidsgraad en uniformiteit) en de totale presentatie. I Immers, tuinieren is in. Het I boomkwekerijproduct heeft I zich ontwikkeld op een ma- I nier die het voor de nieuwe I spelers op het veld (de markt) aantrekkelijk maakt. Bouw- en supermarkten, maar ook bloemisten zien markten en dergelijke kan i weer de "kans van het tuincentrum die kan scoren met zijn sorti- Gall hoopt dat het thema ’de ment en deskundigheid. Zo relatie toeleverancier - de- krijg je een win-win situatie. Voor de kwekers en de han delaren is er de keus voor welk kanaal zij willen produ ceren en leveren’, zegt Jan Habets. stelling met pagodetenten. Hier zijn bijzondere planten en snuisterijen te zien en te koop voor tuin, balkon en huis. De deelnemers geven de con sument - hun eindafnemer - graag informatie. Bezoekers treffen zo’n 250 stands aan met de standhouders als ad viseur en voorlichter. Ook is er een plantendokter en er zijn demonstraties vormen, knippen, verzorgen, snoeien en vermeerderen. De consument kan tevens zijn of haar oordeel geven over de wijze waarop de deel nemers zich hebben gepre senteerd in het thema van de beurs. Er zullen enquêtefor mulieren worden uitgedeeld. Uit de inzendingen worden er enkele beloond met een spe ciale ’plantenprijs’. De toegangsprijs van Planta rium ’98 bedraagt 10 gulden. Kinderen tot 12 jaar zijn gra tis en jongeren tot 17 jaar en 65+ betalen 5 gulden. Ook Jan Habets, directeur van Plant Publicity Holland, ratuin, Ad Oosterom, sorti- mentsmanager van Markt- kauf, Wim Jaarsveld, eige naar van een ’groen’ tuincen trum en wordt begeleid door PPH directeur Jan Habets. De themaprijs wordt uitge reikt tijdens de officiële ope ning van Plantarium ’98. Interssante Themadiscussie en Thema-ontbijt Woensdag 19 augustus om 16.00 uur maakt de jury be kend welke bedrijven zijn ge nomineerd voor de Thema prijs van Plantarium’98. Dit gebeurt tijdens een bijeen komst die bestemd is voor de deelnemers aan Plantarium en voor de pers. De jury geeft haar oordeel over de presen taties en discussieert met de aanwezigen over de diverse aspecten van de relatie tus sen toeleverancier en detail handel, het thema van Plata- rium’98. Op donderdagoch tend 20 augustus, de eerste openingsdag van Plantari- einde de nieuwigheid goed te kunnen beoordelen moeten daarvan minstens tien exem plaren in een verkoopbare kwaliteit worden aangebo den. De keuring wordt verricht door de Koninklijke Vereni ging voor Boskoopse Cultu ren. De planten worden ter keuring aangeboden door deelnemers en ook door enke le bedrijven, die niet met een stand op Plantarium aanwe zig zijn. De ter keuring aan geboden planten mogen niet op een andere Nederlandse tentoonstelling reeds zijn be kroond. Het te keuren mate riaal moet op het moment van keuring de specifieke sierwaarde hebben en zeer goed van kwaliteit en soort- echt zijn. Interessant Een interessante mogelijk heid om in kort bestek goed inzicht te krijgen in de ma nieren waarop inventief wordt ingespeeld op de be hoeften van de diverse detail handelskanalen. Het tijdstip is zo gekozen dat zowel deel nemers als bezoekers aan het ontbijt kunnen deelnemen zonder dat dit ten koste gaat van de tijd die op de beurs wordt doorgebracht. en bloemisten worden vooral via het vei- lingkanaal beleverd. gaat dan voornamelijk een zeer zullen ook complementaire producten voor de productie gebieden moeten worden be dacht om de distributie doel matiger af te stemmen. Tot slot, moet met de gezamenlijk gerichte promotie door wor den gegaan en zelfs worden geïntensiveerd met kwalita tief zeer hoge producten van het seizoen die in verschillen de stadia worden aangeboden terwijl genoten kan worden van het magische van het eindresultaat. Uit de actie ’Plant van de maand’ blijkt duidelijk het belang van deze promotie en van het te ont wikkelen gebied’, onder streept Pical zijn woorden. Etalage bedrijven in de hal, 19 toe leveringsbedrijven die ex poseren en demonstreren op het buitenterrein en ten slotte 172 kwekerijen, groothandelaren en expor teurs. Onder de deelnemers bevinden zich 19 buiten landse, afkomstig uit Bel gië, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. Het thema van dit jaar, de relatie tussen de toeleve rancier en de detailhandel, wordt door veel deelnemers in hun stand gestalte gege ven. Hun presentatie is ook te zien in de speciale the- maruimte bij de entree van de grote hal. De door Van Lint gesignal eerde ontmoetingsfunctie wordt nog versterkt door dat de Boskoopse Veiling gelijktijdig haar najaars- beurs houdt en de Holland Plantenbeurs in Naaldwijk naar voren is gehaald. Voor vervoer er naar toe wordt gezorgd. Ook houden diver se bedrijven in de regio open dagen. De deelnemers beelden hun visie uit op een presentatie- vlak van 1 vierkante meter in hun eigen stand. De zelfde presentatie staat bovendien in de speciale themapresen- tatieruimte. Een deskundige jury kiest uit de inzendingen die presentaties die voor een nominatie voor de Thema prijs in aanmerking komen. Hieruit wordt dan de win naar gekozen. De jury van (ervarings)deskundigen op het gebied van de detailhan del bestaat uit Oswin Struik, secretaris generaal van de International Garden Center Association, Koos Zuidgeest, bloemist en (tentoonstel- lings)arrangeur, Toon van Helvoort, directeur van Int- vice in de verkooppunten en tenslotte het beheren van de afdelingen. Hierover moeten alle part ners uit de branche, met in begrip van met name de eind- verkoper, gazamenlijk over nadenken. ’Volgens mij’, al dus Picard, ’moeten wij de koopkracht, de belemmerin gen en de verspreiding ervan over concurrerende vrije tijdsmarkten in de gaten hou den. De gespecialiseerde dis tributie geeft de garantie van een permanente etalage met sterk gespecialiseerde afde lingen. De actoren aan het begin van de keten, produc ten en groothandel, kunnen er de beste partner vinden om de aantrekkelijkheid van de plantaardige producten te op timaliseren.’ Tegelijkertijd moet ook de klantenbinding niet uit het oog worden verloren. Door het dynamisme van de spe cialist moet de seizoensge bondenheid afnemen en dus de permanente geprekspart- ners van de ’tuin’ worden. Dit brengt natuurlijk de nood zaak van een permanente scholing, het verlenen van service en het rekening hou den met de eisen van de pro ducten met zich mee. Een versterking van het imago van het vak is onontbeerlijk om ons van gerichte acties van de grote distributie te on derscheiden. Hieraan zijn kosten verbonden die we op zullen moeten nemen en met mate doorberekenen om de duurzaamheid van onze ’markt’ te waarborgen.’ zich grote kennis eigen ma ken op het gebied van de de tailhandel. Ieder afzetkanaal vraagt immers om een eigen aanpak. ’Men kan niet met het zelfde concept zowel de bouwmarkt als de super markt of het tuincentrum be naderen. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden’. ’We moeten het begrip ’ple- ziertuin en passietuin’ ont wikkelen. Hiervoor moeten planten door hun uiterlijk, kwaliteit, aantrekkelijke en praktische presentatie en door ze vergezeld te doen gaan van slimme, eenvoudig leesbare en realistische tips, zeer aantrekkelijk worden gemaakt. Alleen door een zeer professioneel gezamen lijk overleg dat gericht is op de verwachtingen van de con sumenten, innoverende marktmogelijkheden en pro grammering van de teelten, kan aan onze markt en de ei sen die het stelt worden vol daan. In dit overleg moet ook het verlengen van de kalender van de verkoop van planten en bomen worden opgeno men. De verbouwmethoden wor den nu beheerst, zo lijkt het, al zijn ze voornamelijk op de commercialisering, het op wekken van de traditiege trouwe belangstelling van de consument gericht, maar er nale vakbeurs Plantarium op het geven van informatie over de activiteiten in Neder land en op de buitenlandse afzetmarkten. Deze betreffen zowel de consumentenmarkt als het openbaar groen. Ook toont PPH het uitgebreide sortiment promotiemateri aal. Nederlandse kwekers, han delaren en hun binnen- en buitenlandse afnemers wor den geïnformeerd over be langrijke campagnes zoals de ’Plant van de maand’, die in zeven landen gevoerd wordt, of om interessante planten die in de vergetelheid zijn ge raakt, maar nu weer opnieuw worden geïntroduceerd. Deze ’interessante ontwikkelingen’ worden apart geëxposeerd. Voor deze categorie is een goede verkrijgbaarheid nood zakelijk. De Vaste Keurings Commis sie (VKC) houdt zich ook dit jaar weer bezig met de stand- Het Boomteeltpraktijkonder- keuring. De keuringen wor den uitgevoerd door diverse commissies, op basis van hun specialisme. Elke keurings commissie nomineert uit de door haar gekeurde stands twee bedrijven. Deze ontvan gen in ieder geval een certifi caat en worden op het speci aal daartoe bestemde publi- kerngetallen van de sector, 1 11 TT‘‘ kosten van duurzame en niet- duurzame productiemidde len, subsidies, regelingen, be lastingen e.d. Deel twee geeft meer dan honderd voorbeel den van saldoberekeningen, onderverdeeld naar deelsec tor. Nieuw in deze uitgave is de bijgevoegde diskette met een rekenvel om zelf saldo’s te be- HAZERSWOUDE/BOSKOOP - Het tuincentrum is voor de meeste consumenten nog steeds nummer een als het gaat om het kopen van planten en bomen. Dit neemt niet weg dat steeds meer afzetkanalen mogelijkheden zien om een graantje mee te pikken. man of vrouw die bij het inkopen doen, geconfronteerd wordt met een aantrekkelijke plant en die meeneemt voor thuis of om cadeau te geven. Een prima zaak.’ ’Heel vaak zijn dat echter consumenten die nog niet of HAZERSWOUDE/ BOSKOOP - Op Plantarium hebben er elk jaar diverse keuringen plaats. Bij de nieu wigheden gaat het om het sortiment, de standkeurings- resultaten vormen een weer slag van de combinatie van factoren. Hier gaat het om de productkwaliteit, de kweek- prestatie en de totale presen tatie. De trofee voor de beste nieuwigheid en de prijzen voor de beste stand (de Rabo bank trofee) en de beste bui tenlandse deelnemer (de Plantarium trofee) worden op de openingsavond van Plan tarium officieel uitgereikt aan de winnende bedrijven. Zoals elk jaar is er nu weer veel belangstelling voor de nieuwighedenkeuring op Plantarium. De keuringscom missie hanteert een aantal strenge normen. Zo komen al leen planten die nieuw zijn - dat wil zeggen eigen aanwin sten, of importen die sinds kort in Nederland in cultuur zijn en niet of nog weinig ver spreid - voor keuring c.q. be kroning in aanmerking. Ten- de promotie-organisatie van de Nederlandse boomkweke- rijsector, is de mening toege daan dat de tuincentra en de nieuwe afzetkanalen elkaar niet hoeven te bijten. ’Voor beide is er markt genoeg1, zegt hij. ’De bouwmarkten, een aantrekkelijke, potentië- supermarkten I le markt. I Door de teelt in pot is er nu lingkanaal beleverd. Het I in elk seizoen een groot sorti- gaat dan voornamelijk om I ment tuinplanten leverbaar een beperkt sortiment, dat I die op het moment van ver- zeer aantrekkelijk is voor de I koop sierwaarde hebben. Dit impulskoper, de I kan zijn door bloem, bes, blad I of vorm. Doordat de pot om I de kluit zit is het product I voor de consument makkelijk I mee te nemen en met sierpot- houdbaar is op het verkoop punt en er nog aantrekkelijk uitziet; speciale vormen van service en informatie. een sterk groeiende, zeer in het middelpunt staande, maar ook fel begeerde markt. Dit constateert ook Ber nard Pical, voorzitter van de International Garden Centre Association (IGC), voorziter van de Confédéra- tion du Commerce Horticole (CNCH) en voorzitter van de Fédération Francais de la Distribution Spécialisée. We zien op deze gevoelige, sterk gespecialiseerde markt alle actoren van de distribu tie opereren die voor sommi gen de aantrekkingskracht en de aantrekkelijkheid van een afdeling met bloemen van het seizoen zoeken om de con sument proberen te verlei den. Voor de groothandel en de productie van boom- en plantenproducten is het vol- HAZERSWOUDE/ BOSKOOP - De vandaag te openen internationale vak beurs Plantarium - de zes tiende op rij - is uitgegroeid tot het ontmoetingspunt op dit gebied in Europa. Dit stelt beursmanager Jos van Lint. De beurs is opnieuw groter geworden. Vorig jaar werd met 230 deelnemers een re cord geboekt, dit jaar zijn er 250 deelnemers op een vloeroppervlakte van 14.500 vierkante meter. Daarmee is de ruimte met duizend vierkante meter uitgebreid. Deze extra ruimte wordt benut om de techniek de ruimte te ge ven. Door middel van een uitgekiend padenplan, be dacht door hoofdarrangeur Niek Roozen, konden meer deelnemers een plaats wor den geboden. Aan Plantari um nemen deel 8 non-profit organisaties op het gebied van voorlichting, keuring, belangenbehartiging en promotie, 49 toeleverings7 BOSKOOP - Tot en met vrij dag 4 september exposeert Frans Herbermann uit Hil- legom in de Boskoopse biblio theek. Zijn schilderijen be staan uit landschappen en impressies. Frans nam 25 jaar geleden tekenles van de Haarlemse schilder Leo de Winter, werkte eerst met houtskool maar ging later ex perimenteren met pastel en olieverf. Zijn beroep van tuin architect kan hij als gevolg van een infarct niet meer uit oefenen. Hij liep daardoor een verlamming op, zijn laat ste werken zijn therapeuti sche schrijfoefeningen omdat hij nu linkshandig moet wer ken. De expositie is te zien tij dens de gebruikelijke ope ningsuren in de bibliotheek. I ten en bakken kan er op bal- I kon en terras een extra waar- I Belangrijke factoren zijn ook nauwelijks voor tuinplanten I dat de tuin met alles er om heen steeds meer als een vorm van life-style en vrij- I etijdsbesteding wordt gezien. Bovendien nemen de moge- jaar lijkheid en de bereidheid bij de consument om hieraan geld uit te geven toe. ’De opkomst van nieuwe af- I zetkanalen leidt soms tot on- I rust bij tuincentra en bij hun toeleveranciers (kwekers en handelaren)’, zegt Stan Gall, die voor Plantarium het the- daarop niet ingestelde bouw- I ma coördineert. Dat is naar zijn mening ech- krijgen. ’Daar ligt dan I ter onnodig. ’Die onrust leidt er toe dat het belangrijkste I afzetkanaal zich bedreigd voelt en de toeleveranciers de nieuwkomers vaak veel te snel niet genoeg doordacht benaderen. Iedereen wil immers als eer ste scoren. Daar is niemand mee gediend. Het is naar I mijn mening van belang dat Ander concept de boomkwekerij sector zich goed orënteert op de diverse Stan Call noemt het belang- kanalen en op tijd een strate- rijk dat de toeleveranciers gie uitstippelen waarmee de diverse segmenten van de consumentenmarkt kunnen worden bediend’, aldus Stan Gall. Bk 4 S-T (foto: 4. fiool») (foto: A. fiool») I I de aan worden toegevoegd, luu=uiucuvc.i xx«6 xxxw

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1998 | | pagina 29