Zo heerlijk kan voor |en! —Partij van de Arbeid D’66 PCW VVD Tx Kerntaken Milieu Benchmarken Financiën Zorg op maat 4 Sociale infrastructuur ei en Structuur van Waddinxveen G7OENT1K Stimuleren fietsgebruik LAVENDEL PLANTEN 0 25 cm voor GroenRijk De Bosrand Prinsen Schouw 1, 2394 CX ALPHEN A/D RIJN Telefoon (0172) 47 52 99. Fax (0172) 49 52 51 "jj donderdag en vrijdag koopavond niet is onderbouwd. 1IT» D’66 kiest voor zorg op maat. PAGINA 17 WOENSDAG 23 JUNI 1999 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN zonder meer worden voorko men. Een exploitatietekort op de Triangel is voor de WD onbe spreekbaar. Voordat er over exploitatie-overeenkomsten wordt gesproken, moeten alle mogelijkheden deugdelijk wor den overwogen. Ook ten aan zien van Distri-park en het Passage/Centrumplan wil de WD geen enkel risico lopen. Als de meest belanghebbende partijen openlijk twijfels heb ben over de Passage, dan die- De PvdA-fractie wil dat in de Lokale Agenda 2I wordt op genomen: de realisering van een kringloopwinkel en het gebruik van minder en alter natieve energie. Het draagvlak voor duurzaamheid en de Lo kale Agenda moet worden verbreed door bijvoorbeeld het houden van een duur- zaamheidsfestival. De nieuwe regionale afvalin- zamelingsorganisatie moet ta riefdifferentiatie hoog op de agenda hebben staan. Diffe rentiatie van tarieven is vol gens de PvdA een middel om afvalscheiding te stimuleren en de berg in de klauwen te houden. stens zo belangrijk als praten over en investeren in asfalt en lantaarnpalen. Daarom blijft de PvdA hameren op het op zetten van een goed wijk en buurtbeheer waarbij kwesties rond openbare werken en so ciale kwesties hand in hand gaan. Ook wil de fractie het college vragen de wijkge- sprekken te continueren. Ac ties als de schoonmaakdag in Zonnig Zuid en de skatebaan in De Overkant moeten meer gestimuleerd en ondersteund worden. het hart onder te brengen. Over de Triangel moet in de raad een discussie worden begonnen over de ideeën die de partijen hebben bij de ont wikkeling van het gebied. De PvdA-fractie zijn de mogelijk heden voor sociale woning bouw en jongerenhuisvesting cruciale elementen om in de discussie te brengen. PCW vraagt zich af in welk tempo de nieuwe woonwijk Triangel ontwikkeld zal of kan worden. De financiële risico’s voor Triangel zijn groter dan andere projecten, die op an dere beleidsterreinen finan ciële offers vraagt. De nieuwe locatie voor vier woonwagen standplaatsen, is discutabel, mede gezien het feit dat Wad dinxveen aan haar verplichtin gen al ruimschoots voldoet. PCW staat zeer kritisch te genover het genoemde be drag van I.2 miljoen voor 4 woonwagenstandplaatsen. PCW wil onderzoek naar in tegratie van het Kerkweg- Oost gebied met het Passage- gebied. PCW dringt er bij het college op aan binnen een aantal maanden te komen tot een schets die het plan ver keerstechnisch, stedebouw- kundig, financieel en qua tijds planning in hoofdlijnen onder bouwt en die de steun kan verwerven van alle betrokke nen. Dat de bomen niet tot de he mel groeien wist de partij al sinds het begin van de kernta kendiscussie. Naar de mening van de fractie is de KTD nooit geheel afgerond. Wat wil de gemeente bijvoorbeeld met de verplichte wettelijke taken die ze uitvoert? Welke van die taken is de gemeente ver plicht zelf uit te voeren en welke zouden kunnen wor den uitbesteed? Wat kan be ter en goedkoper? De D’66- fractie is van mening dat die fundamentele discussie nog lang niet op alle beleidsterrei nen is gevoerd. De D'66-frac- tie heeft de indruk dat het college te weinig op de hoog te is van de details van som mige uitvoeringstaken. D’66 vraagt het college daaraan ex tra aandacht te besteden. worden heroverwogen om dat de financiële basis is weg gevallen. De partij roept op een degelijke financiering van het beleidsplan te maken. De PCW steunt het beleid van het college om zeer be hoedzaam om te gaan met de algemene reserve. Overheve ling van de algemene risicore serve van de grondexploitatie kan pas als er eerst meer dui delijkheid bestaat over de risi co’s in de grondexploitatie van Triangel. PCW wil geen verhoging van de tarieven van de ozb. De fractie heeft geen enkele zekerheid over de haalbaarheid van de 10% kor ting op de reserves en voor zieningen omdat de korting LAATSTE LOODJES VOOR ZOMERRE PCW heeft grote moeite met het achterwege blijven van de storting uit de algemene re serve van 2 maal 1,5 miljoen ten behoeve van het VCP in de jaren 1999 en 2000. De verkeersafwikkeling rond het centrum komt in gevaar en daarmee het centrumplan zelf. De fractie vindt het daar om noodzakelijk dat de raad besluit voor de jaren 2002 en 2003 weer 1,5 miljoen per jaar te reserveren. De gemeente meet immers naast de algemeen maatschap pelijke normen ook de aard van de handicap. Voor WVG- geïndiceerden gaat de partij akkoord met het voorstel van het college, ouderen met rol- lator kunnen de regeling van 5 gulden lokaal en I0 gulden bo venlokaal krijgen en de oude ren die goed ter been zijn, hoeven wat D’66 betreft niet voor een AOV-regeling in aanmerking te komen. De fractie is het met het col lege eens dat een taxivergoe- ding met een maximum van I000 gulden per jaar via de claraties mag worden verant woord. Vraagteken: doet de uitwerking daarvan niet weer een aanslag op het budget? De fractie vindt de bijdrage van het Platform Gehandicapten heel waardevol. Wel is D’66 bezorgt over de efficiency. Ondanks de toegenomen per sonele bezetting is onze frac tie ontevreden over de uit voering van de WVG in Wad dinxveen. Het bewaken van kwaliteit en het bevorderen van een duurzame inrichting van de woonomgeving kan volgens de partij het beste tot stand komen op buurtniveau. Het verbaast het CDA dat er in het beleidsplan wordt ge sproken over het vervaardi gen van een aantal notities. De partij krijgt het idee dat er op de terreinen nog niets is gebeurd. De partij vraagt zich ook af hoe een kleine hoog waardige organisatie moet worden gerealiseerd terwijl er alleen nog maar sprake is geweest van uitbreidingsfor- matie. De CDA-suggestie: overschrijdt het p-budget per afdeling niet langer om zo de kosten voor derden drastisch te verminderen. Bij de partij ’kriebelen’ de handen om een motie in te dienen. trum alleen mogelijk is met voldoende middelen. Omdat de gemeente wellicht in het verleden op iets te grote voet heeft geleefd is het noodzake lijk om thans orde op zaken te stellen op financieel gebied. De partij ziet verhoging van de ozb niet als oplossing gezien de omvang van de benodigde be dragen. Het maken van keuzes in het beleidsplan die leiden tot een betere financiële positie voor de algemene reserves worden daarentegen door de WD ondersteund, zij het niet altijd van harte. Financiële risi co’s moeten in de toekomst PCW is het met grote delen van het beleidsplan eens, maar mist een stuk politiek- bestuurlijke visie. Die visie is nodig nu de gemeente zich moet heroriënteren op haar taken. De gemeente heeft de roeping een visie uit te dragen over de inrichting van de sa menleving. Daarbij moeten heldere keuzen worden ge maakt. optreden. Verkeersgedrag bui ten de bebouwde kom ver diend meer handhavende aan dacht. Met vaste aanspreekpunten bijvoorbeeld. Het zijn de mensen zelf die het moeten doen en de ge meente moet zich dienstbaar en hulpvaardig opstellen. Vooral geen barricades op werpen. Geef wijk- en buurt bewoners de maximale vrij heid hun eigen wijk en buurt in te richten en te onderhou den. Binnen de wettelijke be perkingen. Wijk- en buurtbe heer vraagt om een actieve betrokkenheid op meerdere terreinen: sociale en ver keersveiligheid, verbeteringen van sociale en culturele voor zieningen. Wijk- en buurtbe heer heeft volgens de fractie ook alles te maken met hoe de inwoners tegen de ge meente als instituut aankijken. Het moet volgens de partij als volgt zijn: U, buurtbewoners, hebben een idee, hoe kan ik, de gemeente, u daarbij hel pen! De WD-fractie is ’geschrok ken’ van de financiële stand van zaken bij de gemeente. De re serve WVG dreigt, wellicht door het grote succes van de verbeterde voorlichting aan de doelgroep snel uitgeput te ra ken. De WD-factie vindt dat het rijks-WVG-beleid geen verkapte bezuinigingsoperatie ten last van de gemeente mag zijn. De algemene reserve vervult de fractie nog grotere zorgen. De partij meent dat het organi seren van leuke en nuttige za ken zoals sportvoorzieningen en een multifunctioneel cen- D’66 wil dat Waddinxveen gaat ’benchmarken’ (een sys teem waarbij men vergelijkba re of min of meer vergelijkba re organisaties kiest en zich daaraan spiegelt). Waarom doet gemeente X het op een bepaald gebied zoveel beter/goedkoper/efficiënter dan Waddinxveen? Als er minder geld is en de ge meente wil de tarieven niet laten stijgen en wil bovendien een aanvaardbaar niveau van kwaliteit handhaven dan moet Waddinxveen misschien met een zeventje in plaats van een tien-min genoegen nemen. Eén van de oorzaken van de verslechterde financiële posi tie van de gemeente is volgens D’66 de ontwikkeling rond de wet voorzieningen gehandi capten. Jarenlang hield het college de partijen voor dat de WVG-gelden van het rijk ruim voldoende zouden zijn om alle behoeften en wensen te honoreren. Nu dit niet het geval is, moeten er keuzen worden gemaakt. De uitvoering van de notitie wijk- en buurtbeheer mag niet lang op zich laten wachten volgens de partij omdat het samen met het jeugdbeleid is uitverkoren tot peiler van het integraal veiligheidsbeleid. Vrijwilligers binnen het sport en verenigingsleven dienen waar nodig en mogelijk on dersteund te worden. St. Vic tor dient ook de resterende 50.000 gulden te ontvangen. Suggesties: kapitaliseren van een deel van de subsidie, ga rant staan voor een hogere lening, het naar voren halen van 50.000 gulden die in 2001 gereserveerd staat voor de dorpswachten. Het voorstel voor ROWAH spreekt het CDA aan. Wel moeten er re gels en voorwaarden worden opgesteld waaraan verenigin gen moeten voldoen om voor een subsidie of eenmalige bij drage in aanmerking te ko men. 10 Aanbieding deze week geldig zolang de voorraad strekt.^ Het beleidsplan 2000-2003 staat in het teken ’van bou wen naar beheren en beheer sen’. De PCW is het hiermee eens. Door het restrictieve bouwbeleid is een koersver andering noodzakelijk. Van wege de algemene financiële positie is er weinig ruimte voor nieuw beleid, tenzij er wordt gekort. Deze afweging ontbreekt nu. PCW vindt het bestaande beleid niet heilig maar het zal moeten worden betrokken bij de prioriteiten stelling. Het gemeentelijk takenpakket en de omvang van het ambte narenapparaat moet in de dis cussie worden betrokken. Volgens de fractie heeft het college zijn toevlucht geno men tot de kaasschaafmetho- de om de plandekking zonder enige onderbouwing te kor ten op de dotaties reserves, voorzieningen en de secto ren. Speerpunten-verfijning is no dig. De huidige speerpunten zijn niet of nauwelijks rich tinggevend. PCW onder streept de noodzaak van on derbouwing van de beheer- plannen. nen zij ook met alternatieven te komen, inclusief een totale financiële risico-analyse. Tot dan moet het gemeentebe stuur de ingeslagen weg blijven volgen. Voordat de partij doorgaat met Bentwoud moet er eerst meer duidelijkheid komen over de financiering van het beheer de westelijke rondweg en de (Waddinxveen-)vriende- lijke inrichting. De WD zet bovendien vraagtekens bij de mogelijkheid van invloed van De fractie eist dat het college snel helderheid geeft over met name de Triangel en de algemene reserve zodat de raad zich een goed oordeel kan vormen over de financiële positie van de gemeente. Er wordt volgens de partij nog teveel uitgegeven aan de orga nisatie; functies waarvoor in terims zijn aangetrokken moeten zo snel mogelijk wor den opgevuld; pro-project moet per I januari worden af gesloten. Tot slot moeten er over de hele linie inzichtelijke be heersplannen komen die het mogelijk maken keuzes te ma ken over kwaliteitsniveau’s en noodzakelijk geachte investe ringen. D’66 meent dat de Passage- kwestie, inclusief de laatste ontwikkelingen, de politiek te kijk zet. ’We staan voor paal.’ Volgens de partij is de defini tie van ’democratie’, ’een sys teem waarbij men elkaar met de kracht van deugdelijke ar gumenten probeert te over tuigen’ niet in het geval van de Passage van toepassing. D’66 meent dat de zeer doordach te, weloverwogen mening van de middenstandsvereniging door enkele fracties als ’ouwe koek’ ter zijde is geschoven. De partij vindt dat wie op een dergelijke manier met zo’n doortimmerd stuk omgaat, zichzelf nauwelijks serieus neemt. De koppeling van de ontwik keling van de noordflank van de Kerkweg-West aan de Pas sage doet geforceerd aan. D’66 noemt het een ’fop speen’ want volgens de partij is het uiteindelijke doel het doordrammen van de Passa ge, ondanks de uitspraak van de rechter, ondanks de maat schappelijke weerstand. D’66 noemt de financiële situ atie van de gemeente niet rooskleurig maar hoe de wer kelijke financiële situatie in el kaar steekt, wordt niet in hel dere getallen duidelijk. De PvdA wil de bevolking in tensief betrekken bij de struc tuurschets omdat die de basis legt voor de toekomstige ont wikkeling van de gemeente. Een onderdeel daarvan is de Passage. De partij wil een open centrum, toegesneden op de Waddinxveense bevol king waarbij ook gekeken wordt of er een mogelijkheid is om de multifunctionele ac commodatie annex theater zaal en jongerencentrum in De fractie is blij dat er de ko mende jaren structureel 100.000 gulden wordt gere serveerd voor een extra im puls voor het armoedebeleid. De partij wil daarbij uitdruk kelijk directe ondersteuning van de mensen die recht heb ben op bijzondere bijstand. De extra gelden moeten naar de bestrijding van stille ar moede waarbij het Platform Armoedebestrijding moet worden betrokken. De PvdA ziet het platform als een on misbare schakelfunctie. De individuele zorg aan de ge handicapten staat met stip bo venaan in het kader van de WVG. Uitgangspunt: de meerkosten die gehandicap ten moeten dragen vanwege hun invaliditeit. De kwaliteit mag niet onder de maat raken ondanks de dreigende tekor ten op de gemeente begro ting. Kinder- en buitenschoolse opvang zijn voorzieningen die voor groot belang zijn voor hedendaagse ouders. Met na me vrouwen worden taak- combineerder. Daarom wil de PvdA dat het college de op vang krachtig stimuleert. De fractie vindt het ’ontzettend goed’ dat er zo snel is gere ageerd op de noodkreet van ROWAH. Het CDA streeft naar een ba lans in de samenleving tussen solidariteit en eigen verant woordelijkheid. Maatschappe lijke organisaties zijn geen consumenten van de overheid maar bondgenoten in het vormgeven van de samenle ving. Volgens het CDA geeft het te denken dat de fracties er niet in geslaagd zijn de waarden en normendiscussie te volbren gen. De fractie denkt dat de verschillende overtuigingen van de collegepartijen daar al les mee te maken heeft. Het CDA ’houdt het hart vast’ als er besluiten moeten worden genomen over zaken die de Waddinxveense bevolking rechtstreeks zullen treffen zoals het nieuwe winkelcen trum en de gemeentelijke fi nanciële situatie. Nog voor de begroting zullen er keuzes moeten worden gemaakt. De partij is ’verbijsterd’ over de geactualiseerde financiële stand van zaken. Het CDA an- lyseert verder dat de presen tatie van de cijfers en de ver klarende teksten verhullen wat er werkelijk bedoeld en gedaan wordt. Zo zou er geen ruimte zijn om eenmalige gel den voor VCP-uitvoering uit te geven, maar vervolgens wordt het niet-aanwezige geld aangewend om andere een malige bestedingen te finan cieren, aldus de partij. Het CDA vraagt zich af of de of de voorgenomen maatre gelen voor volgend jaar voor het VCP qua haalbaarheid wel reëel is. Voor de fractie is het armoe debeleid een belangrijk be oordelingspunt van het be leidsplan. Het college wil de uitgaven wel doen maar wel uit al bestaande middelen voor het armoedebeleid in plaats van extra geld. Het CDA is het met het be leidsplan eens dat een mo dern, goed geoutilleerd uitge breid winkelcentrum moet komen. Sterker, de partij wil een echt hart voor Waddinx- veen. Daarom is een nieuw uitstel van besluitvorming niet acceptabel. Alle vragen zijn volgens de partij van een ant woord voorzien en het is aan de burgers niet meer uit te leggen. De fractie wil de Westelijke Randweg met klem op de agenda krijgen vanwege de toenemende verkeersdruk rond de Plasweg/Noordeinde als de aanleg van de Tuin van Holland door gaat. CDA wil duidelijkheid over de gewens te aanpak en financiële risico’s omtrent de de ontwikkeling van Triangel. De contouren van het gebied moeten wor den afgebakend. Een even wichtige prijsverdeling vindt de partij ’zeer belangrijk’. U vindt ons achter het BP station Kerk en Zanen. HET RIJKE TUINLEVEN Tijdens de algemene beschou wingen noemde de PvdA de als 'beperkend’ aangeduide ligging van Waddinxveen in het Groene Hart ’te eenzij dig’. Volgens de partij is het Groene Hart geen bedreigen de randvoorwaarde maar kan de gemeente de positie uit buiten door zich actief te po sitioneren tussen de grote steden in. Het Groene Hart biedt een unieke kans om bin nen één van de dichtst be volkte gebieden ter wereld ook in de volgende eeuw een duurzaam woon-, werk- en leefklimaat te scheppen. De PvdA is bezorgd over het algemeen maatschappelijk werk en de WVG-voorzie- ning. Binnen het algemeen maatschappelijk werk- is een lange wachtlijst ontstaan. De ze kan nu gelijdelijk worden ingelopen. De fractievoorzit ter verzoekt de portefeuille houder over een half jaar te evalueren of de uitbreiding met een halve formatieplaats voldoende soelaas biedt en de commissie hierover te infor meren. De partij vindt het investeren in en praten over ’het samen leven’ in de gemeente min de bevolking op de plannen. Bij het aanhalen van de broek riem zal de partij regelmatig de ’en hoe dan?’-vraag stellen. Bij voorbeeld bij de bepaling van het kwaliteitsniveau en onder houd van de sportvelden, de verplaatsing van de gemeente- werf, de kosten van een multi functioneel centrum en het omgaan met de pot frictiekos ten. Openbare veiligheid wordt niet alleen gewaarborgd door de kreet ’meer blauw op straat’ maar ook door een ef fectievere organisatie en mis schien meer durf bij handelend De voorgestelde extra 600.000 gulden voor de WVG zijn volgens de partij hard no dig ondanks de de verwachte besparing als gevolg van het afzonderlijke voorstel be treffende de WVG. Het CDA vindt het ’wrang’ dat juist mensen die al een achterstand hebben (bv. VWG-gebrui- kers) het hardst worden ge troffen. De voorstellen van het Platform zijn voor de par tij heel praktisch en het geeft volgens het CDA geen pas bij de eerste tegenslagen direct te bezuinigen. De dekking voor de sterk ge stegen structurele uitgaven moet uit een vermindering van dotaties in reserves en voorzieningen worden gevon den. De oorspronkelijke ra ming van een jaarlijkse stor ting van gemiddeld I6 miljoen gulden is volgens het CDA te hoog gegrepen. Volgens het CDA draagt de financiële on derbouwing van het beleids plan onverantwoord grote ri sico’s met zich mee. Door de aanpak van het college wor den structurele keuzes en problemen naar de toekomst verschoven, meent de fractie. De partij vraagt zich af of het beleidsplan voor kennisgeving moet worden aangenomen en het collegeprogramma moet Naast het fietsgebruik bevor deren wil PCW ook veiliger fietsroutes. Er moet een plan komen om de gemeentewerf te moderniseren. PCW stemt van harte in met de armoede- beleidsplannen. Misschien kan het Platform Armoedebeleid een rol spelen. PCW kijkt vooral naar de doelgroepen van de WVG en leerlingenvervoer. Bij het leerlingenvervoer denkt PCW aan gezinnen met meer dere doelgroep-kinderen. Bij de WVG is het de vraag of vervoersvoorzieningen voor ouderen vanuit deze wet moeten worden bekostigd. De speeltuinen/velden en de JOP's hebben PCW’s priori teit. PCW kijkt naar de nood zakelijkheid, nuttigheid en/of wenselijkheid van een aantal sportaccommodaties en naar de doelmatigheid van het be heer. Wellicht moet daarbij ook het overdragen van het beheer aan de verenigingen in de discussie worden betrok ken. Bij het ondersteunen van maatschappelijke activiteiten behoren zelfwerkzaamheid en creativiteit voorop te staan. Wie ondersteund wil worden moet aantonen dat zij zelf de basis kan leggen. Ook bij het wijk- en buurtbeheer moet de zelfwerkzaamheid en het ver antwoordelijkheidsgevoel van de burger worden gestimu leerd hoewel de gemeente ini tiatieven moet ondersteunen. Hoogste prioriteit krijgen de volgende onderdelen van het beleidsplan: integraal veilig heidsbeleid, stimuleren fiets gebruik, uitvoering VCP, wes telijke rondweg, vertramming spoorlijn, terugdringen niet- gebruik voorzieningen door minima, vrijwilligerswerk, wijk- en buurtbeheer, alg. maatschappelijk werk: de ex tra subsidie aan de Vier- stroom, uitvoering nota jeugdbeleid, preventief beleid bestrijding verslaving, duur- zaamheidstoets, voorbeeld functie energiebeleid en tot slot een sociaal verantwoorde uitvoering van de WVG. Er zal vanaf heden slechts een bescheiden beroep gedaan kunnen worden op de alge mene reserve. Dat betekent dat de financiële dekking van collegeprogramma-onderde- len op losse schroeven staat. Bij gebrek aan beter volgen we het college in het voorne men om deze onderdelen te schrappen of uit te stellen

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1999 | | pagina 17