Zo heerlijk kan
voor
|en!
—Partij van de Arbeid
D’66
PCW
VVD
Tx
Kerntaken
Milieu
Benchmarken
Financiën
Zorg op maat
4
Sociale
infrastructuur
ei en
Structuur van
Waddinxveen
G7OENT1K
Stimuleren
fietsgebruik
LAVENDEL
PLANTEN
0 25 cm voor
GroenRijk De Bosrand
Prinsen Schouw 1, 2394 CX ALPHEN A/D RIJN
Telefoon (0172) 47 52 99. Fax (0172) 49 52 51
"jj donderdag en vrijdag koopavond
niet is onderbouwd.
1IT»
D’66 kiest voor zorg op maat.
PAGINA 17
WOENSDAG 23 JUNI 1999 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN
zonder meer worden voorko
men.
Een exploitatietekort op de
Triangel is voor de WD onbe
spreekbaar. Voordat er over
exploitatie-overeenkomsten
wordt gesproken, moeten alle
mogelijkheden deugdelijk wor
den overwogen. Ook ten aan
zien van Distri-park en het
Passage/Centrumplan wil de
WD geen enkel risico lopen.
Als de meest belanghebbende
partijen openlijk twijfels heb
ben over de Passage, dan die-
De PvdA-fractie wil dat in de
Lokale Agenda 2I wordt op
genomen: de realisering van
een kringloopwinkel en het
gebruik van minder en alter
natieve energie. Het draagvlak
voor duurzaamheid en de Lo
kale Agenda moet worden
verbreed door bijvoorbeeld
het houden van een duur-
zaamheidsfestival.
De nieuwe regionale afvalin-
zamelingsorganisatie moet ta
riefdifferentiatie hoog op de
agenda hebben staan. Diffe
rentiatie van tarieven is vol
gens de PvdA een middel om
afvalscheiding te stimuleren
en de berg in de klauwen te
houden.
stens zo belangrijk als praten
over en investeren in asfalt en
lantaarnpalen. Daarom blijft
de PvdA hameren op het op
zetten van een goed wijk en
buurtbeheer waarbij kwesties
rond openbare werken en so
ciale kwesties hand in hand
gaan. Ook wil de fractie het
college vragen de wijkge-
sprekken te continueren. Ac
ties als de schoonmaakdag in
Zonnig Zuid en de skatebaan
in De Overkant moeten meer
gestimuleerd en ondersteund
worden.
het hart onder te brengen.
Over de Triangel moet in de
raad een discussie worden
begonnen over de ideeën die
de partijen hebben bij de ont
wikkeling van het gebied. De
PvdA-fractie zijn de mogelijk
heden voor sociale woning
bouw en jongerenhuisvesting
cruciale elementen om in de
discussie te brengen.
PCW vraagt zich af in welk
tempo de nieuwe woonwijk
Triangel ontwikkeld zal of kan
worden. De financiële risico’s
voor Triangel zijn groter dan
andere projecten, die op an
dere beleidsterreinen finan
ciële offers vraagt. De nieuwe
locatie voor vier woonwagen
standplaatsen, is discutabel,
mede gezien het feit dat Wad
dinxveen aan haar verplichtin
gen al ruimschoots voldoet.
PCW staat zeer kritisch te
genover het genoemde be
drag van I.2 miljoen voor 4
woonwagenstandplaatsen.
PCW wil onderzoek naar in
tegratie van het Kerkweg-
Oost gebied met het Passage-
gebied. PCW dringt er bij het
college op aan binnen een
aantal maanden te komen tot
een schets die het plan ver
keerstechnisch, stedebouw-
kundig, financieel en qua tijds
planning in hoofdlijnen onder
bouwt en die de steun kan
verwerven van alle betrokke
nen.
Dat de bomen niet tot de he
mel groeien wist de partij al
sinds het begin van de kernta
kendiscussie. Naar de mening
van de fractie is de KTD nooit
geheel afgerond. Wat wil de
gemeente bijvoorbeeld met
de verplichte wettelijke taken
die ze uitvoert? Welke van
die taken is de gemeente ver
plicht zelf uit te voeren en
welke zouden kunnen wor
den uitbesteed? Wat kan be
ter en goedkoper? De D’66-
fractie is van mening dat die
fundamentele discussie nog
lang niet op alle beleidsterrei
nen is gevoerd. De D'66-frac-
tie heeft de indruk dat het
college te weinig op de hoog
te is van de details van som
mige uitvoeringstaken. D’66
vraagt het college daaraan ex
tra aandacht te besteden.
worden heroverwogen om
dat de financiële basis is weg
gevallen. De partij roept op
een degelijke financiering van
het beleidsplan te maken.
De PCW steunt het beleid
van het college om zeer be
hoedzaam om te gaan met de
algemene reserve. Overheve
ling van de algemene risicore
serve van de grondexploitatie
kan pas als er eerst meer dui
delijkheid bestaat over de risi
co’s in de grondexploitatie
van Triangel. PCW wil geen
verhoging van de tarieven van
de ozb. De fractie heeft geen
enkele zekerheid over de
haalbaarheid van de 10% kor
ting op de reserves en voor
zieningen omdat de korting
LAATSTE LOODJES VOOR ZOMERRE
PCW heeft grote moeite met
het achterwege blijven van de
storting uit de algemene re
serve van 2 maal 1,5 miljoen
ten behoeve van het VCP in
de jaren 1999 en 2000. De
verkeersafwikkeling rond het
centrum komt in gevaar en
daarmee het centrumplan
zelf. De fractie vindt het daar
om noodzakelijk dat de raad
besluit voor de jaren 2002 en
2003 weer 1,5 miljoen per
jaar te reserveren.
De gemeente meet immers
naast de algemeen maatschap
pelijke normen ook de aard
van de handicap. Voor WVG-
geïndiceerden gaat de partij
akkoord met het voorstel van
het college, ouderen met rol-
lator kunnen de regeling van 5
gulden lokaal en I0 gulden bo
venlokaal krijgen en de oude
ren die goed ter been zijn,
hoeven wat D’66 betreft niet
voor een AOV-regeling in
aanmerking te komen.
De fractie is het met het col
lege eens dat een taxivergoe-
ding met een maximum van
I000 gulden per jaar via de
claraties mag worden verant
woord. Vraagteken: doet de
uitwerking daarvan niet weer
een aanslag op het budget? De
fractie vindt de bijdrage van
het Platform Gehandicapten
heel waardevol. Wel is D’66
bezorgt over de efficiency.
Ondanks de toegenomen per
sonele bezetting is onze frac
tie ontevreden over de uit
voering van de WVG in Wad
dinxveen. Het bewaken van
kwaliteit en het bevorderen
van een duurzame inrichting
van de woonomgeving kan
volgens de partij het beste tot
stand komen op buurtniveau.
Het verbaast het CDA dat er
in het beleidsplan wordt ge
sproken over het vervaardi
gen van een aantal notities.
De partij krijgt het idee dat er
op de terreinen nog niets is
gebeurd. De partij vraagt zich
ook af hoe een kleine hoog
waardige organisatie moet
worden gerealiseerd terwijl
er alleen nog maar sprake is
geweest van uitbreidingsfor-
matie. De CDA-suggestie:
overschrijdt het p-budget per
afdeling niet langer om zo de
kosten voor derden drastisch
te verminderen. Bij de partij
’kriebelen’ de handen om een
motie in te dienen.
trum alleen mogelijk is met
voldoende middelen. Omdat
de gemeente wellicht in het
verleden op iets te grote voet
heeft geleefd is het noodzake
lijk om thans orde op zaken te
stellen op financieel gebied.
De partij ziet verhoging van de
ozb niet als oplossing gezien de
omvang van de benodigde be
dragen. Het maken van keuzes
in het beleidsplan die leiden tot
een betere financiële positie
voor de algemene reserves
worden daarentegen door de
WD ondersteund, zij het niet
altijd van harte. Financiële risi
co’s moeten in de toekomst
PCW is het met grote delen
van het beleidsplan eens,
maar mist een stuk politiek-
bestuurlijke visie. Die visie is
nodig nu de gemeente zich
moet heroriënteren op haar
taken. De gemeente heeft de
roeping een visie uit te dragen
over de inrichting van de sa
menleving. Daarbij moeten
heldere keuzen worden ge
maakt.
optreden. Verkeersgedrag bui
ten de bebouwde kom ver
diend meer handhavende aan
dacht.
Met vaste aanspreekpunten
bijvoorbeeld.
Het zijn de mensen zelf die
het moeten doen en de ge
meente moet zich dienstbaar
en hulpvaardig opstellen.
Vooral geen barricades op
werpen. Geef wijk- en buurt
bewoners de maximale vrij
heid hun eigen wijk en buurt
in te richten en te onderhou
den. Binnen de wettelijke be
perkingen. Wijk- en buurtbe
heer vraagt om een actieve
betrokkenheid op meerdere
terreinen: sociale en ver
keersveiligheid, verbeteringen
van sociale en culturele voor
zieningen. Wijk- en buurtbe
heer heeft volgens de fractie
ook alles te maken met hoe
de inwoners tegen de ge
meente als instituut aankijken.
Het moet volgens de partij als
volgt zijn: U, buurtbewoners,
hebben een idee, hoe kan ik,
de gemeente, u daarbij hel
pen!
De WD-fractie is ’geschrok
ken’ van de financiële stand van
zaken bij de gemeente. De re
serve WVG dreigt, wellicht
door het grote succes van de
verbeterde voorlichting aan de
doelgroep snel uitgeput te ra
ken. De WD-factie vindt dat
het rijks-WVG-beleid geen
verkapte bezuinigingsoperatie
ten last van de gemeente mag
zijn.
De algemene reserve vervult
de fractie nog grotere zorgen.
De partij meent dat het organi
seren van leuke en nuttige za
ken zoals sportvoorzieningen
en een multifunctioneel cen-
D’66 wil dat Waddinxveen
gaat ’benchmarken’ (een sys
teem waarbij men vergelijkba
re of min of meer vergelijkba
re organisaties kiest en zich
daaraan spiegelt). Waarom
doet gemeente X het op een
bepaald gebied zoveel
beter/goedkoper/efficiënter
dan Waddinxveen?
Als er minder geld is en de ge
meente wil de tarieven niet
laten stijgen en wil bovendien
een aanvaardbaar niveau van
kwaliteit handhaven dan moet
Waddinxveen misschien met
een zeventje in plaats van een
tien-min genoegen nemen.
Eén van de oorzaken van de
verslechterde financiële posi
tie van de gemeente is volgens
D’66 de ontwikkeling rond de
wet voorzieningen gehandi
capten. Jarenlang hield het
college de partijen voor dat
de WVG-gelden van het rijk
ruim voldoende zouden zijn
om alle behoeften en wensen
te honoreren. Nu dit niet het
geval is, moeten er keuzen
worden gemaakt.
De uitvoering van de notitie
wijk- en buurtbeheer mag niet
lang op zich laten wachten
volgens de partij omdat het
samen met het jeugdbeleid is
uitverkoren tot peiler van het
integraal veiligheidsbeleid.
Vrijwilligers binnen het sport
en verenigingsleven dienen
waar nodig en mogelijk on
dersteund te worden. St. Vic
tor dient ook de resterende
50.000 gulden te ontvangen.
Suggesties: kapitaliseren van
een deel van de subsidie, ga
rant staan voor een hogere
lening, het naar voren halen
van 50.000 gulden die in 2001
gereserveerd staat voor de
dorpswachten. Het voorstel
voor ROWAH spreekt het
CDA aan. Wel moeten er re
gels en voorwaarden worden
opgesteld waaraan verenigin
gen moeten voldoen om voor
een subsidie of eenmalige bij
drage in aanmerking te ko
men.
10
Aanbieding deze week geldig
zolang de voorraad strekt.^
Het beleidsplan 2000-2003
staat in het teken ’van bou
wen naar beheren en beheer
sen’. De PCW is het hiermee
eens. Door het restrictieve
bouwbeleid is een koersver
andering noodzakelijk. Van
wege de algemene financiële
positie is er weinig ruimte
voor nieuw beleid, tenzij er
wordt gekort. Deze afweging
ontbreekt nu. PCW vindt het
bestaande beleid niet heilig
maar het zal moeten worden
betrokken bij de prioriteiten
stelling.
Het gemeentelijk takenpakket
en de omvang van het ambte
narenapparaat moet in de dis
cussie worden betrokken.
Volgens de fractie heeft het
college zijn toevlucht geno
men tot de kaasschaafmetho-
de om de plandekking zonder
enige onderbouwing te kor
ten op de dotaties reserves,
voorzieningen en de secto
ren.
Speerpunten-verfijning is no
dig. De huidige speerpunten
zijn niet of nauwelijks rich
tinggevend. PCW onder
streept de noodzaak van on
derbouwing van de beheer-
plannen.
nen zij ook met alternatieven
te komen, inclusief een totale
financiële risico-analyse. Tot
dan moet het gemeentebe
stuur de ingeslagen weg blijven
volgen.
Voordat de partij doorgaat
met Bentwoud moet er eerst
meer duidelijkheid komen
over de financiering van het
beheer de westelijke rondweg
en de (Waddinxveen-)vriende-
lijke inrichting. De WD zet
bovendien vraagtekens bij de
mogelijkheid van invloed van
De fractie eist dat het college
snel helderheid geeft over
met name de Triangel en de
algemene reserve zodat de
raad zich een goed oordeel
kan vormen over de financiële
positie van de gemeente. Er
wordt volgens de partij nog
teveel uitgegeven aan de orga
nisatie; functies waarvoor in
terims zijn aangetrokken
moeten zo snel mogelijk wor
den opgevuld; pro-project
moet per I januari worden af
gesloten.
Tot slot moeten er over de
hele linie inzichtelijke be
heersplannen komen die het
mogelijk maken keuzes te ma
ken over kwaliteitsniveau’s en
noodzakelijk geachte investe
ringen.
D’66 meent dat de Passage-
kwestie, inclusief de laatste
ontwikkelingen, de politiek te
kijk zet. ’We staan voor paal.’
Volgens de partij is de defini
tie van ’democratie’, ’een sys
teem waarbij men elkaar met
de kracht van deugdelijke ar
gumenten probeert te over
tuigen’ niet in het geval van de
Passage van toepassing. D’66
meent dat de zeer doordach
te, weloverwogen mening van
de middenstandsvereniging
door enkele fracties als ’ouwe
koek’ ter zijde is geschoven.
De partij vindt dat wie op een
dergelijke manier met zo’n
doortimmerd stuk omgaat,
zichzelf nauwelijks serieus
neemt.
De koppeling van de ontwik
keling van de noordflank van
de Kerkweg-West aan de Pas
sage doet geforceerd aan.
D’66 noemt het een ’fop
speen’ want volgens de partij
is het uiteindelijke doel het
doordrammen van de Passa
ge, ondanks de uitspraak van
de rechter, ondanks de maat
schappelijke weerstand.
D’66 noemt de financiële situ
atie van de gemeente niet
rooskleurig maar hoe de wer
kelijke financiële situatie in el
kaar steekt, wordt niet in hel
dere getallen duidelijk.
De PvdA wil de bevolking in
tensief betrekken bij de struc
tuurschets omdat die de basis
legt voor de toekomstige ont
wikkeling van de gemeente.
Een onderdeel daarvan is de
Passage. De partij wil een
open centrum, toegesneden
op de Waddinxveense bevol
king waarbij ook gekeken
wordt of er een mogelijkheid
is om de multifunctionele ac
commodatie annex theater
zaal en jongerencentrum in
De fractie is blij dat er de ko
mende jaren structureel
100.000 gulden wordt gere
serveerd voor een extra im
puls voor het armoedebeleid.
De partij wil daarbij uitdruk
kelijk directe ondersteuning
van de mensen die recht heb
ben op bijzondere bijstand.
De extra gelden moeten naar
de bestrijding van stille ar
moede waarbij het Platform
Armoedebestrijding moet
worden betrokken. De PvdA
ziet het platform als een on
misbare schakelfunctie.
De individuele zorg aan de ge
handicapten staat met stip bo
venaan in het kader van de
WVG. Uitgangspunt: de
meerkosten die gehandicap
ten moeten dragen vanwege
hun invaliditeit. De kwaliteit
mag niet onder de maat raken
ondanks de dreigende tekor
ten op de gemeente begro
ting.
Kinder- en buitenschoolse
opvang zijn voorzieningen die
voor groot belang zijn voor
hedendaagse ouders. Met na
me vrouwen worden taak-
combineerder. Daarom wil de
PvdA dat het college de op
vang krachtig stimuleert. De
fractie vindt het ’ontzettend
goed’ dat er zo snel is gere
ageerd op de noodkreet van
ROWAH.
Het CDA streeft naar een ba
lans in de samenleving tussen
solidariteit en eigen verant
woordelijkheid. Maatschappe
lijke organisaties zijn geen
consumenten van de overheid
maar bondgenoten in het
vormgeven van de samenle
ving.
Volgens het CDA geeft het te
denken dat de fracties er niet
in geslaagd zijn de waarden en
normendiscussie te volbren
gen. De fractie denkt dat de
verschillende overtuigingen
van de collegepartijen daar al
les mee te maken heeft. Het
CDA ’houdt het hart vast’ als
er besluiten moeten worden
genomen over zaken die de
Waddinxveense bevolking
rechtstreeks zullen treffen
zoals het nieuwe winkelcen
trum en de gemeentelijke fi
nanciële situatie. Nog voor de
begroting zullen er keuzes
moeten worden gemaakt.
De partij is ’verbijsterd’ over
de geactualiseerde financiële
stand van zaken. Het CDA an-
lyseert verder dat de presen
tatie van de cijfers en de ver
klarende teksten verhullen
wat er werkelijk bedoeld en
gedaan wordt. Zo zou er geen
ruimte zijn om eenmalige gel
den voor VCP-uitvoering uit
te geven, maar vervolgens
wordt het niet-aanwezige geld
aangewend om andere een
malige bestedingen te finan
cieren, aldus de partij.
Het CDA vraagt zich af of de
of de voorgenomen maatre
gelen voor volgend jaar voor
het VCP qua haalbaarheid wel
reëel is.
Voor de fractie is het armoe
debeleid een belangrijk be
oordelingspunt van het be
leidsplan. Het college wil de
uitgaven wel doen maar wel
uit al bestaande middelen
voor het armoedebeleid in
plaats van extra geld.
Het CDA is het met het be
leidsplan eens dat een mo
dern, goed geoutilleerd uitge
breid winkelcentrum moet
komen. Sterker, de partij wil
een echt hart voor Waddinx-
veen. Daarom is een nieuw
uitstel van besluitvorming niet
acceptabel. Alle vragen zijn
volgens de partij van een ant
woord voorzien en het is aan
de burgers niet meer uit te
leggen.
De fractie wil de Westelijke
Randweg met klem op de
agenda krijgen vanwege de
toenemende verkeersdruk
rond de Plasweg/Noordeinde
als de aanleg van de Tuin van
Holland door gaat. CDA wil
duidelijkheid over de gewens
te aanpak en financiële risico’s
omtrent de de ontwikkeling
van Triangel. De contouren
van het gebied moeten wor
den afgebakend. Een even
wichtige prijsverdeling vindt
de partij ’zeer belangrijk’.
U vindt ons achter het BP station Kerk en Zanen.
HET RIJKE TUINLEVEN
Tijdens de algemene beschou
wingen noemde de PvdA de
als 'beperkend’ aangeduide
ligging van Waddinxveen in
het Groene Hart ’te eenzij
dig’. Volgens de partij is het
Groene Hart geen bedreigen
de randvoorwaarde maar kan
de gemeente de positie uit
buiten door zich actief te po
sitioneren tussen de grote
steden in. Het Groene Hart
biedt een unieke kans om bin
nen één van de dichtst be
volkte gebieden ter wereld
ook in de volgende eeuw een
duurzaam woon-, werk- en
leefklimaat te scheppen.
De PvdA is bezorgd over het
algemeen maatschappelijk
werk en de WVG-voorzie-
ning. Binnen het algemeen
maatschappelijk werk- is een
lange wachtlijst ontstaan. De
ze kan nu gelijdelijk worden
ingelopen. De fractievoorzit
ter verzoekt de portefeuille
houder over een half jaar te
evalueren of de uitbreiding
met een halve formatieplaats
voldoende soelaas biedt en de
commissie hierover te infor
meren.
De partij vindt het investeren
in en praten over ’het samen
leven’ in de gemeente min
de bevolking op de plannen.
Bij het aanhalen van de broek
riem zal de partij regelmatig de
’en hoe dan?’-vraag stellen. Bij
voorbeeld bij de bepaling van
het kwaliteitsniveau en onder
houd van de sportvelden, de
verplaatsing van de gemeente-
werf, de kosten van een multi
functioneel centrum en het
omgaan met de pot frictiekos
ten.
Openbare veiligheid wordt
niet alleen gewaarborgd door
de kreet ’meer blauw op
straat’ maar ook door een ef
fectievere organisatie en mis
schien meer durf bij handelend
De voorgestelde extra
600.000 gulden voor de WVG
zijn volgens de partij hard no
dig ondanks de de verwachte
besparing als gevolg van het
afzonderlijke voorstel be
treffende de WVG. Het CDA
vindt het ’wrang’ dat juist
mensen die al een achterstand
hebben (bv. VWG-gebrui-
kers) het hardst worden ge
troffen. De voorstellen van
het Platform zijn voor de par
tij heel praktisch en het geeft
volgens het CDA geen pas bij
de eerste tegenslagen direct
te bezuinigen.
De dekking voor de sterk ge
stegen structurele uitgaven
moet uit een vermindering
van dotaties in reserves en
voorzieningen worden gevon
den. De oorspronkelijke ra
ming van een jaarlijkse stor
ting van gemiddeld I6 miljoen
gulden is volgens het CDA te
hoog gegrepen. Volgens het
CDA draagt de financiële on
derbouwing van het beleids
plan onverantwoord grote ri
sico’s met zich mee. Door de
aanpak van het college wor
den structurele keuzes en
problemen naar de toekomst
verschoven, meent de fractie.
De partij vraagt zich af of het
beleidsplan voor kennisgeving
moet worden aangenomen en
het collegeprogramma moet
Naast het fietsgebruik bevor
deren wil PCW ook veiliger
fietsroutes. Er moet een plan
komen om de gemeentewerf
te moderniseren. PCW stemt
van harte in met de armoede-
beleidsplannen. Misschien kan
het Platform Armoedebeleid
een rol spelen.
PCW kijkt vooral naar de
doelgroepen van de WVG en
leerlingenvervoer. Bij het
leerlingenvervoer denkt
PCW aan gezinnen met meer
dere doelgroep-kinderen. Bij
de WVG is het de vraag of
vervoersvoorzieningen voor
ouderen vanuit deze wet
moeten worden bekostigd.
De speeltuinen/velden en de
JOP's hebben PCW’s priori
teit. PCW kijkt naar de nood
zakelijkheid, nuttigheid en/of
wenselijkheid van een aantal
sportaccommodaties en naar
de doelmatigheid van het be
heer. Wellicht moet daarbij
ook het overdragen van het
beheer aan de verenigingen in
de discussie worden betrok
ken.
Bij het ondersteunen van
maatschappelijke activiteiten
behoren zelfwerkzaamheid en
creativiteit voorop te staan.
Wie ondersteund wil worden
moet aantonen dat zij zelf de
basis kan leggen. Ook bij het
wijk- en buurtbeheer moet de
zelfwerkzaamheid en het ver
antwoordelijkheidsgevoel van
de burger worden gestimu
leerd hoewel de gemeente ini
tiatieven moet ondersteunen.
Hoogste prioriteit krijgen de
volgende onderdelen van het
beleidsplan: integraal veilig
heidsbeleid, stimuleren fiets
gebruik, uitvoering VCP, wes
telijke rondweg, vertramming
spoorlijn, terugdringen niet-
gebruik voorzieningen door
minima, vrijwilligerswerk,
wijk- en buurtbeheer, alg.
maatschappelijk werk: de ex
tra subsidie aan de Vier-
stroom, uitvoering nota
jeugdbeleid, preventief beleid
bestrijding verslaving, duur-
zaamheidstoets, voorbeeld
functie energiebeleid en tot
slot een sociaal verantwoorde
uitvoering van de WVG.
Er zal vanaf heden slechts een
bescheiden beroep gedaan
kunnen worden op de alge
mene reserve. Dat betekent
dat de financiële dekking van
collegeprogramma-onderde-
len op losse schroeven staat.
Bij gebrek aan beter volgen
we het college in het voorne
men om deze onderdelen te
schrappen of uit te stellen