I Centrumvisie J. Mulder, eigenaar van de gelijknamige herenkledingzaak in de Passage: Toekomstige situatie Centrale balie De Centrale Balie bestaat uit drie onderdelen: Huidige situatie Het wachten is nu op een nieuwe bouwaan vraag door de projectont wikkelaar voor het Passage-gebied. Wij verwachten dat deze in de maand december wordt ingediend. Intussen willen we gezamenlijk met u als bewoners de plannen verder ontwikkelen. Met een Centrale Balie wordt dat principe omge draaid. In de Centrale Balie wordt de burger als klant behan deld. Hij of zij kan bij één loket terecht voor al zijn wensen, vragen en meldingen. De loketmedewerker neemt vervolgens het verzoek van de klant in behan deling en zorgt ervoor dat deze zo snel mogelijk wordt beantwoord. Dat kan in een aantal gevallen direct aan de balie gebeuren. Het kan ook zijn dat de loketmede werker de aanvraag bij de juiste vakcollega aflevert en voor de klant de voortgang van de afhandeling be waakt. Daarnaast bekijkt de medewerker of de burger Na een periode van voorbereiding gaat de Centrale Balie voor burgers in 2000 van start. Waarom een Centrale Balie? Zo slecht doet de gemeente het toch niet? Dat klopt. Uit een onderzoek naar de tevredenheid van klanten een paar j aar geleden kwam naar voren dat de bewoners van Waddinx- veen best tevreden zijn met de dienstver lening op het gemeentehuis. Maar: we denken zelf dat het nog beter kan! ‘De invulling van het centrum van de Gouwe naar het spoor zoals dat nu wordt ontwikkeld, is voor Waddinxveen een goede zaak. Als winkelier merkje echt dat Waddinxveen voor een plaats van 27.000 inwoners een facelift nodig heeft op het gebied van winkelvoorzie ningen. De consument keert Waddinxveen de rug toe want er is nu te weinig keuze in de non-food sector vergeleken met omliggende ge meenten. Eén van de oorzaken hiervan is het uitblijven van een win kelcentrum. Als ondernemers hopen we dat na de raadsbeslissing van 9 september j.l. iedereen voortvarend en met dezelfde intentie te werk gaat om nu eindelijk een centrum te creëren waar de consu ment behoefte aan heeft én waar Waddinxveen recht op heeft. Ik hoop dat de gemeente het verkeerscirculatie plan op een goede manier kan uitwerken zodat het doorgaande vrachtverkeer wordt geweerd. De westelijke rondweg moet er beslist komen, zodat de overlast van het verkeer teruggedrongen wordt en niemand de dupe wordt van de nieuwe ontwikkelingen. Ik hoop echt dat de problemen rond het verkeer in samenspraak met de bewoners tot een goede op lossing kunnen komen.’ de ‘traditionele’ Publieksbalie, waar naast b.v. pas poorten en rijbewijzen, in de komende jaren steeds meer gemeentelijke producten en diensten verkrijg baar zullen zijn; ook alle mogelijke meldingen, verzoeken en sugges ties doorgeven (centraal klachtenmeldpunt). Vanuit het Wegwijsloket wordt de melding snel bij de juiste ambtenaar bezorgd en wordt de afhandeling be waakt; In juli jongstleden is huis aan huis een folder bezorgd met een uitno diging om te komen praten over een nieuw centrumgebied voor Wad dinxveen. U hebt massaal gebruik gemaakt van de mogelijkheid om in het gemeentehuis de plannen te beoordelen. Inmiddels heeft de hele gemeenteraad er op 9 september unaniem mee ingestemd dat het college de ingeslagen weg voortzet. Er moet echter nog heel wat gebeuren voordat de verkeersmaatregelen die nodig zijn om het cen trum te verwezenlijken, klaar zijn voor besluitvorming. Er ligt im mers nog geen kant en klaar plan voor dit gebied. De visie op het ge bied moet groeien, in gesprekken met belanghebbenden en belang stellenden. Niet alles kan binnen één jaar worden tot stand ge bracht; de uitwerking van het plan wordt over enige jaren gespreid. De Publieksbalie en de Wegwijsbalie gaan echter in 2000 van start. Wij houden u op de hoogte. En natuurlijk zijn de medewerkers van de afdeling Publiekszaken u nu en in de toekomst graag van dienst! de Wegwijsbalie bestaat uit een snelloket annex ser- viceloket, waar de burger voor eenvoudige klaar-ter- wijl-u-wacht producten zoals kleine vergunningen en allerhande informatie terecht kan. Daarnaast kan elke Waddinxvener bij de Wegwijsbalie telefonisch het electronisch loket, waar via de nieuwste media als Internet vele diensten en producten kunnen wor den aangevraagd en waar de burger op verschillende niveaus kan communiceren met de gemeente (trans actie en interactie). Vrijwel elke inwoner van Waddinxveen moet wel eens op het gemeentehuis zijn: voor een paspoort of een rijbewijs, voor het betalen van belasting, voor het aan vragen van een vergunning, om te trou wen, om te melden dat ergens een stoep tegel los ligt of een straatlantaarn kapot is, om een kind aan te geven of om infor matie over voorzieningen voor gehandi capten op te halen. Voor sommige zaken kan de burger te recht bij de Publieksbalie op de begane grond, voor andere diensten zal hij naar een van de afdelingen moeten gaan. Iede re afdeling heeft zijn eigen werkcultuur, contactpersonen en behandeltermijnen. Dit is voor een burger niet altijd even dui delijk. Daarnaast zijn er binnen het gemeente huis op dit moment zeven verschillende (telefonische) meldpunten voor verschil lende soorten meldingen en klachten. In feite komt het er op neer dat de burger zich moet aanpassen aan het aanbod van de gemeen te. wellicht ook in aanmerking komt voor andere gemeen telijke diensten, die met zijn vraag te maken hebben. - SI J. Mulder: 'De invulling van het centrum van de Gouwe naar het spoor zoals dat nu wordt ontwik keld, is een goede zaak.' O

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1999 | | pagina 23