Plannen en ontwikkelingen tussen nu en 2010 De Nota van Uitgangspunten Centrum Waddinxveen 2010 Centrum van en voor DE BEWONERS VAN WADDINXVEEN centrum Fasering en tijdpad Enkele belangrijke uitgangspunten voor het nieuwe In gesprek met project ontwikkelaar M. van Middelkoop (PCW) In gesprek met ondernemer H. de Bas (O.V.W.) COLOFON Dit is een officiële publicatie van de gemeente Waddinxveen Redactie: A. Koningsveld K. Jongkind K. van der Veen Eindredactie: D. Wijnen i Waddinxveen is momenteel sterk 'onderbewinkeld'. Daarmee wordt bedoeld dat in Waddinxveen minder winkels zijn, dan bij het huidige aantal inwoners en de huidige koopkracht verwacht mag worden. "Momenteel doen veel Waddinxveners hun inkopen in Gouda, Alphen a/d Rijn en Zoetermeer"vertelt De Bas. 11 Het spreekt voor zich, dat de Waddinxveense winkeliers die koopkracht graag in Waddinxveen wil len houden." Verkeer stoppen verkeerstoename lokaal bestemmingsverkeer tegemoetkomen doorgaand verkeer ontmoedi gen H Winkel» Bijzondere doeleinde (too. cutt) H Horeca Kantoren 'S Woongebouwen 0) 5 o O maatschappelijk werk (nieuw of bestaand) Een centrum van Petteplas tot Gouwe met een veilige looproute vanaf het sta tion tot aan de Gouweboulevard langs een "hoofdstraat" meteen diversiteit aan winkels, wonen, horeca en voorzie ningen en voldoende rustpunten, met behoud van historische elementen (gebouwen, bomen). Een autoluw, deels autovrij centrumgebied met een cen traal plein waar ruimte is voor de week markt en van waaruit zowel de gang naar de Pette als de gang naar de Gouwe de moeite waard is. Een ver- keersstructuur voor auto's buiten het voetgangersgebied om. Parkeren vindt plaats in parkeervoorzieningen aan de randen van het centrumgebied.. De bedoeling is dat het plan wordt verwe zenlijkt tussen nu en 2010. De vraag die tijdens de communicatie-avonden op 9, 10 en 11 mei aan de bewo ners van Waddinxveen wordt gesteld is of u zich kunt vinden in de uitwerking van de visie van september 1999. Winkels en markt weekmarkt naar herontwikkeling winkelaanbod voorrang voor Waddinxveense winkeliers logische looproutes In de stuurgroep en in de projectgroep zitten collegeleden, medewerkers van de gemeente, vertegenwoordigers van de Ondernemersvereniging Waddinxveen (OVW), de beleggeren de projectontwikkelaar William Properties B.V./MAB B.V. Er zijn een externe projectleider en een stedenbouwkundige, Remko Veenstra van Bureau Veenstral Los en Sitsen, aan toegevoegd. De visie kan niet zo maar even gerealiseerd worden. Dat gebeurt stap voor stap en duurt zeker 10 jaar' Deze lange tijd wordt veroorzaakt door de complexiteit van de plannen en de grootte van het gebied. het centrum en uitbreiding De gemeenteraad besloot in september unaniem dat de visie, die toen nog heel globaal was, met al die ideeën verder uitgewerkt moest worden. Voorts diende de haalbaarheid ervan onderzocht te worden. Er werden een projectgroep en een stuurgroep in het leven geroepen. Stedenbouwkundige visie winkelen in het Passagegebied horeca langs de Gouwe boulevard voorzieningen van sociaal-cultu- rele aard rondom het Raadhuisplein een menging van functies in het middengebied. Wonen tot 2005 circa 50 woningen na 2005 nog onbekend middeldure en dure huur- en koopwoningen in gestapelde bouw. en andere voorzieningen er Horeca lichte horeca in Passage en in het middengebied lichte en middelzware horeca langs Nesse en Zuidkade geen zware horeca (zoals dis cotheek etc.) Voorzieningen multifunctioneel centrum gezondheidscentrum eventueel een bibliotheek kinderdagverblijf (nieuw of bestaand) thuiszorg/consultatiebureau/ - - -- - - -- gebied als dat autovrij is. Dus pas nadat de Souburghlaan is aangelegd waarover het verkeer moet worden afgebogen. Er wordt een fasering opgesteld die er rekening mee houdt dat allerlei dingen pas na elkaar kunnen gebeuren. De nieuwe Souburghlaan kan pas worden aangelegd als het garagebedrijf is verhuisd en de markt kan pas worden gehouden in het De heer Van Middelkoop geeft aan dat de PCW na de uitspraken van de rechter in 1998 graag bij de ontwikkeling van het centrum van Waddinxveen betrokken wilde blijven; "Toen wij vanwege de bezwa ren in 1998 niet door konden gaan met de bouw van het Passageplan, vonden we dat natuurlijk niet prettig. Wij hadden veel tijd en energie gestoken in die plannen. Maar als de rechter zich uitspreekt, heb je je als ontwikkelaar daarbij neer te leggen. Wij hebben toen met belang stelling gevolgd dat de gemeente een centrumvisie opstelde, die ver der gaat dan alleen winkelcentrum de Passage.” Werken ruimte voor gewenste werkgele genheid verplaatsing naar andere loca ties binnen Waddinxveen van minder gewenste bedrijvigheid De Ondernemersvereniging Waddinxveen (O.V.W.) is al jaren betrok ken bij de planvorming voor het winkelcentrum. Henk de Bas is voor zitter van de O.V.W. "De ondernemersvereniging staat positief tegen over de nu ontwikkelde stedenbouwkundige visie. Het is eigenlijk voor het eerst een plan, waar we echt achter kunnen staan, omdat er nu een totaalvisie voor het centrum van Waddinxveen ligt. Dat was met het plan voor de Passage indertijd eigenlijk niet het geval." Het positieve standpunt van de O.V.W. komt onder andere voort uit de wijze waarop het nieuwe centrum straks wordt ingericht. "Wij hebben instemmend gereageerd omdat er nu echt sprake is van een totaalvi sie met horecagelegenheden en maatschappelijke voorzieningen. Zo ontstaat er op termijn een echt winkelcentrum met een moderne uit straling. Dit is niet alleen voor de ondernemers van essentieel belang, maar zeker ook voor de consument. In de zomer van 1999 werd de bewoners van Waddinxveen gevraagd hun mening te geven over de ideeën voor het centrum. U herinnert zich waarschijnlijk nog wel de folder die toen huis-aan-huis in Waddinxveen werd verspreid en de inspraak avonden die toen zijn gehouden. Tijdens die inspraakavonden zijn een heleboel ideeën aangedragen. De fasering zal zodanig worden gekozen, dat het winkelcentrum in elke fase - dus tijdens de bouwactiviteiten - goed kan blijven functioneren en toegankelijk blijft voor de Waddinxveense burgers. Het is van belang voor de huidige winkeliers van de Passage, dat de bestaande situatie zo snel mogelijk wordt verbeterd en dus op korte termijn al klantvriendelijker wordt. Daarom wordt als eerste het Passage- gedeelte vernieuwd. Destijds hadden al veel van de winkeliers aan de Passage een over eenkomst getekend met de projectontwikkelaar tot verbouwing of ver plaatsing binnen het toenmalige plan. "Ook een aantal landelijk bekende winkelketens van buiten Waddinxveen had al een overeen komst getekend. Deze winkels zullen in het nieuwe plan ook als publiekstrekker fungeren. Dat heeft voor het gehele winkelcentrum positieve gevolgen.Er kan wat De Bas betreft niet snel genoeg gestart worden met de realisatie van fase één van het Centrumplan. "Het is een ambitieus plan. Maar ik verwacht dat er over enkele jaren een modern en goed geoutilleerd winkelcentrum staat, dat zeer veel kopers zal trekken". Gouweboulevard en de plek waar voorzieningen als een Multi Functioneel Gebouw, de bibliotheek, winkels en woningen een plaats kunnen krijgen. Met de stedenbouwkundige zijn alle uitgangspunten die zo boven water kwamen verwerkt tot de visie zoals hier wordt weergegeven. Van Middelkoop verduidelijkt aan dat de wijze waarop die eerste ideeën voor het centrum, zoals die nu zijn uitgewerkt, ook commer ciële mogelijkheden bieden: "Het winkelcentrum ligt in deze plannen veel beter geïntegreerd in de totale centrumontwikkeling. Er is nu ook in het middengedeelte ruimte voor winkels en andere commerciële voorzieningen. En een heel belangrijk punt is dat het verkeer verdwijnt uit het winkelgedeelte en de markt bij het centrum betrokken wordt. Kortom, mogelijkheden genoeg voor een commercieel bloeiend cen trum." verbetering verkeersveiligheid Noordkade en Oranjelaan onaantrekkelijk maken voor sluipverkeer Bedrijventerreinen én centrum goed bereikbaar houden Hefbrug alleen voor bereikbaar heid centrum, noordelijke woon wijken en bedrijventerrein Noord. alle woningen blijven goed bereikbaar Op de vraag of de PCW nu ook snel met de uitvoering van de Passage-gedeelte gaat beginnen, antwoordt de heer Van Middelkoop: "Wij willen niets liever. Maar het vergt natuurlijk toch enige voorberei ding. Nu we het in Waddinxveen eens zijn over de hoofdstructuur voor het centrum is het zaak zo snel mogelijk de plannen voor de Passage daarin in te passen. Wij zijn daar inmiddels druk mee bezig. Er moet dan opnieuw een bouwvergunning worden aangevraagd. Wat ons betreft slaan we dit jaar nog de eerste paal. Maar dat hebben wij niet zelf in de hand.” II - De hier weergegeven visie is geen bouwplan. De verschillende delen moeten ver der uitgewerkt worden in bouwplannen en inrichtingsplannen voor de openbare ruimte. Wat in de visie vastligt is: hoeveel winkels, woningen komen in het gebied en waar ongeveer. Het uitwerken van de verschillende plandelen in concrete bouwplannen wil de gemeente zo veel mogelijk overlaten aan projectontwikkelaars en bouwbedrijven. De randvoorwaarden waarbinnen dat kan gebeuren worden vastgelegd in de Nota van Uitgangspunten en in een bestemmingsplan. rr U A Stationsstraat r1 I I JGem] Algemeen gebied tussen Petteplas, Stationsstraat/Jan Dorrekens- kade-Oost, Prins Bernhardlaan en Gouwe. uitnodigend karakter ook verblijfsgebied buiten win- kelopeningstijden woningbouw autoluw en deels autovrij geen doorgaande autoverbin- dingen duurzaam ontwikkeld Waddinxvener M. van Middelkoop, directeur van Passagecombinatie Waddinxveen (PCW), had in februari 1998 de bouwvergunning op zak voor het toenmalige Passageplan. De PCW, bestaande uit William Properties B.V. en MAB B.V, tekende in augustus 1999 met de gemeente en de ondernemersvereniging een 'intentie-overeenkomst' teneinde gezamenlijk de centrumvisie uit te werken. De PCW is ook vertegenwoordigd in de Stuurgroep en in de Projectgroep. Regelmatig bespraken de project- en stuurgroep specifieke onderwerpen zoals het verkeer en vervoer in het centrumgebied, de plannen voor de

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2000 | | pagina 23