Plannen en ontwikkelingen tussen nu en 2010
De Nota van Uitgangspunten
Centrum Waddinxveen 2010
Centrum van en voor
DE BEWONERS VAN WADDINXVEEN
centrum
Fasering en tijdpad
Enkele
belangrijke
uitgangspunten
voor het nieuwe
In gesprek met
project
ontwikkelaar
M. van
Middelkoop
(PCW)
In gesprek met
ondernemer
H. de Bas
(O.V.W.)
COLOFON
Dit is een officiële publicatie
van de gemeente Waddinxveen
Redactie:
A. Koningsveld
K. Jongkind
K. van der Veen
Eindredactie:
D. Wijnen
i
Waddinxveen is momenteel sterk 'onderbewinkeld'. Daarmee wordt
bedoeld dat in Waddinxveen minder winkels zijn, dan bij het huidige
aantal inwoners en de huidige koopkracht verwacht mag worden.
"Momenteel doen veel Waddinxveners hun inkopen in Gouda, Alphen
a/d Rijn en Zoetermeer"vertelt De Bas. 11 Het spreekt voor zich, dat de
Waddinxveense winkeliers die koopkracht graag in Waddinxveen wil
len houden."
Verkeer
stoppen verkeerstoename
lokaal bestemmingsverkeer
tegemoetkomen
doorgaand verkeer ontmoedi
gen
H Winkel»
Bijzondere doeleinde (too. cutt)
H Horeca
Kantoren
'S Woongebouwen
0)
5
o
O
maatschappelijk werk (nieuw of
bestaand)
Een centrum van Petteplas tot Gouwe
met een veilige looproute vanaf het sta
tion tot aan de Gouweboulevard langs
een "hoofdstraat" meteen diversiteit
aan winkels, wonen, horeca en voorzie
ningen en voldoende rustpunten, met
behoud van historische elementen
(gebouwen, bomen). Een autoluw, deels
autovrij centrumgebied met een cen
traal plein waar ruimte is voor de week
markt en van waaruit zowel de gang
naar de Pette als de gang naar de
Gouwe de moeite waard is. Een ver-
keersstructuur voor auto's buiten het
voetgangersgebied om. Parkeren vindt
plaats in parkeervoorzieningen aan de
randen van het centrumgebied.. De
bedoeling is dat het plan wordt verwe
zenlijkt tussen nu en 2010.
De vraag die tijdens de communicatie-avonden op 9, 10 en 11 mei aan de bewo
ners van Waddinxveen wordt gesteld is of u zich kunt vinden in de uitwerking van
de visie van september 1999.
Winkels en markt
weekmarkt naar
herontwikkeling
winkelaanbod
voorrang voor Waddinxveense
winkeliers
logische looproutes
In de stuurgroep en in de projectgroep zitten collegeleden, medewerkers van de
gemeente, vertegenwoordigers van de Ondernemersvereniging Waddinxveen
(OVW), de beleggeren de projectontwikkelaar William Properties B.V./MAB B.V. Er
zijn een externe projectleider en een stedenbouwkundige, Remko Veenstra van
Bureau Veenstral Los en Sitsen, aan toegevoegd.
De visie kan niet zo maar even gerealiseerd worden. Dat gebeurt stap voor stap en
duurt zeker 10 jaar' Deze lange tijd wordt veroorzaakt door de complexiteit van de
plannen en de grootte van het gebied.
het centrum
en uitbreiding
De gemeenteraad besloot in september unaniem dat de visie, die toen nog heel
globaal was, met al die ideeën verder uitgewerkt moest worden. Voorts diende de
haalbaarheid ervan onderzocht te worden. Er werden een projectgroep en een
stuurgroep in het leven geroepen.
Stedenbouwkundige visie
winkelen in het Passagegebied
horeca langs de Gouwe
boulevard
voorzieningen van sociaal-cultu-
rele aard rondom het
Raadhuisplein
een menging van functies in het
middengebied.
Wonen
tot 2005 circa 50 woningen
na 2005 nog onbekend
middeldure en dure huur- en
koopwoningen in gestapelde
bouw.
en andere voorzieningen er
Horeca
lichte horeca in Passage en in
het middengebied
lichte en middelzware horeca
langs Nesse en Zuidkade
geen zware horeca (zoals dis
cotheek etc.)
Voorzieningen
multifunctioneel centrum
gezondheidscentrum
eventueel een bibliotheek
kinderdagverblijf (nieuw of
bestaand)
thuiszorg/consultatiebureau/
- - -- - - --
gebied als dat autovrij is. Dus pas nadat de Souburghlaan is aangelegd waarover
het verkeer moet worden afgebogen.
Er wordt een fasering opgesteld die er rekening mee houdt dat allerlei dingen pas
na elkaar kunnen gebeuren. De nieuwe Souburghlaan kan pas worden aangelegd
als het garagebedrijf is verhuisd en de markt kan pas worden gehouden in het
De heer Van Middelkoop geeft aan dat de PCW na de uitspraken van
de rechter in 1998 graag bij de ontwikkeling van het centrum van
Waddinxveen betrokken wilde blijven; "Toen wij vanwege de bezwa
ren in 1998 niet door konden gaan met de bouw van het Passageplan,
vonden we dat natuurlijk niet prettig. Wij hadden veel tijd en energie
gestoken in die plannen. Maar als de rechter zich uitspreekt, heb je je
als ontwikkelaar daarbij neer te leggen. Wij hebben toen met belang
stelling gevolgd dat de gemeente een centrumvisie opstelde, die ver
der gaat dan alleen winkelcentrum de Passage.”
Werken
ruimte voor gewenste werkgele
genheid
verplaatsing naar andere loca
ties binnen Waddinxveen van
minder gewenste bedrijvigheid
De Ondernemersvereniging Waddinxveen (O.V.W.) is al jaren betrok
ken bij de planvorming voor het winkelcentrum. Henk de Bas is voor
zitter van de O.V.W. "De ondernemersvereniging staat positief tegen
over de nu ontwikkelde stedenbouwkundige visie. Het is eigenlijk voor
het eerst een plan, waar we echt achter kunnen staan, omdat er nu een
totaalvisie voor het centrum van Waddinxveen ligt. Dat was met het
plan voor de Passage indertijd eigenlijk niet het geval."
Het positieve standpunt van de O.V.W. komt onder andere voort uit de
wijze waarop het nieuwe centrum straks wordt ingericht. "Wij hebben
instemmend gereageerd omdat er nu echt sprake is van een totaalvi
sie met horecagelegenheden en maatschappelijke voorzieningen. Zo
ontstaat er op termijn een echt winkelcentrum met een moderne uit
straling. Dit is niet alleen voor de ondernemers van essentieel belang,
maar zeker ook voor de consument.
In de zomer van 1999 werd de bewoners van Waddinxveen gevraagd hun mening
te geven over de ideeën voor het centrum. U herinnert zich waarschijnlijk nog wel
de folder die toen huis-aan-huis in Waddinxveen werd verspreid en de inspraak
avonden die toen zijn gehouden. Tijdens die inspraakavonden zijn een heleboel
ideeën aangedragen.
De fasering zal zodanig worden gekozen, dat het winkelcentrum in elke fase - dus
tijdens de bouwactiviteiten - goed kan blijven functioneren en toegankelijk blijft
voor de Waddinxveense burgers. Het is van belang voor de huidige winkeliers van
de Passage, dat de bestaande situatie zo snel mogelijk wordt verbeterd en dus op
korte termijn al klantvriendelijker wordt. Daarom wordt als eerste het Passage-
gedeelte vernieuwd.
Destijds hadden al veel van de winkeliers aan de Passage een over
eenkomst getekend met de projectontwikkelaar tot verbouwing of ver
plaatsing binnen het toenmalige plan. "Ook een aantal landelijk
bekende winkelketens van buiten Waddinxveen had al een overeen
komst getekend. Deze winkels zullen in het nieuwe plan ook als
publiekstrekker fungeren. Dat heeft voor het gehele winkelcentrum
positieve gevolgen.Er kan wat De Bas betreft niet snel genoeg
gestart worden met de realisatie van fase één van het Centrumplan.
"Het is een ambitieus plan. Maar ik verwacht dat er over enkele jaren
een modern en goed geoutilleerd winkelcentrum staat, dat zeer veel
kopers zal trekken".
Gouweboulevard en de plek waar voorzieningen als een Multi Functioneel
Gebouw, de bibliotheek, winkels en woningen een plaats kunnen krijgen. Met de
stedenbouwkundige zijn alle uitgangspunten die zo boven water kwamen verwerkt
tot de visie zoals hier wordt weergegeven.
Van Middelkoop verduidelijkt aan dat de wijze waarop die eerste
ideeën voor het centrum, zoals die nu zijn uitgewerkt, ook commer
ciële mogelijkheden bieden: "Het winkelcentrum ligt in deze plannen
veel beter geïntegreerd in de totale centrumontwikkeling. Er is nu ook
in het middengedeelte ruimte voor winkels en andere commerciële
voorzieningen. En een heel belangrijk punt is dat het verkeer verdwijnt
uit het winkelgedeelte en de markt bij het centrum betrokken wordt.
Kortom, mogelijkheden genoeg voor een commercieel bloeiend cen
trum."
verbetering verkeersveiligheid
Noordkade en Oranjelaan
onaantrekkelijk maken voor
sluipverkeer
Bedrijventerreinen én centrum
goed bereikbaar houden
Hefbrug alleen voor bereikbaar
heid centrum, noordelijke woon
wijken en bedrijventerrein
Noord.
alle woningen blijven goed
bereikbaar
Op de vraag of de PCW nu ook snel met de uitvoering van de
Passage-gedeelte gaat beginnen, antwoordt de heer Van Middelkoop:
"Wij willen niets liever. Maar het vergt natuurlijk toch enige voorberei
ding. Nu we het in Waddinxveen eens zijn over de hoofdstructuur voor
het centrum is het zaak zo snel mogelijk de plannen voor de Passage
daarin in te passen. Wij zijn daar inmiddels druk mee bezig. Er moet
dan opnieuw een bouwvergunning worden aangevraagd. Wat ons
betreft slaan we dit jaar nog de eerste paal. Maar dat hebben wij niet
zelf in de hand.”
II -
De hier weergegeven visie is geen bouwplan. De verschillende delen moeten ver
der uitgewerkt worden in bouwplannen en inrichtingsplannen voor de openbare
ruimte.
Wat in de visie vastligt is: hoeveel winkels, woningen
komen in het gebied en waar ongeveer.
Het uitwerken van de verschillende plandelen in concrete bouwplannen wil de
gemeente zo veel mogelijk overlaten aan projectontwikkelaars en bouwbedrijven.
De randvoorwaarden waarbinnen dat kan gebeuren worden vastgelegd in de Nota
van Uitgangspunten en in een bestemmingsplan.
rr
U A Stationsstraat r1 I I JGem]
Algemeen
gebied tussen Petteplas,
Stationsstraat/Jan Dorrekens-
kade-Oost, Prins Bernhardlaan
en Gouwe.
uitnodigend karakter
ook verblijfsgebied buiten win-
kelopeningstijden
woningbouw
autoluw en deels autovrij
geen doorgaande autoverbin-
dingen
duurzaam ontwikkeld
Waddinxvener M. van Middelkoop, directeur van Passagecombinatie
Waddinxveen (PCW), had in februari 1998 de bouwvergunning op zak
voor het toenmalige Passageplan. De PCW, bestaande uit William
Properties B.V. en MAB B.V, tekende in augustus 1999 met de
gemeente en de ondernemersvereniging een 'intentie-overeenkomst'
teneinde gezamenlijk de centrumvisie uit te werken. De PCW is ook
vertegenwoordigd in de Stuurgroep en in de Projectgroep.
Regelmatig bespraken de project- en stuurgroep specifieke onderwerpen zoals
het verkeer en vervoer in het centrumgebied, de plannen voor de