BEGROTING 2001
DE TOEKOMST
BEGINT VANDAAG
4MI 1
0/
Si
i
L .4
Ijl
WEGENS SUCCES GEPROLONGEERD
VOORTZETTING
GEMEENTELIJK KWALITEITS
PROJECT BOSKOOP 2002
Colofon
GOUWEWENDECOMPLEX
BEGIN 2001 GEREED
c*
r O
li—
Onroerend-zaakbelastingen
GEMEENTE BOSKOOP
Woningbouw
GEMEENTE BOSKOOP
BOSKOOP 2015
Dorpsvernieuwing
Wijkbeheer
BELASTINGEN EN HEFFINGEN
INKOMSTEN EN UITGAVEN
De begroting in
de gemeenteraad
SH1 I
L -
F-
r ïaL
i
Deze pagina geeft een samenvat
ting van de begroting 2001 die het
Boskoopse college van burge
meester en wethouders eerder
deze maand aan de gemeenteraad
heeft aangeboden.
Afgelopen jaar is de waarde van het onroerend goed in Boskoop
opnieuw getaxeerd. De uitkomsten van die hertaxatieronde, die elke
vier jaar plaatsvindt, worden voorjaar 2001 bekend gemaakt. Daarna
zal de gemeenteraad de Onroerend-zaakbelastingen (OZB) vaststellen.
Deze tarieven zijn voor 2001 nu dus nog niet bekend. Verder speelt een
rol dat gemeenten met de artikel 12-status, die Boskoop heeft aange
vraagd, niet geheel vrij zijn zelf de hoogte van hun tarieven te bepalen.
5.509
9.466
1.245
11.103
905
6.055
1.745
4.556
14.137
16.789
2.246
4.485
2.104
200
738
13.207
472
100
332
1.427
343
"De toekomst begint vandaag en
niet morgen. We moeten nu
gaan nadenken over die toe
komst. Als wij dat zelf niet doen,
doen anderen het wel voor ons.
Je kunt maar beter zelf aan het
roer staan."
Z r
4?'
z
h jfe
I
I
Nieuwbouwwijk Waterrijk-oost
College van burgemeester en wethouders v.l.n.r.: gemeentesecretaris J. Perfors,
wethouders PL. Trimp en A.J. van der Kolk, burgemeester J. Rijsdijk, wethou
der I.A.M. ten Hagen
WAAR KOMT HET GELD VANDAAN? (bedragen x f 1.000)
42.443
Totaal
WAAR GAAT HET GELD HEEN? (bedragen x f 1.000)
Plaats: raadszaal in'het gemeentehuis
f 3,65
54.721
Totaal
1-
t
u
s
Afvalstoffenheffing:
eenpersoonshuishouding
meerpersoonshuishouding
nog vast te stellen
nog vast te stellen
Zo beantwoordt burgemeester J. Rijsdijk de
vraag waarom de gemeente onder de titel
'Boskoop 2015, een integrale, strategische
visie' volgend jaar een alomvattend plan
gaat ontwikkelen. "Voor het behoud van
onze zelfstandigheid is het noodzakelijk dat
we Rijk en Provincie ervan overtuigen dat
we onze bestuurlijke vraagstukken zelf kun
nen aanpakken. In 'Boskoop 2015' geven
we aan hoe we dat willen bereiken.
Einddoel is een onafhankelijke, krachtige,
financieel sterke gemeente Boskoop met een
eigen identiteit," aldus Rijsdijk.
Dreiging
Genoemde dreiging dat anderen de toe
komst van Boskoop gaan bepalen als de
gemeente dat zelf niet doet, komt volgens
de burgemeester zowel uit de financiële als
uit de bestuurlijke hoek. "We hebben de
artikel 12-status aangevraagd omdat we een
aantal financiële problemen alleen met
De begroting, waarvan deze pagina een
samenvatting geeft, is een voorstel van het
college van burgemeester en wethouders
aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad, die aan het hoofd van de
gemeente staat, behandelt dit begrotings
voorstel op donderdag 26 oktober om 9.00
uur.
Bewoners van Boskoop hebben mogelijkheid
tot inspraak voordat de behandeling begint.
Daarnaast ligt het gevaar van gemeentelijke
herindeling op de loer. De provincie Zuid-
Holland wil het bestaande aantal gemeentes
in de provincie aanziehlijk verminderen.
Daarbij hanteert ze onder andere het aantal
inwoners als criterium. Gemeenten met min
der dan 18.000 inwoners vindt ze te klein
en zouden moeten samenvoegen. Door die
redenering zou Boskoop met zijn 15.000
inwoners in aanmerking komen zijn zelfstan
digheid te verliezen.
Burgemeester Rijsdijk: "Het gemeentebe
stuur van Boskoop vindt dat je niet alleen
naar dat aantal inwoners moet kijken, maar
dat je ook oog moet hebben voor unieke,
plaatselijke karaktertrekken die rechtvaardi
gen dat je een zelfstandige gemeente blijft.
De sierteeltsector is zo’n bijzonder element.
Boskoop is internationaal beroemd om zijn
producten. De naam Boskoop, die borg
staat voor kwaliteit, moet dus in stand blij
ven."
'Partners'
Bewoners, winkeliers, verenigingen, woning
bouwcorporaties en belangenorganisaties
worden volgens Rijsdijk als 'partners' betrok
ken in de planvorming: "Het organiseren
van en inhoud geven aan die dialoog is het
belangrijkste deel van de aanpak. De visie
ontwikkelen we met elkaar, van stap tot
stap.”
De eerste fase in de planvorming bestaat uit
inventarisatie en bestuderen van bestaande
plannen. Voorbeeld daarvan zijn de Vijfde
Nota Ruimtelijke Ontwikkeling die het Rijk
binnenkort publiceert, het nieuwe
Provinciale streekplan, plannen van de
woningbouwcorporaties en plannen van de
sierteeltsector.
Vervolgens stelt de gemeente enkele toe
komstscenario's op die tijdens bijeenkom
sten met de diverse partijen worden bespro
ken. Rijsdijk: "Een voorbeeld van zo'n scena
rio is dat we ernaar streven dat Boskoop zijn
positie als hèt wereldcentrum van de sier
teeltsector behoudt. Dat houdt in dat je de
sector de maximale ruimte geeft zich te ont
wikkelen, wat weer betekent dat je op het
gebied van infrastructuur zo veel mogelijk
voor die sector doet. Dat scenario is niet
vanzelfsprekend. Want wat op de grond hier
gebeurt, is ook mogelijk in de
Noordoostpolder. Een geheel ander moge-
In afwachting van die beslissing heeft het colle
ge voor 2001 een begroting opgesteld die
sterk lijkt op die voor 2000. Het tekort, vorig
jaar nog 14,7 miljoen gulden, zal afnemen tot
12,3 miljoen gulden.
Boskoop staat voor grote investeringen, zoals
de reconstructie van de Zijde en vervanging
van de verouderde sportzaal. Omdat zij zelf
over onvoldoende middelen beschikt, heeft de
gemeente vorig jaar naar aanleiding van de
begroting 2000 de 'artikel 12-status' bij de
Rijksoverheid aangevraagd.
Dat houdt in dat de gemeente Boskoop het Rijk
verzoekt om meer geld uit het Gemeentefonds
ter beschikking te stellen dan waarop zij
volgens het verdeelsysteem voor het fonds
aanspraak maakt. Met die extra middelen wil
de gemeente die noodzakelijke investeringen
doen. Naar verwachting zal het Rijk vóór
1 december a.s. een besluit nemen over die
artikel 12-status.
Wereldleider
Hoewel in theorie vele toekomstbeelden
denkbaar zijn, ligt de veronderstelling voor
de hand dat in het uiteindelijke scenario de
positie van Boskoop als wereldleider op het
gebied van de sierteeltsector een belangrijke
plaats inneemt. Rijsdijk: "We willen geen
gemeente worden waarvan er dertien in een
dozijn gaan. In onze gemeente is een enor
me hoeveelheid vakmanschap gebundeld
die er niet alleen toe leidt dat we mooie
dingen maken, maar ook dat we steeds
nieuwe dingen maken. Klimatologische situ
aties, water- en grondomstandigheden waar
onder je bomen en heesters produceert, kun
je nabootsen. Dat innovatieve vermogen is
uniek en maakt Boskoop bijzonder. Dat
moeten we natuurlijk behouden."
Omdat de huizenprijzen de afgelopen jaren sterk zijn gestegen, zal de fiscale waarde (WOZ-
waarde) van het onroerend goed naar verwachting ook fors zijn toegenomen. Om een enorme
belastingverhoging voor de inwoners te voorkomen, zal de gemeente haar tarieven met onge
veer 40% mogen verlagen zodat haar inkomsten uit deze bron per saldo in 2001 ongeveer
gelijk zijn aan die van 2000.
In de praktijk betekent deze tariefsverlaging dat, bij een stijging van de WOZ-waarde met 40%,
inwoners in 2001 per saldo evenveel betalen als in 2000. Bewoners en eigenaren van huizen
waarvan de waarde met meer dan 40% is gestegen, kunnen een hogere aanslag tegemoet zien.
Boskopers die de waarde van hun woningen met minder dan 40% hebben zien toenemen, ont
vangen een lagere aanslag OZB.
Samengevat gelden in 2001 voor woningen in Boskoop de volgende
gemeentelijke belastingen en heffingen (op jaarbasis):
Rioolrecht:
per m3 afgenomen water:
lijk scenario is de 'Aerdenhoutse' variant:
veel aandacht voor riant wonen met alle
voorzieningen vandien en weinig verkeer.
Dat scenario, dat evenmin realistisch lijkt,
vraagt om een totaal andere aanpak.''
Na bespreking van die scenario's met de
diverse betrokkenen stelt een stuurgroep,
samengesteld uit vertegenwoordigers van de
gemeente, bedrijfsleven, bewonersorganisa
ties en maatschappelijke organisaties, een
voorlopige visie op. Ook deze wordt vervol
gens ter discussie aan de betrokkenen voor
gelegd. Aan de hand van die reacties wordt
de voorlopige visie uitgewerkt tot een inte
grale strategische visie die de uiteindelijke
keuzes en richtlijnen aangeeft waarlangs
Boskoop zich zal ontwikkelen. Het laatste
woord in het besluitvormingsproces is aan
de gemeenteraad die zich over de visie zal
uitspreken.
f 347,40
f 448,20
Voltooiing Waterrijk
Met de bloksgewijze oplevering van 74
woningen in fase 7 bereikt de woningbouw
in Waterrijk-oost in april 2001 zijn voltooi
ing. Rond die tijd zullen ook de bewoners
van de 28 huurwoningen hun intrek in hun
nieuwe domicilie kunnen nemen. Kort na de
oplevering van de woningen zal het open
baar gebied worden afgewerkt.
Teneinde de kernen in het Groene Hart
levensvatbaar te houden, wil de Provincie
Zuid-Holland in de toekomst het aantal
inwoners handhaven op het niveau van
De gemeente zet in 2001 het project 'Boskoop 2002’ voort, dat kwaliteitsverhoging bij de
gemeentelijke organisatie beoogt.
Met dit project, dat in 1998 van start is gegaan, wil zij haar werkwijze en dienstverlening zo
goed mogelijk afstemmen op de behoefte van de inwoners.
In dit verband zal, mede door middel van een publieksenquête, de gemeente volgend jaar
nadrukkelijk aandacht besteden aan de telefonische bereikbaarheid en de openingstijden van
gemeentelijke diensten.
Begin 2001 zullen de eigenaren van het
Gouwewendecomplex hun woningen kunnen
betrekken.
Ook de bewoners van de tien woningen in
de eerste fase van het project op de
Omzigtkavel kunnen dan hun intrek nemen.
Voor de tweede fase van dit project bereidt
de gemeente een plan voor dat voorziet in
woningen met patio's.
1Onderwijs
2. Sociale voorzieningen
3. Volkshuisvesting
4. Salarissen en sociale lasten
5. Huisvesting
6. Rente en afschrijving
7. Subsidies
8. Overige uitgaven
9. Nodig voor vervanging, nieuw beleid
Wijkbeheer wil op drie manieren haar
dienstverlening uitbreiden en verbeteren:
verruiming van de openingstijden van de
wijklijn (0172-232 806)
verhoging van het aantal wijkschouwen,
waarbij Wijkbeheer samen met buurtbewoners
en hun organisaties en met de politie bekijken
op welke punten het woonklimaat verbeterd
kan worden
versteviging van de contacten met de buurt
bewoners en hun organisaties
1 januari 2000. Woningbouw dient in haar
ogen te zijn gericht op huisvesting van spe
cifieke doelgroepen.
De gemeente blijft zich inzetten voor toe
stemming van de Provincie tot gefaseerde
woningbouw in Waterrijk-west. Belangrijk in
dat verband wordt het herziene streekplan,
waarover in 2001 besluitvorming plaats
vindt.
Verder zijn bouwplannen in voorbereiding
voor de voormalige locatie van de
Rabobank aan de Burgemeester Colijnstraat
en het bedrijfsperceel van Marchant aan het
Torenpad. Het gaat in béide gevallen om
bedrijfsruimte voor dienstverlenende bedrij
ven in combinatie met woonappartementen.
steun van het Rijk kunnen oplossen.
Natuurlijk moeten we binnen een paar jaar
in staat zijn zelf onze eigen broek op te hou
den. We krijgen naar verwachting steun,
maar we zullen zelf heel hard moeten wer
ken om een sterke financiële positie te krij
gen."
Uitgave: Gemeente Boskoop
Postbus 5, 2770 AA BOSKOOP
tel. 0172-21 95 00
Redactie:
Bosma Public Relations, Den Haag
Fotografie: A Fioole
Grafische vormgeving:
C. Baesjou
O
co
Burgemeester J. Rijsdijk: "Visie ont
wikkelen we met elkaar"
Onroerend-zaakbelastingen (per f 5.000 waarde):
eigenaren
gebruikers
Deze visie moet aangeven hoe Boskoop zich
de komende vijftien jaar in sociaal-econo-
misch, fysiek-ruimtelijk, financieel en
bestuurlijk opzicht gaat ontwikkelen. Dit
'masterplan', dat tot stand zal komen in
nauw overleg met bewoners, woningbouw
corporaties en economische belangengroe
peringen, zal een raamwerk zijn waarbinnen
deelplannen op afzonderlijke beleidsterrei
nen zoals volkshuisvesting, economie, onder
wijs, verkeer en vervoer en welzijn zullen
worden ingepast. Het moet tevens een ster
ke impuls geven aan de bestuurlijke ver
nieuwing waarmee de gemeente in de vorm
van 'Boskoop 2002' al bezig is (zie elders op
deze pagina).
De afdeling Wijkbeheer gaat haar activiteiten
volgend jaar intensiveren. Onder het motto
"Schoon, heel en veilig" trachten de medewer
kers van de afdeling die in het voorjaar van
2000 is opgericht, klachten over riolering,
groenvoorziening, afval, straatverlichting en
dergelijke binnen enkele dagen af te handelen.
Afgaande op de hoge respons van de buurtbe
woners blijkt deze service een succes.
1. Algemene uitkering
2. Onderwijsvergoedingen
3. Sociale voorzieningen
4. Overige specifieke uitkeringen
5. Volkshuisvesting
6. Beleggingen
7. Gemeentelijke heffingen
8. Bijdragen uit reserves/voorzieningen
9. Diverse stelposten
10. Verhuur
11. Activering nadelig saldo rioleringsplan
12. Overige inkomsten
01
Tarieven 2001
De hoogte van de Onroerend-zaakbelastingen zal in 2001 naar verwachting dus niet veel afwij
ken van dit jaar. Ook de afvalstoffenheffing blijft gelijk.
Het rioolrecht stijgt van f 3,25 naar f 3,65 per m3.
-
fel
-
- -
'fer*1****,
4 M