BEGROTING 2001 DE TOEKOMST BEGINT VANDAAG 4MI 1 0/ Si i L .4 Ijl WEGENS SUCCES GEPROLONGEERD VOORTZETTING GEMEENTELIJK KWALITEITS PROJECT BOSKOOP 2002 Colofon GOUWEWENDECOMPLEX BEGIN 2001 GEREED c* r O li— Onroerend-zaakbelastingen GEMEENTE BOSKOOP Woningbouw GEMEENTE BOSKOOP BOSKOOP 2015 Dorpsvernieuwing Wijkbeheer BELASTINGEN EN HEFFINGEN INKOMSTEN EN UITGAVEN De begroting in de gemeenteraad SH1 I L - F- r ïaL i Deze pagina geeft een samenvat ting van de begroting 2001 die het Boskoopse college van burge meester en wethouders eerder deze maand aan de gemeenteraad heeft aangeboden. Afgelopen jaar is de waarde van het onroerend goed in Boskoop opnieuw getaxeerd. De uitkomsten van die hertaxatieronde, die elke vier jaar plaatsvindt, worden voorjaar 2001 bekend gemaakt. Daarna zal de gemeenteraad de Onroerend-zaakbelastingen (OZB) vaststellen. Deze tarieven zijn voor 2001 nu dus nog niet bekend. Verder speelt een rol dat gemeenten met de artikel 12-status, die Boskoop heeft aange vraagd, niet geheel vrij zijn zelf de hoogte van hun tarieven te bepalen. 5.509 9.466 1.245 11.103 905 6.055 1.745 4.556 14.137 16.789 2.246 4.485 2.104 200 738 13.207 472 100 332 1.427 343 "De toekomst begint vandaag en niet morgen. We moeten nu gaan nadenken over die toe komst. Als wij dat zelf niet doen, doen anderen het wel voor ons. Je kunt maar beter zelf aan het roer staan." Z r 4?' z h jfe I I Nieuwbouwwijk Waterrijk-oost College van burgemeester en wethouders v.l.n.r.: gemeentesecretaris J. Perfors, wethouders PL. Trimp en A.J. van der Kolk, burgemeester J. Rijsdijk, wethou der I.A.M. ten Hagen WAAR KOMT HET GELD VANDAAN? (bedragen x f 1.000) 42.443 Totaal WAAR GAAT HET GELD HEEN? (bedragen x f 1.000) Plaats: raadszaal in'het gemeentehuis f 3,65 54.721 Totaal 1- t u s Afvalstoffenheffing: eenpersoonshuishouding meerpersoonshuishouding nog vast te stellen nog vast te stellen Zo beantwoordt burgemeester J. Rijsdijk de vraag waarom de gemeente onder de titel 'Boskoop 2015, een integrale, strategische visie' volgend jaar een alomvattend plan gaat ontwikkelen. "Voor het behoud van onze zelfstandigheid is het noodzakelijk dat we Rijk en Provincie ervan overtuigen dat we onze bestuurlijke vraagstukken zelf kun nen aanpakken. In 'Boskoop 2015' geven we aan hoe we dat willen bereiken. Einddoel is een onafhankelijke, krachtige, financieel sterke gemeente Boskoop met een eigen identiteit," aldus Rijsdijk. Dreiging Genoemde dreiging dat anderen de toe komst van Boskoop gaan bepalen als de gemeente dat zelf niet doet, komt volgens de burgemeester zowel uit de financiële als uit de bestuurlijke hoek. "We hebben de artikel 12-status aangevraagd omdat we een aantal financiële problemen alleen met De begroting, waarvan deze pagina een samenvatting geeft, is een voorstel van het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad. De gemeenteraad, die aan het hoofd van de gemeente staat, behandelt dit begrotings voorstel op donderdag 26 oktober om 9.00 uur. Bewoners van Boskoop hebben mogelijkheid tot inspraak voordat de behandeling begint. Daarnaast ligt het gevaar van gemeentelijke herindeling op de loer. De provincie Zuid- Holland wil het bestaande aantal gemeentes in de provincie aanziehlijk verminderen. Daarbij hanteert ze onder andere het aantal inwoners als criterium. Gemeenten met min der dan 18.000 inwoners vindt ze te klein en zouden moeten samenvoegen. Door die redenering zou Boskoop met zijn 15.000 inwoners in aanmerking komen zijn zelfstan digheid te verliezen. Burgemeester Rijsdijk: "Het gemeentebe stuur van Boskoop vindt dat je niet alleen naar dat aantal inwoners moet kijken, maar dat je ook oog moet hebben voor unieke, plaatselijke karaktertrekken die rechtvaardi gen dat je een zelfstandige gemeente blijft. De sierteeltsector is zo’n bijzonder element. Boskoop is internationaal beroemd om zijn producten. De naam Boskoop, die borg staat voor kwaliteit, moet dus in stand blij ven." 'Partners' Bewoners, winkeliers, verenigingen, woning bouwcorporaties en belangenorganisaties worden volgens Rijsdijk als 'partners' betrok ken in de planvorming: "Het organiseren van en inhoud geven aan die dialoog is het belangrijkste deel van de aanpak. De visie ontwikkelen we met elkaar, van stap tot stap.” De eerste fase in de planvorming bestaat uit inventarisatie en bestuderen van bestaande plannen. Voorbeeld daarvan zijn de Vijfde Nota Ruimtelijke Ontwikkeling die het Rijk binnenkort publiceert, het nieuwe Provinciale streekplan, plannen van de woningbouwcorporaties en plannen van de sierteeltsector. Vervolgens stelt de gemeente enkele toe komstscenario's op die tijdens bijeenkom sten met de diverse partijen worden bespro ken. Rijsdijk: "Een voorbeeld van zo'n scena rio is dat we ernaar streven dat Boskoop zijn positie als hèt wereldcentrum van de sier teeltsector behoudt. Dat houdt in dat je de sector de maximale ruimte geeft zich te ont wikkelen, wat weer betekent dat je op het gebied van infrastructuur zo veel mogelijk voor die sector doet. Dat scenario is niet vanzelfsprekend. Want wat op de grond hier gebeurt, is ook mogelijk in de Noordoostpolder. Een geheel ander moge- In afwachting van die beslissing heeft het colle ge voor 2001 een begroting opgesteld die sterk lijkt op die voor 2000. Het tekort, vorig jaar nog 14,7 miljoen gulden, zal afnemen tot 12,3 miljoen gulden. Boskoop staat voor grote investeringen, zoals de reconstructie van de Zijde en vervanging van de verouderde sportzaal. Omdat zij zelf over onvoldoende middelen beschikt, heeft de gemeente vorig jaar naar aanleiding van de begroting 2000 de 'artikel 12-status' bij de Rijksoverheid aangevraagd. Dat houdt in dat de gemeente Boskoop het Rijk verzoekt om meer geld uit het Gemeentefonds ter beschikking te stellen dan waarop zij volgens het verdeelsysteem voor het fonds aanspraak maakt. Met die extra middelen wil de gemeente die noodzakelijke investeringen doen. Naar verwachting zal het Rijk vóór 1 december a.s. een besluit nemen over die artikel 12-status. Wereldleider Hoewel in theorie vele toekomstbeelden denkbaar zijn, ligt de veronderstelling voor de hand dat in het uiteindelijke scenario de positie van Boskoop als wereldleider op het gebied van de sierteeltsector een belangrijke plaats inneemt. Rijsdijk: "We willen geen gemeente worden waarvan er dertien in een dozijn gaan. In onze gemeente is een enor me hoeveelheid vakmanschap gebundeld die er niet alleen toe leidt dat we mooie dingen maken, maar ook dat we steeds nieuwe dingen maken. Klimatologische situ aties, water- en grondomstandigheden waar onder je bomen en heesters produceert, kun je nabootsen. Dat innovatieve vermogen is uniek en maakt Boskoop bijzonder. Dat moeten we natuurlijk behouden." Omdat de huizenprijzen de afgelopen jaren sterk zijn gestegen, zal de fiscale waarde (WOZ- waarde) van het onroerend goed naar verwachting ook fors zijn toegenomen. Om een enorme belastingverhoging voor de inwoners te voorkomen, zal de gemeente haar tarieven met onge veer 40% mogen verlagen zodat haar inkomsten uit deze bron per saldo in 2001 ongeveer gelijk zijn aan die van 2000. In de praktijk betekent deze tariefsverlaging dat, bij een stijging van de WOZ-waarde met 40%, inwoners in 2001 per saldo evenveel betalen als in 2000. Bewoners en eigenaren van huizen waarvan de waarde met meer dan 40% is gestegen, kunnen een hogere aanslag tegemoet zien. Boskopers die de waarde van hun woningen met minder dan 40% hebben zien toenemen, ont vangen een lagere aanslag OZB. Samengevat gelden in 2001 voor woningen in Boskoop de volgende gemeentelijke belastingen en heffingen (op jaarbasis): Rioolrecht: per m3 afgenomen water: lijk scenario is de 'Aerdenhoutse' variant: veel aandacht voor riant wonen met alle voorzieningen vandien en weinig verkeer. Dat scenario, dat evenmin realistisch lijkt, vraagt om een totaal andere aanpak.'' Na bespreking van die scenario's met de diverse betrokkenen stelt een stuurgroep, samengesteld uit vertegenwoordigers van de gemeente, bedrijfsleven, bewonersorganisa ties en maatschappelijke organisaties, een voorlopige visie op. Ook deze wordt vervol gens ter discussie aan de betrokkenen voor gelegd. Aan de hand van die reacties wordt de voorlopige visie uitgewerkt tot een inte grale strategische visie die de uiteindelijke keuzes en richtlijnen aangeeft waarlangs Boskoop zich zal ontwikkelen. Het laatste woord in het besluitvormingsproces is aan de gemeenteraad die zich over de visie zal uitspreken. f 347,40 f 448,20 Voltooiing Waterrijk Met de bloksgewijze oplevering van 74 woningen in fase 7 bereikt de woningbouw in Waterrijk-oost in april 2001 zijn voltooi ing. Rond die tijd zullen ook de bewoners van de 28 huurwoningen hun intrek in hun nieuwe domicilie kunnen nemen. Kort na de oplevering van de woningen zal het open baar gebied worden afgewerkt. Teneinde de kernen in het Groene Hart levensvatbaar te houden, wil de Provincie Zuid-Holland in de toekomst het aantal inwoners handhaven op het niveau van De gemeente zet in 2001 het project 'Boskoop 2002’ voort, dat kwaliteitsverhoging bij de gemeentelijke organisatie beoogt. Met dit project, dat in 1998 van start is gegaan, wil zij haar werkwijze en dienstverlening zo goed mogelijk afstemmen op de behoefte van de inwoners. In dit verband zal, mede door middel van een publieksenquête, de gemeente volgend jaar nadrukkelijk aandacht besteden aan de telefonische bereikbaarheid en de openingstijden van gemeentelijke diensten. Begin 2001 zullen de eigenaren van het Gouwewendecomplex hun woningen kunnen betrekken. Ook de bewoners van de tien woningen in de eerste fase van het project op de Omzigtkavel kunnen dan hun intrek nemen. Voor de tweede fase van dit project bereidt de gemeente een plan voor dat voorziet in woningen met patio's. 1Onderwijs 2. Sociale voorzieningen 3. Volkshuisvesting 4. Salarissen en sociale lasten 5. Huisvesting 6. Rente en afschrijving 7. Subsidies 8. Overige uitgaven 9. Nodig voor vervanging, nieuw beleid Wijkbeheer wil op drie manieren haar dienstverlening uitbreiden en verbeteren: verruiming van de openingstijden van de wijklijn (0172-232 806) verhoging van het aantal wijkschouwen, waarbij Wijkbeheer samen met buurtbewoners en hun organisaties en met de politie bekijken op welke punten het woonklimaat verbeterd kan worden versteviging van de contacten met de buurt bewoners en hun organisaties 1 januari 2000. Woningbouw dient in haar ogen te zijn gericht op huisvesting van spe cifieke doelgroepen. De gemeente blijft zich inzetten voor toe stemming van de Provincie tot gefaseerde woningbouw in Waterrijk-west. Belangrijk in dat verband wordt het herziene streekplan, waarover in 2001 besluitvorming plaats vindt. Verder zijn bouwplannen in voorbereiding voor de voormalige locatie van de Rabobank aan de Burgemeester Colijnstraat en het bedrijfsperceel van Marchant aan het Torenpad. Het gaat in béide gevallen om bedrijfsruimte voor dienstverlenende bedrij ven in combinatie met woonappartementen. steun van het Rijk kunnen oplossen. Natuurlijk moeten we binnen een paar jaar in staat zijn zelf onze eigen broek op te hou den. We krijgen naar verwachting steun, maar we zullen zelf heel hard moeten wer ken om een sterke financiële positie te krij gen." Uitgave: Gemeente Boskoop Postbus 5, 2770 AA BOSKOOP tel. 0172-21 95 00 Redactie: Bosma Public Relations, Den Haag Fotografie: A Fioole Grafische vormgeving: C. Baesjou O co Burgemeester J. Rijsdijk: "Visie ont wikkelen we met elkaar" Onroerend-zaakbelastingen (per f 5.000 waarde): eigenaren gebruikers Deze visie moet aangeven hoe Boskoop zich de komende vijftien jaar in sociaal-econo- misch, fysiek-ruimtelijk, financieel en bestuurlijk opzicht gaat ontwikkelen. Dit 'masterplan', dat tot stand zal komen in nauw overleg met bewoners, woningbouw corporaties en economische belangengroe peringen, zal een raamwerk zijn waarbinnen deelplannen op afzonderlijke beleidsterrei nen zoals volkshuisvesting, economie, onder wijs, verkeer en vervoer en welzijn zullen worden ingepast. Het moet tevens een ster ke impuls geven aan de bestuurlijke ver nieuwing waarmee de gemeente in de vorm van 'Boskoop 2002' al bezig is (zie elders op deze pagina). De afdeling Wijkbeheer gaat haar activiteiten volgend jaar intensiveren. Onder het motto "Schoon, heel en veilig" trachten de medewer kers van de afdeling die in het voorjaar van 2000 is opgericht, klachten over riolering, groenvoorziening, afval, straatverlichting en dergelijke binnen enkele dagen af te handelen. Afgaande op de hoge respons van de buurtbe woners blijkt deze service een succes. 1. Algemene uitkering 2. Onderwijsvergoedingen 3. Sociale voorzieningen 4. Overige specifieke uitkeringen 5. Volkshuisvesting 6. Beleggingen 7. Gemeentelijke heffingen 8. Bijdragen uit reserves/voorzieningen 9. Diverse stelposten 10. Verhuur 11. Activering nadelig saldo rioleringsplan 12. Overige inkomsten 01 Tarieven 2001 De hoogte van de Onroerend-zaakbelastingen zal in 2001 naar verwachting dus niet veel afwij ken van dit jaar. Ook de afvalstoffenheffing blijft gelijk. Het rioolrecht stijgt van f 3,25 naar f 3,65 per m3. - fel - - - 'fer*1****, 4 M

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2000 | | pagina 6