Marc Oosterman laat zich strikken als bestuurslid van de stichting Stunts in pauze K Kawasaki Gouden groep vrijwilligers zorgt voor perfect verloop Deelnemers Supermotard Medewerking van bedrijven op industrieterrein is onontbeerlijk ERM0TARD Marcel van den Berg lijkt onverwoestbaar Entree nog steeds gratis Toiletten aanwezig lernationale POWERPRODUCTS Heggenscharen JG ’Ik heb het heel erg druk, maar je kan toch niet overal nee tegen zeggen’ Inters (Prestige Klasse) International quads Yamaha 350 Opstapklasse - e kinderattracties I i r 4 Mare Oosterman is nieuw in het bestuur van SMC. taal niet meer te zien dat enke le uren daarvoor een grote wedstrijd plaatsvond. Dat is werkelijk geweldig. We zitten met negen man in het bestuur, maar zonder die trouwe vrijwilligers zouden we absoluut nergens zijn. We kun nen lezen en schrijven met die mensen.” strijdleiding even administratief orde op zaken kan stellen. De toeschouwers hoeven zich 1 Ron van der Horst ZEVENHOVEN Kawasaki 250 2 Erik van Loon Hapert KTM 360 3 Gert Bakkers Middelbeers Kawasaki 250 4 Marcel van den Berg ALPHEN AAN DEN RIJN KTM 630 5 Wil Bakkers Middelbeers Honda 250 6 Hans van Ouwerkerk Oss Husqvarna 600 7 Bart van den Broek Middelbeers Honda 500 8 Ron Mayenburg De Kwakel Yamaha 9 Kees Box Bladel KTM 380 10 Sicco Hermsen Woudenberg Kawasaki 250 11 Thieleman Pullen Drunen KTM 600 12 Paul Collombon Den Bosch Husqvarna 600 14 Patrick van der Heyden Eersel Husqvarna 600 15 Chris Beek Uden Honda 500 16 Ben van der Geest Zoeterwoude KTM 610 17 Marco van Wolven BODEGRAVEN Yamaha 600 18 Frank David van Beers Rotterdam Husqvarna 600 19 Roy Duis Hapert Honda 500 20 Peter de Laat Bladel Honda 500 21 Eric Kok België Honda 250 22 Johan Verdonkschot Wessem Honda 500 23 Vincent Rosbergen Rotterdam KTM 600 24 Philippe Martin België KTM 520 25 Eric van Stiphout Schijndel Honda 250 25 Jeremy Fontaine België Yamaha 426 26 Patrick Hanquet België Yamaha 426 27 Sander Sonmerisik Rotterdam Honda 500 28 Fronno Koning BODEGRAVEN Kawasaki 500 17 Jeroen Allaert België Yamaha B 350 18 Timmy Voorjans België EML 600 19 Jean Claude Gillet België Honda 250 20 Michael Weyandt Duitsland RST Zabel 700 38 Reimer Söhl Duitsland Yamaha 400 45 Thomas Waier Duitsland Yamaha 350 46 Dirk Nickel Duitsland VLS KTM 560 48 Mike Voorjans België KTM 560 68 Arjo van den Beemt Rozenburg EML Honda 500 2 Eric Delannoy België Honda 500 3 Thierry Gottfroid België Honda 500 4 Harald Ott Duitsland Kawasaki 580 5 Gerald Delepine België Honda 650 6 Rudy Versteeg Uden Honda 500 7 Marco Wenzlaw Duitsland Honda 500 8 Dirk Blask Duitsland Honda 500 9 Jens Hilbrands Duitsland Husqvarna 575 10 Nicolas Delporte België Kawasaki 500 I I Claudy Georges België Honda 500 14 Ramon Spruit Bergschenhoek Kawasaki 500 15 Adrie Spierings Heesch Honda 500 16 Kyro Verstraeten Echt Yamaha 500 17 Oliver Springer Duitsland KTM MTH 700 18 Roger Gysi Zwitserland KTM 520 19 Urs Hunziker Zwitserland HPS KTM 550 21 Michael Sommer Duitsland KTM 660 30 Romuald Herman België Honda 500 29 Jeroen van der Ven Oirschot KTM 620 30 Ron Gijzen Castricum KTM Duke 600 31 Freddy van Geffen Uden Honda XR 600 32 Harold Edelkoort Tiel Yamaha TT 600 33 Steafan van der Heijden Uden Kawasaki 500 34 Leon Klijn Elshout KTM 620 34 Rick den Ouden Veenendaal Honda 500 35 Tony Bosman Beuningen Honda 500 36 Edwin van Laarhoven Haarsteeg KTM 300 37 John Lejeune België KTM 380 38 Eckhard Wilkenhöner Duitsland KTM 620 321 Walter Emanuel België Yamaha 400 toch een drempel. We wer ken echter met een begro ting van zo’n anderhalve ton en dat geld moet toch er gens vandaan komen. Geluk kig zijn we er weer in ge slaagd de begroting sluitend te krijgen. Daarnaast ver wachten we door middel van een grote loterij het no dige binnen te halen. Zo’n evenement, helemaal gratis, dat is toch uniek, lijkt me zo.” Stichtingsvoorzitter Jos Ver kerk: „We beschikken over een groep mensen waar we van op aan kunnen. Aan eigen belang wordt tijdens de Supermotard niet gedacht. Dit jaar werken we meer met portofoons. Ook bij de over steekplaatsen hebben we een en ander aangepast ten einde zend wat sommige heren op de motor kunnen. De bekendste op dat gebied is de Duitser Meik Appel. Vanwege verplich tingen elders is hij dit jaar he laas niet van de partij. Maar er zijn genoeg collega’s die even eens uitermate handig zijn en van een geintje houden. Zij zul len zich graag even uitleven. Op zondag 29 oktober wordt van 14.30 tot 15.00 uur een korte pauze gehouden. De heren rijders kunnen zich dan even prepareren op de tweede heat, terwijl de wed- Aan alles wordt gedacht om het de bezoekers zo aangenaam mogelijk te maken.Voor het he le gezin is er volop vertier. Eten en drinken is in grote mate te Een evenement als de Super motard kent een groot aantal medewerkers. Op vrijwillige basis staat al sinds jaar en dag een grote groep trouwe men sen paraat om voor een goed verloop te zorgen. Het meest belangrijk daarbij is de zorg voor de veiligheid. Veiligheid staat boven alles. dan echter niet te vervelen. Dat behoeft sowieso niet, want er valt genoeg te beleven op en rond het circuit. In de pauze zullen enkele topcoureurs het publiek vermaken met diverse stunts. Het is absoluut verba- eenmaal een tijd waarop je moet besluiten om te stop pen”, meldde de succesvolle coureur destijds. Wie staat er zondag in de Op- stapklasse aan de start van de Supermotard? Juist, Marcel van den Berg. klagen. Begrip voor de situatie van de bedrijven is er van onze kant zeker ook.Wij zijn immers ook ondernemers en daarom kunnen we ons goed inleven. Na goed overleg hebben we het cir cuit wat aangepast en de tijden een beetje veranderd. Zo zijn we er weer uitgekomen. De he le autoboulevard blijft nu voor het verkeer bereikbaar. Ook bij een bedrijf als Dirk van den Broek is het op zaterdag knap levendig. Dat leek op moeilijk heden te stuiten, maar met Dirk van den Broek valt altijd con- Het parcours is ten opzichte van voorgaande jaren enigszins gewijzigd. De lengte van het tra ject bleef gehandhaafd op onge veer tweeduizend driehonderd meter. „Dat vereist altijd het no dige denkwerk”, verklaart SMC- bestuurslid Marianne Hebbink. „Vooral op zaterdag wordt er in sommige bedrijven nog ge werkt. Dat geldt met name voor de bedrijven aan de autoboule vard. Een goede samenwerking is dan ook onontbeerlijk en ik moet zeggen dat we over begrip en medewerking niet mogen Ten opzichte van vorig jaar heeft het bestuur één wijziging on dergaan. Er ging niemand weg, maar er diende zich wel een nieuw lid aan. Mare Oosterman, directeur van Oosterman Au to BV, is bereid gevonden in het bestuur van de Stichting Mo torcross Zevenhoven plaats te nemen. Mare: „Vorig jaar was ik als za kenrelatie uitgenodigd om eens een kijkje te komen nemen. De bedoeling was om even een uurtje ta gaan, maar ik vond het allemaal zo spectacu lair dat ik de hele dag gebleven ben. In de vip-tent ben ik maar even geweest, de hele dag heb ik naar de wedstrijden en de demonstraties gekeken. Kennelijk hadden enkele be stuursleden door dat het me er wel beviel, want vervolgens ben ik gevraagd om plaats te nemen in het bestuur.” „Ik ben al vaker gevraagd voor dergelijke zaken, maar steeds hield ik de boot af omdat ik er eigenlijk absoluut geen tijd voor heb. We hebben een druk bedrijf en zitten midden in een nieuwbouw.Toch heb ik me deze keer laten strikken. Voor het eerst. Je kan nou wel overal nee zorgen dat de Importeur: TECHNISCH HANDELSBUREAU JEEGEE Curieweg 6a 2408 BZ ALPHEN AAN DEN RIJN tel.: 0172-432850, fax: 0172-435836 structief te praten. We houden rekening met elkaar. Het eindre sultaat is dat we zelfs een deel van het terrein van dat concern mogen gebruiken. En daar zijn we natuurlijk heel blij mee.” Vorig jaar werd aangekon- digd dat de entree vanaf 2000 niet meer gratis zou zijn. Besloten is toch daar van af te zien. Ook nu mag iedereen helemaal voor niks naar het spektakel komen kijken. Voorzitter Jos Verkerk: „We zijn van mening dat ieder een, dus ook hele gezinnen, moeten kunnen meegenie ten. Het heffen van entree betekent dan in veel gevallen Voor aanvang van de Supermo tard in oktober I997 vertelde de toen negenendertigjarige Al- phenaar Marcel van den Berg dat het zijn laatste officiële wedstrijd zou worden. „Na zo veel jaar vind ik het welletjes geweest. Er komt nu huidige pand is al jaren veel te klein. We knappen echt uit de behuizing. Daarom zijn we nu een nieuw bedrijf aan het bou wen in Molenwetering. De cou reurs rijden er zaterdag en zon dag bijna doorheen. Ik heb het daar verschrikkelijk druk mee. De bedoeling is dat we medio 2001 verhuizen. Toen ik die da tum hoorde, dacht ik, dat is nog een eind weg. Maar daarin heb ik me behoorlijk vergist. Er moet zo verschrikkelijk veel gebeuren. We willen aan het nieuwe pand toch een eigen signatuur geven. En bovendien wil ik per se dat de gezelligheid blijft. In een groot gebouw is dat wellicht wat moeilijk te realiseren, maar ons gaat dat lukken. Daarom zijn alle medewerkers erbij betrokken. Iedereen heeft wel ideeën en die zijn soms erg verrassend. Het gaat echt iets bijzonders wor den.” En daar komen dan dus ook nog de werkzaamheden bij die voortvloeien uit het be stuurslidmaatschap van de SMC. „Inderdaad erg druk allemaal, maar het geeft toch veel voldoe ning. De club is heel stimule rend. Eigenlijk net als in ons be drijf. En dan doe je het toch graag.” 1 PaulWinrow Engeland ATV World 350 2 Peter Laan België KTM EML 540 3 Mare Turner Engeland RST Kawasaki 570 4 Alex Brusselers Boxtel VLS KTM 540 5 Sergio Gilli Italië Yamaha 350 6 Rene Andersson Denemarken Kawasaki F 560 7 Arno van Delft Elshout EML KTM 500 8 Joost van Delft Elshout EML KTM 580 9 Wim van Delft Elshout EML KTM 580 10 Stefan Haessendonckx België EML KTM 540 11 Ingo ten Vregelaar Delden EML Zabel 700 12 Jesper Rosling Zweden Yamaha B 350 13 Mario Jochum Duitsland 14 Gerhard Knörzer Duitsland Zabel 685 15 William Minderhout Rotterdam Suzuki 500 16 Sean Hayward Engeland Yamaha B 350 verkrijgen en die producten kunnen ook weer worden afge voerd. Er wordt namelijk ge zorgd voor voldoende goed ge outilleerde toiletten. tegen zeggen, maar wie blijven er dan over om evenementen te organiseren en om clubs te be sturen. Ik kom nogal eens bij sportverenigingen en sportieve evenementen en ik ben iedere keer weer verbaasd over het en thousiasme van die vele vrijwilli gers die er voor boel draaien de blijft. Het is dus ook een stukje idealisme.” Spijt heeft Mare er tot heden nog beslist niet van gehad. „Tot nu toe bevalt het me uitstekend. Ik ben ge woon in een rijdende trein ge stapt, want de organisatie steekt prima in elkaar. En bovendien betreft het een hele leuke groep mensen. De sfeer is perfect.” Het nieuwe bestuurslid heeft zelf een sportieve inslag. In het verleden zeilde en surfte Mare veel en soms probeert hij wat tijd vrij te maken voor een pot je tennis. Maar zijn hart ligt bij de snelheidssporten. „Maar dan moet het wel vier wielen heb ben.” Mare Oosterman is een fervent karter. „Dat is een prachtsport, die ik enthousiast beoefen. Ik doe ook mee aan kampioenschappen.” Als hij even tijd heeft is hij te vinden bij de racewedstrijden op het circuit van Zandvoort. Een eventuele terugkeer van de Formule I in Zandvoort zal hij dan ook onge twijfeld met veel vreugde be groeten. In zijn takenpakket in het stich tingsbe stuur zitten de pr- en sponsorza- ken, alsme de het ’randge- beuren’. „In het eerste jaar is het wat aftas ten. Komend weekeinde ben ik er voor het eerst echt bij. Ik geef mijn ogen en oren dan goed de kost. Het is namelijk wel de be doeling dat ik een toegevoegde waarde heb.” Met Oosterman Opel, het be drijf van Mare Oosterman aan de Thorbeckestraat, gaat het overigens voortreffelijk. „De au tomarkt is heel dynamisch. Ons een soepeler en nog veiliger gang van zaken te kunnen reali seren. leder jaar leren we wat dat betreft weer wat. Het gaat steeds gestructureerder. Ande re organisatoren staan elke keer weer versteld over de ma nier waarop het er bij ons aan toe gaat. Op zondag om 19.00 uur is to- Overigens heeft de aanpassing van het circuit er niet toe geleid dat de snelheid eruit is. Op sommige stukken halen de cou reurs een snelheid van zo’n honderdzestig kilometer.” - i

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2000 | | pagina 29