Marc Oosterman laat zich strikken
als bestuurslid van de stichting
Stunts in pauze
K Kawasaki
Gouden groep vrijwilligers
zorgt voor perfect verloop
Deelnemers Supermotard
Medewerking van bedrijven op
industrieterrein is onontbeerlijk
ERM0TARD
Marcel van den Berg
lijkt onverwoestbaar
Entree nog steeds gratis
Toiletten aanwezig
lernationale
POWERPRODUCTS
Heggenscharen
JG
’Ik heb het heel
erg druk, maar je
kan toch niet overal
nee tegen zeggen’
Inters (Prestige Klasse)
International quads
Yamaha 350
Opstapklasse
-
e kinderattracties
I
i
r
4
Mare Oosterman is nieuw in het
bestuur van SMC.
taal niet meer te zien dat enke
le uren daarvoor een grote
wedstrijd plaatsvond. Dat is
werkelijk geweldig.
We zitten met negen man in
het bestuur, maar zonder die
trouwe vrijwilligers zouden we
absoluut nergens zijn. We kun
nen lezen en schrijven met die
mensen.”
strijdleiding even administratief
orde op zaken kan stellen.
De toeschouwers hoeven zich
1 Ron van der Horst ZEVENHOVEN
Kawasaki 250
2 Erik van Loon Hapert
KTM 360
3 Gert Bakkers Middelbeers
Kawasaki 250
4 Marcel van den Berg
ALPHEN AAN DEN RIJN
KTM 630
5 Wil Bakkers Middelbeers
Honda 250
6 Hans van Ouwerkerk Oss
Husqvarna 600
7 Bart van den Broek Middelbeers
Honda 500
8 Ron Mayenburg De Kwakel
Yamaha
9 Kees Box Bladel
KTM 380
10 Sicco Hermsen Woudenberg
Kawasaki 250
11 Thieleman Pullen Drunen
KTM 600
12 Paul Collombon Den Bosch
Husqvarna 600
14 Patrick van der Heyden Eersel
Husqvarna 600
15 Chris Beek Uden
Honda 500
16 Ben van der Geest Zoeterwoude
KTM 610
17 Marco van Wolven BODEGRAVEN
Yamaha 600
18 Frank David van Beers Rotterdam
Husqvarna 600
19 Roy Duis Hapert
Honda 500
20 Peter de Laat Bladel
Honda 500
21 Eric Kok België
Honda 250
22 Johan Verdonkschot Wessem
Honda 500
23 Vincent Rosbergen Rotterdam
KTM 600
24 Philippe Martin België
KTM 520
25 Eric van Stiphout Schijndel
Honda 250
25 Jeremy Fontaine België
Yamaha 426
26 Patrick Hanquet België
Yamaha 426
27 Sander Sonmerisik Rotterdam
Honda 500
28 Fronno Koning BODEGRAVEN
Kawasaki 500
17 Jeroen Allaert België
Yamaha B 350
18 Timmy Voorjans België
EML 600
19 Jean Claude Gillet België
Honda 250
20 Michael Weyandt Duitsland
RST Zabel 700
38 Reimer Söhl Duitsland
Yamaha 400
45 Thomas Waier Duitsland
Yamaha 350
46 Dirk Nickel Duitsland
VLS KTM 560
48 Mike Voorjans België
KTM 560
68 Arjo van den Beemt Rozenburg
EML Honda 500
2 Eric Delannoy België
Honda 500
3 Thierry Gottfroid België
Honda 500
4 Harald Ott Duitsland
Kawasaki 580
5 Gerald Delepine België
Honda 650
6 Rudy Versteeg Uden
Honda 500
7 Marco Wenzlaw Duitsland
Honda 500
8 Dirk Blask Duitsland
Honda 500
9 Jens Hilbrands Duitsland
Husqvarna 575
10 Nicolas Delporte België
Kawasaki 500
I I Claudy Georges België
Honda 500
14 Ramon Spruit Bergschenhoek
Kawasaki 500
15 Adrie Spierings Heesch
Honda 500
16 Kyro Verstraeten Echt
Yamaha 500
17 Oliver Springer Duitsland
KTM MTH 700
18 Roger Gysi Zwitserland
KTM 520
19 Urs Hunziker Zwitserland
HPS KTM 550
21 Michael Sommer Duitsland
KTM 660
30 Romuald Herman België
Honda 500
29 Jeroen van der Ven Oirschot
KTM 620
30 Ron Gijzen Castricum
KTM Duke 600
31 Freddy van Geffen Uden
Honda XR 600
32 Harold Edelkoort Tiel
Yamaha TT 600
33 Steafan van der Heijden Uden
Kawasaki 500
34 Leon Klijn Elshout
KTM 620
34 Rick den Ouden Veenendaal
Honda 500
35 Tony Bosman Beuningen
Honda 500
36 Edwin van Laarhoven Haarsteeg
KTM 300
37 John Lejeune België
KTM 380
38 Eckhard Wilkenhöner Duitsland
KTM 620
321 Walter Emanuel België
Yamaha 400
toch een drempel. We wer
ken echter met een begro
ting van zo’n anderhalve ton
en dat geld moet toch er
gens vandaan komen. Geluk
kig zijn we er weer in ge
slaagd de begroting sluitend
te krijgen. Daarnaast ver
wachten we door middel
van een grote loterij het no
dige binnen te halen. Zo’n
evenement, helemaal gratis,
dat is toch uniek, lijkt me
zo.”
Stichtingsvoorzitter Jos Ver
kerk: „We beschikken over een
groep mensen waar we van op
aan kunnen. Aan eigen belang
wordt tijdens de Supermotard
niet gedacht.
Dit jaar werken we meer met
portofoons. Ook bij de over
steekplaatsen hebben we een
en ander aangepast ten einde
zend wat sommige heren op de
motor kunnen. De bekendste
op dat gebied is de Duitser
Meik Appel. Vanwege verplich
tingen elders is hij dit jaar he
laas niet van de partij. Maar er
zijn genoeg collega’s die even
eens uitermate handig zijn en
van een geintje houden. Zij zul
len zich graag even uitleven.
Op zondag 29 oktober wordt
van 14.30 tot 15.00 uur een
korte pauze gehouden.
De heren rijders kunnen zich
dan even prepareren op de
tweede heat, terwijl de wed-
Aan alles wordt gedacht om het
de bezoekers zo aangenaam
mogelijk te maken.Voor het he
le gezin is er volop vertier. Eten
en drinken is in grote mate te
Een evenement als de Super
motard kent een groot aantal
medewerkers. Op vrijwillige
basis staat al sinds jaar en dag
een grote groep trouwe men
sen paraat om voor een goed
verloop te zorgen. Het meest
belangrijk daarbij is de zorg
voor de veiligheid. Veiligheid
staat boven alles.
dan echter niet te vervelen. Dat
behoeft sowieso niet, want er
valt genoeg te beleven op en
rond het circuit. In de pauze
zullen enkele topcoureurs het
publiek vermaken met diverse
stunts. Het is absoluut verba-
eenmaal een tijd waarop je
moet besluiten om te stop
pen”, meldde de succesvolle
coureur destijds.
Wie staat er zondag in de Op-
stapklasse aan de start van de
Supermotard? Juist, Marcel van
den Berg.
klagen. Begrip voor de situatie
van de bedrijven is er van onze
kant zeker ook.Wij zijn immers
ook ondernemers en daarom
kunnen we ons goed inleven. Na
goed overleg hebben we het cir
cuit wat aangepast en de tijden
een beetje veranderd. Zo zijn
we er weer uitgekomen. De he
le autoboulevard blijft nu voor
het verkeer bereikbaar. Ook bij
een bedrijf als Dirk van den
Broek is het op zaterdag knap
levendig. Dat leek op moeilijk
heden te stuiten, maar met Dirk
van den Broek valt altijd con-
Het parcours is ten opzichte
van voorgaande jaren enigszins
gewijzigd. De lengte van het tra
ject bleef gehandhaafd op onge
veer tweeduizend driehonderd
meter. „Dat vereist altijd het no
dige denkwerk”, verklaart SMC-
bestuurslid Marianne Hebbink.
„Vooral op zaterdag wordt er in
sommige bedrijven nog ge
werkt. Dat geldt met name voor
de bedrijven aan de autoboule
vard. Een goede samenwerking
is dan ook onontbeerlijk en ik
moet zeggen dat we over begrip
en medewerking niet mogen
Ten opzichte van vorig jaar heeft het bestuur één wijziging on
dergaan. Er ging niemand weg, maar er diende zich wel een
nieuw lid aan. Mare Oosterman, directeur van Oosterman Au
to BV, is bereid gevonden in het bestuur van de Stichting Mo
torcross Zevenhoven plaats te nemen.
Mare: „Vorig jaar was ik als za
kenrelatie uitgenodigd om
eens een kijkje te komen
nemen. De bedoeling was
om even een uurtje ta
gaan, maar ik vond het
allemaal zo spectacu
lair dat ik de hele dag
gebleven ben. In de
vip-tent ben ik maar
even geweest, de
hele dag heb ik naar
de wedstrijden en
de demonstraties
gekeken. Kennelijk
hadden enkele be
stuursleden door dat
het me er wel beviel,
want vervolgens ben ik
gevraagd om plaats te
nemen in het bestuur.”
„Ik ben al vaker gevraagd
voor dergelijke zaken, maar
steeds hield ik de boot af omdat
ik er eigenlijk absoluut geen tijd
voor heb. We hebben een druk
bedrijf en zitten midden in een
nieuwbouw.Toch heb ik me deze
keer laten strikken. Voor het
eerst. Je kan nou wel overal nee
zorgen dat de
Importeur: TECHNISCH HANDELSBUREAU JEEGEE
Curieweg 6a
2408 BZ ALPHEN AAN DEN RIJN
tel.: 0172-432850, fax: 0172-435836
structief te praten. We houden
rekening met elkaar. Het eindre
sultaat is dat we zelfs een deel
van het terrein van dat concern
mogen gebruiken. En daar zijn
we natuurlijk heel blij mee.”
Vorig jaar werd aangekon-
digd dat de entree vanaf
2000 niet meer gratis zou
zijn. Besloten is toch daar
van af te zien. Ook nu mag
iedereen helemaal voor niks
naar het spektakel komen
kijken.
Voorzitter Jos Verkerk: „We
zijn van mening dat ieder
een, dus ook hele gezinnen,
moeten kunnen meegenie
ten. Het heffen van entree
betekent dan in veel gevallen
Voor aanvang van de Supermo
tard in oktober I997 vertelde
de toen negenendertigjarige Al-
phenaar Marcel van den Berg
dat het zijn laatste officiële
wedstrijd zou worden.
„Na zo veel jaar vind ik het
welletjes geweest. Er komt nu
huidige pand is al jaren veel te
klein. We knappen echt uit de
behuizing. Daarom zijn we nu
een nieuw bedrijf aan het bou
wen in Molenwetering. De cou
reurs rijden er zaterdag en zon
dag bijna doorheen. Ik heb het
daar verschrikkelijk druk mee.
De bedoeling is dat we medio
2001 verhuizen. Toen ik die da
tum hoorde, dacht ik, dat is nog
een eind weg. Maar daarin heb ik
me behoorlijk vergist. Er moet
zo verschrikkelijk veel gebeuren.
We willen aan het nieuwe pand
toch een eigen signatuur geven.
En bovendien wil ik per se dat
de gezelligheid blijft. In een
groot gebouw is dat wellicht wat
moeilijk te realiseren, maar ons
gaat dat lukken.
Daarom zijn alle medewerkers
erbij betrokken.
Iedereen heeft wel ideeën en die
zijn soms erg verrassend. Het
gaat echt iets bijzonders wor
den.” En daar komen dan dus
ook nog de werkzaamheden bij
die voortvloeien uit het be
stuurslidmaatschap van de SMC.
„Inderdaad erg druk allemaal,
maar het geeft toch veel voldoe
ning. De club is heel stimule
rend. Eigenlijk net als in ons be
drijf. En dan doe je het toch
graag.”
1 PaulWinrow Engeland
ATV World 350
2 Peter Laan België KTM
EML 540
3 Mare Turner Engeland
RST Kawasaki 570
4 Alex Brusselers Boxtel
VLS KTM 540
5 Sergio Gilli Italië
Yamaha 350
6 Rene Andersson Denemarken
Kawasaki F 560
7 Arno van Delft Elshout
EML KTM 500
8 Joost van Delft Elshout
EML KTM 580
9 Wim van Delft Elshout
EML KTM 580
10 Stefan Haessendonckx België
EML KTM 540
11 Ingo ten Vregelaar Delden
EML Zabel 700
12 Jesper Rosling Zweden
Yamaha B 350
13 Mario Jochum Duitsland
14 Gerhard Knörzer Duitsland
Zabel 685
15 William Minderhout Rotterdam
Suzuki 500
16 Sean Hayward Engeland
Yamaha B 350
verkrijgen en die producten
kunnen ook weer worden afge
voerd. Er wordt namelijk ge
zorgd voor voldoende goed ge
outilleerde toiletten.
tegen zeggen, maar wie blijven
er dan over om evenementen te
organiseren en om clubs te be
sturen. Ik kom nogal eens bij
sportverenigingen en sportieve
evenementen en ik ben iedere
keer weer verbaasd over het en
thousiasme van die vele vrijwilli
gers die er voor
boel draaien
de blijft. Het
is dus ook
een stukje
idealisme.”
Spijt heeft
Mare er tot
heden nog
beslist niet
van gehad. „Tot nu toe bevalt
het me uitstekend. Ik ben ge
woon in een rijdende trein ge
stapt, want de organisatie steekt
prima in elkaar. En bovendien
betreft het een hele leuke groep
mensen. De sfeer is perfect.”
Het nieuwe bestuurslid heeft
zelf een sportieve inslag. In het
verleden zeilde en surfte Mare
veel en soms probeert hij wat
tijd vrij te maken voor een pot
je tennis. Maar zijn hart ligt bij
de snelheidssporten. „Maar dan
moet het wel vier wielen heb
ben.” Mare Oosterman is een
fervent karter. „Dat is een
prachtsport, die ik enthousiast
beoefen. Ik doe ook mee aan
kampioenschappen.” Als hij even
tijd heeft is hij te vinden bij de
racewedstrijden op het circuit
van Zandvoort. Een eventuele
terugkeer van de Formule I in
Zandvoort zal hij dan ook onge
twijfeld met veel vreugde be
groeten. In zijn takenpakket in
het stich
tingsbe
stuur zitten
de pr- en
sponsorza-
ken, alsme
de het
’randge-
beuren’. „In
het eerste jaar is het wat aftas
ten. Komend weekeinde ben ik
er voor het eerst echt bij. Ik geef
mijn ogen en oren dan goed de
kost. Het is namelijk wel de be
doeling dat ik een toegevoegde
waarde heb.”
Met Oosterman Opel, het be
drijf van Mare Oosterman aan
de Thorbeckestraat, gaat het
overigens voortreffelijk. „De au
tomarkt is heel dynamisch. Ons
een soepeler en nog veiliger
gang van zaken te kunnen reali
seren. leder jaar leren we wat
dat betreft weer wat. Het gaat
steeds gestructureerder. Ande
re organisatoren staan elke
keer weer versteld over de ma
nier waarop het er bij ons aan
toe gaat.
Op zondag om 19.00 uur is to-
Overigens heeft de aanpassing
van het circuit er niet toe geleid
dat de snelheid eruit is. Op
sommige stukken halen de cou
reurs een snelheid van zo’n
honderdzestig kilometer.”
- i