I Strenge regels en eisen Ron van der Horst favoriet Zorg voor het milieu Marianne Hebbink garandeert weer veel spektakel en show Parcours Colofon Wil van der Laan bouwt zelf quads I Buntsma werkt altijd mee wim'haï WAY* A X waaraan moet worden voldaan. A sportieve inslag, maar met de motorsport zelf heeft hij niet niet veroorloven. We moeten het dan ook hebben van spon sors, want extra inkomsten zijn er door het ontbreken van kas sa’s niet.” Moeite om een uitgebreid en kwalitatief uitstekend deelne mersveld aan de start te krijgen heeft Hebbink allerminst. „Enke le jaren geleden moesten we nog leuren om Nederlandse rij ders in de baan te krijgen.Te genwoordig staat half Nederland bij ons op de stoep met het ver zoek om mee te mogen doen. Het feit dat de rijders in de rij staan om te kunnen deelnemen is te danken aan de formule die SMC Zevenhoven als organisa tor heeft ontwikkeld. De drang om eikaars krachten te kunnen meten op hoge snel heid schijnt een ambitie t zijn van veel motorbezitters.Velen betreuren het dan ook dat er niet meer van deze wedstrijden in ons land georganiseerd wor den. In een groot aantal landen worden wel met veel succes Su- permotards gehouden. Vaste lo caties zijn daarvoor niet nood zakelijk. Het gebruik van een industrieterrein, alsmede een sorberend matje worden aan gebracht. Dat is verplicht. En ui teraard moet de boel zo netjes mogelijk blijven. Veertig afval bakken worden op en rond het wedstrijdterrein geplaatst, als mede een reuzencontainer. De afvalbakken worden door de medewerkers regelmatig ge leegd in de grote container. Want waar het netjes is blijft het doorgaans netjes. En waar het een troep is, door bijvoor beeld overlopende afvalbakken, wordt de troep steeds groter. Uiteraard hoopt de organisatie in deze ook op de medewer king van het publiek. zo veel. Toch zal de SMC nim mer een vergeefs beroep op hem doen. „Het is een goede manier om Alphen te promoten”, vindt hij. ven heel veel belang hecht aan een perfecte organisatie liegt die begroting er niet om. Op een aspect als de veiligheid van de deelnemers en het publiek bij voorbeeld wordt absoluut niet beknibbeld. Dat kunnen we ons Het parcours van de Su- permotard wordt uitgezet in industriegebied Molen wetering. Er wordt gere den over de A. van Leeu- wenhoekweg, Flemingweg, Röntgenweg, Keplerweg en Boerhaavelaan. Wie aan quads denkt, denkt aan Wil van der Laan. In deze tak van de motorsport was de Ter Aarder vele jaren lang een hele grote. Dat is hij nog steeds, maar nu niet meer als wedstrijdrijder. Wil van der Laan zou ongetwijfeld nog met de beste coureurs kunnen meekomen, maar hij heeft er geen tijd meer voor. Tegenwoordig bouwt hij, onder de be drijfsnaam HeLa Sales Service zelf quads, die bestemd zijn voor de racerij. Door zijn enor me ervaring weet Wil exact waaraan een goe de quad moet voldoen. Eind vorig jaar werd het eerste exemplaar afgele verd. Het was het resul taat van veel experimen teren. De betere coureurs staan in de rij om'een quad van HeLa te mogen afnemen. En dat lijkt niet meer dan logisch, of in ieder geval verstandig. onverhard gedeelte, zijn vol doende. Het enige wat voor een organisatie dan nog belangrijk is, is het veilig maken van het tra ject.” Het zijn overigens niet alleen de Nederlandse rijders die graag in Alphen rijden. Ook de interna tionale top weet de weg naar Alphen te vinden. Onder meer de Duitser Harald Ott is van de partij. Hij werd in 1998 en 1999 Europees kampioen. En dan is er natuurlijk ook weer de populai re Belgische duivelskunstenaar Thierry Godfroid. Hebbink: „Dit tweetal zal met een aantal andere uiterst behen dige rijders tijdens de presenta tie weer de meest wonderlijke capriolen uithalen.” Het aantrekken van sponsors blijkt steeds moeilijker te wor den. „En daar moeten we het toch van hebben” zegt Hebbink. „Daarom zijn we ook zo blij dat Van Luinen Containerbouw weer bereid gevonden is om als hoofdsponsor te fungeren.Van Luinen is heel belangrijk voor ons. Zonder de inbreng van dat bedrijf konden we het wel ver geten.” Tijdens de wedstrijd wordt met betrekking tot de veilig heid gewerkt met vlaggen. Als een gele vlag omhoog wordt gehouden, zonder er mee te Deze extra Supermotard krant wordt door Rijn en Gouwe BV vervaardigd in opdracht van De Stichting Motorcross Zevenhoven. De krant wordt verspreid in de regio in een oplage van 154.000 exemplaren. Samenstelling en redactie: Theo van Egmond en Marianne Hebbink. Teksten:Theo van Egmond. Fotografie: Walter Planije. nummer vijftien. In Alphen is dat met name van belang voor de quadrijders, want voor hen gaat het om de laatste en be- Ze verwacht weer heel van het evenement dat op 28 en 29 oktober op industrieter rein Molenwetering wordt gehouden. Die locatie vormt op nieuw het decor voor volop gezellig heid, hoge snelhe den, brullende mo toren, gierende banden, opmerke lijke acceleraties, geurend rubber, spectaculaire ach tervolgingen en veel toeschouwers. „Zo was het in ieder geval vorig jaar” herinnert maar liefst tienduizend bezoe kers op het evenement af. Uit de vele reacties die onze mede werkers vernamen hebben ze genoten. Daarom reken ik dit jaar op nog meer toeschouwers. Zij die er in 1999 waren komen volgens mij gegarandeerd terug. Overigens heeft iedereen gratis toegang, dus van een drempel is geen sprake. Als er zo veel be zoekers zijn is de ambiance al gauw voortreffelijk.Veel mensen betekent nou eenmaal veel sfeer. Op eigen belang zijn we als stichting niet uit. We proberen ieder jaar weer zonder het hef fen van entree de begroting slui tend te krijgen. En als je als Marianne Hebbink zich Stichting Motorcross Zevenho- vol trots. Er kwamen Ron van der Horst uit Zevenhoven behoort tot de grote favorieten voor de overwinning in de Opstap- klasse. Gelet op zijn prestaties in de achterliggende jaren kan nie mand om die favorietenrol heen. Het Alphense parcours blijkt de op 13 oktober eenendertig jaar ge worden Van der Horst uitstekend te liggen. In 1995 kwam Ron als derde over de finish, in de laatste twee edities, Sinds 1995 rijd ik in Alphen mee met een speciale motor. Dat is een motor die uitermate geschikt is voor het rijden op asfalt. Uiteraard hoop ik voor de derde keer eerste te worden. Daar ga ik helemaal voor.” Of Ron van der Horst die trilogie inderdaad kan realiseren zal aan staande zondag duidelijk worden. Eenvoudig zal het niet zijn, want de concurrentie is enorm. „Wie niet komt kijken mist wat”, is de mening van Marianne Hebbink. „Het wordt weer erg leuk en bijzonder attractief. Er gaat veel gebeuren.” De organisatie van een Super motard kan niet een beetje aanrommelen. Het betreft een officiële wedstrijd, waarbij alle regels van het Koninklijk Ne derlands Motorsport Verbond (KNMV) en de internationale motorsportfederatie (FIM) stringent moeten worden na geleefd. De motoren worden zaterdag morgen aan een strenge techni sche keuring onderworpen. De wedstrijden staan open voor alle types solo- en quadmoto- ren met een één- of tweecilin- dermotor van 125 tot 1000 cc. Het circuit in Alphen is onge veer achttienhonderd meter lang. Zo’n tien procent daarvan is onverhard. Een rijder mag maximaal twee machines ter keuring aanbieden. Dat moet hij persoonlijk doen, in motor- tenue en met helm. Want ook de helm en de kleding moeten aan Wie vandaag de dag een mo torcross organiseert krijgt met steeds meer organisatorische facetten te maken. Vooral de milieu-aspecten wegen zwaar. Zo moet beslist voorkomen dat olie en benzine worden ge morst. Onder elke motor moet in dat verband een speciaal ab- die van 1997 en 1999 werd hij als winnaar afgevlagd. „In 1990 ben ik voor het eerst gaan crossen”, herinnert de Zevenhove naar zich. „Een jaar later sloot ik me aan bij het Koninklijk Nederlands Motor sport Verbond (KNMV) en ging ik in de klasse Nationaal rijden. De Supermotard in Alphen vind ik heel leuk. Het grootste deel is ver hard en dat is mijn specialiteit. Een van de drijvende krachten achter de organisatie van de Supermotard in Alphen is Marianne Hebbink. Marianne loopt al heel veel jaren mee in de crosswereld en kent alle coureurs met naam en toenaam. Alleen om haar een plezier te doen komen de heren al naar Alphen. Als een motor niet door de eerste geluidskeuring komt kan deze nog eenmaal ter keuring bepaalde eisen voldoen, worden aangeboden. De quads Speciaal gelet wordt op het dienen voorzien te zijn van een eventueel morsen van vloei- startonderbreker. En uiteraard stof, zoals olie en benzine. De worden ook aan de banden organisatie verplicht de deelne- speciale eisen gesteld, mers gebruik te maken van een speciale milieumat. De deelne mers worden allemaal voorzien van een vuilniszak, opdat het rennerskwartier schoon blijft. Bijzonder wordt ook gelet op zwaaien, betekent dat dat de het geproduceerde geluid. Er snelheid aangepast moet wor- zijn maximale geluidsgrenzen, den omdat er kans op gevaar is. Opletten dus. Als met een gele Een van de vele bedrijven die alle medewerking verlenen aan de Supermotard is Buntsma Autoschade aan de A. van Leeuwenhoekweg. Anton Buntsma heeft een vlag wordt gezwaaid is inhalen ten strengste verboden. De renners moeten er rekening mee houden dat een stopteken kan worden gegeven. Bij het slissende wedstrijd om de Eu- hanteren van een blauwe vlag ropese titels, betreft het een signaal dat een deelnemer gepasseerd wordt door een rijder met een ronde voorsprong. De winnaar krijgt twintig pun ten, de nummers twee, drie, vier en vijf zijn goed voor re spectievelijk zeventien, vijftien, dertien en elf punten. Het sche ma loopt vervolgens steeds met één punt af tot en met de I «o Fr I 4

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2000 | | pagina 31