I
Strenge regels en eisen
Ron van der Horst favoriet
Zorg voor het milieu
Marianne Hebbink garandeert
weer veel spektakel en show
Parcours
Colofon
Wil van der
Laan bouwt
zelf quads
I
Buntsma werkt
altijd mee
wim'haï
WAY*
A
X
waaraan moet worden voldaan.
A
sportieve inslag, maar met de
motorsport zelf heeft hij niet
niet veroorloven. We moeten
het dan ook hebben van spon
sors, want extra inkomsten zijn
er door het ontbreken van kas
sa’s niet.”
Moeite om een uitgebreid en
kwalitatief uitstekend deelne
mersveld aan de start te krijgen
heeft Hebbink allerminst. „Enke
le jaren geleden moesten we
nog leuren om Nederlandse rij
ders in de baan te krijgen.Te
genwoordig staat half Nederland
bij ons op de stoep met het ver
zoek om mee te mogen doen.
Het feit dat de rijders in de rij
staan om te kunnen deelnemen
is te danken aan de formule die
SMC Zevenhoven als organisa
tor heeft ontwikkeld.
De drang om eikaars krachten
te kunnen meten op hoge snel
heid schijnt een ambitie t zijn
van veel motorbezitters.Velen
betreuren het dan ook dat er
niet meer van deze wedstrijden
in ons land georganiseerd wor
den. In een groot aantal landen
worden wel met veel succes Su-
permotards gehouden. Vaste lo
caties zijn daarvoor niet nood
zakelijk. Het gebruik van een
industrieterrein, alsmede een
sorberend matje worden aan
gebracht. Dat is verplicht. En ui
teraard moet de boel zo netjes
mogelijk blijven. Veertig afval
bakken worden op en rond het
wedstrijdterrein geplaatst, als
mede een reuzencontainer.
De afvalbakken worden door
de medewerkers regelmatig ge
leegd in de grote container.
Want waar het netjes is blijft
het doorgaans netjes. En waar
het een troep is, door bijvoor
beeld overlopende afvalbakken,
wordt de troep steeds groter.
Uiteraard hoopt de organisatie
in deze ook op de medewer
king van het publiek.
zo veel. Toch zal de SMC nim
mer een vergeefs beroep op
hem doen.
„Het is een goede manier om
Alphen te promoten”, vindt
hij.
ven heel veel belang hecht aan
een perfecte organisatie liegt die
begroting er niet om. Op een
aspect als de veiligheid van de
deelnemers en het publiek bij
voorbeeld wordt absoluut niet
beknibbeld. Dat kunnen we ons
Het parcours van de Su-
permotard wordt uitgezet
in industriegebied Molen
wetering. Er wordt gere
den over de A. van Leeu-
wenhoekweg, Flemingweg,
Röntgenweg, Keplerweg
en Boerhaavelaan.
Wie aan quads denkt,
denkt aan Wil van der
Laan. In deze tak van de
motorsport was de Ter
Aarder vele jaren lang
een hele grote. Dat is hij
nog steeds, maar nu niet
meer als wedstrijdrijder.
Wil van der Laan zou
ongetwijfeld nog met de
beste coureurs kunnen
meekomen, maar hij
heeft er geen tijd meer
voor. Tegenwoordig
bouwt hij, onder de be
drijfsnaam HeLa Sales
Service zelf quads, die
bestemd zijn voor de
racerij. Door zijn enor
me ervaring weet Wil
exact waaraan een goe
de quad moet voldoen.
Eind vorig jaar werd het
eerste exemplaar afgele
verd. Het was het resul
taat van veel experimen
teren. De betere
coureurs staan in de rij
om'een quad van HeLa
te mogen afnemen. En
dat lijkt niet meer dan
logisch, of in ieder geval
verstandig.
onverhard gedeelte, zijn vol
doende. Het enige wat voor een
organisatie dan nog belangrijk is,
is het veilig maken van het tra
ject.”
Het zijn overigens niet alleen de
Nederlandse rijders die graag in
Alphen rijden. Ook de interna
tionale top weet de weg naar
Alphen te vinden. Onder meer
de Duitser Harald Ott is van de
partij. Hij werd in 1998 en 1999
Europees kampioen. En dan is er
natuurlijk ook weer de populai
re Belgische duivelskunstenaar
Thierry Godfroid.
Hebbink: „Dit tweetal zal met
een aantal andere uiterst behen
dige rijders tijdens de presenta
tie weer de meest wonderlijke
capriolen uithalen.”
Het aantrekken van sponsors
blijkt steeds moeilijker te wor
den. „En daar moeten we het
toch van hebben” zegt Hebbink.
„Daarom zijn we ook zo blij dat
Van Luinen Containerbouw
weer bereid gevonden is om als
hoofdsponsor te fungeren.Van
Luinen is heel belangrijk voor
ons. Zonder de inbreng van dat
bedrijf konden we het wel ver
geten.”
Tijdens de wedstrijd wordt
met betrekking tot de veilig
heid gewerkt met vlaggen. Als
een gele vlag omhoog wordt
gehouden, zonder er mee te
Deze extra Supermotard
krant wordt door Rijn en
Gouwe BV vervaardigd in
opdracht van De Stichting
Motorcross Zevenhoven.
De krant wordt verspreid
in de regio in een oplage
van 154.000 exemplaren.
Samenstelling en redactie:
Theo van Egmond
en Marianne Hebbink.
Teksten:Theo van Egmond.
Fotografie: Walter Planije.
nummer vijftien. In Alphen is
dat met name van belang voor
de quadrijders, want voor hen
gaat het om de laatste en be-
Ze verwacht weer heel van het
evenement dat op 28 en 29
oktober op industrieter
rein Molenwetering
wordt gehouden. Die
locatie vormt op
nieuw het decor
voor volop gezellig
heid, hoge snelhe
den, brullende mo
toren, gierende
banden, opmerke
lijke acceleraties,
geurend rubber,
spectaculaire ach
tervolgingen en veel
toeschouwers. „Zo
was het in ieder geval
vorig jaar” herinnert
maar liefst tienduizend bezoe
kers op het evenement af. Uit
de vele reacties die onze mede
werkers vernamen hebben ze
genoten. Daarom reken ik dit
jaar op nog meer toeschouwers.
Zij die er in 1999 waren komen
volgens mij gegarandeerd terug.
Overigens heeft iedereen gratis
toegang, dus van een drempel is
geen sprake. Als er zo veel be
zoekers zijn is de ambiance al
gauw voortreffelijk.Veel mensen
betekent nou eenmaal veel sfeer.
Op eigen belang zijn we als
stichting niet uit. We proberen
ieder jaar weer zonder het hef
fen van entree de begroting slui
tend te krijgen. En als je als
Marianne Hebbink zich Stichting Motorcross Zevenho-
vol trots. Er kwamen
Ron van der Horst uit Zevenhoven
behoort tot de grote favorieten
voor de overwinning in de Opstap-
klasse. Gelet op zijn prestaties in
de achterliggende jaren kan nie
mand om die favorietenrol heen.
Het Alphense parcours blijkt de op
13 oktober eenendertig jaar ge
worden Van der Horst uitstekend
te liggen.
In 1995 kwam Ron als derde over
de finish, in de laatste twee edities,
Sinds 1995 rijd ik in Alphen mee
met een speciale motor. Dat is een
motor die uitermate geschikt is
voor het rijden op asfalt. Uiteraard
hoop ik voor de derde keer eerste
te worden. Daar ga ik helemaal
voor.”
Of Ron van der Horst die trilogie
inderdaad kan realiseren zal aan
staande zondag duidelijk worden.
Eenvoudig zal het niet zijn, want de
concurrentie is enorm.
„Wie niet komt kijken
mist wat”, is de mening
van Marianne Hebbink. „Het
wordt weer erg leuk en bijzonder
attractief. Er gaat veel gebeuren.”
De organisatie van een Super
motard kan niet een beetje
aanrommelen. Het betreft een
officiële wedstrijd, waarbij alle
regels van het Koninklijk Ne
derlands Motorsport Verbond
(KNMV) en de internationale
motorsportfederatie (FIM)
stringent moeten worden na
geleefd.
De motoren worden zaterdag
morgen aan een strenge techni
sche keuring onderworpen. De
wedstrijden staan open voor
alle types solo- en quadmoto-
ren met een één- of tweecilin-
dermotor van 125 tot 1000 cc.
Het circuit in Alphen is onge
veer achttienhonderd meter
lang. Zo’n tien procent daarvan
is onverhard. Een rijder mag
maximaal twee machines ter
keuring aanbieden. Dat moet
hij persoonlijk doen, in motor-
tenue en met helm. Want ook
de helm en de kleding moeten
aan
Wie vandaag de dag een mo
torcross organiseert krijgt met
steeds meer organisatorische
facetten te maken. Vooral de
milieu-aspecten wegen zwaar.
Zo moet beslist voorkomen
dat olie en benzine worden ge
morst. Onder elke motor moet
in dat verband een speciaal ab-
die van 1997 en 1999 werd hij als
winnaar afgevlagd.
„In 1990 ben ik voor het eerst gaan
crossen”, herinnert de Zevenhove
naar zich.
„Een jaar later sloot ik me aan bij
het Koninklijk Nederlands Motor
sport Verbond (KNMV) en ging ik
in de klasse Nationaal rijden. De
Supermotard in Alphen vind ik
heel leuk. Het grootste deel is ver
hard en dat is mijn specialiteit.
Een van de drijvende krachten achter de organisatie van de
Supermotard in Alphen is Marianne Hebbink. Marianne loopt
al heel veel jaren mee in de crosswereld en kent alle coureurs
met naam en toenaam. Alleen om haar een plezier te doen
komen de heren al naar Alphen.
Als een motor niet door de
eerste geluidskeuring komt kan
deze nog eenmaal ter keuring
bepaalde eisen voldoen, worden aangeboden. De quads
Speciaal gelet wordt op het dienen voorzien te zijn van een
eventueel morsen van vloei- startonderbreker. En uiteraard
stof, zoals olie en benzine. De worden ook aan de banden
organisatie verplicht de deelne- speciale eisen gesteld,
mers gebruik te maken van een
speciale milieumat. De deelne
mers worden allemaal voorzien
van een vuilniszak, opdat het
rennerskwartier schoon blijft.
Bijzonder wordt ook gelet op zwaaien, betekent dat dat de
het geproduceerde geluid. Er snelheid aangepast moet wor-
zijn maximale geluidsgrenzen, den omdat er kans op gevaar is.
Opletten dus. Als met een gele
Een van de vele bedrijven die
alle medewerking verlenen aan
de Supermotard is Buntsma
Autoschade aan de A. van
Leeuwenhoekweg.
Anton Buntsma heeft een
vlag wordt gezwaaid is inhalen
ten strengste verboden. De
renners moeten er rekening
mee houden dat een stopteken
kan worden gegeven. Bij het slissende wedstrijd om de Eu-
hanteren van een blauwe vlag ropese titels,
betreft het een signaal dat een
deelnemer gepasseerd wordt
door een rijder met een ronde
voorsprong.
De winnaar krijgt twintig pun
ten, de nummers twee, drie,
vier en vijf zijn goed voor re
spectievelijk zeventien, vijftien,
dertien en elf punten. Het sche
ma loopt vervolgens steeds
met één punt af tot en met de
I
«o
Fr I
4