zaterdag 27 oktober zondag 28 oktober Supermotard kampioenschap Voorlopig wedstrijd program ma Supermotard Alphen a/d Rijn 27 28 oktober 2001 ■I Internationals I nt. n at. Quadklasse 12,30 10,00 - Opstapklasse 17,00 België België België België V V V 12,45 uur 13.10 uur 13,40 uur 14.10 uur 9,30 uur 9,55 uur 10,20 uur 10.45 uur 11,15 uur 11.45 uur 15,00 15,25 15,55 16,25 12,30 - 12,55 - 13,20 - 13,45 - 14,10 - 12,50 13,15 13,40 14,05 14,30 uur uur uur uur uur uur uur uur uur eerste heat 8 ronden 10 ronden 12 ronden 14 ronden 9 ronden 9 ronden 9 ronden 8 ronden 10 ronden 17 min 17 min. 17 min 17 min 17 min. 17 min I 2 3 4 5 6 7 8 9 10 II 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 61 I 2 3 4 5 6 7 8 9 10 II 12 14 15 16 17 20 61 99 Engeland 2 3 4 5 6 7 8 9 10 II 12 13 14 15 16 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 65 66 121 Yamaha Banshee 14,30 pauze uur uur uur uur 15,25 - 15,45 I I technische keuring uur België België 6 ronden 12,35 uur officiële opening België prijsuitreiking binnen 5 minuten na laatste finish van de inters uur België kwalificatie kwalificatie kwalificatie tijdtraining tijdtraining herkansing tweede heat tweede heat tweede heat tweede heat eerste heat eerste heat eerste heat I e vrije training I e vrije training I e vrije training I e vrije training I e vrije training niet gekwalificeerden opstapklasse opstapklasse gekwalificeerden quads inters opstapklasse opstapklasse opstapklasse quads inters opstapklasse opstapklasse opstapklasse quads inters gekwalificeerden 12 ronden 14 ronden rijnummers I t/m 20 rijnummers 21 t/m 40 rijnummers vanaf 41 25 minuten 25 minuten rijnummers I t/m 20 rijnummers 21 t/m 40 rijnummers vanaf 41 17 min 17 min rijnummers I t/m 20 rijnummers 21 t/m 40 rijnummers vanaf 41 17 min 17 min Thierry Godfroid Eric Delannoy Rudy Versteeg Ron van der Horst Ramon Spruit Gerald D*elepine Grant Hacking Christophe Bertrand Frederic Fiorentino Eric Jacquet Michael Paul Gclaudy Georges Jens Hilbrands Christophe Grün Dean Hemmings Pope Tr evor Leighton Heigh Tamonis Aurelijus Eric Bougelet Marcel v.d. Berg Bart van den Broek Wil Bakkers Ron Mayenburg Bob Barten Eric van Loon Gert Bakkers Roy Duis Paul Collombon Harold Edelkoort Rick den Ouden Hugo Janssens Fronno Koning Marc Volders Paul Mooyman Christian v.d. Velden Marcel de Winter Thieleman Pullen Ben v.d. Geest Henry van Belkom Fred van Geffen Roland Ultee Rene Satink Peter Tappen Leon Desar Lester Windhouwer Mario den Hertog Andre Spierings Arjan Looy Björn Robben Eric van Stiphout Jeroen v.d. Ven At Maasen Marc van Veenendaal Peter Den Hartigh Rein Oue Manuel Pattijn Andre Scharlo Dennis Decker Lennart Duijvelaar Mark Verkuijlen Peter de Laat Chris van Beek Jaco Mollen Sander Sonmezisik Antwan Verbruggen Maarten de Jong Hombertus Groenveld Feike Admiraal Freddy Raymaekers Andrew de Kroon Twan van Driel Ronny Anthoni Patrick den Biggelaar Bjorn Daneel Frank David, van Beers Rene Kraan Lex van Dijk Gijs van Duin Marc Janssens Yawkon van Lieshout Edwin van Laarhoven Hans Beekveld Walter Emanuel Kaunus Jambes Alphena/d Rijn Middelbeers Middelbeers De Kwakel Heeswijk Dinther Hapert Middelbeers Hapert Den Bosch Tiel Veenendaal Haacht Bodegraven Ham Nootdorp Drunen Obdam Drunen Zoeterwoude Berkel Enschot Uden Amstelhoek Borne Venlo Venlo Zaandijk Bergschenhoek Heesch Uithoorn Berkel Enschot Schijndel Oirschot Alphena/d Rijn Leiderdorp Lienden Kuressaare St.Amands Maasbommel Maastricht Alphena/d Rijn Zeeland Bladel Uden Obbicht Rotterdam Zeeland Brantgum Hallum Hallum Lummen Haghorst Rhenen Schilde Made Bodegraven Rotterdam Leimuiden Kudelstaart Rijswijk Keerbergen Veghel Haarsteeg Heeswijk Dinther Hoegaarden Sambreville Ressaix Denée Bieges Mettet Trappenkamp Dison Bordon Fareham, Hampshire Chainrux Ransart Uden Zevenhoven Bergschenhoek Haccourt Genk Wokingham Berkshire Harrogate Chester-le-street Elshout Elshout Ysseisteyn Delden Boxtel Heppen Rozenburg Maaseik Rhaunen Simmertal Halle-Zoersel Noorden Elshout Torino Freudenberg Rotterdam Eben Emael Hlieden Werchter Freudenberg West Mailing Bastogne Ashford Amay België België Estland België België Engeland België België België België België Duitsland België Engeland Engeland Engeland Lithouwen Spanje België Engeland Engeland België Duitsland Duitsland België Italië Duitsland België Duitsland Engeland België Engeland België veel minder intensief qua or ganisatie.” Desondanks vond Marianne Hebbink het de hoogste tijd dat er ook in Ne derland wat moest gebeuren in deze nog betrekkelijk jonge sport. „Ik heb een aantal ge sprekken gehad met de KNMV met als resultaat een KNMV-cup, voorafgaande aan bijvoorbeeld een open Neder lands kampioenschap. Want dat is dan de volgende stap.” De competitie geldt overigens voor rijders met een Euro-li- centie, waardoor ook buiten landers mee kunnen doen. De Nederlandse rijders met een dergelijke licentie kunnen ook in het buitenland rijden. Heb bink wil nog wel duidelijk ma ken dat de SMC ’gewoon’ een organisatiebestuur is die één van de wedstrijden voor haar rekening neemt. „Los daarvan ben ik coördinator van deze competitie en zoek ik daar voor bijvoorbeeld een spon sor etc.” In mei dit jaar organiseerde Marianne Hebbink het EK Su permotard in Venray. Ook in 2002, maar dan in juni, zal de ’grote kracht’ van SMC de or ganisatie van het evenement voor haar rekening nemen. Is een dergelijke wedstrijd ook in Alphen mogelijk? „Dat is moeilijk, omdat het circuit niet voldoet aan de eisen die aan het EK worden gesteld. Die kans is dan ook niet echt groot”, moet ze bekennen. Een Nederlands kampioen schap evenwel zal het logische gevolg worden van de KNMV- Cup.Wat dat betreft is Heb bink optimistischer. „Ik twijfel er niet aan dat het NK er komt in Alphen, mits het orga nisatorisch mogelijk blijft om op deze locatie te blijven rij den. Dat wordt namelijk elk jaar moeilijker in verband met nieuwbouw, bedrijven die be reikbaar moeten zijn om wel ke reden dan ook. Je mag best weten dat het ons heel wat zorgen baart voordat we alles weer rond hebben.” Twee be drijven wil ze met name noe men. „Zo is er de grandioze Peter Laan Mare Turner John Ellis Paul Winrow Joost van Delft Arno van Delft Joe Maessen Ingo ten Vregelaar Alex Brusseiers Stefan Haesendockx Arjo v.d. Beemt Timrny Voorjans Thomas Waier Dirk Nickel Jeroen Alleart Laurens Burgstad Wirn van Delft Sergio Gilli Andlreas Ohrendorf William Minderhout Guy Meertens Willy Bens Eddy s'Jongers Michael Weyandt Paddy Thorne Sean Gillet Richard Waters Denis Ruleau KTM 640 Honda 500 Honda 250 KTM LC4 KTM 520 KTM 600 Kawasaki 250 Honda 500 Husqvarna 600 Yamaha TT600 Suzuki DRZ 400 Husqvarna 600 Kawasaki 500 Husqvarna 610 Honda 500 Honda CR 560 Honda XR 600 KTM 600 KTM 610 Honda 500 Honda XR 600 Yamaha 250 KTM 620 LC Yamaha 400 Honda 250 VOR 500 Kawasaki 250 Husqvarna 600 Husqvarna 600 KTM 600 Honda XR 600 KTM 620 KTM 660 KTM 250 Husqvarna 600 Husqvarna Husaberg 650 Husqvarna 610 Honda CR 250 KTM Honda 250 Honda 500 Honda 500 Husaberg 600 Honda 500 Honda 500 Honda 500 Husqvarna 610 Husqvarna 610 Husqvarna 570 KTM 620 KTM 600 Husqvarna 570 Kawasaki 250 Honda 500 Husqvarna 600 KTM 520 Husaberg 600 Honda 500 Hysqvarna 600 Yamaha 400 KTM 300 KTM 520 Yamaha 500 Kawasaki 500 Husqvarna 600 KTM 660 KTM 780 Kawasaki 500 Honda 650 KTM Husaberg 650 Husqvarna 570 Husaberg 600 Husqvarna 600 Honda 500 Husqvarna 600 Kawasaki 500 Husqvarna 600 KTM 520 Bracken KTM 520 Husqvarna 570 VORRC 530 EML/KTM 580 Kawasaki 540 RST Zabel 500 ATV World Yamaha EML/KTM 580 KTM/WDS 580 KTM W-tec 540 VLS KTM 560 EML/KTM 540 VLS Yamaha 426 EML/KTM 500 Yamaha 409 KTM 560 Yamaha 350 VLS Yamaha 400 EML/KTM 540 CT 650 Yamaha 350 Suzuki 500 Honda 560 Yamaha Banshee 560 RST Zabel 700 KTM 540 Kawasaki 500 Kawasaki 500 VLS KTM 500 In navolging van vrijwel alle andere sporten krijgt ook Su permotard een heuse compe titie. Met ingang van 2002 gaat in een serie van vijf wedstrij den gestreden worden om de KNMV-cup. Een initiatief van, vooral, Marianne Hebbink. De vice-voorzitter van de Stich ting Motorcross Zevenhoven (SMC) voerde enkele gesprek ken met de Koninklijke Ne derlandse Motorsport Vereni ging. „Het blijkt namelijk dat er in Nederland door de jaren heen toch wel belangstelling van de rijders is om meerdere wedstrijden te kunnen rijden”, vertelt Hebbink. Tot nu toe werd vaak een motorfiets klaargemaakt voor die ene wedstrijd in Alphen. Gebleken is dat zowel deelne mers als publiek, die het alle maal meegemaakt hebben, voor een vervolg zijn. Op dit moment kunnen rijders al vrij frequent trainen op kartbanen in Veldhoven en Emmercom- pascum op de kartbaan. „Hier door groeit het aantal poten tiële supermotardrijders weer.” In 1993 werd in Berghem de eerste supermotard verreden. Daarna kwamen er wedstrij den in Alphen en Heerlen. „Daarom ben ik van mening dat er een bodem moet zijn voor een kampioenschap”, al dus Hebbink, die wel laat we ten dat alles niet eenvoudig is. „Berghem heeft vergunning- technisch moeten afhaken, maar als ze dat weer rond kunnen krijgen wordt daar ze ker weer een supermotard verreden. Heerlen had zowel vergunning- als organisatiepro blemen.Want er komt nogal wat bij kijken als je dat op een industrieterrein wilt realise ren. Een bestaande baan is opstapklasse opstapklasse opstapklasse quads inters opstapklasse niet aut. gekwalificeerden 2e vrije training 2e vrije training 2e vrije training 2e vrije training 2e vrije training i einde zaterdagprogramma niet gekwalificeerden opstapklasse opstapklasse quads inters 15,00- 15,20 uur 15,50 - 16,10 16,15 - 16,35 16,40 - 17,00 17,00 uur medewerking van Dirk van de Broek, die ons toestemming geeft om over zijn terrein te rijden. Anders hebben we de mogelijkheid al niet meer om het hier te doen. En ook niet te vergeten Ten Berge coatings. Zij stellen hun kanti ne beschikbaar voor onze VIP’s, waardoor men het ge voel heeft in een ereloge te zitten.” Hoe hoog de wedstrijden in Alphen worden aangeslagen ten op zichte van andere plaatsen is moeilijk in te schat ten. „In Nederland heb je geen vergelijkingsmateriaal en in België en Duitsland zijn er kampioenschappen. Onze wedstrijd is maar een op zich zelf staande wedstrijd, maar de rijders komen altijd graag. ’Alphen’ kent gezelligheid, is goed georganiseerd en belof tes worden waargemaakt en dat is bijvoorbeeld in België nog wel eens een probleem. Het niveau van de internatio nale rijders is hoog. Hier ver schijnen coureurs aan de start die in de top 5 van het EK rij den.” Dat Alphen een vaste plaats op de kalender heeft gekregen is het logische gevolg van het jaarlijks kiezen van hetzelfde weekeinde. „Voor ons is dat het vierde weekein de in oktober. Het risico be staat dat je een echte zware herfstdag krijgt, maar in juli of begin september kan het ook flink regenen. Dat hebben we gezien.” Dat Alphen inmiddels een begrip is geworden, is wel de verdienste van de SMC. Marianne Hebbink: „Een be grip word je alleen als je kunt zorgen dat alles klopt: de or ganisatie voor rijders, voor pu bliek en voor medewerkers. En ik denk dat we staan voor wat we zeggen te zijn.”

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2001 | | pagina 25