zaterdag 27 oktober
zondag 28 oktober
Supermotard kampioenschap
Voorlopig wedstrijd program ma
Supermotard Alphen a/d Rijn
27 28 oktober 2001
■I
Internationals
I nt. n at. Quadklasse
12,30
10,00 -
Opstapklasse
17,00
België
België
België
België
V
V
V
12,45 uur
13.10 uur
13,40 uur
14.10 uur
9,30 uur
9,55 uur
10,20 uur
10.45 uur
11,15 uur
11.45 uur
15,00
15,25
15,55
16,25
12,30 -
12,55 -
13,20 -
13,45 -
14,10 -
12,50
13,15
13,40
14,05
14,30
uur
uur
uur
uur
uur
uur
uur
uur
uur
eerste heat
8 ronden
10 ronden
12 ronden
14 ronden
9 ronden
9 ronden
9 ronden
8 ronden
10 ronden
17 min
17 min.
17 min
17 min
17 min.
17 min
I
2
3
4
5
6
7
8
9
10
II
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
61
I
2
3
4
5
6
7
8
9
10
II
12
14
15
16
17
20
61
99
Engeland
2
3
4
5
6
7
8
9
10
II
12
13
14
15
16
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
65
66
121
Yamaha Banshee
14,30 pauze
uur
uur
uur
uur
15,25 - 15,45
I I
technische keuring
uur
België
België
6 ronden
12,35 uur
officiële opening
België
prijsuitreiking
binnen 5 minuten na laatste finish van de inters
uur
België
kwalificatie
kwalificatie
kwalificatie
tijdtraining
tijdtraining
herkansing
tweede heat
tweede heat
tweede heat
tweede heat
eerste heat
eerste heat
eerste heat
I e vrije training
I e vrije training
I e vrije training
I e vrije training
I e vrije training
niet gekwalificeerden opstapklasse
opstapklasse gekwalificeerden
quads
inters
opstapklasse
opstapklasse
opstapklasse
quads
inters
opstapklasse
opstapklasse
opstapklasse
quads
inters
gekwalificeerden
12 ronden
14 ronden
rijnummers I t/m 20
rijnummers 21 t/m 40
rijnummers vanaf 41
25 minuten
25 minuten
rijnummers I t/m 20
rijnummers 21 t/m 40
rijnummers vanaf 41
17 min
17 min
rijnummers I t/m 20
rijnummers 21 t/m 40
rijnummers vanaf 41
17 min
17 min
Thierry Godfroid
Eric Delannoy
Rudy Versteeg
Ron van der Horst
Ramon Spruit
Gerald D*elepine
Grant Hacking
Christophe Bertrand
Frederic Fiorentino
Eric Jacquet
Michael Paul
Gclaudy Georges
Jens Hilbrands
Christophe Grün
Dean Hemmings
Pope Tr evor
Leighton Heigh
Tamonis Aurelijus
Eric Bougelet
Marcel v.d. Berg
Bart van den Broek
Wil Bakkers
Ron Mayenburg
Bob Barten
Eric van Loon
Gert Bakkers
Roy Duis
Paul Collombon
Harold Edelkoort
Rick den Ouden
Hugo Janssens
Fronno Koning
Marc Volders
Paul Mooyman
Christian v.d. Velden
Marcel de Winter
Thieleman Pullen
Ben v.d. Geest
Henry van Belkom
Fred van Geffen
Roland Ultee
Rene Satink
Peter Tappen
Leon Desar
Lester Windhouwer
Mario den Hertog
Andre Spierings
Arjan Looy
Björn Robben
Eric van Stiphout
Jeroen v.d. Ven
At Maasen
Marc van Veenendaal
Peter Den Hartigh
Rein Oue
Manuel Pattijn
Andre Scharlo
Dennis Decker
Lennart Duijvelaar
Mark Verkuijlen
Peter de Laat
Chris van Beek
Jaco Mollen
Sander Sonmezisik
Antwan Verbruggen
Maarten de Jong
Hombertus Groenveld
Feike Admiraal
Freddy Raymaekers
Andrew de Kroon
Twan van Driel
Ronny Anthoni
Patrick den Biggelaar
Bjorn Daneel
Frank David, van Beers
Rene Kraan
Lex van Dijk
Gijs van Duin
Marc Janssens
Yawkon van Lieshout
Edwin van Laarhoven
Hans Beekveld
Walter Emanuel
Kaunus
Jambes
Alphena/d Rijn
Middelbeers
Middelbeers
De Kwakel
Heeswijk Dinther
Hapert
Middelbeers
Hapert
Den Bosch
Tiel
Veenendaal
Haacht
Bodegraven
Ham
Nootdorp
Drunen
Obdam
Drunen
Zoeterwoude
Berkel Enschot
Uden
Amstelhoek
Borne
Venlo
Venlo
Zaandijk
Bergschenhoek
Heesch
Uithoorn
Berkel Enschot
Schijndel
Oirschot
Alphena/d Rijn
Leiderdorp
Lienden
Kuressaare
St.Amands
Maasbommel
Maastricht
Alphena/d Rijn
Zeeland
Bladel
Uden
Obbicht
Rotterdam
Zeeland
Brantgum
Hallum
Hallum
Lummen
Haghorst
Rhenen
Schilde
Made
Bodegraven
Rotterdam
Leimuiden
Kudelstaart
Rijswijk
Keerbergen
Veghel
Haarsteeg
Heeswijk Dinther
Hoegaarden
Sambreville
Ressaix
Denée
Bieges
Mettet
Trappenkamp
Dison
Bordon
Fareham, Hampshire
Chainrux
Ransart
Uden
Zevenhoven
Bergschenhoek
Haccourt
Genk
Wokingham Berkshire
Harrogate
Chester-le-street
Elshout
Elshout
Ysseisteyn
Delden
Boxtel
Heppen
Rozenburg
Maaseik
Rhaunen
Simmertal
Halle-Zoersel
Noorden
Elshout
Torino
Freudenberg
Rotterdam
Eben Emael
Hlieden
Werchter
Freudenberg
West Mailing
Bastogne
Ashford
Amay
België
België
Estland
België
België
Engeland
België
België
België
België
België
Duitsland
België
Engeland
Engeland
Engeland
Lithouwen
Spanje
België
Engeland
Engeland
België
Duitsland
Duitsland
België
Italië
Duitsland
België
Duitsland
Engeland
België
Engeland
België
veel minder intensief qua or
ganisatie.” Desondanks vond
Marianne Hebbink het de
hoogste tijd dat er ook in Ne
derland wat moest gebeuren
in deze nog betrekkelijk jonge
sport. „Ik heb een aantal ge
sprekken gehad met de
KNMV met als resultaat een
KNMV-cup, voorafgaande aan
bijvoorbeeld een open Neder
lands kampioenschap. Want
dat is dan de volgende stap.”
De competitie geldt overigens
voor rijders met een Euro-li-
centie, waardoor ook buiten
landers mee kunnen doen. De
Nederlandse rijders met een
dergelijke licentie kunnen ook
in het buitenland rijden. Heb
bink wil nog wel duidelijk ma
ken dat de SMC ’gewoon’ een
organisatiebestuur is die één
van de wedstrijden voor haar
rekening neemt. „Los daarvan
ben ik coördinator van deze
competitie en zoek ik daar
voor bijvoorbeeld een spon
sor etc.”
In mei dit jaar organiseerde
Marianne Hebbink het EK Su
permotard in Venray. Ook in
2002, maar dan in juni, zal de
’grote kracht’ van SMC de or
ganisatie van het evenement
voor haar rekening nemen. Is
een dergelijke wedstrijd ook
in Alphen mogelijk? „Dat is
moeilijk, omdat het circuit niet
voldoet aan de eisen die aan
het EK worden gesteld. Die
kans is dan ook niet echt
groot”, moet ze bekennen.
Een Nederlands kampioen
schap evenwel zal het logische
gevolg worden van de KNMV-
Cup.Wat dat betreft is Heb
bink optimistischer. „Ik twijfel
er niet aan dat het NK er
komt in Alphen, mits het orga
nisatorisch mogelijk blijft om
op deze locatie te blijven rij
den. Dat wordt namelijk elk
jaar moeilijker in verband met
nieuwbouw, bedrijven die be
reikbaar moeten zijn om wel
ke reden dan ook. Je mag best
weten dat het ons heel wat
zorgen baart voordat we alles
weer rond hebben.” Twee be
drijven wil ze met name noe
men. „Zo is er de grandioze
Peter Laan
Mare Turner
John Ellis
Paul Winrow
Joost van Delft
Arno van Delft
Joe Maessen
Ingo ten Vregelaar
Alex Brusseiers
Stefan Haesendockx
Arjo v.d. Beemt
Timrny Voorjans
Thomas Waier
Dirk Nickel
Jeroen Alleart
Laurens Burgstad
Wirn van Delft
Sergio Gilli
Andlreas Ohrendorf
William Minderhout
Guy Meertens
Willy Bens
Eddy s'Jongers
Michael Weyandt
Paddy Thorne
Sean Gillet
Richard Waters
Denis Ruleau
KTM 640
Honda 500
Honda 250
KTM LC4
KTM 520
KTM 600
Kawasaki 250
Honda 500
Husqvarna 600
Yamaha TT600
Suzuki DRZ 400
Husqvarna 600
Kawasaki 500
Husqvarna 610
Honda 500
Honda CR 560
Honda XR 600
KTM 600
KTM 610
Honda 500
Honda XR 600
Yamaha 250
KTM 620 LC
Yamaha 400
Honda 250
VOR 500
Kawasaki 250
Husqvarna 600
Husqvarna 600
KTM 600
Honda XR 600
KTM 620
KTM 660
KTM 250
Husqvarna 600
Husqvarna
Husaberg 650
Husqvarna 610
Honda CR 250
KTM
Honda 250
Honda 500
Honda 500
Husaberg 600
Honda 500
Honda 500
Honda 500
Husqvarna 610
Husqvarna 610
Husqvarna 570
KTM 620
KTM 600
Husqvarna 570
Kawasaki 250
Honda 500
Husqvarna 600
KTM 520
Husaberg 600
Honda 500
Hysqvarna 600
Yamaha 400
KTM 300
KTM 520
Yamaha 500
Kawasaki 500
Husqvarna 600
KTM 660
KTM 780
Kawasaki 500
Honda 650
KTM
Husaberg 650
Husqvarna 570
Husaberg 600
Husqvarna 600
Honda 500
Husqvarna 600
Kawasaki 500
Husqvarna 600
KTM 520
Bracken KTM 520
Husqvarna 570
VORRC 530
EML/KTM 580
Kawasaki 540
RST Zabel 500
ATV World Yamaha
EML/KTM 580
KTM/WDS 580
KTM
W-tec 540
VLS KTM 560
EML/KTM 540
VLS Yamaha 426
EML/KTM 500
Yamaha 409
KTM 560
Yamaha 350
VLS Yamaha 400
EML/KTM 540
CT 650
Yamaha 350
Suzuki 500
Honda 560
Yamaha Banshee 560
RST Zabel 700
KTM 540
Kawasaki 500
Kawasaki 500
VLS KTM 500
In navolging van vrijwel alle
andere sporten krijgt ook Su
permotard een heuse compe
titie. Met ingang van 2002 gaat
in een serie van vijf wedstrij
den gestreden worden om de
KNMV-cup. Een initiatief van,
vooral, Marianne Hebbink. De
vice-voorzitter van de Stich
ting Motorcross Zevenhoven
(SMC) voerde enkele gesprek
ken met de Koninklijke Ne
derlandse Motorsport Vereni
ging. „Het blijkt namelijk dat
er in Nederland door de jaren
heen toch wel belangstelling
van de rijders is om meerdere
wedstrijden te kunnen rijden”,
vertelt Hebbink.
Tot nu toe werd vaak een
motorfiets klaargemaakt voor
die ene wedstrijd in Alphen.
Gebleken is dat zowel deelne
mers als publiek, die het alle
maal meegemaakt hebben,
voor een vervolg zijn. Op dit
moment kunnen rijders al vrij
frequent trainen op kartbanen
in Veldhoven en Emmercom-
pascum op de kartbaan. „Hier
door groeit het aantal poten
tiële supermotardrijders
weer.”
In 1993 werd in Berghem de
eerste supermotard verreden.
Daarna kwamen er wedstrij
den in Alphen en Heerlen.
„Daarom ben ik van mening
dat er een bodem moet zijn
voor een kampioenschap”, al
dus Hebbink, die wel laat we
ten dat alles niet eenvoudig is.
„Berghem heeft vergunning-
technisch moeten afhaken,
maar als ze dat weer rond
kunnen krijgen wordt daar ze
ker weer een supermotard
verreden. Heerlen had zowel
vergunning- als organisatiepro
blemen.Want er komt nogal
wat bij kijken als je dat op een
industrieterrein wilt realise
ren. Een bestaande baan is
opstapklasse
opstapklasse
opstapklasse
quads
inters
opstapklasse niet aut. gekwalificeerden
2e vrije training
2e vrije training
2e vrije training
2e vrije training
2e vrije training i
einde zaterdagprogramma
niet gekwalificeerden opstapklasse
opstapklasse
quads
inters
15,00- 15,20 uur
15,50 - 16,10
16,15 - 16,35
16,40 - 17,00
17,00 uur
medewerking van Dirk van de
Broek, die ons toestemming
geeft om over zijn terrein te
rijden. Anders hebben we de
mogelijkheid al niet meer om
het hier te doen. En ook niet
te vergeten Ten Berge
coatings. Zij stellen hun kanti
ne beschikbaar voor onze
VIP’s, waardoor men het ge
voel heeft in een ereloge te
zitten.”
Hoe hoog de wedstrijden in
Alphen worden aangeslagen
ten op zichte van andere
plaatsen is moeilijk in te schat
ten. „In Nederland heb je geen
vergelijkingsmateriaal en in
België en Duitsland zijn er
kampioenschappen. Onze
wedstrijd is maar een op zich
zelf staande wedstrijd, maar
de rijders komen altijd graag.
’Alphen’ kent gezelligheid, is
goed georganiseerd en belof
tes worden waargemaakt en
dat is bijvoorbeeld in België
nog wel eens een probleem.
Het niveau van de internatio
nale rijders is hoog. Hier ver
schijnen coureurs aan de start
die in de top 5 van het EK rij
den.” Dat Alphen een vaste
plaats op de kalender heeft
gekregen is het logische gevolg
van het jaarlijks kiezen van
hetzelfde weekeinde. „Voor
ons is dat het vierde weekein
de in oktober. Het risico be
staat dat je een echte zware
herfstdag krijgt, maar in juli of
begin september kan het ook
flink regenen. Dat hebben we
gezien.” Dat Alphen inmiddels
een begrip is geworden, is wel
de verdienste van de SMC.
Marianne Hebbink: „Een be
grip word je alleen als je kunt
zorgen dat alles klopt: de or
ganisatie voor rijders, voor pu
bliek en voor medewerkers.
En ik denk dat we staan voor
wat we zeggen te zijn.”