Marc Oosterman: Ze hebben Raam&Deur nu ook actief in Wie wordt de Stoppiekoning? Wild card voor Ron van der Horst twee eigenlijk twee wielen te weinig Alphen aan den Rijn en omstreken Wat is het geheim van dit spektakelstuk? L A Comfortabel wonen Krachtenbundeling I Alphen aan den Rijn, tel.: 0172 - 47 42 41 Nieuw team in Alphen Meer informatie Unieke werkwijzen Geen eenvoudige opgave reklameatelier Ms - - •^<1 F RACING PARTS n I I Wie op zoek gaat naar dit soort producten, zal merken dat het Wie denkt dat Jos Ver kerk na het ‘afscheid’ van Hans Verkerk Keukens over zeeën van tijd be schikt, heeft het mis. „Dat valt wel mee”, be weert hij. „Ik ben niet al leen voorzitter van de SMC, maar ook van de Cascarvieten. Na de ver koop van de zaak heb ik maar twee maanden thuis gezeten. Daarna ben ik een nieuwe ‘busi ness’ gestart in ramen, deuren, kozijnen, trappen en dakkapellen. Een fan tastisch bedrijf (Raam&Deur) dat nu twee flilialen heeft in Beuningen, waar het hoofdkantoor is, en Heerenveen. Ik werk in middels al door heel Ne derland, dus een ieder die iets van onze pro- dukten nodig heeft kan mij ‘dag en nacht’ bellen. Dit bedrijf zal de komen de jaren uitgroeien tot consumenten-marktlei- der op dit gebied”, is de stellige overtuiging van Jos Verkerk. re in Beuningen bij Nijmegen ge opend met maar liefst 700 vier kante meter winkelruimte. Bin nen 5 jaar wil Raam&Deur met circa 25 vestigingen landelijke dekking bereiken. Vanzelfsprekend is de toe gang weer gratis.Toch wordt het ieder jaar moeilijker om de begro ting sluitend te krijgen. „Het blijkt steeds lastiger sponsors te krijgen, voor al een goede hoofdspon sor”, weet Jos Verkerk. „Maar we hebben heel veel jaarlijkse trouwe sponsors die onder toe voeging van een hoofd sponsor voldoende zijn.” Marianne Hebbink. „Uit België komt in ieder geval Frédéric Fi orentino, die ook hierin is ge specialiseerd. Een wheely op je voorwiel, terwijl je dus remt, is echt iets waar elke toeschou wer vol bewondering naar staat te kijken.” Oosterman zijn ’contract’ als bestuurslid verlengd. Zijn de buut is hem tenslotte uitste kend bevallen. „Het spektakel viel me vorig jaar opnieuw op. Vooral de grote hoeveelheid toeschouwers. Deze supermo- tard is een stoer evenement.” „Wat me het meest is bijgeble ven? Dat is niet zo moeilijk. De inzet van iedereen en dan met name van al die vrijwilligers in zo’n weekeinde. En, niet te ver geten, de onverwacht gezellige zaterdagavond in de feesttent!’ Op de valreep is door de KNMV een wildcard uitge deeld. Ron van der Horst uit Zevenhoven mag a.s. weekend in de klasse "Inter nationals" starten. Als win naar van de Supermotard van 2000 en 1999 heeft de KNMV gemeend dat hij een start in de klasse van de toppers wel verdiend heeft. Ron van der Horst toonde zich erg verheugd met deze beslissing, daar het uitgeven van int.nat. daglicenties door de KNMV niet voor ieder een weggelegd is. Mede met het oog op volgend jaar elkaar ook tijdens de vrije uren te ont moeten in een andere omgeving.” Hyva Nederland BV, een jong bedrijf van ruim twintig jaar, is een bij de moeder (Hyva Holding BV) inwonende dochter. Naast het pand aan de Ondernemingsweg, waar in totaal zo’n 170 mensen werken, zijn er reparatievestigingen in Barendrecht en Veenendaal. Omdat Nederland geen echt produktieland is van kippende trailers en aanhangwagens - bijna alles wordt geïm porteerd vanuit België, Duitsland en Frankrijk - is het aantal cylinders wat in Nederland wordt verkocht beperkt. „On geveer 700 stuks van de in totaal 30.000 die door Hyva gefabriceerd worden.” De kerncompetentie van Hyva is het bie den van transportoplossingen aan de klanten. Dat uit zich in vier productgroe pen. Hydraulische kipinstallaties; teles- coop-cilinders en wetkit-compo- nenten. Hyva-Lift; haakarmsystemen en portaalalarmsystemen. •Hydraulic Floor Systems; hydrauli sche laad/los-vloeren. Kennis Machinefabriek; rollen kra- hoopt hij door deelname in de klasse van de gerouti neerde rijders ervaring op te doen om voor het vol gende seizoen te kunnen beslissen of hij in alle super- motardwedstrijden zou wil len komen. Door deze wijziging van van der Horst blijft het start- nummer I in de opstapklas- se leeg, want die was voor hem weggelegd, maar zal hij nu onder startnummer 4 uitkomen bij de inters. Dit nummer was vrijgekomen nadat de Duitser Harald Ott moest afzeggen. Raam&Deur heeft met de kennis en expertise van 2500 medewer kers uit de Doorwin-bedrijven een echte troef in handen. Zo worden bijvoorbeeld buitendeu ren met een vernuftig lasersys- teem ingemeten, waardoor de fabriek in staat is de deur exact op maat te maken. Daardoor is het mogelijk om de deuren van uit de fabriek compleet afgelakt en zonder enig schaafwerk te monteren bij de klant.. „Zoals iedere dochter heeft Hyva Neder land een aanvullend pakket van produk- ten. Bij de keuze van deze produkten is één overweging van belang: de produkten moeten hun toepassing vinden in de transportmiddelenbranche”, vertelt Briai- re. Inmiddels is Hyva over de hele wereld bekend. „Van de Noord- tot de Zuidpool en van Oost naar West.” Verder zijn er produktiebedrijven buiten Nederland in Brazilië en India gevestigd. Op het gebied van telescopische enkelwerkende cilin ders ten behoeve van kipperopbouwen is Hyva wereld-marktleider. „Ondanks dat Hyva in de hele wereld bekend is, willen wij ons bedrijf ook graag in de regio pre- senteren.Vaak wordt er naar bedrijfsge bouwen gekeken zonder dat mensen er enig idee van hebben wat voor soort be drijf er achter schuil haat. Het is toch ei genlijk te gek voor woorden dat mensen uit Thailand, Australië en Zuid Amerika wel het bedrijf kennen, maar mensen uit Ter Aar of Boskoop niet. Ook bij de wer ving van personeel is dit heel be langrijk.” Hyva BV, onbekend in de regio? Dat zal na de Supermotard wel veranderd zijn! Na een schoorvoetende overstap van motorcross naar Supermotard heeft de Stichting SMC over publieke belangstelling niet te klagen. In ‘no-ti- me’ zijn de wedstrijden razend populair gewor den en steeg het bezoe kersaantal van I500 naar zo’n slordige 10.000! „Maar het is dan ook veel attractiever, sneller en flitsende”, noemt voorzitter Jos Verkerk de toverwoorden op. „Mo torcrossers bouwen met liefde aan het eind van het seizoen hun motor om naar Supermotard, omdat ze het ‘spelletje’ heel erg leuk vinden om te doen. Als ze durven tenminste! werd het duidelijk: Meik is nog steeds de onbetwiste Stoppie koning. Met zijn KTM 380 rem de hij met een snelheid van 160 kilometer per uur een stoppie van 162 meter. „Ik ben druk be zig om Meik Appel weer naar Alphen te laten komen”, zegt Sinds oktober is Raam&Deur ook actief in Alphen a/d Rijn. Raam&Deur is een nieuwe wink elformule in Nederland, waar de consument terecht kan voor een compleet aanbod van maatwerk deuren, kozijnen en aanverwante producten van a-kwaliteit voor een betaalbare prijs. Bovendien krijgt men een betrouwbaar ad vies op maat. Twee jaar geleden maakte Oos terman voor het eerst kennis met supermotard. „Ik raakte meteen enthousiast over de ge- zellgheid, het enorme spektakel en de sfeer.” Vooral het enthou siasme van de organisatie en het bestuur vielen hem op. Toen hem werd gevraagd deel te gaan uitmaken van het be stuur, had Oosterman nauwe lijks bedenktijd nodig. „Volgens mij zat dat ook al helemaal in het scenario van Jos Verkerk”, geeft hij de voorzitter de weest wie het zogenaamde Stoppie-record (een wheely op je voorwiel!) op zijn naam mocht schrijven. De Fransman Jean-Pierre Goy werd de laatste tijd genoemd als opvolger van ‘Stoppie-koning’ Meik Appel. Je- vindt deze tak van sport ge woon mooi. Die mensen ko men ook niet primair als mo torliefhebber of als kenner. Nee, zij vinden dit evenement dig was.” SMC startte op een keer per jaar fantastisch.” Verkerk denkt verder dat veel is te danken aan de kracht van niet eenvoudig was om een ge schikte locatie te vinden. Onze ervaring was toen nog niet zo groot dat we meteen wisten wat voor een parcours er no- een circuit nabij de recycling. „Dat bleek achteraf te smal en het kon veiliger”, herinnert Verkerk zich. Een intensieve speurtocht leidde naar Archeon. „Wij wa ren zo goed als rond om de wedstrijden op het parkeerter rein te houden, maar tegen die plannen kwamen protesten van omwonenden. Op het laatste moment moesten we het eve nement schrappen.” Opnieuw moest de organisatie op zoek naar een nieuwe plek. Dat werd uiteindelijk het industriegebied in Molenwetering. „Maar ook dat ging niet vanzelf. We heb ben de nodige gesprekken moeten voeren met bedrijven, ook vanwege het milieu. Maar omdat Supermotard voor ne gentig procent op asfalt, wat voormalige vloeistof dicht is, plaatsvindt hebben wij iedereen kunnen Enige lef kan Hyva BV niet worden ont zegd. Het Alphense bedrijf in hydraulische laad- en lossystemen voor de transportin dustrie heeft zich voor het eerst aange meld als sponsor van de supermotard- wedstrijden die volgende week in Molenwetering worden gehouden. En dat terwijl Hyva eigenlijk niet weet welk een spektakelstuk het is. „Wij kennen het eve nement alleen van verhalen en zijn zeer benieuwd”, zegt Karin van der Steen-Bok, die sinds de oprichting 22 jaar geleden bij Hyva werkzaam is en namens Hyva Hol ding de public relations verzorgt. De aanwezigheid van Hyva zal duidelijk zichtbaar zijn. Bij de start en finish komt een Effer kraan van 45 Tm te staan en staan er rondom het circuit een aantal kipper/kraan combinaties. Natuurlijk zul len er ook vele Hyva-vlaggen wapperen. Supermotard moet ook een uitje worden. Dat vindt Peter Briaire, directeur van Hy va Nederland en ooi al 22 jaar aan het bedrijf verbonden. „Veel van onze klanten in het grondverzet hebben affiniteit met de motorcross. Wij willen graag de mogelijkheid bieden om naast de zakelijke Op dit moment oriënteert Raam&Deur zich op een nieuwe vestigingslocatie in de regio van Alphen. Daarom is er reeds een team van deskundige adviseurs actief om de aanvragen van klan ten in deze regio met huisbezoe ken al in te kunnen vullen. „De vraag naar persoonlijke buiten deuren en goede kozijnen, zowel in hout en kunststof is hier enorm”, zegt Jos Verkerk. „Raam&Deur heeft direct beslo ten om daarvoor een team in geen eenvoudige opgave is. Raam&Deur denkt daarom in te springen op een groeiende be hoefte in de markt.. „We hebben alles in huis”, zegt directeur Jos Verkerk. Het assortiment is zeer uitgebreid: naast de eerder ge noemde producten vindt men in de winkels garagedeuren, dakra men, serres, schuifpuien en hang en sluitwerk. En alles kan worden verzorgd. Van het inmeten, het produceren tot het monteren. Bovendien kan een financiering worden aangeboden. „Daarom is ons credo: u komt, u kiest, wij doen de rest”, aldus Verkerk. Mocht u meer informatie willen over Raam&Deur en Doorwin, dan kunt u www.doorwin.nl en www.raam-en-deur.nl raad- plegen.Wilt u direct een afspraak met de deskundige deuren- en kozijnen adviseurs, dan kunt u contact opnemen met: Hoofdkantoor Beuningen: 024- 3737720, Jos Verkerk 06- 53475489 of Corrinne Verkerk, 06-534344 02. Mailen kan naar info@raam-en-deur.nl. Ook een bezoek aan Megastore Beuningen, waarin alle producten te zien zijn is zeker de moeite waard. an-Pierre zou met I56 meter bijna vijf meter boven het oude record van Meik zijn gereden.Al snel volgden er geruchten dat Meik Appel onofficieel alweer boven de afstand van de Frans man was gegaan. Op het WK Superbike in Oschersleben (D) Wonen is in. Het eigen woning- bezit neemt toe en de woning- eigenaren besteden steeds meer geld aan hun woning. Iedereen wil comfortabel wonen. Daar door worden kleine verbouwin gen, zoals het plaatsen van een dakkapel of het vervangen van kozijnen, steeds vaker uitge voerd. „Toen ik zelf mijn huis vo rig jaar wilde laten verbouwen”, vertelt bedrijfsleider van Me gastore Beuningen Harry Wesse ling, „wist ik niet waar ik naar toe moest om mij te oriënteren.” Wesseling wilde zijn zolder ver bouwen tot een volwaardige ka mer. Hij vervolge „We wilden een dakkapel laten plaatsen en er moest een nieuwe trap komen. Bovendien zochten we nieuwe binnendeuren.” Raam&Deur is een idee van de Eindhovense holdingmaatschap pij Doorwin, waartoe ook Norhtgo Deuren uit Katwijk en nog 19 bedrijven behoren. Door win is de Nederlandse marktlei der op het gebied van productie en verkoop van deuren, kozijnen en andere gevelelementen. Het ligt voor de hand dat deze be drijven de belangrijkste toeleve ranciers zijn van Raam&Deur. „We maken bij deze bedrijven de prachtigste producten, stuk voor stuk maatwerk”, vervolgt Jos Ver kerk, „en we merken bij de be drijven dat er steeds meer vraag is naar een goede winkel waarin alle mogelijkheden te zien zijn. Toen hebben we onze krachten gebundeld en zijn we in Heeren veen van start gegaan.” Daarna heeft Raam&Deur een megasto- ’schuld’. Een achtergrond als bestuurder had Mare Ooster man niet. „Maar ik vond - en vind - het belangrijk iets te doen in Alphen. Het is ook te gemakkelijk om op organisato risch gebied altijd maar nee te zeggen. En anders gebeurt er maar weinig in zo’n stad.” Ondanks zijn drukke bezighe den rond de bouw van een - naar hij zelf zegt - „prachtige nieuwe zaak”, die aan het einde van dit jaar opengaat, aan de Curieweg in Alphen heeft Mare milieutechnisch geen problemen waren.” Komend weekeinde wordt voor de vier de keer (twee jaar geleden ging het feest als gevolg van een zuidwesterstorm niet door) in Molenwetering ‘gekoerst’. „Het wordt er niet eenvoudiger op met alle oprukkende bedrij ven”, beseft de preses. „Won der boven wonder is het toch weer van de grond gekomen. De meeste bedrijven vinden het evenement wel leuk en werken over het algemeen goed mee. Daarnaast vinden we ook voldoende steun, van de gemeente, die zijn grootste sportevenement natuurlijk niet graag ziet verdwijnen.” Een ’automan’ in het bestuur van de Stichting Motorcross Zevenhoven. Het lijkt vreemd, maar Mare Oosterman voelt zich helemaal thuis in deze nieuwe omgeving. „De passie voor snelheidssporten speelt een grote rol, hoewel ze - be halve de quads dan - eigenlijk wel twee wielen te weinig heb ben”, aldus de jonge directeur van Oosterman Auto BV, zelf vooral ’gek’ van autoracen, kar- ten en zeilen. Maar daar zitten toch helemaal geen wielen aan? het leven te roepen en heeft het team uitgerust met uitstekend monstermateriaal, zodat de klan ten de producten ook echt kun nen zien en voelen.” Raam&Deur geeft hiermee aan dat zij haar vak serieus verstaat en vast van plan is om dé betrouwbare partner te Heel lang is het onduidelijk ge worden in een markt die vaak ontsierd wordt door dubieuze aanbieders. Je kan van Jos Verkerk zeggen wat je wil, maar aan enige visie en kijk op het spelletje ont breekt het de 38-jarige voorzit ter van de Stichting Motor cross Zevenhoven (SMC) niet. Jaren geleden, toen in Alphen aan den Rijn voor het eerst Su- permotard-wedstrijden op het programma stonden, kwamen naar schatting 1500 mensen op het evenement af. „Dat aantal was gelijk aan wat we gewend waren bij motorcrosswedstrij den in Zevenhoven, maar toen heb ik al geroepen: ‘we gaan naar de 10.000 bezoekers’. En dat hebben we dan ook ge haald”, zegt Verkerk met gepas te trots. Inmiddels is het spektakelstuk een begrip geworden en heeft de Supermotard een vaste plek op de kalender gekregen. Wat is het geheim? Volgens Jos Ver kerk, die zo’n negen jaar deel uitmaakt van het bestuur en de laatste, pak weg, zes jaar de voorzittershamer hanteert, zijn er tal van ’oorzaken’ aan te wij zen voor het succes. „Op de eerste plaats is het spectaculair en een ander onderdeel van het ’geheim’ is de gratis toe gang. Bezoekers hoeven niet te betalen om kennis te maken met Supermotard, waardoor het voor liefhebbers mogelijk is om even te gaan kijken.” Grote namen spelen niet of nauwelijks mee. Verkerk: „Na tuurlijk hebben wij toppers aan de start, maar ik denk niet dat dit een rol speelt in het succes. Of er nou regionale rijders zijn, nationale rijders of de echte in ternationale toppers is niet eens zo belangrijk. Ons publiek het bestuur. „Een prachtige mix tussen een stel vrienden en een businessclub met enkele mo- torsportliefhebbers. Deze combinatie maakt het mogelijk om heel creatief en vooral slag vaardig te zijn. In ongeveer tien vergadering per jaar zetten we de organisatie neer. Daarna volgt de breefing naar onze grote - en vooral trouwe - groep van zeer ervaren hel pers. En die mensen hoef je op die twee dagen echt niets meer te vertellen. Dat mag best uniek worden genoemd”, meent Verkerk, die op de ach tergrond veel steun heeft ge kregen van oud-voorzitter Jan nes Vos. De containerbaas fungeert tegen woordig als een soort commis saris voor SMC. „We hebben hem gevraagd ons dit jaar te helpen om een en ander rond te krijgen. Gelukkig zei hij ja, want zonder hem hadden we het misschien niet gered.” Soms denkt Jos Verkerk nog wel eens terug aan de moeilijke beginperiode. „We moesten wat anders, omdat het crossen in Zevenhoven op het land las tig werd door de milieu-eisen. Nadat besloten was om over te stappen naar Supermotard le verde het eerste jaar heel veel werk op omdat er nieuw draai- overtui- rr S boek geschreven moest wor- nen, stenenklemmen. contacten a

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2001 | | pagina 35