Marc Oosterman: Ze hebben
Raam&Deur nu ook actief in
Wie wordt de Stoppiekoning?
Wild card voor
Ron van der Horst
twee
eigenlijk twee wielen te weinig
Alphen aan den Rijn en omstreken
Wat is het geheim van dit spektakelstuk?
L
A
Comfortabel wonen
Krachtenbundeling
I
Alphen aan den Rijn, tel.: 0172 - 47 42 41
Nieuw team
in Alphen
Meer
informatie
Unieke
werkwijzen
Geen eenvoudige
opgave
reklameatelier
Ms
- -
•^<1
F RACING PARTS n
I
I
Wie op zoek gaat naar dit soort
producten, zal merken dat het
Wie denkt dat Jos Ver
kerk na het ‘afscheid’ van
Hans Verkerk Keukens
over zeeën van tijd be
schikt, heeft het mis.
„Dat valt wel mee”, be
weert hij. „Ik ben niet al
leen voorzitter van de
SMC, maar ook van de
Cascarvieten. Na de ver
koop van de zaak heb ik
maar twee maanden
thuis gezeten. Daarna
ben ik een nieuwe ‘busi
ness’ gestart in ramen,
deuren, kozijnen, trappen
en dakkapellen. Een fan
tastisch bedrijf
(Raam&Deur) dat nu
twee flilialen heeft in
Beuningen, waar het
hoofdkantoor is, en
Heerenveen. Ik werk in
middels al door heel Ne
derland, dus een ieder
die iets van onze pro-
dukten nodig heeft kan
mij ‘dag en nacht’ bellen.
Dit bedrijf zal de komen
de jaren uitgroeien tot
consumenten-marktlei-
der op dit gebied”, is de
stellige overtuiging van
Jos Verkerk.
re in Beuningen bij Nijmegen ge
opend met maar liefst 700 vier
kante meter winkelruimte. Bin
nen 5 jaar wil Raam&Deur met
circa 25 vestigingen landelijke
dekking bereiken.
Vanzelfsprekend is de toe
gang weer gratis.Toch
wordt het ieder jaar
moeilijker om de begro
ting sluitend te krijgen.
„Het blijkt steeds lastiger
sponsors te krijgen, voor
al een goede hoofdspon
sor”, weet Jos Verkerk.
„Maar we hebben heel
veel jaarlijkse trouwe
sponsors die onder toe
voeging van een hoofd
sponsor voldoende zijn.”
Marianne Hebbink. „Uit België
komt in ieder geval Frédéric Fi
orentino, die ook hierin is ge
specialiseerd. Een wheely op je
voorwiel, terwijl je dus remt, is
echt iets waar elke toeschou
wer vol bewondering naar staat
te kijken.”
Oosterman zijn ’contract’ als
bestuurslid verlengd. Zijn de
buut is hem tenslotte uitste
kend bevallen. „Het spektakel
viel me vorig jaar opnieuw op.
Vooral de grote hoeveelheid
toeschouwers. Deze supermo-
tard is een stoer evenement.”
„Wat me het meest is bijgeble
ven? Dat is niet zo moeilijk. De
inzet van iedereen en dan met
name van al die vrijwilligers in
zo’n weekeinde. En, niet te ver
geten, de onverwacht gezellige
zaterdagavond in de feesttent!’
Op de valreep is door de
KNMV een wildcard uitge
deeld. Ron van der Horst
uit Zevenhoven mag a.s.
weekend in de klasse "Inter
nationals" starten. Als win
naar van de Supermotard
van 2000 en 1999 heeft de
KNMV gemeend dat hij een
start in de klasse van de
toppers wel verdiend heeft.
Ron van der Horst toonde
zich erg verheugd met deze
beslissing, daar het uitgeven
van int.nat. daglicenties door
de KNMV niet voor ieder
een weggelegd is. Mede met
het oog op volgend jaar
elkaar ook tijdens de vrije uren te ont
moeten in een andere omgeving.” Hyva
Nederland BV, een jong bedrijf van ruim
twintig jaar, is een bij de moeder (Hyva
Holding BV) inwonende dochter. Naast
het pand aan de Ondernemingsweg, waar
in totaal zo’n 170 mensen werken, zijn er
reparatievestigingen in Barendrecht en
Veenendaal. Omdat Nederland geen echt
produktieland is van kippende trailers en
aanhangwagens - bijna alles wordt geïm
porteerd vanuit België, Duitsland en
Frankrijk - is het aantal cylinders wat in
Nederland wordt verkocht beperkt. „On
geveer 700 stuks van de in totaal 30.000
die door Hyva gefabriceerd worden.”
De kerncompetentie van Hyva is het bie
den van transportoplossingen aan de
klanten. Dat uit zich in vier productgroe
pen.
Hydraulische kipinstallaties; teles-
coop-cilinders en wetkit-compo-
nenten.
Hyva-Lift; haakarmsystemen en
portaalalarmsystemen.
•Hydraulic Floor Systems; hydrauli
sche laad/los-vloeren.
Kennis Machinefabriek; rollen kra-
hoopt hij door deelname in
de klasse van de gerouti
neerde rijders ervaring op
te doen om voor het vol
gende seizoen te kunnen
beslissen of hij in alle super-
motardwedstrijden zou wil
len komen.
Door deze wijziging van van
der Horst blijft het start-
nummer I in de opstapklas-
se leeg, want die was voor
hem weggelegd, maar zal hij
nu onder startnummer 4
uitkomen bij de inters. Dit
nummer was vrijgekomen
nadat de Duitser Harald Ott
moest afzeggen.
Raam&Deur heeft met de kennis
en expertise van 2500 medewer
kers uit de Doorwin-bedrijven
een echte troef in handen. Zo
worden bijvoorbeeld buitendeu
ren met een vernuftig lasersys-
teem ingemeten, waardoor de
fabriek in staat is de deur exact
op maat te maken. Daardoor is
het mogelijk om de deuren van
uit de fabriek compleet afgelakt
en zonder enig schaafwerk te
monteren bij de klant..
„Zoals iedere dochter heeft Hyva Neder
land een aanvullend pakket van produk-
ten. Bij de keuze van deze produkten is
één overweging van belang: de produkten
moeten hun toepassing vinden in de
transportmiddelenbranche”, vertelt Briai-
re. Inmiddels is Hyva over de hele wereld
bekend. „Van de Noord- tot de Zuidpool
en van Oost naar West.” Verder zijn er
produktiebedrijven buiten Nederland in
Brazilië en India gevestigd. Op het gebied
van telescopische enkelwerkende cilin
ders ten behoeve van kipperopbouwen is
Hyva wereld-marktleider. „Ondanks dat
Hyva in de hele wereld bekend is, willen
wij ons bedrijf ook graag in de regio pre-
senteren.Vaak wordt er naar bedrijfsge
bouwen gekeken zonder dat mensen er
enig idee van hebben wat voor soort be
drijf er achter schuil haat. Het is toch ei
genlijk te gek voor woorden dat mensen
uit Thailand, Australië en Zuid Amerika
wel het bedrijf kennen, maar mensen uit
Ter Aar of Boskoop niet. Ook bij de wer
ving van personeel is dit heel be
langrijk.”
Hyva BV, onbekend in de regio?
Dat zal na de Supermotard wel
veranderd zijn!
Na een schoorvoetende
overstap van motorcross
naar Supermotard heeft
de Stichting SMC over
publieke belangstelling
niet te klagen. In ‘no-ti-
me’ zijn de wedstrijden
razend populair gewor
den en steeg het bezoe
kersaantal van I500 naar
zo’n slordige 10.000!
„Maar het is dan ook
veel attractiever, sneller
en flitsende”, noemt
voorzitter Jos Verkerk de
toverwoorden op. „Mo
torcrossers bouwen met
liefde aan het eind van
het seizoen hun motor
om naar Supermotard,
omdat ze het ‘spelletje’
heel erg leuk vinden om
te doen. Als ze durven
tenminste!
werd het duidelijk: Meik is nog
steeds de onbetwiste Stoppie
koning. Met zijn KTM 380 rem
de hij met een snelheid van 160
kilometer per uur een stoppie
van 162 meter. „Ik ben druk be
zig om Meik Appel weer naar
Alphen te laten komen”, zegt
Sinds oktober is Raam&Deur
ook actief in Alphen a/d Rijn.
Raam&Deur is een nieuwe wink
elformule in Nederland, waar de
consument terecht kan voor een
compleet aanbod van maatwerk
deuren, kozijnen en aanverwante
producten van a-kwaliteit voor
een betaalbare prijs. Bovendien
krijgt men een betrouwbaar ad
vies op maat.
Twee jaar geleden maakte Oos
terman voor het eerst kennis
met supermotard. „Ik raakte
meteen enthousiast over de ge-
zellgheid, het enorme spektakel
en de sfeer.” Vooral het enthou
siasme van de organisatie en
het bestuur vielen hem op.
Toen hem werd gevraagd deel
te gaan uitmaken van het be
stuur, had Oosterman nauwe
lijks bedenktijd nodig. „Volgens
mij zat dat ook al helemaal in
het scenario van Jos Verkerk”,
geeft hij de voorzitter de
weest wie het zogenaamde
Stoppie-record (een wheely op
je voorwiel!) op zijn naam
mocht schrijven. De Fransman
Jean-Pierre Goy werd de laatste
tijd genoemd als opvolger van
‘Stoppie-koning’ Meik Appel. Je-
vindt deze tak van sport ge
woon mooi. Die mensen ko
men ook niet primair als mo
torliefhebber of als kenner.
Nee, zij vinden dit evenement dig was.” SMC startte op
een keer per jaar fantastisch.”
Verkerk denkt verder dat veel
is te danken aan de kracht van
niet eenvoudig was om een ge
schikte locatie te vinden. Onze
ervaring was toen nog niet zo
groot dat we meteen wisten
wat voor een parcours er no-
een
circuit nabij de recycling. „Dat
bleek achteraf te smal en het
kon veiliger”, herinnert Verkerk
zich. Een intensieve speurtocht
leidde naar Archeon. „Wij wa
ren zo goed als rond om de
wedstrijden op het parkeerter
rein te houden, maar tegen die
plannen kwamen protesten van
omwonenden. Op het laatste
moment moesten we het eve
nement schrappen.” Opnieuw
moest de organisatie op zoek
naar een nieuwe plek. Dat werd
uiteindelijk het industriegebied
in Molenwetering. „Maar ook
dat ging niet vanzelf. We heb
ben de nodige gesprekken
moeten voeren met bedrijven,
ook vanwege het milieu. Maar
omdat Supermotard voor ne
gentig procent op asfalt, wat
voormalige vloeistof dicht is, plaatsvindt
hebben wij iedereen kunnen
Enige lef kan Hyva BV niet worden ont
zegd. Het Alphense bedrijf in hydraulische
laad- en lossystemen voor de transportin
dustrie heeft zich voor het eerst aange
meld als sponsor van de supermotard-
wedstrijden die volgende week in
Molenwetering worden gehouden. En dat
terwijl Hyva eigenlijk niet weet welk een
spektakelstuk het is. „Wij kennen het eve
nement alleen van verhalen en zijn zeer
benieuwd”, zegt Karin van der Steen-Bok,
die sinds de oprichting 22 jaar geleden bij
Hyva werkzaam is en namens Hyva Hol
ding de public relations verzorgt.
De aanwezigheid van Hyva zal duidelijk
zichtbaar zijn. Bij de start en finish komt
een Effer kraan van 45 Tm te staan en
staan er rondom het circuit een aantal
kipper/kraan combinaties. Natuurlijk zul
len er ook vele Hyva-vlaggen wapperen.
Supermotard moet ook een uitje worden.
Dat vindt Peter Briaire, directeur van Hy
va Nederland en ooi al 22 jaar aan het
bedrijf verbonden. „Veel van onze klanten
in het grondverzet hebben affiniteit met
de motorcross. Wij willen graag de
mogelijkheid bieden om
naast de zakelijke
Op dit moment oriënteert
Raam&Deur zich op een nieuwe
vestigingslocatie in de regio van
Alphen. Daarom is er reeds een
team van deskundige adviseurs
actief om de aanvragen van klan
ten in deze regio met huisbezoe
ken al in te kunnen vullen. „De
vraag naar persoonlijke buiten
deuren en goede kozijnen, zowel
in hout en kunststof is hier
enorm”, zegt Jos Verkerk.
„Raam&Deur heeft direct beslo
ten om daarvoor een team in
geen eenvoudige opgave is.
Raam&Deur denkt daarom in te
springen op een groeiende be
hoefte in de markt.. „We hebben
alles in huis”, zegt directeur Jos
Verkerk. Het assortiment is zeer
uitgebreid: naast de eerder ge
noemde producten vindt men in
de winkels garagedeuren, dakra
men, serres, schuifpuien en hang
en sluitwerk. En alles kan worden
verzorgd. Van het inmeten, het
produceren tot het monteren.
Bovendien kan een financiering
worden aangeboden. „Daarom is
ons credo: u komt, u kiest, wij
doen de rest”, aldus Verkerk.
Mocht u meer informatie willen
over Raam&Deur en Doorwin,
dan kunt u www.doorwin.nl en
www.raam-en-deur.nl raad-
plegen.Wilt u direct een afspraak
met de deskundige deuren- en
kozijnen adviseurs, dan kunt u
contact opnemen met:
Hoofdkantoor Beuningen: 024-
3737720, Jos Verkerk 06-
53475489 of Corrinne Verkerk,
06-534344 02. Mailen kan naar
info@raam-en-deur.nl.
Ook een bezoek aan Megastore
Beuningen, waarin alle producten
te zien zijn is zeker de moeite
waard.
an-Pierre zou met I56 meter
bijna vijf meter boven het oude
record van Meik zijn gereden.Al
snel volgden er geruchten dat
Meik Appel onofficieel alweer
boven de afstand van de Frans
man was gegaan. Op het WK
Superbike in Oschersleben (D)
Wonen is in. Het eigen woning-
bezit neemt toe en de woning-
eigenaren besteden steeds meer
geld aan hun woning. Iedereen
wil comfortabel wonen. Daar
door worden kleine verbouwin
gen, zoals het plaatsen van een
dakkapel of het vervangen van
kozijnen, steeds vaker uitge
voerd. „Toen ik zelf mijn huis vo
rig jaar wilde laten verbouwen”,
vertelt bedrijfsleider van Me
gastore Beuningen Harry Wesse
ling, „wist ik niet waar ik naar toe
moest om mij te oriënteren.”
Wesseling wilde zijn zolder ver
bouwen tot een volwaardige ka
mer. Hij vervolge „We wilden
een dakkapel laten plaatsen en er
moest een nieuwe trap komen.
Bovendien zochten we nieuwe
binnendeuren.”
Raam&Deur is een idee van de
Eindhovense holdingmaatschap
pij Doorwin, waartoe ook
Norhtgo Deuren uit Katwijk en
nog 19 bedrijven behoren. Door
win is de Nederlandse marktlei
der op het gebied van productie
en verkoop van deuren, kozijnen
en andere gevelelementen. Het
ligt voor de hand dat deze be
drijven de belangrijkste toeleve
ranciers zijn van Raam&Deur.
„We maken bij deze bedrijven de
prachtigste producten, stuk voor
stuk maatwerk”, vervolgt Jos Ver
kerk, „en we merken bij de be
drijven dat er steeds meer vraag
is naar een goede winkel waarin
alle mogelijkheden te zien zijn.
Toen hebben we onze krachten
gebundeld en zijn we in Heeren
veen van start gegaan.” Daarna
heeft Raam&Deur een megasto-
’schuld’. Een achtergrond als
bestuurder had Mare Ooster
man niet. „Maar ik vond - en
vind - het belangrijk iets te
doen in Alphen. Het is ook te
gemakkelijk om op organisato
risch gebied altijd maar nee te
zeggen. En anders gebeurt er
maar weinig in zo’n stad.”
Ondanks zijn drukke bezighe
den rond de bouw van een -
naar hij zelf zegt - „prachtige
nieuwe zaak”, die aan het einde
van dit jaar opengaat, aan de
Curieweg in Alphen heeft Mare
milieutechnisch geen
problemen waren.” Komend
weekeinde wordt voor de vier
de keer (twee jaar geleden ging
het feest als gevolg van een
zuidwesterstorm niet door) in
Molenwetering ‘gekoerst’. „Het
wordt er niet eenvoudiger op
met alle oprukkende bedrij
ven”, beseft de preses. „Won
der boven wonder is het toch
weer van de grond gekomen.
De meeste bedrijven vinden
het evenement wel leuk en
werken over het algemeen
goed mee. Daarnaast vinden
we ook voldoende steun, van
de gemeente, die zijn grootste
sportevenement natuurlijk niet
graag ziet verdwijnen.”
Een ’automan’ in het bestuur
van de Stichting Motorcross
Zevenhoven. Het lijkt vreemd,
maar Mare Oosterman voelt
zich helemaal thuis in deze
nieuwe omgeving. „De passie
voor snelheidssporten speelt
een grote rol, hoewel ze - be
halve de quads dan - eigenlijk
wel twee wielen te weinig heb
ben”, aldus de jonge directeur
van Oosterman Auto BV, zelf
vooral ’gek’ van autoracen, kar-
ten en zeilen. Maar daar zitten
toch helemaal geen wielen aan?
het leven te roepen en heeft het
team uitgerust met uitstekend
monstermateriaal, zodat de klan
ten de producten ook echt kun
nen zien en voelen.” Raam&Deur
geeft hiermee aan dat zij haar vak
serieus verstaat en vast van plan
is om dé betrouwbare partner te Heel lang is het onduidelijk ge
worden in een markt die vaak
ontsierd wordt door dubieuze
aanbieders.
Je kan van Jos Verkerk zeggen
wat je wil, maar aan enige visie
en kijk op het spelletje ont
breekt het de 38-jarige voorzit
ter van de Stichting Motor
cross Zevenhoven (SMC) niet.
Jaren geleden, toen in Alphen
aan den Rijn voor het eerst Su-
permotard-wedstrijden op het
programma stonden, kwamen
naar schatting 1500 mensen op
het evenement af. „Dat aantal
was gelijk aan wat we gewend
waren bij motorcrosswedstrij
den in Zevenhoven, maar toen
heb ik al geroepen: ‘we gaan
naar de 10.000 bezoekers’. En
dat hebben we dan ook ge
haald”, zegt Verkerk met gepas
te trots.
Inmiddels is het spektakelstuk
een begrip geworden en heeft
de Supermotard een vaste plek
op de kalender gekregen. Wat
is het geheim? Volgens Jos Ver
kerk, die zo’n negen jaar deel
uitmaakt van het bestuur en de
laatste, pak weg, zes jaar de
voorzittershamer hanteert, zijn
er tal van ’oorzaken’ aan te wij
zen voor het succes. „Op de
eerste plaats is het spectaculair
en een ander onderdeel van
het ’geheim’ is de gratis toe
gang. Bezoekers hoeven niet te
betalen om kennis te maken
met Supermotard, waardoor
het voor liefhebbers mogelijk is
om even te gaan kijken.”
Grote namen spelen niet of
nauwelijks mee. Verkerk: „Na
tuurlijk hebben wij toppers aan
de start, maar ik denk niet dat
dit een rol speelt in het succes.
Of er nou regionale rijders zijn,
nationale rijders of de echte in
ternationale toppers is niet
eens zo belangrijk. Ons publiek het bestuur. „Een prachtige mix
tussen een stel vrienden en een
businessclub met enkele mo-
torsportliefhebbers. Deze
combinatie maakt het mogelijk
om heel creatief en vooral slag
vaardig te zijn. In ongeveer tien
vergadering per jaar zetten we
de organisatie neer. Daarna
volgt de breefing naar onze
grote - en vooral trouwe -
groep van zeer ervaren hel
pers. En die mensen hoef je op
die twee dagen echt niets meer
te vertellen. Dat mag best
uniek worden genoemd”,
meent Verkerk, die op de ach
tergrond veel steun heeft ge
kregen van oud-voorzitter Jan
nes Vos. De
containerbaas fungeert tegen
woordig als een soort commis
saris voor SMC. „We hebben
hem gevraagd ons dit jaar te
helpen om een en ander rond
te krijgen. Gelukkig zei hij ja,
want zonder hem hadden we
het misschien niet gered.”
Soms denkt Jos Verkerk nog
wel eens terug aan de moeilijke
beginperiode. „We moesten
wat anders, omdat het crossen
in Zevenhoven op het land las
tig werd door de milieu-eisen.
Nadat besloten was om over te
stappen naar Supermotard le
verde het eerste jaar heel veel
werk op omdat er nieuw draai-
overtui-
rr S
boek geschreven moest wor-
nen, stenenklemmen.
contacten
a