START UITVOERING
BOSKOOP 2015
IN DE GEMEENTERAAD
GROTERE
TUSSEN COLLE
RAAD MAAKT
LEVENDIGER
UITVOERING
SAMEN VEILIG, VEILIG SAMEN
tï.
Colofon
FINANCIËLE SITUATIE BOSKOOP:
RUIMTELIJKE ONTWIKKELING:
VEILIGHEID:
DE BEGROTING 2002:
BOSKOOP
IN FEITEN
EN CIJFERS
WEGEN
OP DE SCHOP
1J
MHBl
GEMEENTE BOSKOOP
l
f
"De situatie van Boskoop heeft
op dit moment de aanblik van
een januskop. Het ene gezicht
kijkt verheugd, het andere zor
gelijk." Zo typeert wethouder
A.J. van der Kolk (financiën) de
stand van zaken aan de voor
avond van de behandeling van
de gemeentebegroting 2002.
Centraal daarin staat de 'artikel
12-status' waardoor Boskoop tij
delijk meer geld uit het
Gemeentefonds van de rijksover
heid ontvangt dan waarop het
normaal gesproken aanspraak
zou kunnen maken.
Het voorkómen van onveiligheid, onder andere van brand, loopt als een rode
draad door het geïntegreerde veiligheidsplan.
Wethouder A.J. van der Kolk:
"Komende maanden hard werken aan
saneringsplan"
Boskoop krijgt in 2002 te maken met diverse ontwikkelingen in het
Centrumgebied. Een van deze plannen is het project Parklaan.
46
400.000
4.030
College van burgemeester en wethouders v.l.n.r.: gemeentesecretaris
J. Perfors, wethouders P.L. Trimp en A.J. van der Kolk, burgemeester
J. Rijsdijk, wethouder I.A.M. ten Hagen
Reconstructie van de Zijde zal de verkeersveiligheid voor met name fietsers verhogen.
oL' av.-.
r r
W
c?
k if
VERHEUGEND EN ZORGELIJK
«OW***-
o
1.696
206
O
O
co
Nu Boskoop als artikel 12-gemeente extra
geld ontvangt, gaat het vanaf 2002 echt
gebeuren: de daarvoor in aanmerking
komende wegen en straten zullen op de
schop gaan. Deze grootscheepse opknap
beurt zal zeker tien jaar duren.
Bovenaan op het programma staat de recon
structie van de Zijde. Deze weg is na de aan
leg in de dertiger jaren -en dus vooral afge
stemd op gebruik door paard en wagen- nu
geheel versleten. De reconstructieplannen
van deze belangrijkste verkeersader van
Boskoop, waarvan dagelijks gemiddeld
20.000 voertuigen en fietsers gebruik
maken, voorzien in een belangrijke verho
ging van de veiligheid. Dit krijgt vorm door
het aanbrengen van gescheiden weggedeel
ten voor de diverse weggebruikers.
De gemeente zal, mede door middel van
een actief voorlichtingsbeleid, trachten de
overlast zoveel mogelijk te beperken.
"Aan de ene kant zijn we blij met de artikel
12-status omdat we op grond daarvan in
totaal ongeveer 22,7 miljoen euro extra krij
gen," licht Van der Kolk zijn tweeslachtige
gevoel toe. Dat bedrag krijgen we verdeeld
over de gehele periode dat we de artikel 12-
status hebben. We gebruiken het extra geld
om achterstand aan wegen, kaden,
beschoeiingen, scholen en sportgebouwen
weg te werken.
Aan de andere kant baren de bezuinigingen
ter waarde van ongeveer 2,27 miljoen euro,
die we moeten doorvoeren om straks weer
op eigen benen te kunnen staan, ons zor
gen. Boskoop is immers een gemeente
waarin het peil van sociaal/culturele voorzie
ningen al laag is ten opzichte van vergelijk
bare gemeenten. Het valt niet mee om in
dat al lage niveau nog verder te snijden. We
hebben voor 2002 dan ook weinig of geen
financiële ruimte voor nieuw beleid. De
komende maanden moeten we hard werken
aan een bezuinigingsoperatie. We willen zelf
dat saneringsplan opstellen, want anders
gaan anderen dat voor ons doen. Dat is wel
het laatste wat we wensen."
Saneringsplan
Afhankelijk van de besprekingen met het
Rijk vermoedt Van der Kolk dat de artikel
12-status tot en met 2005 of 2006 zal
duren. De gemeente zal de komende maan
den het saneringsplan, waaraan al langer
wordt gewerkt, verder invullen. De wethou
der licht een tipje van de sluier op: "Een
reorganisatie van het ambtelijk apparaat
moet zo'n 227.000 euro opleveren. Verder
Product begroting
Boskoop heeft met de begroting 2002 voor
het eerst een zogenaamde productbegro-
ting. Daaruit wordt duidelijk wat de kosten
per 'product' zijn, zoals bijvoorbeeld groen
voorziening, onderwijshuisvesting of pas
poort. De gemeente kent honderden van
dergelijke producten. Een productbegroting
maakt het mogelijk om de gevolgen van bij
voorbeeld een bezuiniging op een bepaalde
voorziening uit te rekenen en om een kost
prijsvergelijking met andere gemeenten te
trekken. Van der Kolk: "Bovendien kun je
zien waar het geld blijft. Elk product heeft
een budgethouder met een eigen budget
verantwoordelijkheid. Je kunt ook nagaan
De gemeentelijke politiek zal - ook in
Boskoop- na de gemeenteraadsverkiezingen
in 2002 levendiger worden. Dat is althans
het beoogde effect van de Wet Dualisering
Gemeentebestuur die dan in werking treedt.
Deze wet bepaalt onder andere dat wethou
ders niet langer tegelijkertijd gemeente
raadslid zijn.
In de huidige situatie stemmen wethouders
en hun partijgenoten in de gemeenteraad in
de praktijk veel zaken op elkaar af voordat
de formele behandeling in de gemeente
raad plaatsvindt. Dit beperkt hun bewe-
hoeveel tijd het maken van een product
kost, waardoor het inzicht in de personeels
formatie scherper wordt. Met zo'n begroting
beschikt de gemeenteraad dus over een stu
rend instrument."
Geen verhoging belastingen en tarieven
Ondanks het financieel zware weer waarin
Boskoop zich bevindt, overweegt het colle
ge niet om de gemeentelijke belastingen en
tarieven voor 2002 te verhogen. Van der
Kolk: "We behoren wat betreft de hoogte
van belastingen en tarieven al tot de top
drie van Nederland. We streven er niet echt
naar om de eerste plaats te bereiken. De
exacte hoogte wordt in december vastge
steld. Het college van burgemeester en wet
houders zal de gemeenteraad voorstellen de
belastingen en tarieven voor 2002 alleen
aan te passen aan de prijsstijging. De afval
stoffenheffing blijft zelfs precies gelijk aan
die van 2001."
gingsvrijheid. De benoeming van aparte
wethouders zal de afstand tussen het colle
ge en de gemeenteraad vergroten
waardoor gemeenteraadsleden onafhanke
lijker zijn en bijvoorbeeld meer gelegen
heid hebben om de resultaten van hun
eigen gesprekken met inwoners in hun
stellingname te laten doorklinken.
Meer burgerparticipatie
Daarnaast moeten ook andere bestuurlijke
vernieuwingen de gemeentepolitiek verle
vendigen. Zo zullen hogere kwaliteitseisen
gelden voor de publieke verantwoording
door de politiek. Met name het beleid en
de financiële onderbouwing daarvan zul
len aan helderheid moeten winnen. De
overstap naar een productbegroting zoals
nu al in Boskoop gebeurt (zie ook elders
op deze pagina) dient mede dat doel. Ook
burgerparticipatie en andere manieren om
inwoners direct bij de gemeentelijke
besluitvorming te betrekken, nemen een
belangrijke plaats in de bestuurlijke ver
nieuwing in.
In 2002 zullen enkele ruimtelijke ontwikke
lingen in gang worden gezet, die voortvloei
en uit het plan Boskoop 2015. De herzie
ning van het bestemmingsplan Snijdelwijk
en de voorbereiding van het bestemmings
plan Dorpskern staan onder meer op het
programma. Ook is de gemeente van plan
om een structuurplan voor Boskoop op te
De gemeente gaat bij het maken van beleid
uit van bepaalde kerngegevens over
Boskoop. Hieronder staat ter illustratie een
zeer beknopte opsomming van gegevens die
gebruikt zijn bij de opstelling van de
gemeentebegroting 2002. De cijfers geven
de stand van zaken op 1 januari 2001 weer.
De begroting 2002, waarvan deze pagina
een samenvatting geeft, is een voorstel van
het college van burgemeester en wethou
ders aan de gemeenteraad. De raad, die aan
het hoofd van de gemeente staat, behandelt
dit begrotingsvoorstel op donderdag
29 november om 13.30 uur.
Plaats: raadszaal in het gemeentehuis
Bewoners van Boskoop hebben de mogelijk
heid tot inspraak voordat de behandeling
begint.
Sociale structuur
Aantal inwoners, van wie
- 00-19 jaar
- 20-64 jaar
- ouder dan 65 jaar
Fysieke structuur
Oppervlakte gemeenten in ha.
waarvan
- binnenwater
Lengte waterwegen in km.
Aantal m2 groen
stellen, mogelijk in combinatie met een
Welstandsnota.
Verder zal de inmiddels in concept gereed
zijnde Groenstructuurnota, die eveneens van
belang is voor Boskoop 2015, aan de
gemeenteraad worden aangeboden. De
gemeente zal een haalbaarheidsstudie naar
het realiseren van Waterrijk-West uitvoeren.
15.200
9.490
1.680
6.157
5.987
Uitgave: Gemeente Boskoop
Postbus 5, 2770 AA BOSKOOP
tel.0172-21 95 00
Redactie:
Bosma Public Relations, Den Haag
Fotografie: A. Fioole
Grafische vormgeving:
C. Baesjou
Aantal wooneenheden, waarvan
- woningen
- eenheden in bijzondere woongebouwen 140
- wooneenheden 29
- recreatiewoningen 1
Aantal woonwagens 8
zien we ons gedwongen de uitkeringen op
grond van de Wet voorzieningen gehandi
capten te verlagen tot de landelijke norm.
Een artikel-12 gemeente moet helaas nu
eenmaal alles snoeien wat financieel boven
het maaiveld uitsteekt. Bovendien zullen we
een aantal meevallers aanwenden als com
pensatie voor het tekort. Dan nog hebben
we als taak om structureel - dat wil zeggen
jaarlijks- 1,8 miljoen euro te bezuinigen."
Burgemeester en wethouders willen de rela
tief (dat wil zeggen in vergelijking met
andere gemeenten) grote mate van veilig
heid in de Boskoop op peil houden en ver
der versterken. De gemeente zal daarom
volgend jaar de uitvoering starten van het
geïntegreerd veiligheidsplan, "Samen Veilig,
Veilig Samen".
Het plan stemt de activiteiten van de betrok
ken hulpverleners zoals gemeente, brand
weer, politie en ambulancediensten op
elkaar af. Tevens bevat het de aanbevelingen
van de dit jaar gehouden veiligheidsconfe-
rentie waaraan diverse organisaties hebben
deelgenomen. Het voorkómen van onveilig
heid loopt als een rode draad door het plan.
Bij de uitvoering van dit geïntegreerde vei
ligheidsplan gaat het niet alleen om verbete
ring van concreet onveilige situaties. Het is
tevens de bedoeling om subjectieve gevoe
lens van onveiligheid bij de Boskoopse bur
gers weg te nemen. Samenwerking tussen
gemeente, regiopolitie, Trifolium, bewoners
organisaties en ondernemersverenigingen is
daarbij van het grootste belang.
M.
-