START UITVOERING BOSKOOP 2015 IN DE GEMEENTERAAD GROTERE TUSSEN COLLE RAAD MAAKT LEVENDIGER UITVOERING SAMEN VEILIG, VEILIG SAMEN tï. Colofon FINANCIËLE SITUATIE BOSKOOP: RUIMTELIJKE ONTWIKKELING: VEILIGHEID: DE BEGROTING 2002: BOSKOOP IN FEITEN EN CIJFERS WEGEN OP DE SCHOP 1J MHBl GEMEENTE BOSKOOP l f "De situatie van Boskoop heeft op dit moment de aanblik van een januskop. Het ene gezicht kijkt verheugd, het andere zor gelijk." Zo typeert wethouder A.J. van der Kolk (financiën) de stand van zaken aan de voor avond van de behandeling van de gemeentebegroting 2002. Centraal daarin staat de 'artikel 12-status' waardoor Boskoop tij delijk meer geld uit het Gemeentefonds van de rijksover heid ontvangt dan waarop het normaal gesproken aanspraak zou kunnen maken. Het voorkómen van onveiligheid, onder andere van brand, loopt als een rode draad door het geïntegreerde veiligheidsplan. Wethouder A.J. van der Kolk: "Komende maanden hard werken aan saneringsplan" Boskoop krijgt in 2002 te maken met diverse ontwikkelingen in het Centrumgebied. Een van deze plannen is het project Parklaan. 46 400.000 4.030 College van burgemeester en wethouders v.l.n.r.: gemeentesecretaris J. Perfors, wethouders P.L. Trimp en A.J. van der Kolk, burgemeester J. Rijsdijk, wethouder I.A.M. ten Hagen Reconstructie van de Zijde zal de verkeersveiligheid voor met name fietsers verhogen. oL' av.-. r r W c? k if VERHEUGEND EN ZORGELIJK «OW***- o 1.696 206 O O co Nu Boskoop als artikel 12-gemeente extra geld ontvangt, gaat het vanaf 2002 echt gebeuren: de daarvoor in aanmerking komende wegen en straten zullen op de schop gaan. Deze grootscheepse opknap beurt zal zeker tien jaar duren. Bovenaan op het programma staat de recon structie van de Zijde. Deze weg is na de aan leg in de dertiger jaren -en dus vooral afge stemd op gebruik door paard en wagen- nu geheel versleten. De reconstructieplannen van deze belangrijkste verkeersader van Boskoop, waarvan dagelijks gemiddeld 20.000 voertuigen en fietsers gebruik maken, voorzien in een belangrijke verho ging van de veiligheid. Dit krijgt vorm door het aanbrengen van gescheiden weggedeel ten voor de diverse weggebruikers. De gemeente zal, mede door middel van een actief voorlichtingsbeleid, trachten de overlast zoveel mogelijk te beperken. "Aan de ene kant zijn we blij met de artikel 12-status omdat we op grond daarvan in totaal ongeveer 22,7 miljoen euro extra krij gen," licht Van der Kolk zijn tweeslachtige gevoel toe. Dat bedrag krijgen we verdeeld over de gehele periode dat we de artikel 12- status hebben. We gebruiken het extra geld om achterstand aan wegen, kaden, beschoeiingen, scholen en sportgebouwen weg te werken. Aan de andere kant baren de bezuinigingen ter waarde van ongeveer 2,27 miljoen euro, die we moeten doorvoeren om straks weer op eigen benen te kunnen staan, ons zor gen. Boskoop is immers een gemeente waarin het peil van sociaal/culturele voorzie ningen al laag is ten opzichte van vergelijk bare gemeenten. Het valt niet mee om in dat al lage niveau nog verder te snijden. We hebben voor 2002 dan ook weinig of geen financiële ruimte voor nieuw beleid. De komende maanden moeten we hard werken aan een bezuinigingsoperatie. We willen zelf dat saneringsplan opstellen, want anders gaan anderen dat voor ons doen. Dat is wel het laatste wat we wensen." Saneringsplan Afhankelijk van de besprekingen met het Rijk vermoedt Van der Kolk dat de artikel 12-status tot en met 2005 of 2006 zal duren. De gemeente zal de komende maan den het saneringsplan, waaraan al langer wordt gewerkt, verder invullen. De wethou der licht een tipje van de sluier op: "Een reorganisatie van het ambtelijk apparaat moet zo'n 227.000 euro opleveren. Verder Product begroting Boskoop heeft met de begroting 2002 voor het eerst een zogenaamde productbegro- ting. Daaruit wordt duidelijk wat de kosten per 'product' zijn, zoals bijvoorbeeld groen voorziening, onderwijshuisvesting of pas poort. De gemeente kent honderden van dergelijke producten. Een productbegroting maakt het mogelijk om de gevolgen van bij voorbeeld een bezuiniging op een bepaalde voorziening uit te rekenen en om een kost prijsvergelijking met andere gemeenten te trekken. Van der Kolk: "Bovendien kun je zien waar het geld blijft. Elk product heeft een budgethouder met een eigen budget verantwoordelijkheid. Je kunt ook nagaan De gemeentelijke politiek zal - ook in Boskoop- na de gemeenteraadsverkiezingen in 2002 levendiger worden. Dat is althans het beoogde effect van de Wet Dualisering Gemeentebestuur die dan in werking treedt. Deze wet bepaalt onder andere dat wethou ders niet langer tegelijkertijd gemeente raadslid zijn. In de huidige situatie stemmen wethouders en hun partijgenoten in de gemeenteraad in de praktijk veel zaken op elkaar af voordat de formele behandeling in de gemeente raad plaatsvindt. Dit beperkt hun bewe- hoeveel tijd het maken van een product kost, waardoor het inzicht in de personeels formatie scherper wordt. Met zo'n begroting beschikt de gemeenteraad dus over een stu rend instrument." Geen verhoging belastingen en tarieven Ondanks het financieel zware weer waarin Boskoop zich bevindt, overweegt het colle ge niet om de gemeentelijke belastingen en tarieven voor 2002 te verhogen. Van der Kolk: "We behoren wat betreft de hoogte van belastingen en tarieven al tot de top drie van Nederland. We streven er niet echt naar om de eerste plaats te bereiken. De exacte hoogte wordt in december vastge steld. Het college van burgemeester en wet houders zal de gemeenteraad voorstellen de belastingen en tarieven voor 2002 alleen aan te passen aan de prijsstijging. De afval stoffenheffing blijft zelfs precies gelijk aan die van 2001." gingsvrijheid. De benoeming van aparte wethouders zal de afstand tussen het colle ge en de gemeenteraad vergroten waardoor gemeenteraadsleden onafhanke lijker zijn en bijvoorbeeld meer gelegen heid hebben om de resultaten van hun eigen gesprekken met inwoners in hun stellingname te laten doorklinken. Meer burgerparticipatie Daarnaast moeten ook andere bestuurlijke vernieuwingen de gemeentepolitiek verle vendigen. Zo zullen hogere kwaliteitseisen gelden voor de publieke verantwoording door de politiek. Met name het beleid en de financiële onderbouwing daarvan zul len aan helderheid moeten winnen. De overstap naar een productbegroting zoals nu al in Boskoop gebeurt (zie ook elders op deze pagina) dient mede dat doel. Ook burgerparticipatie en andere manieren om inwoners direct bij de gemeentelijke besluitvorming te betrekken, nemen een belangrijke plaats in de bestuurlijke ver nieuwing in. In 2002 zullen enkele ruimtelijke ontwikke lingen in gang worden gezet, die voortvloei en uit het plan Boskoop 2015. De herzie ning van het bestemmingsplan Snijdelwijk en de voorbereiding van het bestemmings plan Dorpskern staan onder meer op het programma. Ook is de gemeente van plan om een structuurplan voor Boskoop op te De gemeente gaat bij het maken van beleid uit van bepaalde kerngegevens over Boskoop. Hieronder staat ter illustratie een zeer beknopte opsomming van gegevens die gebruikt zijn bij de opstelling van de gemeentebegroting 2002. De cijfers geven de stand van zaken op 1 januari 2001 weer. De begroting 2002, waarvan deze pagina een samenvatting geeft, is een voorstel van het college van burgemeester en wethou ders aan de gemeenteraad. De raad, die aan het hoofd van de gemeente staat, behandelt dit begrotingsvoorstel op donderdag 29 november om 13.30 uur. Plaats: raadszaal in het gemeentehuis Bewoners van Boskoop hebben de mogelijk heid tot inspraak voordat de behandeling begint. Sociale structuur Aantal inwoners, van wie - 00-19 jaar - 20-64 jaar - ouder dan 65 jaar Fysieke structuur Oppervlakte gemeenten in ha. waarvan - binnenwater Lengte waterwegen in km. Aantal m2 groen stellen, mogelijk in combinatie met een Welstandsnota. Verder zal de inmiddels in concept gereed zijnde Groenstructuurnota, die eveneens van belang is voor Boskoop 2015, aan de gemeenteraad worden aangeboden. De gemeente zal een haalbaarheidsstudie naar het realiseren van Waterrijk-West uitvoeren. 15.200 9.490 1.680 6.157 5.987 Uitgave: Gemeente Boskoop Postbus 5, 2770 AA BOSKOOP tel.0172-21 95 00 Redactie: Bosma Public Relations, Den Haag Fotografie: A. Fioole Grafische vormgeving: C. Baesjou Aantal wooneenheden, waarvan - woningen - eenheden in bijzondere woongebouwen 140 - wooneenheden 29 - recreatiewoningen 1 Aantal woonwagens 8 zien we ons gedwongen de uitkeringen op grond van de Wet voorzieningen gehandi capten te verlagen tot de landelijke norm. Een artikel-12 gemeente moet helaas nu eenmaal alles snoeien wat financieel boven het maaiveld uitsteekt. Bovendien zullen we een aantal meevallers aanwenden als com pensatie voor het tekort. Dan nog hebben we als taak om structureel - dat wil zeggen jaarlijks- 1,8 miljoen euro te bezuinigen." Burgemeester en wethouders willen de rela tief (dat wil zeggen in vergelijking met andere gemeenten) grote mate van veilig heid in de Boskoop op peil houden en ver der versterken. De gemeente zal daarom volgend jaar de uitvoering starten van het geïntegreerd veiligheidsplan, "Samen Veilig, Veilig Samen". Het plan stemt de activiteiten van de betrok ken hulpverleners zoals gemeente, brand weer, politie en ambulancediensten op elkaar af. Tevens bevat het de aanbevelingen van de dit jaar gehouden veiligheidsconfe- rentie waaraan diverse organisaties hebben deelgenomen. Het voorkómen van onveilig heid loopt als een rode draad door het plan. Bij de uitvoering van dit geïntegreerde vei ligheidsplan gaat het niet alleen om verbete ring van concreet onveilige situaties. Het is tevens de bedoeling om subjectieve gevoe lens van onveiligheid bij de Boskoopse bur gers weg te nemen. Samenwerking tussen gemeente, regiopolitie, Trifolium, bewoners organisaties en ondernemersverenigingen is daarbij van het grootste belang. M. -

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2001 | | pagina 15