b
ZORG VOOR ELKAAR, ZORG VOOR DE OMGEVING
Dekking
Accommodatiebeleid
Bewonerswensen bij woningbouw
centraal
Betere relatie met burgers
Vrijwilligerswerk
Andere wensen
Wijk- en buurtbeheer
Klimaatbeleid
Veiligheid en handhaving
Centrum
Beeldkwaliteitsplan
Huisvesting brandweer
Actualisering bestemmingsplannen
Voorinspraak
IJ
G
E
M
E
E
N
T
E
Dit is een officiële publicatie
gemeente Waddinxveen
de
van
>aar
qrot<
deel
Telefoon: (0182) 624 624
Fax: (0182) 624 680
E-mail: gemeente@waddinxveen.nl
Website: www.waddinxveen.nl
Eindredactie: D. Wijnen
van de
heid
EMH gelden
'V'
WADDINXVE
I
I.
3 ec
We beqii
Ook de Openbare Bibliotheek ontvangt de komende jaren extra geld.
s
t
o
o
BELEIDSPLAN
2003-2006
Burgemeester en wethouders
van Waddinxveen
v.l.n.r.:W.H.K. Dijksterhuis;
Th. M.B. Gerts; F. Jonkman;
mr.T. van der Torren en
ing. H.R Barth.
verbetering
De wensen van de inwoners staan centraal in het nieuwe volkshuisvestingsplan.
De brede school is een belangrijk onderdeel van
wij verplicht
I 1 I 11
I voor
regionale brandweer
reten in hogere
de afvalstoffen
met aanzienlijk meer
de ver-
voor de
Ie accom-
>p het pro-
de atletiekbaan
op 18 en 19 december,
beleid worden via een begro-
In de komende periode biedt de gemeente ondersteuning aan
bouw en nieuwbouw van diverse accommodaties. Huisvesting
handbalvereniging Rowah en Concordia en verbetering van c
modatie van de Hockeyclub Waddinxveen staan voor 2003 oj
gramma. In 2004 vindt onderzoek naar opknappen van -
van Antilope plaats.
Het beleid op de lange termijn voor accommodaties van verenigingen en
instellingen krijgt in de komende vier jaar vorm. De eerder aangelegde
reserve voor de multifunctionele accommodatie wordt omgevormd tot
brede reserve voor het accommodatiebeleid. Incidentele meevallers in de
exploitatie zullen bij voorrang aan deze reserve worden toegevoegd.
Het college start in 2004 met de voorbereidingen voor de nieuwe huis
vesting van de brandweer. Deze moet in 2005 klaar zijn. Nieuwe huis
vesting op een nieuwe plek in de gemeente is noodzakelijk. De huidige
accommodatie is verouderd. Bovendien worden de wettelijk verplichte
aanrijtijden niet altijd gehaald.
De tinanciele positie van
gemeente moet weliswaar oppassen met het uitgeven
maar een verhoging van
het pro<
aantal
Inwoners hebben de gemeente nodig, maar de gemeente functioneert
ook beter met betrokken inwoners. Wij willen dan ook investeren in extra
dienstverlening aan de inwoners. Interactieve besluitvorming, een over
zichtelijke, maar toch uitgebreide gemeentelijke website en de Gemeen-
tebalie krijgen in de komende periode verder vorm. Daarnaast wordt er
jaarlijks 100.000 vrij gemaakt voor initiatieven van burgers. Voor
komend jaar richten we ons daarbij vooral op projecten voor gehandi
capten. hoort hier nog meer van!
De volkshuisvesting is een belangrijk punt in deze periode. Het is voor
jongeren ondoenli|k om een huis te vinden en ook steeds meer ouderen
hebben eigen woonwensen. Bij toekomstige woningbouwprojecten hou
den we meer rekening met de wensen van inwoners, in diversiteit en
architectuur. Wij willen daaraan meewerken door het vraaggerichte
bouwen centraal te stellen in het nieuwe volkshuisvestingsplan.
De bestemmingsplannen worden geactualiseerd en toegankelijk gemaakt
op de computer. Daarmee verbeteren we de dienstverlening aan de bur
gers aan de gemeentebalie. Langdurige vergunningprocedures kunnen
zo worden bekort. Zo kunnen we ook de regels beter handhaven. Als eer-
Preventie en handhaving van de regels staan voorop bij veiligheid.
Komende jaren worden de drank- en horecavergunningen strikter
gehandhaafd. Wij willen ook extra investeren in het bouw- en woning
toezicht. Exploitatievergunningen voor horecabedrijven zullen de veilig
heid verhogen. De maatregelen van club- en buurthuizen om brand en
inbraak te voorkomen, worden getoetst. Het Integraal Veiligheidsplan
wordt gemoderniseerd. Tezamen met een toezichthouder voor de open
bare ruimte spannen we ons behoorlijk in ten behoeve van de veiligheid
en de handhaving!
Het college wil een bijdrage leveren aan een goed klimaatbeleid door
extra te investeren in het energiebeleid en het duurzaam bouwen. Er komt
een fonds Duurzaamheid. Vanuit dit fond worden projectontwikkelaars,
bouwers en beheerders van gebouwen in Waddinxveen gestimuleerd om
zuiniger om te gaan met energie. Dat kan zijn door energiebesparende
maatregelen of door het gebruik van duurzame materialen. Zo kan ook
Waddinxveen een steentje bijdragen aan het klimaatconvenant, waarbij
de lokale overheden een belangrijke rol spelen.
van
kkeiing
past bij Waddinxveen en dat haalbaar en betaaïo
de bevolking en de ondernemersvereniging is een must.
Een nieuw parkeerbeleid staat voorlopig in de ijskast door de onzeker-
.._J over de plaats van het nieuwe centrum.
het wijk- en buurtbeheer.
In totaal hebben twintig instellingen hun wensen kenbaar gemaakt.
Het college heeft gekeken of deze wensen behoren tot de kerndoel
stellingen en topprioriteiten. Als zij daarin passen, zijn zij zoveel
mogelijk gehonoreerd. Veel van deze wensen passen overigens in
de nieuwe plannen rond het accommodatiebeleid.
Procedure
Het beleidsplan ligt ter visie tot en met 15 november 2002 in de
hal van het gemeentehuis en in de bibliotheek. U kunt tot die datum
een schriftelijke reactie sturen aan: Het college van Burgemeester en
Wethouders van Waddinxveen, Postbus 400, 2740 AK Waddinx
veen.
In de decembercyclus van commissie- en raadsvergaderingen vindt
de behandeling van het beleidsplan plaats:
op 3 december in de commissies ÓRM en ROEZ
op 4 december de commissies Middelen en WEZ
op 10 december de commissie VBZ.
De gemeenteraad bespreekt het plan
De financiële gevolgen van dit nieuwe
tingswijziging in januari 2003 aan de raad gepresenteerd.
leder jaar wordt het wijk- en buurtbeheer uitgebreid met minimaal één
wijk. Er komt een tweede brede school. Een coördinator die zowel het
wijk- en buurtbeheer als de brede school in zijn of haar takenpakket krijgt
zal beide ondersteunen.
Het college van Burgemeester en Wethouders van Wad
dinxveen is er trots op om u het nieuwe beleidsplan voor de
komende vier jaar te presenteren. Vanuit de zorg voor
elkaar en de zorg voor de omgeving, richt het college zijn
beleid vooral op 'sociale cohesie, leefbaarheid, duurzaam
heid en een geloofwaardige en betrouwbare overheid'.
Het college heeft deze woorden omgezet in daden door bij
de start in april jongstleden elf duidelijke thema's te presen
teren. Bij de voorinspraak van instellingen en organisaties
is duidelijk geworden welke wensen er leven bij u, de inwo
ners; voor zover zij passen binnen de elf thema's zijn deze
wensen zoveel mogelijk gehonoreerd.
ste gebeurt dit bij bestemmingsplannen voor de bebouwde kom, het lan
delijk gebied West; ook het Bentwoud komt aan de beurt.
Het wordt hoog tijd dat vrijwilligers de plaats krijgen die hun toekomt.
Jaarlijks wordt daarom de onderscheiding 'Vrijwilliger van het jaar' uit
gereikt aan verdienstelijke Waddinxveners. Het vrijwilligerswerk krijgt
een extra impuls omdat we hun evenementen zullen faciliteren waar
mogelijk.
Het college wil graag in de volgende jaren
ondergrondse afvalinzameling in de hoogbouw en in de milieuparkjes;
•vergroting van de verkeersveiligheid van o.m. de Chopinlaan en de
Dreef;
vaststelling van het structuurplan, rekening houdend met de toekomstige
ruimtelijke inrichting van de gemeente;
een onderzoek naar een herstructuring van de Noordkade als inbreid-
locatie voor woningbouw;
een onderzoek naar een mogelijkheden voor een centraal sportpark;
structurele subsidiëring van een zesde peuterspeelzaal;
de instelling van een jeugdraad als daar voldoende belangstelling is bij
de doelgroep;
onderzoek naar geschikte locatie voor een ontmoetingsplek voor jon
geren;
een verdere uitvoering van de nota integraal ouderenbeleid.
Kreater en de openbare bibliotheek ontvangen in 2003 eenmalig extra
subsidie. Voor de jaren erna worden nieuwe afspraken gemaakt geba
seerd op de prestaties van beide instellingen.
We beginnen in 2003 met de uitvoering van het beeldkwaliteitsplan dat
binnenkort wordt vastgesteld. Het plan bevat onder meer de verbetering
van het openbaar groen, het tegengaan van zwerfafval en het verwijde
ren ervan en het verbeteren van speelplekken. Er komt een toezichthou
der voor de openbare ruimte die erop toeziet dat deze niet verloedert.
Waddinxveen heeft nog steeds behoefte aan een hoofdwinkelcentrum,
dat als aantrekkelijk verblijfsgebied het hart kan vormen
gemeente. We zijn opnieuw aan de slag gegaan met de ontwikkeling
een Centrum dat
is. Draagvlak bij
De financiële positie
de gemeente is in principe gezond. De
i van geld,
maar een verhoging van de Onroerend Zaak Belasting staat niet op
igramma. We begroten wat nauwkeuriger, we versoberen een
dingen en we voeren een eerdere ombuiging verder uit.
Wij verwachten dat er de komende jaren voor nieuwe beleidswen-
sen weinig extra geld beschikbaar komt. Nieuw beleid moet daarom
grotendeels betaald worden door bestaande taken af te stoten. Een
deel van de inspraakwensen zoals verbetering van accommodaties
en verbetering van de kwaliteit van de openbare ruimte (het beeld-
kwaliteitplan) Kunnen we betalen uit éénmalige meevallers.
Kostenstijgingen
Wij zijn geconfronteerd met aanzienlijke kostenstijgingen in de uit
voering van wettelijke en regionale taken waarvoor
meer geld beschikbaar moeten stellen. Dit geldt bijvoorbeeld
de kostenverhogingen van de milieudienst, de i
en de afvalinzameling. Deze kostenstijgingen moeten in hr
tarieven doorberekend worden: de tarieven voor u
heffing stijgen dan ook in de komende jaren
dan het inflatiepercentage.
De gemeente beschikt over een leuke spaarpot in de vorm van de
zogenaamde EMH-gelden. De rente ervan wordt ingezet voor nieuw
beleid: het accommodatiebeleid, de burgerinitiatieven en het fonds
duurzaamheid. Wij zullen ieder jaar opnieuw bekijken of en hoe we
de EMH-gelden of de rente ervan uitgeven.