b ZORG VOOR ELKAAR, ZORG VOOR DE OMGEVING Dekking Accommodatiebeleid Bewonerswensen bij woningbouw centraal Betere relatie met burgers Vrijwilligerswerk Andere wensen Wijk- en buurtbeheer Klimaatbeleid Veiligheid en handhaving Centrum Beeldkwaliteitsplan Huisvesting brandweer Actualisering bestemmingsplannen Voorinspraak IJ G E M E E N T E Dit is een officiële publicatie gemeente Waddinxveen de van >aar qrot< deel Telefoon: (0182) 624 624 Fax: (0182) 624 680 E-mail: gemeente@waddinxveen.nl Website: www.waddinxveen.nl Eindredactie: D. Wijnen van de heid EMH gelden 'V' WADDINXVE I I. 3 ec We beqii Ook de Openbare Bibliotheek ontvangt de komende jaren extra geld. s t o o BELEIDSPLAN 2003-2006 Burgemeester en wethouders van Waddinxveen v.l.n.r.:W.H.K. Dijksterhuis; Th. M.B. Gerts; F. Jonkman; mr.T. van der Torren en ing. H.R Barth. verbetering De wensen van de inwoners staan centraal in het nieuwe volkshuisvestingsplan. De brede school is een belangrijk onderdeel van wij verplicht I 1 I 11 I voor regionale brandweer reten in hogere de afvalstoffen met aanzienlijk meer de ver- voor de Ie accom- >p het pro- de atletiekbaan op 18 en 19 december, beleid worden via een begro- In de komende periode biedt de gemeente ondersteuning aan bouw en nieuwbouw van diverse accommodaties. Huisvesting handbalvereniging Rowah en Concordia en verbetering van c modatie van de Hockeyclub Waddinxveen staan voor 2003 oj gramma. In 2004 vindt onderzoek naar opknappen van - van Antilope plaats. Het beleid op de lange termijn voor accommodaties van verenigingen en instellingen krijgt in de komende vier jaar vorm. De eerder aangelegde reserve voor de multifunctionele accommodatie wordt omgevormd tot brede reserve voor het accommodatiebeleid. Incidentele meevallers in de exploitatie zullen bij voorrang aan deze reserve worden toegevoegd. Het college start in 2004 met de voorbereidingen voor de nieuwe huis vesting van de brandweer. Deze moet in 2005 klaar zijn. Nieuwe huis vesting op een nieuwe plek in de gemeente is noodzakelijk. De huidige accommodatie is verouderd. Bovendien worden de wettelijk verplichte aanrijtijden niet altijd gehaald. De tinanciele positie van gemeente moet weliswaar oppassen met het uitgeven maar een verhoging van het pro< aantal Inwoners hebben de gemeente nodig, maar de gemeente functioneert ook beter met betrokken inwoners. Wij willen dan ook investeren in extra dienstverlening aan de inwoners. Interactieve besluitvorming, een over zichtelijke, maar toch uitgebreide gemeentelijke website en de Gemeen- tebalie krijgen in de komende periode verder vorm. Daarnaast wordt er jaarlijks 100.000 vrij gemaakt voor initiatieven van burgers. Voor komend jaar richten we ons daarbij vooral op projecten voor gehandi capten. hoort hier nog meer van! De volkshuisvesting is een belangrijk punt in deze periode. Het is voor jongeren ondoenli|k om een huis te vinden en ook steeds meer ouderen hebben eigen woonwensen. Bij toekomstige woningbouwprojecten hou den we meer rekening met de wensen van inwoners, in diversiteit en architectuur. Wij willen daaraan meewerken door het vraaggerichte bouwen centraal te stellen in het nieuwe volkshuisvestingsplan. De bestemmingsplannen worden geactualiseerd en toegankelijk gemaakt op de computer. Daarmee verbeteren we de dienstverlening aan de bur gers aan de gemeentebalie. Langdurige vergunningprocedures kunnen zo worden bekort. Zo kunnen we ook de regels beter handhaven. Als eer- Preventie en handhaving van de regels staan voorop bij veiligheid. Komende jaren worden de drank- en horecavergunningen strikter gehandhaafd. Wij willen ook extra investeren in het bouw- en woning toezicht. Exploitatievergunningen voor horecabedrijven zullen de veilig heid verhogen. De maatregelen van club- en buurthuizen om brand en inbraak te voorkomen, worden getoetst. Het Integraal Veiligheidsplan wordt gemoderniseerd. Tezamen met een toezichthouder voor de open bare ruimte spannen we ons behoorlijk in ten behoeve van de veiligheid en de handhaving! Het college wil een bijdrage leveren aan een goed klimaatbeleid door extra te investeren in het energiebeleid en het duurzaam bouwen. Er komt een fonds Duurzaamheid. Vanuit dit fond worden projectontwikkelaars, bouwers en beheerders van gebouwen in Waddinxveen gestimuleerd om zuiniger om te gaan met energie. Dat kan zijn door energiebesparende maatregelen of door het gebruik van duurzame materialen. Zo kan ook Waddinxveen een steentje bijdragen aan het klimaatconvenant, waarbij de lokale overheden een belangrijke rol spelen. van kkeiing past bij Waddinxveen en dat haalbaar en betaaïo de bevolking en de ondernemersvereniging is een must. Een nieuw parkeerbeleid staat voorlopig in de ijskast door de onzeker- .._J over de plaats van het nieuwe centrum. het wijk- en buurtbeheer. In totaal hebben twintig instellingen hun wensen kenbaar gemaakt. Het college heeft gekeken of deze wensen behoren tot de kerndoel stellingen en topprioriteiten. Als zij daarin passen, zijn zij zoveel mogelijk gehonoreerd. Veel van deze wensen passen overigens in de nieuwe plannen rond het accommodatiebeleid. Procedure Het beleidsplan ligt ter visie tot en met 15 november 2002 in de hal van het gemeentehuis en in de bibliotheek. U kunt tot die datum een schriftelijke reactie sturen aan: Het college van Burgemeester en Wethouders van Waddinxveen, Postbus 400, 2740 AK Waddinx veen. In de decembercyclus van commissie- en raadsvergaderingen vindt de behandeling van het beleidsplan plaats: op 3 december in de commissies ÓRM en ROEZ op 4 december de commissies Middelen en WEZ op 10 december de commissie VBZ. De gemeenteraad bespreekt het plan De financiële gevolgen van dit nieuwe tingswijziging in januari 2003 aan de raad gepresenteerd. leder jaar wordt het wijk- en buurtbeheer uitgebreid met minimaal één wijk. Er komt een tweede brede school. Een coördinator die zowel het wijk- en buurtbeheer als de brede school in zijn of haar takenpakket krijgt zal beide ondersteunen. Het college van Burgemeester en Wethouders van Wad dinxveen is er trots op om u het nieuwe beleidsplan voor de komende vier jaar te presenteren. Vanuit de zorg voor elkaar en de zorg voor de omgeving, richt het college zijn beleid vooral op 'sociale cohesie, leefbaarheid, duurzaam heid en een geloofwaardige en betrouwbare overheid'. Het college heeft deze woorden omgezet in daden door bij de start in april jongstleden elf duidelijke thema's te presen teren. Bij de voorinspraak van instellingen en organisaties is duidelijk geworden welke wensen er leven bij u, de inwo ners; voor zover zij passen binnen de elf thema's zijn deze wensen zoveel mogelijk gehonoreerd. ste gebeurt dit bij bestemmingsplannen voor de bebouwde kom, het lan delijk gebied West; ook het Bentwoud komt aan de beurt. Het wordt hoog tijd dat vrijwilligers de plaats krijgen die hun toekomt. Jaarlijks wordt daarom de onderscheiding 'Vrijwilliger van het jaar' uit gereikt aan verdienstelijke Waddinxveners. Het vrijwilligerswerk krijgt een extra impuls omdat we hun evenementen zullen faciliteren waar mogelijk. Het college wil graag in de volgende jaren ondergrondse afvalinzameling in de hoogbouw en in de milieuparkjes; •vergroting van de verkeersveiligheid van o.m. de Chopinlaan en de Dreef; vaststelling van het structuurplan, rekening houdend met de toekomstige ruimtelijke inrichting van de gemeente; een onderzoek naar een herstructuring van de Noordkade als inbreid- locatie voor woningbouw; een onderzoek naar een mogelijkheden voor een centraal sportpark; structurele subsidiëring van een zesde peuterspeelzaal; de instelling van een jeugdraad als daar voldoende belangstelling is bij de doelgroep; onderzoek naar geschikte locatie voor een ontmoetingsplek voor jon geren; een verdere uitvoering van de nota integraal ouderenbeleid. Kreater en de openbare bibliotheek ontvangen in 2003 eenmalig extra subsidie. Voor de jaren erna worden nieuwe afspraken gemaakt geba seerd op de prestaties van beide instellingen. We beginnen in 2003 met de uitvoering van het beeldkwaliteitsplan dat binnenkort wordt vastgesteld. Het plan bevat onder meer de verbetering van het openbaar groen, het tegengaan van zwerfafval en het verwijde ren ervan en het verbeteren van speelplekken. Er komt een toezichthou der voor de openbare ruimte die erop toeziet dat deze niet verloedert. Waddinxveen heeft nog steeds behoefte aan een hoofdwinkelcentrum, dat als aantrekkelijk verblijfsgebied het hart kan vormen gemeente. We zijn opnieuw aan de slag gegaan met de ontwikkeling een Centrum dat is. Draagvlak bij De financiële positie de gemeente is in principe gezond. De i van geld, maar een verhoging van de Onroerend Zaak Belasting staat niet op igramma. We begroten wat nauwkeuriger, we versoberen een dingen en we voeren een eerdere ombuiging verder uit. Wij verwachten dat er de komende jaren voor nieuwe beleidswen- sen weinig extra geld beschikbaar komt. Nieuw beleid moet daarom grotendeels betaald worden door bestaande taken af te stoten. Een deel van de inspraakwensen zoals verbetering van accommodaties en verbetering van de kwaliteit van de openbare ruimte (het beeld- kwaliteitplan) Kunnen we betalen uit éénmalige meevallers. Kostenstijgingen Wij zijn geconfronteerd met aanzienlijke kostenstijgingen in de uit voering van wettelijke en regionale taken waarvoor meer geld beschikbaar moeten stellen. Dit geldt bijvoorbeeld de kostenverhogingen van de milieudienst, de i en de afvalinzameling. Deze kostenstijgingen moeten in hr tarieven doorberekend worden: de tarieven voor u heffing stijgen dan ook in de komende jaren dan het inflatiepercentage. De gemeente beschikt over een leuke spaarpot in de vorm van de zogenaamde EMH-gelden. De rente ervan wordt ingezet voor nieuw beleid: het accommodatiebeleid, de burgerinitiatieven en het fonds duurzaamheid. Wij zullen ieder jaar opnieuw bekijken of en hoe we de EMH-gelden of de rente ervan uitgeven.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2002 | | pagina 8