In de voetsporen van Frans de Groot zoon Mare voor 3 BB Hugo de Vries voorbeeld zaterdag 26 okto 2 Wedstrijdprogramma Supermotard Alphen a/d Rijn zaterdag 26 zondag 27 oktober 2002 Motorcrossen is Viktor van Leeuwen met de paplepel ingegoten zondag 27 oktober SUPERMOTARD r. HEN A/D RIJN II v T internationale PAGINA WOENSDAG 23 OKTOBER 2002 technische keuring 10.00 - 13.00 uur levrijetraining KNMVCup 12.30 - 12.50 uur groep B 15 min levrijetraining KNMVCup 12.55 - 13.15 uur groep A 15 min levrijetraining KNMVproeflicentjes 13.20 - 13.40 uur groep C 15 min levrijetraining KNMVCupquads quad 13.45 - 14.05 uur 15 min levrijetraining inters 14.10 - 14.30 uur inters 20 min 2e vrije training KNMV Cup 15.15 - 15.35 uur groep B 15 min 15.40 - 16.00 uur 2e vrije training KNMV Cup groep A 15 min 2e vrije training KNMVproeflicenties 16.05 - 16.25 uur groep C 15 min 2e vrije training KNMV Cup quads quad 16.30 - 16.50 uur 15 min 16.55 - 17.15 uur 2e vrije training inters inters 20 min einde zaterdagprogramma 17.30 uur tijdtraining KNMV Cup 9.00 uur groep C 15 min. tijdtraining KNMV Cup 9.25 uur 15 min. groep A tijdtraining KNMV Cup 9.50 uur 15 min. groep B tijdtraining KNMV Cup quads quad 10.15 uur 15 min. tijdtraining inters 10.40 uur inters 20 min. eerste heet KNMV Cup 12 min. 1 ronde groep C 11.05 uur 11.30 uur pauze officiële opening rijderspresentatie 12.15 uur inters eerste heet KNMV Cup 12 min. 1 ronde 12.30 uur groep A 12 min. 1 ronde eerste heet KNMVcup 12.55 uur groep B eerste heet KNMV Cup quads quad 12 min. 1 ronde 13.20 uur eerste heet inters 18 min. 1 ronde 13.45 uur inters pauze 14,45 uur tweede heet KNMV Cup 12 min. 1 ronde 14.10 uur groep C tweede heet KNMV Cup 12 min. 1 ronde 15.10 uur groep A 12 min. 1 ronde tweede heat KNMVcup 15.35 uur groep B 12 min. 1 ronde tweede heet KNMV Cup quads quad 16.00 uur tweede heet inters 18 min. 1 ronde 16.25 uur inters prijsuitreking/ huldiging kampioenen 17.00 uur Hugo deVries (Foto Walter Plantje) A geen oplei- diplo- wieler te stappen is er dus niet meer. ervaring heeft opgedaan en dat jaarlijks, in samenwer king met Hugo de Vries en een keur aan vrijwilligers, steeds weer bewijst met de Supermotard in Alphen. nauwe verwantschap heb ben met gemotoriseerde sporten, is het ook een feit dat ik bijna geboren ben op het motorcrosscircuit. Dan kun je dus wel stellen dat het met de paplepel is inge goten." Desondanks maak te hij pas op achttienjarige leeftijd serieus kennis met motorcross. „Ik ben toen wedstrijden gaan rijden op een 125cc Kawasaki. Nadat ik enkele jaren clubwedstrij- den heb gereden ben ik ge stopt. Tegenwoordig doe ik alleen nog aan fitness en cardiofitness. Uiteraard rijd ik nog regelmatig op onze eigen Polaris-machines, maar niet meer in wedstrijd verband." Dat neemt niet weg dat Vik tor van Leeuwen voldoende Daar moetje eens naar kijken", lijkt Viktor van Leeuwen al wijzend iets duidelijk te maken aan zijn 'compagnon' Hu go de Vries (Foto Walter P/anije) Het tweetal geeft onmiddel lijk toe dat ze het niet alleen kunnen. „Er worden veel vrijwilligers benaderd om mee te werken. Tijdens een helpersavond, met voorbe spreking en aansluitend ge zellige avond, worden de details besproken. Vooral de veiligheid speelt een hele grote rol. Verder is natuurlijk erg belangrijk dat de be treffende bedrijven op het industrieterrein hun mede werking verlenen", vertelt Hugo de Vries. Viktor van Leeuwen werd een jaar op vijf geleden door voorzitter Jos Verkerk ge vraagd of hij interesse had om plaats te nemen in het bestuur van SMC Zevenho ven. „Zo ben ik mede ver antwoordelijk geworden voor alle activiteiten die be trekking hebben op het op bouwen en afbreken van het Supermotard-circuit", aldus de Alphenaar. „In het begin heb ik veel geleerd van Frans de Groot, onze voor ganger en iemand met een zee aan ervaring op dit ge bied. Sinds een paar jaar werk ik samen met Hugo en voor zover ik weet naar bei der tevredenheid. Maar ik Jarenlang was Frans de Groot hét gezicht van de SMC Zevenhoven. De spil waar alles, voor wat de op- en af bouw van het parcours betreft, om draaide. Een aantal jaren geleden werden Hugo de Vries en Viktor van Leeu wen door De Groot benaderd om zijn taak binnen het bestuur over te nemen. Een jaar lang kon het inmiddels onafscheidelijke duo nog op de steun van hun 'leer meester' rekenen, maar sinds Frans de Groot definitief is gestopt is De Vries met zijn rechterhand Viktor van Leeu wen verantwoordelijk voor het circuit. Of is het Van Leeuwen met zijn rechterhand De Vries? Het motorcrossen is Viktor van Leeuwen met de paple pel ingegoten. Zijn vader immers was in de jaren ze stig en begin jaren zeventig een niet onverdienstelijk beoefenaar van motorcross en het rijden van betrouw- baarheidsritten. „Nadat hij gestopt was met die activi teiten werd mijn vader lid van MAC Rijnland, een ver eniging die in die tijd nog veel motorcrosswedstrijden organiseerde. Onder ande re op de oude vuilstort in Zegersloot en later aan de Heimanswetering", zegt Van Leeuwen die op 14 de cember 1967 is geboren. Met vrouwlief Elvira woont hij overigens nog steeds in Alphen. „Ik ben dus echt een geboren en getogen heel op vrijdagavond weer in de crossbus kon worden geladen. Jarenlang 'toerde' Hugo de Vries heel Europa door: Fin land, Portugal, België, Duitsland en Italië, om de belangrijkste landen maar te noemen. Vaak moest er ook in de nachtelijke uren worden gereden („Met wis seling van chauffeur uiter aard", wil Anita wel even kwijt) om op tijd bij het cir cuit aan te komen. Dit van wege de keuring die zater dags vanaf tien uur startte. Aansluitend volgde de kwa lificatie. „Het was heel be langrijk om die goed te rij den", weet Hugo. „Er het publiek." Een aantal we ken voorafgaand aan het evenement worden er in Al phen en omgeving aankon- digingsborden geplaatst. Ook dat behoort tot de ta ken van Viktor en Hugo. De eerste serieuze voorberei dingen worden op vrijdag middag getroffen. „Dan komt er een aantal vrijwilli gers bijeen om een start te maken met het circuit. De materialen worden 'uitge zet', zodat men op zater dagochtend alles op de juis te plek kan zetten. Dan worden ook de taken ver deeld. Op alle cruciale pun ten staan medewerkers van de SMC om alles vlekkeloos te laten verlopen." Voor de parcoursbouwers is het onbegonnen werk om met de rijders vooraf te overleggen. „Het is erg moeilijk om aan de wensen van elke rijder te voldoen. Iedereen heeft zijn eigen opmerkingen en verzoeken met betrekking tot aanpass ingen en dergelijke. Er wordt in overleg met de wedstrijdleider (van de KNMV) een circuit uitgezet. Voorafgaand aan de eerste training wordt het parcours gekeurd in samenwerking met het KNMV, circuitver- antwoordelijken en Marian ne Hebbink." Zonder Hebbink blijkt het niet eenvoudig een dergelijk groot evenement te organi seren. „Zij speelt een cen trale rol. Marianne Hebbink is de degene die ervoor zorgt dat alle voorbereidin gen soepel verlopen. Heeft wil zeker benadrukken dat wij zonder de hulp van een ontzettend loyale groep van zo'n 40 vrijwilligers dit eve nement niet op poten zou den kunnen zetten. Dankzij een perfecte samenwerking van bestuur, gemeente, be drijven, hulpdiensten en vrij willigers, slagen wij er elk jaar weer in om een fantas tisch spektakelstuk neer te zetten voor Alphen aan den Rijn", verzekert Van Leeu wen. De laatste jaren rijzen - nieuwe - bedrijven als pad denstoelen uit de grond en komen de parcoursbouwers ieder jaar weer voor nieuwe problemen te staan. „Het wordt steeds moeilijker om nog voldoende onverhard te vinden om de combinatie verhard/onverhard in de juiste verhouding te hou den. Daarnaast speelt de breedte van het circuit mee, maar door de trottoirban den is daar niets aan te doen. Voldoende dranghek ken, strobalen (die overi gens nog steeds door Frans de Groot worden geleverd) en lint, zijn dé materialen die worden gebruikt om de vei ligheid te waarborgen, zo wel voor de rijders als voor Viktor van Leeuwen (Foto Walter Planije) Twee jaar geleden beëin digde Hugo de Vries zijn carrière als zijspancrosser en is er in 2000 een vierde wiel bijgekomen. „Om 'af te kicken' rijdt Hugo nu op een quad", vertelt echtge note Anita, die als vrijwillig ster trouwens ook haar aan deel heeft in het Alphense spektakel. Zelfs haar ouders worden komend weekeinde 'ingezet'. De wil om nog wat te laten zien is er na tuurlijk altijd, maar de pres tatiedrang is minder dan de laatste jaren het geval is ge weest. Maar Hugo wil nu een voor beeld zijn voor zijn zeven jaar oude zoon Marc, die sinds vorig jaar op een 80cc quad al aan wedstrijden deelneemt. Om de twee quads tot ieders tevreden- mogen immers maar dertig heid te laten rijden, worden aan het starthek daar nu de meeste vrije uur tjes aan besteed. rijders. Een aantal Vanzelfsprekend blijft er voldoende aandacht over voor dochter Stefanie van tien. Als Hugo tenminste niet wordt 'opgeëist' door zijn werk in de 'productie- hal' in Korteraar, waar Wil van der Laan de VLS-quads bouwt. De productie draait op volle toeren. Alphenaar." Viktor bleek een leergierig mannetje en gooide er zeker niet met zijn pet naar. Hij doorliep achtereenvolgens de lagere school, Havo en het Athe neum. In 1989 ging hij wer ken in het bedrijf van zijn ouders, technisch handels- bureau JEEGEE. „Dat was toen, en is nu nog steeds, de importeur van Kawasaki powerproducts", vertelt Viktor, die nog wat meer duidelijkheid verschaft. „Dit zijn onder andere ge neratoren, waterpompen, heggenscharen, bladbla- zers, gazonmaaiers, etc. Daarnaast is ons bedrijf ook importeur van Polaris ATV's (ook wel bekend als quads) en Rangers. Naast het feit dat al deze producten een Parcoursbouwer is 'vak' waarvoor je een ding nodig hebt en ma's in kunt halen. Het sleu telwoord is ervaring. En dat hebben beide heren. Hugo de Vries (47) begon al op zijn elfde jaar met een '50cc-crossertje. Drie jaar later stapte hij over op een 'zware brommer', 500 cc. Weer vier jaar later waren twee wielen niet meer vol doende voor de Zevenho venaar en achtte hij de tijd rijp om de zijspan uit te pro beren. Liefst 26 jaar hield hij het vol in wat wel eens een van de zwaarste takken van sport werd genoemd. „Want met gemak in 'dat bakkie' staan, zoals menig een oppert, valt niet mee.' En wie denkt dat motor crossen alleen maar lekker rondjes rijden is op zondag, komt ook bedrogen uit. En zeker als je internationaal actief bent. De Vries weet daar van mee te praten. Iedere week weer moest het gehele zijspan worden gedemonteerd, het motor blok gereviseerd en ieder boutje en moertje gecheckt Dat gebeurde dan in sa menwerking met zijn oom, Leo de Vries. 'Ome Leo' was ook de monteur tijdens de wedstrijden. Op donder dagavond werd 'het span' weer opgebouwd. Meer dan eens moest er tot een uur of drie 's nachts wor den doorgewerkt om er voor te zorgen dat het ge- contacten met sponsors, be drijven, gemeente, vrijwilli gers, inhuur derden, etc. etc. Uiteraard kan zij deze 'klus' niet in haar eentje kla ren, maar toch is zij de grote drijfveer van het gehele ge beuren!" Terwijl de coureurs nog eens hun wedstrijd ana lyseren, de VIPS een hapje (en drankje) nemen en de toeschouwers huiswaarts ke ren moeten Viktor van Leeu wen en Hugo de Vries nog serieus aan de slag. „Na af loop van de wedstrijden worden alle vrijwilligers ge mobiliseerd en de afbouwta- ken verdeeld, want alles moet binnen een paar uur opgeruimd, weggehaald en schoon zijn. Over het alge meen (in voorgaande jaren) staan we er steeds weer ver steld over hoe snel alles weer verlaten en kaal is." En is er ook voor de zwoe gers tijd voor ontspanning. „Als de boel aan kant is wordt er met alle vrijwilligers gezamenlijk gegeten en na tuurlijk nagepraat over het weekend. Al met al is dat toch altijd zeer vermoeiend en is iedereen blij dat de klus weer geklaard is." leder jaar ook is er voor Vik tor van Leeuwen en Hugo de Vries reden om met een goed gevoel terug te kijken op het tweedaagse motor- sportevenement. „Wat de kracht van de wedstrijd in Alphen is: Een gezellige fa miliedag, voor elk wat wils, met veel spektakel voor jong en oud en - dat mag je gerust in hoofdletters schrij ven - GRATIS ENTREE!" teams aan het starthek staan en meestal zijn er veel meer moet afvallen en dus was het zaak om die kwalificatie goed af te ronden. Want anders kon het hele team weer huiswaarts keren. Zon der enige vergoeding en re sultaat." Na de wedstrijden werd alles weer 'ingepakt', terug naar huis gereden en maandag weer op tijd bij de De compleet opgebouwde baas aanwezig. machines worden al door De Vries zag al zijn inspan- heel Europa verscheept, ningen beloond met onder maar inmiddels zijn er zelfs meer een tweede plaats in contacten met Botswana, de strijd om het Nederlands Veel tijd om zelf op de vier- kampioenschap en een achtste positie in het WK. J Irrein: Molenwetering Pa< 12 30 .'c-xjcq w I -•= TSj "»«UK "jj|

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2002 | | pagina 23