In de voetsporen
van Frans de Groot
zoon Mare
voor
3
BB
Hugo de Vries voorbeeld
zaterdag 26 okto
2
Wedstrijdprogramma Supermotard Alphen a/d Rijn
zaterdag 26 zondag 27 oktober 2002
Motorcrossen is Viktor van Leeuwen
met de paplepel ingegoten
zondag 27 oktober
SUPERMOTARD
r.
HEN A/D RIJN
II
v
T internationale
PAGINA
WOENSDAG 23 OKTOBER 2002
technische keuring
10.00 - 13.00 uur
levrijetraining KNMVCup
12.30 - 12.50 uur
groep B
15 min
levrijetraining KNMVCup
12.55 - 13.15 uur
groep A
15 min
levrijetraining KNMVproeflicentjes
13.20 - 13.40 uur
groep C
15 min
levrijetraining KNMVCupquads
quad
13.45 - 14.05 uur
15 min
levrijetraining inters
14.10 - 14.30 uur
inters
20 min
2e vrije training KNMV Cup
15.15 - 15.35 uur
groep B
15 min
15.40 - 16.00 uur
2e vrije training KNMV Cup
groep A
15 min
2e vrije training KNMVproeflicenties
16.05 - 16.25 uur
groep C
15 min
2e vrije training KNMV Cup quads
quad
16.30 - 16.50 uur
15 min
16.55 - 17.15 uur
2e vrije training inters
inters
20 min
einde zaterdagprogramma
17.30 uur
tijdtraining KNMV Cup
9.00 uur
groep C
15 min.
tijdtraining KNMV Cup
9.25 uur
15 min.
groep A
tijdtraining KNMV Cup
9.50 uur
15 min.
groep B
tijdtraining KNMV Cup
quads quad
10.15 uur
15 min.
tijdtraining inters
10.40 uur
inters
20 min.
eerste heet KNMV Cup
12 min. 1 ronde
groep C
11.05 uur
11.30 uur
pauze
officiële opening rijderspresentatie
12.15 uur
inters
eerste heet KNMV Cup
12 min. 1 ronde
12.30 uur
groep A
12 min. 1 ronde
eerste heet KNMVcup
12.55 uur
groep B
eerste heet KNMV Cup quads
quad
12 min. 1 ronde
13.20 uur
eerste heet inters
18 min. 1 ronde
13.45 uur
inters
pauze 14,45 uur tweede heet KNMV Cup
12 min. 1 ronde
14.10 uur
groep C
tweede heet KNMV Cup
12 min. 1 ronde
15.10 uur
groep A
12 min. 1 ronde
tweede heat KNMVcup
15.35 uur
groep B
12 min. 1 ronde
tweede heet KNMV Cup quads
quad
16.00 uur
tweede heet inters
18 min. 1 ronde
16.25 uur
inters
prijsuitreking/ huldiging kampioenen
17.00 uur
Hugo deVries
(Foto Walter Plantje)
A
geen
oplei-
diplo-
wieler te stappen is er dus
niet meer.
ervaring heeft opgedaan en
dat jaarlijks, in samenwer
king met Hugo de Vries en
een keur aan vrijwilligers,
steeds weer bewijst met de
Supermotard in Alphen.
nauwe verwantschap heb
ben met gemotoriseerde
sporten, is het ook een feit
dat ik bijna geboren ben op
het motorcrosscircuit. Dan
kun je dus wel stellen dat
het met de paplepel is inge
goten." Desondanks maak
te hij pas op achttienjarige
leeftijd serieus kennis met
motorcross. „Ik ben toen
wedstrijden gaan rijden op
een 125cc Kawasaki. Nadat
ik enkele jaren clubwedstrij-
den heb gereden ben ik ge
stopt. Tegenwoordig doe ik
alleen nog aan fitness en
cardiofitness. Uiteraard rijd
ik nog regelmatig op onze
eigen Polaris-machines,
maar niet meer in wedstrijd
verband."
Dat neemt niet weg dat Vik
tor van Leeuwen voldoende
Daar moetje eens naar kijken", lijkt Viktor van Leeuwen al wijzend iets duidelijk te maken aan zijn 'compagnon' Hu
go de Vries (Foto Walter P/anije)
Het tweetal geeft onmiddel
lijk toe dat ze het niet alleen
kunnen. „Er worden veel
vrijwilligers benaderd om
mee te werken. Tijdens een
helpersavond, met voorbe
spreking en aansluitend ge
zellige avond, worden de
details besproken. Vooral de
veiligheid speelt een hele
grote rol. Verder is natuurlijk
erg belangrijk dat de be
treffende bedrijven op het
industrieterrein hun mede
werking verlenen", vertelt
Hugo de Vries.
Viktor van Leeuwen werd
een jaar op vijf geleden door
voorzitter Jos Verkerk ge
vraagd of hij interesse had
om plaats te nemen in het
bestuur van SMC Zevenho
ven. „Zo ben ik mede ver
antwoordelijk geworden
voor alle activiteiten die be
trekking hebben op het op
bouwen en afbreken van het
Supermotard-circuit", aldus
de Alphenaar. „In het begin
heb ik veel geleerd van
Frans de Groot, onze voor
ganger en iemand met een
zee aan ervaring op dit ge
bied. Sinds een paar jaar
werk ik samen met Hugo en
voor zover ik weet naar bei
der tevredenheid. Maar ik
Jarenlang was Frans de Groot hét gezicht van de SMC
Zevenhoven. De spil waar alles, voor wat de op- en af
bouw van het parcours betreft, om draaide. Een aantal
jaren geleden werden Hugo de Vries en Viktor van Leeu
wen door De Groot benaderd om zijn taak binnen het
bestuur over te nemen. Een jaar lang kon het inmiddels
onafscheidelijke duo nog op de steun van hun 'leer
meester' rekenen, maar sinds Frans de Groot definitief is
gestopt is De Vries met zijn rechterhand Viktor van Leeu
wen verantwoordelijk voor het circuit. Of is het Van
Leeuwen met zijn rechterhand De Vries?
Het motorcrossen is Viktor
van Leeuwen met de paple
pel ingegoten. Zijn vader
immers was in de jaren ze
stig en begin jaren zeventig
een niet onverdienstelijk
beoefenaar van motorcross
en het rijden van betrouw-
baarheidsritten. „Nadat hij
gestopt was met die activi
teiten werd mijn vader lid
van MAC Rijnland, een ver
eniging die in die tijd nog
veel motorcrosswedstrijden
organiseerde. Onder ande
re op de oude vuilstort in
Zegersloot en later aan de
Heimanswetering", zegt
Van Leeuwen die op 14 de
cember 1967 is geboren.
Met vrouwlief Elvira woont
hij overigens nog steeds in
Alphen. „Ik ben dus echt
een geboren en getogen
heel op vrijdagavond weer
in de crossbus kon worden
geladen.
Jarenlang 'toerde' Hugo de
Vries heel Europa door: Fin
land, Portugal, België,
Duitsland en Italië, om de
belangrijkste landen maar
te noemen. Vaak moest er
ook in de nachtelijke uren
worden gereden („Met wis
seling van chauffeur uiter
aard", wil Anita wel even
kwijt) om op tijd bij het cir
cuit aan te komen. Dit van
wege de keuring die zater
dags vanaf tien uur startte.
Aansluitend volgde de kwa
lificatie. „Het was heel be
langrijk om die goed te rij
den", weet Hugo. „Er
het publiek." Een aantal we
ken voorafgaand aan het
evenement worden er in Al
phen en omgeving aankon-
digingsborden geplaatst.
Ook dat behoort tot de ta
ken van Viktor en Hugo. De
eerste serieuze voorberei
dingen worden op vrijdag
middag getroffen. „Dan
komt er een aantal vrijwilli
gers bijeen om een start te
maken met het circuit. De
materialen worden 'uitge
zet', zodat men op zater
dagochtend alles op de juis
te plek kan zetten. Dan
worden ook de taken ver
deeld. Op alle cruciale pun
ten staan medewerkers van
de SMC om alles vlekkeloos
te laten verlopen."
Voor de parcoursbouwers is
het onbegonnen werk om
met de rijders vooraf te
overleggen. „Het is erg
moeilijk om aan de wensen
van elke rijder te voldoen.
Iedereen heeft zijn eigen
opmerkingen en verzoeken
met betrekking tot aanpass
ingen en dergelijke. Er
wordt in overleg met de
wedstrijdleider (van de
KNMV) een circuit uitgezet.
Voorafgaand aan de eerste
training wordt het parcours
gekeurd in samenwerking
met het KNMV, circuitver-
antwoordelijken en Marian
ne Hebbink."
Zonder Hebbink blijkt het
niet eenvoudig een dergelijk
groot evenement te organi
seren. „Zij speelt een cen
trale rol. Marianne Hebbink
is de degene die ervoor
zorgt dat alle voorbereidin
gen soepel verlopen. Heeft
wil zeker benadrukken dat
wij zonder de hulp van een
ontzettend loyale groep van
zo'n 40 vrijwilligers dit eve
nement niet op poten zou
den kunnen zetten. Dankzij
een perfecte samenwerking
van bestuur, gemeente, be
drijven, hulpdiensten en vrij
willigers, slagen wij er elk
jaar weer in om een fantas
tisch spektakelstuk neer te
zetten voor Alphen aan den
Rijn", verzekert Van Leeu
wen. De laatste jaren rijzen -
nieuwe - bedrijven als pad
denstoelen uit de grond en
komen de parcoursbouwers
ieder jaar weer voor nieuwe
problemen te staan. „Het
wordt steeds moeilijker om
nog voldoende onverhard te
vinden om de combinatie
verhard/onverhard in de
juiste verhouding te hou
den. Daarnaast speelt de
breedte van het circuit mee,
maar door de trottoirban
den is daar niets aan te
doen. Voldoende dranghek
ken, strobalen (die overi
gens nog steeds door Frans
de Groot worden geleverd)
en lint, zijn dé materialen die
worden gebruikt om de vei
ligheid te waarborgen, zo
wel voor de rijders als voor
Viktor van Leeuwen
(Foto Walter Planije)
Twee jaar geleden beëin
digde Hugo de Vries zijn
carrière als zijspancrosser
en is er in 2000 een vierde
wiel bijgekomen. „Om 'af
te kicken' rijdt Hugo nu op
een quad", vertelt echtge
note Anita, die als vrijwillig
ster trouwens ook haar aan
deel heeft in het Alphense
spektakel. Zelfs haar ouders
worden komend weekeinde
'ingezet'. De wil om nog
wat te laten zien is er na
tuurlijk altijd, maar de pres
tatiedrang is minder dan de
laatste jaren het geval is ge
weest.
Maar Hugo wil nu een voor
beeld zijn voor zijn zeven
jaar oude zoon Marc, die
sinds vorig jaar op een 80cc
quad al aan wedstrijden
deelneemt. Om de twee
quads tot ieders tevreden-
mogen immers maar dertig heid te laten rijden, worden
aan het starthek daar nu de meeste vrije uur
tjes aan besteed.
rijders. Een aantal Vanzelfsprekend blijft er
voldoende aandacht over
voor dochter Stefanie van
tien. Als Hugo tenminste
niet wordt 'opgeëist' door
zijn werk in de 'productie-
hal' in Korteraar, waar Wil
van der Laan de VLS-quads
bouwt. De productie draait
op volle toeren.
Alphenaar." Viktor bleek
een leergierig mannetje en
gooide er zeker niet met
zijn pet naar. Hij doorliep
achtereenvolgens de lagere
school, Havo en het Athe
neum. In 1989 ging hij wer
ken in het bedrijf van zijn
ouders, technisch handels-
bureau JEEGEE. „Dat was
toen, en is nu nog steeds,
de importeur van Kawasaki
powerproducts", vertelt
Viktor, die nog wat meer
duidelijkheid verschaft.
„Dit zijn onder andere ge
neratoren, waterpompen,
heggenscharen, bladbla-
zers, gazonmaaiers, etc.
Daarnaast is ons bedrijf ook
importeur van Polaris ATV's
(ook wel bekend als quads)
en Rangers. Naast het feit
dat al deze producten een
Parcoursbouwer is
'vak' waarvoor je een
ding nodig hebt en
ma's in kunt halen. Het sleu
telwoord is ervaring. En dat
hebben beide heren.
Hugo de Vries (47) begon al
op zijn elfde jaar met een
'50cc-crossertje. Drie jaar
later stapte hij over op een
'zware brommer', 500 cc.
Weer vier jaar later waren
twee wielen niet meer vol
doende voor de Zevenho
venaar en achtte hij de tijd
rijp om de zijspan uit te pro
beren. Liefst 26 jaar hield hij
het vol in wat wel eens een
van de zwaarste takken van
sport werd genoemd.
„Want met gemak in 'dat
bakkie' staan, zoals menig
een oppert, valt niet mee.'
En wie denkt dat motor
crossen alleen maar lekker
rondjes rijden is op zondag,
komt ook bedrogen uit. En
zeker als je internationaal
actief bent. De Vries weet
daar van mee te praten.
Iedere week weer moest
het gehele zijspan worden
gedemonteerd, het motor
blok gereviseerd en ieder
boutje en moertje gecheckt
Dat gebeurde dan in sa
menwerking met zijn oom,
Leo de Vries. 'Ome Leo'
was ook de monteur tijdens
de wedstrijden. Op donder
dagavond werd 'het span'
weer opgebouwd. Meer
dan eens moest er tot een
uur of drie 's nachts wor
den doorgewerkt om er
voor te zorgen dat het ge-
contacten met sponsors, be
drijven, gemeente, vrijwilli
gers, inhuur derden, etc.
etc. Uiteraard kan zij deze
'klus' niet in haar eentje kla
ren, maar toch is zij de grote
drijfveer van het gehele ge
beuren!" Terwijl de coureurs
nog eens hun wedstrijd ana
lyseren, de VIPS een hapje
(en drankje) nemen en de
toeschouwers huiswaarts ke
ren moeten Viktor van Leeu
wen en Hugo de Vries nog
serieus aan de slag. „Na af
loop van de wedstrijden
worden alle vrijwilligers ge
mobiliseerd en de afbouwta-
ken verdeeld, want alles
moet binnen een paar uur
opgeruimd, weggehaald en
schoon zijn. Over het alge
meen (in voorgaande jaren)
staan we er steeds weer ver
steld over hoe snel alles
weer verlaten en kaal is."
En is er ook voor de zwoe
gers tijd voor ontspanning.
„Als de boel aan kant is
wordt er met alle vrijwilligers
gezamenlijk gegeten en na
tuurlijk nagepraat over het
weekend. Al met al is dat
toch altijd zeer vermoeiend
en is iedereen blij dat de
klus weer geklaard is."
leder jaar ook is er voor Vik
tor van Leeuwen en Hugo
de Vries reden om met een
goed gevoel terug te kijken
op het tweedaagse motor-
sportevenement. „Wat de
kracht van de wedstrijd in
Alphen is: Een gezellige fa
miliedag, voor elk wat wils,
met veel spektakel voor
jong en oud en - dat mag je
gerust in hoofdletters schrij
ven - GRATIS ENTREE!"
teams aan het starthek
staan en meestal zijn er veel
meer
moet afvallen en dus was
het zaak om die kwalificatie
goed af te ronden. Want
anders kon het hele team
weer huiswaarts keren. Zon
der enige vergoeding en re
sultaat." Na de wedstrijden
werd alles weer 'ingepakt',
terug naar huis gereden en
maandag weer op tijd bij de De compleet opgebouwde
baas aanwezig. machines worden al door
De Vries zag al zijn inspan- heel Europa verscheept,
ningen beloond met onder maar inmiddels zijn er zelfs
meer een tweede plaats in contacten met Botswana,
de strijd om het Nederlands Veel tijd om zelf op de vier-
kampioenschap en een
achtste positie in het WK.
J
Irrein: Molenwetering
Pa< 12 30 .'c-xjcq w
I
-•= TSj "»«UK "jj|