Rode Kruis
van
MultiRent
L
Wedstrijdleider Jan Bruin:
Volgend jaar weer een KNMV-cup
is op alles
voorbereid
Vakmanschap en vertrouwen maakten
Buntsma een gewaardeerd bedrijf
en voor een feilloze afwer- manschap en de hoge kwa
liteit stralen vertrouwen uit.
We kunnen uit de voeten
met alle mer
ken luxe wa
gens. Met
goed opgeleide grote regelmaat worden we
op de hoogte gehouden
van alle ontwikkelingen op
04
Nu ook in Alphen!
Huurauto nodig?
LE=2
s
z S
A
Autoschade wordt snel en vakkundig hersteld
iiMri
f: ft
WOENSDAG 23 OKTOBER 2002
Het wedstrijdleiderschap is een veelzijdige en afwisselende klus. Hier helpt Jan Bruin een van de deelnemers uit het water...
l/an weekendauto
tot verhuiswagen.
jaar KNMV-cup. „Eigenlijk is
er niets fout gegaan. Vol
gend haar komt er zeker
weer een competitie, met
meer wedstrijden." Het re
glement zal dan op enkele
punten zijn gewijzigd. Zoals
de puntentelling. Bruin:
„We wisten in eerste instan
tie niet wie waar bij hoorde.
Er is een A- en een B-groep
met promotie en degrada
tieregeling.
Daarom zijn we begonnen
met 30, 27, 25 enz. Daar is
over nagedacht en in over
leg met de rijders is dat in
middels veranderd in 50, 47,
45, 43, 41 en verder. Zo krij
gen meer renners punten
en krijgen we ook een beter
inzicht wie in een snelle
groep hoort en wie in een
minder snelle groep." Tot
slot nog dit. Alphen krijgt
zondag een 'primeur'. „We
laten de quads kiezen waar
ze willen starten", verklapt
Bruin. „We maken twee
startlijnen, een witte en een
gele. De solo's moeten altijd
op de witte, maar de quads
mogen nu kiezen. Wat dat
aangaat moet ik zeggen dat
er nooit een tak van motor
sport is geweest waarbij zo
veel inspraak van de rijders
is geweest. We luisteren
naar de rijders, zeker. Maar
het blijft altijd zo dat je het
nooit iedereen naar de zin
kan maken."
K
vraagd. Ik reed in die perio
de zelf nog en wist van me
zelf dat ik een grote bek
had. Dus vond men het ken
nelijk beter dat je iemand
die toch altijd maar com
mentaar geeft beter achter
de tafel kunt hebben dan er
voor. Ik denk dat het zo is
gegaan." Hij vergelijkt de
taak van een wedstrijdleider
met die van een voetbal
scheidsrechter. „Eigenlijk
moet je er alleen maar voor
zorgen dat het 'gewoon'
loopt. Je bent natuurlijk wel
de eindverantwoordelijke, je
bent dus verantwoordelijk
voor iedereen die iets ver
keerds uithaalt." Dat Jan
Bruin het al zo lang vol
heeft." Bruin loopt inmid
dels al een paar jaar mee en
duikt, ongevraagd, even in
het verleden. „In de eerste
jaren van de SMC Zevenho
ven had ik te maken met
mensen als Jannes Vos en
Nanne Fioole. En Frans de
Groot natuurlijk. Ik weet
nog dat we bij hem achter
in de keuken wedstrijden
hebben zitten bespreken.
Later is er op zijn land nog
gecrosst. Daarvoor hebben
'we' trouwens in Ter Aar ge
zeten, achter een nieuw-
bouwijk", herinnert hij zich
nog goed. Volgend jaar
gaat hij zijn dertigste jaar als
wedstrijdleider in. „Toonder
tijd werd je er nog voor ge-
www.multirent.nl
kundige en
houdt is voor hem geen ver
rassing. „Je moet de motor
sport een warm hart toedra
gen, je moet er wat mee
hebben. Tien jaar geleden
ben ik zelf weer op de weg
gaan rijden. Gewoon als
weggebruiker, op een Hon
da. Dat vind ik gewoon
leuk. Als ik wegga met de
motor en ik zet mijn helm
op, dan vergeet ik al mijn
zorgen. Als ik een weekein
de wegga, voor motorcross
of supermotard dat maakt
niet zo veel uit, maar dan
zet ik een knop om en dan
ben ik voor de sport in de
weer. Dan vergeet ik alles."
Bruin kijkt met een tevreden
gevoel terug op het eerste
aan. Die positie geven we
nooit meer weg." Wie scha- king staat het bedrijf borg,
de heeft aan een auto kan
mensen gaan trainen, zijn
wij er ook. Wij hebben dan
contact met de organisatie
en kunnen tevens kijken
wat de gevaarlijke punten
zijn: waar we moeten staan,
waar we op moeten letten
en of er ergens nog een ex
tra persoon moet staan.
Daarna volgt nog een be
spreking. Natuurlijk kan er
ook dan wat gebeuren,
maar geen nood: we heb
ben alles bij ons. Maar in
principe is zaterdag de gro
te voorbereiding en gaan
we zondag voor het eg-
gie."
Het komt wel eens voor dat
er op zo'n dag helemaal
niets te doen valt. „Dat is
wel heerlijk dan. Stel dat er
wat gebeurt en je moet ie
mand doorsturen naar het
ziekenhuis. Dat is ook niet
leuk." Maar om de tijd te
doden neemt Dieneke Gra
ver dan zeker geen boek
mee.
„Nee, hoor. Ik kijk dan lek
ker naar de wedstrijden, ga
af en toe eens een stukje
wandelen en praat wat met
mensen. Ik verveel me
geen moment", zegt de Al-
phense, die moet toegeven
dat ze niet echt een fan is
van motorcross. „Wat an
deren hebben, dat geb ik
niet. Maar ik ga er absoluut
niet met tegenzin heen. Oh
nee, helemaal niet. Ik vind
het juist heel leuk, ik mag
er graag naar kijken."
klant heeft dat veel voorde
len. Er kan aanzienlijk snel
ler gewerkt worden. Maar
wat ook heel
belangrijk is:
We doen wat
we moeten doen, niet
meer, maar ook niet min
der. De klant en de verze
keraar kunnen van ons op
van plaatwerk, spuitwerk
en (de)montage. Ons vak- autogebied. Ons bedrijf is
voorzien van de allermo
dernste apparatuur. Daarbij
komt dat we gebruikmaken
van de nieuwste soorten
lak." Het vinden van de
juiste kleur is ook al geen
probleem bij Buntsma.
„Daarvoor hebben we Co-
lormatchic. Dat is een com
puter gestuurd programma
voor kleurnauwkeurigheid.
Voorts beschikken we over
Auda Image, waarmee de
schade en het herstel daar
van op video wordt vastge
legd. In de
wordt gebruikgemaakt van
elektronisch gestuurde uit
lijn- en richtapparatuur."
Buntsma Autoschade heeft
het ISO-9002 certificaat
verworven. Dat betekent
dat aan alle strenge kwali-
teits-, mileiu- en ARBO-ei-
sen wordt voldaan. „We
zijn daar heel scherp op„
aldus de directeur. „Dat is
overigens niet alleen onze
verdienste, maar ook nood
zaak. De overheid stelt te
recht steeds meer eisen
aan milieuzorg en veilig
heid. De klant let ook
steeds meer op veiligheid,
kwaliteit en dienstverle
ning. En datzelfde geldt
voor de verzekeraars."
Aan alle aspecten wordt
derhalve de volle aandacht
besteed bij Buntsma. Cen
traal staat echter 'klant-
schap' volgens Anton
Buntsma. En wie ooit met
het bedrijf te maken heeft
gehad weet wat daarmee
Vijfentwintig jaar geleden
begon Anton Buntsma in
Zoeterwoude een auto-
schadebedrijf. In 1981 ves
tigde hij zich in Alphen om
daar, na een brand, een
1986 flink uit te breiden.
Het bedrijf groeide en
groeide en in 1994 verrees
aan de Anthonie van Leeu-
wenhoekweg een geheel
nieuw, groot en uiterst mo
dern pand, waarin de een
entwintig medewerkers
zich met hart en ziel kunnen
uitleven. Een pand met vol
doende ruimte voor nog
meer groei, want Buntsma
Autoschade is een grote
geworden. In haar branche
behoort het bedrijf tot de
top tien van ons land. Ster
ker nog, Buntsma Auto
schade b.v. is een van de
meest geavanceerde scha-
deherstelbedrijven van Eu
ropa. Daar is hard voor ge
werkt en om dat te
bereiken is een grote mate
van vakmanschap vereist.
Maar vooral ook vertrou
wen.
Anton Buntsma: „Met de
belangrijke verzekeraars in
Nederland, drieënveertig,
hebben we een vertrou
wensband opgebouwd. We
worden aangemerkt als ver-
trouwensreparateurs en dat
betekent dat we tot een
bepaald bedrag een vol-
friaünt hebben om de zaken
^pn<er tussenkomst van
xpert te regelen. De
last is daardoor la-
eworden. Voor de
„Hij komt er zo aan", zegt
mevrouw Bruin. Minuten
lang is het daarna stil als ze
de hoorn naast de telefoon
legt. Hoewel stil. Op de
achtergrond klinkt gestom
mel en geluiden die niet he
lemaal zijn thuis te brengen.
Net voordat ik een beetje
ongerust begin te worden
neemt Jan Bruin de hoorn
op.
Hij verontschuldigt zich voor
het oponthoud. „We heb
ben een jonge pup, het is
net een klein kind. Een gol
den retriever. Zestien weken
is 'ie en dan hebben ze nog
heel wat energie. Hoe hij
heet? Cleo! Nee, niet van
Cleopatra. Dat is niet direct
mijn stijl. Maar je moet een
hond toch een naam ge
ven." Over energie gespro
ken. Bruin (52) stopt die in
zijn dagelijkse werkzaamhe
den, maar vooral in zijn hob
by: motorsport. Als wed
strijdleider is hij komende
zondag verantwoordelijk
voor het verloop van de
laatste wedstrijd in de strijd
om de KNMV-cup, het Ne
derlands kampioenschap.
Mede verantwoordelijk.
„Want je doet het niet al
leen", zegt de inwoner van
Enkhuizen, die samen met
Marianne Hebbink aan de
wieg heeft gestaan van de
KNMV-cup.
hij. „Bij het KNMV hebben
we Derk Jan Wolsink op on
ze weg gevonden. Hij
coördineert en stuurt alles
voor ons binnen het bonds-
bureau. Inmiddels hebben
we een vast team opge
bouwd dat verder bestaat
uit de sportcommissarissen
Jo Megens en Peter de
Vaan, Joop van Ommeren
(hoofd techniek) en de arts
van dienst namens de
KNMV, Tjerk de Ruiter. Ze
ker in zo'n eerste jaar is het
heel belangrijk dat je met
dezelfde mensen te maken
Telefoon 0172 46 09 90
Alphen aan den Rijn, Curieweg 9
Gouda, Keerkring 3, tel. 0182 68 39 35
Buntsma: „We hebben des-
het voertuig met een ge
rust hart bij Buntsma (doen) specialisten op het gebied
bezorgen. Alle zorgen wor
den uit handen genomen
werkplaats Dieneke Graver: „In principe is zaterdag de grote voor
bereiding en gaan we zondag voor het eggie."
(Foto Walter Planije)
Bij evenementen zoals de
supermotard-wedstrijden
komend weekeinde in Al
phen is het Rode Kruis on
misbaar. Want ondanks de
strenge veiligheidseisen
kan er altijd wat gebeuren
natuurlijk. „Zover ik weet is
dat nog niet voorgekomen.
Maar we zijn op alles voor
bereid", zegt Dieneke Gra
ver, die zo ongeveer de he
le regio (Alphen, Leiden en
zelfs Rotterdam) belt om
voldoende mensen te mo
biliseren. „Ik delegeer een
beetje, ja."
In principe is er voor het
Rode Kruis geen verschil
tussen motorsport en - ik
noem maar een dwarsstraat
- atletiekwedstrijden. „We
nemen altijd hetzelfde
mee: verbandmateriaal,
brancards, handdoeken, la
kens, porotfoons en noem
maar op. Alles wat we ge
woon nodig hebben. Wat
voor evenement het ook is,
we nemen altijd hetzelfde
mee. Dat zit gewoon stan
daard in een koffer. Dan
kun je ook niks vergeten,
want je weet nooit wat je
tegenkomt. Het gaat niet
alleen om die mensen die
op de motor rijden, maar
ook om de toeschouwers
die achter de hekken staan.
Daar kan ook wat mee ge
beuren."
De zaterdag beschouwt
Dieneke Graver als een
goede oefening. „Als die
-"'’F-,.