Rode Kruis van MultiRent L Wedstrijdleider Jan Bruin: Volgend jaar weer een KNMV-cup is op alles voorbereid Vakmanschap en vertrouwen maakten Buntsma een gewaardeerd bedrijf en voor een feilloze afwer- manschap en de hoge kwa liteit stralen vertrouwen uit. We kunnen uit de voeten met alle mer ken luxe wa gens. Met goed opgeleide grote regelmaat worden we op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen op 04 Nu ook in Alphen! Huurauto nodig? LE=2 s z S A Autoschade wordt snel en vakkundig hersteld iiMri f: ft WOENSDAG 23 OKTOBER 2002 Het wedstrijdleiderschap is een veelzijdige en afwisselende klus. Hier helpt Jan Bruin een van de deelnemers uit het water... l/an weekendauto tot verhuiswagen. jaar KNMV-cup. „Eigenlijk is er niets fout gegaan. Vol gend haar komt er zeker weer een competitie, met meer wedstrijden." Het re glement zal dan op enkele punten zijn gewijzigd. Zoals de puntentelling. Bruin: „We wisten in eerste instan tie niet wie waar bij hoorde. Er is een A- en een B-groep met promotie en degrada tieregeling. Daarom zijn we begonnen met 30, 27, 25 enz. Daar is over nagedacht en in over leg met de rijders is dat in middels veranderd in 50, 47, 45, 43, 41 en verder. Zo krij gen meer renners punten en krijgen we ook een beter inzicht wie in een snelle groep hoort en wie in een minder snelle groep." Tot slot nog dit. Alphen krijgt zondag een 'primeur'. „We laten de quads kiezen waar ze willen starten", verklapt Bruin. „We maken twee startlijnen, een witte en een gele. De solo's moeten altijd op de witte, maar de quads mogen nu kiezen. Wat dat aangaat moet ik zeggen dat er nooit een tak van motor sport is geweest waarbij zo veel inspraak van de rijders is geweest. We luisteren naar de rijders, zeker. Maar het blijft altijd zo dat je het nooit iedereen naar de zin kan maken." K vraagd. Ik reed in die perio de zelf nog en wist van me zelf dat ik een grote bek had. Dus vond men het ken nelijk beter dat je iemand die toch altijd maar com mentaar geeft beter achter de tafel kunt hebben dan er voor. Ik denk dat het zo is gegaan." Hij vergelijkt de taak van een wedstrijdleider met die van een voetbal scheidsrechter. „Eigenlijk moet je er alleen maar voor zorgen dat het 'gewoon' loopt. Je bent natuurlijk wel de eindverantwoordelijke, je bent dus verantwoordelijk voor iedereen die iets ver keerds uithaalt." Dat Jan Bruin het al zo lang vol heeft." Bruin loopt inmid dels al een paar jaar mee en duikt, ongevraagd, even in het verleden. „In de eerste jaren van de SMC Zevenho ven had ik te maken met mensen als Jannes Vos en Nanne Fioole. En Frans de Groot natuurlijk. Ik weet nog dat we bij hem achter in de keuken wedstrijden hebben zitten bespreken. Later is er op zijn land nog gecrosst. Daarvoor hebben 'we' trouwens in Ter Aar ge zeten, achter een nieuw- bouwijk", herinnert hij zich nog goed. Volgend jaar gaat hij zijn dertigste jaar als wedstrijdleider in. „Toonder tijd werd je er nog voor ge- www.multirent.nl kundige en houdt is voor hem geen ver rassing. „Je moet de motor sport een warm hart toedra gen, je moet er wat mee hebben. Tien jaar geleden ben ik zelf weer op de weg gaan rijden. Gewoon als weggebruiker, op een Hon da. Dat vind ik gewoon leuk. Als ik wegga met de motor en ik zet mijn helm op, dan vergeet ik al mijn zorgen. Als ik een weekein de wegga, voor motorcross of supermotard dat maakt niet zo veel uit, maar dan zet ik een knop om en dan ben ik voor de sport in de weer. Dan vergeet ik alles." Bruin kijkt met een tevreden gevoel terug op het eerste aan. Die positie geven we nooit meer weg." Wie scha- king staat het bedrijf borg, de heeft aan een auto kan mensen gaan trainen, zijn wij er ook. Wij hebben dan contact met de organisatie en kunnen tevens kijken wat de gevaarlijke punten zijn: waar we moeten staan, waar we op moeten letten en of er ergens nog een ex tra persoon moet staan. Daarna volgt nog een be spreking. Natuurlijk kan er ook dan wat gebeuren, maar geen nood: we heb ben alles bij ons. Maar in principe is zaterdag de gro te voorbereiding en gaan we zondag voor het eg- gie." Het komt wel eens voor dat er op zo'n dag helemaal niets te doen valt. „Dat is wel heerlijk dan. Stel dat er wat gebeurt en je moet ie mand doorsturen naar het ziekenhuis. Dat is ook niet leuk." Maar om de tijd te doden neemt Dieneke Gra ver dan zeker geen boek mee. „Nee, hoor. Ik kijk dan lek ker naar de wedstrijden, ga af en toe eens een stukje wandelen en praat wat met mensen. Ik verveel me geen moment", zegt de Al- phense, die moet toegeven dat ze niet echt een fan is van motorcross. „Wat an deren hebben, dat geb ik niet. Maar ik ga er absoluut niet met tegenzin heen. Oh nee, helemaal niet. Ik vind het juist heel leuk, ik mag er graag naar kijken." klant heeft dat veel voorde len. Er kan aanzienlijk snel ler gewerkt worden. Maar wat ook heel belangrijk is: We doen wat we moeten doen, niet meer, maar ook niet min der. De klant en de verze keraar kunnen van ons op van plaatwerk, spuitwerk en (de)montage. Ons vak- autogebied. Ons bedrijf is voorzien van de allermo dernste apparatuur. Daarbij komt dat we gebruikmaken van de nieuwste soorten lak." Het vinden van de juiste kleur is ook al geen probleem bij Buntsma. „Daarvoor hebben we Co- lormatchic. Dat is een com puter gestuurd programma voor kleurnauwkeurigheid. Voorts beschikken we over Auda Image, waarmee de schade en het herstel daar van op video wordt vastge legd. In de wordt gebruikgemaakt van elektronisch gestuurde uit lijn- en richtapparatuur." Buntsma Autoschade heeft het ISO-9002 certificaat verworven. Dat betekent dat aan alle strenge kwali- teits-, mileiu- en ARBO-ei- sen wordt voldaan. „We zijn daar heel scherp op„ aldus de directeur. „Dat is overigens niet alleen onze verdienste, maar ook nood zaak. De overheid stelt te recht steeds meer eisen aan milieuzorg en veilig heid. De klant let ook steeds meer op veiligheid, kwaliteit en dienstverle ning. En datzelfde geldt voor de verzekeraars." Aan alle aspecten wordt derhalve de volle aandacht besteed bij Buntsma. Cen traal staat echter 'klant- schap' volgens Anton Buntsma. En wie ooit met het bedrijf te maken heeft gehad weet wat daarmee Vijfentwintig jaar geleden begon Anton Buntsma in Zoeterwoude een auto- schadebedrijf. In 1981 ves tigde hij zich in Alphen om daar, na een brand, een 1986 flink uit te breiden. Het bedrijf groeide en groeide en in 1994 verrees aan de Anthonie van Leeu- wenhoekweg een geheel nieuw, groot en uiterst mo dern pand, waarin de een entwintig medewerkers zich met hart en ziel kunnen uitleven. Een pand met vol doende ruimte voor nog meer groei, want Buntsma Autoschade is een grote geworden. In haar branche behoort het bedrijf tot de top tien van ons land. Ster ker nog, Buntsma Auto schade b.v. is een van de meest geavanceerde scha- deherstelbedrijven van Eu ropa. Daar is hard voor ge werkt en om dat te bereiken is een grote mate van vakmanschap vereist. Maar vooral ook vertrou wen. Anton Buntsma: „Met de belangrijke verzekeraars in Nederland, drieënveertig, hebben we een vertrou wensband opgebouwd. We worden aangemerkt als ver- trouwensreparateurs en dat betekent dat we tot een bepaald bedrag een vol- friaünt hebben om de zaken ^pn<er tussenkomst van xpert te regelen. De last is daardoor la- eworden. Voor de „Hij komt er zo aan", zegt mevrouw Bruin. Minuten lang is het daarna stil als ze de hoorn naast de telefoon legt. Hoewel stil. Op de achtergrond klinkt gestom mel en geluiden die niet he lemaal zijn thuis te brengen. Net voordat ik een beetje ongerust begin te worden neemt Jan Bruin de hoorn op. Hij verontschuldigt zich voor het oponthoud. „We heb ben een jonge pup, het is net een klein kind. Een gol den retriever. Zestien weken is 'ie en dan hebben ze nog heel wat energie. Hoe hij heet? Cleo! Nee, niet van Cleopatra. Dat is niet direct mijn stijl. Maar je moet een hond toch een naam ge ven." Over energie gespro ken. Bruin (52) stopt die in zijn dagelijkse werkzaamhe den, maar vooral in zijn hob by: motorsport. Als wed strijdleider is hij komende zondag verantwoordelijk voor het verloop van de laatste wedstrijd in de strijd om de KNMV-cup, het Ne derlands kampioenschap. Mede verantwoordelijk. „Want je doet het niet al leen", zegt de inwoner van Enkhuizen, die samen met Marianne Hebbink aan de wieg heeft gestaan van de KNMV-cup. hij. „Bij het KNMV hebben we Derk Jan Wolsink op on ze weg gevonden. Hij coördineert en stuurt alles voor ons binnen het bonds- bureau. Inmiddels hebben we een vast team opge bouwd dat verder bestaat uit de sportcommissarissen Jo Megens en Peter de Vaan, Joop van Ommeren (hoofd techniek) en de arts van dienst namens de KNMV, Tjerk de Ruiter. Ze ker in zo'n eerste jaar is het heel belangrijk dat je met dezelfde mensen te maken Telefoon 0172 46 09 90 Alphen aan den Rijn, Curieweg 9 Gouda, Keerkring 3, tel. 0182 68 39 35 Buntsma: „We hebben des- het voertuig met een ge rust hart bij Buntsma (doen) specialisten op het gebied bezorgen. Alle zorgen wor den uit handen genomen werkplaats Dieneke Graver: „In principe is zaterdag de grote voor bereiding en gaan we zondag voor het eggie." (Foto Walter Planije) Bij evenementen zoals de supermotard-wedstrijden komend weekeinde in Al phen is het Rode Kruis on misbaar. Want ondanks de strenge veiligheidseisen kan er altijd wat gebeuren natuurlijk. „Zover ik weet is dat nog niet voorgekomen. Maar we zijn op alles voor bereid", zegt Dieneke Gra ver, die zo ongeveer de he le regio (Alphen, Leiden en zelfs Rotterdam) belt om voldoende mensen te mo biliseren. „Ik delegeer een beetje, ja." In principe is er voor het Rode Kruis geen verschil tussen motorsport en - ik noem maar een dwarsstraat - atletiekwedstrijden. „We nemen altijd hetzelfde mee: verbandmateriaal, brancards, handdoeken, la kens, porotfoons en noem maar op. Alles wat we ge woon nodig hebben. Wat voor evenement het ook is, we nemen altijd hetzelfde mee. Dat zit gewoon stan daard in een koffer. Dan kun je ook niks vergeten, want je weet nooit wat je tegenkomt. Het gaat niet alleen om die mensen die op de motor rijden, maar ook om de toeschouwers die achter de hekken staan. Daar kan ook wat mee ge beuren." De zaterdag beschouwt Dieneke Graver als een goede oefening. „Als die -"'’F-,.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2002 | | pagina 25