Een rivier vol met leven: de Gouwe toen en nu H K 6 Originele oplossingen bij storingen RijnGouwelijn ff. UAJSÏ Va V 4 I U' WLb r A U U- Houten Werkschuit Aanrander voor Koppel" klaverjassen in De Boog Omgevallen fietser naar rechtbank woning brand af aanbod op website ziekenhuis Is Gouda- Alphen echt een probleem- traject? WOENSDAG 30 JULI 2003 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN PAGJNA 11 I M Veen en cope 1 Sensationele hefbruggen Bouwfraude bij sluizen Drukte in woelig water SU 2*1 Zff' X. fff j. Za' \J £.04 i - N 4 U Fx 1400 ,7/ ,7/ 'n. 'II Een overzicht van de Gouweboezem in het jaar I400. en oppervlakte en dezelfde vorm houden. Zoals al eerder genoemd, werkten de houten sluisjes bij Gouda niet bijzonder goed. De eerste stenen sluizen werden hier aan het begin van de veer tiende eeuw gebouwd. Deze sluizen waren echter niet ge schikt voor grotere schepen. Vooral voor oorlogsschepen was dit een probleem. In 1589 werd daarom, op aandringen van Prins Willem I, in Gouda de Mallegatsluis gebouwd. Kooplui meld worden bij het Hof. Bouwfraude is dus iets van alle tijden. weer koppelklaverjassen in buurtcentrum De Boog (C. Huygenslaan) op vrijdag I ju li. De zaal gaat open om 20.00 uur en het klaverjassen begint om 20.30 uur. Het inschrijfgeld bedraagt 5,- per koppel. Het eerste kopje koffie is gratis. WADDINXVEEN - De 19-ja- rige asielzoeker uitWaddinx- veen, die in april werd opge pakt voor aanranding, stond gisteren voor de rechtbank in Den Haag. Eerder gaf hij nog aan de politie toe jonge meisjes te hebben lastig ge vallen, nu ontkende hij alles. Het openbaar ministerie eis te een celstraf van acht maanden, waarvan drie voor waardelijk en een werkstraf van 240 uur. De man uit Guinee zou vijf meisjes tussen de 12 en 15 jaar hebben aangerand, om dat hij een vrouw zoekt die voor hem kookt en zorgt. Twee slachtoffers deden aan gifte bij de politie en de ver dachte werd opgepakt. De rechtbank doet over twee weken uitspraak. WADDINXVEEN - Een leeg staande woning aan de Twee de Bloksweg brandde afgelo pen vrijdag helemaal af. De brandweer kreeg een tele foontje van omwonenden, maar toen ze bij de woning aankwamen, stond deze al helemaal in de brand. „Het was een houten woning”, zegt de brandweer. „Binnen de kortste tijd was er dus niets meer van over.” De technische recherche doet onderzoek naar de oor zaak van de brand. „Omdat de woning leeg staat, sluiten we niets uit,” aldus de brand weer. GOUDA - Kunstencentrum de Werkschuit heeft al vele inschrijvingen binnen voor het cursusseizoen 2003/2004. Opvallend is de grote belang stelling van jongeren voor de cursussen street- en break dance, theater en stripteke- nen. Ook de cursussen teke nen en schilderen voor alle leeftijdsgroepen blijven bij zonder populair, evenals ca baret of de kinderateliers. Nieuw bij de Werkschuit is de website. Op www.werk- schuitgouda.nl kunt u het cursusprogramma en allerlei andere wetenswaardigheden vinden en heel eenvoudig in schrijven. Er zijn namelijk nog voldoende vrije plekken om een goede keuze te kunnen maken: aquarelleren, soap ac teren, fotograferen, tapdans, portret en model tekenen of boetseren, schilderen voor beginners, jazzdans, toneel spelen voor beginners, de fo toclub voor kinderen, te veel om op te sommen. U kunt ook per telefoon het cursus programma aanvragen: 0182- 510717. U bent het komende cursusseizoen van harte wel kom in de ateliers van de Werkschuit boerderij (Bloe- mendaalseweg 48, Gouda). gelegd, om het lightrailmate- rieel te kunnen detecteren. Het is dus wel heel veilig nu, maar het geeft soms wat proble men.” Zodra Prorail een sto ring constateert, schakelen zij de NS in. De samenwerking is volgens beide organisaties goed en snel. „Prorail geeft dan aan hoelang ze denken dat het gaat duren”, aldus de woordvoer ster van de NS. „Het heeft niet altijd zin om bussen in te zet ten, omdat dat altijd driekwar tier duurt. Bij een storing die zo opgelost is, wachten we ge woon daar op.” Prorail sluit daarbij aan. „Bij sommige sto ringen hoeft de boel alleen op nieuw gereset te worden. Dan doen we dat natuurlijk.” Op de bewuste dinsdag kreeg de NS de melding van de storing bin nen om tien over half vijf en om zes uur reden de bussen. Geen driekwartier dus. „We De brug was in die tijd altijd een gezellig trefpunt. Winkel tjes en cafés zorgden voor nog meer bezoekers. In 1922 wordt in Waddinxveen de eerste ijze ren ophaalbrug aangelegd. Het water kon nu beter doorstro men, zodat er minder zuiging was, maar ook dat was nog niet genoeg. In 1934 begon Wad dinxveen met de verruiming van de Gouwe en de bouw van de hefbrug. Huizen en winkels aan de Zuidkade en de Brug weg werden verwijderd. Zelfs het bekende café De Unie kon niet blijven staan en moest op de huidige locatie weer opge bouwd worden. Op woensdag 8 juli, om acht uur ’s ochtends, werd de nieuwe hefbrug in ge bruik genomen. De autoriteiten die aanwezig waren, mochten hun eerste ritje öp de hefbrug maken. In de krant was daar over te lezen: ’Het heeft onge twijfeld iets sensationeels om van zulk een hoogte de Gouwe ken; zij moesten gebruik blijven maken van de vaarweg die door de stad ging. De handel in de stad was afhankelijk van de wachtende schepen en Gouda kon veel tol heffen over de vaarders, omdat de Gouwe de verplichte doorgang naar Am sterdam was. Deze inkomsten wilde de stad niet verliezen en daarom werd er strikt op gelet dat alleen oorlogsschepen ge bruik maakten van de nieuwe route. Door de aanleg van de Malle gatsluis moest de Gouwesluis, gebouwd in 1533, verwijd wor den. In plaats van de eerste sluis aan te passen, werd een nieuwe ernaast geplaatst. De bouw van deze nieuwe sluis bracht nog een hele oproer met zich mee. Het eerste plan, zoals afgesproken tussen het Hoogheemraadschap Rijnland en verschillende stadsbesturen, was dat er een houten sluis ter waarde van vierduizend gulden kwam. Dit plan werd veranderd in een achterkamertje: de afgezant van het Hoogheemraadschap en de burgemeester van Gouda be sloten tot een stenen verlaat, wat een extra zesduizend gul den zou kosten. Er was totaal geen openheid en geld ver dween snel. In het voorjaar van 1590 was er twaalfduizend gul den op en nog steeds geen sluis gebouwd. De Stadssecretaris van Leiden, Jan van Hout, probeerde nog eventueel misbruik van het Hoogheemraadschap te laten onderzoeken, maar dat was in die tijd ongekend. Van Hout werd uiteindelijk zelf voor het Hof van Holland gedaagd en de uitspraak was duidelijk: als een stad denkt dat een hoogheem raadschap niet naar behoren heeft gehandeld, moet dat ge- Gouda is de eerste plaats die zich aan de Gouwe vormde. De stad ontstond daar waar de Gouwe zich verenigt met de IJssel. De Gouwe splitste zich toen ten westen van de tegen woordige stad in tweeën, beide takken uitkomend in de IJssel, zodat er zich een delta vorm de. Het was een zeer gunstige ligging voor het ontstaan van een stad. Al vanaf de twaalfde eeuw liep de verbinding noord- zuid (Amsterdam-Rotterdam) over de Gouwe en de IJssel. In de monding van de Gouwe werd een dam gebouwd, om de inwoners van de stad te be schermen. Kleine boten kon den worden overgehaald, maar grotere schepen moesten hun goederen overladen. Het duur de hoe dan ook lange tijd en de kooplui in Gouda voeren daar wel bij. Ook toen het eerste sluisje in de dam werd aange bracht, konden schippers pas doorvaren als het water van de Gouwe en het water van De IJssel op gelijke hoogte ston den. Zij hadden dus alle tijd om even aan wal te gaan en Gouda begon zich snel uit te breiden. In 1350 krijgt Gouda haar de finitieve wallen, muren en grachten en blijft dan tot in de negentiende eeuw hetzelfde ophaalbruggen over de Gouwe, die eind negentiende eeuw, toen het tijdperk van de stoomschepen aanbrak, wer den vervangen door draaibrug gen. De doorgang was nog steeds te smal en vaak genoeg zat er een schip vast in het bruggedeelte. Voor de school gaande jongeren leverde dit een mooi excuus op bij het te laat op school komen, voor de omstanders leverde het veel hi lariteit op. De brug in Waddinx veen werd in december 1902 nog door een groep schaatslief hebbers stuk gedanst, uit pro test tegen het openbreken van de bevroren Gouwe. Gouda-Alphen een probleem- traject is. Door de LightRail- proef wordt er nu ook extra op het traject gelet. „We heb ben naast het oude beveili gingssysteem een nieuwe aan dachten in eerste instantie dat de storing sneller te verhelpen zou zijn. Pas om kwart over vijf hebben we de bussen besteld.” Wel driekwartier dus, alleen niet voor de wachtende reizi ger. Dat er op de stations verder geen mogelijkheden zijn, is niet de verantwoordelijkheid van de NS. In Gouda en Waddinxveen is er nog de mogelijkheid de Treintaxi in te schakelen, voor een prijsje van 3,80 euro per rit. In of naar Boskoop rijdt geen Treintaxi. Ironisch genoeg is de belangrijkste reden hier voor dat er een trein op dat traject rijdt. „Daarbij liggen die steden ook te ver uit elkaar”, vertelt een woordvoerster. „De Treintaxi is een deeltaxi, we proberen zoveel mogelijk mensen tegelijk in de auto te vervoeren. Als je van Alphen naar Boskoop rijdt, moet je In het jaar 1000 was de Gouwe een veenriviertje, zoals er zo velen in de omstreken stroomden. Het riviertje ont sprong ongeveer bij Hazerswoude en volgde zijn weg door het drassige moerasbos, dat deze buurt in die tijd was. De eerste keer dat de Gouwe genoemd wordt, is in een oorkonde uit I 139, onder de Latijnse naam Golda. Het is niet zeker hoe de rivier aan deze naam kwam. Gold-aha betekent goudkleurig water en volgens sommi gen slaat dit op de geelbruine kleur van het troebele veenriviertje. Een andere verklaring is dat het woord gouw een algemene soortnaam is voor een rivier met een weg erlangs. In Noord-Holland wordt gouw in die be tekenis veel gebruikt. pakken. Of weer terug naar Leiden, waar ik net vandaan kom en waar als het goed is wel een bus richting Boskoop gaat. Onzin allemaal natuurlijk, dat gaat veel te lang duren.” Re soluut stapt hij de fietsenwinkel naast het station binnen. „Kan ik hier misschien een fiets hu ren?” Dat kan gelukkig en even later zit Errik fluitend op de fiets, op weg naar zijn eindbe stemming. Een originele oplos sing en dat lijkt bij deze lijn het enige te zijn wat mogelijkheden biedt. Het is niet de eerste keer dat er ontevreden passagiers te vinden zijn op één van de Rijn- Gouwelijn-stations. Ook voor de komst van de lightrail was het op dit traject verre van ontspannen reizen. Uren wach ten is niets nieuws. „Elk half uur werd weer omgeroepen dat de trein niet reed”, vertelt een rei- langs de Gouwe. Je komt dus niet door een wijk in Alphen waar mensen afgezet kunnen worden.” Voor mensen met haast zit er niets anders op dan een echte taxi in te schakelen, een dure grap. Door het sluiten van de loket ten op beide tussenstations en het plaatsen van service- en alarmzuilen daar, hoopt de NS de service te verbeteren. De loketten zijn namelijk maar vier uur per dag open, terwijl een servicezuil van de eerste tot de laatste trein te gebruiken is.Via WADDINXVEEN - Er is de zuil kunnen mensen altijd bij een NS-medewerker terecht met vragen over storingen. Of er dan wel antwoorden te ha len zijn, blijft natuurlijk altijd de vraag. Het enige dat erop zit, is wachten tot de zon weer ach ter de wolken verdwijnt en het op de RijnGouwelijn weer een tijdje goed gaat. REGIO - Dinsdagmiddag, vijf uur. Het aantal wachtenden op spoor Alphen wordt steeds groter. De lightrail rijdt' niet, er is een storing. Wat er precies aan de hand is en hoelang het nog gaat duren, weet niemand. De NS zet bussen in, dat weten de wachtenden wel. Maar na een uur is er nog steeds niets te zien. Waar moeten die bus- sen helemaal vandaan komen? Errik Buursink, een bezoeker van de regio uit Amsterdam, staat een beetje verloren op het station. Hij moet naar Bo skoop, maar dat lijkt niet moge lijk te zijn. „Er rijden ook geen bussen meer”, vertelt hij. „Nie mand kan me iets vertellen. ’Daar ben ik niet voor’, is het enige dat je te horen krijgt. Voor hetzelfde geldt sta ik hier nog uren.” Tips krijgt de jongen wel. „Ik kan via Utrecht naar Gouda en dan daar een bus In de elfde en twaalfde eeuw wordt begonnen met het ont ginnen van veen langs de oe vers van de Gouwe. De ontgin ning ging als volgt: de graaf van Holland, die de heerschappij had over de gebieden, gaf kavels veen te leen aan edelen. Deze edelen verkochten die kavels weer aan kolonisten, die een tiende deel van de grondop- brengst aan hen moesten af staan. Het stuk grond werd ’co pe’ genoemd en de cope werd vastgesteld door vanaf de Gou we rechte lijnen de wildernis in te trekken. De eerste kolonis ten die zich vestigden, waren landbouwers. Al snel merkten zij dat veengrond veel beter ge schikt was voor grasland en stichtten veehouderijen. Wad dinxveen ontstond in 1233, toen nog bestaande uit drie ge meenten: Zuid-Waddinxveen, Noord-Waddinxveen en Broek. (In 1870 worden deze delen samengevoegd). Over het ontstaan van de naam Wad dinxveen zijn meerdere verha len in omloop. Wadde is water waar men te voet door kan mochten de sluis niet gebrui- zigster, die vastzat op station Boskoop. „Verder hoorden we niets. Niet of de volgende trein wel weer zou rijden, niet of er bussen ingezet zouden worden. Twee uur later zaten we daar nog, gelukkig had ik een boek bij me.” Bij dit tussenstation, evenals die in Waddinxveen, zijn er niet veel andere mogelijkhe den als de trein of lightrail niet rijdt. Bussen rijden er amper en er zijn ook geen fietsverhuur- ders te vinden. Als je bent ge strand, kom je niet meer weg, lijkt het wel.Waar komen al die problemen op de RijnGouwe lijn vandaan? Voor de vele storingen verwijst de NS naar Prorail. „Wij rijden de treinen, de infrastructuur valt onder Prorail”, zegt een woordvoerder van de Spoor wegen. „Een storing is bijna al tijd infrastructureel, wij hebben er alleen maar last van.” Het is In die tijd was de trekschuit het meest gebruikte vervoermid del. Wegen waren slecht, in het najaar zelfs onbegaanbaar. De trekschuit was niet snel, zeker niet langs de Gouwe, met haar vele bochten. In 1656 werd het jaagpad langs de Gouwe aange legd, zodat men de schuit kon trekken van Gouda, langs Wad dinxveen en Boskoop naar de Gouwesluis bij Alphen aan den Rijn. Bij slecht weer was het ja gen langs dit pad gevaarlijk en het werd dan ook vaak genoeg verboden, hoewel de handela ren zich daar veelal niets van aantrokken. De Gouwe was een rivier vol met leven; de he le dag was er drukte op het woelige water. Het was dan ook een pre om aan het water te wonen. Waddinxveen kende in het begin van haar bestaan niet veel inwoners, maar dege nen die er kwamen, vestigden zich aan de Gouwe. Wanneer de eerste brug over de Gouwe is aangelegd, is moeilijk na te gaan. In de Middeleeuwen werd in ieder geval nog over de Gou we gegaan met een voet- en wagenveer. De eerste brug uit Boskoop stamt uit de vijftiende eeuw maar in Waddinxveen werd de veer vermoedelijk pas in de zestiende eeuw vervan gen door de ’Hooghe Brugh’. In 1672 was Holland verwikkeld in een oorlog.Als snel bleek de waterlinie een uitstekende ver dediging te zijn, dus de beide bruggen in Waddinxveen en Boskoop werden afgestoten. In de Franse tijd waren er houten gaan, maar een andere verkla ring zegt dat de familie Wadde waarschijnlijk de grootste land eigenaar was. De nakomeling van Wadde werden Wadding genoemd. Dit is ook de verkla ring die voor de naam Boskoop wordt gegeven: de grootste landeigenaar in die streek heet te Bokko. Koop komt van het woordje cope en wordt, net als -veen, veel gebruikt in deze omgeving. De Gouwe werd steeds belang- rijker in het Rijnland en daarom werden er in 1285 kades langs de Gouwe gelegd. Dit leverde een probleem op bij de afwate ring van de gebieden. De Gou we nam een belangrijke plaats in bij de afwatering, omdat alle slootjes uit de omgeving erin afliepen. Het probleem werd in eerste instantie opgelost door het graven van een wetering langs Alphen, Hazerswoude, Boskoop en Waddinxveen, zo dat de landerijen uitwaterden op de IJssel. In de vijftiende en zestiende eeuw lieten de pol derbesturen watermolens langs de Gouwe bouwen. WADDINXVEEN - Een 28- jarige man uit Gouda ging.op vrijdag 25 juli rond 22.35 uur op de Kerkweg-Oost zander direct aanwijsbare reden plotseling met zijn fiets on deruit. De man kwam met zijn hoofd hard in aanraking met de straat en raakte bui ten bewustzijn. Met een hoofdwond werd hij ove’-g"- bracht naar het Groene H?rt Ziekenhuis in Gouda. door de velden te zien slinge ren.’ Precies drie maanden later was ook de hefbrug in Boskoop klaar voor gebruik.Ter gelegen heid van de openstelling van de hefbrug organiseerde een spe ciale commissie in het dorp de Brugweek. Speciaal hiervoor was verlichting in de brug ge hangen. 'Het is een imposant gezicht die honderden lichtjes in de lucht te zien, welke zich zoo scherp tegen den donke ren hemel aftekenen.Tot in ver in de omtrek is dit schouwspel, dat ongetwijfeld velen naar Bo skoop zal trekken, waar te ne men”, aldus een verslaggever. Nog steeds is het een prachtig gezicht de ijzeren bruggen in het polderlandschap te ontwa ren. Er werd in die tijd veel ge zwommen in de Gouwe. Voor Waddinxveners was het een betere optie dan het zwembad, omdat het gratis was in de Gouwe te zwemmen. Boskoop had vanaf 1936 het Zuiderbad zelfs in de rivier liggen. Er kon gezwommen worden voor schooldiploma’s, er was een kleuterbad, de Reddingsbrigade leidde er mensen op en ook de polowedstrijden werden hier gehouden. De afscheiding tus sen het zwembad en de Gouwe bestond uit een drijfbalk, met één meter hek boven en onder het water. Toen in 1954 de oe- ververdediging aan de westzij de van de Gouwe werd ver nieuwd, verloor het zwembad de vrije doorstroom met de Gouwe. Het water zou snel vervuild raken en het zwembad moest ontruimd worden. Bo skoop heeft inmiddels geen zwembad meer en voor veel jongeren is een sprong in de Gouwe nog steeds een goede optie. moeilijk te zeggen of er op de RijnGouwelijn meer storingen zijn dan elders in het land. „Af gelopen week met het warme weer waren er wel vier storin gen, maar daarvoor ging het weken goed”, aldus een woord voerster van Prorail. Drie da gen achter elkaar storing is heel vervelend voor reizigers dan lijkt het al snel of Tijdens de zomer is de Gouwe weer vol met leven: de plezierbootjes varen af en aan. Wachtende automobilisten zijn er niet altijd blij mee, maar het is toch weer altijd een mooi gezicht de hefbrug in beweging te zien. (Foto: Liesbeth van der Vis) :f- '7 T;. *7 -XXX - i '''"4 L H Alphen j LEGENDA Boskoop GOUDA buitenwater hoofdafwatering wetering kade sluis I Bodegraven N.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2003 | | pagina 11