V
A
i
MULDER TRUCKS
Volvo Bedrijfswagendealer
www.muldertrucks.nl
VESTIGINGEN IN:
GRATIS ENTREE ZONDAG 26 OKTOBER 2003
RACING PARTS
VOLVO
IT T
I
Z
•Jf
i<i il|||
i
fc I
fit
I
I
-
Voor zijn nieuw vlaggenschip, de FH16,
liet Volvo Trucks zich inspireren door de
zwaardwalvis. Want net als de orka is de
Volvo de perfecte combinatie
intelligentie. En ziet
moter levert hij altijd precies het nodige vermogen. Een hoge
een prima maar zuinige
de FH16 de rendabelste oplossing. Een
de chauffeur, geavanceerde veiligheids-
mogen en koppel
Kortom, een heuse belevenis
vooruitgang.
- Is er wel eens aan gedacht om een ande
re datum te kiezen?
weg. De nieuwe Volvo FH16, gestuurd door
systemen, het hoogste comfort, een dergelijk ver-
ideale omgeving voor
van kracht en
prestatie, maken van
er even elegant uit. Met de jongste technologie van zijn 16-liter
gemiddelde snelheid, gekoppeld aan
op de
AALSMEER ALPHEN AAN DEN RIJN AMSTERDAM
’S GRAVELAND SASSENHEIM RIJNSBURG
zegt Marianne Hebbink. „Dit korps van
mensen is dagen in de weer geweest om
het circuit gerealiseerd te krijgen en ziet
haar werk dan op zo'n manier in rook op
gaan. Daar komt nog bij dat het de laatste
kampioenswedstrijd was. Meerdere kan
didaten hadden zicht op de titel, dus er
moest nog flink voor gereden worden.
Nu werd de man kampioen die na de vo
rige wedstrijd bovenaan stond. Je kunt
begrijpen dat een aantal rijders flink baal
de."
Financieel viel de schade mee. „Geld kost
het altijd", weet Marianne. „Sponsors
niet zo zeer want het is een overmachtsi
tuatie en we hebben gelukkig die ander
halve dag ervoor wel kunnen draaien.
Alleen de laatste uurtjes vielen er af,
maar slechts een enkele sponsor wil wat
verrekenen. Er is voor ons meer sprake
van emotionele, dan financiële schade.
Dat komt omdat wij zonder entree wer
ken, dus vooraf ons budget rond moeten
hebben. Hierdoor hebben wij geen nega
tieve gevolgen van het feit dat er geen
publiek meer binnenkomt."
ALPHEN - Opnieuw moesten vorig jaar
de wedstrijden worden afgelast. Het was
met name de storm die de organisatie de
das om deed. „Want er waaiden hele
wandpanelen van bedrijven af, hekken
waaiden om, de tent moest worden ont
ruimd vanwege instortingsgevaar (of
'opwaaigevaar') en de rondweg werd af
gesloten omdat het dak van de BP er af
dreigde te waaien. Daarbij begon het, na
dat het besluit overigens al was geno
men, ook nog eens enorm te regenen.
Maar de storm was de grote boosdoe
ner", vertelt Marianne Hebbink.
In de loop van de ochtend hebben wed
strijdleider Jan Bruin en de organisatie, in
de persoon van Marianne Hebbink, in
overleg met rijders per kwartier gekeken
of verder rijden verantwoord was. „Rond
de klok van enen, ik weet niet meer exact
hoe laat, besloot de wedstrijdleider dat
hij die verantwoording niet meer nemen
kon en dat de wedstrijd gecanceld moest
worden", blikt Marianne terug.
„Intussen bereikten ons ook berichten
over afsluitingen van wegen en dergelij-
L
ken en nog een uur later kwam de hoofd
commandant van de brandweer met het
bevel van de burgemeester dat de wed
strijd gestaakt moest worden. Dat was
toen echter al gebeurd."
In dergelijke situaties ligt de uiteindelijke
beslissing bij de wedstrijdleider. Een en
ander was inmiddels al bespoken met het
bestuur van SMC en de rijders. Hebbink:
„Er was in de loop van de ochtend nog
een breefing geweest met de wedstrijdlei
der, mij en alle rijders om de ernst van de
situatie alvast te bespreken en daarbij te
vens een beroep te doen op het gezonde
verstand van de rijder om rekening te
houden met de omstandigheden en niet
in de blind op de motorfiets te stappen.
Ook werd de rijders verzocht - indien zij
dingen signaleerden die ons nog niet be
reikt hadden ons daarvan melding wil
den maken. Waardoor er snel besluiten
konden worden genomen."
Het niet doorgaan van de wedstrijden
was een domper voor organisatie en rij
ders. „Al vind ik het persoonlijk het
meest pijnlijk voor onze vrijwilligers",
„Daar zitten we op dit moment inder
daad over te denken", verklapt Marianne
Hebbink. „Want sinds vorig jaar is er ook
in Nederland een aparte supermotard-
klasse en die jongens rijden dan alleen dit
soort wedstrijden. In het verleden moes
ten we het hebben van crossers en weg-
racers die er 'wat bij deden. Daarom or
ganiseer je zo'n wedstrijd dan na het
seizoen, want dan is hun'risico op bles
sures minder van belang. Nu kim je ei
genlijk in elke willekeurige maand orga
niseren, omdat je niet meer afhankelijk
bent." De internationale kalender, zoals
EK- en WK-wedstrijden, speelt nog wel
een rol. „Maar de kans bestaat dat we
naar een andere datum, andere tijd van
het jaar gaan. Dat bespreken we evenwel
definitief tijdens onze evaluatie van de
komende wedstrijd. De KNMV is voor
nemens volgend jaar elf wedstrijden voor zitten, maar er ergens tussenin. Nadeel is donker is. In 'ons' weekend wordt altijd
het NK te laten verrijden, dus laten we dat we niet de laatste NK meer hebben, de tijd weer verzet en is het 's avonds
dan eens niet aan het eind van de rit gaan voordeel is zeker dat het niet zo vroeg plotseling om 17.00 uur al donker."
A
Weer kan spelbreker Supermotard zijn
1’1
MULDER TRUCKS
<’i
SUPERMOTARD
iïi
/l
INTELLIGENTE
KRACHT
OOK AANWEZIG OP
I uOOnH 1
g
i-