jKlARKETING A z M w. GRATIS ENTREE ZONDAG 26 OKTOBER 2003 Alphenaar Gijs Dool debuteert in Supermotard n WO Bil Dick Verkerk: 'Supermotard is uniek en moet blijven 1 1 1 1 ra r* ybox;snellexommerciëïSiccesserf D i- Sll/fj Wat moet ik allemaal doen? - Hoe lang zit ik er nu bij, Wil? II 11 xïi -Ja, maar waar dan? v 1 - Hoe heb jij de taken verdeeld, Wil? Ea Audi A8 wa M K, te krijgen met de supermotard-machine. vergaan. Het stukje onverhard zal uiter- Gossiemeine, weet ik veel. Ken je dat niet er gens nakijken? hij thuis en gooide een tas op tafel. Toen moest ik de centen en de dubbeltjes bij el kaar leggen." Tegenwoordig doen ze veel samen. Ver kerk: „Dat deden we eigenlijk altijd al." Niet zo vreemd ook. Zit Dick het omgaan met geld in zijn bloed, vrouw Wil weet wat organiseren is. Jaren geleden was ze een van de stuwende krachten achter de organisatie rond de Europacupwedstrij- den van de waterpoloërs van AZC. Hoe zijn de taken eigenlijk verdeeld? Dick speelt de vraag maar weer eens door, maar formuleert hem toch iets anders. Krf. i Normaal gesproken lost het echtpaar Verkerk alles op, maar hier komen ze toch niet uit. „In ieder geval niet vanaf het begin, ik ben er pas later bijgekomen. Een jaar of twintig geleden, denk ik", draagt Dick als oplossing aan. Hij werd destijds benaderd als penningmeester en is dat nog steeds. „Nee, het was geen ver plichting omdat ik in de familie zat", lacht hij. „Maar in het dagelijks leven was ik boekhouder. Daarom hebben ze mij ge vraagd." Logisch, want een boekhouder is toch zo ongeveer hetzelfde als een penningmees ter. Opnieuw volgt er een bulderende lach. „Nee, nee, nee. Er is wel een ver schil om zakelijk iets bij te houden of voor een vereniging. Het heeft allebei met financiën te maken, maar dat is dan ook de enige vergelijking." Het omgaan met geld zit Dick Verkerk in het bloed, werd hem als het ware met de paplepel ingegoten. „Echt wel. Vroeger bracht mijn vader kranten rond. Dat was - En zo kwam jij dus ook aar: jouw zakgeld. Stiekem er wat van af halen? ALPHEN Op 38-jarige leeftijd debuteert Veel andere clubs zijn door toedoen van Gijs Dool komende zondag in de Super motard. „Dit is gewoon dé mooiste tak van motorsport", zegt de Alphenaar. „Enkele vrienden van me uit de motor cross hebben al een paar keer meegere den en ik moest het dan achteraf doen met de mooiste verhalen. Het rijden op zowel harde als onverharde ondergrond vader niet net zo gek op deze sport is erg spectaculair en vereist veel tech- „Nee, dat gebeurde gewoon niet", klinkt het zeer beslist. Verkerk beheert het volledige penning meesterschap. „Dat betekent facturen versturen, zorgen dat het geld binnen komt en af en toe ook wat hand- en span diensten verlenen bij andere commissies. Daar gaat wel wat tijd inzitten, ja. Zeker in deze periode natuurlijk. De tijd er voor heb ik altijd gehad, ook toen ik nog werk te. Al deed mijn vrouw toen eigenlijk wel het meeste", wil 'mister money' nog wel even kwijt. I den en remmen. Daarnaast moet er na tuurlijk getraind worden om het gevoel Zelf ben ik erg benieuwd hoe mij dit zal aard geen probleem zijn." -«fc worden georganiseerd. „Dit evenement moet blijven, omdat het voor deze streek toch wel uniek is. Het is inderdaad zo dat het steeds moeilijker wordt. Het indus trieterrein wordt steeds voller gebouwd, waardoor je er straks misschien niet meer kunt crossen. En het is ook moeilijker om het geld bij elkaar te krijgen. Gelukkig hebben we daar een goede pr-commissie B - pli K We werken gewoon samen! „Ach, het gaat eigenlijk allemaal van zelf", meent Verkerk, die op de dag van de supermotard het secretariaat bemant. „Dan noteer ik de namen van de rijders die binnenkomen. Verder geef ik de VIPS door en ben ik voor de verloting bezig. En aan het eind van de dag reken ik af met de rijders. Dat maak ik allemaal van te voren klaar. Ik moet natuurlijk wel wachten op de uit slagenlijsten, want dan kan ik het pas verwerken op naam. Het is niet zo dat ie mand anders het geld komt ophalen. El ke rijder komt persoonlijk bij mij, anders krijgt het geld gewoon niet. Maar ieder een weet inmiddels wel waar hij moet zijn. En ze komen echt wel." Ondanks het feit dat het evenement is te ruggebracht naar één dag, heeft Verkerk niet meer (of minder) te doen. „Voor mij maakt het als penningmeester zijnde niet veel uit. Normaal gesproken was ik wel twee dagen op het circuit, dat is nu wel minder natuurlijk. Maar het is niet zo dat ik nu op een dag meer moet doen dan an ders op twee dagen. Het programma is wat korter omdat ook de trainingen naar zondag zijn verplaatst. Daardoor heb ik zeker niet meer werk." Vroeger, toen er nog motorcrosswedstrij den werden gehouden, zag hij niet veel van de wedstrijden. „Ik zat al een jaar of acht in het bestuur, toen ik voor het eerst een motor zag rijden. Dat was nog in Ze- i J van motorsport altijd op regionaal ni veau beoefende. Hoewel Gijs Dool pas voor het eerst in actie komt, kent het parcours weinig ge heimen voor hem. Hij is tenslotte werk zaam bij Kamsteeg Auto Plaza, het be drijf dat naast het circuit is gevestigd. „Dit is de Volkswagen en Audi-dealer in Alphen aan den Rijn. Ik ben verantwoor delijk voor de verkoop van Audi", maakt hij reclame voor zijn baas. Voor een keer mag dat, want Kamsteeg is niet alleen zijn werkgever maar ook een belangrijke sponsor die het voor Dool financieel mo gelijk maakt mee te kunnen doen aan het spektakel. In het verleden heeft de aanstaande de butant al kennis gemaakt met het par cours. „Eerdere jaren heb ik met de ter reinwagen - die voor en na de wedstrijd de baan rondrijdt gereden. Op die ma nier heb ik al een heel klein beetje ge proefd van de sfeer en hoe het is om op dit circuit te rijden. Al was dit dan maar op vier wielen." Gijs Dool laat niets aan het toeval over. „Over de voorbereiding kan ik je zeggen dat mijn motorfiets speciaal wordt gepre pareerd voor dit evenement", verklapt hij. „Dit houdt‘in: speciale velgen, ban- ALPHEN - Hoe lang Dick Verkerk al be- net na de oorlog en toen mocht ik als trokken is bij de stichting SMC Zevenho-twee-, driejarige het geld sorteren. Kwam ven, weet hij niet meer precies. Er volgt een lange denkpauze, waarna hij zijn echtgenote raadpleegt. venhoven. Maar ik zat helemaal aan de Achterweg met mijn kassa em midden op het terrein was de cross. Je zag dus nooit wat, daar kwam ik gewoon niet aan toe. Eer dat ik al mijn geld bij elkaar had, wa ren de wedstrijden al afgelopen. Maar je bent organisator, hé. Geen bezoeker." Net als zo velen hoopt Dick Verkerk dat de Supermotard ook in de toekomst kan [JgST's1 voor, mensen die zorgen dat de sponsors binnenkomen." Tot slot volgt er nog een bekentenis. „Nee, ik heb geen affiniteit met de motor sport", zegt hij zeer stellig. „Dat is ook niet nodig, beslist niet. Ik denk dat er in de voetbalwereld zat bestuursleden zijn die nog nooit tegen een bal getrapt heb ben." gemeente en andere instanties ter ziele gegaan. Dat MCC Holland nog bestaat is uniek, met name in Zuid-Holland." De rol van Dool senior is groot geweest. „Mijn vader heeft zich vanaf het begin tot nu toe altijd zeer enthousiast ingezet voor mij en de sport. Sterker nog, als mijn was geweest als ik dan had ik het nooit zo niek van de rijder. Het is nu tijd om dit lang kunnen beoefenen. Hij is altijd dege- zelf eens te ervaren." ne geweest die voor mij de motorfietsen Dat hij nu pas tijdens het hoog aange- geprepareerd heeft en mij altijd financieel schreven evenement in zijn woonplaats heeft gesteund", steekt junior de bewon- in actie komt, wil natuurlijk niet zeggen dering voor zijn vader niet onder stoelen dat Gijs Dool voor het eerst op een motor of banken. stapt. Zeker niet. Als dertienjarig jochie Zijn eerste echte 'fiets' was een 50cc Geb- maakte hij al kennis met gemotoriseerde ben Kreidler. „Daarna heb ik 125cc Yama- tweewielers. Aangestoken door Gerard ha gereden, waarna ik ben overgestapt Rond. „Hij was mijn grote voorbeeld, op een 250cc Yamaha." vooral vanwege zijn spectaculaire Vervolgens reed Gijs Dool één jaar op een rijstijl", verklapt Dool. „Met andere jon- 500cc viertakt. „Maar dat beviel minder, gens was ik toen al in de weer met brom- omdat ik diverse malen flink geblesseerd mers. Op zelfgemaakte banen, maar daar ben geraakt." In 1991 kreeg de snelheids- werden we altijd weggestuurd." duivel een ongeluk, waarbij hij een ern- Zijn vader raadde hem destijds, in 1978, stige schouderblessure opliep. „Die bles- aan om lid te worden van een motor- sure liet het niet toe om verder te gaan. Ik crossclub. „Dat werd de MCC Holland in heb toen ongeveer drie jaar niet gereden. Gouda", vertelt Dool. „Deze club bestaat Momenteel rijd ik al weer vijf jaar op een al sinds 1963 en dat is toch zeldzaam. 250cc Yamaha, aldus Dool", die deze tak I V assws ,:6 4 J. «t .S' I »«i L:. i'it S - - 2? 2 zi

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2003 | | pagina 29