jKlARKETING
A
z M
w.
GRATIS ENTREE ZONDAG 26 OKTOBER 2003
Alphenaar Gijs Dool
debuteert in Supermotard
n
WO
Bil
Dick Verkerk: 'Supermotard is uniek en moet blijven
1
1
1
1
ra
r*
ybox;snellexommerciëïSiccesserf
D
i-
Sll/fj
Wat moet ik allemaal doen?
- Hoe lang zit ik er nu bij, Wil?
II
11
xïi
-Ja, maar waar dan?
v
1
- Hoe heb jij de taken verdeeld, Wil?
Ea
Audi A8
wa
M
K,
te krijgen met de supermotard-machine. vergaan. Het stukje onverhard zal uiter-
Gossiemeine, weet ik veel. Ken je dat niet er
gens nakijken?
hij thuis en gooide een tas op tafel. Toen
moest ik de centen en de dubbeltjes bij el
kaar leggen."
Tegenwoordig doen ze veel samen. Ver
kerk: „Dat deden we eigenlijk altijd al."
Niet zo vreemd ook. Zit Dick het omgaan
met geld in zijn bloed, vrouw Wil weet
wat organiseren is. Jaren geleden was ze
een van de stuwende krachten achter de
organisatie rond de Europacupwedstrij-
den van de waterpoloërs van AZC. Hoe
zijn de taken eigenlijk verdeeld? Dick
speelt de vraag maar weer eens door,
maar formuleert hem toch iets anders.
Krf.
i
Normaal gesproken lost het echtpaar
Verkerk alles op, maar hier komen ze
toch niet uit. „In ieder geval niet vanaf
het begin, ik ben er pas later bijgekomen.
Een jaar of twintig geleden, denk ik",
draagt Dick als oplossing aan. Hij werd
destijds benaderd als penningmeester en
is dat nog steeds. „Nee, het was geen ver
plichting omdat ik in de familie zat",
lacht hij. „Maar in het dagelijks leven was
ik boekhouder. Daarom hebben ze mij ge
vraagd."
Logisch, want een boekhouder is toch zo
ongeveer hetzelfde als een penningmees
ter. Opnieuw volgt er een bulderende
lach. „Nee, nee, nee. Er is wel een ver
schil om zakelijk iets bij te houden of
voor een vereniging. Het heeft allebei
met financiën te maken, maar dat is dan
ook de enige vergelijking."
Het omgaan met geld zit Dick Verkerk in
het bloed, werd hem als het ware met de
paplepel ingegoten. „Echt wel. Vroeger
bracht mijn vader kranten rond. Dat was
- En zo kwam jij dus ook aar: jouw zakgeld.
Stiekem er wat van af halen?
ALPHEN Op 38-jarige leeftijd debuteert Veel andere clubs zijn door toedoen van
Gijs Dool komende zondag in de Super
motard. „Dit is gewoon dé mooiste tak
van motorsport", zegt de Alphenaar.
„Enkele vrienden van me uit de motor
cross hebben al een paar keer meegere
den en ik moest het dan achteraf doen
met de mooiste verhalen. Het rijden op
zowel harde als onverharde ondergrond vader niet net zo gek op deze sport
is erg spectaculair en vereist veel tech-
„Nee, dat gebeurde gewoon niet",
klinkt het zeer beslist.
Verkerk beheert het volledige penning
meesterschap. „Dat betekent facturen
versturen, zorgen dat het geld binnen
komt en af en toe ook wat hand- en span
diensten verlenen bij andere commissies.
Daar gaat wel wat tijd inzitten, ja. Zeker
in deze periode natuurlijk. De tijd er voor
heb ik altijd gehad, ook toen ik nog werk
te. Al deed mijn vrouw toen eigenlijk wel
het meeste", wil 'mister money' nog wel
even kwijt.
I
den en remmen. Daarnaast moet er na
tuurlijk getraind worden om het gevoel Zelf ben ik erg benieuwd hoe mij dit zal aard geen probleem zijn."
-«fc
worden georganiseerd. „Dit evenement
moet blijven, omdat het voor deze streek
toch wel uniek is. Het is inderdaad zo dat
het steeds moeilijker wordt. Het indus
trieterrein wordt steeds voller gebouwd,
waardoor je er straks misschien niet meer
kunt crossen. En het is ook moeilijker om
het geld bij elkaar te krijgen. Gelukkig
hebben we daar een goede pr-commissie
B
-
pli
K
We werken gewoon samen!
„Ach, het gaat eigenlijk allemaal van
zelf", meent Verkerk, die op de dag van
de supermotard het secretariaat bemant.
„Dan noteer ik de namen van de rijders
die binnenkomen. Verder geef ik de VIPS
door en ben ik voor de verloting bezig.
En aan het eind van de dag reken ik af
met de rijders.
Dat maak ik allemaal van te voren klaar.
Ik moet natuurlijk wel wachten op de uit
slagenlijsten, want dan kan ik het pas
verwerken op naam. Het is niet zo dat ie
mand anders het geld komt ophalen. El
ke rijder komt persoonlijk bij mij, anders
krijgt het geld gewoon niet. Maar ieder
een weet inmiddels wel waar hij moet
zijn. En ze komen echt wel."
Ondanks het feit dat het evenement is te
ruggebracht naar één dag, heeft Verkerk
niet meer (of minder) te doen. „Voor mij
maakt het als penningmeester zijnde niet
veel uit. Normaal gesproken was ik wel
twee dagen op het circuit, dat is nu wel
minder natuurlijk. Maar het is niet zo dat
ik nu op een dag meer moet doen dan an
ders op twee dagen. Het programma is
wat korter omdat ook de trainingen naar
zondag zijn verplaatst. Daardoor heb ik
zeker niet meer werk."
Vroeger, toen er nog motorcrosswedstrij
den werden gehouden, zag hij niet veel
van de wedstrijden. „Ik zat al een jaar of
acht in het bestuur, toen ik voor het eerst
een motor zag rijden. Dat was nog in Ze-
i J
van motorsport altijd op regionaal ni
veau beoefende.
Hoewel Gijs Dool pas voor het eerst in
actie komt, kent het parcours weinig ge
heimen voor hem. Hij is tenslotte werk
zaam bij Kamsteeg Auto Plaza, het be
drijf dat naast het circuit is gevestigd.
„Dit is de Volkswagen en Audi-dealer in
Alphen aan den Rijn. Ik ben verantwoor
delijk voor de verkoop van Audi", maakt
hij reclame voor zijn baas. Voor een keer
mag dat, want Kamsteeg is niet alleen
zijn werkgever maar ook een belangrijke
sponsor die het voor Dool financieel mo
gelijk maakt mee te kunnen doen aan het
spektakel.
In het verleden heeft de aanstaande de
butant al kennis gemaakt met het par
cours. „Eerdere jaren heb ik met de ter
reinwagen - die voor en na de wedstrijd
de baan rondrijdt gereden. Op die ma
nier heb ik al een heel klein beetje ge
proefd van de sfeer en hoe het is om op
dit circuit te rijden. Al was dit dan maar
op vier wielen."
Gijs Dool laat niets aan het toeval over.
„Over de voorbereiding kan ik je zeggen
dat mijn motorfiets speciaal wordt gepre
pareerd voor dit evenement", verklapt
hij. „Dit houdt‘in: speciale velgen, ban-
ALPHEN - Hoe lang Dick Verkerk al be- net na de oorlog en toen mocht ik als
trokken is bij de stichting SMC Zevenho-twee-, driejarige het geld sorteren. Kwam
ven, weet hij niet meer precies. Er volgt
een lange denkpauze, waarna hij zijn
echtgenote raadpleegt.
venhoven. Maar ik zat helemaal aan de
Achterweg met mijn kassa em midden op
het terrein was de cross. Je zag dus nooit
wat, daar kwam ik gewoon niet aan toe.
Eer dat ik al mijn geld bij elkaar had, wa
ren de wedstrijden al afgelopen. Maar je
bent organisator, hé. Geen bezoeker."
Net als zo velen hoopt Dick Verkerk dat
de Supermotard ook in de toekomst kan
[JgST's1
voor, mensen die zorgen dat de sponsors
binnenkomen."
Tot slot volgt er nog een bekentenis.
„Nee, ik heb geen affiniteit met de motor
sport", zegt hij zeer stellig. „Dat is ook
niet nodig, beslist niet. Ik denk dat er in
de voetbalwereld zat bestuursleden zijn
die nog nooit tegen een bal getrapt heb
ben."
gemeente en andere instanties ter ziele
gegaan. Dat MCC Holland nog bestaat is
uniek, met name in Zuid-Holland."
De rol van Dool senior is groot geweest.
„Mijn vader heeft zich vanaf het begin tot
nu toe altijd zeer enthousiast ingezet
voor mij en de sport. Sterker nog, als mijn
was
geweest als ik dan had ik het nooit zo
niek van de rijder. Het is nu tijd om dit lang kunnen beoefenen. Hij is altijd dege-
zelf eens te ervaren." ne geweest die voor mij de motorfietsen
Dat hij nu pas tijdens het hoog aange- geprepareerd heeft en mij altijd financieel
schreven evenement in zijn woonplaats heeft gesteund", steekt junior de bewon-
in actie komt, wil natuurlijk niet zeggen dering voor zijn vader niet onder stoelen
dat Gijs Dool voor het eerst op een motor of banken.
stapt. Zeker niet. Als dertienjarig jochie Zijn eerste echte 'fiets' was een 50cc Geb-
maakte hij al kennis met gemotoriseerde ben Kreidler. „Daarna heb ik 125cc Yama-
tweewielers. Aangestoken door Gerard ha gereden, waarna ik ben overgestapt
Rond. „Hij was mijn grote voorbeeld, op een 250cc Yamaha."
vooral vanwege zijn spectaculaire Vervolgens reed Gijs Dool één jaar op een
rijstijl", verklapt Dool. „Met andere jon- 500cc viertakt. „Maar dat beviel minder,
gens was ik toen al in de weer met brom- omdat ik diverse malen flink geblesseerd
mers. Op zelfgemaakte banen, maar daar ben geraakt." In 1991 kreeg de snelheids-
werden we altijd weggestuurd." duivel een ongeluk, waarbij hij een ern-
Zijn vader raadde hem destijds, in 1978, stige schouderblessure opliep. „Die bles-
aan om lid te worden van een motor- sure liet het niet toe om verder te gaan. Ik
crossclub. „Dat werd de MCC Holland in heb toen ongeveer drie jaar niet gereden.
Gouda", vertelt Dool. „Deze club bestaat Momenteel rijd ik al weer vijf jaar op een
al sinds 1963 en dat is toch zeldzaam. 250cc Yamaha, aldus Dool", die deze tak
I
V
assws
,:6
4
J.
«t
.S'
I
»«i
L:.
i'it
S
- - 2? 2 zi