GRATIS ENTREE ZONDAG 26 OKTOBER 2003
Theo Verbruggen, een 'grote meneer' in het wereldje van supermotard
Het einde van de ontwikkelingen is nog
niet in zicht, weet de inwoner van Völkel.
„Daar ben je nooit mee klaar. Het is pre
cies als in de formule 1Daar vinden ze el
ke maand, waarschijnlijk wel in elke race
toch weer iets nieuws waardoor de band
weer een tiende sneller is. Het zijn echt al
tijd hele kleine dingen, die vaak nog niet
eens in tijd zijn uit te drukken. Maar kan
heel goed ook het gevoel van de coureurs
mertje) en waar ik in de wegracerij twee
keer ben gevallen. Dat heeft mijn leven
gered. Nog nooit heb ik het genoegen ge
had om met mijn eigen helm op mijn
plaat te gaan.
Op een gegeven moment ga je met een he
le andere instelling aan de gang om een
product te maken waarbij je continu blijft
streven naar het optimaliseren van de vei
ligheid voor die mensen. Dat betekent dat
om het leven van die mensen te bescher
men. Daar ga je heel ver in Je zult mij
nooit horen zeggen dat wij de beste zijn.
Op het moment dat je dat van je zelf zegt
heb je het eindpunt bereikt en ga je dus
VÖLKEL - Vroeger, als jonge jongen,
crosste hij wel eens. „Niet op wedstrijdni
veau, puur voor de hobby", zegt Theo
Verbruggen. Ondanks het feit dat de 38-
jarige Brabander geen echte achtergrond
heeft als motorsporter is hij een 'grote
meneer in het wereldje van de cross en
vooral supermotard. Dat is allemaal te
danken aan het bandenmerk Maxxis én
Wil van der Laan en Marianne Hebbink.
Hoe dat precies allemaal in elkaar zit
wordt in onderstaand verhaal wel duide
lijk.
Maxxis komt oorspronkelijk uit Taiwan
en is een onderdeel van de Cheng Shin-
groep. De firma verkocht toen al veel ban
den in Amerika en Europa. „Maar Cheng-
Shin klinkt niet voor Amerikanen en
Europeanen. Veel mensen denken dan
toch dat ze een B merk product loempia
of zo iets bestellen. Daarom is er voor de
export een andere naam gekozen en dat is
Maxxis geworden", aldus Verbruggen.
Maxxis International startte zijn produk-
tie in 1967 en staat inmiddels in de top
tien van de grootste bandenfabrikanten
ter wereld. „Autobanden, tractorbanden
vrachtauto, motorbanden, fietsbanden
enz. Maxxis heeft banden voor elk voer
tuig. Wat het wedstrijdgebeuren betreft
zit Maxxis goed in de motorcross. In
Amerika worden races gehouden met on
ze banden, we zijn ook hoofdsponsor in
Amerika. In Europa zijn we nu dus bezig
met Supermotard en karten. Dat gaat al
heel goed, maar willen we nog verder
gaan uitbouwen. En waartoe dat gaat lei-
HOEVELAKEN - Zijn carrière als race-
monteur bij de Yamaha-fabrieken liep op
een gegeven moment stuk. Maar Ferry
Brouwer uit Hoevelaken („Waar je vroe
ger linksaf ging") zat niet bij de pakken
neer. Sinds 1983 is hij directeur van Arai
Helmet Europa. Brouwer (54) vraagt zich
wel eens af of hij nou een zendeling is of
een zonderling. Oordeelt U zelf. Een mo
noloog.
„Het is ontstaan toen ik werkeloos was.
Dan moet je inventief worden, omdat je
dus geen bron van inkomsten hebt. Ik heb
toen aan mijn vrouw gevraagd of ze het er
mee eens was dat ik onze laatste spaar
centjes zou gebruiken om te kijken of ik
voor onze toekomst kon gaan zorgen. Ik
ben naar Omiya (25 kilometer boven To
kio) in Japan gevlogen en heb me daar ge
meld bij de firma. Die man was heel kort
en kordaat: 'Ik ben niet geïnteresseerd in
Europa'. Terug in Nederland heb ik wat
dingetjes ondernomen. Daarna ben ik met
mijn vader naar Milaan gegaan. Daar heb
ik foto's gemaakt van een helmenstand en
dat opgestuurd met een kort rapportje.
Maar ik realiseerde me ook dat helmen
gekeurd moesten worden. Ik heb TNO
gebeld en gevraagd of ze me dat wilden
uitleggen. Dat hebben ze gedaan. Ik heb
daar twee dagen gezeten en ook daar
weer een rapportje van gemaakt. Vervol
gens kreeg ik in april 1982 een telexbe
richt: 'Kom ogenblikkelijk naar Japan, wij
betalen de kosten'. Daama was het, zeg
maar, in tien minuten beklonken. Laten
we in Europa beginnen. Jij bent onze man.
Wij weten er niets van, maar ga het maar
opzetten. Je krijgt geen geld van ons, we
weten inmiddels dat jij ook geen geld
zijn dat ze er
Negentig, 95 procent in het ATV-wereldje
rijdt al op banden van Maxxis. „Op solo-
gebied in Nederland tussen de 40 en 50
procent", vult Verbruggen aan. „Dat moet
meer worden, dat is ook de goal die we
hebben. Wat we daarvoor moeten doen?
Hele goede banden maken, dat is altijd weet wat het is om een dergelijk evene-
vereiste nummer één. En daama de prijs- ment te organiseren. Daar gaan heel, heel
/kwaliteitverhouding zo aantrekkelijk veel uurtjes in zitten."
ze het nooit hoeven te gebruiken waar
voor het gebouwd is. Omdat we géïnte-
je hele hoop dingen gaat bekijken. Naar
de anatomie van de mens, maar ook naar
de anatomische verschillen die er tussen
mensen zijn. Wij maken helmen specifiek
voor de Amerikaanse markt, omdat die
mensen een ander soort hoofd hebben
dan de Europese gemiddelde mensen, En
Aziaten hebben ook weer een andere
helm.
Er zijn fabrikanten die douwen de totale
maatvoering in, zeg maar, één schaal en
die mensen vinden dat het zo hoort. Als je
ze dan confronteert door te zeggen: 'Als je
bij Versace een pak koopt, koop je altijd
maat 65. Want dat is de enige die ze heb
ben. Nee, natuurlijk niet, want ik heb
maat 52. Die hebben ze dus ook en waar
om geldt dat voor een helm dan niet.
Nou, daar liggen dus een hele hoop tech
nische verschillen in de aanpak die we
hebben. Een helm is een helm, maar een
Arai is een Arai.
Qua aantallen zijn we maar een heel klein
bedrijfje, maar we zijn door mensen op
een gegeven moment gebombardeerd tot
marktleider. Qua ideeën die we hebben,
qua vormgeving, qua innovatie. Je kunt
op een gegeven moment allemaal dingen
aan deze tafel hangen of hem schilderen,
maar het verandert de functie van de tafel
niet. Bij ons komt functie voor design.
Onze concurrent is de valse perceptie die
over ons bestaat. Daar doen wij veel aan,
seminars geven, lezingen. Niet om duide
lijk te maken dat mensen een Arai moeten
kopen. Maar om de mensen bewust te
maken van waar ze mee bezig zijn. Wij
krijgen vrij veel helmen opgestuurd van
mensen die de helm hebben moeten ge
bruiken waarvoor die gemaakt is. Dan
kom ik dingen tegen waarvan ik achter
over sla van verbazing. Dat soort dingen
neem je mee. Je laat subtiele dingetjes
zien zodat mensen na gaan denken. Want
als je geen hersens hebt hoefje ze ook niet
te beschermen. Dan ga je ze vertellen dat
iedereen met één arm kan leven, maar als
hersencellen afsterven.. Die reproduceren
zich zelf niet meer. Daar zul je mensen be
wust van moeten maken en dat ze dan
uiteindelijk zelf de keuze bepalen welk
merk ze willen kopen. Daar kan ik geen
invloed op uitoefenen, dat blijft de keuze
van die persoon.
Arai heeft te maken met de wettelijke ver
plichting om bij een keurstation, naar
keuze, de helmen te laten keuren. Ik heb
in '83 gekozen voor TNO. Een vrij strikte
organisatie waar wij al 20 jaar bijzitten,
Twintig jaar geleden zat de totale Europe
se helmenindustrie bij TNO. Toen kreeg je
de vrijheid van keuringsinstituten, die
konden met elkaar gaan concurreren. Ik
heb ook die brieven gekregen. 'Als u bij
ons komt zijn Uw helmen helemaal goed
gekeurd, als U maar de labeltjes bij ons
koopt.' Bij TNO is dat nooit zo geweest.
Die hebben altijd stringent volgehouden
om datgene wat op papier staat ook te
keuren. Zonder aanzien des persoon of
firma.
De kracht van de Supermotardwedstrij-
den in Alphen? Dan zeg ik het heel kort:
geen gelul. Niet zeggen wat je doet, maar
doen wat je zegt. Klaar!"
harder moet zijn om er met droog weer
op te rijden. Want het gaat nauurlijk om
de grip, die je hebt. En dan is er nog de
combinatie van Supermotard. Je hebt
tachtig procent asfalt en twintig procent
gravel of klei. Dus moet je een allround
band maken. Je kunt niet een band alleen
maken voor gravel, maar ook niet alleen
voor asfalt. Want in dat laatste geval zou
je slik moeten hebben. Een juiste mix is de
uitdaging voor de fabrikanten."
Maxxis brengt regelmatig nieuwe banden
uit. Wil van der Laan is de belangrijkste
test rijder voor de vierwielers, Rudy Ver
steeg doet dat bij de tweewielers. „Maar
ook in Engeland en Frankrijk hebben we
testrijders. Alles is afhankelijk van de
coureur wat hij van de band vindt. De een
wil meer grip, de ander minder. Er zijn rij
ders die op een 1-cylinder rijnden, ande
ren hebben weer een 2-cylinder. Je moet
dus meerdere mensen laten testen om tot
een goed eindresultaat te komen."
Verbruggen vertelt dat er veel en uitvoeri
ge tests worden gedaan. „Daar zijn we al
tijd bij aanwezig. Er worden dan comple
te documenten ingevuld en bij ons
verzameld. Van uit die verzameling gaan
wij aanbevelingen doen aan de fabriek
om wat dingetjes te veranderen. Ik noem
maar een dwarsstraat: als de rijders zeg
gen dat ze te weinig grip in de regen heb
ben, gaan wij de mensen vragen of ze
twee of drie verschillende compounds
willen maken. Met verschillende toevoe
gingen. Daama gaan we weer testen en
kijken of er verbeteringen zijn."
hebt. Maar je hebt een eigen huis en we
stellen voor dat je het van daar uit gaat
doen. Je hebt ook geen geld om een aan
delenpakket te kopen, maar dat is jouw
probleem. Zo ben ik aan de gang gegaan.
Ik kreeg daarbij de onvoorwaardelijke
steun van mijn vrouw. Zij is heel goed in
financiën. Van elke gulden die ik verdien
de was 50 procent investering, 25 procent
salaris en 25 procent sparen. Zo hebben
we alles opgebouwd waardoor we nog
nooit gebruik hebben hoeven te maken
van bankleningen. Vandaag de dag nog
steeds niet. We hebben nu zoveel reserves
opgebouwd om er mee door te kunnen
gaan. En dat is dus dankzij mijn vrouw.
Een helm is een helm. Dat ga ik niet ont
kennen. Taalkundig heeft U dat helemaal
goed, daar kan ik geen speld tussenbren-
gen. Als je kijkt naar een crossmotor, die
heeft naar noppenbanden onder zitten.
Een wegmotor heeft gladde banden. Dat
is een wezenlijk verschil. Dat heb je ook in
de kenmerken van helmen. Dat je dus
meer doelgericht maakt voor het gebruik
van. De inhoud van de helm is wat betreft
de constructie hetzelfde. In mijn tijd als
racemonteur heb ik diverse coureurs ver- resseerd zijn in de klant, namelijk het doel
loren, die door hoofdletsel overleden zijn.
Ik heb me toen geroepen gevoeld om daar
wat aan te gaan doen. Een helm is een
helm en dat geldt voor veel mensen. Wij
zien het toch anders.
Wij leveren een product - en dat is een pa- niet verder. Overigens de beste helm is de
radoxale situatie - waarvan wij hopen dat helm die ik in 1967 gedragen heb (een Rö-
mogelijk maken voor de rijders." Theo
Verbruggen, verantwoordelijk voor de
commerciële productontwikkeling van
het bedrijf, is met Maxxis hoofdsponsor
van het Europees kampioenschap Super
motard en verschillende andere evene
menten. Zoals de wedstrijden van ko
mende zondag in Alphen. „Als de
mensen met jouw product rijden, dan
hoor je ook een klein beetje terug te inves
teren in de sport. En je hebt geen sport
zonder organsiatie, dus moet je die men
sen af en toe helpen."
De Brabander, gezegend met zon heerlij
ke zachte G, is vol lof over de Stichting
SMC Zevenhoven. „De eerste Supermo
tard heb ik zelf nog mede georganiseerd,
ik weet er dus alles van. Dat het evene
ment nog stand houdt is knap en dat heeft
alles met de organisatie te maken. Abso
luut. Doorzettingsvermogen, de wil en de
kracht zijn belangrijke peilers. Opgeven is
natuurlijk het aliermakkelijkste. Dat komt
in hun woordenboek niet voor. Zoals je
weet bestaat een organisatie uit een aantal
vrijwilligers. En dat woord zegt het al,
vrijwilligers. Ze krijgen er in pincipe geen
makkelijker mee rijden." centjes voor. Maar het is wél hard werken
en aanpoten. Of nou de zon schijnt of dat
het regent, die mensen moeten er wel
staan. En om al die vrijwilligers telkens
weer te activeren om met jou samen die
wedstrijd te doen, dat is een hele sterke
kant van deze organisatie. Nogmaals, ik
den, weet natuurlijk nog niemand." Het
succesverhaal van Theo Verbruggen be
gon zon veertien jaar geleden, toen hij bij
Schuurman in Oss ging werken. „Dat was
het moederbedrijf", vertelt Verbruggen
„Ik kreeg toen een bepaald budget en
daar moest ik meer van maken, En hoe ik
dat deed, dat was mijn probleem. Of dat
nou, ik noem maar iets, in de tuinmeube
len was of banden. Dat moest ik zelf we
ten. Bij Schuurman hadden we toen al
verschillende ATV-crossbanden, maar ik
wilde kijken welke banden geschikt wa
ren voor de Nederlandse, Belgische en
Europese circuits. Tja, en als je in Neder
land iets doet op ATV-gebied kom je van
zelf bij Wil en Marianne terecht. In die pe
riode hebben we voor de Supermotard
een nieuwe band ontwikkeld, dat is de
huidige Goldspeed MX band. Op dit mo
ment rijdt 95 procent van de Euopese rij
ders op deze band. Wil en Marianne heb
ben mij toen geholpen met het testen en
dergelijke. Dus kim je zeggen dat de snel
heid waarmee wij gegroeid zijn mede aan
hen heb te danken hebben."
Compound en de constructie zijn de be
langrijkste verschillen tussen zeg maar
een gewone en een Supennotardband.
Abacadabra voor een leek, zoals ik. Maar
Theo Verbruggen, de echte kenner, legt al
les duidelijk uit. „Een auto is veel zwaar
der dan een quad. Zon ding weegt maar
een 150 kilogram. Dus het karkas van de
band moet anders zijn en daar hebben we
verschillende compounds voor. Dat is een
rubbermix, die zacht is voor regen en wat
Zendeling of zonderling?