GRATIS ENTREE ZONDAG 26 OKTOBER 2003 Theo Verbruggen, een 'grote meneer' in het wereldje van supermotard Het einde van de ontwikkelingen is nog niet in zicht, weet de inwoner van Völkel. „Daar ben je nooit mee klaar. Het is pre cies als in de formule 1Daar vinden ze el ke maand, waarschijnlijk wel in elke race toch weer iets nieuws waardoor de band weer een tiende sneller is. Het zijn echt al tijd hele kleine dingen, die vaak nog niet eens in tijd zijn uit te drukken. Maar kan heel goed ook het gevoel van de coureurs mertje) en waar ik in de wegracerij twee keer ben gevallen. Dat heeft mijn leven gered. Nog nooit heb ik het genoegen ge had om met mijn eigen helm op mijn plaat te gaan. Op een gegeven moment ga je met een he le andere instelling aan de gang om een product te maken waarbij je continu blijft streven naar het optimaliseren van de vei ligheid voor die mensen. Dat betekent dat om het leven van die mensen te bescher men. Daar ga je heel ver in Je zult mij nooit horen zeggen dat wij de beste zijn. Op het moment dat je dat van je zelf zegt heb je het eindpunt bereikt en ga je dus VÖLKEL - Vroeger, als jonge jongen, crosste hij wel eens. „Niet op wedstrijdni veau, puur voor de hobby", zegt Theo Verbruggen. Ondanks het feit dat de 38- jarige Brabander geen echte achtergrond heeft als motorsporter is hij een 'grote meneer in het wereldje van de cross en vooral supermotard. Dat is allemaal te danken aan het bandenmerk Maxxis én Wil van der Laan en Marianne Hebbink. Hoe dat precies allemaal in elkaar zit wordt in onderstaand verhaal wel duide lijk. Maxxis komt oorspronkelijk uit Taiwan en is een onderdeel van de Cheng Shin- groep. De firma verkocht toen al veel ban den in Amerika en Europa. „Maar Cheng- Shin klinkt niet voor Amerikanen en Europeanen. Veel mensen denken dan toch dat ze een B merk product loempia of zo iets bestellen. Daarom is er voor de export een andere naam gekozen en dat is Maxxis geworden", aldus Verbruggen. Maxxis International startte zijn produk- tie in 1967 en staat inmiddels in de top tien van de grootste bandenfabrikanten ter wereld. „Autobanden, tractorbanden vrachtauto, motorbanden, fietsbanden enz. Maxxis heeft banden voor elk voer tuig. Wat het wedstrijdgebeuren betreft zit Maxxis goed in de motorcross. In Amerika worden races gehouden met on ze banden, we zijn ook hoofdsponsor in Amerika. In Europa zijn we nu dus bezig met Supermotard en karten. Dat gaat al heel goed, maar willen we nog verder gaan uitbouwen. En waartoe dat gaat lei- HOEVELAKEN - Zijn carrière als race- monteur bij de Yamaha-fabrieken liep op een gegeven moment stuk. Maar Ferry Brouwer uit Hoevelaken („Waar je vroe ger linksaf ging") zat niet bij de pakken neer. Sinds 1983 is hij directeur van Arai Helmet Europa. Brouwer (54) vraagt zich wel eens af of hij nou een zendeling is of een zonderling. Oordeelt U zelf. Een mo noloog. „Het is ontstaan toen ik werkeloos was. Dan moet je inventief worden, omdat je dus geen bron van inkomsten hebt. Ik heb toen aan mijn vrouw gevraagd of ze het er mee eens was dat ik onze laatste spaar centjes zou gebruiken om te kijken of ik voor onze toekomst kon gaan zorgen. Ik ben naar Omiya (25 kilometer boven To kio) in Japan gevlogen en heb me daar ge meld bij de firma. Die man was heel kort en kordaat: 'Ik ben niet geïnteresseerd in Europa'. Terug in Nederland heb ik wat dingetjes ondernomen. Daarna ben ik met mijn vader naar Milaan gegaan. Daar heb ik foto's gemaakt van een helmenstand en dat opgestuurd met een kort rapportje. Maar ik realiseerde me ook dat helmen gekeurd moesten worden. Ik heb TNO gebeld en gevraagd of ze me dat wilden uitleggen. Dat hebben ze gedaan. Ik heb daar twee dagen gezeten en ook daar weer een rapportje van gemaakt. Vervol gens kreeg ik in april 1982 een telexbe richt: 'Kom ogenblikkelijk naar Japan, wij betalen de kosten'. Daama was het, zeg maar, in tien minuten beklonken. Laten we in Europa beginnen. Jij bent onze man. Wij weten er niets van, maar ga het maar opzetten. Je krijgt geen geld van ons, we weten inmiddels dat jij ook geen geld zijn dat ze er Negentig, 95 procent in het ATV-wereldje rijdt al op banden van Maxxis. „Op solo- gebied in Nederland tussen de 40 en 50 procent", vult Verbruggen aan. „Dat moet meer worden, dat is ook de goal die we hebben. Wat we daarvoor moeten doen? Hele goede banden maken, dat is altijd weet wat het is om een dergelijk evene- vereiste nummer één. En daama de prijs- ment te organiseren. Daar gaan heel, heel /kwaliteitverhouding zo aantrekkelijk veel uurtjes in zitten." ze het nooit hoeven te gebruiken waar voor het gebouwd is. Omdat we géïnte- je hele hoop dingen gaat bekijken. Naar de anatomie van de mens, maar ook naar de anatomische verschillen die er tussen mensen zijn. Wij maken helmen specifiek voor de Amerikaanse markt, omdat die mensen een ander soort hoofd hebben dan de Europese gemiddelde mensen, En Aziaten hebben ook weer een andere helm. Er zijn fabrikanten die douwen de totale maatvoering in, zeg maar, één schaal en die mensen vinden dat het zo hoort. Als je ze dan confronteert door te zeggen: 'Als je bij Versace een pak koopt, koop je altijd maat 65. Want dat is de enige die ze heb ben. Nee, natuurlijk niet, want ik heb maat 52. Die hebben ze dus ook en waar om geldt dat voor een helm dan niet. Nou, daar liggen dus een hele hoop tech nische verschillen in de aanpak die we hebben. Een helm is een helm, maar een Arai is een Arai. Qua aantallen zijn we maar een heel klein bedrijfje, maar we zijn door mensen op een gegeven moment gebombardeerd tot marktleider. Qua ideeën die we hebben, qua vormgeving, qua innovatie. Je kunt op een gegeven moment allemaal dingen aan deze tafel hangen of hem schilderen, maar het verandert de functie van de tafel niet. Bij ons komt functie voor design. Onze concurrent is de valse perceptie die over ons bestaat. Daar doen wij veel aan, seminars geven, lezingen. Niet om duide lijk te maken dat mensen een Arai moeten kopen. Maar om de mensen bewust te maken van waar ze mee bezig zijn. Wij krijgen vrij veel helmen opgestuurd van mensen die de helm hebben moeten ge bruiken waarvoor die gemaakt is. Dan kom ik dingen tegen waarvan ik achter over sla van verbazing. Dat soort dingen neem je mee. Je laat subtiele dingetjes zien zodat mensen na gaan denken. Want als je geen hersens hebt hoefje ze ook niet te beschermen. Dan ga je ze vertellen dat iedereen met één arm kan leven, maar als hersencellen afsterven.. Die reproduceren zich zelf niet meer. Daar zul je mensen be wust van moeten maken en dat ze dan uiteindelijk zelf de keuze bepalen welk merk ze willen kopen. Daar kan ik geen invloed op uitoefenen, dat blijft de keuze van die persoon. Arai heeft te maken met de wettelijke ver plichting om bij een keurstation, naar keuze, de helmen te laten keuren. Ik heb in '83 gekozen voor TNO. Een vrij strikte organisatie waar wij al 20 jaar bijzitten, Twintig jaar geleden zat de totale Europe se helmenindustrie bij TNO. Toen kreeg je de vrijheid van keuringsinstituten, die konden met elkaar gaan concurreren. Ik heb ook die brieven gekregen. 'Als u bij ons komt zijn Uw helmen helemaal goed gekeurd, als U maar de labeltjes bij ons koopt.' Bij TNO is dat nooit zo geweest. Die hebben altijd stringent volgehouden om datgene wat op papier staat ook te keuren. Zonder aanzien des persoon of firma. De kracht van de Supermotardwedstrij- den in Alphen? Dan zeg ik het heel kort: geen gelul. Niet zeggen wat je doet, maar doen wat je zegt. Klaar!" harder moet zijn om er met droog weer op te rijden. Want het gaat nauurlijk om de grip, die je hebt. En dan is er nog de combinatie van Supermotard. Je hebt tachtig procent asfalt en twintig procent gravel of klei. Dus moet je een allround band maken. Je kunt niet een band alleen maken voor gravel, maar ook niet alleen voor asfalt. Want in dat laatste geval zou je slik moeten hebben. Een juiste mix is de uitdaging voor de fabrikanten." Maxxis brengt regelmatig nieuwe banden uit. Wil van der Laan is de belangrijkste test rijder voor de vierwielers, Rudy Ver steeg doet dat bij de tweewielers. „Maar ook in Engeland en Frankrijk hebben we testrijders. Alles is afhankelijk van de coureur wat hij van de band vindt. De een wil meer grip, de ander minder. Er zijn rij ders die op een 1-cylinder rijnden, ande ren hebben weer een 2-cylinder. Je moet dus meerdere mensen laten testen om tot een goed eindresultaat te komen." Verbruggen vertelt dat er veel en uitvoeri ge tests worden gedaan. „Daar zijn we al tijd bij aanwezig. Er worden dan comple te documenten ingevuld en bij ons verzameld. Van uit die verzameling gaan wij aanbevelingen doen aan de fabriek om wat dingetjes te veranderen. Ik noem maar een dwarsstraat: als de rijders zeg gen dat ze te weinig grip in de regen heb ben, gaan wij de mensen vragen of ze twee of drie verschillende compounds willen maken. Met verschillende toevoe gingen. Daama gaan we weer testen en kijken of er verbeteringen zijn." hebt. Maar je hebt een eigen huis en we stellen voor dat je het van daar uit gaat doen. Je hebt ook geen geld om een aan delenpakket te kopen, maar dat is jouw probleem. Zo ben ik aan de gang gegaan. Ik kreeg daarbij de onvoorwaardelijke steun van mijn vrouw. Zij is heel goed in financiën. Van elke gulden die ik verdien de was 50 procent investering, 25 procent salaris en 25 procent sparen. Zo hebben we alles opgebouwd waardoor we nog nooit gebruik hebben hoeven te maken van bankleningen. Vandaag de dag nog steeds niet. We hebben nu zoveel reserves opgebouwd om er mee door te kunnen gaan. En dat is dus dankzij mijn vrouw. Een helm is een helm. Dat ga ik niet ont kennen. Taalkundig heeft U dat helemaal goed, daar kan ik geen speld tussenbren- gen. Als je kijkt naar een crossmotor, die heeft naar noppenbanden onder zitten. Een wegmotor heeft gladde banden. Dat is een wezenlijk verschil. Dat heb je ook in de kenmerken van helmen. Dat je dus meer doelgericht maakt voor het gebruik van. De inhoud van de helm is wat betreft de constructie hetzelfde. In mijn tijd als racemonteur heb ik diverse coureurs ver- resseerd zijn in de klant, namelijk het doel loren, die door hoofdletsel overleden zijn. Ik heb me toen geroepen gevoeld om daar wat aan te gaan doen. Een helm is een helm en dat geldt voor veel mensen. Wij zien het toch anders. Wij leveren een product - en dat is een pa- niet verder. Overigens de beste helm is de radoxale situatie - waarvan wij hopen dat helm die ik in 1967 gedragen heb (een Rö- mogelijk maken voor de rijders." Theo Verbruggen, verantwoordelijk voor de commerciële productontwikkeling van het bedrijf, is met Maxxis hoofdsponsor van het Europees kampioenschap Super motard en verschillende andere evene menten. Zoals de wedstrijden van ko mende zondag in Alphen. „Als de mensen met jouw product rijden, dan hoor je ook een klein beetje terug te inves teren in de sport. En je hebt geen sport zonder organsiatie, dus moet je die men sen af en toe helpen." De Brabander, gezegend met zon heerlij ke zachte G, is vol lof over de Stichting SMC Zevenhoven. „De eerste Supermo tard heb ik zelf nog mede georganiseerd, ik weet er dus alles van. Dat het evene ment nog stand houdt is knap en dat heeft alles met de organisatie te maken. Abso luut. Doorzettingsvermogen, de wil en de kracht zijn belangrijke peilers. Opgeven is natuurlijk het aliermakkelijkste. Dat komt in hun woordenboek niet voor. Zoals je weet bestaat een organisatie uit een aantal vrijwilligers. En dat woord zegt het al, vrijwilligers. Ze krijgen er in pincipe geen makkelijker mee rijden." centjes voor. Maar het is wél hard werken en aanpoten. Of nou de zon schijnt of dat het regent, die mensen moeten er wel staan. En om al die vrijwilligers telkens weer te activeren om met jou samen die wedstrijd te doen, dat is een hele sterke kant van deze organisatie. Nogmaals, ik den, weet natuurlijk nog niemand." Het succesverhaal van Theo Verbruggen be gon zon veertien jaar geleden, toen hij bij Schuurman in Oss ging werken. „Dat was het moederbedrijf", vertelt Verbruggen „Ik kreeg toen een bepaald budget en daar moest ik meer van maken, En hoe ik dat deed, dat was mijn probleem. Of dat nou, ik noem maar iets, in de tuinmeube len was of banden. Dat moest ik zelf we ten. Bij Schuurman hadden we toen al verschillende ATV-crossbanden, maar ik wilde kijken welke banden geschikt wa ren voor de Nederlandse, Belgische en Europese circuits. Tja, en als je in Neder land iets doet op ATV-gebied kom je van zelf bij Wil en Marianne terecht. In die pe riode hebben we voor de Supermotard een nieuwe band ontwikkeld, dat is de huidige Goldspeed MX band. Op dit mo ment rijdt 95 procent van de Euopese rij ders op deze band. Wil en Marianne heb ben mij toen geholpen met het testen en dergelijke. Dus kim je zeggen dat de snel heid waarmee wij gegroeid zijn mede aan hen heb te danken hebben." Compound en de constructie zijn de be langrijkste verschillen tussen zeg maar een gewone en een Supennotardband. Abacadabra voor een leek, zoals ik. Maar Theo Verbruggen, de echte kenner, legt al les duidelijk uit. „Een auto is veel zwaar der dan een quad. Zon ding weegt maar een 150 kilogram. Dus het karkas van de band moet anders zijn en daar hebben we verschillende compounds voor. Dat is een rubbermix, die zacht is voor regen en wat Zendeling of zonderling?

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2003 | | pagina 37