Programma Yamaha Maxxis Supermoto Alphen a/d Rijn 26 september 2004 T kl T Lil z WV 1 ff ff /Is o I ïrk I rj - f Wedstrijdsecretariaat open van 07:30 tot 10:00 09:30 - 09:45 09:50 - 10:05 10:10 - 10:25 10:30 - 10:45 10:50 - 11:05 11:10 - 11:25 11:30 - 11:45 11:50 - 12:05 Ad Otto 12:05 - 13:00 12:50 13:00 13:15 13:25 13:40 13:50 14:05 14:15 PAUZE 30 min. 14:40 15:10 15:20 15:35 15:45 16:00 16:10 16:25 16.35 Prijsuitreiking Yamaha Maxxis competitie 17:00 17:30 Prijsuitreiking Maxxis Cup Programma onder voorbehoud. Martien en zoon Frank van Mastwijk. t v r I Sluiting opstelruimte EuroNationaal Solo 2 opwarmrondes vanuit de opstelruimte Tijdtraining voor plaats op startgrit Quads Start Quads, totaal, tweede manche 15 min. 1 R Sluiting opstelruimte ONK Quads 2 opwarmrondes vanuit de opstelruimte Start solo's EuroNationaal, tweede manche, 15 min 1 R Sluiting opstelruimte ONK Solo 2 opwarmrondes vanuit de opstelruimte Start solo's Nationaal, tweede manche 12 min. 1 R Sluiting opstelruimte EuroNationaal Solo 2 opwarmrondes vanuit de opstelruimte Sluiting opstelruimte Nationaal Solo 2 opwarmrondes vanuit de opstelruimte Sluiting opstelruimte ONK Quads 2 opwarmrondes vanuit de opstelruimte Start Quads, totaal, eerste manche 15 min. 1 R Training met transpondercontrole Solo Nationaal Sluiting opstelruimte Nationaal Solo 2 opwarmrondes vanuit de opstelruimte Sluiting opstelruimte ONK Solo 2 opwarmrondes vanuit de opstelruimte Training met transpondercontrole Solo EuroNationaal Training met transpondercontrole Quads Tijdtraining voor plaats op startgrit Solo Nationaal Tijdtraining voor plaats op startgrit Solo EuroNationaal Start solo's Nationaal, eerste manche 12 min. 1 R is bij de oversteekplaatsen te vin den. „Om er voor te zorgen dat niemand oversteekt als de race van vader op zoon gegaan. „Zelf rijd ik geen motor", verklapt Martien. „Nooit gedaan ook. Wel ging ik vaak met mijn vader mee naar wedstrijden. Dat was specta culair, maar ik vond het kijken mooier dan het rijden. Sindsdien op een Honda CR 125 crossmotor. „Maar de quad lonkt wel heel erg", vertelt Frank. „Misschien ruil ik later de tweewieler wel in voor een vierwieler. En dan hoop ik ooit nog een keer in Alphen mee te rijden." Maxxis Cup 12 min. 1 R Start solo’s ONK, eerste manche 15 min 1 R hand toe te steken. 'Senior' is, volgens eigen zeggen, al vijf jaar betrokken bij de organi satie rond de Supermotard. „Maar ik kan er een jaartje naast zitten." Start solo's ONK, tweede manche 15 min 1 R Training met transpondercontrole Solo ONK Tijdtraining voor plaats op startgrit Solo ONK Start solo's EuroNationaal, eerste manche 15 min 1 R succes. En dat er meer dan 10000 mensen op afkomen is toch prach tig-" De liefde voor de motorsport is dat springen en vallen. Vooral bij de start. En de gezelligheid op de cross was veel groter. Nu gaat iedereen na afloop gelijk naar huis. Toen wij vroeger met de bus naar wedstrijden van Wil gingen, kwa men we pas om 23.00 uur thuis. Want er moest nog worden nage praat en wat gedronken." Veel verschil in het organiseren is er volgens Otto niet. „Dat is toch wel een beetje hetzelfde. Alleen had je met een cross veel meer werk aan het circuit. Daar waren we toch wel meer dan een week mee bezig. Nu lukt dat in een goede dag en dat geldt ook met het opruimen." Als geen ander kan de ervaren rot meer vergelijkingen trekken. Wat hem vooral opvalt is dat alles een stuk professioneler is geworden. „Tegenwoordig komen veel rijders met prachtige wagens, waar alles in zit, naar de wedstrij den. Vroeger hadden ze aan aan hanger achter de auto. Als er nu „Toen ik op een gegeven moment hoorde dat er een supportersclub van Wil was, heb ik me mij de familie Versluis in Langeraar meteen opgegeven als lid. Omdat ik nog al geïnteresseerd was in het reilen en zeilen van die club, werd ik binnen de kortste keren binnen gehaald als bestuurslid." Tot zijn eerste taken behoorde het maken van het clubblad. „Toendertijd gebeurde dat alle maal nog met een hand gedraaid stencilapparaat", herinnert hij zich. „Maar dat werd trouw iedere maand gedaan." Zijn werk als bak ker was een groot voordeel voor de supportersclub. „Ik zat altijd langs de weg, waardoor ik veel mensen lid kon maken. Zij betaal den elke maand 2.50. Dt ben ik toen onder mijn beheer gaan doen, met als logisch gevolg dat ik dus penningmeester werd." Via de supportersclub, waarvan hij ook nog secretaris en voorzitter is Supermotard maand eerder Dat de wedstrijden nu een maand eerder worden gehouden, is volgens secre taris Ad Otto een goed plan. „De kans dat het eve nement moet worden afge last wegens slecht weer, is nu een heel stuk kleiner. Dat hebben we al twee keer meegemaakt en dat is toch een domper voor iedereen die er zo veel werk aan hebben gehad. En omdat de temperatuur aantrekke lijker zal zijn, verwacht ik dat de wedstrijd ook veel meer publiek zal trekken." wat stuk gaat wordt er 'even' een nieuwe motor in gezet, 25 jaar geleden moest dat in het gras wor den gerepareerd. Van startgeld was in die jaren geen sprake. Integendeel, de coureurs moesten zelfs inschrijfgeld betalen en van prijzengeld hadden we helemaal nog niet gehoord." In deze 'moderne' tijd is dat, door de komst van sponsors, normaal. Maar ook Otto weet dat het bena deren van geldschieters steeds moeilijker wordt. „Iedereen vraagt nu eerst: wat krijg ik er voor?" Ook in zijn dagelijks werk heeft Ad Otto met veranderingen te maken. „Ik begon met een deegmachine die er 35 minuten over deed om goed deeg te kne den, tegenwoordig gebeurt dat in zeven minuten. De avond van te voren moest je de cfven al aanzet ten om warm te worden. Met de moderne ovens van nu is dat in een half uur al voor elkaar en kun geweest, kwam Otto in contact met Jannes Vos. „Omdat wij in het bestuur van de supportersclub zaten en veel leden hadden die wel eens wilden helpen met het opbouwen van zo'n cross, werden wij door Jannes benaderd voor de wedstrijden in Ter Aar en Bodegraven, Dat was heel wat anders, maar wel erg leuk om te doen. Vooral met mensen als Jannes Vos en Nanne Fioole en later met Ruud Wildschut, Dick Bakker, Hans Verkerk en Jaap van Vliet. Niet alleen leerzaam, maar ook altijd reuze gezellig." Met weemoed denkt Ad Otto nog wel eens terug aan die tijd. „Toen ik voor de eerste keer kennis maakte met Supermotard, wist ik echt niet wat er gebeurde. Het ging allemaal veel harder, schitterend om te zien. Maar ik zou toch best nog wel eens een motorcross wil len organiseren. Ook dat is nog steeds fantastisch om te zien met al je de hele nacht door bakken. Vroeger moesten we dertig minu ten wachten voordat er weer een brood in kon. Maar ja, toen had den we ook nog maar 5 of 6 soor ten brood. Nu zijn dat er bijna 50 en als je dat allemaal op tijd in je winkel wil hebben liggen, moet je er toch weer vroeg uit." Dat laat hij tegenwoordig overi gens over aan zijn zoon Fabian, waarmee Otto senior een VOF heeft. „Hij vindt het niet erg om vroeg te beginnen en staat elke morgen om 03.00 uur in de bakke rij en is dan om 11.00 uur klaar. Zelf begin ik om 07.00 uur en ben dan de hele dag vooral bezig met de administratie. Met de huidige eisen van de warenwet betekent dat echt veel werk." Alleen op zaterdag is Otto nog wel rond een uur of vijf 's morgens achter de ovens te vinden. „Dan is het extra druk met het oog op het weekend, maar dat is niet zo erg." is het motorsportgevoel niet meer weggegaan." Frank: „Ik ging vroeger met mijn vader naar de cross, toen er nog bij Frans de Groot gereden werd. Toen ik ouder werd wilde ik zelf gaan rij den." Junior stapt nu regelmatig genoeg nog wel gedaan wordt en dat levert soms gevaar op voor toeschouwer én rijders." heel wat spektakel met zich mee." Beiden hebben zo ongeveer dezelfde taak als vrijwilliger. Martien is er verantwoordelijk de supermo- voor dat het stro bij Frans de tard-wedstrijden de helpende Groot vandaan op het parcours terecht komt. „Met een vast groepje - bestaande uit Frans de Groot, Gerard Beekman, ik zelf en soms mijn zoon - zorgen we er meestal ook voor dat het stro op 'Junior' is in ieder geval een jaar de juiste plek kom te liggen in de minder actief. „En ik hoop nog bochten. En als er tijd over is dan vele jaren te kunnen helpen", zegt helpen we uiteraard met de hek- hij enthousiast. ken neerzetten en later weer weg- Als de tijd het toelaat geniet het halen. Tijdens de wedstrijden zelf tweetal van de wedstrijd, sta ik bij de oversteekplaatsen." „Supermotard is erg mooi omdat Frank: „Ik help eigenlijk altijd met er veel snelheid in zit. Dat in com- de hekken neerzetten en wegha- binatie met het zand is het gewei- len en soms met het stro." Ook hij dig om te zien", vertelt Martien. „Ik ben het met mijn vader eens", reageert Frank. „Maar het mooiste vind ik de quads, die driftend uit begonnen is. Iets dat jammer de bocht komen en dan helemaal schuin gaan. Het liefst zou ik dan zelf op zo'n quad zitten, maar daar heb ik het geld nog niet Op de vraag wat er nou zo leuk is voor." Ook met de solo's is niks mis weet Frank. „Prachtig om te zien als ze remmen voor de bocht en dan heel kort langs de hekken leuke rijden. Het mooiste van de solo's Technische controle alle klassen en transponderverstrekking 08:00 tot 09:30 aan organiseren hoeven vader en zoon niet zo lang na te denken. Martien: „Je bent met een groep mensen bezig om er een groot evenement van te maken. ALPHEN - Meer dan een kwart eeuw maakt maakt Ad Otto (55) al deel uit van het bestuur van de Stichting Motorcross Zevenhoven. Eén keer gooide hij de handdoek in de ring. „Omdat ik me vreselijk ergerde aan een bestuurslid die zijn taken niet zo nauw nam ben ik er een jaar tus senuit geweest." Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Otto had al laten doorschemeren dat hij terug zou keren als de per soon in kwestie er mee zou stop pen. Aldus geschiedde. Een organisatie zonder het gezicht van de Ter Aarse bakker is ook haast ondenkbaar. „Want het is een fantastische groep mensen waar we al jaren mee samenwer ken. Af en toe wordt er wel eens wat gewisseld, maar de harde kern is gebleven. Aan Marianne hebben we een geweldig actief bestuurslid. Als enige vrouw in het bestuur weet ze al jaren ieder een scherp te houden." Daarom ook is het organiseren zo leuk, weet Otto. „Je bent met een groep mensen die eigelijk allemaal wel wat anders te doen hebben. Maar door de gezelligheid én het resul taat dat je steeds weer ziet op zo'n wedstrijddag, krijg je een bepaal de 'kick'. Zo van: 'dat krijgen we toch allemaal maar mooi voor elkaar'. Ondanks alle ieder jaar strenger wordende milieu- en vei ligheidseisen." Otto was er al bij toen Wil van der Laan nog een succesvol zijspan crosser was. „Ik ben altijd een motorfan geweest", zegt hij. ALPHEN - Vrijwilligers, is eigenlijk als ze in het zand rij- Dat is echt geweldig." Frank: Organisatoren kunnen simpelweg den en dan vooral bij de opstap- „Vrijwilligers, bestuur en natuur- niet zonder een grote groep mede- klasse. Die jongens hebben meest- lijk de sponsors dragen bij aan het werkers die, meestal geheel belan- al de grootste moeite om de motor geloos, de handen uit de mouwen overeind te houden. Dat brengt steken om een evenement tot een succes te maken. Vader Martien (63) en zoon Frank van Mastwijk (17) staan al weer te popelen om voor, tijdens en na i HL 'r I k .1 TTTiTnTT 71 Ad Otto, de laatste der mohikanen PAUZE ER 2 DUST OLEN ALPHEN MN DEN RUN aa.A.J Geen vrijwilligers, geen wedstrijd 4 J V’ Shi.kFW’ - -- 7 V 5

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2004 | | pagina 23