Programma Yamaha
Maxxis Supermoto
Alphen a/d Rijn
26 september 2004
T
kl
T
Lil
z
WV 1
ff ff
/Is
o
I
ïrk
I rj -
f
Wedstrijdsecretariaat open van 07:30 tot 10:00
09:30 - 09:45
09:50 - 10:05
10:10 - 10:25
10:30 - 10:45
10:50 - 11:05
11:10 - 11:25
11:30 - 11:45
11:50 - 12:05
Ad Otto
12:05 - 13:00
12:50
13:00
13:15
13:25
13:40
13:50
14:05
14:15
PAUZE 30 min.
14:40
15:10
15:20
15:35
15:45
16:00
16:10
16:25
16.35
Prijsuitreiking Yamaha Maxxis competitie
17:00
17:30
Prijsuitreiking Maxxis Cup
Programma onder voorbehoud.
Martien en zoon Frank van Mastwijk.
t
v
r
I
Sluiting opstelruimte EuroNationaal Solo
2 opwarmrondes vanuit de opstelruimte
Tijdtraining voor plaats op startgrit
Quads
Start Quads, totaal, tweede manche
15 min. 1 R
Sluiting opstelruimte ONK Quads
2 opwarmrondes vanuit de opstelruimte
Start solo's EuroNationaal,
tweede manche, 15 min 1 R
Sluiting opstelruimte ONK Solo
2 opwarmrondes vanuit de opstelruimte
Start solo's Nationaal, tweede manche
12 min. 1 R
Sluiting opstelruimte EuroNationaal Solo
2 opwarmrondes vanuit de opstelruimte
Sluiting opstelruimte Nationaal Solo
2 opwarmrondes vanuit de opstelruimte
Sluiting opstelruimte ONK Quads
2 opwarmrondes vanuit de opstelruimte
Start Quads, totaal, eerste manche
15 min. 1 R
Training met transpondercontrole
Solo Nationaal
Sluiting opstelruimte Nationaal Solo
2 opwarmrondes vanuit de opstelruimte
Sluiting opstelruimte ONK Solo
2 opwarmrondes vanuit de opstelruimte
Training met transpondercontrole
Solo EuroNationaal
Training met transpondercontrole
Quads
Tijdtraining voor plaats op startgrit
Solo Nationaal
Tijdtraining voor plaats op startgrit
Solo EuroNationaal
Start solo's Nationaal, eerste manche
12 min. 1 R
is bij de oversteekplaatsen te vin
den. „Om er voor te zorgen dat
niemand oversteekt als de race
van vader op zoon gegaan. „Zelf
rijd ik geen motor", verklapt
Martien. „Nooit gedaan ook. Wel
ging ik vaak met mijn vader mee
naar wedstrijden. Dat was specta
culair, maar ik vond het kijken
mooier dan het rijden. Sindsdien
op een Honda CR 125 crossmotor.
„Maar de quad lonkt wel heel
erg", vertelt Frank. „Misschien
ruil ik later de tweewieler wel in
voor een vierwieler. En dan hoop
ik ooit nog een keer in Alphen
mee te rijden."
Maxxis Cup
12 min. 1 R
Start solo’s ONK, eerste manche
15 min 1 R
hand toe te steken.
'Senior' is, volgens eigen zeggen,
al vijf jaar betrokken bij de organi
satie rond de Supermotard. „Maar
ik kan er een jaartje naast zitten."
Start solo's ONK, tweede manche
15 min 1 R
Training met transpondercontrole
Solo ONK
Tijdtraining voor plaats op startgrit
Solo ONK
Start solo's EuroNationaal, eerste manche
15 min 1 R
succes. En dat er meer dan 10000
mensen op afkomen is toch prach
tig-"
De liefde voor de motorsport is
dat springen en vallen. Vooral bij
de start. En de gezelligheid op de
cross was veel groter. Nu gaat
iedereen na afloop gelijk naar huis.
Toen wij vroeger met de bus naar
wedstrijden van Wil gingen, kwa
men we pas om 23.00 uur thuis.
Want er moest nog worden nage
praat en wat gedronken."
Veel verschil in het organiseren is
er volgens Otto niet. „Dat is toch
wel een beetje hetzelfde. Alleen
had je met een cross veel meer
werk aan het circuit. Daar waren
we toch wel meer dan een week
mee bezig. Nu lukt dat in een
goede dag en dat geldt ook met het
opruimen." Als geen ander kan de
ervaren rot meer vergelijkingen
trekken. Wat hem vooral opvalt is
dat alles een stuk professioneler is
geworden. „Tegenwoordig komen
veel rijders met prachtige wagens,
waar alles in zit, naar de wedstrij
den. Vroeger hadden ze aan aan
hanger achter de auto. Als er nu
„Toen ik op een gegeven moment
hoorde dat er een supportersclub
van Wil was, heb ik me mij de
familie Versluis in Langeraar
meteen opgegeven als lid. Omdat
ik nog al geïnteresseerd was in het
reilen en zeilen van die club, werd
ik binnen de kortste keren binnen
gehaald als bestuurslid."
Tot zijn eerste taken behoorde het
maken van het clubblad.
„Toendertijd gebeurde dat alle
maal nog met een hand gedraaid
stencilapparaat", herinnert hij
zich. „Maar dat werd trouw iedere
maand gedaan." Zijn werk als bak
ker was een groot voordeel voor
de supportersclub. „Ik zat altijd
langs de weg, waardoor ik veel
mensen lid kon maken. Zij betaal
den elke maand 2.50. Dt ben ik
toen onder mijn beheer gaan doen,
met als logisch gevolg dat ik dus
penningmeester werd."
Via de supportersclub, waarvan hij
ook nog secretaris en voorzitter is
Supermotard
maand eerder
Dat de wedstrijden nu een
maand eerder worden
gehouden, is volgens secre
taris Ad Otto een goed
plan. „De kans dat het eve
nement moet worden afge
last wegens slecht weer, is
nu een heel stuk kleiner.
Dat hebben we al twee keer
meegemaakt en dat is toch
een domper voor iedereen
die er zo veel werk aan
hebben gehad. En omdat
de temperatuur aantrekke
lijker zal zijn, verwacht ik
dat de wedstrijd ook veel
meer publiek zal trekken."
wat stuk gaat wordt er 'even' een
nieuwe motor in gezet, 25 jaar
geleden moest dat in het gras wor
den gerepareerd. Van startgeld
was in die jaren geen sprake.
Integendeel, de coureurs moesten
zelfs inschrijfgeld betalen en van
prijzengeld hadden we helemaal
nog niet gehoord." In deze
'moderne' tijd is dat, door de
komst van sponsors, normaal.
Maar ook Otto weet dat het bena
deren van geldschieters steeds
moeilijker wordt. „Iedereen
vraagt nu eerst: wat krijg ik er
voor?" Ook in zijn dagelijks werk
heeft Ad Otto met veranderingen
te maken. „Ik begon met een
deegmachine die er 35 minuten
over deed om goed deeg te kne
den, tegenwoordig gebeurt dat in
zeven minuten. De avond van te
voren moest je de cfven al aanzet
ten om warm te worden. Met de
moderne ovens van nu is dat in
een half uur al voor elkaar en kun
geweest, kwam Otto in contact
met Jannes Vos. „Omdat wij in het
bestuur van de supportersclub
zaten en veel leden hadden die wel
eens wilden helpen met het
opbouwen van zo'n cross, werden
wij door Jannes benaderd voor de
wedstrijden in Ter Aar en
Bodegraven, Dat was heel wat
anders, maar wel erg leuk om te
doen. Vooral met mensen als
Jannes Vos en Nanne Fioole en
later met Ruud Wildschut, Dick
Bakker, Hans Verkerk en Jaap van
Vliet. Niet alleen leerzaam, maar
ook altijd reuze gezellig."
Met weemoed denkt Ad Otto nog
wel eens terug aan die tijd. „Toen
ik voor de eerste keer kennis
maakte met Supermotard, wist ik
echt niet wat er gebeurde. Het ging
allemaal veel harder, schitterend
om te zien. Maar ik zou toch best
nog wel eens een motorcross wil
len organiseren. Ook dat is nog
steeds fantastisch om te zien met al
je de hele nacht door bakken.
Vroeger moesten we dertig minu
ten wachten voordat er weer een
brood in kon. Maar ja, toen had
den we ook nog maar 5 of 6 soor
ten brood. Nu zijn dat er bijna 50
en als je dat allemaal op tijd in je
winkel wil hebben liggen, moet je
er toch weer vroeg uit."
Dat laat hij tegenwoordig overi
gens over aan zijn zoon Fabian,
waarmee Otto senior een VOF
heeft. „Hij vindt het niet erg om
vroeg te beginnen en staat elke
morgen om 03.00 uur in de bakke
rij en is dan om 11.00 uur klaar.
Zelf begin ik om 07.00 uur en ben
dan de hele dag vooral bezig met
de administratie. Met de huidige
eisen van de warenwet betekent
dat echt veel werk." Alleen op
zaterdag is Otto nog wel rond een
uur of vijf 's morgens achter de
ovens te vinden. „Dan is het extra
druk met het oog op het weekend,
maar dat is niet zo erg."
is het motorsportgevoel niet meer
weggegaan." Frank: „Ik ging
vroeger met mijn vader naar de
cross, toen er nog bij Frans de
Groot gereden werd. Toen ik
ouder werd wilde ik zelf gaan rij
den." Junior stapt nu regelmatig
genoeg nog wel gedaan wordt en
dat levert soms gevaar op voor
toeschouwer én rijders."
heel wat spektakel met zich mee."
Beiden hebben zo ongeveer
dezelfde taak als vrijwilliger.
Martien is er verantwoordelijk
de supermo- voor dat het stro bij Frans de
tard-wedstrijden de helpende Groot vandaan op het parcours
terecht komt. „Met een vast
groepje - bestaande uit Frans de
Groot, Gerard Beekman, ik zelf en
soms mijn zoon - zorgen we er
meestal ook voor dat het stro op
'Junior' is in ieder geval een jaar de juiste plek kom te liggen in de
minder actief. „En ik hoop nog bochten. En als er tijd over is dan
vele jaren te kunnen helpen", zegt helpen we uiteraard met de hek-
hij enthousiast. ken neerzetten en later weer weg-
Als de tijd het toelaat geniet het halen. Tijdens de wedstrijden zelf
tweetal van de wedstrijd, sta ik bij de oversteekplaatsen."
„Supermotard is erg mooi omdat Frank: „Ik help eigenlijk altijd met
er veel snelheid in zit. Dat in com- de hekken neerzetten en wegha-
binatie met het zand is het gewei- len en soms met het stro." Ook hij
dig om te zien", vertelt Martien.
„Ik ben het met mijn vader eens",
reageert Frank. „Maar het mooiste
vind ik de quads, die driftend uit begonnen is. Iets dat jammer
de bocht komen en dan helemaal
schuin gaan. Het liefst zou ik dan
zelf op zo'n quad zitten, maar
daar heb ik het geld nog niet Op de vraag wat er nou zo leuk is
voor." Ook met de solo's is niks
mis weet Frank. „Prachtig om te
zien als ze remmen voor de bocht
en dan heel kort langs de hekken leuke
rijden. Het mooiste van de solo's
Technische controle alle klassen
en transponderverstrekking 08:00 tot 09:30
aan organiseren hoeven vader en
zoon niet zo lang na te denken.
Martien: „Je bent met een groep
mensen bezig om er een
groot evenement van te maken.
ALPHEN - Meer dan een kwart
eeuw maakt maakt Ad Otto (55) al
deel uit van het bestuur van de
Stichting Motorcross
Zevenhoven. Eén keer gooide hij
de handdoek in de ring. „Omdat
ik me vreselijk ergerde aan een
bestuurslid die zijn taken niet zo
nauw nam ben ik er een jaar tus
senuit geweest." Maar het bloed
kruipt waar het niet gaan kan.
Otto had al laten doorschemeren
dat hij terug zou keren als de per
soon in kwestie er mee zou stop
pen. Aldus geschiedde.
Een organisatie zonder het
gezicht van de Ter Aarse bakker is
ook haast ondenkbaar. „Want het
is een fantastische groep mensen
waar we al jaren mee samenwer
ken. Af en toe wordt er wel eens
wat gewisseld, maar de harde
kern is gebleven. Aan Marianne
hebben we een geweldig actief
bestuurslid. Als enige vrouw in
het bestuur weet ze al jaren ieder
een scherp te houden." Daarom
ook is het organiseren zo leuk,
weet Otto. „Je bent met een groep
mensen die eigelijk allemaal wel
wat anders te doen hebben. Maar
door de gezelligheid én het resul
taat dat je steeds weer ziet op zo'n
wedstrijddag, krijg je een bepaal
de 'kick'. Zo van: 'dat krijgen we
toch allemaal maar mooi voor
elkaar'. Ondanks alle ieder jaar
strenger wordende milieu- en vei
ligheidseisen."
Otto was er al bij toen Wil van der
Laan nog een succesvol zijspan
crosser was. „Ik ben altijd een
motorfan geweest", zegt hij.
ALPHEN - Vrijwilligers, is eigenlijk als ze in het zand rij- Dat is echt geweldig." Frank:
Organisatoren kunnen simpelweg den en dan vooral bij de opstap- „Vrijwilligers, bestuur en natuur-
niet zonder een grote groep mede- klasse. Die jongens hebben meest- lijk de sponsors dragen bij aan het
werkers die, meestal geheel belan- al de grootste moeite om de motor
geloos, de handen uit de mouwen overeind te houden. Dat brengt
steken om een evenement tot een
succes te maken. Vader Martien
(63) en zoon Frank van Mastwijk
(17) staan al weer te popelen om
voor, tijdens en na
i
HL
'r
I
k .1
TTTiTnTT 71
Ad Otto, de laatste der mohikanen
PAUZE
ER 2
DUST
OLEN
ALPHEN MN DEN RUN
aa.A.J
Geen vrijwilligers, geen wedstrijd
4 J
V’
Shi.kFW’
-
-- 7
V 5