Ron van der Horst heeft het dit seizoen niet getroffen Remy van Rees weer de nummer 1 Lukt het Remy van Rees dit seizoen wel? AM3 w r, I j A V II Remy van Rees i me tegenwoordig niet meer. Ik kan me goed concentre ren. Je moet zorgen dat je tij dens de race blijft pushen, achterstand is een seconde teveel. Zo'n achterstand is Snap je nu waarom ik niet met zekerheid durf te stellen cross veel zwaarder. Ook condi tioneel is de sport zwaarder. Met motorcross moet je veel staan en je maakt meer sprongen, waar door je lichaam bij de elke lan- tot 20 minuten. Dat lijkt mis schien niet zwaar, maar als je 3 heats hebt gehad, ben ik behoor lijk uitgeput. In Venray heb ik 3 manches per dag moeten rijden. Overigens komt die vermoeid heid pas na de race, want tijdens de race barst je van de adrena line. Nee, na de finish voel je pas dat zo'n race een aardige tol eist." bijvoorbeeld. Maar aan de andere kant kan ik je niet heugen dat er in Alphen ooit iets ernstigs is gebeurd. Ik ben het er wel meer eens dat supermotard gezonder Aan de andere kant, met motor cross heb je nog wel eens de tijd om bijvoorbeeld het publiek in te kijken, maar dat kim je met supermotard maar beter niet „Ik hoop echt dat ik erbij zal zijn. Tja, Alphen aan den Rijn is voor mij natuurlijk toch een soort thuiswedstrijd. Ik ken een hoop mensen en ken het parcours. Maar we zien wel”, houdt Van der Horst een slag om de arm. Van der Horst is een goede vriend van de nummer 1 op de ranglijst, Remy van Rees. Samen trainen ze vaak. Over Van Rees zegt hij: „Remy, zo verwacht ik, zal als eerste eindigen. Dat zie ik wel gebeuren. Je moet de huidige nummer 2, Marcel van Drunen, zeker niet uitvlakken, maar Remy is dit seizoen heel goed bezig en staat 10 punten op voorsprong; die geeft hij denk ik niet meer uit handen." Vorig jaar stond Van Rees, met nog 1 wedstrijd te gaan, ook eer ste. Echter, door motorpech dui kelde hij uiteindelijk terug naar een derde positie op de ranglijst. Ron van der Horst was er vanaf de eerste dag, dat supermotard in Nederland werd geïntroduceerd, bij. „Ik doe het volgens mij het langst van iedereen. Ik heb ook aan zo'n beetje alle races in Nederland deelgenomen. Daarvoor heb ik 10 jaar lang aan motorcross gedaan. Dat was ook een fantastische tijd, maar super motard is nog steeds betrekkelijk nieuw; het is een heel andere dis cipline waar weer hele andere dingen bij komen kijken. Ten opzichte van motorcross heeft supermotard voor mij echt een meerwaarde. Met supermotard draait het om techniek en concen tratie. Je moet de motor vooraf heel goed afstellen. Die afstelling luistert heel nauw. Daarbij heb ik het niet alleen over de afstelling van de motor, maar ook over de vering en over de bandenkeuze die je voor elke race weer moet maken. Daarnaast moet je goed geconcentreerd zijn. Ben je dat niet, dan mis je al gauw, door de behoorlijke snelheid, een bocht en lig je eruit. Vergelijk supermotard en motorcross maar met karten en formule 1. Alle jongens kun nen gas geven, maar met gas geven alleen kom je er niet. De verschillen zijn met supermotard uit de bocht." Afijn, supermotard is dus minder zwaar. „Dat zeg ik nu wel, maar er komen dagen voor dat je 3 manches op een dag aflegt. Elke Overigens zijn de meeste super- motardracers, ook de toppers, geen fulltime-racers. De meesten hebben naast de racerij gewoon een baan. Dat heeft ook te maken met de economische tijd. Het vin den van sponsors wordt elke dag moeilijken Er wordt aan alle kan ten bezuinigd en sponsorschap- pen verdwijnen daarom als eerste van de begroting. Daarvan zijn de rijders de dupe. Daarnaast is supermotard nog altijd geen televisiesport. Motorcross is dat nog altijd wel. In België en Frankrijk worden supermotardwedstrijden wel op televisie uitgezonden. De sport is in die landen dan ook veel popu lairder. Terwijl er in Nederland gemiddeld duizend tot driedui zend bezoekers per wedstrijd aanwezig zijn, zijn dat er in België en Frankrijk zo'n twintig- tot dertigduizend! Hoe dan ook, Van Rees leidt de dans in Nederland. Hij heeft een voorsprong van 10 punten op de nummer 2, Marcel van Drunen. De derde plaats is in handen van Amo Willems. Doen Nederlandse rijders nooit mee in het buitenland (België uitgezon derd)? De laatste keer dat dat gebeurde was in Alpe d'Huez. Op de berg vond dit jaar een lan- denwedstrijd plaats en de beste 3 rijders per land mochten daaraan meedoen. Onder het oog van zo'n veertigduizend toeschouwers deden namens Nederland Van Rees, Van Drunen en Willems mee. Zij speelden overigens geen rol van betekenis in het eerste veld. ook vaak minimaal. Je zult zeg gen, wat is nou 1 seconde op een ronde, maar dat zijn bij supermo tard vaak al 4 of 5 plaatsen ver schil.” Van der Horst mag je derhalve een ervaren supermotardrijder noemen. „Ik heb het gevoel alsof ik elke race weer wat leer over deze tak van motorsport. Dat is dan ook het mooie, het lijkt wel alsof je nooit uitgeleerd bent." Supermotard, in Nederland wor den er al een jaar of 8 heel wat wedstrijden per jaar gereden. Toch geniet de sport nog altijd geen landelijke bekendheid. Van der Horst: „Nee, ik zeg ook nog altijd dat de sport nog redelijk nieuw is, maar eigenlijk is dat al lang niet meer zo. Echter, de mensen kennen het over het alge meen nog steeds niet. Tja, waar ligt dat aan, ik weet het niet. Aan de rijders en organisatie in ieder geval niet. Toch heb ik nog altijd goede hoop dat die bekendheid eraan zit te komen." Maar goed, supermotard, Van der Horst leert elke race weer was nieuws, zo vertelt hij. Het is dus een ingewikkelde sport? „Ja, ergens wel", beaamt hij. „Kijk, als ik morgen weer op een crossmo tor spring dan zit ik volgens mij binnen 10 minuten weer op mijn oude niveau, maar met supermo tard duurt het, als je er een tijdje tussenuit bent geweest, weer veel langer om weer op je oude niveau te komen. Ik heb nu 6 tot 7 weken niet kunnen rijden door die polsbreuk en moet daarom eerst zo'n 3 keer in de week 2 tot 3 uur achtereen op een supermo- tardmotor zitten om het goede gevoel weer te pakken te kunnen krijgen." Men zegt: supermotard is gevaarlijker omdat de sport snel ler is, maar ook gezonder dan motorcross omdat je lichaam veel minder klappen te verduren krijgt. Van der Horst: „Gevaarlijker vind ik het toch zeker niet. Het ligt eraan wat voor parcours eruit gezet wordt. Het circuit in Alphen heeft meer risico's, omdat er nagenoeg geen uitwijkmogelijkheden zijn. Geen Van Rees heeft een druk bestaan. Hij heeft een baan, is supermotardracer en doet denk dat wij samen dit sei- weer leer je de motor weer bovendien ook nog mee in zoen bewezen hebben de beter kennen en daarnaast is de open klasse motorcross, sterkste 2 van het hele veld een en ander natuurlijk ook „Het is gewoon allemaal te zijn. Van Drunen is een afhankelijk van het par- leuk om te doen. Ik heb het geduchte tegenstander, maar cours." altijd kunnen combineren. Ik het verschil tussen ons is 10 Maar de rijders kunnen tij- denk overigens dat ik na dit punten, en dat is toch een dens de race toch zeker ook seizoen wel een keuze ga maken. Ik kies dan voor ook motorcross. Motorcross vereist veel van je lichaam en dat moet je fysiek wel aankunnen." Remy van Rees houdingsvermogen, is een nationaal kampioen motorcross. Vorig jaar werd hij eerste in de open klasse. Dit jaar gooit hij in die klas se supermotardcoureur kan hij ook als eerste eindigen. Het kan wel eens een heel mooi gaat verliezen, dan heb je er wat de sport zo mooi maakt; seizoen voor Van Rees gaan natuurlijk niets aan. het is altijd spannend. Een Stel je je motor weer teveel stuurfout of een misrekening heel goed in op zand, dan verlies je op kan je de wedstrijd kosten, het asfalt weer teveel terrein. Je moet een goede midden weg kiezen en voor elke race dat ik dit seizoen kampioen weer stel je de motorfiets ga worden?" tussen Marcel van Drunen weer anders in. Dat zeg ik, en mij, zoveel is zeker. Ik je leert elke race bij, elke keer doet denk dat wij samen dit sei zoen bewezen hebben de sterkste 2 van het hele veld te zijn. Van Drunen is een maar in Nederland nog betrekke- nog 4 races lijk nieuw en ik heb het idee races kan er nog van alles dat ik nog steeds kan leren, gebeuren. Je hoeft maar 1 Ik ben nu 33 jaar oud en het keer uit te vallen." is bekend dat je langer aan Van Rees is lyrisch over dat ik dat ergens in de race supermotard kunt doen dan supermotard. „Er zit een bocht vergat en uit het gewoon heel veel in deze parcours vloog. Dat gebeurt sport. Het gaat niet alleen om stuurmanskunst of uit- maar vooral ook om hoe je je motor afstelt. De motor, de continu. Het gas moet zo vol vering, de banden waarop je mogelijk open. Elke seconde gaat rijden Je kunt je motor weer hoge ogen. Maar als perfect afstellen voor asfalt, maar als dat betekent dat je eigenlijk al moeilijk in te in het zand weer veel tijd lopen. Tegelijkertijd is dat gaat verliezen, dan heb je er aan. worden. „Ik heb een gevoel. Ik heb de laatste 4 supermotard races gewon nen. Dat moet toch wel wat zeggen, lijkt me. Het gaat punten, en dat is toch een aardige kloof die ik hem niet wel invloed uitoefenen? meer zie overbruggen. Maar Van Rees: „Jazeker, dat kun- supermotard. Deze sport is ja, aan de andere kant, er zijn nen we ook. Je moet ten eer- te gaan en in 4 ste zorgen dat je goed gecon centreerd bent. Ik weet nog goed, dat was ik de eerste races niet. Het gevolg was Ron van der Horst manche duurt zo'n 15 minuten was 0 S Straalbedrijf b I rA l kouoeke Kb.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2004 | | pagina 25