Ron van der Horst heeft het dit seizoen niet getroffen
Remy van Rees weer de nummer 1
Lukt het Remy van
Rees dit seizoen wel?
AM3
w
r,
I j
A
V
II
Remy van Rees
i
me tegenwoordig niet meer.
Ik kan me goed concentre
ren. Je moet zorgen dat je tij
dens de race blijft pushen,
achterstand is een seconde
teveel. Zo'n achterstand is
Snap je nu waarom ik niet
met zekerheid durf te stellen
cross veel zwaarder. Ook condi
tioneel is de sport zwaarder. Met
motorcross moet je veel staan en
je maakt meer sprongen, waar
door je lichaam bij de elke lan-
tot 20 minuten. Dat lijkt mis
schien niet zwaar, maar als je 3
heats hebt gehad, ben ik behoor
lijk uitgeput. In Venray heb ik 3
manches per dag moeten rijden.
Overigens komt die vermoeid
heid pas na de race, want tijdens
de race barst je van de adrena
line. Nee, na de finish voel je pas
dat zo'n race een aardige tol eist."
bijvoorbeeld. Maar aan de andere
kant kan ik je niet heugen dat er
in Alphen ooit iets ernstigs is
gebeurd. Ik ben het er wel meer
eens dat supermotard gezonder
Aan de andere kant, met motor
cross heb je nog wel eens de tijd
om bijvoorbeeld het publiek in te
kijken, maar dat kim je met
supermotard maar beter niet
„Ik hoop echt dat ik erbij zal zijn.
Tja, Alphen aan den Rijn is voor
mij natuurlijk toch een soort
thuiswedstrijd. Ik ken een hoop
mensen en ken het parcours.
Maar we zien wel”, houdt Van
der Horst een slag om de arm.
Van der Horst is een goede vriend
van de nummer 1 op de ranglijst,
Remy van Rees. Samen trainen ze
vaak. Over Van Rees zegt hij:
„Remy, zo verwacht ik, zal als
eerste eindigen. Dat zie ik wel
gebeuren. Je moet de huidige
nummer 2, Marcel van Drunen,
zeker niet uitvlakken, maar Remy
is dit seizoen heel goed bezig en
staat 10 punten op voorsprong;
die geeft hij denk ik niet meer uit
handen."
Vorig jaar stond Van Rees, met
nog 1 wedstrijd te gaan, ook eer
ste. Echter, door motorpech dui
kelde hij uiteindelijk terug naar
een derde positie op de ranglijst.
Ron van der Horst was er vanaf
de eerste dag, dat supermotard in
Nederland werd geïntroduceerd,
bij. „Ik doe het volgens mij het
langst van iedereen. Ik heb ook
aan zo'n beetje alle races in
Nederland deelgenomen.
Daarvoor heb ik 10 jaar lang aan
motorcross gedaan. Dat was ook
een fantastische tijd, maar super
motard is nog steeds betrekkelijk
nieuw; het is een heel andere dis
cipline waar weer hele andere
dingen bij komen kijken. Ten
opzichte van motorcross heeft
supermotard voor mij echt een
meerwaarde. Met supermotard
draait het om techniek en concen
tratie. Je moet de motor vooraf
heel goed afstellen. Die afstelling
luistert heel nauw. Daarbij heb ik
het niet alleen over de afstelling
van de motor, maar ook over de
vering en over de bandenkeuze
die je voor elke race weer moet
maken. Daarnaast moet je goed
geconcentreerd zijn. Ben je dat
niet, dan mis je al gauw, door de
behoorlijke snelheid, een bocht en
lig je eruit. Vergelijk supermotard
en motorcross maar met karten
en formule 1. Alle jongens kun
nen gas geven, maar met gas
geven alleen kom je er niet. De
verschillen zijn met supermotard
uit de bocht."
Afijn, supermotard is dus minder
zwaar. „Dat zeg ik nu wel, maar
er komen dagen voor dat je 3
manches op een dag aflegt. Elke
Overigens zijn de meeste super-
motardracers, ook de toppers,
geen fulltime-racers. De meesten
hebben naast de racerij gewoon
een baan. Dat heeft ook te maken
met de economische tijd. Het vin
den van sponsors wordt elke dag
moeilijken Er wordt aan alle kan
ten bezuinigd en sponsorschap-
pen verdwijnen daarom als eerste
van de begroting. Daarvan zijn de
rijders de dupe.
Daarnaast is supermotard nog
altijd geen televisiesport.
Motorcross is dat nog altijd wel.
In België en Frankrijk worden
supermotardwedstrijden wel op
televisie uitgezonden. De sport is
in die landen dan ook veel popu
lairder. Terwijl er in Nederland
gemiddeld duizend tot driedui
zend bezoekers per wedstrijd
aanwezig zijn, zijn dat er in
België en Frankrijk zo'n twintig-
tot dertigduizend!
Hoe dan ook, Van Rees leidt de
dans in Nederland. Hij heeft een
voorsprong van 10 punten op de
nummer 2, Marcel van Drunen.
De derde plaats is in handen van
Amo Willems. Doen
Nederlandse rijders nooit mee in
het buitenland (België uitgezon
derd)? De laatste keer dat dat
gebeurde was in Alpe d'Huez.
Op de berg vond dit jaar een lan-
denwedstrijd plaats en de beste 3
rijders per land mochten daaraan
meedoen. Onder het oog van zo'n
veertigduizend toeschouwers
deden namens Nederland Van
Rees, Van Drunen en Willems
mee. Zij speelden overigens geen
rol van betekenis in het eerste
veld.
ook vaak minimaal. Je zult zeg
gen, wat is nou 1 seconde op een
ronde, maar dat zijn bij supermo
tard vaak al 4 of 5 plaatsen ver
schil.”
Van der Horst mag je derhalve
een ervaren supermotardrijder
noemen. „Ik heb het gevoel alsof
ik elke race weer wat leer over
deze tak van motorsport. Dat is
dan ook het mooie, het lijkt wel
alsof je nooit uitgeleerd bent."
Supermotard, in Nederland wor
den er al een jaar of 8 heel wat
wedstrijden per jaar gereden.
Toch geniet de sport nog altijd
geen landelijke bekendheid. Van
der Horst: „Nee, ik zeg ook nog
altijd dat de sport nog redelijk
nieuw is, maar eigenlijk is dat al
lang niet meer zo. Echter, de
mensen kennen het over het alge
meen nog steeds niet. Tja, waar
ligt dat aan, ik weet het niet. Aan
de rijders en organisatie in ieder
geval niet. Toch heb ik nog altijd
goede hoop dat die bekendheid
eraan zit te komen."
Maar goed, supermotard, Van
der Horst leert elke race weer
was nieuws, zo vertelt hij. Het is
dus een ingewikkelde sport? „Ja,
ergens wel", beaamt hij. „Kijk, als
ik morgen weer op een crossmo
tor spring dan zit ik volgens mij
binnen 10 minuten weer op mijn
oude niveau, maar met supermo
tard duurt het, als je er een tijdje
tussenuit bent geweest, weer veel
langer om weer op je oude
niveau te komen. Ik heb nu 6 tot
7 weken niet kunnen rijden door
die polsbreuk en moet daarom
eerst zo'n 3 keer in de week 2 tot
3 uur achtereen op een supermo-
tardmotor zitten om het goede
gevoel weer te pakken te kunnen
krijgen."
Men zegt: supermotard is
gevaarlijker omdat de sport snel
ler is, maar ook gezonder dan
motorcross omdat je lichaam veel
minder klappen te verduren
krijgt. Van der Horst:
„Gevaarlijker vind ik het toch
zeker niet. Het ligt eraan wat
voor parcours eruit gezet wordt.
Het circuit in Alphen heeft meer
risico's, omdat er nagenoeg geen
uitwijkmogelijkheden zijn. Geen
Van Rees heeft een druk
bestaan. Hij heeft een baan,
is supermotardracer en doet denk dat wij samen dit sei- weer leer je de motor weer
bovendien ook nog mee in zoen bewezen hebben de beter kennen en daarnaast is
de open klasse motorcross, sterkste 2 van het hele veld een en ander natuurlijk ook
„Het is gewoon allemaal te zijn. Van Drunen is een afhankelijk van het par-
leuk om te doen. Ik heb het geduchte tegenstander, maar cours."
altijd kunnen combineren. Ik het verschil tussen ons is 10 Maar de rijders kunnen tij-
denk overigens dat ik na dit punten, en dat is toch een dens de race toch zeker ook
seizoen wel een keuze ga
maken. Ik kies dan voor
ook motorcross. Motorcross
vereist veel van je lichaam
en dat moet je fysiek wel
aankunnen." Remy van Rees houdingsvermogen,
is een nationaal kampioen
motorcross. Vorig jaar werd
hij eerste in de open klasse.
Dit jaar gooit hij in die klas
se
supermotardcoureur kan hij
ook als eerste eindigen. Het
kan wel eens een heel mooi gaat verliezen, dan heb je er wat de sport zo mooi maakt;
seizoen voor Van Rees gaan natuurlijk niets aan. het is altijd spannend. Een
Stel je je motor weer teveel stuurfout of een misrekening
heel goed in op zand, dan verlies je op kan je de wedstrijd kosten,
het asfalt weer teveel terrein.
Je moet een goede midden
weg kiezen en voor elke race dat ik dit seizoen kampioen
weer stel je de motorfiets ga worden?"
tussen Marcel van Drunen weer anders in. Dat zeg ik,
en mij, zoveel is zeker. Ik je leert elke race bij, elke keer
doet denk dat wij samen dit sei
zoen bewezen hebben de
sterkste 2 van het hele veld
te zijn. Van Drunen is een
maar
in Nederland nog betrekke- nog 4 races
lijk nieuw en ik heb het idee races kan er nog van alles
dat ik nog steeds kan leren, gebeuren. Je hoeft maar 1
Ik ben nu 33 jaar oud en het keer uit te vallen."
is bekend dat je langer aan Van Rees is lyrisch over dat ik dat ergens in de race
supermotard kunt doen dan supermotard. „Er zit een bocht vergat en uit het
gewoon heel veel in deze parcours vloog. Dat gebeurt
sport. Het gaat niet alleen
om stuurmanskunst of uit-
maar
vooral ook om hoe je je
motor afstelt. De motor, de continu. Het gas moet zo vol
vering, de banden waarop je mogelijk open. Elke seconde
gaat rijden Je kunt je motor
weer hoge ogen. Maar als perfect afstellen voor asfalt,
maar als dat betekent dat je eigenlijk al moeilijk in te
in het zand weer veel tijd lopen. Tegelijkertijd is dat
gaat verliezen, dan heb je er
aan.
worden.
„Ik heb een
gevoel. Ik heb de laatste 4
supermotard races gewon
nen. Dat moet toch wel wat
zeggen, lijkt me. Het gaat
punten, en dat is toch een
aardige kloof die ik hem niet wel invloed uitoefenen?
meer zie overbruggen. Maar Van Rees: „Jazeker, dat kun-
supermotard. Deze sport is ja, aan de andere kant, er zijn nen we ook. Je moet ten eer-
te gaan en in 4 ste zorgen dat je goed gecon
centreerd bent. Ik weet nog
goed, dat was ik de eerste
races niet. Het gevolg was
Ron van der Horst
manche duurt zo'n 15 minuten
was
0 S
Straalbedrijf b
I rA
l
kouoeke
Kb.