Maak die pers helemaal dol! ma 1 'I - Marianne Hebbink. V verklaart Marianne Hebbink. Ze beseft dat de kans blijft bestaan dat het weer roet in het eten kan gooien als gevolg van, bijvoor beeld, veel regen. „Een voordeel zal wél zijn, dat het nu niet om vijf uur 's middags donker is of te donker om te rijden. Nu wordt de klok immers nog niet verzet, want dat vond altijd plaats in het weekend van ons evenement. En of het werkelijk dus voordelen biedt, dat zal de tijd uitwijzen." Niet alle bestuursleden stonden te juichen bij deze wijziging. Uit mijn hoofd gezegd denk ik dat de eerste echte supermotardrace in Nederland zo'n 10 jaar geleden plaatsvond. We spraken toen met z'n allen over een nieuw fenomeen. Een motorfenomeen die de wereld in rap tempo zou veroveren. Een motorspektakel voor ware snelheidsduivels, veel sneller dan het traditionele motorcross. Een tak van motorsport waar techniek een bepalende rol in zou spelen. Races over zowel verhard als onverharde ondergrond. Supermotard had (en heeft), zo zei men, meer voordelen. De sport was (en is) minder gevoelig voor weersomstandigheden en zou dus vaker kunnen doorgaan. Nee, supermotard, dat was het helemaal. Ik herinner me nog dat we pagina's vol schreven over superlatieven die tekort schoten, over een sport die in de wereld (en dus ook in Nederland) op motorsportgebied trendsettend zou zijn. Dat niemand ooit eerder op het idee was gekomen! Hebben we toentertijd gelogen? Nee, want supermotard is en blijft spectaculair, het is een sport die draait om behendigheid en vooral om een goede afstemming tussen mens en machine. Wie zijn motor niet goed aanvoelt, heeft niets te zoeken in het supermotardveld. Echter, de populariteit is uitgebleven, zo moeten we met z'n allen in alle eerlijkheid constateren. We zijn nu 10 jaar verder en nog steeds (ook in deze krant) citeren we coureurs die het over 'een nog altijd nieuw fenomeen' hebben. Maar, op een gegeven moment houdt dat op .We moeten onderhand gaan oppassen dat we niet in de sfeer van het eeuwige talent blijven praten. U weet wel, dat supertalent dat altijd supergetalenteerd blijft maar nooit doorbreekt. Maargoed, hoe doen we dat? Hoe breken we door? Volgens mij is er maar één manier: zorgen dat supermotardraces op de beeldbuis verschijnen. En wel met zoveel mogelijk minuten tegelijk. Zo kun nen we ervoor gaan zorgen dat namen als Remy van Rees, Arno Willemse, Marcel van Drunen en Ron van der Horst gaan klinken zoals vroeger de naam van Davy Strijbos klonk: als een bekende topsporter dus, met aan elke arm een pitspoes, iemand die alom als idool werd gezien. Zonder televisie, zo is mijn stellige mening, zullen we dit nooit realiseren. Dan blijft de vraag: hoe bereik je de pers (en die van de televisie in het bijzonder)? Nou, ik ben zelf journalist en ik kan u vertellen (laten we dit onder ons houden) dat journalisten verschrikkelijk lui zijn. Verhalen als dat journalisten altijd tijd tekort hebben, geen privé-leven hebben en alleen maar met hun werk bezig zijn, komen uit de koker van romanschrijvers en zijn louter gebaseerd op fictie. Journalisten, neemt u van mij aan, zijn liever lui dan moe. Hun allerliefste hobby: slapen. En dus moet je zorgen dat je ze wakker schudt. Hoe je dat doet? Lobbyen, lobbyen en nog eens lobbyen. Bestoken met persberichten. Bestoken met telefoontjes. Bestoken met foto's. Bestoken met leuterpraat. Het maakt niet uit. En de belangrijkste stelregel: niet opgeven. Net zolang totdat ze gek van je worden en denken: ‘Laten we nu maar eens gaan kijken, want anders komen we nooit van ze af.' Bij de krantenpers werkt het eigenlijk net zo. Natuurlijk, wat actu eel is en nieuwswaarde heeft, gaat altijd voor, maar journalisten zijn soms net mensen en als ze gestuikt en bestookt worden, geven ze uiteindelijk meestal toe en krijg je de publiciteit waar je om vraagt. En daarnaast, wie kent wie? Dat is ook niet onbelangrijk. Wie kent er iemand bij de televisie? Maakt niet uit bij welk station: SBS, RTL, Veronica, Yorin, NOS, Eurosport Gebruik je contacten, spreek ze aan en probeer ze op alle mogelijke manieren enthousiast te maken voor hetgeen jij zo enthousiast bent: supermotard. Belicht het spektakel, belicht de gevaren, belicht de nauwe samenwerking tussen mens en machine, laat foto's en beelden zien. Ofwel, bewijs dat uitzending de moeite waard is. Zo is het in Frankrijk ook gegaan. Daar staan vandaag de dag bij elke race 20.000 tot 30.000 mensen langs de kant toe te kijken hoe de supermotardracers het er vanaf brengen. Daar is de sport een geweldige hit, al jarenlang. En zeg nou zelf, wat in Frankrijk kan, moet in Nederland zeker kunnen! derd, maar hooguit wat meer voren halen van de wedstrijd heeft op de kalender overigens geen invloed. „We waren het afgelo- we niet uit het oog verliezen. Dat is ook de reden dat we vorig jaar voor het eerst luchtzakken heb ben ingezet in de buitenbochten en op punten waar mogelijk publiek 'gevaar' zou kunnen lopen.'' Marianne Hebbink ver zoekt dan ook dringend aan de vele toeschouwers ook voor hun eigen veiligheid te waken. „Niet oversteken tijdens de wedstrij den en geen knieën door de hek ken, ook al staat dat nog zo relaxed. En volg de instructies op van onze medewerkers." ALPHEN - Het bestuur van de stichting Motorcross Zevenhoven heeft besloten om de Supermotard een maand eerder op de kalender te laten zetten: eind september in plaats van eind oktober. „De klok en het weer spelen ons vaak parten bij de organisatie van de wedstrijd. Het weer heb je natuurlijk nooit in de hand, maar de periodes van storm moeten eigenlijk nog aanbreken als we dit jaar organiseren. We hopen dat dat in ons voordeel werkt", pen jaar ook al niet meer de laat ste wedstrijd, dus was ook het huldigen van de kampioenen niet aan ons gegund", zegt Marianne Hebbink. „Maar dat is ook niet het belangrijkste. Essentieel is dat we een evene ment brengen wat deelnemers, toeschouwers en ook onze vrij willigers veel sportief vermaak biedt." Daarbij zoekt de organi satie een uitgebalanceerde weg tussen spektakel en veiligheid. Hebbink: „Dat eerste is gegaran deerd, maar dat laatste mogen Verschil lende doktoren en medewerkers van het rode kruis 20 bezems 10 emmers mei oliekorrels Brandblussers Wegenverf voor start finish strepen 15 portofoons Geluidsinstallatie over het hele circuit 4 Polaris ATV's en RANGERS (transportmaterieel) 1 opslagcontainer 1 oplegger t.b.v. catering helpers 100 meter verlengkabel 1 grondboormachine Er is nog al wat materiaal nodig om een wedstrijd gemaakt van zaken noemt, de facilitaire kant van de supermotard: „Rationeel is het verklaarbaar", zigen." Volgens de nieuwe preses zegt Hebbink, „maar emotioneel is de taakverdeling binnen het is Supermotard in Alphen aan bestuur wat uitgebreider vastge- den Rijn eigenlijk een echt legd en hebben bepaalde mensen herfstevenement. Dat haal je er bepaalde taken toegewezen nu een beetje uit." Overigens is gekregen. „Op deze manier is Marianne Hebbink, al meer dan organisatorisch een aantal zaken 15 jaar bestuurslid, sinds enige duidelijker en makkelijker uit rijd de nieuwe voorzitter van de voerbaar", verklaart Hebbink. SMC. Zij volgt Jos Verkerk op. '„Inhoudelijk is er niet veel veran- „Hij wilde de hamer neerleg gen", is de simpele verklaring. Er afgebakend." Het naar aan toevoegend: „Maar we wil den ook de structuur én opzet van de voorbereidingen wat wij- te kunnen organiseren Pareo. van Leeuwen heeft een lijstje die nodig zijn met betrekking tot, zoals hij dat zelf 1500 dranghekken goed voor totaal 4 kilometer afzetting 150 bouwhekken 500 strobalen 2 km afzetlint 30 grote afvalcontainers 6 foiletwagens 20 opblaasbare barrières 1 compressor 3 aggregaten 1 feesttent 1 VIP tent 3 bouwketen (jury en commentator) 50 vtaggenmasten Verschillende materialen t.b.v. de wegomleiding 3 shovels met machinisten 1 veegwagen 1 mobiele kliniek van de KNMV 1 ambulance FEESTTENT VIP SEKRETARIAAT J.A. Leeghwaterweg ONVERHART Dirk v.d. Broek BFlemingweg Boerhaaveweg Röntgenweg Flemingweg J.Keplerweg Röntgenweg HELPERS EHBO AMBULANCE MACHINE- KEURING RENNERS- KWARTIER R E N N E R S K W A R T I E R JURY/ SPEAKER Circuit Supermotard 26 september 2004 Industrieterrein Molenwetering Alphen a/d Rijn A. van Leeuwenhoekweg Start finish K. De nieuwe voorzitter van de SMC: Marianne Hebbink I S k'.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2004 | | pagina 31