Maak die pers
helemaal dol!
ma
1 'I
-
Marianne Hebbink.
V
verklaart Marianne Hebbink. Ze
beseft dat de kans blijft bestaan
dat het weer roet in het eten kan
gooien als gevolg van, bijvoor
beeld, veel regen. „Een voordeel
zal wél zijn, dat het nu niet om
vijf uur 's middags donker is of te
donker om te rijden. Nu wordt
de klok immers nog niet verzet,
want dat vond altijd plaats in het
weekend van ons evenement. En
of het werkelijk dus voordelen
biedt, dat zal de tijd uitwijzen."
Niet alle bestuursleden stonden
te juichen bij deze wijziging.
Uit mijn hoofd gezegd denk ik dat de eerste echte supermotardrace
in Nederland zo'n 10 jaar geleden plaatsvond. We spraken toen met
z'n allen over een nieuw fenomeen. Een motorfenomeen die de
wereld in rap tempo zou veroveren. Een motorspektakel voor ware
snelheidsduivels, veel sneller dan het traditionele motorcross. Een
tak van motorsport waar techniek een bepalende rol in zou spelen.
Races over zowel verhard als onverharde ondergrond.
Supermotard had (en heeft), zo zei men, meer voordelen. De sport
was (en is) minder gevoelig voor weersomstandigheden en zou dus
vaker kunnen doorgaan. Nee, supermotard, dat was het helemaal. Ik
herinner me nog dat we pagina's vol schreven over superlatieven die
tekort schoten, over een sport die in de wereld (en dus ook in
Nederland) op motorsportgebied trendsettend zou zijn.
Dat niemand ooit eerder op het idee was gekomen!
Hebben we toentertijd gelogen? Nee, want supermotard is en blijft
spectaculair, het is een sport die draait om behendigheid en vooral
om een goede afstemming tussen mens en machine. Wie zijn motor
niet goed aanvoelt, heeft niets te zoeken in het supermotardveld.
Echter, de populariteit is uitgebleven, zo moeten we met z'n allen in
alle eerlijkheid constateren. We zijn nu 10 jaar verder en nog steeds
(ook in deze krant) citeren we coureurs die het over 'een nog altijd
nieuw fenomeen' hebben. Maar, op een gegeven moment houdt dat
op .We moeten onderhand gaan oppassen dat we niet in de sfeer van
het eeuwige talent blijven praten. U weet wel, dat supertalent dat
altijd supergetalenteerd blijft maar nooit doorbreekt.
Maargoed, hoe doen we dat? Hoe breken we door? Volgens mij is
er maar één manier: zorgen dat supermotardraces op de beeldbuis
verschijnen. En wel met zoveel mogelijk minuten tegelijk. Zo kun
nen we ervoor gaan zorgen dat namen als Remy van Rees, Arno
Willemse, Marcel van Drunen en Ron van der Horst gaan klinken
zoals vroeger de naam van Davy Strijbos klonk: als een bekende
topsporter dus, met aan elke arm een pitspoes, iemand die alom als
idool werd gezien. Zonder televisie, zo is mijn stellige mening,
zullen we dit nooit realiseren.
Dan blijft de vraag: hoe bereik je de pers (en die van de televisie in
het bijzonder)? Nou, ik ben zelf journalist en ik kan u vertellen
(laten we dit onder ons houden) dat journalisten verschrikkelijk lui
zijn. Verhalen als dat journalisten altijd tijd tekort hebben, geen
privé-leven hebben en alleen maar met hun werk bezig zijn, komen
uit de koker van romanschrijvers en zijn louter gebaseerd op fictie.
Journalisten, neemt u van mij aan, zijn liever lui dan moe. Hun
allerliefste hobby: slapen. En dus moet je zorgen dat je ze wakker
schudt. Hoe je dat doet? Lobbyen, lobbyen en nog eens lobbyen.
Bestoken met persberichten. Bestoken met telefoontjes. Bestoken met
foto's. Bestoken met leuterpraat. Het maakt niet uit.
En de belangrijkste stelregel: niet opgeven. Net zolang totdat ze
gek van je worden en denken:
‘Laten we nu maar eens gaan kijken, want anders komen we nooit
van ze af.'
Bij de krantenpers werkt het eigenlijk net zo. Natuurlijk, wat actu
eel is en nieuwswaarde heeft, gaat altijd voor, maar journalisten
zijn soms net mensen en als ze gestuikt en bestookt worden, geven
ze uiteindelijk meestal toe en krijg je de publiciteit waar je om
vraagt.
En daarnaast, wie kent wie? Dat is ook niet onbelangrijk. Wie kent
er iemand bij de televisie? Maakt niet uit bij welk station: SBS,
RTL, Veronica, Yorin, NOS, Eurosport Gebruik je contacten, spreek
ze aan en probeer ze op alle mogelijke manieren enthousiast te
maken voor hetgeen jij zo enthousiast bent: supermotard. Belicht
het spektakel, belicht de gevaren, belicht de nauwe samenwerking
tussen mens en machine, laat foto's en beelden zien. Ofwel, bewijs
dat uitzending de moeite waard is.
Zo is het in Frankrijk ook gegaan. Daar staan vandaag de dag bij
elke race 20.000 tot 30.000 mensen langs de kant toe te kijken hoe
de supermotardracers het er vanaf brengen. Daar is de sport een
geweldige hit, al jarenlang. En zeg nou zelf, wat in Frankrijk kan,
moet in Nederland zeker kunnen!
derd, maar hooguit wat meer
voren
halen van de wedstrijd heeft op
de kalender overigens geen
invloed. „We waren het afgelo-
we niet uit het oog verliezen. Dat
is ook de reden dat we vorig jaar
voor het eerst luchtzakken heb
ben ingezet in de buitenbochten
en op punten waar mogelijk
publiek 'gevaar' zou kunnen
lopen.'' Marianne Hebbink ver
zoekt dan ook dringend aan de
vele toeschouwers ook voor hun
eigen veiligheid te waken. „Niet
oversteken tijdens de wedstrij
den en geen knieën door de hek
ken, ook al staat dat nog zo
relaxed. En volg de instructies op
van onze medewerkers."
ALPHEN - Het bestuur van de
stichting Motorcross Zevenhoven
heeft besloten om de
Supermotard een maand eerder
op de kalender te laten zetten:
eind september in plaats van
eind oktober.
„De klok en het weer spelen ons
vaak parten bij de organisatie
van de wedstrijd. Het weer heb je
natuurlijk nooit in de hand, maar
de periodes van storm moeten
eigenlijk nog aanbreken als we
dit jaar organiseren. We hopen
dat dat in ons voordeel werkt",
pen jaar ook al niet meer de laat
ste wedstrijd, dus was ook het
huldigen van de kampioenen
niet aan ons gegund", zegt
Marianne Hebbink. „Maar dat is
ook niet het belangrijkste.
Essentieel is dat we een evene
ment brengen wat deelnemers,
toeschouwers en ook onze vrij
willigers veel sportief vermaak
biedt." Daarbij zoekt de organi
satie een uitgebalanceerde weg
tussen spektakel en veiligheid.
Hebbink: „Dat eerste is gegaran
deerd, maar dat laatste mogen
Verschil lende doktoren en medewerkers
van het rode kruis
20 bezems
10 emmers mei oliekorrels
Brandblussers
Wegenverf voor start finish strepen
15 portofoons
Geluidsinstallatie over het hele circuit
4 Polaris ATV's en RANGERS
(transportmaterieel)
1 opslagcontainer
1 oplegger t.b.v. catering helpers
100 meter verlengkabel
1 grondboormachine
Er is nog al wat materiaal nodig om een wedstrijd
gemaakt van zaken
noemt, de facilitaire kant van de supermotard:
„Rationeel is het verklaarbaar", zigen." Volgens de nieuwe preses
zegt Hebbink, „maar emotioneel is de taakverdeling binnen het
is Supermotard in Alphen aan bestuur wat uitgebreider vastge-
den Rijn eigenlijk een echt legd en hebben bepaalde mensen
herfstevenement. Dat haal je er bepaalde taken toegewezen
nu een beetje uit." Overigens is gekregen. „Op deze manier is
Marianne Hebbink, al meer dan organisatorisch een aantal zaken
15 jaar bestuurslid, sinds enige duidelijker en makkelijker uit
rijd de nieuwe voorzitter van de voerbaar", verklaart Hebbink.
SMC. Zij volgt Jos Verkerk op. '„Inhoudelijk is er niet veel veran-
„Hij wilde de hamer neerleg
gen", is de simpele verklaring. Er afgebakend." Het naar
aan toevoegend: „Maar we wil
den ook de structuur én opzet
van de voorbereidingen wat wij-
te kunnen organiseren Pareo.
van Leeuwen heeft een lijstje
die nodig zijn met betrekking tot, zoals hij dat zelf
1500 dranghekken goed voor totaal
4 kilometer afzetting
150 bouwhekken
500 strobalen
2 km afzetlint
30 grote afvalcontainers
6 foiletwagens
20 opblaasbare barrières
1 compressor
3 aggregaten
1 feesttent
1 VIP tent
3 bouwketen (jury en commentator)
50 vtaggenmasten
Verschillende materialen
t.b.v. de wegomleiding
3 shovels met machinisten
1 veegwagen
1 mobiele kliniek van de KNMV
1 ambulance
FEESTTENT
VIP
SEKRETARIAAT
J.A. Leeghwaterweg
ONVERHART
Dirk v.d. Broek
BFlemingweg
Boerhaaveweg
Röntgenweg
Flemingweg
J.Keplerweg
Röntgenweg
HELPERS EHBO
AMBULANCE
MACHINE-
KEURING
RENNERS-
KWARTIER
R
E
N
N
E
R
S
K
W
A
R
T
I
E
R
JURY/
SPEAKER
Circuit Supermotard 26 september 2004
Industrieterrein Molenwetering Alphen a/d Rijn
A. van Leeuwenhoekweg
Start finish
K.
De nieuwe voorzitter van
de SMC: Marianne Hebbink
I
S
k'.