I c autobedrijf MAN a 1 iitobedrijf Specialist in telefooncentrale’s en datanetwerken II 1 fa I i I I I I I 1 7 W*i /yr ~x" MtoÉÉaÉtÉÉMtoÉÉiÉiMaMMiMMMÉMMMiMMMMHHMHMHHMHHI MAM t I Z^y ■N I J I ALPHEN - Het is niet voor het eerst dat er in Alphen aan den Rijn een Supermotardrace wordt georganiseerd, maar omdat de sport nog altijd niet bekend is bij het grote publiek, is het goed om nog eens uit te leggen wat de sport nu eigenlijk inhoudt. Supermotard is een sport waarbij je met een omgebouwde cross- of enduromotor zo hard mogelijk, den aanzienlijke stukken op alleen het achterwiel gereden en komen de rijders al glijdend de bocht uit. Supermotard ken merkt zich ook door adembene- „ledere bocht lijkt je uit te nodi gen om er al strepen trekkend, met piepende banden in te dui ken en terwijl de adrenaline door je lijf giert nog steeds strepen Frankrijk langzaam overwaait naar de rest van Europa en in de ons omringende landen super- populair is. Wat heb je nodig om aan een race te kunnen deelne- l 1 l l 1 H 1 ALPHEN - Marcel van Drunen is een van de toppers in het super- motardveld. Ook in Alphen aan den Rijn. De leider in de strijd om het Europees kampioenschap reed enige tijd terug in één week einde zowel een race in Sosnova (tweede EK-race) als in Holten (NK). Weer thuisgekomen kroop Van Drunen achter de computer en vertrouwde zijn belevenissen toe aan het papier. Waarvan hier bij acte. „Het begon in Sosnova allemaal op vrijdag, toen de vrije- en tijd- trainingen plaatsvonden. In al deze trainingen was ik de snelste. Het was die dag nogal regenach tige, maar voor mijn gevoel had ik een topdag." I a „Voor de tweede manche koos ik ook een slik als voorband. De baan was nu helemaal droog geworden en met sliks, zo ver wachtte ik, zou ik een maximale snelheid kunnen halen. Echter, de start mislukte en ik kwam als achtste door de eerste bocht. Niettemin zette ik meteen de aanval in en wist ik het voor elkaar te krijgen om als zesde de eerste ronde te beëindigen. Vervolgens gingen er drie rijders voor mij op het onverharde gedeelte om de beurt onderuit, waardoor ik plotseling nog maar twee rijders voor me had. Ik zag kans hen snel voorbij te steken." „Maar ik was er nog niet. Beide rijders gaven zich niet zomaar men? Een cross- of enduromotor die je in plaats van met stan- daardwielen uitrust met een paar brede 17 inch wielen waar omheen je een set zwarte plak- rubbers monteert. Nu alleen nog in het voorwiel een grote 320mm-schijf met bijbehorende remklauw monteren en je kunt rijden. De kosten hiervoor begin nen bij circa 3500 euro. „Een dag later, op zaterdag, begon de baan langzaam op te drogen, maar omdat er veel mod der op de baan was gereden bleef het asfalt spiegelglad. Ik twijfel de welke banden ik zou kiezen. Uiteindelijk koos ik ervoor om achter een slik te leggen en voor een regenband. Toen werd het tijd voor de eerste manche. Ik had een snelle start en lag meteen aan kop. De rijders Lucarini, Schruf en Grun kon ik op dat moment achter me houden. In mijn spoor volgde Lucarini goed. Samen met hem kon ik meteen een gaatje slaan. Vervolgens moest ik Lucarini voorbij laten gaan. Ik kon aanvankelijk nog wel bij hem in zijn wiel blijven." mende remacties waarbij het achterwiel consequent probeert het voorwiel in te halen. Of, zowel toprijder Marcel van Drunen het ooit verwoordde: gewonnen en ik moest zelfs een beetje afsnijden om voor te kun nen blijven. Deze manche kon ik toch mooi winnend afsluiten. Ik werd vervolgens eerste in het totaalklassement en pakte de lei ding in de tussenstand van het EK." „Die avond moest ik weer een 'race' rijden, namelijk van Sosnova naar Holten, in de auto en met de motor op de Aanhang wagen. Ik had uitgerekend dat als ik om 19.00 uur zou vertrek ken, ik om 2.00 uur in holten moest kunnen zijn. Hoe anders zou het gaan. Mijn monteur had voor deze race afgezegd, zodat ik alleen moest rijden. Aangekomen bij de grens werd ik niet toegelaten in Duitsland trekkend weer de bocht uit te komen, en aldus een hoop rub ber op de weg achterlatend." Supermotard is een betrekkelijk nieuwe sport die vanuit „Met nog twee ronden te gaan, kwamen de achterblijvers opzet ten en wist Lucarini afstand van mij te nemen: twee seconden. Met nog een ronde te gaan zat Schruf in mijn achterwiel en kreeg ik wat problemen met mijn regenband. Het regende al enige tijd niet meer, waardoor de band te warm Werd en ik niet meer op maximale snelheid door de boch ten kon gaan. En dat kwam mij helaas duur te staan. In de laatste bocht kwam Schruf buitenom voorbij. Het was voor hem een succesvolle alles of niets poging. Lijdzaam moest ik toezien hoe hij mijn tweede plaats wegkaapte. Grun eindigde achter mij als vierde." seren. Advocaat reed zeer snel in het zand en ik kon daarom niet goed de aanval op hem inzetten. Omdat het asfalt vrij smal was, kon ik ook daarop geen versnel ling plaatsen. Daardoor zag ik Remy steeds kleiner worden." „Echter, na drie ronden ging Remy onderuit. Helaas kwam ik maar niet voorbij Advocaat. Sterker, hij reed me eigenlijk een beetje in de weg, hij hield me als het ware op. Daardoor kon Remy terugkomen. Remy reed vervolgens mij voorbeeld alsook Advocaat. Ik kon uiteindelijk alleen nog Advocaat verschalken en moest genoegen nemen met plaats 2. Maar het was een prachtige wedstrijd." baan, want er zat en lag heel veel zand in en op het wegdek. Met kleine en gladde wielen moet je je dan goed concentreren om niet ten val te komen. Toch kon ik goed standhouden tegen Remy. Met nog een ronde te gaan, kwam ik twee achterblijvers tegen die niet zo snel waren. Hierdoor moest ik op het onver harde gedeelte van het gas af. Dat koste mij de eerste plaats. Remy werd eerste en zelf moest ik genoegen nemen met de twee de plaats." „In het begin van de tweede manche spurtte Advocaat opnieuw snel weg. Aanvankelijk lag Remy tweede en ik derde, maar Advocaat liet zich hierna snel door Remy pas- ONDERHOUD EN VERKOOP VAN ALLE MERKEN NIEUWE EN GEBRUIKTE AUTO’S KEURINGSSTATION VOOR A.P.K. 1 EN 2 TEVENS ERKEND TACHOGRAAF INSTALLATEUR omdat ik geen aanhangerrijbe- wijs had. Wat baalde ik! Ik moest maar over Oostenrijk rijden, zei den ze. Gelukkig vond ik snel een alternatief: dertig kilometer verderop lag nog een grensover gang en daar werd ik niet aange houden. Maar goed, uiteindelijk kwam ik pas om 5.30 uur in Holten aan. Ik kon zo precies drie uur slapen, waarna ik nog aardig wat sleutelwerk aan de motor moest verrichten." „De tijdtraining werd gewonnen door Remy van Rees. Ik werd tweede. De eerste start was wel voor mij. Remy gleed weg bij het wegrijden en Advocaat en Bouchee verremden zich. Het was niet een echte supermotard- TER AAR: STOBBEWEG 10 - 0172-605341 (INDUSTRIETERREIN BOVENLAND) Hi Steekterweg 21 L 2407 BD Alphen a/d Rijn ^3 Tel 172) 617444 -j» y y I www.elka-telematica.nl beurtelings over harde en onver harde onderrond scheurt. Dit vereist een aparte rijstijl en het is dan ook een zeer spectacu laire sport om te zien. Vaak wor- 1 1 II t I •«TAO* SMTXITVM U*3«&v S.fiVE)«fc SOUM^EKS^T'S «3OCSTEMNT. T.314F62 4SU00 F«31<M2«M«0 WWW4MC0V ER 2 ALPHEN AAN DEN RUN jL t?£l i' T] I I I I l TER AAR Si Pi Za ff TRACK DOWN OUR NEW ZAXIS. De nieuwe Zaxis van Hitachi is er in vele vormen. Van de handige en wendbare mini Zaxis tot de grote alleskunner, de Zaxis 850. Op de belangrijkste onder delen ójn de machines allemaal 100% Hitachi, voor welk type u ook kiest. Elke machine is uitgerust met een uiterst betrouwbare motor, waaronder de Isuzu motor. En alle belangnjke onderdelen produceert Hitachi zelf. Zo kunnen we u hoogstaande kwaliteit en duurzaamheid garanderen. Met Hitachi zit u goed Welk spoor u ook kiest Op onze website vindt u nog meer over de prestaties en specificaties van de verschillende Zaxis graafmachines Breaking "8W ground k x» ‘Ik mocht Duitsland niet in! Wat baalde ik! Wat is supermotard?

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2004 | | pagina 33