I
c
autobedrijf
MAN
a
1
iitobedrijf
Specialist in
telefooncentrale’s en
datanetwerken
II
1
fa
I
i
I
I
I
I
I
1
7
W*i
/yr
~x"
MtoÉÉaÉtÉÉMtoÉÉiÉiMaMMiMMMÉMMMiMMMMHHMHMHHMHHI
MAM
t
I
Z^y
■N
I J
I
ALPHEN - Het is niet voor het
eerst dat er in Alphen aan den
Rijn een Supermotardrace wordt
georganiseerd, maar omdat de
sport nog altijd niet bekend is bij
het grote publiek, is het goed om
nog eens uit te leggen wat de
sport nu eigenlijk inhoudt.
Supermotard is een sport waarbij
je met een omgebouwde cross- of
enduromotor zo hard mogelijk,
den aanzienlijke stukken op
alleen het achterwiel gereden en
komen de rijders al glijdend de
bocht uit. Supermotard ken
merkt zich ook door adembene-
„ledere bocht lijkt je uit te nodi
gen om er al strepen trekkend,
met piepende banden in te dui
ken en terwijl de adrenaline door
je lijf giert nog steeds strepen
Frankrijk langzaam overwaait
naar de rest van Europa en in de
ons omringende landen super-
populair is. Wat heb je nodig om
aan een race te kunnen deelne-
l
1
l
l 1
H
1
ALPHEN - Marcel van Drunen is
een van de toppers in het super-
motardveld. Ook in Alphen aan
den Rijn. De leider in de strijd om
het Europees kampioenschap
reed enige tijd terug in één week
einde zowel een race in Sosnova
(tweede EK-race) als in Holten
(NK). Weer thuisgekomen kroop
Van Drunen achter de computer
en vertrouwde zijn belevenissen
toe aan het papier. Waarvan hier
bij acte.
„Het begon in Sosnova allemaal
op vrijdag, toen de vrije- en tijd-
trainingen plaatsvonden. In al
deze trainingen was ik de snelste.
Het was die dag nogal regenach
tige, maar voor mijn gevoel had
ik een topdag."
I
a
„Voor de tweede manche koos ik
ook een slik als voorband. De
baan was nu helemaal droog
geworden en met sliks, zo ver
wachtte ik, zou ik een maximale
snelheid kunnen halen. Echter,
de start mislukte en ik kwam als
achtste door de eerste bocht.
Niettemin zette ik meteen de
aanval in en wist ik het voor
elkaar te krijgen om als zesde de
eerste ronde te beëindigen.
Vervolgens gingen er drie rijders
voor mij op het onverharde
gedeelte om de beurt onderuit,
waardoor ik plotseling nog maar
twee rijders voor me had. Ik zag
kans hen snel voorbij te steken."
„Maar ik was er nog niet. Beide
rijders gaven zich niet zomaar
men? Een cross- of enduromotor
die je in plaats van met stan-
daardwielen uitrust met een
paar brede 17 inch wielen waar
omheen je een set zwarte plak-
rubbers monteert. Nu alleen nog
in het voorwiel een grote
320mm-schijf met bijbehorende
remklauw monteren en je kunt
rijden. De kosten hiervoor begin
nen bij circa 3500 euro.
„Een dag later, op zaterdag,
begon de baan langzaam op te
drogen, maar omdat er veel mod
der op de baan was gereden bleef
het asfalt spiegelglad. Ik twijfel
de welke banden ik zou kiezen.
Uiteindelijk koos ik ervoor om
achter een slik te leggen en voor
een regenband. Toen werd het
tijd voor de eerste manche. Ik
had een snelle start en lag meteen
aan kop. De rijders Lucarini,
Schruf en Grun kon ik op dat
moment achter me houden. In
mijn spoor volgde Lucarini goed.
Samen met hem kon ik meteen
een gaatje slaan. Vervolgens
moest ik Lucarini voorbij laten
gaan. Ik kon aanvankelijk nog
wel bij hem in zijn wiel blijven."
mende remacties waarbij het
achterwiel consequent probeert
het voorwiel in te halen. Of,
zowel toprijder Marcel van
Drunen het ooit verwoordde:
gewonnen en ik moest zelfs een
beetje afsnijden om voor te kun
nen blijven. Deze manche kon ik
toch mooi winnend afsluiten. Ik
werd vervolgens eerste in het
totaalklassement en pakte de lei
ding in de tussenstand van het
EK." „Die avond moest ik weer
een 'race' rijden, namelijk van
Sosnova naar Holten, in de auto
en met de motor op de Aanhang
wagen. Ik had uitgerekend dat
als ik om 19.00 uur zou vertrek
ken, ik om 2.00 uur in holten
moest kunnen zijn. Hoe anders
zou het gaan. Mijn monteur had
voor deze race afgezegd, zodat
ik alleen moest rijden.
Aangekomen bij de grens werd
ik niet toegelaten in Duitsland
trekkend weer de bocht uit te
komen, en aldus een hoop rub
ber op de weg achterlatend."
Supermotard is een betrekkelijk
nieuwe sport die vanuit
„Met nog twee ronden te gaan,
kwamen de achterblijvers opzet
ten en wist Lucarini afstand van
mij te nemen: twee seconden.
Met nog een ronde te gaan zat
Schruf in mijn achterwiel en
kreeg ik wat problemen met mijn
regenband. Het regende al enige
tijd niet meer, waardoor de band
te warm Werd en ik niet meer op
maximale snelheid door de boch
ten kon gaan. En dat kwam mij
helaas duur te staan. In de laatste
bocht kwam Schruf buitenom
voorbij. Het was voor hem een
succesvolle alles of niets poging.
Lijdzaam moest ik toezien hoe hij
mijn tweede plaats wegkaapte.
Grun eindigde achter mij als
vierde."
seren. Advocaat reed zeer snel in
het zand en ik kon daarom niet
goed de aanval op hem inzetten.
Omdat het asfalt vrij smal was,
kon ik ook daarop geen versnel
ling plaatsen. Daardoor zag ik
Remy steeds kleiner worden."
„Echter, na drie ronden ging
Remy onderuit. Helaas kwam ik
maar niet voorbij Advocaat.
Sterker, hij reed me eigenlijk een
beetje in de weg, hij hield me als
het ware op. Daardoor kon
Remy terugkomen. Remy reed
vervolgens mij voorbeeld alsook
Advocaat. Ik kon uiteindelijk
alleen nog Advocaat verschalken
en moest genoegen nemen met
plaats 2. Maar het was een
prachtige wedstrijd."
baan, want er zat en lag heel veel
zand in en op het wegdek. Met
kleine en gladde wielen moet je
je dan goed concentreren om niet
ten val te komen. Toch kon ik
goed standhouden tegen Remy.
Met nog een ronde te gaan,
kwam ik twee achterblijvers
tegen die niet zo snel waren.
Hierdoor moest ik op het onver
harde gedeelte van het gas af.
Dat koste mij de eerste plaats.
Remy werd eerste en zelf moest
ik genoegen nemen met de twee
de plaats." „In het begin van de
tweede manche spurtte
Advocaat opnieuw snel weg.
Aanvankelijk lag Remy tweede
en ik derde, maar Advocaat liet
zich hierna snel door Remy pas-
ONDERHOUD EN VERKOOP VAN ALLE MERKEN
NIEUWE EN GEBRUIKTE AUTO’S
KEURINGSSTATION VOOR A.P.K. 1 EN 2
TEVENS ERKEND TACHOGRAAF INSTALLATEUR
omdat ik geen aanhangerrijbe-
wijs had. Wat baalde ik! Ik moest
maar over Oostenrijk rijden, zei
den ze. Gelukkig vond ik snel
een alternatief: dertig kilometer
verderop lag nog een grensover
gang en daar werd ik niet aange
houden. Maar goed, uiteindelijk
kwam ik pas om 5.30 uur in
Holten aan. Ik kon zo precies
drie uur slapen, waarna ik nog
aardig wat sleutelwerk aan de
motor moest verrichten." „De
tijdtraining werd gewonnen
door Remy van Rees. Ik werd
tweede. De eerste start was wel
voor mij. Remy gleed weg bij het
wegrijden en Advocaat en
Bouchee verremden zich. Het
was niet een echte supermotard-
TER AAR: STOBBEWEG 10 - 0172-605341
(INDUSTRIETERREIN BOVENLAND)
Hi Steekterweg 21
L 2407 BD Alphen a/d Rijn
^3 Tel 172) 617444
-j» y y I www.elka-telematica.nl
beurtelings over harde en onver
harde onderrond scheurt.
Dit vereist een aparte rijstijl en
het is dan ook een zeer spectacu
laire sport om te zien. Vaak wor-
1
1
II
t
I
•«TAO* SMTXITVM U*3«&v S.fiVE)«fc SOUM^EKS^T'S «3OCSTEMNT. T.314F62 4SU00 F«31<M2«M«0 WWW4MC0V
ER 2
ALPHEN AAN DEN RUN
jL
t?£l
i'
T]
I
I
I
I
l
TER AAR
Si
Pi
Za
ff
TRACK DOWN
OUR NEW ZAXIS.
De nieuwe Zaxis van Hitachi is er in vele vormen. Van de handige en wendbare mini Zaxis tot de grote alleskunner, de Zaxis 850. Op de belangrijkste onder
delen ójn de machines allemaal 100% Hitachi, voor welk type u ook kiest. Elke machine is uitgerust met een uiterst betrouwbare motor, waaronder de Isuzu
motor. En alle belangnjke onderdelen produceert Hitachi zelf. Zo kunnen we u hoogstaande kwaliteit en duurzaamheid garanderen. Met Hitachi zit u goed Welk
spoor u ook kiest Op onze website vindt u nog meer over de prestaties en specificaties van de verschillende Zaxis graafmachines Breaking "8W ground
k
x»
‘Ik mocht Duitsland niet in! Wat baalde ik!
Wat is supermotard?