De Waddinxveense Kolonisten
99
Brandweer zoekt vrijwilligers
DUURZAAM,
LIEFTINK RENOVATIE
LIEFTt
Tolheffing moet
sluipverkeer afremmen
Woonpartners genomineerd voor NET-Trofee
Films in Kreater
Jdistonsch ^Waddinxveen
Open-Kapel-
Dienst
Gekke
Beestenbus
Uitzending
voor de
kerken
concept
„Dit is heel
dankbaar
werk"
4
www.lieftink.nl
www.boconcept.nl
FA
K
LIEVER LIEFTINK
RAM
RESTAURANT
’T ZWAANTJE
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN
PAGINA 17
WOENSDAG 23 MAART 2005
die vrijwilligers binnen een paar
andere benamingen
ACTIE
BoConcept® Waddinxveen
Ka in het veen
Door de verschillende ontgin-
van
de Ka zijn voor delen van het
land dat Waddinxveen wordt ge-
iedereen die zich hier heeft aan
gemeld, is pas op zijn of haar
55ste weer weggegaan. Vaak
Venezia barkruk (verstelbaar in hoogte/
zwart chroom)
WADDINXVEEN - De kinder
film 'Jimmy Neutron' draait op
woensdag 30 maart om 13.30 in
Kreater. De toegansprijs is 2,50
euro, met kreapas 2,- euro.Op
vrijdag 1 april draait om 20.00
uur de film 'Lost in Translation'.
De toegangsprijs is 5,- euro, met
Pas 65+, CJP en Kreapas 4,- euro.
Reserveringen bij Kreater, Kerk
straat 13, tel 0182-614422.
Produktieweg 15-17, Alphen aan den Rijn
tel. 0172 46 96 70
(Direct naast de
Coenecoopbrug)
Waddinxveen-Zuid
T 0182-649744
Uw kopij en/of advertenties voor het
Weekblad voor Waddinxveen
kunt u inleveren in de daarvoor
bestemde bus in de winkel van
Cl 000
Passage 208, Waddinxveen.
ZEVENHUIZEN - In de Kapel in
Oud Verlaat, Vlietkade 29, is ie
dereen op 3 april om 10:00 uur
van harte uitgenodigd voor een
Open-Kapel-Dienst. Deze kerk
dienst is speciaal gericht op bui
tenstaanders. Voorganger is de
heer De Borst uit Zevenhuizen
en er wordt gezongen onder lei
ding van een muziekgroep.
my home - my way
Vervening
Veeteelt is geen aantrekkelijk al
ternatief. Er lijkt geen redden
meer aan. Boeren trekken naar
de stad of verkwanselen hun
grond aan turfwinners. Met na
me de stad Gouda kan onze turf
goed gebruiken. Rond 1480 is er
sprake van maar liefst 350 broü-
werijtjes in de stad. Het Wad
dinxveense land gaat aan bier
ten onder. De roofbouw gaat in
een moordend tempo. Slechts in
het kleine gerecht van Jacobus
van Sevenhuijsen tussen Kerk-
klinkt hierdoor juist steeds ver
der in. In de eerste anderhalve
eeuw kan dat wel zo'n drie en
een halve meter geweest zijn.
Het land wordt daardoor steeds
natter. Akkerbouw is op den
duur niet meer mogelijk.
Parochie
Deel 2 - In 1365 wordt voor het
eerst melding gemaakt van
Waddinxveense parochie. Een
acte uit dat jaar leert dat de zes
elkaar op parochiaal gebied heb- voor een groot deel gebruik
ben gevonden. In de eerste jaren de Ouwe Gouwe. Het krijgt toe
na de ontginning heeft men naar
alle waarschijnlijkheid in het ou
dere Bloemendaal gekerkt. Te
gen het einde van de 13e eeuw
zal de inmiddels flink toegeno
men bevolking aan deze kant
van de Gouwe de behoefte heb
ben gevoeld zelf een kerk te
stichten. De kerk wordt in het skoop aan. Zij graven in 1357
vanaf de Rijndijk tot aan de IJs-
sel de 15 kilometer lange Al
pheuse wetering. De inwoners
van de ambachten tussen Bo
skoop en de Waddinxveense Ka,
die in het veen van Claes Dorre-
kens ligt, worden aangeduid met
oorspronkelijk de verzamelnaam 'die van Wad
dinxveen'. De ambachts- of ge-
ontginningsgebied werd ge- rechtsnamen worden niet gege
ven. Dit geeft weer aan dat de
naam Waddinxveen ooit voor
een groter geheel zal hebben
noemd
noodzakelijk gebleven. Het lijkt
logisch dat de hier besproken Ka
in het veen van Claes Dorrekens
de tegenwoordige Jan Dorre-
kenskade is. Men groeit ten
noorden van de Waddinxveense
Ka steeds verder naar elkaar toe.
De schout van Poeliën vervult in
1357 ook al dit ambt in Snijdel-
wijk en Groensvoorde. Dit leidt
aan het eind van de middeleeu
wen tot een versmelting van de
ze drie ambachten.
In 1569 is er sprake van het am
bacht Noord-Waddinxveen. Lo
gisch dat dan het gebied ten zui
den van de Dorreka voortgaat
onder de naam Zuid-Waddinx-
veen. De verbeterde afwatering
kan echter de bodemgeschikt-
heid in het Waddinxveense niet
redden. Integendeel, de grond
'Dankbaar', het woord is geval
len. Hoe dankbaar is het nou om
mensen in nood te helpen?
„Heel dankbaar," aldus John
van der Water, „dat laten de
meeste mensen ook wel merken.
Daarnaast is het heel gevarieerd
werk. We hebben zo'n 300 uit
rukken per jaar, de ene keer drie
keer op een dag, de andere keer
één keer in drie weken. Het is in
een klein blusje waar de brand- elk geval superleuk werk. Bijna
weer zijn hand bij wijze van
spreken niet voor omdraait. Al
zijn de mensen die het over
komt reusachtig dankbaar dat zijn ze niet weg te slaan."
dat jij zo nu en dan onverwachts
weg moet."
opleidingsniveaus en komen Op 30 april houdt de Brandweer
Waddinxveen een open dag.
Huizer: „Tijdens koninginnedag
kunnen kinderen tussen 13.00
en 16.00 uur spelletjes bij ons
spelen. Met name spelletjes die
met water of behendigheid te
maken hebben. Ook voor vol
wassenen is er genoeg te doen.
Zij kunnen demonstraties bekij
ken en een rondrit op een
brandweerwagen maken. Wij
willen door dit soort dagen te
kunstmatig hoog gehouden.
Er worden kilometerslange
de afwateringskanalen gegraven
naar de Hollandse IJssel. Het
ambacht Waddinxveen maakt
van
ners van de 108 woningen aan
de Vondellaan blijkt dat er een
grote behoefte is aan een lift in
beide flats. Door het plaatsen
van deze twee liften en door het
aanbrengen Van mechanische
ventilatie neemt het stroomge-
bruik echter behoorlijk toe", be
nadrukt Mascini. Dat is niet al
leen slecht voor het milieu, maar
zou voor de huurders ook hoge
re woonlasten met zich mee
brengen. Woonpartners heeft er
daarom voor gekozen om in bei
de complexen een zonne-ener-
giecentrale te plaatsen en op elk
dak 180 vierkante meter zonnep-
woonkamer en keuken. De indi
viduele geisers die momenteel in
de woningen aanwezig zijn voor
de warmwatervoorziening ver
dwijnen. Ze worden vervangen
door een collectieve warmwater
voorziening met zonnecollecto
ren en een aanvullende warmte
bron in de vorm van een Hoog
Rendement ketel. De bestaande
collectieve cv-installaties maken
plaats voor zes Hoog Rende
ment ketels. Daarnaast worden
in de woningen programmeer
bare radiatorkranen geïnstal
leerd.
Naar verwachting leveren deze
maatregelen een totale bespa
ring op van 47.550 m3 aardgas
en 25.200 KWh. Dit komt neer op
121 ton minder CO2 uitstoot.
Woonpartners voldoet hiermee
ruimschoots aan de afspraken
die zijn gemaakt in het regionale
convenant Duurzaam Onder
houd en levert tevens een bijdra
ge aan het klimaatplan van de
gemeente Waddinxveen.
stemming van de Moordrechtse
ambachtsheer om de Waddinx
veense wetering op zijn grond
gebied tot aan de IJssel voort te
zetten. De ambachten ten noor
den van Waddinxveen pakken
de afwatering gezamenlijk met
Alphen, Hazerswoude en Bo-
een goede lichamelijke en gees
telijke conditie. Je kunt improvi
seren en je beschikt over een
behoorlijke dosis doorzettings
vermogen en verantwoordelijk
heidsgevoel. In principe zQeken
we vrijwilligers voor overdag,
voor de avonduren hebben we
er al genoeg."
Wie zich aansluit, moet elke
maandagavond een cursus vol
gen en die binnen twee jaar ha
len. Michel Koetsier: „Je wordt
dan opgeleid tot brandweer
man. Vervolgens krijg je een op-
roepapparaat in je bezit, waar
mee je bij een noodgeval
opgeroepen kunt worden. Me
teen moet je alles en iedereen in
de steek laten als je 'pieper'
gaat, want vanaf dat moment
telt letterlijk elke seconde. En
natuurlijk moet je werkgever er
geen problemen mee hebben.
Die moet een toestemmingsver-
Huizer: „Inderdaad, wie een
maal geïnfecteerd is met het
brandweervirus, raakt het niet
meer kwijt. Iedereen blijft hier
hangen. Op dit moment hebben
we ruim 40 vrijwilligers,' maar
zitten we in een fase waarin we
nieuw bloed nodig hebben. De
ouderen zijn in de meerderheid
en hebben ook niet het eeuwige
leven, het is tijd voor verjon
ging. Daarom zijn we op zoek
naar nieuwe mensen die zich bij
ons willen aansluiten.
En aan welke criteria moet een
vrijwilliger voldoen? „Vrijwilli
gers bij de brandweer zijn werk
zaam in diverse beroepsgroepen
weg en Jan Dorrekenskade,
maar één hoeve breed, weet aan
de vervening te ontkomen. Het
gevolg is desastreus. Grote plas
sen, de Noord- en Züidplas, zijn
het gevolg. Ten westen van de
Gouwe weet dus slechts de naar
alle waarschijnlijkheid oudste
ontginning stand te houden. Het
gerecht van Jacobus van Seven
huijsen heeft tot op heden het
grootste deel van zijn veengrond
weten te behouden.
Zelfs op dit smalle stukje slaat
echter de turfzucht toe. De Pette-
plas getuigt er nog van. Toch is
hier de oude middeleeuwse
structuur nog enigszins terug te
vinden. Met het tellen van pas
sen kom je van Hefbrug tot
Dorpstraat tot ongeveer 1.250
meter. De breedte van scheisloot
tot scheisloot, waarvan de sloot
ten zuiden van de oude begraaf
plaats aan de Kerkweg-West nog
een restant is, meet ongeveer 113
meter. De afmeting van de oude
standaardhoeve uit de dertiende
eeuw is hier nog terug te vinden.
Het is tekenend voor het gebrek
aan respect voor de Waddinx
veense historie dat het oude
kerkhof en omgeving slechts
nog de sfeer ademt van dit verre
verleden. Waddinxveen is met
zijn geschiedenis nooit erg zorg
vuldig omgesprongen. Met na
me de laatste dertig jaar is er op
historisch onverantwoorde wijze
gesloopt. T. Glasbeek
ZEVENHUIZEN-MOERKA-
PELLE - Gekke beesten kom je
overal tegen, maar niet zo gek
als de beesten die in maart en
april met de bibliobus meerei
zen. Kinderen van 150 onder-
bouw-groepen in Noord- en
Zuid-Holland maken kennis met
de Carle-kameleon die zomaar
kan veranderen in alle andere
dieren waar hij jaloers op is. Ze
ontmoeten Elmer, de kleurig ge
blokte olifant en een zebra die zó
lang de hik heeft dat zijn strepen
overdwars gaan zitten. Met een
vergrootglas en een microscoop
ontdekken ze hoe bijzonder de
kleinste insecten eruit zien en
wat ze allemaal kunnen. Op
school kunnen ze met een collec
tie beestenboeken verder fanta
seren, werken en spelen.
Dit leesbevorderingsproject van
de afdeling bibliobussen van
Probiblio is een jaarlijks terugke
rend evenement, waar de kinde
ren en hun leerkrachten veel ple
zier aan beleven. Op 24 maart
bezoeken de groepen 1 en 2 van
basisschool de Eendragt de Gek
ke Beestenbus. Van 9.00 uur tot
11.15 uur staat de bus voor de
School.
WADDINXVEEN - De Centraal
Hervormde Gemeente zal op
zondagmorgen 27 maart het ker
kenprogramma voor de RTW
verzorgen. Deze uitzending be
gint om 9.00 uur met het kinder
programma. Om 9.30 zal wor
den overgeschakeld naar de
Bethelkerk, voor de rechtstreek
se uitzending van de kerkdienst.
Voorganger in deze dienst is ds.
M.C. Batenburg. Na de kerk
dienst zal de serie 'De cantates
van Johann Sebastiaan Bach'
vervolgd worden. De toelichting
op de cantates en de vertaling
van de teksten zijn gratis ver
krijgbaar. Aanvragen per tele
foon, 0182 - 619968 of via e-mail
a.c.neven@12move.nl.
Het kerkenprogramma eindigt
om 12.00 uur. De RTW radio is te
vinden op de kabel, FM 103.4 en
op de ether, FM 105.8.
voldoende energie op om het ex
tra stroomverbruik te compense
ren.
Ook op andere vlakken worden
in de twee flats aan de Vondel
laan energiebesparende maatre
gelen genomen. De kopgevels
van de twee flats krijgen buiten-
gevelisolatie, er worden tochts-
trippen geplaatst en er komt iso
lerende beglazing in de
bruikt.
Samenwerking is ook al snel
waar te nemen waar het gaat om
de waterhuishouding. Het gaat gegolden dan die voor het zo ge
niet goed met de grond. Door de noemde ambacht,
voortdurende ontwatering zakt
de grond in en is directe lozing
op de Gouwe steeds moeilijker.
Het waterpeil van de rivier ningsuitgiften ten noorden
wordt bovendien ten
behoeve van de scheepvaart
TEGEN INLEVERING
VAN DEZE BON
Ook 1 e en 2e Paasdag
ALLE HOOFDGERECHTEN
voor maar 16,-
DUS OOK TONG, TOURNEDOS,
KALFSBIEFSTUK, VARKENSHAAS ETC.
WADDINXVEEN - Het verbeter
plan van Woonpartners Midden-
Holland voor twee flats aan de
Waddinxveense Vondellaan is
genomineerd voor de Nationale
Energie Toekomst Trofee (NET-
Trofee). Het project werd gese
lecteerd uit 20 inzendingen uit
de provincies Zuid-Holland,
Noord-Holland en Utrecht.
De NET-Trofee is een prijs 'voor
energiebewust wonen en wer
ken', die is ingesteld door het
Ministerie van VROM. Op 23
maart krijgt Woonpartners de
kans om het project te presente
ren voor een regionale jury in
Utrecht. Eén van de vijf genomi
neerden gaat vervolgens door
naar de landelijke finale op 20
april en maakt zo kans op een
kunstwerk en een bedrag van
25.000 euro dat kan worden be
steed aan een energiebewust
project. „Ik ben blij met deze eer
volle nominatie. Het is een er
kenning voor het innovatief wer
ken van onze organisatie en de
inzet van onze medewerkers.
afdeling van de regionale
brandweer Hollands-Midden,
bouwplannen en bouwcon
structies. Daarnaast wordt er
ook gecontroleerd op de nale
ving van de afgegeven vergun
ningen."
En dan hebben we natuurlijk
ook nog de brandweercomman
dant, méneer Gert Huizer. „Wij
bevrijden mensen uit een posi
tie, waar ze liever niet inzitten,"
legt hij uit, „bijvoorbeeld als ze,
na een ongeluk, bekneld zitten
in een auto, vastzitten in een lift
of gered moeten worden uit het
water. En af en toe blussen we
ook nog een brandje. Want dat is
de fout die veel mensen maken.
Wie brandweer zegt, denk aller
eerst aan 'blussen', maar we
doen meer, veel meer. Wie an
ders zou de ravage na treinont
sporingen uiteen moeten rafelen
om slachtoffers te redden? Wie
anderS zou in die vele ongeval- De brandweer van Waddinxveen bestaat uit ongeveer 40 vrijwilligers, die ondersteund worden klaring inleveren, waarin hij
len die plaatsvinden de helpen- door vier beroepskrachten: Gert Huizer, Michel Koetsier, John van der Water en Richard Scharff, verklaart het niet erg te vinden
de hand moeten bieden? Techni- (foto: Liesbeth van der Vis)
sche hulpverlening is de naam
waaronder al dat 'niet-blus-
werk' valt. Natuurlijk is blussen minuten voor de deur staan."
voor ons wel een voornaamste
taak. Blussen met water, schuim
of andere blusstoffen. Het blus
sen van een schoorsteenbrand is
midden gelaten en men gaat
voortaan samen op weg om op
het land van Jacobus van Seven
huijsen ter kerke te gaan. Er
wordt gesproken over de Wad
dinxveense parochie. Dit zou
kunnen betekenen dat de naam
Waddinxveen
voor het gehele hier besproken
DEN HAAG/REGIO - Tol
heffing tijdens spitsuren op
overbelaste provinciale wegen
als wapen tegen sluipverkeer.
Dat idee is gelanceerd door de
provinciale statenfractie van
GroenLinks. Een discussienota is
in brede kring verspreid.
De groei van het Nederlandse
wagenpark gaat gestaag door en
we kunnen niet heel Nederland
asfalteren. Dus groeien de files
en komt er steeds meer sluipver
keer dat die files tracht te ontwij
ken. Dat sluipverkeer verstopt
de provinciale wegen en perst
zich door dorpen. De irritatie
neemt toe, vooral omdat 'slui-
pers' vaak nog erge haast heb
ben ook. In deze regio gaat veel
sluipverkeer van de A12 via Bo
skoop (N207) naar Waddinxveen
of via de N209 richting Zoeter-
meer en Den Haag. Vooral de
N207 slibt tijdens spitsuren ho
peloos dicht.
Duurzaamheid en energiezuinig
bouwen en beheren zijn belang
rijke uitgangspunten voor onze
organisatie. Ook op dit terrein
geven wij inhoud aan maat
schappelijk verantwoord onder
nemen", aldus directeur René
Mascini van Woonpartners.
De corporatie gaat de twee flats
aan de Vondellaan grondig aan
pakken. Er wordt grootonder-
houd gepleegd, de gebouwen
worden aan de buitenkant ver
fraaid, er wordt collectieve me
chanische ventilatie aangebracht
en er wordt in beide complexen
een lift geplaatst. De gebouwen
worden bovendien opgeplust anelen. Deze systemen leveren
zodat mensen er kunnen blijven
wonen wanneer ze ouder wor
den of een handicap krijgen.
Daarnaast investeert Woonpart
ners ruim 628.000 euro in ener
giebesparende maatregelen in
deze twee flats. De landelijke
overheid draagt nog eens
182.000 euro bij en de gemeente
Waddinxveen 15.000 euro.
„Uit een enquête onder de bewo-
WELKOM IN
DAMMEKANT48 - ZWAMMERDAM
TELEFOON (0172) 61 28 81
WWW.ZWAANTJE.NET
WADDINXVEEN - Als er er
gens in de buurt een brand uit
breekt of een ernstige aanrijding
plaatsvindt, een auto te water
raakt of een tankauto met ge
vaarlijke stoffen omslaat, bellen
mensen de brandweer. Maar
ook als er een vliegtuig neer
stort, er een ontploffing plaats
vindt, bomen omwaaien of die
ren in nood raken, bellen
mensen de brandweer. Ook in
Waddinxveen staat de brand
weer altijd voor alle inwoners
klaar, „wij bevrijden mensen uit
een positie, waar ze liever niet
inzitten.
De brandweer van Waddinx
veen bestaat uit ongeveer 40
vrijwilligers, die ondersteund
worden door vier beroepskrach
ten, en rukt gemiddeld 300 keer
per jaar uit. Maar wie zijn die
vier beroepskrachten nu eigen
lijk en wat doen zij? Met een
grote hoeveelheid speciaal ma
teriaal kan in zeer veel gevallen
hulp worden geboden," vertelt
onderhoudsmedewerker Ri
chard Scharff, „uiteraard is het
daarom van groot belang dat de
brandweer niet alleen over goed
getraind personeel beschikt,
maar ook over materiaal dat
goed onderhouden is. Daarom
hebben ze mij in vaste dienst ge
nomen om er zorg voor te dra
gen dat al het materiaal goed
functioneert/'
Op de afdeling preventie con
troleren Michel Koetsier en John
van der Water nieuwe en be
staande gebouwen op hun
brandveiligheid en geven hier
voor een gebruiksvergunning
af. „ook beoordelen wij, in over
leg met VROM of de preventie-
Hoewel het provinciale (en ge
meentelijke) wegennet soms toe
reikend is om eert gedeelte van
de verkeersgroei op zich te ne
men, is het sluipverkeer op be
paalde wegen juist volstrekt on
gewenst. De aard van het
provinciale wegennet wil dat zij
meer nog dan het rijkswegennet
op sommige plaatsen geïnte
greerd is in de lokale bebou
wing.
De toegenomen verkeersstroom
die provinciale (en gemeentelij
ke) wegen daar te verwerken
krijgen brengt een onacceptabele
vermindering van de bereik
baarheid, de leefbaarheid, het
leefmilieu en de veiligheid (van
lokaal fiets- en wandelverkeer
en spelende kinderen) met zich
mee.
Bovendien worden sommige ge
bieden blootgesteld aan hoge
concentraties fijn stof en schade
lijke uitlaatgassen. GroenLinks
vindt dit een onwenselijke, on
gezonde en zeer onveilige ont
wikkeling en wil de discussie
aangaan over mogelijkheden om
deze ontwikkeling tegen te gaan.
Een goede mogelijkheid is het
heffen van een zogenaamde slui-
perstol op beruchte provinciale
en gemeentelijke sluiproutes. De
provincie kan hier in samenwer
king met gemeenten een belang
rijke rol spelen om automobili
teit wenselijker te reguleren.
Voor een tolheffing zijn in ver
schillende situaties argumenten
denkbaar: het verwerven van ex
tra inkomsten voor de overheid
(bijvoorbeeld om bestrijding van
negatieve gevolgen van automo
biliteit te kunnen betalen of om
te investeren in openbaar ver
voer, fiets- en wandelinfrastruc-
tuur of leefbaarheid in gebieden
aan drukke wegen); het terug
dringen van automobiliteit in
het algemeen ten faveure van
andere vervoersmodaliteiten;
het creëren van autoluwe zones
in'centra van steden; of het regu
leren van verkeer om oneigenlijk
gebruik van wegen te voorko
men.
Sluiperstol is slechts gericht op
het laatste en is dus nadrukkelijk
geen belastinginstrument.
De tolheffing zal slechts gelden
voor verkeer dat de tolweg op
rijdt en er binnen een bepaalde
tijd aan de andere kant er weer
afrijdt. Bestemmingsverkeer be
taalt daardoor geen sluiperstol,
zij zijn immers ook geen slui-
en
voort uit alle lagen van de be
volking. Het zijn mensen die
zich betrokken voelen bij hun
woon- en werkomgeving en
zich daarvoor willen inzetten.
Zij willen werken onder niet-al-
ledaagse omstandigheden en
hulp verlenen aan mens en dier.
Ze moeten minstens 18 en maxi
maal 35 jaar zijn om zich bij ons
aan te sluiten. Verder moeten ze
in Waddinxveen wonen en het
liefst ook werken. Als vrijwilli- organiseren de mensen enthou-
ger moet je van een uitdaging siast maken voor de brandweer
houden, elke oproep is weer en hopen dat we in de toekomst
spannen, je weet nooit wat je te weer een hoop nieuwe vrijwilli-
wachten staat. Je beschikt over gers mogen verwelkomen."
pers. Bewoners van woongebie
den aan de wegen waar de slui
perstol geldt kunnen sowieso
ontheffing krijgen.
Het te betalen bedrag per sluiper
moet hoog zijn. Hoe hoger de tol
hoe meer het sluipverkeer wordt
ontmoedigd, hetgeen het doel is
van de sluiperstol. Als het sluip
verkeer genoeg wordt ontmoe
digd wordt de tol uiteindelijk
slechts door weinigen daadwer
kelijk betaald. Dat betekent dat
de sluiperstol de provincie geen
geld zal opleveren, maar het zal
de bewoners aan de tolweg des
te meer leefbaarheid en veilig
heid opleveren.
Binnen de huidige wettelijke
mogelijkheden is tolheffing op
bestaande openbare wegen niet
toegestaan. Om tolheffing op
provinciale en gemeentelijke we
gen mogelijk te maken zal dus
eerst de wet gewijzigd moeten
worden. Onder de bevolking be
staat een groeiend draagvlak
voor beprijzen van automobili
teit en achtereenvolgende ver
keersministers hebben aangege
ven dat het op den duur
onvermijdelijk is.
BRANDWEER
;BGLH-09,