De Waddinxveense Kolonisten 99 Brandweer zoekt vrijwilligers DUURZAAM, LIEFTINK RENOVATIE LIEFTt Tolheffing moet sluipverkeer afremmen Woonpartners genomineerd voor NET-Trofee Films in Kreater Jdistonsch ^Waddinxveen Open-Kapel- Dienst Gekke Beestenbus Uitzending voor de kerken concept „Dit is heel dankbaar werk" 4 www.lieftink.nl www.boconcept.nl FA K LIEVER LIEFTINK RAM RESTAURANT ’T ZWAANTJE WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN PAGINA 17 WOENSDAG 23 MAART 2005 die vrijwilligers binnen een paar andere benamingen ACTIE BoConcept® Waddinxveen Ka in het veen Door de verschillende ontgin- van de Ka zijn voor delen van het land dat Waddinxveen wordt ge- iedereen die zich hier heeft aan gemeld, is pas op zijn of haar 55ste weer weggegaan. Vaak Venezia barkruk (verstelbaar in hoogte/ zwart chroom) WADDINXVEEN - De kinder film 'Jimmy Neutron' draait op woensdag 30 maart om 13.30 in Kreater. De toegansprijs is 2,50 euro, met kreapas 2,- euro.Op vrijdag 1 april draait om 20.00 uur de film 'Lost in Translation'. De toegangsprijs is 5,- euro, met Pas 65+, CJP en Kreapas 4,- euro. Reserveringen bij Kreater, Kerk straat 13, tel 0182-614422. Produktieweg 15-17, Alphen aan den Rijn tel. 0172 46 96 70 (Direct naast de Coenecoopbrug) Waddinxveen-Zuid T 0182-649744 Uw kopij en/of advertenties voor het Weekblad voor Waddinxveen kunt u inleveren in de daarvoor bestemde bus in de winkel van Cl 000 Passage 208, Waddinxveen. ZEVENHUIZEN - In de Kapel in Oud Verlaat, Vlietkade 29, is ie dereen op 3 april om 10:00 uur van harte uitgenodigd voor een Open-Kapel-Dienst. Deze kerk dienst is speciaal gericht op bui tenstaanders. Voorganger is de heer De Borst uit Zevenhuizen en er wordt gezongen onder lei ding van een muziekgroep. my home - my way Vervening Veeteelt is geen aantrekkelijk al ternatief. Er lijkt geen redden meer aan. Boeren trekken naar de stad of verkwanselen hun grond aan turfwinners. Met na me de stad Gouda kan onze turf goed gebruiken. Rond 1480 is er sprake van maar liefst 350 broü- werijtjes in de stad. Het Wad dinxveense land gaat aan bier ten onder. De roofbouw gaat in een moordend tempo. Slechts in het kleine gerecht van Jacobus van Sevenhuijsen tussen Kerk- klinkt hierdoor juist steeds ver der in. In de eerste anderhalve eeuw kan dat wel zo'n drie en een halve meter geweest zijn. Het land wordt daardoor steeds natter. Akkerbouw is op den duur niet meer mogelijk. Parochie Deel 2 - In 1365 wordt voor het eerst melding gemaakt van Waddinxveense parochie. Een acte uit dat jaar leert dat de zes elkaar op parochiaal gebied heb- voor een groot deel gebruik ben gevonden. In de eerste jaren de Ouwe Gouwe. Het krijgt toe na de ontginning heeft men naar alle waarschijnlijkheid in het ou dere Bloemendaal gekerkt. Te gen het einde van de 13e eeuw zal de inmiddels flink toegeno men bevolking aan deze kant van de Gouwe de behoefte heb ben gevoeld zelf een kerk te stichten. De kerk wordt in het skoop aan. Zij graven in 1357 vanaf de Rijndijk tot aan de IJs- sel de 15 kilometer lange Al pheuse wetering. De inwoners van de ambachten tussen Bo skoop en de Waddinxveense Ka, die in het veen van Claes Dorre- kens ligt, worden aangeduid met oorspronkelijk de verzamelnaam 'die van Wad dinxveen'. De ambachts- of ge- ontginningsgebied werd ge- rechtsnamen worden niet gege ven. Dit geeft weer aan dat de naam Waddinxveen ooit voor een groter geheel zal hebben noemd noodzakelijk gebleven. Het lijkt logisch dat de hier besproken Ka in het veen van Claes Dorrekens de tegenwoordige Jan Dorre- kenskade is. Men groeit ten noorden van de Waddinxveense Ka steeds verder naar elkaar toe. De schout van Poeliën vervult in 1357 ook al dit ambt in Snijdel- wijk en Groensvoorde. Dit leidt aan het eind van de middeleeu wen tot een versmelting van de ze drie ambachten. In 1569 is er sprake van het am bacht Noord-Waddinxveen. Lo gisch dat dan het gebied ten zui den van de Dorreka voortgaat onder de naam Zuid-Waddinx- veen. De verbeterde afwatering kan echter de bodemgeschikt- heid in het Waddinxveense niet redden. Integendeel, de grond 'Dankbaar', het woord is geval len. Hoe dankbaar is het nou om mensen in nood te helpen? „Heel dankbaar," aldus John van der Water, „dat laten de meeste mensen ook wel merken. Daarnaast is het heel gevarieerd werk. We hebben zo'n 300 uit rukken per jaar, de ene keer drie keer op een dag, de andere keer één keer in drie weken. Het is in een klein blusje waar de brand- elk geval superleuk werk. Bijna weer zijn hand bij wijze van spreken niet voor omdraait. Al zijn de mensen die het over komt reusachtig dankbaar dat zijn ze niet weg te slaan." dat jij zo nu en dan onverwachts weg moet." opleidingsniveaus en komen Op 30 april houdt de Brandweer Waddinxveen een open dag. Huizer: „Tijdens koninginnedag kunnen kinderen tussen 13.00 en 16.00 uur spelletjes bij ons spelen. Met name spelletjes die met water of behendigheid te maken hebben. Ook voor vol wassenen is er genoeg te doen. Zij kunnen demonstraties bekij ken en een rondrit op een brandweerwagen maken. Wij willen door dit soort dagen te kunstmatig hoog gehouden. Er worden kilometerslange de afwateringskanalen gegraven naar de Hollandse IJssel. Het ambacht Waddinxveen maakt van ners van de 108 woningen aan de Vondellaan blijkt dat er een grote behoefte is aan een lift in beide flats. Door het plaatsen van deze twee liften en door het aanbrengen Van mechanische ventilatie neemt het stroomge- bruik echter behoorlijk toe", be nadrukt Mascini. Dat is niet al leen slecht voor het milieu, maar zou voor de huurders ook hoge re woonlasten met zich mee brengen. Woonpartners heeft er daarom voor gekozen om in bei de complexen een zonne-ener- giecentrale te plaatsen en op elk dak 180 vierkante meter zonnep- woonkamer en keuken. De indi viduele geisers die momenteel in de woningen aanwezig zijn voor de warmwatervoorziening ver dwijnen. Ze worden vervangen door een collectieve warmwater voorziening met zonnecollecto ren en een aanvullende warmte bron in de vorm van een Hoog Rendement ketel. De bestaande collectieve cv-installaties maken plaats voor zes Hoog Rende ment ketels. Daarnaast worden in de woningen programmeer bare radiatorkranen geïnstal leerd. Naar verwachting leveren deze maatregelen een totale bespa ring op van 47.550 m3 aardgas en 25.200 KWh. Dit komt neer op 121 ton minder CO2 uitstoot. Woonpartners voldoet hiermee ruimschoots aan de afspraken die zijn gemaakt in het regionale convenant Duurzaam Onder houd en levert tevens een bijdra ge aan het klimaatplan van de gemeente Waddinxveen. stemming van de Moordrechtse ambachtsheer om de Waddinx veense wetering op zijn grond gebied tot aan de IJssel voort te zetten. De ambachten ten noor den van Waddinxveen pakken de afwatering gezamenlijk met Alphen, Hazerswoude en Bo- een goede lichamelijke en gees telijke conditie. Je kunt improvi seren en je beschikt over een behoorlijke dosis doorzettings vermogen en verantwoordelijk heidsgevoel. In principe zQeken we vrijwilligers voor overdag, voor de avonduren hebben we er al genoeg." Wie zich aansluit, moet elke maandagavond een cursus vol gen en die binnen twee jaar ha len. Michel Koetsier: „Je wordt dan opgeleid tot brandweer man. Vervolgens krijg je een op- roepapparaat in je bezit, waar mee je bij een noodgeval opgeroepen kunt worden. Me teen moet je alles en iedereen in de steek laten als je 'pieper' gaat, want vanaf dat moment telt letterlijk elke seconde. En natuurlijk moet je werkgever er geen problemen mee hebben. Die moet een toestemmingsver- Huizer: „Inderdaad, wie een maal geïnfecteerd is met het brandweervirus, raakt het niet meer kwijt. Iedereen blijft hier hangen. Op dit moment hebben we ruim 40 vrijwilligers,' maar zitten we in een fase waarin we nieuw bloed nodig hebben. De ouderen zijn in de meerderheid en hebben ook niet het eeuwige leven, het is tijd voor verjon ging. Daarom zijn we op zoek naar nieuwe mensen die zich bij ons willen aansluiten. En aan welke criteria moet een vrijwilliger voldoen? „Vrijwilli gers bij de brandweer zijn werk zaam in diverse beroepsgroepen weg en Jan Dorrekenskade, maar één hoeve breed, weet aan de vervening te ontkomen. Het gevolg is desastreus. Grote plas sen, de Noord- en Züidplas, zijn het gevolg. Ten westen van de Gouwe weet dus slechts de naar alle waarschijnlijkheid oudste ontginning stand te houden. Het gerecht van Jacobus van Seven huijsen heeft tot op heden het grootste deel van zijn veengrond weten te behouden. Zelfs op dit smalle stukje slaat echter de turfzucht toe. De Pette- plas getuigt er nog van. Toch is hier de oude middeleeuwse structuur nog enigszins terug te vinden. Met het tellen van pas sen kom je van Hefbrug tot Dorpstraat tot ongeveer 1.250 meter. De breedte van scheisloot tot scheisloot, waarvan de sloot ten zuiden van de oude begraaf plaats aan de Kerkweg-West nog een restant is, meet ongeveer 113 meter. De afmeting van de oude standaardhoeve uit de dertiende eeuw is hier nog terug te vinden. Het is tekenend voor het gebrek aan respect voor de Waddinx veense historie dat het oude kerkhof en omgeving slechts nog de sfeer ademt van dit verre verleden. Waddinxveen is met zijn geschiedenis nooit erg zorg vuldig omgesprongen. Met na me de laatste dertig jaar is er op historisch onverantwoorde wijze gesloopt. T. Glasbeek ZEVENHUIZEN-MOERKA- PELLE - Gekke beesten kom je overal tegen, maar niet zo gek als de beesten die in maart en april met de bibliobus meerei zen. Kinderen van 150 onder- bouw-groepen in Noord- en Zuid-Holland maken kennis met de Carle-kameleon die zomaar kan veranderen in alle andere dieren waar hij jaloers op is. Ze ontmoeten Elmer, de kleurig ge blokte olifant en een zebra die zó lang de hik heeft dat zijn strepen overdwars gaan zitten. Met een vergrootglas en een microscoop ontdekken ze hoe bijzonder de kleinste insecten eruit zien en wat ze allemaal kunnen. Op school kunnen ze met een collec tie beestenboeken verder fanta seren, werken en spelen. Dit leesbevorderingsproject van de afdeling bibliobussen van Probiblio is een jaarlijks terugke rend evenement, waar de kinde ren en hun leerkrachten veel ple zier aan beleven. Op 24 maart bezoeken de groepen 1 en 2 van basisschool de Eendragt de Gek ke Beestenbus. Van 9.00 uur tot 11.15 uur staat de bus voor de School. WADDINXVEEN - De Centraal Hervormde Gemeente zal op zondagmorgen 27 maart het ker kenprogramma voor de RTW verzorgen. Deze uitzending be gint om 9.00 uur met het kinder programma. Om 9.30 zal wor den overgeschakeld naar de Bethelkerk, voor de rechtstreek se uitzending van de kerkdienst. Voorganger in deze dienst is ds. M.C. Batenburg. Na de kerk dienst zal de serie 'De cantates van Johann Sebastiaan Bach' vervolgd worden. De toelichting op de cantates en de vertaling van de teksten zijn gratis ver krijgbaar. Aanvragen per tele foon, 0182 - 619968 of via e-mail a.c.neven@12move.nl. Het kerkenprogramma eindigt om 12.00 uur. De RTW radio is te vinden op de kabel, FM 103.4 en op de ether, FM 105.8. voldoende energie op om het ex tra stroomverbruik te compense ren. Ook op andere vlakken worden in de twee flats aan de Vondel laan energiebesparende maatre gelen genomen. De kopgevels van de twee flats krijgen buiten- gevelisolatie, er worden tochts- trippen geplaatst en er komt iso lerende beglazing in de bruikt. Samenwerking is ook al snel waar te nemen waar het gaat om de waterhuishouding. Het gaat gegolden dan die voor het zo ge niet goed met de grond. Door de noemde ambacht, voortdurende ontwatering zakt de grond in en is directe lozing op de Gouwe steeds moeilijker. Het waterpeil van de rivier ningsuitgiften ten noorden wordt bovendien ten behoeve van de scheepvaart TEGEN INLEVERING VAN DEZE BON Ook 1 e en 2e Paasdag ALLE HOOFDGERECHTEN voor maar 16,- DUS OOK TONG, TOURNEDOS, KALFSBIEFSTUK, VARKENSHAAS ETC. WADDINXVEEN - Het verbeter plan van Woonpartners Midden- Holland voor twee flats aan de Waddinxveense Vondellaan is genomineerd voor de Nationale Energie Toekomst Trofee (NET- Trofee). Het project werd gese lecteerd uit 20 inzendingen uit de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht. De NET-Trofee is een prijs 'voor energiebewust wonen en wer ken', die is ingesteld door het Ministerie van VROM. Op 23 maart krijgt Woonpartners de kans om het project te presente ren voor een regionale jury in Utrecht. Eén van de vijf genomi neerden gaat vervolgens door naar de landelijke finale op 20 april en maakt zo kans op een kunstwerk en een bedrag van 25.000 euro dat kan worden be steed aan een energiebewust project. „Ik ben blij met deze eer volle nominatie. Het is een er kenning voor het innovatief wer ken van onze organisatie en de inzet van onze medewerkers. afdeling van de regionale brandweer Hollands-Midden, bouwplannen en bouwcon structies. Daarnaast wordt er ook gecontroleerd op de nale ving van de afgegeven vergun ningen." En dan hebben we natuurlijk ook nog de brandweercomman dant, méneer Gert Huizer. „Wij bevrijden mensen uit een posi tie, waar ze liever niet inzitten," legt hij uit, „bijvoorbeeld als ze, na een ongeluk, bekneld zitten in een auto, vastzitten in een lift of gered moeten worden uit het water. En af en toe blussen we ook nog een brandje. Want dat is de fout die veel mensen maken. Wie brandweer zegt, denk aller eerst aan 'blussen', maar we doen meer, veel meer. Wie an ders zou de ravage na treinont sporingen uiteen moeten rafelen om slachtoffers te redden? Wie anderS zou in die vele ongeval- De brandweer van Waddinxveen bestaat uit ongeveer 40 vrijwilligers, die ondersteund worden klaring inleveren, waarin hij len die plaatsvinden de helpen- door vier beroepskrachten: Gert Huizer, Michel Koetsier, John van der Water en Richard Scharff, verklaart het niet erg te vinden de hand moeten bieden? Techni- (foto: Liesbeth van der Vis) sche hulpverlening is de naam waaronder al dat 'niet-blus- werk' valt. Natuurlijk is blussen minuten voor de deur staan." voor ons wel een voornaamste taak. Blussen met water, schuim of andere blusstoffen. Het blus sen van een schoorsteenbrand is midden gelaten en men gaat voortaan samen op weg om op het land van Jacobus van Seven huijsen ter kerke te gaan. Er wordt gesproken over de Wad dinxveense parochie. Dit zou kunnen betekenen dat de naam Waddinxveen voor het gehele hier besproken DEN HAAG/REGIO - Tol heffing tijdens spitsuren op overbelaste provinciale wegen als wapen tegen sluipverkeer. Dat idee is gelanceerd door de provinciale statenfractie van GroenLinks. Een discussienota is in brede kring verspreid. De groei van het Nederlandse wagenpark gaat gestaag door en we kunnen niet heel Nederland asfalteren. Dus groeien de files en komt er steeds meer sluipver keer dat die files tracht te ontwij ken. Dat sluipverkeer verstopt de provinciale wegen en perst zich door dorpen. De irritatie neemt toe, vooral omdat 'slui- pers' vaak nog erge haast heb ben ook. In deze regio gaat veel sluipverkeer van de A12 via Bo skoop (N207) naar Waddinxveen of via de N209 richting Zoeter- meer en Den Haag. Vooral de N207 slibt tijdens spitsuren ho peloos dicht. Duurzaamheid en energiezuinig bouwen en beheren zijn belang rijke uitgangspunten voor onze organisatie. Ook op dit terrein geven wij inhoud aan maat schappelijk verantwoord onder nemen", aldus directeur René Mascini van Woonpartners. De corporatie gaat de twee flats aan de Vondellaan grondig aan pakken. Er wordt grootonder- houd gepleegd, de gebouwen worden aan de buitenkant ver fraaid, er wordt collectieve me chanische ventilatie aangebracht en er wordt in beide complexen een lift geplaatst. De gebouwen worden bovendien opgeplust anelen. Deze systemen leveren zodat mensen er kunnen blijven wonen wanneer ze ouder wor den of een handicap krijgen. Daarnaast investeert Woonpart ners ruim 628.000 euro in ener giebesparende maatregelen in deze twee flats. De landelijke overheid draagt nog eens 182.000 euro bij en de gemeente Waddinxveen 15.000 euro. „Uit een enquête onder de bewo- WELKOM IN DAMMEKANT48 - ZWAMMERDAM TELEFOON (0172) 61 28 81 WWW.ZWAANTJE.NET WADDINXVEEN - Als er er gens in de buurt een brand uit breekt of een ernstige aanrijding plaatsvindt, een auto te water raakt of een tankauto met ge vaarlijke stoffen omslaat, bellen mensen de brandweer. Maar ook als er een vliegtuig neer stort, er een ontploffing plaats vindt, bomen omwaaien of die ren in nood raken, bellen mensen de brandweer. Ook in Waddinxveen staat de brand weer altijd voor alle inwoners klaar, „wij bevrijden mensen uit een positie, waar ze liever niet inzitten. De brandweer van Waddinx veen bestaat uit ongeveer 40 vrijwilligers, die ondersteund worden door vier beroepskrach ten, en rukt gemiddeld 300 keer per jaar uit. Maar wie zijn die vier beroepskrachten nu eigen lijk en wat doen zij? Met een grote hoeveelheid speciaal ma teriaal kan in zeer veel gevallen hulp worden geboden," vertelt onderhoudsmedewerker Ri chard Scharff, „uiteraard is het daarom van groot belang dat de brandweer niet alleen over goed getraind personeel beschikt, maar ook over materiaal dat goed onderhouden is. Daarom hebben ze mij in vaste dienst ge nomen om er zorg voor te dra gen dat al het materiaal goed functioneert/' Op de afdeling preventie con troleren Michel Koetsier en John van der Water nieuwe en be staande gebouwen op hun brandveiligheid en geven hier voor een gebruiksvergunning af. „ook beoordelen wij, in over leg met VROM of de preventie- Hoewel het provinciale (en ge meentelijke) wegennet soms toe reikend is om eert gedeelte van de verkeersgroei op zich te ne men, is het sluipverkeer op be paalde wegen juist volstrekt on gewenst. De aard van het provinciale wegennet wil dat zij meer nog dan het rijkswegennet op sommige plaatsen geïnte greerd is in de lokale bebou wing. De toegenomen verkeersstroom die provinciale (en gemeentelij ke) wegen daar te verwerken krijgen brengt een onacceptabele vermindering van de bereik baarheid, de leefbaarheid, het leefmilieu en de veiligheid (van lokaal fiets- en wandelverkeer en spelende kinderen) met zich mee. Bovendien worden sommige ge bieden blootgesteld aan hoge concentraties fijn stof en schade lijke uitlaatgassen. GroenLinks vindt dit een onwenselijke, on gezonde en zeer onveilige ont wikkeling en wil de discussie aangaan over mogelijkheden om deze ontwikkeling tegen te gaan. Een goede mogelijkheid is het heffen van een zogenaamde slui- perstol op beruchte provinciale en gemeentelijke sluiproutes. De provincie kan hier in samenwer king met gemeenten een belang rijke rol spelen om automobili teit wenselijker te reguleren. Voor een tolheffing zijn in ver schillende situaties argumenten denkbaar: het verwerven van ex tra inkomsten voor de overheid (bijvoorbeeld om bestrijding van negatieve gevolgen van automo biliteit te kunnen betalen of om te investeren in openbaar ver voer, fiets- en wandelinfrastruc- tuur of leefbaarheid in gebieden aan drukke wegen); het terug dringen van automobiliteit in het algemeen ten faveure van andere vervoersmodaliteiten; het creëren van autoluwe zones in'centra van steden; of het regu leren van verkeer om oneigenlijk gebruik van wegen te voorko men. Sluiperstol is slechts gericht op het laatste en is dus nadrukkelijk geen belastinginstrument. De tolheffing zal slechts gelden voor verkeer dat de tolweg op rijdt en er binnen een bepaalde tijd aan de andere kant er weer afrijdt. Bestemmingsverkeer be taalt daardoor geen sluiperstol, zij zijn immers ook geen slui- en voort uit alle lagen van de be volking. Het zijn mensen die zich betrokken voelen bij hun woon- en werkomgeving en zich daarvoor willen inzetten. Zij willen werken onder niet-al- ledaagse omstandigheden en hulp verlenen aan mens en dier. Ze moeten minstens 18 en maxi maal 35 jaar zijn om zich bij ons aan te sluiten. Verder moeten ze in Waddinxveen wonen en het liefst ook werken. Als vrijwilli- organiseren de mensen enthou- ger moet je van een uitdaging siast maken voor de brandweer houden, elke oproep is weer en hopen dat we in de toekomst spannen, je weet nooit wat je te weer een hoop nieuwe vrijwilli- wachten staat. Je beschikt over gers mogen verwelkomen." pers. Bewoners van woongebie den aan de wegen waar de slui perstol geldt kunnen sowieso ontheffing krijgen. Het te betalen bedrag per sluiper moet hoog zijn. Hoe hoger de tol hoe meer het sluipverkeer wordt ontmoedigd, hetgeen het doel is van de sluiperstol. Als het sluip verkeer genoeg wordt ontmoe digd wordt de tol uiteindelijk slechts door weinigen daadwer kelijk betaald. Dat betekent dat de sluiperstol de provincie geen geld zal opleveren, maar het zal de bewoners aan de tolweg des te meer leefbaarheid en veilig heid opleveren. Binnen de huidige wettelijke mogelijkheden is tolheffing op bestaande openbare wegen niet toegestaan. Om tolheffing op provinciale en gemeentelijke we gen mogelijk te maken zal dus eerst de wet gewijzigd moeten worden. Onder de bevolking be staat een groeiend draagvlak voor beprijzen van automobili teit en achtereenvolgende ver keersministers hebben aangege ven dat het op den duur onvermijdelijk is. BRANDWEER ;BGLH-09,

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2005 | | pagina 17