SAMENVATTING
VERKEERSVISIE WADDINXVEEN
Verkeersmodel
I
Verkeersvisie Waddinxveen ter inzage
r
1
1
g||
Uil j
G
Ll_
L 'iB A
E
M
E
E
N
T
E
Waarom een verkeersvisie?
I
Nieuw
U Centrum 1
goede beschrijving van de bestaande
de kwaliteit
■sy.
verkeer
30 kra/uui zout
2 Ks*#? aiBtanu V AJ2 en «WW»? ire? janriki stw ZuOtigie Rotrfavg
1 ÏÏwdigesimiTre
naar zuid
Vervolqprocedure
De inspraakreacties worden in december van dit jaar verwerkt. Daarop volgend wordt het definitieve voorstel behandeld door de raads
commissie. Tot slot stelt de gemeenteraad de Verkeersvisie vast. Vanaf februari 2006 wordt de Verkeersvisie uitgewerkt in (deel)verkeers-
plannen.
WADDINXVEEN^
van zuid naar noord
Alle maatregelen zijn ingetekend op afbeelding 5. Voor de korte termijn
bieden deze maatregelen tezamen de randvoorwaarden voor een ver
keersluwer en verkeersveiliger centrumgebied.
keersafwikkeling is vooral afhankelijk van de manier waarop de kruispun
ten en aansluitingen worden ontworpen. In afbeelding 4 is te zien aan
welke maatregelen moet worden gedacht bij het uitwerken van deze visie.
nrejrwe aansluiting A12
Lange termijn: een Westelijke Randweg
Van groot belang is dat er een Westelijke Randweg wordt aangelegd. De
bestaande N207 heeft onvoldoende capaciteit om aan de toekomstige ver-
keersvraag te voldoen. Ook het eventueel aanleggen van een soepele ver
binding tussen de A12 en de Nil bij Bodegraven biedt geen oplossing
voor het noord-zuid gerichte verkeer tussen Gouda, de Zuidplas, het ITC
en het noordelijk deel van de randstad. Zeker is wel dat de verkeersgroei
op deze verbinding heel sterk is. Berekeningen met het verkeersmodel (zie
elders op deze pagina) laten zien dat deze route goed wordt gebruikt. Om
het verkeer zoveel mogelijk buiten Waddinxveen (en Boskoop) om te lei
den, is de aanleg van een heel nieuwe weg tussen de Al 2 en de Hooge-
veenseweg (N455) bij het ITC nodig. Besloten is al om de bestaande aan
sluiting op de Al 2 naar het westen te verschuiven en te combineren met
de aansluiting van de nieuwe rondweg om Zevenhuizen (N219). Dit is een
project van de Provincie Zuid-Holland en wordt tussen 2006 en 2009 uit
gevoerd. Vanuit de Zuidplas kan het doorgaande verkeer via een nieuwe
De afgelopen jaren werd duidelijk dat de wegen het verkeer niet altijd
meer kunnen verwerken. In de spits is vaak sprake van filevorming. Als we
er niet voor zorgen dat het verkeer soepel buiten de woonkern om kan wor
den geleid, dan loopt het verkeer vast. En dat is dan ook een probleem
voor de bevolking. Extra hinder, meer geluid en luchtverontreiniging en
meer verkeersonveiligheid zijn het gevolg. Het college wil niet dat het
zover komt en heeft het voornemen om op korte termijn met concrete plan
nen te komen voor de verkeerscirculatie in het centrum. Maar om er zeker
van te zijn dat alle maatregelen goed passen in het toekomstige verkeers
beeld is het nodig om eerst verder vooruit te kijken.
De Verkeersvisie voor Waddinxveen ligt sinds donderdag 17 november 2005 gedurende vier weken ter inzage.
De visie geeft een antwoord op de vraag hoe Waddinxveen nu moet inspelen op het groeiende aanbod van autoverkeer in de toekomst.
Dit met het doel om Waddinxveen bereikbaar te blijven houden en onoplosbare verkeersopstoppingen te voorkomen. De Verkeersvisie
geeft aan hoe knelpunten op lange, korte en middellange termijn moeten worden aangepakt. Concrete voorstellen worden gedaan in de
zin van aanpassingen van de verkeersafwikkeling in en rondom Waddinxveen en de noodzakelijke aanleg van nieuwe infrastructuur.
U kunt de Verkeersvisie inzien bij De Publieksbalie, op werkdagen van 8.30 uur tot 12.30 uur. Het document is te verkrijgen voor 25,00.
Gedurende de termijn van ter inzage legging kunt u schriftelijk uw zienswijze kenbaar maken bij het college van B&W.
Korte termijn: circulatiemaatregelen in het centrum
De verkeerssituatie in Waddinxveen kent momenteel al een aantal knel
punten die langzaam in ernst toenemen. De afwikkeling van het verkeer
over de Kerkweg-oost en de Hefbrug loopt regelmatig vast als gevolg van
openingen van de Hefbrug en de afwikkelingscapaciteit op de aansluiting
met de provinciale weg N207. De wachtrij staat regelmatig tot voorbij de
aansluiting met de Kanaalstraat en daarmee komt de circulatie op de
Oranjelaan in gevaar. En het ingestelde vrachtwagenverbod in het centrum
wordt onvoldoende nageleefd. Al met al leidt dit tot het belangrijkste knel
punt in de verkeersafwikkeling: de kruising Kerkweg-oost/Kanaal-
straat/Juliana van Stolberglaan. Bovendien wordt het parkeerterrein Beu
kenhof als sluiproute tussen de Kerkweg en de Stationsstraat gebruikt.
Om aan deze knelpunten direct iets te doen, wordt voorgesteld de ver
keerscirculatie in het centrum als volgt te wijzigen:
- instellen van eenrichtingsverkeer op de Kanaaldijk
tussen de Schielandweg en de Stationsstraat
- instellen van eenrichtingsverkeer op de Kanaalstraat van noord
tussen de Kerkweg/oost en de Stationsstraat
- afsluiten van route via het parkeerterrein Beukenhof voor sluipverkeer; het
parkeerterrein blijft wel bereikbaar vanaf de Kerkweg-oost en de Sta
tionsstraat.
Met deze maatregelen wordt het op de kruising veel rustiger omdat door
gaand verkeer tussen de Kanaaldijk en de Hefbrug niet meer mogelijk is.
Het verkeer moet omrijden via de centrumring. Een deel van het door
gaande verkeer wijkt daardoor uit naar andere routes. Om te voorkomen
dat er sluiproutes door het centrumgebied ontstaan, is als aanvullende
Voor het berekenen van de hoeveelheid autoverkeer in 2015 wordt gebruik gemaakt van een verkeersmodel. Om te beginnen is het
huidige verkeersbeeld onderzocht. Op basis van continu onderzoek is bekend op welke manier de inwoners van Waddinxveen zich
verplaatsen, hoeveel er met de auto gaan en waar de mensen naar toe rijden. Ook is bekend of ze dat doen om te gaan werken, te
winkelen of een ander reisdoel hebben, en of ze dat doen in de ochtendspits of juist overdag. Tenslotte weten wij of het gaat om
vrachtauto's of personenauto's. Er wordt een verband gelegd tussen de ruimtelijke spreiding van functies (zoals wonen, bedrijven,
winkels en overige voorzieningen) en alle autobewegingen. Verder wordt gekeken via welke weg ze naar hun bestemming rijden,
of dat nu in Waddinxveen is of bijvoorbeeld in Utrecht of Rotterdam. Maar ook mensen van buiten Waddinxveen die in Waddinx
veen werken of die door Waddinxveen heen rijden om bijvoorbeeld naar Alphen aan den Rijn te gaan, zijn in het onderzoek betrok
ken. Op deze manier kan Goudappel Coffeng een verkeersbeeld opstellen van de huidige situatie. Met behulp van verkeerstellingen
en kentekenonderzoek wordt nagegaan of het opgestelde verkeersbeeld juist is. Pas als een
situatie is opgesteld, kan een betrouwbare prognose voor de toekomst worden opgesteld.
Voorafgaand aan de bouw van het centrum wordt nog een belangrijke
ingreep gedaan. Het voorstel is om een nieuwe weg aan te leggen tussen
de kruising Dreef/Beijerincklaan en de Kanaaldijk. Deze verbinding loopt
ten zuiden van het Coenecoopcollege met een nieuwe viaduct onder de
spoorlijn door.
Deze weg heeft twee doelen:
- het vele verkeer dat nu via de Dreef tussen het Coenecoopcollege en de
voetbalvelden doorrijdt, wordt langs de nieuwe verbinding geleid, waar
door de bestaande route wordt ontlast. Dat is gunstig voor de verkeersvei
ligheid bij de school en het biedt mogelijkheden om een goede verbinding
met de parkeergarage onder het nieuwe centrum te maken
- er ontstaat een doorgaande route Kanaaldijk/Dreef waarmee
wordt afgeleid naar de centrumring.
Bij de ontwikkeling van het nieuwe centrum wordt ten slotte nog een
nieuwe weg aangelegd langs de spoorlijn. Deze weg zorgt voor de auto-
bereikbaarheid van het centrum vanuit het noorden en biedt tevens de
mogelijkheid om het centrumgebied in zuidelijke richting te verlaten. Ten
slotte wordt in de visie voorgesteld het hele gebied binnen de centrumring
als 30 km/h-zone in te richten.
De ruimtelijke ontwikkelingen bieden kansen om de verkeersknelpunten in
de toekomst op te lossen. Zo draagt de aanleg van een nieuwe halte aan
de RijnGouweLijn bij Coenecoop/Triangel bij aan de kwaliteit van het
openbaar vervoer. De komst van woningen en bedrijven in de Zuidplas en
de aanleg van het Bentwoud vormen de aanleiding om nieuwe wegen aan
te leggen. Samen met de aanleg van deze nieuwe wegen kunnen ook de
bestaande en toekomstige verkeersknelpunten in Waddinxveen worden
opgelost.
De prognose
In de toekomst verandert er van alles. Het aantal inwoners neemt toe (Triangel), er komt een nieuw centrum, er komt uitbreiding van
het kassengebied en de bedrijfsterreinen rondom de Al 2. Daardoor gaat er meer verkeer rijden op de wegen in Waddinxveen. Maar
ook zijn er ontwikkelingen die voor heel Nederland gelden. Zo verandert de samenstelling van de bevolking (vergrijzing) en neemt
het autobezit nog steeds toe. Al deze veranderingen worden in het verkeersmodel opgenomen. Ook de al afgesproken veranderin
gen in het wegennet, waaronder de extra stroken op de Al 2 en de nieuwe aansluiting Zevenhuizen, zijn in het model opgenomen.
De uitkomst is een beeld van alle toekomstige autobewegingen in en door Waddinxveen. En het is vervolgens de kunst om het wegen
net zodanig aan te passen of uit te breiden dat het berekende verkeer voldoende ruimte heeft. Bij de verkeersprognose wordt ook
rekening gehouden met de effecten van een verbetering van het openbaar vervoer (de RijnGouweLijn) en de effecten van bijvoor
beeld het verkeersluw maken van het centrumgebied en het instellen van 30 km/h zones.
Om na te gaan wat de gevolgen zijn en om ervoor te zorgen dat Waddinxveen straks klaar is om ruimte te bieden aan al het verkeer, heeft
het college in 2004 besloten een Verkeersvisie te laten opstellen. Met als uitgangspunt de huidige verkeerssituatie en met het oog op de toe
komstige verkeersstromen is door Goudappel Coffeng, een onafhankelijk adviesbureau voor verkeer en vervoer, een visie opgesteld als uit
gangspunt voor een concreet verkeersplan.
Visie van de gemeente
In de visie van de gemeente is het wegennet in de bebouwde kom van Wad
dinxveen vooral bedoeld voor het verkeer dat een herkomst of bestemming
in Waddinxveen heeft. Doorgaand verkeer, nu al zo'n twintig tot vijfen
twintig procent van alle auto's, moet zoveel mogelijk buiten de kern worden
omgeleid. Zonodig moeten hiervoor nieuwe wegen worden aangelegd.
Ook moet het centrum van Waddinxveen meer een verblijfsfunctie krijgen.
Dat komt de woon- en winkelkwaliteit in Waddinxveen ten goede. Binnen
dit gebied moet de positie van de fiets- en voetganger worden versterkt. Dit
kan alleen als ook hier het doorgaande autoverkeer wordt beperkt, overi
gens zonder de bereikbaarheid van het centrum per auto te verminderen.
Het centrumgebied wordt omsloten door de centrumring, bestaande uit de
Dreef, Esdoornlaan, Chopinlaan, Willem de Zwijgerlaan, Juliana van Stol
berglaan, Kanaalstraat en Kanaaldijk (zie afbeelding 1).
Middellange termijn: de bypass
Op middellange termijn neemt de verkeersdruk op het westelijk deel van
de centrumring (Esdoornlaan-Chopinlaan-Beethovenlaan), als gevolg van
de bouw van Triangel en de overige ontwikkelingen in Waddinxveen, zo
sterk toe dat ook hier het verkeer vast gaat lopen. Zonder Westelijke Rand
weg is dit probleem niet op te lossen. Daarom moet, als de Westelijke
Randweg niet op tijd gereed is, een extra ingreep worden gedaan. Het
voorstel in de Verkeersvisie is om in dat geval omstreeks 2012/2013 een
bypass aan te leggen op de plaats van de Westelijke Randweg tussen de
verlengde Beethovenlaan en de Verlengde Dreef. Wanneer ook de laatst
genoemde wegen worden aangelegd, kan het verkeer zich alvast verdelen
over deze route en de centrumring. Door bewegwijzering en het aanbren
gen van verkeerslichtenregelingen op de aansluitingen kan een optimale
verdeling van het verkeer over beide routes worden geregeld. Zeker is dat
op de lange termijn niet met deze bypass kan worden volstaan, omdat nog
steeds doorgaand verkeer over bijvoorbeeld het Noordeinde wordt
gestuurd. Maar door de bypass al direct op de plek van de westelijke rand
weg te leggen wordt er geen geld over de balk gegooid.
route, parallel aan de Zuidelijke Rondweg, de Westelijke Randweg ook
bereiken (afbeelding 2).
De nieuwe randweg biedt de mogelijkheid om het doorgaande verkeer dat
nu nog door Waddinxveen rijdt, te sturen. Maar dan moet het wel gemak
kelijk zijn om de Westelijke Randweg te bereiken. Daarom wordt voorge
steld om twee verbindingen aan leggen tussen de bebouwde kom en de
Westelijke Randweg: één in het verlengde van de Beethovenlaan en één
in het verlengde van de Dreef, langs het Herbarenerf. Hiermee wordt het
gebruik van de nieuwe weg gestimuleerd en worden de bestaande wegen
in de bebouwde kom ontlast. Dit biedt de mogelijkheid om het centrumge
bied verkeersluwer te maken. Afbeelding 3 geeft het effect aan dat wordt
bereikt: autoverkeer uit het centrumgebied wordt naar de centrumring
geduwd (door verkeersregulerende maatregelen in het centrum) en door de
komst van de Westelijke Randweg wordt verkeer van de centrumring ver
der doorgeschoven naar het westen. Uiteindelijk leidt dit tot veel minder
verkeer in het centrum, een heel beperkte groei op de route Esdoorn-
laan/Chopinlaan en een fors gebruik van de nieuwe randweg. Wel wordt
de Dreef, mede als gevolg van de komst van Triangel, flink drukker. De
route over de Hefbrug wordt iets minder druk en de hoeveelheid verkeer
op het Noordeinde neemt sterk af. De uiteindelijke kwaliteit van de ver-
De komende tien tot vijftien jaar vinden in de gemeente Waddinxveen grote veranderingen plaats. Er wordt gewerkt aan een geheel nieuw
centrumgebied. Er worden plannen gemaakt voor de nieuwe woonwijk Triangel met achtduizend nieuwe inwoners. En er zijn voornemens om
het Zuidplasgebied tussen Rotterdam, Zoetermeer en Gouda te bebouwen met vijftienduizend tot dertigduizend woningen en honderden hec
tares kassen en bedrijventerreinen. Deze ruimtelijke ontwikkelingen hebben vooral op het verkeer grote invloed.
Informatieavonden
Op maandag 28 en woensdag 30 november heeft de gemeente Waddinxveen een informatieavond over de Verkeersvisie. U bent van
harte uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn. De informatieavond wordt gehouden in het pand van Grontmij BV (Coenecoop 55). Het pro
gramma ziet er als volgt uit: - 19.30 uur ontvangst - 19.45 uur presentatie over verkeersvisie - 20.30 uur start informatiemarkt
Wilt u alleen naar de informatiemarkt? Geen probleem, u bent van harte welkom!
Door eerst de hoofdlijnen van beleid vast te leggen voor de lange termijn,
kan naar een eindplaatje worden toegewerkt. Daarom wordt eerst een ver-
keersstructuur voor 2015 en later ontwikkeld en worden pas daarna de
ontwikkelingen voor de periode tot 2015 uitgewerkt.
Waarom niet direct een verkeersplan?
Voor een verkeersplan zou precies bekend moeten zijn hoe Waddinxveen
er over tien of vijftien jaar uitziet en wat er in de omgeving allemaal is
gebeurd. Maar veel van de ontwikkelingen zijn nog onzeker. Vooral over
de plannen voor de Zuidplaspolder is het laatste woord nog niet gezegd.
Daarom heeft het college besloten eerst een visie voor de lange termijn op
te stellen. Wanneer iedereen over de hoofdlijnen van de Verkeersvisie heeft
kunnen nadenken, stelt de gemeenteraad de visie vast. De komende jaren
worden, gelijk met de ruimtelijke plannen, steeds onderdelen van de Ver
keersvisie uitgewerkt tot concrete plannen en daarna worden ze uitge
voerd. Alles moet natuurlijk passen in de lange termijn visie. Op deze
manier kunnen de wegen in Waddinxveen de komende jaren meegroeien
met het toekomstige (auto)verkeersaanbod.
Hoe zien de verkeersontwikkelingen eruit?
De komende jaren neemt het autoverkeer in onze gemeente, als gevolg
van de groei van het autoverkeer en als gevolg van de ruimtelijke ontwik
kelingen, fors toe. De toename is er niet van vandaag op morgen, maar
geleidelijk aan wordt het wel steeds drukker. Dat komt omdat aan de ene
kant de mensen steeds vaker de auto gebruiken en aan de andere kant
omdat er steeds meer mensen komen wonen en werken. De ontwikkelingen
in Waddinxveen zelf dragen bij aan die toenemende drukte; alleen Trian
gel levert al zo'n achttienduizend autoritten per dag extra op. Maar vooral
de ontwikkelingen in de Zuidplaspolder hebben grote gevolgen voor de
verkeersdrukte in Waddinxveen en omgeving.
maatregel de instelling van eenrichtingsverkeer op de Prinses Beatrixlaan
van noord naar zuid tussen de Prins Bernhardlaan en het Stationsplein
nodig.
Als gevolg van de ontwikkelingen in Waddinxveen en Gouda (bedrijven
park Gouwe en woningbouw in Westergouwe) ontstaat een ernstig knel
punt bij de Coenecoopbrug. Duidelijk is dat dit met de aanleg van een
Westelijke Randweg niet kan worden opgelost. Daarvoor is een extra brug
over de Gouwe nodig, maar die maakt (nog) geen deel uit van de Ver
keersvisie.
30 tm/uui zout
woongebied ■Riangd
'Jr-
AjteeWriw 4 tatt» rfrawee Ast rwteer
I
X
woongebied Triangel
.0^
enkels^rooks rotonde
dubbelstrooks rotonde
0 verkeerslicht
Bmawniag
lÜHÜsjf
I'lta I
OKI