SAMENVATTING VERKEERSVISIE WADDINXVEEN Verkeersmodel I Verkeersvisie Waddinxveen ter inzage r 1 1 g|| Uil j G Ll_ L 'iB A E M E E N T E Waarom een verkeersvisie? I Nieuw U Centrum 1 goede beschrijving van de bestaande de kwaliteit ■sy. verkeer 30 kra/uui zout 2 Ks*#? aiBtanu V AJ2 en «WW»? ire? janriki stw ZuOtigie Rotrfavg 1 ÏÏwdigesimiTre naar zuid Vervolqprocedure De inspraakreacties worden in december van dit jaar verwerkt. Daarop volgend wordt het definitieve voorstel behandeld door de raads commissie. Tot slot stelt de gemeenteraad de Verkeersvisie vast. Vanaf februari 2006 wordt de Verkeersvisie uitgewerkt in (deel)verkeers- plannen. WADDINXVEEN^ van zuid naar noord Alle maatregelen zijn ingetekend op afbeelding 5. Voor de korte termijn bieden deze maatregelen tezamen de randvoorwaarden voor een ver keersluwer en verkeersveiliger centrumgebied. keersafwikkeling is vooral afhankelijk van de manier waarop de kruispun ten en aansluitingen worden ontworpen. In afbeelding 4 is te zien aan welke maatregelen moet worden gedacht bij het uitwerken van deze visie. nrejrwe aansluiting A12 Lange termijn: een Westelijke Randweg Van groot belang is dat er een Westelijke Randweg wordt aangelegd. De bestaande N207 heeft onvoldoende capaciteit om aan de toekomstige ver- keersvraag te voldoen. Ook het eventueel aanleggen van een soepele ver binding tussen de A12 en de Nil bij Bodegraven biedt geen oplossing voor het noord-zuid gerichte verkeer tussen Gouda, de Zuidplas, het ITC en het noordelijk deel van de randstad. Zeker is wel dat de verkeersgroei op deze verbinding heel sterk is. Berekeningen met het verkeersmodel (zie elders op deze pagina) laten zien dat deze route goed wordt gebruikt. Om het verkeer zoveel mogelijk buiten Waddinxveen (en Boskoop) om te lei den, is de aanleg van een heel nieuwe weg tussen de Al 2 en de Hooge- veenseweg (N455) bij het ITC nodig. Besloten is al om de bestaande aan sluiting op de Al 2 naar het westen te verschuiven en te combineren met de aansluiting van de nieuwe rondweg om Zevenhuizen (N219). Dit is een project van de Provincie Zuid-Holland en wordt tussen 2006 en 2009 uit gevoerd. Vanuit de Zuidplas kan het doorgaande verkeer via een nieuwe De afgelopen jaren werd duidelijk dat de wegen het verkeer niet altijd meer kunnen verwerken. In de spits is vaak sprake van filevorming. Als we er niet voor zorgen dat het verkeer soepel buiten de woonkern om kan wor den geleid, dan loopt het verkeer vast. En dat is dan ook een probleem voor de bevolking. Extra hinder, meer geluid en luchtverontreiniging en meer verkeersonveiligheid zijn het gevolg. Het college wil niet dat het zover komt en heeft het voornemen om op korte termijn met concrete plan nen te komen voor de verkeerscirculatie in het centrum. Maar om er zeker van te zijn dat alle maatregelen goed passen in het toekomstige verkeers beeld is het nodig om eerst verder vooruit te kijken. De Verkeersvisie voor Waddinxveen ligt sinds donderdag 17 november 2005 gedurende vier weken ter inzage. De visie geeft een antwoord op de vraag hoe Waddinxveen nu moet inspelen op het groeiende aanbod van autoverkeer in de toekomst. Dit met het doel om Waddinxveen bereikbaar te blijven houden en onoplosbare verkeersopstoppingen te voorkomen. De Verkeersvisie geeft aan hoe knelpunten op lange, korte en middellange termijn moeten worden aangepakt. Concrete voorstellen worden gedaan in de zin van aanpassingen van de verkeersafwikkeling in en rondom Waddinxveen en de noodzakelijke aanleg van nieuwe infrastructuur. U kunt de Verkeersvisie inzien bij De Publieksbalie, op werkdagen van 8.30 uur tot 12.30 uur. Het document is te verkrijgen voor 25,00. Gedurende de termijn van ter inzage legging kunt u schriftelijk uw zienswijze kenbaar maken bij het college van B&W. Korte termijn: circulatiemaatregelen in het centrum De verkeerssituatie in Waddinxveen kent momenteel al een aantal knel punten die langzaam in ernst toenemen. De afwikkeling van het verkeer over de Kerkweg-oost en de Hefbrug loopt regelmatig vast als gevolg van openingen van de Hefbrug en de afwikkelingscapaciteit op de aansluiting met de provinciale weg N207. De wachtrij staat regelmatig tot voorbij de aansluiting met de Kanaalstraat en daarmee komt de circulatie op de Oranjelaan in gevaar. En het ingestelde vrachtwagenverbod in het centrum wordt onvoldoende nageleefd. Al met al leidt dit tot het belangrijkste knel punt in de verkeersafwikkeling: de kruising Kerkweg-oost/Kanaal- straat/Juliana van Stolberglaan. Bovendien wordt het parkeerterrein Beu kenhof als sluiproute tussen de Kerkweg en de Stationsstraat gebruikt. Om aan deze knelpunten direct iets te doen, wordt voorgesteld de ver keerscirculatie in het centrum als volgt te wijzigen: - instellen van eenrichtingsverkeer op de Kanaaldijk tussen de Schielandweg en de Stationsstraat - instellen van eenrichtingsverkeer op de Kanaalstraat van noord tussen de Kerkweg/oost en de Stationsstraat - afsluiten van route via het parkeerterrein Beukenhof voor sluipverkeer; het parkeerterrein blijft wel bereikbaar vanaf de Kerkweg-oost en de Sta tionsstraat. Met deze maatregelen wordt het op de kruising veel rustiger omdat door gaand verkeer tussen de Kanaaldijk en de Hefbrug niet meer mogelijk is. Het verkeer moet omrijden via de centrumring. Een deel van het door gaande verkeer wijkt daardoor uit naar andere routes. Om te voorkomen dat er sluiproutes door het centrumgebied ontstaan, is als aanvullende Voor het berekenen van de hoeveelheid autoverkeer in 2015 wordt gebruik gemaakt van een verkeersmodel. Om te beginnen is het huidige verkeersbeeld onderzocht. Op basis van continu onderzoek is bekend op welke manier de inwoners van Waddinxveen zich verplaatsen, hoeveel er met de auto gaan en waar de mensen naar toe rijden. Ook is bekend of ze dat doen om te gaan werken, te winkelen of een ander reisdoel hebben, en of ze dat doen in de ochtendspits of juist overdag. Tenslotte weten wij of het gaat om vrachtauto's of personenauto's. Er wordt een verband gelegd tussen de ruimtelijke spreiding van functies (zoals wonen, bedrijven, winkels en overige voorzieningen) en alle autobewegingen. Verder wordt gekeken via welke weg ze naar hun bestemming rijden, of dat nu in Waddinxveen is of bijvoorbeeld in Utrecht of Rotterdam. Maar ook mensen van buiten Waddinxveen die in Waddinx veen werken of die door Waddinxveen heen rijden om bijvoorbeeld naar Alphen aan den Rijn te gaan, zijn in het onderzoek betrok ken. Op deze manier kan Goudappel Coffeng een verkeersbeeld opstellen van de huidige situatie. Met behulp van verkeerstellingen en kentekenonderzoek wordt nagegaan of het opgestelde verkeersbeeld juist is. Pas als een situatie is opgesteld, kan een betrouwbare prognose voor de toekomst worden opgesteld. Voorafgaand aan de bouw van het centrum wordt nog een belangrijke ingreep gedaan. Het voorstel is om een nieuwe weg aan te leggen tussen de kruising Dreef/Beijerincklaan en de Kanaaldijk. Deze verbinding loopt ten zuiden van het Coenecoopcollege met een nieuwe viaduct onder de spoorlijn door. Deze weg heeft twee doelen: - het vele verkeer dat nu via de Dreef tussen het Coenecoopcollege en de voetbalvelden doorrijdt, wordt langs de nieuwe verbinding geleid, waar door de bestaande route wordt ontlast. Dat is gunstig voor de verkeersvei ligheid bij de school en het biedt mogelijkheden om een goede verbinding met de parkeergarage onder het nieuwe centrum te maken - er ontstaat een doorgaande route Kanaaldijk/Dreef waarmee wordt afgeleid naar de centrumring. Bij de ontwikkeling van het nieuwe centrum wordt ten slotte nog een nieuwe weg aangelegd langs de spoorlijn. Deze weg zorgt voor de auto- bereikbaarheid van het centrum vanuit het noorden en biedt tevens de mogelijkheid om het centrumgebied in zuidelijke richting te verlaten. Ten slotte wordt in de visie voorgesteld het hele gebied binnen de centrumring als 30 km/h-zone in te richten. De ruimtelijke ontwikkelingen bieden kansen om de verkeersknelpunten in de toekomst op te lossen. Zo draagt de aanleg van een nieuwe halte aan de RijnGouweLijn bij Coenecoop/Triangel bij aan de kwaliteit van het openbaar vervoer. De komst van woningen en bedrijven in de Zuidplas en de aanleg van het Bentwoud vormen de aanleiding om nieuwe wegen aan te leggen. Samen met de aanleg van deze nieuwe wegen kunnen ook de bestaande en toekomstige verkeersknelpunten in Waddinxveen worden opgelost. De prognose In de toekomst verandert er van alles. Het aantal inwoners neemt toe (Triangel), er komt een nieuw centrum, er komt uitbreiding van het kassengebied en de bedrijfsterreinen rondom de Al 2. Daardoor gaat er meer verkeer rijden op de wegen in Waddinxveen. Maar ook zijn er ontwikkelingen die voor heel Nederland gelden. Zo verandert de samenstelling van de bevolking (vergrijzing) en neemt het autobezit nog steeds toe. Al deze veranderingen worden in het verkeersmodel opgenomen. Ook de al afgesproken veranderin gen in het wegennet, waaronder de extra stroken op de Al 2 en de nieuwe aansluiting Zevenhuizen, zijn in het model opgenomen. De uitkomst is een beeld van alle toekomstige autobewegingen in en door Waddinxveen. En het is vervolgens de kunst om het wegen net zodanig aan te passen of uit te breiden dat het berekende verkeer voldoende ruimte heeft. Bij de verkeersprognose wordt ook rekening gehouden met de effecten van een verbetering van het openbaar vervoer (de RijnGouweLijn) en de effecten van bijvoor beeld het verkeersluw maken van het centrumgebied en het instellen van 30 km/h zones. Om na te gaan wat de gevolgen zijn en om ervoor te zorgen dat Waddinxveen straks klaar is om ruimte te bieden aan al het verkeer, heeft het college in 2004 besloten een Verkeersvisie te laten opstellen. Met als uitgangspunt de huidige verkeerssituatie en met het oog op de toe komstige verkeersstromen is door Goudappel Coffeng, een onafhankelijk adviesbureau voor verkeer en vervoer, een visie opgesteld als uit gangspunt voor een concreet verkeersplan. Visie van de gemeente In de visie van de gemeente is het wegennet in de bebouwde kom van Wad dinxveen vooral bedoeld voor het verkeer dat een herkomst of bestemming in Waddinxveen heeft. Doorgaand verkeer, nu al zo'n twintig tot vijfen twintig procent van alle auto's, moet zoveel mogelijk buiten de kern worden omgeleid. Zonodig moeten hiervoor nieuwe wegen worden aangelegd. Ook moet het centrum van Waddinxveen meer een verblijfsfunctie krijgen. Dat komt de woon- en winkelkwaliteit in Waddinxveen ten goede. Binnen dit gebied moet de positie van de fiets- en voetganger worden versterkt. Dit kan alleen als ook hier het doorgaande autoverkeer wordt beperkt, overi gens zonder de bereikbaarheid van het centrum per auto te verminderen. Het centrumgebied wordt omsloten door de centrumring, bestaande uit de Dreef, Esdoornlaan, Chopinlaan, Willem de Zwijgerlaan, Juliana van Stol berglaan, Kanaalstraat en Kanaaldijk (zie afbeelding 1). Middellange termijn: de bypass Op middellange termijn neemt de verkeersdruk op het westelijk deel van de centrumring (Esdoornlaan-Chopinlaan-Beethovenlaan), als gevolg van de bouw van Triangel en de overige ontwikkelingen in Waddinxveen, zo sterk toe dat ook hier het verkeer vast gaat lopen. Zonder Westelijke Rand weg is dit probleem niet op te lossen. Daarom moet, als de Westelijke Randweg niet op tijd gereed is, een extra ingreep worden gedaan. Het voorstel in de Verkeersvisie is om in dat geval omstreeks 2012/2013 een bypass aan te leggen op de plaats van de Westelijke Randweg tussen de verlengde Beethovenlaan en de Verlengde Dreef. Wanneer ook de laatst genoemde wegen worden aangelegd, kan het verkeer zich alvast verdelen over deze route en de centrumring. Door bewegwijzering en het aanbren gen van verkeerslichtenregelingen op de aansluitingen kan een optimale verdeling van het verkeer over beide routes worden geregeld. Zeker is dat op de lange termijn niet met deze bypass kan worden volstaan, omdat nog steeds doorgaand verkeer over bijvoorbeeld het Noordeinde wordt gestuurd. Maar door de bypass al direct op de plek van de westelijke rand weg te leggen wordt er geen geld over de balk gegooid. route, parallel aan de Zuidelijke Rondweg, de Westelijke Randweg ook bereiken (afbeelding 2). De nieuwe randweg biedt de mogelijkheid om het doorgaande verkeer dat nu nog door Waddinxveen rijdt, te sturen. Maar dan moet het wel gemak kelijk zijn om de Westelijke Randweg te bereiken. Daarom wordt voorge steld om twee verbindingen aan leggen tussen de bebouwde kom en de Westelijke Randweg: één in het verlengde van de Beethovenlaan en één in het verlengde van de Dreef, langs het Herbarenerf. Hiermee wordt het gebruik van de nieuwe weg gestimuleerd en worden de bestaande wegen in de bebouwde kom ontlast. Dit biedt de mogelijkheid om het centrumge bied verkeersluwer te maken. Afbeelding 3 geeft het effect aan dat wordt bereikt: autoverkeer uit het centrumgebied wordt naar de centrumring geduwd (door verkeersregulerende maatregelen in het centrum) en door de komst van de Westelijke Randweg wordt verkeer van de centrumring ver der doorgeschoven naar het westen. Uiteindelijk leidt dit tot veel minder verkeer in het centrum, een heel beperkte groei op de route Esdoorn- laan/Chopinlaan en een fors gebruik van de nieuwe randweg. Wel wordt de Dreef, mede als gevolg van de komst van Triangel, flink drukker. De route over de Hefbrug wordt iets minder druk en de hoeveelheid verkeer op het Noordeinde neemt sterk af. De uiteindelijke kwaliteit van de ver- De komende tien tot vijftien jaar vinden in de gemeente Waddinxveen grote veranderingen plaats. Er wordt gewerkt aan een geheel nieuw centrumgebied. Er worden plannen gemaakt voor de nieuwe woonwijk Triangel met achtduizend nieuwe inwoners. En er zijn voornemens om het Zuidplasgebied tussen Rotterdam, Zoetermeer en Gouda te bebouwen met vijftienduizend tot dertigduizend woningen en honderden hec tares kassen en bedrijventerreinen. Deze ruimtelijke ontwikkelingen hebben vooral op het verkeer grote invloed. Informatieavonden Op maandag 28 en woensdag 30 november heeft de gemeente Waddinxveen een informatieavond over de Verkeersvisie. U bent van harte uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn. De informatieavond wordt gehouden in het pand van Grontmij BV (Coenecoop 55). Het pro gramma ziet er als volgt uit: - 19.30 uur ontvangst - 19.45 uur presentatie over verkeersvisie - 20.30 uur start informatiemarkt Wilt u alleen naar de informatiemarkt? Geen probleem, u bent van harte welkom! Door eerst de hoofdlijnen van beleid vast te leggen voor de lange termijn, kan naar een eindplaatje worden toegewerkt. Daarom wordt eerst een ver- keersstructuur voor 2015 en later ontwikkeld en worden pas daarna de ontwikkelingen voor de periode tot 2015 uitgewerkt. Waarom niet direct een verkeersplan? Voor een verkeersplan zou precies bekend moeten zijn hoe Waddinxveen er over tien of vijftien jaar uitziet en wat er in de omgeving allemaal is gebeurd. Maar veel van de ontwikkelingen zijn nog onzeker. Vooral over de plannen voor de Zuidplaspolder is het laatste woord nog niet gezegd. Daarom heeft het college besloten eerst een visie voor de lange termijn op te stellen. Wanneer iedereen over de hoofdlijnen van de Verkeersvisie heeft kunnen nadenken, stelt de gemeenteraad de visie vast. De komende jaren worden, gelijk met de ruimtelijke plannen, steeds onderdelen van de Ver keersvisie uitgewerkt tot concrete plannen en daarna worden ze uitge voerd. Alles moet natuurlijk passen in de lange termijn visie. Op deze manier kunnen de wegen in Waddinxveen de komende jaren meegroeien met het toekomstige (auto)verkeersaanbod. Hoe zien de verkeersontwikkelingen eruit? De komende jaren neemt het autoverkeer in onze gemeente, als gevolg van de groei van het autoverkeer en als gevolg van de ruimtelijke ontwik kelingen, fors toe. De toename is er niet van vandaag op morgen, maar geleidelijk aan wordt het wel steeds drukker. Dat komt omdat aan de ene kant de mensen steeds vaker de auto gebruiken en aan de andere kant omdat er steeds meer mensen komen wonen en werken. De ontwikkelingen in Waddinxveen zelf dragen bij aan die toenemende drukte; alleen Trian gel levert al zo'n achttienduizend autoritten per dag extra op. Maar vooral de ontwikkelingen in de Zuidplaspolder hebben grote gevolgen voor de verkeersdrukte in Waddinxveen en omgeving. maatregel de instelling van eenrichtingsverkeer op de Prinses Beatrixlaan van noord naar zuid tussen de Prins Bernhardlaan en het Stationsplein nodig. Als gevolg van de ontwikkelingen in Waddinxveen en Gouda (bedrijven park Gouwe en woningbouw in Westergouwe) ontstaat een ernstig knel punt bij de Coenecoopbrug. Duidelijk is dat dit met de aanleg van een Westelijke Randweg niet kan worden opgelost. Daarvoor is een extra brug over de Gouwe nodig, maar die maakt (nog) geen deel uit van de Ver keersvisie. 30 tm/uui zout woongebied ■Riangd 'Jr- AjteeWriw 4 tatt» rfrawee Ast rwteer I X woongebied Triangel .0^ enkels^rooks rotonde dubbelstrooks rotonde 0 verkeerslicht Bmawniag lÜHÜsjf I'lta I OKI

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2005 | | pagina 21