Heen en weer, met de pont van oever naar oever Wim Verwoerd maakte kunstwerk voor nieuw kerkplein 'Blij dat het op een openbaar plein staat' Twee keer Wim Verwoerd: tijdens de onthulling van het kunstwerk door pastoor Ameling en thuis werkend aan een nieuw object. (Foto's: Cicero) (Foto: Ad van den Herik) Veerpont het Paddegat maakt zich op voor de zoveelste oversteek. r moet 'nemen'. Attractie Achteruit de pont op in Moordrecht. aangewezen op een pont. Heen en weer, van oever naar oever. Veren in Midden-Holland: Woubrugge-Roelofarendsveen (fiets) Rijnsaterswoude-Oude Wete ring (auto) Noorden-Meije (fiets) Bleiswijk-Zevenhuizen (fiets) Nieuwerkerk aan den IJssel-Kor- tenoord, Scoutinggebouw (voet) Nieuwerkerk aan den IJssel-Ou- derkerk aan den IJssel (fiets) Gouderak-Moordrecht (auto) Gouda Goverwelle-Gouda Stein- sehout (voet) Bergstoep-Streefkerk (auto) Schoonhoven-Gelkenes (auto) Ameide-Lopik (fiets) Woerden-Zegveld (fiets) BOSKOOP/BODEGRAVEN - Best verguld is beeldhouwer Wim Verwoerd (45) met de plaatsing van zijn kunstwerk op het plein van de R.K. kerk in Boskoop. Sinds het op zondag 25 juni is onhuld waren er slechts lovende reacties te horen. Een goede keuze dus en een mooie gelegenheid voor een ontmoeting met de maker. natuursteen. "Maar ik heb het gevonden in Amsterdam", vertelt hij. "Daar staat het Droogbak- gebouw uit 1833 (van architect Dudok), niet ver van het Centraal Station. Er moest een stuk van gesloopt worden voor een par een fundament van enorme blokken route er niet onder. Op weg naar Rijnsaterwoude blijven we zicht houden op het Braasse- mermeer dat een heuse armada aan zeilboten verstouwt. Via Langeraar rijden we richting Papenveer. Hè, zo'n naam doet vermoeden dat we nog een keer aan boord gaan. Maar daar voor zijn we 'even' te laat. Het ruim duizend inwoners tellen de buurtschap heeft haar naam inderdaad te danken aan een pontje dat vroeger op de rivier de Aar voer. Niet zonder reden. In 1822 werd de katholieke kerk in Korteraar opgeheven, waar door de 'Papen' voortaan kerk ten in Langeraar, aan de over kant van de Aar. En dus waren een open dag. Hans kwam mee en zag in één oogopslag dat het werk, hoewel het nog niet af was, geknipt was voor het kerkplein. En dat is het ook. Toen moest het snel af en de laatste weken hebben we er hard aan moeten werken. Het beeld van de ri vier de Meije past perfect bij de naam van de parochiefederatie, "De andere oever is daarginds en deze hier is hier. De oever waar we niet zijn, noemen wij de overkant..." Tja, begin jaren zeventig wijdde de excentrieke zanger, liedjesschrijver en dich ter Drs. P. zelfs een lied aan veerponten. En dat was nou precies de periode waarin veel heen- en weerboten juist uit de vaart werden genomen. Dat ge lijst, daardoor is het donkerder van kleur." Aan het werk is hij in 2002 be gonnen en het vorderde lang zaam, tot de Boskoopse parochie in beeld kwam en het wilde ko pen. Wim Verwoerd: "De vrouw van Hans Korver was bij mij op cursus geweest en daarom' kreeg ze een uitnodiging voor dan 200 overzetveren. De popu- Op de Boddens Hosangweg in Woubrugge maakt de pont net een sierlijke draai en knuffelt de steiger liefdevol. De boot draagt dezelfde naam als het water dat zij bevaart: het Paddegat. Het van lang geleden. Toch Droogbakgebouw In de beginjaren als beeldhouwer kon Verwoerd van de kunst niet leven, het was dat hij zijn bedrijf verkocht had. Hij stortte zich met passie op zijn nieuwe stiel, las alles wat los en vast zat en leerde zo veel bij. "Ik heb ook geleerd van het les geven", erkent hij. "Je doet er ideeën door op." Steen is voor hem mooi materiaal. Hij Neslaan is gemaakt van Belgisch pakt een willekeurige klomp op en kijkt even. "Zit een vogel in, of een zeehond", ziet hij meteen. Verwoerd werkt momenteel aan een werk van blauw graniet dat komt uit Zuid-Amerika. Een ta melijk unieke steensoort. Het in Boskoop geplaatste kunst- keergarage. Dat gebouw had werk bij de kerk aan de A.P. van lariteit van de pont zit in de lift, de lijst groeit nog steeds. Dat is voor een belangrijk deel te dan ken aan de in 1982 opgerichte Vereniging Vrienden van de Voetveren (www.voetveren.nl). lijkt iets Die ijvert voor fiets-en voetveren komt het kinderliedje weer bo- die onderdeel uitmaken van een netwerk van wandel- en fietspa den. Ook Midden-Holland kent tal van ponten en Belgisch hardsteen en de slopers hadden die brokken gewoon in de container gegooid. Ik kon het zó meenemen, al viel dat niet mee want het woog ruim an derhalve ton. Ik heb nog meer stukken liggen. Dat blok heb ik ruw in de vorm uitgehakt en die structuur heeft de onderkant nog. De bovenkant is glad gepo- Levend Water. Voor de onthul ling preekte pastor Ameling over Johannes de Doper. Heel toepas selijk. Ik ben blij dat het werk niet door een particulier is gekocht maar dat het op een openbaar plein staat" Verwoerd werkt ab stract maar zoekt wel altijd na tuurlijke vormen. Het geven van cursussen en workshops vult een REGIO - Geen zin in een overvolle camping, wars van hoge ho telrekeningen, moe van het opbieden tegen buren en vrienden over de zoveelste verre bestemming? Of gewoon ontsnappen aan files en vakantiestress? De oplossing is even simpel als voor de hand liggend: blijf in de vakantie lekker thuis. Vermaak je in je eigen omgeving. Daar valt genoeg te beleven. Voor de regi onale nieuwsbladen van het Groene Hart gebruikt Ad van den Herik het water als inspiratiebron voor vakantie vieren naast de deur. Dat doet hij in een serie van vijf verhalen. Vandaag: 'Fietsen met de pont'. beurde vanuit de gedachte dat de aanleg van nieuwe bruggen en wegen de ponten overbodig zou maken. Maar ondanks de huidige infrastructuur zijn de veren niet weg te denken uit het Hollandse polder- en rivieren landschap. Sterker nog, de heen - en - weerboten kennen een op merkelijke wederopstanding. Nederland telt momenteel meer "In de spits kan het hier best druk zijn", legt de 'kapitein' uit, terwijl wij 60 cent per rijwiel neertellen. Dat automobilisten niet omrijden via Leimuiden en Alphen aan den Rijn, is be grijpelijk. De omweg telt de nodige kilometers, terwijl de wachttijd voor de pont luttele minuten bedraagt. De overtocht zelf vreet ook geen tijd. Het water van het Braassemermeer heeft amper tegen de steven geklotst of de rood-witte slag boom gaat omhoog en de pas sagiers vervolgen hun reis aan de overkant. In Oude Wetering eindigt de veerpret. Jammer, maar geluk kig lijdt de fraaiheid van de Wie trouwens wil uitpuffen en wat nuttigen, moet nog even aan de Woubrugse kant blijven, op het terras naast de aanleg steiger. Op de kaart prijken kof fie, thee, frisdrank en ijs. Wij pedaleren verder en na amper vier kilometer stuiten we op de tweede attractie van de tocht: de pont naar Oude Wetering. Ook dit veer kleurt geel. Het zet niet alleen voetgangers en fietsers over, de boot ruimt ook (Foto: Ad van den Herik) plaats in voor een aantal auto's. Mooi creatief werk zou je den ken, maar na een aantal jaren was hij het zat. "Het was dode lijk vermoeiend. Altijd laat, altijd haast. Het reizen breekt je ook op. Ik kreeg lichamelijke klach ten en ben gestopt. Heb het be drijf van de hand gedaan en liet me inschrijven voor de Kunst academie. Het toelatingsexamen bestond uit het maken van een schilderij. Ik heb van jongs af geschilderd en werd toegelaten maar ik heb de opleiding niet helemaal afgemaakt." Wim Ver woerd legt uit dat de opleiding bestond uit kunstgeschiedenis, schilderen en tekenen en tenslot te ruimtelijke vormgeving. Daar onder kun je het beeldhouwen verstaan. En daardoor voelde hij zich ook het meest aangetrokken, maar beeldhouwen is geen echt vak en Verwoerd hield het voor gezien. Nog steeds is beeldhou wen geen echt vak en het wordt nergens onderwezen, maar Ver woerd voorspelt dat het weer terug komt. Steeds meer mensen houden zich er mee bezig. Na de afgebroken opleiding be gon hij een eigen atelier in 1993. In 1990 was Verwoerd verhuisd naar Bodegraven en stak hij veel energie in het opknappen van de boerderij en de aanleg van een tuin. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en Verwoerd kan niet nalaten zijn gast even rond te leiden over een enorm terrein, deels ingericht als Engelse tuin, groentetuin en heemtuin. Hij heeft ook plannen voor een beel dentuin maar dat mag nog even niet van de gemeente wegens het bestemmingsplan. Maar wat in het vat zit... Achteruit De pont tussen Moordrecht en Gouderak beschikt over één laadklep en biedt plaats aan maximaal twee motorvoertui gen. Wie hier met de auto de Hollandse IJssel oversteekt, moet over de nodige stuur manskunst beschikken. Op de veerstoep moet de auto namelijk achterwaarts de pont op worden gereden. Dan kom je aan de andere kant makkelijker naar boven. Tuf je in Moordrecht on wetend vooruit de pont op, dan wacht je in Gouderak een steile helling die je in z'n achteruit Hij woont niet in Boskoop, maar in de gemeente Bodegraven (Zegveld) aan De Meije. Laten we dat even rechtzetten. Schit terende omgeving, mooie oude boerderij en een zee van - groene - ruimte. Een voormalige stal is verbouwd tot royaal atelier waar zijn cursisten aan de slag kun nen maar als het lekker weer is kan er buiten gewerkt worden. Omschreven we zijn kunstwerk eerder als 'een waterbekken als een doopvont, in de vorm van een schelp' dan klopte dit ten dele. Met het grillig gevormde waterbekken heeft Verwoerd het meanderen van de rivier de Meije willen verbeelden. Maar dat het gaandeweg wat op een schelp ging lijken, erkent hij ook. De boomlange Verwoerd komt oorspronkelijk uit het waterrijke Vinkeveen waar hij, na een op leiding aan de Tuinbouwschool in Aalsmeer, een bloemen- en plantenbedrijf begon. Geen ge woon bedrijf maar één die zich specialiseerde in presentaties op tentoonstellingen en beurzen in binnen- en buitenland. Wie een bijzonder arrangement wenste was bij Verwoerd aan het goede adres. Hij heeft zelfs eens de 'Groene Draeck' (het jacht van de vorstin) vorm gegeven. Beeldhouwen wij de enige twee opvarenden blijken te zijn. Terwijl hij de tros los gooit en de decibellen van de motor opschroeft, legt de veer- exploitant uit dat hij het niet alleen van dagjesmensen moet hebben. "Er zijn heel wat men sen die voor hun woon-werk- verkeer gebruik maken van de pont. En veel scholieren laten zich dagelijks overzetten. Maar inderdaad, in de zomer moet ik het ook hebben van de dagjes mensen." belangrijk deel van de dag. Tij dens een zomerseizoen krijgt hij zo'n 500 cursisten over de vloer en dan wordt er flink gewerkt. Ook met het warme weer van de laatste weken. Zijn atelier heet 'In de blauwe wereld', gevestigd op het adres Meije 300 op de kruising naar Zegveld. Telefoon 0172 - 685489. ven drijven. 'Schipper mag ik overvaren, ja of nee?' We hoeven niet te zingen om te weten dat pontjes. De het antwoord ja is. Al tweeën- voetverenvereniging heeft zelfs halve eeuw verbindt hier een een paar fietstochten gekoppeld veerboot de beide oevers, Wou- aan enkele oversteken. brugge met Roelofarendsveen. Vroeger een roeiboot, nu een Motorpont t t L K stalen motorpont. Het gele vaar- Vanuit Alphen aan den Rijn is tuig is het hele jaar in bedrijf, er zo een. Die laat fietsers vanaf "Gaat het goed met de klandi- het NS-station 31 kilometer trap- zie?" vraag ik de 'ferryman' als pen, inclusief twee overtochten. De eerste is al na acht kilometer. WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN PAGINA 13 Door Cees Bakker WOENSDAG 19 JULI 2006

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2006 | | pagina 13