VOLKSWAGEN GOLF GTI
ZONDER BESTUURDER
HONDA CIVIC HYBRID
VOORDELIGE AIRCO BIJ EDIZIONE COOL
NIEUWE NAVIGATIESYSTEMEN VAN PHILIPS
FIAT BIEDT VERKOELING
TIJDENS ZOMERHITTE
POPULAIR MODEL OP
DETAILPUNTEN AANGEPAST
ANTARA STEELT DE SHOW VOLVO S60 LICHT OPGEFRIST
AUTONOME '53+1' ZOEKT ZELF ZIJN WEG
OPEL ONTHULT COMPACTE SUV IN NIEUW DESIGNCENTRUM
r
V 752 JLg
Integrated Motor Assist
a
Ontspannen rijden
24-SLGH
AUTONIEUWSBLAD
PAGINA 16
V
WOENSDAG 26 JULI 2006
EEN HYBRIDE VOOR IEDEREEN
De nieuwe Honda Civic Hybrid heeft een modern uiterlijk.
Volgens Volvo is het rijgedrag van de S60 sportiever geworden.
Opel Antara.
met airconditioning.
4
t
i
De nabije toekomst
Volkswagen liet tijdens de presenta
tie meerdere systemen zien, die wel
op korte termijn in productie gaan.
De VW Touareg bijvoorbeeld krijgt
De Civic Hybrid heeft hetzelfde futuristische dashboard als de
Civic hatchback.
voor 36.995 euro. Voor dat geldt
levert Volvo een S60 D met 126 pk.
Volvo kan bovendien een zogehe
ten Bi-Fuel-variant van de S60 le-
Vanaf-Winschoten, in het noord-
Specificaties Honda Civic Hy
brid:
Motortype: Viercilinder in lijn en
elektromotor
Cilinderinhoud: 1.339 cm3
Vermogen benzinemotor: 70 kW/95
pk bij 6.000 t.p.m.
Vermogen elektromotor: 15 kW/20
pk bij 2.000 t.p.m.
Max. koppel benzinemotor: 123 Nm
bij 4.600 t.p.m.
Max. koppel elektromotor: 103 Nm
bij 0 - 1.060 t.p.m.
Acceleratie: 12,1 sec. van 0 tot 100
km/uur
Topsnelheid: 185 km/uur
Gem. verbruik: 4,6 ltr/100 km
Prijs: vanaf 23.990 euro
Aardgas
Het interieur kan worden voorzien
van een keuze uit vijf soorten inte-
rieurinleg. Bij elkaar kunnen ko
pers meer dan duizend combinaties
maken. Ook op accessoiregebied is
er keuze te over. Een van de opval
lendste opties is de aansluitmoge
lijkheid voor een iPod.
Bijzonderheden
uitrusting:
ABS met EBD
Cruise control
Climate control
Mistlampen voor
Audiosysteem met geïn
tegreerde cd-wisselaar en
mp3-functie
Met leder bekleed stuur
wiel
Middenarmsteun voor
15-inchwielen
Elektrisch bedienbare zij
ruiten vóór en achter
Centrale vergrendeling
met afstandsbediening
en een zonneschermpje. Het navi
gatiesysteem is ook buiten de auto
te gebruiken; handig wanneer het
laatste deel van de reis bijvoorbeeld
te voet moet worden afgelegd. Het
systeem komt dit najaar op de markt,
prijzen zijn nog niet bekend.
veren. Deze is gebaseerd op de 2.4
benzinemotor, maar loopt ook op
aardgas. De Volvo S60 Bi-Fuel kost
38.220 euro.
Eerste Europeaan in deze klasse
De eerste vrucht die het nieuwe
Aantrekkelijk prijskaartje
In de stad komt de Honda Civic
Hybrid goed uit de verf. De auto
trekt lekker rap op en het stuurka-
rakter is voorbeeldig. Als je voor
een rood stoplicht staat met de
rem ingetrapt, dan slaat de benzi
nemotor af. Dat gebeurt ook weer
om brandstof te besparen. Met alle
brandstofbesparende maatregelen
komt het gemiddelde verbruik van
deze auto uit op 4,6 liter op 100
kilometer.
Met de eerste Honda Civic bracht
buitenspiegels zijn richtingaanwij
zers gemonteerd. Voor de S60 zijn
liefst vijftien kleuren leverbaar.
Twee daarvan, Orinoco Blue en
Maple Red, zijn nieuw. Ook levert
Volvo een ruime keus aan lichtme
talen wielen in diverse maten en
van verschillende ontwerpen.
Fiat biedt voordelige Edizione Cool-varianten aan
kost hij 13.995 euro, wat een prijs
voordeel van 530 euro betekent.
De ‘coole’ Stilo biedt keus uit di
verse motoren, waarvan de 1.4 16v
met zesversnellingsbak 15.995 euro
kost. De Stilo Edizione Cool is er
ook met de 1.9 Multijet-motor. De
prijzen voor de Edizione Cool-uit-
voering van de Croma hangen af
van de gewenste motor en trans
missie.
Fiat levert per direct de Panda, de
Punto Classic, de Grande Punto,
de Stilo en de Croma in Edizione
Cool-uitvoering.De auto’s zijn
standaard voorzien van airconditio
ning. De actie is het antwoord van
Fiat Nederland op de zomerse tem
peraturen in ons land.
De Fiat Panda Edizione Cool met
1,2-litermotor en airco kost een be
scheiden 9.495 euro. De standaard
uitrusting van de Punto 1.2 Classic
Edizione Cool wordt gratis opge
waardeerd met airco; de prijs blijft
dus onveranderd 10.995 euro. Fiat
levert de Punto Classic in drie- en
vijf-deursuitvoering.
De Grande Punto heeft ook een 1,2-
litermotor en drie of vijf deuren. De
auto wordt erg goed verkocht in Eu
ropa en heeft diverse prijzen in de
wacht gesleept. Behalve airco krijgt
de Grande Punto 1.2 Edizione Cool
een middenarmsteun, elektrische
lendesteunverstelling, mistlampen
en cruise control. Met drie deuren
Een spectaculaire onthulling: de nieuwe
Philips brengt een reeks zeer com
pacte en draagbare navigatieappara-
ten op de markt. Het Personal Na
vigation System (PNS) omvat een
stijlvol beeldschermpje van slechts
10 cm lang en 2 cm dik. In de auto
rust het 160 gram lichte apparaatje
Begin volgend jaar staat de auto in
de Opel-showroom.
Honda in een betaalbare hatchback
op de markt. Nu doet Honda iets
vergelijkbaars, want de nieuwe
Civic Hybrid brengt een riant
uitgeruste auto met zeer geavan
ceerde techniek op de markt met
een aantrekkelijk prijskaartje. Dè
auto staat in de showroom met een
vanafprijs van 23.990 euro.
kers waren veel topmanagers van
GM, internationale en Duitse be
kendheden en autojournalisten uit
de hele wereld.
Tijdens de feestelijke avond stond
het begrip autodesign natuurlijk
centraal. Dat wordt voor GM steeds
belangrijker, want veel aandacht
voor het ontwerp van een auto heeft
een positief effect op het succes.
Carl Peter Forster, het hoofd van
GM in Europa, vertelde dat in een
recent onderzoek twee keer zoveel
respondenten als twee jaar geleden
aangaven dat Opel stijlvolle auto’s
bouwt.
0 rente
Behalve de Edizione Cool-versies
biedt Fiat in het derde kwartaal
van dit jaar zijn klanten nog meer
voordeel met een opvallende finan-
cieringsactie van Fidis, de financi
ële tak van Fiat Auto. Kopers van
een Fiat betalen nul procent rente
op hun krediet gedurende de eer
ste twaalf maanden van de looptijd.
De maximale kredietsom hangt af
van het gekozen model. Voor meer
informatie kunnen geïnteresseerden
terecht bij de Fiat-dealer.
een onvergetelijke ervaring.
General Motors heeft een nieuw
designcentrum geopend in Rus
selsheim. Opel, een van de merken
van GM, presenteerde tijdens de
openingsavond de nieuwe Antara.
De nieuwe, compacte SUV werd
tijdens een spectaculaire talkshow
op het podium geparkeerd.
Behalve Opel zijn onder meer ook
Cadillac, Saab en Chevrolet merken
van General Motors. Het nieuwe
designcentrum van GM is een be
langrijk gebouw voor al die mer
ken, want in het pand worden alle
modellen ontworpen die voor de
Europese markt bedoeld zijn. Ter
ere van de opening van het desig
ncentrum vond daarom een speciale
gala-avond plaats. Onder de bezoe-
Geen speeltje
Vervolgens is slechts een
druk op de knop nodig
om de Golf het circuit
op volle snelheid te laten
nemen. Als een bezetene
scheert het ding tussen
de pylonen door, zonder
er ook maar één te raken.
De persoon op de be
stuurdersstoel is een pas- Rijden met de VW Golf GTI 53+1 is
Watje niet afziet aan het uiterlijk
van deze Honda Civic is het bijzon
der geavanceerde aandrijfsysteem.
Het heet IMA, wat staat voor Inte-
grated.Motor Assist. De auto wordt
aangedreven door een benzine- én
een elektromotor. Meestal drijft
de 1,3-liter benzinemotor de auto
aan, maar bij het accelereren of het
rijden op hoge snelheid assisteert
de elektromotor.
Die laatste doet zijn werk dus pre
cies wanneer een benzinekracht-
bron normaliter de meeste brand
stof zou verbruiken. Als het gas
wordt losgelaten, of wanneer de
auto afremt, dan worden de accu’s
van het IMA-systeem opgeladen.
Het digitale dashboard in de Civic
Hybrid kennen we al van het be
kende hatchbackmodel.
Het ziet er lekker futuristisch uit.
Te meer omdat Honda nog een
aantal meters heeft toegevoegd die
informatie verschaffen over de hy-
bridetechniek. Zo wordt er vermeld
of de accu’s vol zijn en wanneer de
elektromotor assisteert. Ook het
opladen van de accu’s wordt in het
dashboard weergegeven.
Volvo heeft de S60 een kleine op
frisbeurt gegeven. Het uiterlijk
werd behoedzaam aangepast, maar
het onderstel van de auto is flink
onder handen genomen.
Volgens Volvo biedt de S60 nu
meer rijplezier dan ooit. Dat komt
doordat het Zweedse merk de on-
derstelafstemming van de auto heeft
veranderd: de vering is stugger voor
een sportiever rijgedrag. Ook het
stuurgevoel is verbeterd. Overigens
claimt Volvo dat de S60 als vanouds
veel comfort biedt.
Het uiterlijk is ook licht gewijzigd.
De grille is vernieuwd en past zo
beter bij de andere nieuwe model
len van Volvo, zoals de S80. In de
De S60 is te koop voor prijzen vanaf
33.045 euro voor de 2.4 Base-uit-
voering. Deze vijfcilindermotor le
vert 140 pk. Een diesel is leverbaar
oostelijke puntje van Nederland,
rijden we met de Honda Civic Hy
brid naar de Randstad. Tijdens de
rit leren we deze hybride kennen als
een heerlijk comfortabel vervoer
middel. In de grote zachte stoelen
vind je een prima zitpositie, terwijl
de rechterarm ondersteund.
Schakelen hoeft niet, de Civic Hy
brid is standaard gekoppeld aan een
CVT-transmissie. Met de standaard
airconditioning en dito cruise con
trol ingeschakeld schieten kilome
ters snelweg uiterst comfortabel
onder ons door. De motor hoor je
bijna niet en het onderstel verwerkt
bijna onmerkbaar de oneffenheden
in het wegdek.
Als klap op de vuurpijl spelen we
een cd met klassieke muziek, die
nog in de standaard cd-wisselaar
zit. Wat kan autorijden toch ont
spannend zijn.
designcentrum van GM afwerpt,
werd tijdens de openingsavond
onthuld. Tijdens een show werd
de. nieuwe Opel Antara de bühne
opgereden. De Antara is een stoer
gelijnde SUV, met een herkenbaar
Opel-ontwerp. Het ontwerp is in
grote mate geïnspireerd op de An
tara GTC, een concept car die Opel
eerder liet zien.
De Opel Antara is de eerste compac
te SUV van een Europese fabrikant.
De auto gaat de concurrentiestrijd
aan met twee Koreaanse soortgeno
ten: de populaire Hyundai Tucson
en de succesvolle Kia Sportage.
Tekst: Vincent van Bruchem/
HSPublicity
Foto’s: Niels van der Weiden/
HSPublicity
Hybrideauto’s worden aangedre
ven door een combinatie van een
benzine- en een elektromotor. De
Honda Civic Hybrid is zo’n tech
nisch hoogstandje en vanwege zijn
rijgedrag en de riante uitrusting is
deze sedan bovendien een heerlijk
comfortabele reisauto. Met een
aantrekkelijk prijskaartje.
In 1973 introduceerde Honda de
eerste Civic. Het was een compact
driedeursautootje met een 1,2-li
termotor. Nu in 2006 testen we de
nieuwe Honda Civic Hybrid. Ei
genlijk heeft deze sedan helemaal
niets meer met de eerste Civic ge
meen. De nieuwe auto is veel gro
ter en ook het uiterlijk lijkt in niets
meer op de Civicjes van vroeger.
De Civic Hybrid heeft een brede
neus en een grote chromen grille
met het Honda-logo. De 15-inch
wielen zijn bijna helemaal dicht.
Dat ziet er apart uit, maar het zorgt
vooral voor een lage luchtweer
stand. En dat houdt het brandstof
verbruik laag.
eind dit jaar een heuse primeur in
de vorm van ABSplüs. Dit antiblok-
keer-remsysteem is speciaal voor
terreinauto’s bedoeld.
ABSplus schakelt zichzelf automa
tisch in als sensoren meten dat het
wegdek uit grind, gras of zand be
staat. Het systeem laat bij een nood
stop langere blókkeerfasen toe, zo
dat de remweg tot twintig procent
korter wordt zonder de bestuur
baarheid aan te tasten. Volkswagens
inparkeerassistent PLA debuteert in
de Touran. Het systeem is verge
lijkbaar met dat in de Toyota Prius,
alleen hoeft de Touran-rijder geen
parkeervak te selecteren, want dat
doet PLA zelf.
Wanneer de bestuurder een snel
heid onder 30 km/uur aanhoudt,
zoekt de Touran zelf naar geschikte
parkeervakken met behulp van sen
sors. Deze vrije parkeerplaatsen ver
schijnen vervolgens op een display.
Met een druk op de knop stuurt de
Touran zelf in. De bestuurder hoeft
alleen te zorgen dat de snelheid - in
verband met de veiligheid - binnen
de perken blijft.
sagier geworden, die moet toezien
hoe het stuur heen en weer schiet,
alsof een onzichtbare coureur op
zijn stoel zit.
De Golf GTI 53+1 bezorgt ons een
leuke ervaring, maar het is geen
speeltje. „Met deze autonome auto
kunnen we objectieve en dus re
produceerbare data over het wegge
drag verzamelen”, zegt Hans-Georg
Kusznir, hoofd productcommuni-
catie bij Volkswagen.
„Menselijke testrijders blijven altijd
nodig voor een subjectieve indruk,
maar voor objectieve cijfers hebben
we apparaten nodig die bijvoor
beeld telkens exact dezelfde stuur-
beweging kunnen maken.” Voorlo
pig blijft de autonome Volkswagen
dus een aangelegenheid voor het
testcircuit. Daar zal de 53+1 veel
bruikbare data aanleveren aan de
ingenieurs.
op een docking station, dat aan de
voorruit van de auto kan worden
bevestigd. Via de toetsen van het
docking station kunnen de hoofd
functies bediend worden.
De houder is voorzien van een inge
bouwde versterker, een luidspreker
Door Niels van der Weiden/
HSPublicity
Bij autonome of zelfrijdende auto’s
denken we vaak aan de filmke-
ver Herbie. Of aan Kitt, de zwarte
schicht uit de televisieserie Knight
Rider. Een fantasie wordt nu wer
kelijkheid: Volkswagen heeft een
auto ontwikkeld die écht zelf kan
rijden. Deze auto heet voluit Volks
wagen Golf GTI 53+1.
‘53+1’ verwijst naar het startnum-
mer 53 van Herbie. Bij de presen
tatie meldt Volkswagen nog even
gekscherend dat Herbie ‘de eerste
zelfrijdende auto’ was. De Golf GTI
53+1 kan dus geen aanspraak maken
op die titel, maar dat maakt de auto
niet minder bijzonder. Het rode ge-
va’ar kan namelijk zelfstandig een
parcours afleggen op de grenzen
van zijn kunnen.
Allereerst speurt de Golf GTI 53+1
naar obstakels, in dit geval de kegels
die het parcours markeren. Dat doet
hij met een laserscanner in de voor
bumper. Langzaam stuurt de rode
Golf zichzelf in het kennismakings-
rondje door de poortjes van pylo
nen. Zijn positie wordt
bijgehouden door DGPS,
dat met een bodemzen-
der werkt en tot op de
centimeter nauwkeurig
is. Als de Golf zijn eerste
(langzame) rondje heeft
voltooid, rekent de auto
zelf de ideale lijn over het
parcours uit.
F
g SS8
Oj