VOLKSWAGEN GOLF GTI ZONDER BESTUURDER HONDA CIVIC HYBRID VOORDELIGE AIRCO BIJ EDIZIONE COOL NIEUWE NAVIGATIESYSTEMEN VAN PHILIPS FIAT BIEDT VERKOELING TIJDENS ZOMERHITTE POPULAIR MODEL OP DETAILPUNTEN AANGEPAST ANTARA STEELT DE SHOW VOLVO S60 LICHT OPGEFRIST AUTONOME '53+1' ZOEKT ZELF ZIJN WEG OPEL ONTHULT COMPACTE SUV IN NIEUW DESIGNCENTRUM r V 752 JLg Integrated Motor Assist a Ontspannen rijden 24-SLGH AUTONIEUWSBLAD PAGINA 16 V WOENSDAG 26 JULI 2006 EEN HYBRIDE VOOR IEDEREEN De nieuwe Honda Civic Hybrid heeft een modern uiterlijk. Volgens Volvo is het rijgedrag van de S60 sportiever geworden. Opel Antara. met airconditioning. 4 t i De nabije toekomst Volkswagen liet tijdens de presenta tie meerdere systemen zien, die wel op korte termijn in productie gaan. De VW Touareg bijvoorbeeld krijgt De Civic Hybrid heeft hetzelfde futuristische dashboard als de Civic hatchback. voor 36.995 euro. Voor dat geldt levert Volvo een S60 D met 126 pk. Volvo kan bovendien een zogehe ten Bi-Fuel-variant van de S60 le- Vanaf-Winschoten, in het noord- Specificaties Honda Civic Hy brid: Motortype: Viercilinder in lijn en elektromotor Cilinderinhoud: 1.339 cm3 Vermogen benzinemotor: 70 kW/95 pk bij 6.000 t.p.m. Vermogen elektromotor: 15 kW/20 pk bij 2.000 t.p.m. Max. koppel benzinemotor: 123 Nm bij 4.600 t.p.m. Max. koppel elektromotor: 103 Nm bij 0 - 1.060 t.p.m. Acceleratie: 12,1 sec. van 0 tot 100 km/uur Topsnelheid: 185 km/uur Gem. verbruik: 4,6 ltr/100 km Prijs: vanaf 23.990 euro Aardgas Het interieur kan worden voorzien van een keuze uit vijf soorten inte- rieurinleg. Bij elkaar kunnen ko pers meer dan duizend combinaties maken. Ook op accessoiregebied is er keuze te over. Een van de opval lendste opties is de aansluitmoge lijkheid voor een iPod. Bijzonderheden uitrusting: ABS met EBD Cruise control Climate control Mistlampen voor Audiosysteem met geïn tegreerde cd-wisselaar en mp3-functie Met leder bekleed stuur wiel Middenarmsteun voor 15-inchwielen Elektrisch bedienbare zij ruiten vóór en achter Centrale vergrendeling met afstandsbediening en een zonneschermpje. Het navi gatiesysteem is ook buiten de auto te gebruiken; handig wanneer het laatste deel van de reis bijvoorbeeld te voet moet worden afgelegd. Het systeem komt dit najaar op de markt, prijzen zijn nog niet bekend. veren. Deze is gebaseerd op de 2.4 benzinemotor, maar loopt ook op aardgas. De Volvo S60 Bi-Fuel kost 38.220 euro. Eerste Europeaan in deze klasse De eerste vrucht die het nieuwe Aantrekkelijk prijskaartje In de stad komt de Honda Civic Hybrid goed uit de verf. De auto trekt lekker rap op en het stuurka- rakter is voorbeeldig. Als je voor een rood stoplicht staat met de rem ingetrapt, dan slaat de benzi nemotor af. Dat gebeurt ook weer om brandstof te besparen. Met alle brandstofbesparende maatregelen komt het gemiddelde verbruik van deze auto uit op 4,6 liter op 100 kilometer. Met de eerste Honda Civic bracht buitenspiegels zijn richtingaanwij zers gemonteerd. Voor de S60 zijn liefst vijftien kleuren leverbaar. Twee daarvan, Orinoco Blue en Maple Red, zijn nieuw. Ook levert Volvo een ruime keus aan lichtme talen wielen in diverse maten en van verschillende ontwerpen. Fiat biedt voordelige Edizione Cool-varianten aan kost hij 13.995 euro, wat een prijs voordeel van 530 euro betekent. De ‘coole’ Stilo biedt keus uit di verse motoren, waarvan de 1.4 16v met zesversnellingsbak 15.995 euro kost. De Stilo Edizione Cool is er ook met de 1.9 Multijet-motor. De prijzen voor de Edizione Cool-uit- voering van de Croma hangen af van de gewenste motor en trans missie. Fiat levert per direct de Panda, de Punto Classic, de Grande Punto, de Stilo en de Croma in Edizione Cool-uitvoering.De auto’s zijn standaard voorzien van airconditio ning. De actie is het antwoord van Fiat Nederland op de zomerse tem peraturen in ons land. De Fiat Panda Edizione Cool met 1,2-litermotor en airco kost een be scheiden 9.495 euro. De standaard uitrusting van de Punto 1.2 Classic Edizione Cool wordt gratis opge waardeerd met airco; de prijs blijft dus onveranderd 10.995 euro. Fiat levert de Punto Classic in drie- en vijf-deursuitvoering. De Grande Punto heeft ook een 1,2- litermotor en drie of vijf deuren. De auto wordt erg goed verkocht in Eu ropa en heeft diverse prijzen in de wacht gesleept. Behalve airco krijgt de Grande Punto 1.2 Edizione Cool een middenarmsteun, elektrische lendesteunverstelling, mistlampen en cruise control. Met drie deuren Een spectaculaire onthulling: de nieuwe Philips brengt een reeks zeer com pacte en draagbare navigatieappara- ten op de markt. Het Personal Na vigation System (PNS) omvat een stijlvol beeldschermpje van slechts 10 cm lang en 2 cm dik. In de auto rust het 160 gram lichte apparaatje Begin volgend jaar staat de auto in de Opel-showroom. Honda in een betaalbare hatchback op de markt. Nu doet Honda iets vergelijkbaars, want de nieuwe Civic Hybrid brengt een riant uitgeruste auto met zeer geavan ceerde techniek op de markt met een aantrekkelijk prijskaartje. Dè auto staat in de showroom met een vanafprijs van 23.990 euro. kers waren veel topmanagers van GM, internationale en Duitse be kendheden en autojournalisten uit de hele wereld. Tijdens de feestelijke avond stond het begrip autodesign natuurlijk centraal. Dat wordt voor GM steeds belangrijker, want veel aandacht voor het ontwerp van een auto heeft een positief effect op het succes. Carl Peter Forster, het hoofd van GM in Europa, vertelde dat in een recent onderzoek twee keer zoveel respondenten als twee jaar geleden aangaven dat Opel stijlvolle auto’s bouwt. 0 rente Behalve de Edizione Cool-versies biedt Fiat in het derde kwartaal van dit jaar zijn klanten nog meer voordeel met een opvallende finan- cieringsactie van Fidis, de financi ële tak van Fiat Auto. Kopers van een Fiat betalen nul procent rente op hun krediet gedurende de eer ste twaalf maanden van de looptijd. De maximale kredietsom hangt af van het gekozen model. Voor meer informatie kunnen geïnteresseerden terecht bij de Fiat-dealer. een onvergetelijke ervaring. General Motors heeft een nieuw designcentrum geopend in Rus selsheim. Opel, een van de merken van GM, presenteerde tijdens de openingsavond de nieuwe Antara. De nieuwe, compacte SUV werd tijdens een spectaculaire talkshow op het podium geparkeerd. Behalve Opel zijn onder meer ook Cadillac, Saab en Chevrolet merken van General Motors. Het nieuwe designcentrum van GM is een be langrijk gebouw voor al die mer ken, want in het pand worden alle modellen ontworpen die voor de Europese markt bedoeld zijn. Ter ere van de opening van het desig ncentrum vond daarom een speciale gala-avond plaats. Onder de bezoe- Geen speeltje Vervolgens is slechts een druk op de knop nodig om de Golf het circuit op volle snelheid te laten nemen. Als een bezetene scheert het ding tussen de pylonen door, zonder er ook maar één te raken. De persoon op de be stuurdersstoel is een pas- Rijden met de VW Golf GTI 53+1 is Watje niet afziet aan het uiterlijk van deze Honda Civic is het bijzon der geavanceerde aandrijfsysteem. Het heet IMA, wat staat voor Inte- grated.Motor Assist. De auto wordt aangedreven door een benzine- én een elektromotor. Meestal drijft de 1,3-liter benzinemotor de auto aan, maar bij het accelereren of het rijden op hoge snelheid assisteert de elektromotor. Die laatste doet zijn werk dus pre cies wanneer een benzinekracht- bron normaliter de meeste brand stof zou verbruiken. Als het gas wordt losgelaten, of wanneer de auto afremt, dan worden de accu’s van het IMA-systeem opgeladen. Het digitale dashboard in de Civic Hybrid kennen we al van het be kende hatchbackmodel. Het ziet er lekker futuristisch uit. Te meer omdat Honda nog een aantal meters heeft toegevoegd die informatie verschaffen over de hy- bridetechniek. Zo wordt er vermeld of de accu’s vol zijn en wanneer de elektromotor assisteert. Ook het opladen van de accu’s wordt in het dashboard weergegeven. Volvo heeft de S60 een kleine op frisbeurt gegeven. Het uiterlijk werd behoedzaam aangepast, maar het onderstel van de auto is flink onder handen genomen. Volgens Volvo biedt de S60 nu meer rijplezier dan ooit. Dat komt doordat het Zweedse merk de on- derstelafstemming van de auto heeft veranderd: de vering is stugger voor een sportiever rijgedrag. Ook het stuurgevoel is verbeterd. Overigens claimt Volvo dat de S60 als vanouds veel comfort biedt. Het uiterlijk is ook licht gewijzigd. De grille is vernieuwd en past zo beter bij de andere nieuwe model len van Volvo, zoals de S80. In de De S60 is te koop voor prijzen vanaf 33.045 euro voor de 2.4 Base-uit- voering. Deze vijfcilindermotor le vert 140 pk. Een diesel is leverbaar oostelijke puntje van Nederland, rijden we met de Honda Civic Hy brid naar de Randstad. Tijdens de rit leren we deze hybride kennen als een heerlijk comfortabel vervoer middel. In de grote zachte stoelen vind je een prima zitpositie, terwijl de rechterarm ondersteund. Schakelen hoeft niet, de Civic Hy brid is standaard gekoppeld aan een CVT-transmissie. Met de standaard airconditioning en dito cruise con trol ingeschakeld schieten kilome ters snelweg uiterst comfortabel onder ons door. De motor hoor je bijna niet en het onderstel verwerkt bijna onmerkbaar de oneffenheden in het wegdek. Als klap op de vuurpijl spelen we een cd met klassieke muziek, die nog in de standaard cd-wisselaar zit. Wat kan autorijden toch ont spannend zijn. designcentrum van GM afwerpt, werd tijdens de openingsavond onthuld. Tijdens een show werd de. nieuwe Opel Antara de bühne opgereden. De Antara is een stoer gelijnde SUV, met een herkenbaar Opel-ontwerp. Het ontwerp is in grote mate geïnspireerd op de An tara GTC, een concept car die Opel eerder liet zien. De Opel Antara is de eerste compac te SUV van een Europese fabrikant. De auto gaat de concurrentiestrijd aan met twee Koreaanse soortgeno ten: de populaire Hyundai Tucson en de succesvolle Kia Sportage. Tekst: Vincent van Bruchem/ HSPublicity Foto’s: Niels van der Weiden/ HSPublicity Hybrideauto’s worden aangedre ven door een combinatie van een benzine- en een elektromotor. De Honda Civic Hybrid is zo’n tech nisch hoogstandje en vanwege zijn rijgedrag en de riante uitrusting is deze sedan bovendien een heerlijk comfortabele reisauto. Met een aantrekkelijk prijskaartje. In 1973 introduceerde Honda de eerste Civic. Het was een compact driedeursautootje met een 1,2-li termotor. Nu in 2006 testen we de nieuwe Honda Civic Hybrid. Ei genlijk heeft deze sedan helemaal niets meer met de eerste Civic ge meen. De nieuwe auto is veel gro ter en ook het uiterlijk lijkt in niets meer op de Civicjes van vroeger. De Civic Hybrid heeft een brede neus en een grote chromen grille met het Honda-logo. De 15-inch wielen zijn bijna helemaal dicht. Dat ziet er apart uit, maar het zorgt vooral voor een lage luchtweer stand. En dat houdt het brandstof verbruik laag. eind dit jaar een heuse primeur in de vorm van ABSplüs. Dit antiblok- keer-remsysteem is speciaal voor terreinauto’s bedoeld. ABSplus schakelt zichzelf automa tisch in als sensoren meten dat het wegdek uit grind, gras of zand be staat. Het systeem laat bij een nood stop langere blókkeerfasen toe, zo dat de remweg tot twintig procent korter wordt zonder de bestuur baarheid aan te tasten. Volkswagens inparkeerassistent PLA debuteert in de Touran. Het systeem is verge lijkbaar met dat in de Toyota Prius, alleen hoeft de Touran-rijder geen parkeervak te selecteren, want dat doet PLA zelf. Wanneer de bestuurder een snel heid onder 30 km/uur aanhoudt, zoekt de Touran zelf naar geschikte parkeervakken met behulp van sen sors. Deze vrije parkeerplaatsen ver schijnen vervolgens op een display. Met een druk op de knop stuurt de Touran zelf in. De bestuurder hoeft alleen te zorgen dat de snelheid - in verband met de veiligheid - binnen de perken blijft. sagier geworden, die moet toezien hoe het stuur heen en weer schiet, alsof een onzichtbare coureur op zijn stoel zit. De Golf GTI 53+1 bezorgt ons een leuke ervaring, maar het is geen speeltje. „Met deze autonome auto kunnen we objectieve en dus re produceerbare data over het wegge drag verzamelen”, zegt Hans-Georg Kusznir, hoofd productcommuni- catie bij Volkswagen. „Menselijke testrijders blijven altijd nodig voor een subjectieve indruk, maar voor objectieve cijfers hebben we apparaten nodig die bijvoor beeld telkens exact dezelfde stuur- beweging kunnen maken.” Voorlo pig blijft de autonome Volkswagen dus een aangelegenheid voor het testcircuit. Daar zal de 53+1 veel bruikbare data aanleveren aan de ingenieurs. op een docking station, dat aan de voorruit van de auto kan worden bevestigd. Via de toetsen van het docking station kunnen de hoofd functies bediend worden. De houder is voorzien van een inge bouwde versterker, een luidspreker Door Niels van der Weiden/ HSPublicity Bij autonome of zelfrijdende auto’s denken we vaak aan de filmke- ver Herbie. Of aan Kitt, de zwarte schicht uit de televisieserie Knight Rider. Een fantasie wordt nu wer kelijkheid: Volkswagen heeft een auto ontwikkeld die écht zelf kan rijden. Deze auto heet voluit Volks wagen Golf GTI 53+1. ‘53+1’ verwijst naar het startnum- mer 53 van Herbie. Bij de presen tatie meldt Volkswagen nog even gekscherend dat Herbie ‘de eerste zelfrijdende auto’ was. De Golf GTI 53+1 kan dus geen aanspraak maken op die titel, maar dat maakt de auto niet minder bijzonder. Het rode ge- va’ar kan namelijk zelfstandig een parcours afleggen op de grenzen van zijn kunnen. Allereerst speurt de Golf GTI 53+1 naar obstakels, in dit geval de kegels die het parcours markeren. Dat doet hij met een laserscanner in de voor bumper. Langzaam stuurt de rode Golf zichzelf in het kennismakings- rondje door de poortjes van pylo nen. Zijn positie wordt bijgehouden door DGPS, dat met een bodemzen- der werkt en tot op de centimeter nauwkeurig is. Als de Golf zijn eerste (langzame) rondje heeft voltooid, rekent de auto zelf de ideale lijn over het parcours uit. F g SS8 Oj

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2006 | | pagina 16