CORSA MET 'HEUPEN
SNELLE JEEP IN
SHOWROOM AUTOBAAS
uevehoi
naia
1
GRAND CHEROKEE SRT-8 MET DIKKE V8-M0T0R
Het Autonieuwsblad
^BOVAG
i
i
- Auto Baas Nissan 0182-617900 - Auto Baas Chrysler 0182-631143 - Van Beynum Gouda BV VW/Audi 0182-647464 - ‘t Centrum Mazda 0182-372499
- Rogam Gouda BV Mercedes-Benz 0182-696060 - Hans Severs BMW 0182-513000 - Hooftman Volvo 0182-642100 - Huiden Fiat/Alfa/Lancia 0182-521455
- Van Mannekes Auto’s V.O.F. KIA 0182-636008 - Kempenaar Renault 0182-570444 - Toyota van Leeuwen 0182-621800 - Linear BV SEAT 0182-621866
- Hyundai van der Linden Waddinxveen 0182-632100 - Van Loon Honda 0182-532000 - Van Loon BV Skoda 0182-567878 - Martien van Eijk Lada 0182-513877
- Nomen Toyota 0172-212037 - Noordegraaf Waddinxveen 0182-615788 - Van Vegten Mazda 0182-515366
Incl. montage, balanceren en nieuw ventiel.
Informeer naar de types en voorwaarden bij uw d
Uitgever:
RNG Regionale Nieuwsbladen Groep in Alphen aan den Rijn.
Verschijnt eenmaal in de twee weken. Oplage 76.500 kranten
Het Autonieuwsblad wordt verspreid in:
Bodegraven, Boskoop, Driebruggen, Gouda, Gouderak,
Haastrecht, Hazerswoude-Dorp, Moerkapelle, Moordrecht,
Reeuwijk, Stolwijk, Vlist, Waarder, Waddinxveen en
Zevenhuizen.
Autonieuwsblad:
Raoul Wallenbergplein 9, Postbus 33, 2400 AA Alphen a/d Rijn
Telefoon: (0172) 48 74 74 Fax: (0172) 48 74 78
Bezorgservice Huis-aan-huisbladen:
(0900) 1010107 0.10 p/m)
GLASHELDERE APK-KEURING
2
S'
2.
GLASHELDERE FACTUUR
Geïntegreerdefietsdrager
O
Aero package
AUTONIEUWSBLAD
WOENSDAG 9 AUGUSTUS 2006
PAGINA 17
HEET
Henri Stolwijk
Het uiterlijk van de Jeep Grand Cherokee SRT-8 laat weinig aan de verbeelding over.
De Opel Corsa is bijna
NDA
k
1
1
UtOttvA'-Slt MAUk AIUXIATH - UN AfOtUNO VAM »OV*9
zorgen voor een uitstekende vertra-
gmg-
Naast reparaties welke nodig zijn om aan de wettelijke eisen te vol
doen en uw veiligheid te waarborgen, zijn er ook nog onderhouds
werkzaamheden welk nodig zijn voor het behoud van uw auto, dus
om u op langere termijn hoge kosten te besparen.
Glashelder dus.
Gezien het feit dat u niet maandelijks voor onderhoud in onze werk
plaats komt, kan het dan verstandig zijn om deze preventief te ver
vangen. Het zou tenslotte vervelend zijn als u één of twee maanden
na uw onderhoudsbeurt op strafbare en mogelijk zelfs levensge
vaarlijke banden rijdt. Uiteraard geldt dit dilemma niet alleen voor
banden, maar ook voor remblokken, schokbrekers, uitlaten, etcetera.
WU ZULLEN IN BOVENSTAANDE GEVALLEN ADVISEREN OM HET
ONDERHOUD UIT TE LATEN VOEREN, MAAR WU LATEN DE KEUZE
AAN U!
Uiteraard is prijsopgave vooraf altijd mogelijk en bij ons geldt
afspraak is afspraak!
Wie zijn of haar auto bij ons laat keuren, doet dit op basis van ver
trouwen. U vertrouwt er natuurlijk op dat uw APK goedgekeurde auto
een veilige auto is. Maar u wilt natuurlijk ook geen overbodige kosten
maken om uw auto op de weg te houden. Onderstaande dealerbe-
drijven begrijpen dit als geen ander. Bij periodiek onderhoud of APK
keuring komen wij in onze werkplaats regelmatig banden tegen
welke nog net aan de wettelijke norm van 1,6 mm voldoen.
O
s
7^
even groot als de eerste generatie Astra.
Op het moment dat u uw auto ophaalt, ontvangt u bij de werkplaatsreceptie
een factuur voor de verrichte werk
zaamheden. Bekijk deze op uw
gemak en heeft u vragen, stel deze
dan gewoon. Wij zijn trots op ons
werk en geven u graag tekst en uit
leg. Het is zelfs goed mogelijk dat u
nog goede gebruikerstips mee krijgt.
Als u dat wenst, rijden we uw auto
gewoon weer even de brug op om u
te laten zien welke werkzaamheden
uitgevoerd zijn.
designer Loeb. “We mikken op
twee verschillende doelgroepen. De
driedeurs is voor mensen die van een
vlot model houden en die de auto
veelal alleen rijden. De vijfdeurs is
door zijn wat minder uitgesproken
vorm en de verder naar achteren
doorgetrokken daklijn duidelijk
meer bedoeld voor gezinsgebruik,
düs voor mensen die de Corsa nodig
hebben om bijvoorbeeld de kinde
ren mee te nemen.”
AutoBaas Chrysler Jeep BV in Wad
dinxveen heeft een echte publieks
trekker in de showroom staan: de
nieuwe Jeep Grand Cherokee SRT-
8. Dit is een auto die zich zonder
problemen met de Porsche Cayenne
kan meten, aldus de Jeep-dealer.
De airco is nog nooit zo hot geweest. 16 dagen hittegolf heeft
daarvoor gezorgd. Wie de afgelopen weken veel onderweg
is geweest, weet nu zeker datje veel aan een airco hebt in de
auto. Dat die het dan ogk vooral goed moet doen om het inte
rieur aangenaam koel te houden. Niet dat een bloedhete auto
absoluut naar de 20 graden Celsius hoeft te worden afgekoeld,
want dat schijnt ook weer een beetje te veel van het goede te
zijn als het buiten meer dan dertig graden is. Uit onderzoek is
immers gebleken dat een te groot temperatuursverschil net als
te veel hitte kan leiden tot concentratieverlies. Het advies is
een verschil tussen binnen en buiten van maximaal 7 graden,
dan blijfje lekker fris en fit en dat is natuurlijk wel zo veilig.
Maar goed, de airco moet hoe dan ook goed werken en dat
betekent onderhoud. Bij veel rijden is een jaarlijkse inspectie
een aanrader, zo hoor ik regelmatig van technici die het kun
nen weten. Want het voorkomt onheil in de toekomst. Als
er bijvoorbeeld te weinig koelmiddel in het systeem zit, dan
blaast het minder koude lucht het interieur in. Zelfs de sme
ring van essentiële onderdelen kan in gevaar komen, waar
door uiteindelijk de compressorpomp de vernieling indraait.
Zo’n inspectie zit niet automatisch bij een reguliere onder
houdsbeurt, heb ik me laten vertellen. Steeds meer dealers
vragen overigens wel of de airco gelijk moet worden geïn
specteerd. Maar als dat niet gebeurt, is het verstandig om er
even naar te vragen. Om de kosten hoefje het niet te laten,
want in de regel ben je voor enkele tientjes klaar met een in
spectie. Is alles goed, dan weetje tenminste zeker dat de airco
maximaal rendement levert en dat je niet voor onverwacht
hoge uitgaven komt te staan, want daar kun je het ook knap
benauwd van krijgen.
Fix-draagsysteem. Een vinding van
Opel die debuteert op de Corsa. Het
gaat om een geïntegreerde fietsdra-
ger in de bumper. Hij is uitschuif
baar en er passen twee fietsen op.
Als hij niet nodig is, ziet hij uit het
zicht in de bumper. Ook heeft de
Corsa een DualFloor (standaard bij
de versies Enjoy, Sport en Cosmo).
Het is een verstelbaar paneel, dat in
zijn hoogste stand gelijk is aan de
dorpel van de achterdeur, waardoor
er onder de plaat extra ‘verborgen’
ruimte zit. Gereden hebben we nog
niet met de nieuwe Corsa. Dat ge
beurt later dit jaar. Bij de Corsa is
te kiezen uit zes verschillende mo-
torversies. Drie daarvan lopen op
benzine: een 1,0-liter van 60 pk,
een 1,2—liter van 80 pk en een 1,4-
liter van 90 pk. De andere drie zijn
diesels: een 1,3-liter CDTI van 75
pk, een 1,3-liter CDTI van 90 pk
en een 1,7 liter CDTI van 125 pk.
Deze laatste is dan ook de snelste.
In het interieur zitten opvallend
veel bergvakken. Met name die in
de portieren zijn van fors formaat;
er is zelfszplek voor anderhalve liter
limonade flessen. De middencon
sole is helemaal volgens de huidige
trend relatief ver doorgetrokken in
het interieur als een soort centraal
bedieningspaneel. Het is iets wat je
steeds meer ziet bij nieuwere model
len. Bijzonder is het leverbare Flex-
‘Het is een fenomenale auto’, zegt
Harold Dazler van AutoBaas. ‘We
hebben hem sinds kort in de show
room staan en krijgen al veel posi
tieve reacties. De Grand Cherokee
SRT-8 kost 87.900 euro en dat is
in vergelijking met andere super-
SUV’s een erg aantrekkelijke prijs.
Er is geen optielijst voor de SRT-8,
want alle denkbare luxe is standaard
op deze auto.’
De nieuwe Opel Corsa heeft brede
‘heupen’. Dat wil zeggen dat de
wielkasten achter ietwat zijn uit
gebouwd. Het is volgens designer
Niels Loeb een knipoog naar de
eerste generatie van dit model. Een
auto die je ook direct herkende aan
de uitgebouwde wielkasten.
De nieuwe Corsa (bijna 4 meter
lang) beleefde onlangs zijn wereld
première op de Londense autoshow.
In oktober rolt hij in Nederland bij
de dealers de showroom binnen. De
vorm komt nogal sportief over. De
voorzijde vertoont duidelijk over
eenkomsten met dat van de Opel
Astra. De daklijn is opvallend hoog
en daardoor gaat instappen gemak
kelijk. De achterzijde van de drie
ën de vijfdeurs wijken van elkaar af.
De eerste oogt meer als een coupé
gelijk de Astra GTC en de vijfdeurs
komt wat behoudender over.
“Dat is ook onze bedoeling”, zegt
AutoBaas wil met de snelle Jeep
meer aandacht genereren voor
SRT. Dat staat voor Street Racing
Technologies, een bedrijf dat ver
schillende modellen van Chrysler,
Dodge en Jeep onder handen neemt.
Een bekend voorbeeld van het werk
van SRT is de Dodge Viper SRT-
10. De Jeep Grand Cherokee heeft
nu dus ook de ‘SRT-behandeling’
ondergaan.
Voor de aandrijving zorgt een 6,1-
liter Hemi-V8 met 426 pk. Die
krachtbron sleurt de Grand Che
rokee naar een topsnelheid van 245
kilometer per uur. Een sprint van
0 naar 100 km/uur kost niet meer
dan vijf seconden. De remmen zijn
afkomstig van specialist Brembo en
Aan de buitenzijde is duidelijk
zichtbaar dat het niet om een nor
male Grand Cherokee gaat. De
SRT-8 staat op vijfspaaks lichtme
talen 20-inchwielen. Elke Grand
Cherokee SRT-8 heeft bovendien
een zogeheten ‘aero package’, dat
bestaat uit voor- en achterspoilers,
dorpelverbreders en een centraal
geplaatste uitlaat.
Op de achterklep prijkt de begeer
lijke SRT-8-badge. Het interieur is
uitgerust met onder meer sportieve
kuipstoelen, waarin het SRT-logo is
opgenomen.
4 banden halen
3 betale
V