MEER UITGEBREID MOTORENAANBOD EN GEEN VERHOOGD DAK Altijd! BEGRIP? Van Mannekes Auto's V.O.F, HYUNDAI GETZ CROSS IN PRODUCTIE VERFIJNDE KLASSE Autogordels... KIA OPIRUS OPGEFRIST PRIJS NOG NIET BEKEND AUTOTEST: MERCEDES-BENZ E 320 CDI prijzen vanaf 5.950,- 2x gebruikte brommobiel op voorraad M KIJK OOK OP: WWW.KIA-WADDINXVEEN.RIL Nu bij van Beynum Autobedrijven: De Audi A4 inclusief Buffalino lederen interieur*. 100.000 km 139.900 km 50.000 km 105.000 km 60.000 km 143.000 km 139.600 km 46.000 km 7.500 km 50.000 km 90.000 km 105.500 km 140.000 km 80.000 km 120.000 km 92.000 km 90.000 km 13.000 km 06-2002 grijs met. grijs met. groen met. rood met. groen met. blauw wit blauw met. blauw met. beige met. wit blauw met. groen met. blauw met. groen met. zwart rood zwart BMW 320 Executive Chrysler Voyager 2.4 SE MPV Citroen Saxo 1.1 ‘538’ HB Citroen Saxo 1.0 HB Ford Fiesta 1.3 HB Classic Hyundai Atos 1.0 Hyundai Lantra 1.6 KIA Rio 1.5 LS Autom. HB KIA Magentis 2.0 EX Kia Joice 2.0 Executive Mazda 121 1.3 GLX HB Opel Frontera 2.2 Wagon Peugeot 206 1.1 XN HB Renault Twingo 1.2 Halios Renault Laguna 1.8 HB Seat Cordoba 1.6 Vario VW Polo 1.6 HB VW Golf 1.4 5drs Trendline Van Beynum DREIGT EEN BOTSING, DAN IET DE MERCEDES BENE E-KLASSE ZICH VAST SCHRAP. OPENSTAANDE RAMEN GAAN AUTOMATISCH DICHT, DE STOELLEUNING HELT WAT MEER NAAR ACHTEREN EN DE GORDELS WORDEN ALVAST OP SCHERP GEZET. WE HEBBEN HET NIET ERVAREN, WANT TIJDENS DE TEST HEBBEN WE HET ONHEIL MAAR NIET BEWUST OPGEZOCHT. WEL VIEL OP DAT DE NIEUWE E ERG STIL EN COMFORTABEL RIJDT; BUNA ALS EEN S-KLASSE. [HN HP 271 Auöi I u 45-SX-NJ i. I PAGINA 25 AUTONIEUWSBLAD WOENSDAG 23 AUGUSTUS 2006 De Hyundai Getz Cross komt ook naar Nederland. De E-klasse heeft een meer V-vormig front. Motortype: de Europese automobilist kunnen Acceleratie: Prijs: 66.050 euro daardoor ziet hij The Power to Surprise" V Van Beynum Autobedrijven biedt iedere Audi A4 die uit voorraad leverbaar is nu tijdelijk met een Buffalino lederen interieur t.w.v. 2.800,- voor 0,-. Deze aanbieding is geldig op zowel de Pro Line- als Pro Line Business-uitvoering. Informeer naar de voorwaarden. Wij verwelkomen u graag in onze showroom. of andere zaken die bij een ter- reinauto horen. Het interieur van de gereden E 320 CDI is toegerust met vrijwel alle verkrijgbare opties. 10-1998 08-1999 01-1999 02-2000 04-2002 09-1998 04-1996 01-2006 05-2003 03-1999 10-1999 08-1999 03-1999 01-1999 03-2001 09-1997 04-2002 BIJZONDERHEDEN UITRUSTING SPECIFICATIES Mercedes-Benz E 320 CDI 8.995, - 9.450,- 3.950, - 5.950, - 5.750,- 3.950, - 2.950, - 7.995, - Onderweg 8, tel. 0182 - 636 008 Waddinxveen ABS EBD Elck. stabiliteitssysteem ESP Airbags, zijairbags en gordijnairbags Centrale vcrgr. met afst. bed. Elektrisch bedienbare zijruiten Stuur in hoogte/diepte verstelbaar Elek. verstelbare stoelen voorin Elektrisch verstelbare en ver- warmbare buitenspiegels 7-trapsautomaat Climate control PRE-SAFE tiervergrendeling met afstandsbe diening zijn standaard. Een prijs voor de Getz Cross is nog niet bekend: Wel heeft de importeur aangekondigd dat het Cross-pak- ket ook voor bestaande Getz-rij- ders beschikbaar komt. Zie je nog niet veel op auto’s. Mocht er dan toch nog een botsing van ach ter volgen, dan is het een fijne weet dat Mercedes-Benz crashtests van achteren met snelheden tot 80 km/ uur heeft uitgevoerd om er zeker van te zijn dat de inzittenden mini male kans op letsel lopen. AUTOBEDRIJVEN Het lijkt erop dat de meeste van de 2.000 nieuwe onderdelen dan ook onderhuids zitten. Temeer omdat de nieuwe E-klasse op het eerste gezicht nauwelijks verschilt van zijn voorganger. Maar als ze naast elkaar staan, dan valt pas op dat het nieuwe model aanzienlijk slanker oogt zon der dat hij overigens kleiner is. Het zit hem in een lager en meer V-vor- mig front. De neus oogt dynami scher, ja zelfs wat agressiever. De meeste winst voor de rijder zit hem in de uitgebreidere standaard uitrusting. Automatische climate control hoort daarbij en het inno vatieve veiligheidssysteem PRE- SAFE: het systeem dat bij een niet meer te voorkomen aanrijding er inderdaad voor zorgt dat letsel echt tot een minimum wordt beperkt. Het is in 2002 voor het eerst gelan ceerd op de S-klasse en zit nu dus ook standaard op de E-klasse. En bij hard remmen flikkeren de remlich ten achter, een voorziening die kop- staartbotsingen moet voorkomen. De Toyota RAV4 Van heeft geen verhoogd dak en er zeer goed uit. Trend De Getz Cross past in een trend van ‘stadse terreinauto’s. Volks wagen bijvoorbeeld heeft sinds Het nieuwe uiterlijk van rekenen. Zescilinder dieselmotor met turbo Cilinderinh.: 2.987 cm3 Vermogen: 12.450, 22.750,- 14.950,- 4.450,- 14.950,- 4.950, - 5.950, - 6.450,- 7.950, - 4.950, - 165 kW (224 pk) bij 3.800 t.p.m. Max. koppel: 540 Nm bij 1.600-2.400 tp.m. 6,8 sec. van 0-100 km/uur Topsnelheid: 250 km/uur Gem. verbr.: 6,91tr/100km de Kia Opirus moet op meer begrip van Europeser weggedrag Die krachtiger uitstraling moet kort de CrossPolo in het pro gramma. En ook Citroen blaast een deuntje mee met de C3 X- TR. Fiat leverde tot voor kort de Stilo Uproad. Hyundai levert de Getz Cross in geel, rood of blauw. Airconditioning en centrale por- Stil Rijden is vooral een groot genoe gen, in de E-klasse, waarbij we een versie met een meer dan buitenge woon goede motor hebben gere den. De 320 CDI-krachtbron telt zes cilinders, verstookt op zuinige wijze diesel en laat zich nauwelijks horen. Hij levert een berg vermo gen en trekt ongelooflijk krachtig op. Het maximumkoppel zit dan ook op een maximum van maar liefst 540 Nm, dat was bij het vorige model 510 Nm. In combinatie met de 7-trapsautomaat lijkt het alsof de auto door een reusachtige hand wordt voortgeduwd. Genoegen zit hem ook vooral in de comfortabele stoelen, die bij de geteste uitvoering als extra waren toegerust met venti latie. Dat is best lekker als de auto de hele dag in de zon heeft gestaan en het leer daardoor behoorlijk is op gewarmd. Fijn ook is de elektrische stoelverstelling, waarbij de wangen van zitting en rugleuning met lucht druk zijn te verstellem Kortom, ze werken als echte kussens. Fijn ook zijn de optionele met lucht gevulde schokdempers, waarbij valt te kiezen uit de standen comfort, sport 1 en sport 2. In de laatst ge noemde stand is de schokdemping aan bijdragen. In de nog altijd mar kante neus van Opirus ligt nu een 3,8-liter metende V6-benzinemo- tor, die 266 pk levert en een kop pel van 353 Nm. Hiermee bereikt de Kia in 7,5 seconden de 100 km/ uur. De topsnelheid bedraagt 230 km/uur. In het interieur hebben de Koreanen flink huisgehouden. Het dashboard is helemaal nieuw, net als de mid denconsole en het gedeelte tussen de voorstoelen. Daarnaast zijn er nieuwe voorzieningen aan boord, waaronder elektrisch verstelbare pe dalen en stoelen die niet alleen ver- warmbaar maar ook te koelen zijn. Maart 2007 staat de nieuwe Opirus, met een nog onbekende prijsstel ling, bij de dealers. Nm. De dieselversies zijn voorzien van een handgeschakelde zesver snellingsbak. Toyota levert alle uit voeringen van de RAV4 als Van. Dat wil zeggen dat er een basisver sie is, de Linea Terra, en de Linea Sol en de Executive. Op het eerste gezicht lijkt de Linea Sol-uitvoering de meest interessante versie. Deze heeft onder meer climate control, een 6-cd-wisselaar, een knieairbag, Burg, van Reenensingel 117, 2803 PA Gouda. Telefoon: 0182 - 64 74 64 Leidsestraatweg 132, 3443 BZ Woerden. Telefoon: 0348 - 41 53 44 www.vanbeynum.nl info@vanbeynum.nl www.leaseconnection.nl Aanbod geldt alleen voor voorraadauto's en bestelling voor 1 oktober 2006. Brandstofverbruik volgens 1999/100/EG: gemiddeld 5,8 -13,5 liter/IOO km (1 op 7,4 - 17,2); CO.-emissie 157 - 324 g/km U least al een Audi A4 vanaf 635,- exclusief BTW en brandstof per maand via Audi Leasing op basis van 48 mnd en 20.000 km per jaar full operational lease. het Integrated Active Drive System, lichtmetalen 17-inchvelgen en een gekoeld dashboardkastje. De prijzen voor de RAV4 Van be ginnen bij 21.000 euro voor de benzineversie. De 136 pk dieselver- sie kost minimaal 23.750 euro en de 177 pk sterke dieseltopper heeft een prijs vanaf27.100 euro'. Let wel, deze prijzen zijn exclusief BTW en BPM. Kia heeft zijn topmodel, de Opirus, een facelift laten ondergaan. Doel: meer begrip van de Europese au tomobilist voor het uiterlijk van de auto. Of dat gelukt is laten we in het midden, maar dat er aardig veel aan de auto veranderd is, staat vast. De Kia Opirus is in thuisland Korea een daverend succes. In Nederland heeft de auto het altijd moeilijk gehad in de verkoopstatistieken, terwijl de Opirus heel veel waar voor het geld biedt. Oorzaak van de tegenvallende verkoop is waar schijnlijk het uiterlijk van de Opi rus. Het ontwerp was te veel een mengelmoes van herkenbare lijnen van Europese toppers in het zake lijke segment. Daar is Kia nu van afgestapt. Het merk heeft door sub tiele veranderingen aan de grille, de koplampen en de nieuwe motorkap de Opirus meer een eigen gezicht gegeven. De achterzijde kenmerkt zich door een gewijzigde kofferklep en nieuw ontworpen achterlicht- units. De wielen vullen de wiel kasten beter dan voorheen doordat ze een maat hebben van 17-inch en geven de Opirus zo een krachtiger uitstraling. De Toyota RAV4 timmert aardig aan de weg in het segment van de SUV’s. De Japanners introduceren nu ook een versie op grijs kente ken. De RAV4 Van is met dezelfde motoren leverbaar als de normale RAV4 en heeft een zeer complete standaarduitrusting. De grijskentekenvariant van de Toyota RAV4 doet qua uiterlijk niet onder voor zijn broer met achter- Wellicht om de status en om de grotere interieurruimte. Trouwens, vrijwel alle motoren van de nieuwe E-klasse hebben of meet vermogen of meer trekkracht gekregen. Met de name de ‘instapversies’ E 200 CDI en E 220 CDI zijn op dat punt aan gescherpt, waardoor deze viercilin- derdiesels ook beduidend energieker rijden. zo strak als bij een sportauto, in de comfort-stand zoeft de Benz met een lichte deining over een ver keersdrempel. In feite kan een koper van een E- klasse al shoppend in de lijst met opties een auto samenstellen die qua comfort en uitrusting het ni veau van een S-klasse op de hielen zit. Waarom dan nog een S-klasse? Hyundai brengt een speciale uit voering van de populaire Getz op de markt. Dit is de Cross: een Getz die eruitziet als een terrein- auto, maar het niet is. Wel heeft de Getz Cross het stoere uiterlijk van een SUV, en daarmee hoopt Hyundai kopers over de streep te trekken. De Getz Cross begon als een idee van de Belgische Hyundai-im- porteur, die de auto liet zien op een familiedag voor medewerkers van het bedrijf. Nu is besloten om de Getz Cross in productie te ne men. Om de Getz zoveel mogelijk op een terreinauto te laten lijken, heeft Hyundai gebruikgemaakt van grote stootstrips, spatbord- verbreders, dakrails en een be- schermplaat onder de voorzijde. Net als een terreinauto heeft de Getz Cross veel bodemvrijheid. Dat is bereikt door grote lichtme talen 16-inchwielen te monteren. Een echte terreinauto is deze Hy undai Getz natuurlijk niet. Zo heeft het model geen vier- wielaandrijving, een reductiebak dag legt als de civiele versie van de Toyota’s RAV4. En die staat te boek als een dynamisch rijdende auto. Het motorenpalet omvat de 2,0—li- ter met 152 pk en twee versies van de moderne D-4D-turbodieselmo- tor. De 2,2-liter D-4D produceert 136 pk en een koppel van 310 Nm. De absolute topper is de krachtige en zuinige 2,2-liter D-4D D-CAT Clean Power met 177 pk en 400 bank. Het dak hoefde niet verhoogd te worden en de blinderingpanelen zijn in glass-look uitgevoerd. Het passagierscompartiment wordt door een beklede tussenwand volledig af gesloten van de laadruimte. Bijzon der aan die tussenwand zijn de de- formatiedelen, wat de plaatsing van gordijnairbags mogelijk maakte. Toyota belooft dat de RAV4 Van hetzelfde goede weggedrag aan de technische bijval krijgen van een sportiever onderstel. Zo is de spoor breedte voor met 15 millimeter en achter met 30 millimeter vergroot voor meer stabiliteit in bochten en bij hoge snelheden. Ook is de wiel ophanging en wielgeometrie ver nieuwd, met als doel een Europeser weggedrag. Daar moeten ook de elektronisch aangestuurde dempers KIA

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2006 | | pagina 25