MEER
UITGEBREID MOTORENAANBOD EN GEEN VERHOOGD DAK
Altijd!
BEGRIP?
Van Mannekes Auto's V.O.F,
HYUNDAI GETZ CROSS IN PRODUCTIE
VERFIJNDE KLASSE
Autogordels...
KIA OPIRUS
OPGEFRIST
PRIJS NOG
NIET BEKEND
AUTOTEST: MERCEDES-BENZ E 320 CDI
prijzen vanaf 5.950,-
2x gebruikte brommobiel op voorraad
M
KIJK OOK OP: WWW.KIA-WADDINXVEEN.RIL
Nu bij van Beynum Autobedrijven:
De Audi A4 inclusief
Buffalino lederen interieur*.
100.000 km
139.900 km
50.000 km
105.000 km
60.000 km
143.000 km
139.600 km
46.000 km
7.500 km
50.000 km
90.000 km
105.500 km
140.000 km
80.000 km
120.000 km
92.000 km
90.000 km
13.000 km
06-2002
grijs met.
grijs met.
groen met.
rood met.
groen met.
blauw
wit
blauw met.
blauw met.
beige met.
wit
blauw met.
groen met.
blauw met.
groen met.
zwart
rood
zwart
BMW 320 Executive
Chrysler Voyager 2.4 SE MPV
Citroen Saxo 1.1 ‘538’ HB
Citroen Saxo 1.0 HB
Ford Fiesta 1.3 HB Classic
Hyundai Atos 1.0
Hyundai Lantra 1.6
KIA Rio 1.5 LS Autom. HB
KIA Magentis 2.0 EX
Kia Joice 2.0 Executive
Mazda 121 1.3 GLX HB
Opel Frontera 2.2 Wagon
Peugeot 206 1.1 XN HB
Renault Twingo 1.2 Halios
Renault Laguna 1.8 HB
Seat Cordoba 1.6 Vario
VW Polo 1.6 HB
VW Golf 1.4 5drs Trendline
Van Beynum
DREIGT EEN BOTSING, DAN IET DE
MERCEDES BENE E-KLASSE ZICH
VAST SCHRAP. OPENSTAANDE
RAMEN GAAN AUTOMATISCH
DICHT, DE STOELLEUNING HELT
WAT MEER NAAR ACHTEREN EN
DE GORDELS WORDEN ALVAST OP
SCHERP GEZET. WE HEBBEN HET
NIET ERVAREN, WANT TIJDENS
DE TEST HEBBEN WE HET ONHEIL
MAAR NIET BEWUST OPGEZOCHT.
WEL VIEL OP DAT DE NIEUWE E
ERG STIL EN COMFORTABEL RIJDT;
BUNA ALS EEN S-KLASSE.
[HN HP 271
Auöi
I u
45-SX-NJ
i.
I
PAGINA 25
AUTONIEUWSBLAD
WOENSDAG 23 AUGUSTUS 2006
De Hyundai Getz Cross komt ook naar Nederland.
De E-klasse heeft een meer V-vormig front.
Motortype:
de Europese automobilist kunnen
Acceleratie:
Prijs:
66.050 euro
daardoor ziet hij
The Power to Surprise"
V
Van Beynum Autobedrijven biedt iedere Audi A4 die uit voorraad leverbaar is nu tijdelijk
met een Buffalino lederen interieur t.w.v. 2.800,- voor 0,-. Deze aanbieding is geldig
op zowel de Pro Line- als Pro Line Business-uitvoering. Informeer naar de voorwaarden.
Wij verwelkomen u graag in onze showroom.
of andere zaken die bij een ter-
reinauto horen.
Het interieur van de gereden E 320 CDI is toegerust met vrijwel
alle verkrijgbare opties.
10-1998
08-1999
01-1999
02-2000
04-2002
09-1998
04-1996
01-2006
05-2003
03-1999
10-1999
08-1999
03-1999
01-1999
03-2001
09-1997
04-2002
BIJZONDERHEDEN
UITRUSTING
SPECIFICATIES
Mercedes-Benz E 320 CDI
8.995, -
9.450,-
3.950, -
5.950, -
5.750,-
3.950, -
2.950, -
7.995, -
Onderweg 8, tel. 0182 - 636 008 Waddinxveen
ABS EBD
Elck. stabiliteitssysteem ESP
Airbags, zijairbags
en gordijnairbags
Centrale vcrgr. met afst. bed.
Elektrisch bedienbare zijruiten
Stuur in hoogte/diepte
verstelbaar
Elek. verstelbare stoelen voorin
Elektrisch verstelbare en ver-
warmbare buitenspiegels
7-trapsautomaat
Climate control
PRE-SAFE
tiervergrendeling met afstandsbe
diening zijn standaard. Een prijs
voor de Getz Cross is nog niet
bekend: Wel heeft de importeur
aangekondigd dat het Cross-pak-
ket ook voor bestaande Getz-rij-
ders beschikbaar komt.
Zie je nog niet veel op auto’s. Mocht
er dan toch nog een botsing van ach
ter volgen, dan is het een fijne weet
dat Mercedes-Benz crashtests van
achteren met snelheden tot 80 km/
uur heeft uitgevoerd om er zeker
van te zijn dat de inzittenden mini
male kans op letsel lopen.
AUTOBEDRIJVEN
Het lijkt erop dat de meeste van de
2.000 nieuwe onderdelen dan ook
onderhuids zitten. Temeer omdat
de nieuwe E-klasse op het eerste
gezicht nauwelijks verschilt van zijn
voorganger. Maar als ze naast elkaar
staan, dan valt pas op dat het nieuwe
model aanzienlijk slanker oogt zon
der dat hij overigens kleiner is. Het
zit hem in een lager en meer V-vor-
mig front. De neus oogt dynami
scher, ja zelfs wat agressiever.
De meeste winst voor de rijder zit
hem in de uitgebreidere standaard
uitrusting. Automatische climate
control hoort daarbij en het inno
vatieve veiligheidssysteem PRE-
SAFE: het systeem dat bij een niet
meer te voorkomen aanrijding er
inderdaad voor zorgt dat letsel echt
tot een minimum wordt beperkt.
Het is in 2002 voor het eerst gelan
ceerd op de S-klasse en zit nu dus
ook standaard op de E-klasse. En bij
hard remmen flikkeren de remlich
ten achter, een voorziening die kop-
staartbotsingen moet voorkomen.
De Toyota RAV4 Van heeft geen verhoogd dak en
er zeer goed uit.
Trend
De Getz Cross past in een trend
van ‘stadse terreinauto’s. Volks
wagen bijvoorbeeld heeft sinds
Het nieuwe uiterlijk van
rekenen.
Zescilinder
dieselmotor
met turbo
Cilinderinh.: 2.987 cm3
Vermogen:
12.450,
22.750,-
14.950,-
4.450,-
14.950,-
4.950, -
5.950, -
6.450,-
7.950, -
4.950, -
165 kW (224 pk)
bij 3.800 t.p.m.
Max. koppel: 540 Nm bij
1.600-2.400 tp.m.
6,8 sec. van
0-100 km/uur
Topsnelheid: 250 km/uur
Gem. verbr.: 6,91tr/100km
de Kia Opirus moet op meer begrip van
Europeser weggedrag
Die krachtiger uitstraling moet
kort de CrossPolo in het pro
gramma. En ook Citroen blaast
een deuntje mee met de C3 X-
TR. Fiat leverde tot voor kort de
Stilo Uproad. Hyundai levert de
Getz Cross in geel, rood of blauw.
Airconditioning en centrale por-
Stil
Rijden is vooral een groot genoe
gen, in de E-klasse, waarbij we een
versie met een meer dan buitenge
woon goede motor hebben gere
den. De 320 CDI-krachtbron telt
zes cilinders, verstookt op zuinige
wijze diesel en laat zich nauwelijks
horen. Hij levert een berg vermo
gen en trekt ongelooflijk krachtig
op. Het maximumkoppel zit dan
ook op een maximum van maar
liefst 540 Nm, dat was bij het vorige
model 510 Nm. In combinatie met
de 7-trapsautomaat lijkt het alsof
de auto door een reusachtige hand
wordt voortgeduwd. Genoegen zit
hem ook vooral in de comfortabele
stoelen, die bij de geteste uitvoering
als extra waren toegerust met venti
latie. Dat is best lekker als de auto de
hele dag in de zon heeft gestaan en
het leer daardoor behoorlijk is op
gewarmd. Fijn ook is de elektrische
stoelverstelling, waarbij de wangen
van zitting en rugleuning met lucht
druk zijn te verstellem Kortom, ze
werken als echte kussens.
Fijn ook zijn de optionele met lucht
gevulde schokdempers, waarbij valt
te kiezen uit de standen comfort,
sport 1 en sport 2. In de laatst ge
noemde stand is de schokdemping
aan bijdragen. In de nog altijd mar
kante neus van Opirus ligt nu een
3,8-liter metende V6-benzinemo-
tor, die 266 pk levert en een kop
pel van 353 Nm. Hiermee bereikt
de Kia in 7,5 seconden de 100 km/
uur. De topsnelheid bedraagt 230
km/uur.
In het interieur hebben de Koreanen
flink huisgehouden. Het dashboard
is helemaal nieuw, net als de mid
denconsole en het gedeelte tussen
de voorstoelen. Daarnaast zijn er
nieuwe voorzieningen aan boord,
waaronder elektrisch verstelbare pe
dalen en stoelen die niet alleen ver-
warmbaar maar ook te koelen zijn.
Maart 2007 staat de nieuwe Opirus,
met een nog onbekende prijsstel
ling, bij de dealers.
Nm. De dieselversies zijn voorzien
van een handgeschakelde zesver
snellingsbak. Toyota levert alle uit
voeringen van de RAV4 als Van.
Dat wil zeggen dat er een basisver
sie is, de Linea Terra, en de Linea
Sol en de Executive. Op het eerste
gezicht lijkt de Linea Sol-uitvoering
de meest interessante versie. Deze
heeft onder meer climate control,
een 6-cd-wisselaar, een knieairbag,
Burg, van Reenensingel 117, 2803 PA Gouda. Telefoon: 0182 - 64 74 64
Leidsestraatweg 132, 3443 BZ Woerden. Telefoon: 0348 - 41 53 44
www.vanbeynum.nl info@vanbeynum.nl www.leaseconnection.nl
Aanbod geldt alleen voor voorraadauto's en bestelling voor 1 oktober 2006.
Brandstofverbruik volgens 1999/100/EG: gemiddeld 5,8 -13,5 liter/IOO km (1 op 7,4 - 17,2); CO.-emissie 157 - 324 g/km U least al een Audi A4
vanaf 635,- exclusief BTW en brandstof per maand via Audi Leasing op basis van 48 mnd en 20.000 km per jaar full operational lease.
het Integrated Active Drive System,
lichtmetalen 17-inchvelgen en een
gekoeld dashboardkastje.
De prijzen voor de RAV4 Van be
ginnen bij 21.000 euro voor de
benzineversie. De 136 pk dieselver-
sie kost minimaal 23.750 euro en
de 177 pk sterke dieseltopper heeft
een prijs vanaf27.100 euro'. Let wel,
deze prijzen zijn exclusief BTW en
BPM.
Kia heeft zijn topmodel, de Opirus,
een facelift laten ondergaan. Doel:
meer begrip van de Europese au
tomobilist voor het uiterlijk van de
auto. Of dat gelukt is laten we in het
midden, maar dat er aardig veel aan
de auto veranderd is, staat vast.
De Kia Opirus is in thuisland Korea
een daverend succes. In Nederland
heeft de auto het altijd moeilijk
gehad in de verkoopstatistieken,
terwijl de Opirus heel veel waar
voor het geld biedt. Oorzaak van
de tegenvallende verkoop is waar
schijnlijk het uiterlijk van de Opi
rus. Het ontwerp was te veel een
mengelmoes van herkenbare lijnen
van Europese toppers in het zake
lijke segment. Daar is Kia nu van
afgestapt. Het merk heeft door sub
tiele veranderingen aan de grille, de
koplampen en de nieuwe motorkap
de Opirus meer een eigen gezicht
gegeven. De achterzijde kenmerkt
zich door een gewijzigde kofferklep
en nieuw ontworpen achterlicht-
units. De wielen vullen de wiel
kasten beter dan voorheen doordat
ze een maat hebben van 17-inch en
geven de Opirus zo een krachtiger
uitstraling.
De Toyota RAV4 timmert aardig
aan de weg in het segment van de
SUV’s. De Japanners introduceren
nu ook een versie op grijs kente
ken. De RAV4 Van is met dezelfde
motoren leverbaar als de normale
RAV4 en heeft een zeer complete
standaarduitrusting.
De grijskentekenvariant van de
Toyota RAV4 doet qua uiterlijk niet
onder voor zijn broer met achter-
Wellicht om de status en om de
grotere interieurruimte. Trouwens,
vrijwel alle motoren van de nieuwe
E-klasse hebben of meet vermogen
of meer trekkracht gekregen. Met de
name de ‘instapversies’ E 200 CDI
en E 220 CDI zijn op dat punt aan
gescherpt, waardoor deze viercilin-
derdiesels ook beduidend energieker
rijden.
zo strak als bij een sportauto, in de
comfort-stand zoeft de Benz met
een lichte deining over een ver
keersdrempel.
In feite kan een koper van een E-
klasse al shoppend in de lijst met
opties een auto samenstellen die
qua comfort en uitrusting het ni
veau van een S-klasse op de hielen
zit. Waarom dan nog een S-klasse?
Hyundai brengt een speciale uit
voering van de populaire Getz
op de markt. Dit is de Cross: een
Getz die eruitziet als een terrein-
auto, maar het niet is. Wel heeft
de Getz Cross het stoere uiterlijk
van een SUV, en daarmee hoopt
Hyundai kopers over de streep te
trekken.
De Getz Cross begon als een idee
van de Belgische Hyundai-im-
porteur, die de auto liet zien op
een familiedag voor medewerkers
van het bedrijf. Nu is besloten om
de Getz Cross in productie te ne
men. Om de Getz zoveel mogelijk
op een terreinauto te laten lijken,
heeft Hyundai gebruikgemaakt
van grote stootstrips, spatbord-
verbreders, dakrails en een be-
schermplaat onder de voorzijde.
Net als een terreinauto heeft de
Getz Cross veel bodemvrijheid.
Dat is bereikt door grote lichtme
talen 16-inchwielen te monteren.
Een echte terreinauto is deze Hy
undai Getz natuurlijk niet.
Zo heeft het model geen vier-
wielaandrijving, een reductiebak
dag legt als de civiele versie van de
Toyota’s RAV4. En die staat te boek
als een dynamisch rijdende auto.
Het motorenpalet omvat de 2,0—li-
ter met 152 pk en twee versies van
de moderne D-4D-turbodieselmo-
tor. De 2,2-liter D-4D produceert
136 pk en een koppel van 310 Nm.
De absolute topper is de krachtige
en zuinige 2,2-liter D-4D D-CAT
Clean Power met 177 pk en 400
bank. Het dak hoefde niet verhoogd
te worden en de blinderingpanelen
zijn in glass-look uitgevoerd. Het
passagierscompartiment wordt door
een beklede tussenwand volledig af
gesloten van de laadruimte. Bijzon
der aan die tussenwand zijn de de-
formatiedelen, wat de plaatsing van
gordijnairbags mogelijk maakte.
Toyota belooft dat de RAV4 Van
hetzelfde goede weggedrag aan de
technische bijval krijgen van een
sportiever onderstel. Zo is de spoor
breedte voor met 15 millimeter en
achter met 30 millimeter vergroot
voor meer stabiliteit in bochten en
bij hoge snelheden. Ook is de wiel
ophanging en wielgeometrie ver
nieuwd, met als doel een Europeser
weggedrag. Daar moeten ook de
elektronisch aangestuurde dempers
KIA