Showlocatie: Coenecoop 140 -141 Waddinxveen
www.vanderlinden-groep.nl - tel.nr.: 0182- 632100
FORD S-MAX 2.5 20V TURBO
mazoa
i
Minimaal 1.500,- voor uw huidige auto of
tot wel 1.500,- bovenop de taxatiewaarde!*
n fe
HYUnöHI
F
KEUZE UIT RUIM 200 TOP OCCASIONS
VAN DIVERSE MERKEN, VANAF 3.000,-
Profiteer nu ook van de Atos
demo-modellen tegen
een zeer scherpe prijs!
SPECIAAL VOOR U INGEKOCHT,
DE HYUNDAI ATOS! NU 1.000,-GOEDKOPER!
Prijs:
EiEERT
I
t
I l
A
U RIJDT AL
EEN NIEUWE ATOS
VANAF
7.995,-!,
Flexibiliteit
VOOR-
VERK00PAV0ND
donderdag 5 oktober
17.00 -21.00 uur
KOOPZATERDAG
zaterdag 7 oktober
10.00- 17.00 uur
INCL.
KOOPAVOND
vrijdag 6 oktober
10.00-21.00 uur
KOOPZONDAG
8 oktober
10.00 -17.00 uur
VAN DER
LINDEN
GR O EP
€9.495,-
-/- 4.500,-
1.500,-
3.495,-
tóEj
Rekenvoorbeeld
Aanschafwaarde occasion
Inruilwaarde huidige auto b.v.
Voordeel bovenop de taxatiewaarde
Voordeel prijs
Of voor slechts €69,- per maand!
Ondeugend
Even wennen
Reisauto
SI -l
Wat kunt u verwachten?
200 top occasions op één locatie!
Aantrekkelijke financierings-
mogelijkheden!
Occasions met de best
denkbare garanties!
De goedkoopste autoverzekering j
van Nederland! j
Een hapje en een drankje! J
Springkussen voor de kinderen! n
Kortom een dagje uit voor het
hele gezin!
HET AUTONIEUWSBLAD
PAGINA 22
WOENSDAG 4 OKTOBER 2006
De Ford S-Max heeft een natuurlijke, atletische bouw. Spoilers ontbreken.
50.450 euro
De vernieuwde BMW X3 is er nu ook met een 286 pk en 580 Nm sterke twinturbo dieselvariant.
Bk
Uw kredietlimit
Inruilbonus
Vraag de
f
1
1
V
7
In de Ford kunnen de achterste
stoelen (die een optie zijn) in elke
SPECIFICATIES
Ford S-Max 2.5 20V Turbo
Motortype: vijfcilinder-in-lijn
Cilinderinhoud: 2.522 cm3
Vermogen: 162 kW (220 pk) bij
5.000 t.p.m.
Max. koppel: 320 Nm bij 2.100
t.p.m.
Acceleratie: 7,9 sec. van 0 tot
100 km/uur
Topsnelheid: 230 km/uur
Gem. verbruik: 9,4 ltr/100 km
1.500,-
€1.500,-
3.495,-
11.000,-
Theoretische
looptijd
63 mnd
63 mnd
Aanschafwaarde
auto
9.495,-
16.500,-
Taxatiewaarde
huidige auto
4.500,-
4.000,-
Uw toe te
betalen bedrag
3.495,-
11.000,-
Effectieve rente
per jaar
9,4%
9,4%
Nominale rente
per maand
0,751%
0,751%
Uw maandelijkse
termijn
€69,-
229,-
Uw contante
aanbetaling
€0,-
€0,-
BIJZONDERHEDEN
UITRUSTING
ABS EBD
Elektronisch stabiliteitssysteem
ESP
Airbags, gordijnairbags, zij-air-
bags en knie-airbags bestuurder
Centrale vergrendeling met
afstandsbediening
Elektrisch bedienbare zijruiten
voor en achter
Dvd-navigatiesysteem
Wisselaar voor zes cd’s
Stuur in hoogte en diepte ver
stelbaar
Elektrisch verwarmbare en
ventileerbare voorstoelen
Elektrisch verstelbare en ver
warmbare buitenspiegels
gebracht. De achterlichtunits hebben
horizontaal geplaatste LED-verlich-
ting achter helder kunststof. Bij de
vernieuwde X3 zijn de zowel de back van de wielen. Het stuur is vrij
voor- als achterbumper in de carros-
seriekleur afgewerkt. Dat heeft een
positief visueel effect, want de plas
tic exemplaren van zijn voorganger
oogden gewoon goedkoop.
producten) en dat betekent een
2,5-liter vijfcilinder turbomotor
met 220 pk en een koppel van 320
Nm. Via een handgeschakelde zes
versnellingsbak wordt het vermo
gen naar de voorwielen gestuurd.
De S-Max ontbreekt het aan enor
me spoilers, maar hij heeft dan ook
van nature al een atletische bouw.
De dik aangezette wielkasten en
de coupéachtige daklijn geven
hem een dynamische uitstraling.
De puntige neus met de karakte
ristieke Ford-grille en de pruilende
onderbumper geven hem iets bru
taals. Aan de achterkant zien we
twee uitlaten, die ieder een eigen
einddemper hebben. Het uiterlijk
van de S-Max komt natuurlijk
over: hij is niet bijzonder gespierd,
maar eerder pezig.
IMPOSANT SPORTIEF
DE VERNIEUWDE BMW X3
OW
OCCASION VOOR
Waarom zou een vader van een
flink aantal kinderen niet af en
toe ook eens uit de band willen
springen? Vroeger reed hij GTI’s
en GSI’s; nu is die sportieve be
stuurder verantwoordelijk voor
zijn kroost en die moet hij op een
verantwoorde manier vervoeren.
Toch wil hij zo nu en dan een
rustige polderweg schoonvegen of
flink tekeergaan op een klaverblad.
Ford begrijpt dat deze behoefte
bestaat en heeft daarom de S-Max
2.5 20v Turbo in het programma
opgenomen.
De Ford heeft de motor uit de Fo
cus ST (en verschillende Volvo-
De BMW X3 is altijd gezien als het
speelse broertje van de wat serieuze
re X5. Zo laat zich ook het verschil
in rijden het beste omschrijven. De
X5 rijdt bijzonder goed, de X3 beter
en speelser.
Tijdens de introductie in het snikhe
te München konden we indrukken
opdoen met de X3 3.0sd-dieselmo-
tor. De 3,0-liter twinturbo produ
ceert 285 pk en een enorm koppel
van 580 Nm. Met een sprinttijd van
6,6 seconden vanuit stilstand naar
100 km/uur en een topsnelheid van
240 km/uur presteert hij ronduit
indrukwekkend. Dit is dan ook het
topmodel uit de X3-reeks.
BMW levert nóg twee dieselmoto
ren: de 3.0d (218 pk) en 2.0d (150
pk). Voor benzineadepten is er keuze
uit de 3.0si (272 pk), de 2.5si (218 pk)
en de 2.0i (150 pk).
Nieuw aan het uiterlijk zijn de ge
wijzigde lichtunits. Aan de voor
zijde zijn de units scherper gelijnd
en zijn ze achter helder glas onder-
Vehicle) zoals BMW hem noemt, zo
hard door bochten. Knap dat BMW
er toch weer in geslaagd is om een
sportief rijdende auto te maken.
Ook al zit je ver boven het asfalt,
toch krijgt de bestuurder veel feed-
groot en indirect, maar biedt veel
gevoel en scherpte.
sportiviteit. Oké, hij is best te ver
leiden tot glijpartijen, maar de Ford
is veel meer een snelle reisauto. De
demping is stevig en de vering soe
pel, waardoor hij oneffenheden en
dwarsrichels onverstoorbaar neemt.
Hij helt oyer in bochten en voelt
een beetje zwaar aan. Onderstuur
treedt pas in een heel laat stadium
op en de achterkant van de S-Max
laat zich nauwelijks uit het gareel
brengen. Ook niet met het ESP
uitgeschakeld.
Het blijft keurig stil in het interieur
en alleen bij volgas hoor je de vijf-
cilinderroffel, die dan wordt ver
gezeld van een turbofluit. Al vanaf
pakweg 1.500 toeren heeft de Ford
er ‘zin an’ en trekt hij in een ruk
door naar zijn maximumtoerental.
Nervositeit is de S-Max volkomen
vreemd. De besturing is commu
nicatief en direct. Rond de mid
denstand heeft de besturing wat
‘speling’, maar dat maakt hem op
de snelweg juist rustig. Schakelen
gaat in de Ford soepel en met korte
slagen. De 100 km/uur staat bin
nen acht tellen na vertrek op de
klok en de topsnelheid ligt op 230
km/uur.
Steeds meer klanten van BMW
kiezen voor vierwielaandrijving,
in BMW-jargon xDrive genoemd.
Maar BMW erkent dat de meeste
X3-rijders nimmer terrein zullen
rijden met de auto; ze zullen hoog
stens in een ondeugende bui een keer
door een diepe plas rijden.
Toch krijgen we de mogelijkheid om
de off-roadcapaciteiten van de X3 te
ervaren. En die zijn verbazingwek
kend goed, want steile heuvels, diepe
plassen en scherpe afdalingen neemt
hij vrij eenvoudig. Geholpen door
de elektronica, want dankzij HDC
(Hill Descent Control) rolt hij auto
matisch in een laag tempo van een
steile afdaling. Een kind kan de was
doen.
BMW heeft met de X3 een erg
goede auto nog beter gemaakt. Met
prachtige motoren,, geweldige rijei-
genschappen en een aangescherpt
uiterlijk heeft BMW een erg indruk
wekkende SUV in het programma.
De prijzen starten bij 45.600 euro en
voor het topmodel bij 68.900 euro.
Hij staat inmiddels bij de dealer.
De Ford S-Max maakt overall een
sterke indruk. De snelle MPV is
ruim, heeft een praktisch stoelsy-
steem en is comfortabel. Deze Ford
is een geschikte auto voor de brave
huisvader die zijn kroost moet ver
voeren, maar die ook zo nu en dan
uit de band springt en weer even
een kwajongen is.
BMW heeft de X3 op beschaafde
wijze vernieuwd. Hoewel de ui
terlijke wijzigingen marginaal zijn,
komt het grootste nieuws uit de ma
chinekamer. Bijna alle motoren zijn
krachtiger en zuiniger geworden.
Vooral het nieuwe topmodel met
twinturbo dieselmotor weet flink te
imponeren.
Zelfs de braafste huisvader wil af
en toe weër een kwajongen zijn.
Ford heeft daarvoor de S-Max 2.5
20v Turbo. Een MPV met dik 200
pk, zeven zitplaatsen en sportieve
intenties.
positie uitgeklapt worden, omdat
de leuning niet onder de tweede
zitrij ligt, maar juist met de hoofd
steun richting de drempel van de
bagageruimte ligt. Eerst moet je
de afdekhoes van de bagageruimte,
die de zittingen bedekt, naar ach
teren klappen.
Met het handvat dat dan ontstaat,
klap je de zitting om. Een sim
pel, maar doeltreffend systeem,
waar veel concurrenten nog iets
van kunnen opsteken, want in de
S-Max zijn gewoon minder han
delingen nodig om tot hetzelfde
resultaat te komen.
Hij is voorin ruim, op de achter
bank is voldoende ruimte voor vol
wassenen en de achterste zitrij zou
den wij aanwijzen als zitplaats voor
kinderen. De S-Max heeft bij de
EuroNCAP-crashtesten uitstekend
gescoord en EuroNCAP noemde
de S-Max zelfs de hoogst scorende
MPV ooit.
i aanwezige finacieringsmedewerk(st)ers naar de voorwaarden. Rentewijzingen en typfouten voorbehouden. Dit betreft een doorlopend krediet. De effectieve rente op jaarbasis is de prijsaanduiding van het krediet.
Hierin komen alle kosten tot uitdrukking. Juffermans Financial Services is aangesloten bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onder nummer 12002638.
Genoemde aanbiedingen en prijzen gelden alleen van 5 oktober t/m 8 oktober 2006 en gelden niet in combinatie met andere aanbiedingen. Alle in deze uitgave genoemde prijzen zijn incl. BTW/BPM en excl. verwijderings
bijdrage (nw. auto's), kosten rijklaar maken en kentekenleges. Wijzigingen en typefouten voorbehouden. Afbeeldingen kunnen afwijken van de standaard specificaties. Vraag naar de voorwaarden. SS06120 B/T
Rijden doet de nieuwe X3 voor
SUV-begrippen zeer goed. Wel is de
BMW op korte oneffenheden wat
stoterig, maar zodra de weg boch
tig wordt, ben je dat snel vergeten.
Dankzij het straffe onderstel laat de
X3 zich rijden als een model uit de
3-serie. Daar gaat wel een korte ge
wenningsperiode aan vooraf. Wie
voor het eerst in de X3 stapt, moet
wennen aan de rolbewegingen van
het koetswerk. Hij helt niet absurd
over, maar door het hoge zwaarte
punt en zijn gewicht van 1.850 ki
logram verandert hij niet zo snel van
richting als een 3-serie. Na het in
sturen duurt het een fractie van een
seconde, voordat het koetswerk zich
heeft gezet en dan is het alleen nog
het stuur in de goede richting hou
den en gas geven. Daar leer je snel
mee omgaan en dan kun je de X3
ontzettend hard over slingerende
wegen sturen. Zelden reden we met
een SUV, of een SAV (Sports Activity
De S-Max legt de nadruk niet op
’<8' f'
X