PEUGEOT IMPONEERT MET 908 RC
NIEUWE DAIHATSU
HEET MATERIA
I
rt
KIA
Van Mannekes Auto's V.O.F.
VIJFZITIER MET MEER RUIMTE
RENAULT SCENIC VERNIEUWD
AUTO VAN
DEWEEK
MAZDA CX-7 NU 00K IN EUROPA
SCIROCCO MAAKT COMEBACK
«Centrum
BRINK INTRODUCEERT WEGDRAAIBARE TREKHAAK
SUZUKI-RIJDERS STEUNEN NEUSHOORNS
Opel Vectra C 1.8 XE
blauw metallic, 46.000 km
I
I
LUXE LIMOUSINE MET IE MANS-TECHNIEK'
lil
OPVOLGER YRV BEGIN 2007 IN NEDERLAND
00K DIVERSE GOEDE GEBRUIKTE AUTO'S
ZONDER GARANTIE MET APK VANAF 1.100,-
NIEUW MODEL BELOOFT ÉCHT SPORTIEVE SUV TE ZIJN
sf .’jj
prijzen vanaf
5.950,-
2x gebruikte brommobiel op voorraad
I
KIA
Onderweg 8, tel. 0182 636 008 Waddinxveen
1
3-
EEN GREEP UIT ONS OCCASIONAANBOD
KIJK OOK OP: WWW.KIA-WADDINXVEEN.NL
Rijden zonder rijbewijs Geen wegenbelasting
Verkoop van nieuwe en gebruikte brommobielen
123.500 km
62.000 km
100.000 km
139.900 km
105.000 km
92.500
21.500 km
60.000 km
143.000 km
139.600 km
30.000 km
7.500 km
88.000 km
26.499 km
90.000 km
140.000 km
80.000 km
45.000 km
08-1999
01-2001
10-1998
08-1999
02-2000
12-1997
12-2001
04-2002
09-1998
04-1996
04-2003
01-2006
07-2003
08-2005
03-1999
08-1999
03-1999
08-2000
blauw met.
grijs met.
grijs met.
grijs met.
rood met.
zwart
grijs met.
groen met.
blauw
wit
rood
blauw met.
grijs met.
gr. met.
wit
groen met.
blauw met.
zwart
Westringdijk 7 - 2841 LV Moordrecht
Telefoon 0182 372499, Fax 0182 375666
e-mail: info.1242@mazdanet.nl
Audi A4 1.8
BMW 316 Executive
BMW 320 Executive
Chrysler Voyager 2.4 SE MPV
Citroen Saxo 1.0 HB
Fiat Cinquecento Sporting
Fiat Panda 1.1 Young
Ford Fiesta 1.3 HB Classic
Hyundai Atos 1.0
Hyundai Lantra 1.6
KIA Rio 1.5 LS HB
KIA Magentis 2.0 EX
KIA Sorento 2.4 Exclusive
KIA Sportage (nw model) 2.0 4WD
Mazda 121 1.3 GLX HB
Peugeot 206 1.1 XN HB
Renault Twingo 1.2 Halios
Renault Clio 1.4 16V HB
4.450, -
4.950, -
5.950, -
7.450, -
8.995,-
9.450, -
5.950, -
2.950, -
3.450, -
5.750, -
3.950, -
2.950, -
7.750, -
L
8.750,-
14.950,-
22.750,-
22.950,-
23.995,-
Nieuwe concept car
Praktische sportauto
MOORDRECHT
TEL 0182-372499
iriot:
j
j
Internet: www.mazda.nl/tcentrum
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN GOUWE KOERIER
PAGINA 23
WOENSDAG 4 OKTOBER 2006
Een limousine met racetechniek: de Peugeot 908 RC.
Nu nog een studiemodel, maar over twee jaar in de showroom: de Volkswagen Iroc.
versnellingsbakken is uit-
I
zijn vijf
Mazda 323 FB
03-’00
blauw metallic
57.000 km
Mazda 323 P
06-’99
zilver metallic
80.000 km
Mazda 323 P
11-’97
blauw metallic
132.000 km
Mazda 323 FB
1.6 Automaat
01-’01
d.blauw metallic
32.000 km
Mazda 626
zilver metallic
93.000 km
Mazda 626
04-’98
86.000 km
Mazda Demio
11-’00
69.000 km
1.8 Exclusive
09-’99
87.000 km
1,8i Sedan
01-’02
42.000 km
Mitsub. Carisma
09-’99
blauw
64.000 km
Nissan Micra
01-’99
blauw metallic
45.000 km
12-’99
blauw metallic
89.000 km
zilver metallic
88.000 km
zilver metallic
32.000 km
zilver metallic
51.000 km
Station Automaat
07-’97
groen metallic
138.000 km
r.
i
i
v
I
Mazda Premacy
Alfa Romeo 156
Peugeot 406
Peugeot 406
Renault Megane
Renault Megane
Volvo 940
1.8 Sedan GDI, airco
1.3 Automaat
groen metallic
blauw metallic
groen metallic
zwart
05-’04
05-’00
zilver metallic
zilver metallic
26.000 km,
89.000 km
De verschillen met het vorige mo
del Scénic zijn miniem, maar wie
goed kijkt herkent de nieuwe neus,
lichtunits en grille.
het lijnenspel van de X-Over. Vol
gens Daihatsu is de auto ontworpen
met de natuur in het achterhoofd. Zo
moet het glazen dak de inzittenden
beter betrekken bij al het natuur
schoon. Aangezien de Materia zijn
KIA Sorento
Mazda 121
2.4 Ex. de Luxe
1.3 GLX HB
1.5 SPORT, airco
1.5 LX, airco
1.5 GLX
XR Break, airco
1.8 16V Sedan
neemt slechts 7,9 seconden in beslag. Een
dieselmotor is niet leverbaar, maar daar
brengt Mazda verandering in. Vanaf 2008
is een zelfontbrander beschikbaar voor de
CX-7.
Mazda presenteert de Europese uitvoering van
Parijs.
de CX-7 op de Autosalon van
1.8 LX Hatchback, airco 05-’02
1.8 GLX Wagon
1.3 16V Comfort
02-’00
1.6 S16V HB Dyn. airco 01-’02
1.6 Gabrio 03-’01
ELEGANTE GIFKIKKER
De gifgroene Volkswagen Iroc, door
Volkswagen omschreven als ‘ele
gant’ en ‘boosaardig met een knip
oog’, beleefde zijn wereldpremière
in Berlijn, waar de (Sc)Iroc(co) aan
de internationale pers getoond
werd. Eind september kan het grote
publiek hem aanschouwen op de
autosalon in Parijs. Het eerste dat
opvalt aan het studiemodel is de gif
groene kleur: ‘vipergroen’ metal
lic. In 1976 was dit ook een van de
kleuren waarin de oorspronkelijke
Scirocco verkrijgbaar was.
Vintage en retro zijn de sleutel
woorden binnen de trend waarin
het verleden dient als inspiratiebron
voor het heden. Volkswagen ging
bij de ontwikkeling van een nieuwe
betaalbare sportauto 33 jaar terug
in de tijd. De Scirrocco, Volkswa
gens succesvolle coupé uit de jaren
zeventig, maakt met de presentatie
van studiemodel Iroc zijn come
back.
Op de Autosalon in Parijs toont Dai
hatsu een nieuwe concept car met
de naam ‘D-Compact X-Over’. Het
model laat zich het beste omschrijven
als een kruising tussen een Terios en
een Sirion. Daihatsu werkte samen
met ontwerpstudio Giugiaro voor
achterbumper ‘draaien’. Daardoor
ontsiert de trekhaak de auto niet als
hij niet nodig is. Bovendien werkt
het een stuk eenvoudiger dan een
afneembare trekhaak. Het acces
soire is verkrijgbaar voor auto’s uit
de duurdere klassen, maar Brink
kondigt aan de haak ook voor goed-
Toyota, die het compacte model
bB noemt. Die is in Japan mateloos
populair door het enorme scala aan
tuningopties af fabriek. Of Daihatsu
in Europa iets soortgelijks van plan is
met de Materia, is niet bekend. Dat
zelfde geldt voor de prijzen, maar die
zullen - Daihatsu kennende - wel
schappelijk zijn.
De Volkswagen Iroc wordt ‘in de
markt gezet’ als een praktische
sportauto. Hij biedt plaats aan vier
volwassenen en de bagageruimte
heeft een inhoud van 300 liter. Wie
meer ruimte nodig heeft, kan des
alleen als aantrekkelijke verpakking.
Deze limousine wordt nooit in pro
ductie genomen, maar het ontwerp
bevat diverse elementen die interes
sant genoeg zijn om eens bij stil te
staan. De panoramaruit, een lang
verdwenen stijlelement uit de jaren
vijftig, lijkt op de 908 RC een come
back te maken. Dat is goed te zien
aan het verloop van de voorruitstij-
len. Bijzonder is ook de grote grille:
op normale Peugeots bestaat deze
‘muil’ uit één stuk, maar op de 908
RC is deze in tweeën gedeeld door
een paneel met het logo, dat door
loopt tot in de voorspoiler. Dat is
een verwijzing naar de 908 raceauto.
Om het gewicht relatief laag te hou
den is de carrosserie gemaakt van het
lichte koolstofvezel. Het interieur is
afgewerkt met luxe materialen, zoals
chroom, aluminium, grijs leer en ei
kenhout.
kopere auto’s te leveren. Door een
behandeling met nikkel en teflon
verweert de trekhaak niet. Boven
dien heeft de montage geen gevol
gen voor het functioneren van de
auto zelf. Het mechaniek is niet
elektrisch en daarom is geen extra
bedrading nodig.
Zestrapsautomaat
Voor de vernieuwde Scénic zijn maar
liefst acht motorvarianten beschikbaar.
De vier benzinevarianten hebben een
inhoud die ligt tussen de 1,4 en 2,0 liter
en vermogens van 100 tot 165 pk.
Met een cilinderinhoud van 1,5 tot 2,0
liter ligt het vermogen van de diesel
motoren tussen 85 en 150 pk. Ook het
aanbod van
gebreid.
Behalve twee handgeschakelde ver
snellingsbakken met vijf of zes over
brengingen en een viertrapsautomaat is
er nu ook een nieuwe pro-actieve zes
trapsautomaat leverbaar. In combinatie
met de 2.0 dCi (met roetfilter uiter
aard) werkt deze laatste erg prettig. Dat
is dan meteen ook de duurste versie
van het stel. De 2.0 dCi met zestraps
automaat staat voor niet minder dan
36.800 euro (inclusief overheidssub
sidie) in de prijslijsten. Gelukkig kan
het ook goedkoper: voor 23.195 euro
levert de Renault-dealer een Scénic 1.4
16 V Authentique. -
De Peugeot 607 is tijdelijk niet het
topmodel van het Franse merk. Tij
dens de Autosalon van Parijs wordt
die rol overgenomen door deze im
ponerende 908 RC. De 5,12 meter
lange limousine gaat niet in pro
ductie, maar de techniek die onder
de carrosserie huist, zullen we zeker
terugzien. Peugeot doet namelijk in
2008 mee aan de bekende 24-uurs-
race van Le Mans. Net als Audi wil
len de Fransen een raceauto met die
selmotor inzetten; Audi wist daarmee
dit jaar immers Le Mans te winnen.
De raceauto heet net als de limousine
908 en wordt aangedreven door een
5,5-liter V12 dieselmotor met 700 pk
en maar liefst 1.200 Nm trekkracht.
Om het milieu te ontzien heeft de
908 (én de 908 RC) twee roetfilters.
De V12 zorgt voor een topsnelheid
van meer dan 300 km/uur.
De 908 RC op de foto’s dient dus
Wie een nieuwe Suzuki koopt, is een jaar
lang gratis lid van de Suzuki Rhino Club.
Deze stichting zet zich in voor het behoud
van de zwarte neushoorn, een bedreigde
diersoort.
Suzuki betaalt een jaar lang de contributie
voor de nieuwe leden. Het geld gaat naar het
Mkomazi Game Reserve in Tanzania. In dit
reservaat is onder meer de Brit Tony Fitzjohn
actief, die samen met zijn team neushoorns
beschermt tegen stropers. Fitzjohn is onder
meer te zien in de nieuwe tv-commercial
van de Suzuki Grand Vitara.
De Suzuki Rhino Club bestaat sinds 2004.
Het rijdersmagazine Suzuki op Weg besteedt
in elke uitgave aandacht aan actualiteiten
van de club en de neushoorn. De contributie
bedraagt 15 euro per jaar.
The Power to Surprise""
woordt de groeiende vraag naar meer
bagageruimte en extra opbergmoge-
lijkheden door heel slim een Grand
Scénic met maar vijf zitplaatsen op
de markt te brengen. De Grand Scé
nic met vijf zitplaatsen heeft uiteraard
meer kofferruimte dan die met zeven
zitplaatsen: tussen de 533 en 1.960 liter.
Ook zijn diverse opbergruimtes onder
de (laad)vloer toegevoegd.
De Nederlandse trekhakenfabri
kant Brink presenteert een heuse
primeur: de wegdraaibare trekhaak.
Deze vormt een mooi compromis
tussen een vaste en een afneembare
trekhaak.
Als de stang niet nodig is, kan de
bestuurder hem gewoon onder de
4WD standaard
Een belangrijk verschil met de Ameri
kaanse uitvoering is het ontbreken van
een automaat. De Europese CX-7 heeft
standaard een handgeschakelde zesver
snellingsbak. Ook standaard is vierwiel-
aandrijving, die automatisch wordt in
geschakeld als de CX-7 extra grip nodig
heeft, bijvoorbeeld bij vol accelereren of
op glad wegdek. In alle andere gevallen
is de auto een voorwielaandrijver. Op die
manier wordt alsnog brandstof bespaard.
Wat de CX-7 moet kosten, wordt later be
kendgemaakt, net als de exacte standaard
uitrusting en alle beschikbare uitvoerin
gen van de CX-7.
leven ook als concept car begon, is
het niet onaannemelijk dat de X-
Over ooit in productie zal gaan.
Een jaar na zijn introductie op de Noord-
Amerikaanse markt komt de Mazda CX-
7 binnenkort ook naar Europa. In maart
2007 staat de SUV bij de Mazda-dealers.
Voor die tijd is het nieuwe model al te be
wonderen op de Autosalon van Parijs.
De wijzigingen aan de Scénic zijn
gerust subtiel te noemen. Uiterlijke
veranderingen betreffen onder meer
de grille, de neus, de voorbumper en
koplampunits. Voor de achterlichten is
LED-techniek toegepast en er
nieuwe carrosseriekleuren.
De flexibele binnenruimte is nog toe
gankelijker geworden. Renault beant-
gewenst de achterbank inklappen.
Van het design springen de ‘gevaar
lijk’ uitziende zeshoekige grille, het
in de motorkap geïntegreerde VW-
logo en de ver doorlopende daklijn
het meest in het oog. Ook bijzonder:
pas als de motor wordt gestart, komt
de versnellingspook tevoorschijn.
Bij een sportauto horen sportieve
prestaties. In de Iroc moet daar een
1,4-liter TSI-motor, voorzien van
turbo én compressor, van 155 kW
(210 pk) voor zorgen.
De topsnelheid is 230 km/uur en
om van 0 tot 100 km/uur te ver
snellen heeft de Iroc krap zes secon
den nodig. De (Sc)Iroc(co) wordt
vanaf volgend jaar geproduceerd in
Portugal en komt over twee jaar op
de markt.
Hoewel Mazda de CX-7 liever een ‘cross
over’ noemt, valt de auto toch echt in de
klasse van SUV’s. De S in SUV staat voor
‘Sports’ en juist dat onderdeel heeft Maz
da extra benadrukt. Dat begint al met de
motorisering.
De Mazda CX-7 wordt aangedreven door
een 2,3-liter turbomotor, die ook in de
snelle Mazdaó MPS zit. De benzinemotor
is wel zodanig aangepast dat deze beter bij
het karakter van de CX-7 past, want een
supersportauto is het natuurlijk niet. Het
vermogen bedraagt 258 pk. Daarmee is
een topsnelheid van 210 km/uur moge
lijk. De acceleratie van 0 naar 100 km/uur
Renault heeft een van zijn succesnum
mers, de Scénic, vernieuwd. Sinds de
introductie van het (nieuwe) model in
maart 2003 zijn er wereldwijd bijna
900.000 van verkocht. Daarbij komt
bijna driekwart voor /ekening van de
Scénic met vijf zitplaatsen. De zeven-
zitter - de Grand Scénic - is verant
woordelijk voor de rest van de verko
pen.
De Daihatsu D-Compact Wagon
heeft vanaf nu een ‘echte’ naam: Ma
teria. Het model beleeft zijn debuut
op de Autosalon van Parijs en komt
in het begin van 2007 op de Neder
landse markt.
De Materia is al in Japan te koop on
der de naam ‘COO’, maar die afkor
ting achtte de fabriek voor Europa
niet geschikt. Feitelijk is de Materia
de opvolger van de YRV, ook een
ruime en apart vormgegeven vijf-
deurs hatchback. De aandrijving van
de Materia wordt verzorgd door een
1,5—liter benzinemotor, die we al
kennen uit de Terios.
Daihatsu bouwt de auto ook voor
.W.WJ^mUULI*»—nrn i n