PEUGEOT IMPONEERT MET 908 RC NIEUWE DAIHATSU HEET MATERIA I rt KIA Van Mannekes Auto's V.O.F. VIJFZITIER MET MEER RUIMTE RENAULT SCENIC VERNIEUWD AUTO VAN DEWEEK MAZDA CX-7 NU 00K IN EUROPA SCIROCCO MAAKT COMEBACK «Centrum BRINK INTRODUCEERT WEGDRAAIBARE TREKHAAK SUZUKI-RIJDERS STEUNEN NEUSHOORNS Opel Vectra C 1.8 XE blauw metallic, 46.000 km I I LUXE LIMOUSINE MET IE MANS-TECHNIEK' lil OPVOLGER YRV BEGIN 2007 IN NEDERLAND 00K DIVERSE GOEDE GEBRUIKTE AUTO'S ZONDER GARANTIE MET APK VANAF 1.100,- NIEUW MODEL BELOOFT ÉCHT SPORTIEVE SUV TE ZIJN sf .’jj prijzen vanaf 5.950,- 2x gebruikte brommobiel op voorraad I KIA Onderweg 8, tel. 0182 636 008 Waddinxveen 1 3- EEN GREEP UIT ONS OCCASIONAANBOD KIJK OOK OP: WWW.KIA-WADDINXVEEN.NL Rijden zonder rijbewijs Geen wegenbelasting Verkoop van nieuwe en gebruikte brommobielen 123.500 km 62.000 km 100.000 km 139.900 km 105.000 km 92.500 21.500 km 60.000 km 143.000 km 139.600 km 30.000 km 7.500 km 88.000 km 26.499 km 90.000 km 140.000 km 80.000 km 45.000 km 08-1999 01-2001 10-1998 08-1999 02-2000 12-1997 12-2001 04-2002 09-1998 04-1996 04-2003 01-2006 07-2003 08-2005 03-1999 08-1999 03-1999 08-2000 blauw met. grijs met. grijs met. grijs met. rood met. zwart grijs met. groen met. blauw wit rood blauw met. grijs met. gr. met. wit groen met. blauw met. zwart Westringdijk 7 - 2841 LV Moordrecht Telefoon 0182 372499, Fax 0182 375666 e-mail: info.1242@mazdanet.nl Audi A4 1.8 BMW 316 Executive BMW 320 Executive Chrysler Voyager 2.4 SE MPV Citroen Saxo 1.0 HB Fiat Cinquecento Sporting Fiat Panda 1.1 Young Ford Fiesta 1.3 HB Classic Hyundai Atos 1.0 Hyundai Lantra 1.6 KIA Rio 1.5 LS HB KIA Magentis 2.0 EX KIA Sorento 2.4 Exclusive KIA Sportage (nw model) 2.0 4WD Mazda 121 1.3 GLX HB Peugeot 206 1.1 XN HB Renault Twingo 1.2 Halios Renault Clio 1.4 16V HB 4.450, - 4.950, - 5.950, - 7.450, - 8.995,- 9.450, - 5.950, - 2.950, - 3.450, - 5.750, - 3.950, - 2.950, - 7.750, - L 8.750,- 14.950,- 22.750,- 22.950,- 23.995,- Nieuwe concept car Praktische sportauto MOORDRECHT TEL 0182-372499 iriot: j j Internet: www.mazda.nl/tcentrum WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN GOUWE KOERIER PAGINA 23 WOENSDAG 4 OKTOBER 2006 Een limousine met racetechniek: de Peugeot 908 RC. Nu nog een studiemodel, maar over twee jaar in de showroom: de Volkswagen Iroc. versnellingsbakken is uit- I zijn vijf Mazda 323 FB 03-’00 blauw metallic 57.000 km Mazda 323 P 06-’99 zilver metallic 80.000 km Mazda 323 P 11-’97 blauw metallic 132.000 km Mazda 323 FB 1.6 Automaat 01-’01 d.blauw metallic 32.000 km Mazda 626 zilver metallic 93.000 km Mazda 626 04-’98 86.000 km Mazda Demio 11-’00 69.000 km 1.8 Exclusive 09-’99 87.000 km 1,8i Sedan 01-’02 42.000 km Mitsub. Carisma 09-’99 blauw 64.000 km Nissan Micra 01-’99 blauw metallic 45.000 km 12-’99 blauw metallic 89.000 km zilver metallic 88.000 km zilver metallic 32.000 km zilver metallic 51.000 km Station Automaat 07-’97 groen metallic 138.000 km r. i i v I Mazda Premacy Alfa Romeo 156 Peugeot 406 Peugeot 406 Renault Megane Renault Megane Volvo 940 1.8 Sedan GDI, airco 1.3 Automaat groen metallic blauw metallic groen metallic zwart 05-’04 05-’00 zilver metallic zilver metallic 26.000 km, 89.000 km De verschillen met het vorige mo del Scénic zijn miniem, maar wie goed kijkt herkent de nieuwe neus, lichtunits en grille. het lijnenspel van de X-Over. Vol gens Daihatsu is de auto ontworpen met de natuur in het achterhoofd. Zo moet het glazen dak de inzittenden beter betrekken bij al het natuur schoon. Aangezien de Materia zijn KIA Sorento Mazda 121 2.4 Ex. de Luxe 1.3 GLX HB 1.5 SPORT, airco 1.5 LX, airco 1.5 GLX XR Break, airco 1.8 16V Sedan neemt slechts 7,9 seconden in beslag. Een dieselmotor is niet leverbaar, maar daar brengt Mazda verandering in. Vanaf 2008 is een zelfontbrander beschikbaar voor de CX-7. Mazda presenteert de Europese uitvoering van Parijs. de CX-7 op de Autosalon van 1.8 LX Hatchback, airco 05-’02 1.8 GLX Wagon 1.3 16V Comfort 02-’00 1.6 S16V HB Dyn. airco 01-’02 1.6 Gabrio 03-’01 ELEGANTE GIFKIKKER De gifgroene Volkswagen Iroc, door Volkswagen omschreven als ‘ele gant’ en ‘boosaardig met een knip oog’, beleefde zijn wereldpremière in Berlijn, waar de (Sc)Iroc(co) aan de internationale pers getoond werd. Eind september kan het grote publiek hem aanschouwen op de autosalon in Parijs. Het eerste dat opvalt aan het studiemodel is de gif groene kleur: ‘vipergroen’ metal lic. In 1976 was dit ook een van de kleuren waarin de oorspronkelijke Scirocco verkrijgbaar was. Vintage en retro zijn de sleutel woorden binnen de trend waarin het verleden dient als inspiratiebron voor het heden. Volkswagen ging bij de ontwikkeling van een nieuwe betaalbare sportauto 33 jaar terug in de tijd. De Scirrocco, Volkswa gens succesvolle coupé uit de jaren zeventig, maakt met de presentatie van studiemodel Iroc zijn come back. Op de Autosalon in Parijs toont Dai hatsu een nieuwe concept car met de naam ‘D-Compact X-Over’. Het model laat zich het beste omschrijven als een kruising tussen een Terios en een Sirion. Daihatsu werkte samen met ontwerpstudio Giugiaro voor achterbumper ‘draaien’. Daardoor ontsiert de trekhaak de auto niet als hij niet nodig is. Bovendien werkt het een stuk eenvoudiger dan een afneembare trekhaak. Het acces soire is verkrijgbaar voor auto’s uit de duurdere klassen, maar Brink kondigt aan de haak ook voor goed- Toyota, die het compacte model bB noemt. Die is in Japan mateloos populair door het enorme scala aan tuningopties af fabriek. Of Daihatsu in Europa iets soortgelijks van plan is met de Materia, is niet bekend. Dat zelfde geldt voor de prijzen, maar die zullen - Daihatsu kennende - wel schappelijk zijn. De Volkswagen Iroc wordt ‘in de markt gezet’ als een praktische sportauto. Hij biedt plaats aan vier volwassenen en de bagageruimte heeft een inhoud van 300 liter. Wie meer ruimte nodig heeft, kan des alleen als aantrekkelijke verpakking. Deze limousine wordt nooit in pro ductie genomen, maar het ontwerp bevat diverse elementen die interes sant genoeg zijn om eens bij stil te staan. De panoramaruit, een lang verdwenen stijlelement uit de jaren vijftig, lijkt op de 908 RC een come back te maken. Dat is goed te zien aan het verloop van de voorruitstij- len. Bijzonder is ook de grote grille: op normale Peugeots bestaat deze ‘muil’ uit één stuk, maar op de 908 RC is deze in tweeën gedeeld door een paneel met het logo, dat door loopt tot in de voorspoiler. Dat is een verwijzing naar de 908 raceauto. Om het gewicht relatief laag te hou den is de carrosserie gemaakt van het lichte koolstofvezel. Het interieur is afgewerkt met luxe materialen, zoals chroom, aluminium, grijs leer en ei kenhout. kopere auto’s te leveren. Door een behandeling met nikkel en teflon verweert de trekhaak niet. Boven dien heeft de montage geen gevol gen voor het functioneren van de auto zelf. Het mechaniek is niet elektrisch en daarom is geen extra bedrading nodig. Zestrapsautomaat Voor de vernieuwde Scénic zijn maar liefst acht motorvarianten beschikbaar. De vier benzinevarianten hebben een inhoud die ligt tussen de 1,4 en 2,0 liter en vermogens van 100 tot 165 pk. Met een cilinderinhoud van 1,5 tot 2,0 liter ligt het vermogen van de diesel motoren tussen 85 en 150 pk. Ook het aanbod van gebreid. Behalve twee handgeschakelde ver snellingsbakken met vijf of zes over brengingen en een viertrapsautomaat is er nu ook een nieuwe pro-actieve zes trapsautomaat leverbaar. In combinatie met de 2.0 dCi (met roetfilter uiter aard) werkt deze laatste erg prettig. Dat is dan meteen ook de duurste versie van het stel. De 2.0 dCi met zestraps automaat staat voor niet minder dan 36.800 euro (inclusief overheidssub sidie) in de prijslijsten. Gelukkig kan het ook goedkoper: voor 23.195 euro levert de Renault-dealer een Scénic 1.4 16 V Authentique. - De Peugeot 607 is tijdelijk niet het topmodel van het Franse merk. Tij dens de Autosalon van Parijs wordt die rol overgenomen door deze im ponerende 908 RC. De 5,12 meter lange limousine gaat niet in pro ductie, maar de techniek die onder de carrosserie huist, zullen we zeker terugzien. Peugeot doet namelijk in 2008 mee aan de bekende 24-uurs- race van Le Mans. Net als Audi wil len de Fransen een raceauto met die selmotor inzetten; Audi wist daarmee dit jaar immers Le Mans te winnen. De raceauto heet net als de limousine 908 en wordt aangedreven door een 5,5-liter V12 dieselmotor met 700 pk en maar liefst 1.200 Nm trekkracht. Om het milieu te ontzien heeft de 908 (én de 908 RC) twee roetfilters. De V12 zorgt voor een topsnelheid van meer dan 300 km/uur. De 908 RC op de foto’s dient dus Wie een nieuwe Suzuki koopt, is een jaar lang gratis lid van de Suzuki Rhino Club. Deze stichting zet zich in voor het behoud van de zwarte neushoorn, een bedreigde diersoort. Suzuki betaalt een jaar lang de contributie voor de nieuwe leden. Het geld gaat naar het Mkomazi Game Reserve in Tanzania. In dit reservaat is onder meer de Brit Tony Fitzjohn actief, die samen met zijn team neushoorns beschermt tegen stropers. Fitzjohn is onder meer te zien in de nieuwe tv-commercial van de Suzuki Grand Vitara. De Suzuki Rhino Club bestaat sinds 2004. Het rijdersmagazine Suzuki op Weg besteedt in elke uitgave aandacht aan actualiteiten van de club en de neushoorn. De contributie bedraagt 15 euro per jaar. The Power to Surprise"" woordt de groeiende vraag naar meer bagageruimte en extra opbergmoge- lijkheden door heel slim een Grand Scénic met maar vijf zitplaatsen op de markt te brengen. De Grand Scé nic met vijf zitplaatsen heeft uiteraard meer kofferruimte dan die met zeven zitplaatsen: tussen de 533 en 1.960 liter. Ook zijn diverse opbergruimtes onder de (laad)vloer toegevoegd. De Nederlandse trekhakenfabri kant Brink presenteert een heuse primeur: de wegdraaibare trekhaak. Deze vormt een mooi compromis tussen een vaste en een afneembare trekhaak. Als de stang niet nodig is, kan de bestuurder hem gewoon onder de 4WD standaard Een belangrijk verschil met de Ameri kaanse uitvoering is het ontbreken van een automaat. De Europese CX-7 heeft standaard een handgeschakelde zesver snellingsbak. Ook standaard is vierwiel- aandrijving, die automatisch wordt in geschakeld als de CX-7 extra grip nodig heeft, bijvoorbeeld bij vol accelereren of op glad wegdek. In alle andere gevallen is de auto een voorwielaandrijver. Op die manier wordt alsnog brandstof bespaard. Wat de CX-7 moet kosten, wordt later be kendgemaakt, net als de exacte standaard uitrusting en alle beschikbare uitvoerin gen van de CX-7. leven ook als concept car begon, is het niet onaannemelijk dat de X- Over ooit in productie zal gaan. Een jaar na zijn introductie op de Noord- Amerikaanse markt komt de Mazda CX- 7 binnenkort ook naar Europa. In maart 2007 staat de SUV bij de Mazda-dealers. Voor die tijd is het nieuwe model al te be wonderen op de Autosalon van Parijs. De wijzigingen aan de Scénic zijn gerust subtiel te noemen. Uiterlijke veranderingen betreffen onder meer de grille, de neus, de voorbumper en koplampunits. Voor de achterlichten is LED-techniek toegepast en er nieuwe carrosseriekleuren. De flexibele binnenruimte is nog toe gankelijker geworden. Renault beant- gewenst de achterbank inklappen. Van het design springen de ‘gevaar lijk’ uitziende zeshoekige grille, het in de motorkap geïntegreerde VW- logo en de ver doorlopende daklijn het meest in het oog. Ook bijzonder: pas als de motor wordt gestart, komt de versnellingspook tevoorschijn. Bij een sportauto horen sportieve prestaties. In de Iroc moet daar een 1,4-liter TSI-motor, voorzien van turbo én compressor, van 155 kW (210 pk) voor zorgen. De topsnelheid is 230 km/uur en om van 0 tot 100 km/uur te ver snellen heeft de Iroc krap zes secon den nodig. De (Sc)Iroc(co) wordt vanaf volgend jaar geproduceerd in Portugal en komt over twee jaar op de markt. Hoewel Mazda de CX-7 liever een ‘cross over’ noemt, valt de auto toch echt in de klasse van SUV’s. De S in SUV staat voor ‘Sports’ en juist dat onderdeel heeft Maz da extra benadrukt. Dat begint al met de motorisering. De Mazda CX-7 wordt aangedreven door een 2,3-liter turbomotor, die ook in de snelle Mazdaó MPS zit. De benzinemotor is wel zodanig aangepast dat deze beter bij het karakter van de CX-7 past, want een supersportauto is het natuurlijk niet. Het vermogen bedraagt 258 pk. Daarmee is een topsnelheid van 210 km/uur moge lijk. De acceleratie van 0 naar 100 km/uur Renault heeft een van zijn succesnum mers, de Scénic, vernieuwd. Sinds de introductie van het (nieuwe) model in maart 2003 zijn er wereldwijd bijna 900.000 van verkocht. Daarbij komt bijna driekwart voor /ekening van de Scénic met vijf zitplaatsen. De zeven- zitter - de Grand Scénic - is verant woordelijk voor de rest van de verko pen. De Daihatsu D-Compact Wagon heeft vanaf nu een ‘echte’ naam: Ma teria. Het model beleeft zijn debuut op de Autosalon van Parijs en komt in het begin van 2007 op de Neder landse markt. De Materia is al in Japan te koop on der de naam ‘COO’, maar die afkor ting achtte de fabriek voor Europa niet geschikt. Feitelijk is de Materia de opvolger van de YRV, ook een ruime en apart vormgegeven vijf- deurs hatchback. De aandrijving van de Materia wordt verzorgd door een 1,5—liter benzinemotor, die we al kennen uit de Terios. Daihatsu bouwt de auto ook voor .W.WJ^mUULI*»—nrn i n

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2006 | | pagina 23