li I Verblijfstoerisme in Groene Hart groeit Hoge resultaten voor Woonpartners Ingezonden brieven Een nieuw plafond in 1 dag! Chocolade in het Noordeinde I ^fiMECÖ I ;i I rb -I f WADDINXVEEN WADDINXVEEN DEN HAAG/REGIO REGIO BBQ Stimulans arbeidsmarkt Ben Nap Waddinxveen uniek groen gebied midden in de Randstad. Van uit hartje Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Am sterdam is men in 15 minuten fietsen al midden in het groen. Het Groene Hart vormt een mooi contrast met de drukte van de steden en is het grootste Nationale Landschap van Nederland. Het gebied reikt van het Ijsselmeer tot de rivier de Merwede. Van Den Haag tot voorbij Vianen. Het Gfoene Hart is niet alleen groter dan men denkt, maar ook diverser. Het landschap bestaat uit uit gestrekte weiden, veengebieden, grote plassen, meren, meanderende rivieren, historische stadjes, forten en boerderijen. Dit maakt het Groene Hart geschikt voor uiteenlopende activiteiten. lijk tot rust gekomen. Het leven was simpel en be stond eigenlijk maar uit drie dingen, lopen, slapen en eten.” Ook de enkele contacten die hij had met andere wandelaars waren positief. „Het was leuk om wandelaars met hetzelfde doel te spreken en met ze op te lopen.” Nu wordt het tijd om de toegezegde bedragen van de sponsors op te halen. Nog steeds kunnen mensen een donatie doen via de website www. stephanloopthetpieterpad.nl in de digitale collec tebus. In september Stephan van der Mei het opgehaal de bedrag via een symbolische cheque overhandi gen aan KWF Kankerbestrijding. ••ïsv Zonder hak- en breekwerk terwijl de meubels blijven staan! Verlichting naar wens! Plafonds geschikt voor iedere ruimte. P l A F O N D s Showroom Bloemendaalseweg 2 te Waddinxveen Tel. 0182 - 391 135 Fax. 0182 - 395 470 www.plameco.nl I n het Weekblad van Waddinxveen van I 8-7-2009 wordt vermeld dat er in de ge- I meente raad is gesproken over het wel I of niet gebruiken van het Waddinxveen- se logo op een chocolade plak welke de bewo ners van het Nooreinde hebben ontvangen van de provincie met een brief waarin wordt verteld hoe de situatie nu in het Noordein de is en hoe dit op lange termijn wordt opge lost. Mevrouw M.L. Kroes (VVD) bracht dit onderwerp ter sprake in de raadsvergadering aangezien deze mevrouw zelf woonachtig is in het Noordeinde. Waarschijnlijk heeft mevr. Kroes een plak pure chocolade ontvangen terwijl ze gek is op melk chocolade en de pro vincie heeft zomaar het logo van Waddinx veen hier op gezet! Wethouder Dijksterhuis ook op zijn teentjes getrapt want de provincie heeft helemaal geen toestemming gevraagd om het logo te gebruiken. Maar hij ruikt wel de nodige euri’s want als er gebruik gemaakt wordt van een logo daar moet dan wel voor betaald worden. Het volgende gaat nu waar schijnlijk gebeuren: er wordt een chocolade commissie in het le ven geroepen onder supervisie van mevr. Kroes en dhr. Dijksterhuis. Na veel vergade ren gaat er een brief naar de provincie waar om er geen toestemming is gevraagd om het logo te gebruiken. Na vele maanden biedt de provincie haar excuses aan mevr. Kroes en dhr Dijksterhuis, er wordt niet be taald, de chocolade commissie wordt ontbon den en we gaan weer over tot de orde van de dag. Wat mij als gebruiker van het Noor einde wel intrigeert dat een bewoonster van het Noordeinde zoals mevr. Kroes wel kan “zeuren’bver een chocolade plak maar verder niets doet aan het oplossen van het probleem Noordeinde. Echter na het bestuderen van de plak chocolade is het logo van Waddinxveen helemaal niet gebruikt maar het logo van de provincie Zuid Holland! Misschien iets te snel de plak opgegeten zonder goed te kijken?? beschikbaar is. Het gaat om 27 projecten in de re-, gio’s RijnGouwe, Haaglanden en Rijnmond en twee bovenregionale projecten. De subsidies wor den verstrekt uit de eerste tranche 2009 van de Subsidieregeling Arbeidsmartk en Onderwijs. De projecten variëren van de gezamenlijke ont wikkeling van innovatieve en arbeidsbesparende producten en processen in de Life Health Sci ence (Pressure Cooker), tot versterking van de sa menwerking tussen beroepsonderwijs en bedrijfs leven (SOB-vorming), tot het versterken van de BB oningcorporatie Woonpart- K ners Midden-Holland heeft re- B centelijk in twee grootschalige BB BB onderzoeken hoge resultaten behaald. VKbanen (onderdeel van de Volks krant) en onderzoeksbureau Effectory heb ben een landelijk onderzoek gedaan, naar de tevredenheid van medewerkers over hun ei gen bedrijf. Ook binnen de woningbouw- branche doen corporaties mee aan het on derzoek van Effectory. Uit de resultaten is te lezen dat Woonpartners Midden-Holland op alle gebieden boven het branchegemiddelde Sponsorwandeling over het Pieterpad zit erop HRM-functie in bedrijven in de Greenport Bos koop en het opscholen van het zittend personeel van deze bedrijven (Groen Actief regio Midden- Holland). “De kredietcrisis mag het bedrijfsleven in zijn greep hebben", zegt Asje van Dijk, gede puteerde Arbeidsmarkt en Onderwijs van de pro vincie Zuid-Holland, "maar deze projecten to nen ^an dat het bedrijfsleven samen met scholen wil investeren in kwaliteit van het personeel. Zo maakt men zich klaar om weer een sprong voor waarts te maken.” ■1^^ e Waddinxvener Stephan van der Mei W heeft zijn 490 kilometer lange spon- sorwandeling over het Pieterpad er BB^^^ op zitten. Met zijn actie heeft hij ruim 4900 euro bij elkaar gespaard voor KWF Kanker- bestrijding. Op 15 juni startte hij in Pieterburen met een rugzak van 14,5 kilo gevuld met onder- meer een tent, slaapmat, kleding, kookgerei en water. „De eerste week heb ik 150 kilometer ge- lopen en ben ik net onder Hardenberg gekomen. Onderweg genoten van het Groningse landschap met z n wierden, de bossen in Drente en voor- al de rust om me heen.” Het wandelen bleek wel even wennen: „Wel flink last gehad van blaren en zere voeten, die eerste week was echt doorbijten.” De tweede week ging het lopen al een stuk beter. „De route voerde mij toen over de Sallandse heu- velrug met als één van de hoogtepunten de Ar- chemerberg. Achtenzeventig meter hoog, maar toch een fantastisch uitzicht over de omgeving. Ongelofelijk dat Nederland zo mooi kan zijn!” In de derde week voerde de wandeling door Lim- burg. „In noord en midden Limburg vallen de hellingen wel mee, maar in zuid Limburg is het echt flink heuvelachtig en vooral super mooi. De hitte was in die week soms bijna niet te harden. Daarom vertrok ik vaak vroeg om op tijd weer klaar te zijn.” Op de St. Pietersberg, het eindpunt van de wan- deling, wachtte hem op zaterdag 4 juli een fees- telijk ontvangst. Familie en vrienden waren spe- ciaal naar Limburg afgereisd om Stéphan binnen te halen. Terugkijkend stelt Stephan vast dat de wandeling hem veel voldoening heeft gegeven. „Ik ben heer- en injectie van ruim 16 miljoen euro voor projecten moet helpen om de ar beidsmarkt een stimulans te geven. Ver- I^^^B sterking van bedrijven in de Greenport Boskoop hoort daar ook bij. Ruim vier miljoen euro subsidie moet helpen om knelpunten op de arbeidsmarkt oplossen. Van elke door de provincie geïnvesteerde euro inves teren bedrijfsleven en onderwijsinstellingen er vier. Dat maakt dat er 16 miljoen euro in totaal scoort. Daarnaast organiseerde het ROC ID Col lege het onderzoek ‘Hét leerbedrijf2009’. Hierin was de woningcorporatie één van de acht geno mineerden voor de titel. VKbanen en Effectory onderzoeken elkjaar wel ke werkgevers in Nederland goed scoren op het vlak van medewerkertevredenheid. Woonpart ners (een organisatie met circa 95 medewer kers) heeft dit jaar voor het eerst aan dit onder zoek meegedaan. Uit alle resultaten is een top 25 gedestilleerd van bedrijven met meer dan dui zend werknemers. Als de resultaten van Woon partners naast die van de bedrijven uit de top 25 worden gelegd, dan scoort de corporatie net zo’n hoog cijfer als Albert Heijn, Etos, Gall&Gall en M&S mode. Deze bedrijven staan landelijk gezien in de top tien van beste (grote) werkgevers. De score van 7,7 voor de eerste meting van de corporatie, mag dan ook een zeer goed resultaat heten. Ten opzichte van de gemiddelde resultaten bin nen de woningbouwbranche mag de corporatie ook zeer tevreden zijn. Op het gebied van arbeids omstandigheden, leidinggevenden, organisa tie en ontwikkelingsmogelijkheden loopt Woon partners duidelijk vooruit. Het afgelopen jaar is ook duidelijk gewerkt aan de structuur van de organisatie en geïnvesteerd in de kennis van de werknemers. nlangs verrichte ZKA Consultants Planners in opdracht van de stich- U ting 'Groene Hart, kloppend hart’ een herhalingsonderzoek naar de econo mische betekenis van het Verblijfstoerisme in het Groene Hart. Gelijktijdig met deze zogenaamde ‘éénmeting’ vond er een nulmeting voor de wa tersport plaats. Deze was bij de eerste meting in 2006 buiten beschouwing gebleven. De stichting Groene Hart, kloppend hart maakt deel uit van het 'Groene Hart’ waarin wordt sa mengewerkt met Groene Hart Bureau voor Toe risme en Groene Hart Logies. Een van de doel stellingen is: ‘meer bezoekers langer dan 24 uur in de regio te houden en herhalingsbezoek te be vorderen’. I Uit het onderzoek kan worden geconcludeerd dat de bijna driehonderd deelnemers van de stich ting op de goede weg zijn. De stijging van de toe ristische bestedingen (17 procent) is aanzienlijk. Het aantal overnachtingen op campings in het Groene Hart is gedaald, wat overeenkomt met de landelijke trend. Overigens blijkt nu dat cam pings door Nederlanders worden herontdekt; het is duidelijk waarneembaar dat in deze ‘economi sche dip’ de Nederlanders weer ontdekken hoe mooi Nederland is. Dit geldt ook m sterke mate voor het Groene Hart. Het Groene Hart is een Stephan van der Mei heeft met zijn actie ruim 4900 euro bij elkaar gespaard voor KWF Kankerbe strijding. Foto: PR WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN I 1O Woensdag 15 juli 2009 I

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2009 | | pagina 13