LJR1
Nog schoner,
nog zuiniger
I
H
-
I
■i
i
j
L¥J
i
I
p
li
F
T
Met de nieuwe Prius laat Toyota zien hoe je een voorsprong kunt vergroten.
De Japanse fabrikant is welbeschouwd de enige die een in massa geprodu
ceerde auto op de markt brengt die volledig elektrisch kan rijden.
Betrouwbaar
Toyota Prius
Kia Cee’d:
w
q
Motortype:
i
r
1
Specificaties Toyota Prius
Bijzonderheden uitrusting
HYBRID
ONLY
Automaat
Zeven airbags
Automatische airconditioning
Radio/cd-speler met mp3-aansluiting
Elektrisch bedienbare zijruiten
Elektrisch bedienbare en verwarmbare
buitenspiegels
In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
Mistlampen voor
Centrale portiervergrendeling met
afstandsbediening
Head-updisplay
Motorinhoud:
Vermogen
Gecombineerd
vermogen:
Max. koppel:
In het interieur zijn de wijzigingen beperkt
tot een nieuw stuurwiel, een andere pookknop
en een opnieuw gestileerde middenconsole.
Gescheiden airconditioningbehoort voortaan
tot de opties.
Kia is erin geslaagd het brandstofverbruik
van de Cee’d met 5 procent te verlagen. Drie
varianten van de Cee’d (waaronder een diesel)
vallen in de bijtellingscategorie van 20 procent
bij zakelijk gebruik.
Kia brengt een grondig gewijzigde Cee’d
uit. De middenklasser is voortaan te her
kennen aan het nieuwe familiegezicht van
Kia, dat ook op de nieuwe Kia Sorento te
zien is.
De aandrijving in de Prius komt van een 1,8-liter
benzinemotor en een ‘hybrid drive’-systeem. De
ervaring leert dat het batterijpakket dezelfde le
vensduur heeft als de auto. Trots meldt Toyota
Nederland dan ook dat de garantiekosten van de
Prius nog veel lager uitvallen dan die van de Corolla,
wat inhoudt dat de auto zéér betrouwbaar is.
De Nederlandse fiscus beloont de milieuvriende-
viercilinder benzinemotor
elektromotor
1.798 cm3
benzinemotor:
73 kW (99 pk) bij 5.200 t.p.m.
elektromotor: 60 kW (82 pk)
100 kW (136 pk)
benzinemotor: 142 Nm bij
2.800 - 4.400 t.p.m.
elektromotor: 207 Nm
Acceleratie: 10,4 sec. van 0 tot 100 km/uur
Topsnelheid: 180 km/uur
Gem. verbruik: 1 op 25,6
Energielabel: A
Prijs testuitvoering: 24.990 euro
Kwaliteit
Vanbinnen is de auto sowieso ruimer dan zijn
voorganger, wat heel fijn is voor de passagiers
achterin. Er zijn prettige materialen gebruikt die
kwaliteit uitstralen. Kleine details, zoals de alumi
nium strips op het stuurwiel, benadrukken het
kwaliteitsgevoel.
Toyota spreekt in het geval van de Prius nadruk-
-kelijk van een full hybrid. Concurrenten maken wel
gebruik van elektriciteit om het verbruik te verbe
teren, maar ze kunnen niet uitsluitend op elektri
citeit rijden. De Prius kan dat wel, al is het slechts
een beperkte afstand. Maar in fileverkeer en derge
lijke is het natuurlijk best handig en vooral schoon.
In de praktijk kun je via ëen display volgen of de
auto elektrisch rijdt of dat de benzinemotor is in
geschakeld. Enje kunt zien dat elektrische energie,
bijvoorbeeld tijdens het remmen, wordt terugge
wonnen en wordt opgeslagen in de batterijen.
De prestaties liegen er niet om: van 0 tot 100 in
10,4 seconden, met een uitstoot van slechts 89 g
CO2 per kilometer!
lijke techniek van de Prius door de auto vanaf
1 januari 2010 vrij te stellen van motorrijtuigenbe
lasting en door een forse korting op de BPM. De
nieuwe Prius kost daardoor 24.990 euro, wat op
zijn zachtst gezegd een zeer concurrerende prijs is,
Dat de auto met een gemiddeld brandstofverbruik
van 1 op 25,6 zeer zuinig is, scheelt natuurlijk ook
in de portemonnee.
ftutoae u ws
■k I u de derde editie van de Prius uitkomt,
3 zo'n vijftien jaar na de eerste Prius, blijkt
de gebruikte technieknog weer verbeterd,
waardoor de hybride Toyota zich in alle opzichten
met de concurrentie kan meten.
Natuurlijk, over smaak valt te twisten. Het gladde
uiterlijk van de Prius zal niet iedereen aanspreken.
Maar er zijn zeker mensen die de auto in zijn jong
ste verschijning zeer aantrekkelijk vinden: een
vloeiend doorlopende lijn, een krachtige voorkant
én een neutrale achterzijde. Aan de zijkanten zitten
behalve de twee grote ramen nog twee kenmer
kende kleine ruitjes.
Het glazen dak in onze testauto versterkt het ruim
telijke effect in het interieur. Het dashboard is
overzichtelijk en is zo opgebouwd dat dit ruimte
lijke gevoel nog versterkt wordt. Het uitzicht naar
alle kanten is goed, al moetje wel wennen aan de
achterspoiler, die vanwege de aërodynamica voor
de achterruit is gemonteerd.
i
I ït
i!
h