LJR1 Nog schoner, nog zuiniger I H - I ■i i j L¥J i I p li F T Met de nieuwe Prius laat Toyota zien hoe je een voorsprong kunt vergroten. De Japanse fabrikant is welbeschouwd de enige die een in massa geprodu ceerde auto op de markt brengt die volledig elektrisch kan rijden. Betrouwbaar Toyota Prius Kia Cee’d: w q Motortype: i r 1 Specificaties Toyota Prius Bijzonderheden uitrusting HYBRID ONLY Automaat Zeven airbags Automatische airconditioning Radio/cd-speler met mp3-aansluiting Elektrisch bedienbare zijruiten Elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels In hoogte verstelbare bestuurdersstoel Mistlampen voor Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening Head-updisplay Motorinhoud: Vermogen Gecombineerd vermogen: Max. koppel: In het interieur zijn de wijzigingen beperkt tot een nieuw stuurwiel, een andere pookknop en een opnieuw gestileerde middenconsole. Gescheiden airconditioningbehoort voortaan tot de opties. Kia is erin geslaagd het brandstofverbruik van de Cee’d met 5 procent te verlagen. Drie varianten van de Cee’d (waaronder een diesel) vallen in de bijtellingscategorie van 20 procent bij zakelijk gebruik. Kia brengt een grondig gewijzigde Cee’d uit. De middenklasser is voortaan te her kennen aan het nieuwe familiegezicht van Kia, dat ook op de nieuwe Kia Sorento te zien is. De aandrijving in de Prius komt van een 1,8-liter benzinemotor en een ‘hybrid drive’-systeem. De ervaring leert dat het batterijpakket dezelfde le vensduur heeft als de auto. Trots meldt Toyota Nederland dan ook dat de garantiekosten van de Prius nog veel lager uitvallen dan die van de Corolla, wat inhoudt dat de auto zéér betrouwbaar is. De Nederlandse fiscus beloont de milieuvriende- viercilinder benzinemotor elektromotor 1.798 cm3 benzinemotor: 73 kW (99 pk) bij 5.200 t.p.m. elektromotor: 60 kW (82 pk) 100 kW (136 pk) benzinemotor: 142 Nm bij 2.800 - 4.400 t.p.m. elektromotor: 207 Nm Acceleratie: 10,4 sec. van 0 tot 100 km/uur Topsnelheid: 180 km/uur Gem. verbruik: 1 op 25,6 Energielabel: A Prijs testuitvoering: 24.990 euro Kwaliteit Vanbinnen is de auto sowieso ruimer dan zijn voorganger, wat heel fijn is voor de passagiers achterin. Er zijn prettige materialen gebruikt die kwaliteit uitstralen. Kleine details, zoals de alumi nium strips op het stuurwiel, benadrukken het kwaliteitsgevoel. Toyota spreekt in het geval van de Prius nadruk- -kelijk van een full hybrid. Concurrenten maken wel gebruik van elektriciteit om het verbruik te verbe teren, maar ze kunnen niet uitsluitend op elektri citeit rijden. De Prius kan dat wel, al is het slechts een beperkte afstand. Maar in fileverkeer en derge lijke is het natuurlijk best handig en vooral schoon. In de praktijk kun je via ëen display volgen of de auto elektrisch rijdt of dat de benzinemotor is in geschakeld. Enje kunt zien dat elektrische energie, bijvoorbeeld tijdens het remmen, wordt terugge wonnen en wordt opgeslagen in de batterijen. De prestaties liegen er niet om: van 0 tot 100 in 10,4 seconden, met een uitstoot van slechts 89 g CO2 per kilometer! lijke techniek van de Prius door de auto vanaf 1 januari 2010 vrij te stellen van motorrijtuigenbe lasting en door een forse korting op de BPM. De nieuwe Prius kost daardoor 24.990 euro, wat op zijn zachtst gezegd een zeer concurrerende prijs is, Dat de auto met een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 25,6 zeer zuinig is, scheelt natuurlijk ook in de portemonnee. ftutoae u ws ■k I u de derde editie van de Prius uitkomt, 3 zo'n vijftien jaar na de eerste Prius, blijkt de gebruikte technieknog weer verbeterd, waardoor de hybride Toyota zich in alle opzichten met de concurrentie kan meten. Natuurlijk, over smaak valt te twisten. Het gladde uiterlijk van de Prius zal niet iedereen aanspreken. Maar er zijn zeker mensen die de auto in zijn jong ste verschijning zeer aantrekkelijk vinden: een vloeiend doorlopende lijn, een krachtige voorkant én een neutrale achterzijde. Aan de zijkanten zitten behalve de twee grote ramen nog twee kenmer kende kleine ruitjes. Het glazen dak in onze testauto versterkt het ruim telijke effect in het interieur. Het dashboard is overzichtelijk en is zo opgebouwd dat dit ruimte lijke gevoel nog versterkt wordt. Het uitzicht naar alle kanten is goed, al moetje wel wennen aan de achterspoiler, die vanwege de aërodynamica voor de achterruit is gemonteerd. i I ït i! h

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2009 | | pagina 33