D
Subaru steekt
Legacy in het nieuw
Opel: nog een
Insignia ecoFLEX
c
Honda Insight Zowel privé als zakelijk een gunstige keuze
‘Everyone wants to be good’, zegt
Honda over zijn nieuwe Insight.
Maar hoe goed is de Insight zelf?
Zijn prijzen zijn in elk geval gunstig,
want die beginnen al onder de
20.000 euro.
Zuinige rijders zetten de
ECON-knop altijd aan
Peugeot: bestelauto
voor het gezin
Prijs testuitvoering: 22.600 euro
Honda Insight
B-label voor
Fiat Panda automaat
Stroomlijn
Ford C-Max voor 2010
lil
ECON/
Motortype:
Max. koppel:
Specificaties Honda Insight Elegance
Bijzonderheden uitrusting
Motorinhoud:
Vermogen:
Acceleratie:
Topsnelheid:
Gem. verbruik:
Energielabel:
hybride en komen allebei in aanmerking voor be
lastingvoordelen, zoals 14 procent fiscale bijtelling
als auto van de zaak, of driekwart minder motor
rijtuigenbelasting (vanaf 2010 zelfs helemaal niets
meer).
De Honda Insight is de
goedkoopste hybride
van dit moment.
viercilinder benzinemotor
elektromotor
1.339 cm3
benzinemotor:
65 kW (88 pk) bij 5.800 t.p.m.
elektromotor: 10 kW (14 pk)
benzinemotor:
121 Nm bij 4.500 t.p.m.
elektromotor: 92 Nm
12,4 sec. van 0 tot 100 km/uur
182 km/uur
1 op 21,7
A
Automaat
Zes airbags
Automatische airconditioning
Elektrische stabiliteitscontrole
Radio/cd-speler met mp3-aansluiting
Elektrisch bedienbare zijruiten
Elektrisch bedienbare en verwarmbare
buitenspiegels
In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
Cruisecontrol
Parkeersensoren achter
Bluetooth
Een goed doel
Wie niet zelf wil schakelen in de Fiat Panda,
heeft aan de 1.2 Dualogic een zuinige keus.
Zelfs nog zuiniger dan voorheen, want het
model heeft nu een B-label in plaats van een
C-label. Door wat kleine aanpassingen is de
COz-uitstoot afgenomen tot 125 g/km. De
Panda 1.2 Dualogic met automatische versnel
lingsbak is te koop voor 10.295 euro. De prijzen
van de Fiat Panda beginnen bij 7.995 euro voor
de 11 Actual met handgeschakelde vijfversnel-
lingsbak.
extra set knoppen aangebracht.
Honda biedt drie uitvoeringen aan van de Insight.
De goedkoopste kost 19.950 euro; wij reden het
luxe topmodel Elegance a 22.600 euro.
e gelijkenissen met de Toyota Prius zijn
treffend: hetzijnbeidevijfdeurs hatchbacks,
ze zijn ongeveer even groot, ze zijn allebei
Subaru’s nieuwe Legacy is de eerste auto die een
continu variabele transmissie (een CVT, ofwel
traploze automaat) combineert met vierwielaandrij-
sterke nieuwe variant is leverbaar in de vierdeurs
sedan, de vijfdeurs hatchback en de stationwagon.
De gemiddelde CO .-ui tstoot van de nieuwe Insignia
2.0 CDTi ecoFLEX bedraagt 134 g/km, goed voor
een A-label. Vanwege het milieuvoordeel geeft de'
Nederlandse overheid 1.400 euro korting op de
BPM. Daardoor beginnen de prijzen van de nieuwe
Opel Insignia 2.0 CDTi ecoFLEX bij 33.045 euro.
ving. Die CVT is bovendien zuiniger met brandstof
dan de gewone automaat in het vorige model. De
nieuwe Legacy is met 4,73 m lengte precies 65 mm
langer dan het model dat hij opvolgt. De wielbasis
groeide met 80 mm tot 2,75 m. Volgens Subaru pro
fiteren vooral de achterpassagiers van de toegenomen
wielbasis; zij hebben extra beenruimte in vergelijking
met de vorige Legacy.
Het comfort in het interieur is verder goed voor
elkaar. De stoelen geven veel steun, net als de
achterbank. Fijn is dat de stoel in hoogte verstelbaar
is en het stuur zich zowel in de hoogte als in de
lengte laat verstellen, zodat je altijd een fijne zit-
positie kunt vinden. Omdat de Honda Insight
vanwege de stroomlijn een vrij sterk aflopende
daklijn heeft, zijn de zittingen op de achterbank
wat dieper gemaakt.
Het dashboard oogt heel funky en complex, maar
eigenlijk zitten alle knoppen waar ze horen. De
klimaatregeling is helder en de cruisecontrol (stan
daard op de duurste versie) heeft gelukkig knoppen
óp het stuur in plaats van onzichtbaar erachter. Een
voordeel van de topversie Elegance is dat Bluetooth
standaard is; daarmee laten de meeste moderne
gsm’s zich draadloos verbinden, zodat je handsfree
kunt bellen. Op het stuur is voor dat doel nog een
Ford brengt medio 2010 een compleet
nieuwe C-Max op de markt. Deze ruime
gezinsauto is al gebaseerd op de nieuwe ge
neratie Focus, die eind 2010 verkrijgbaar is.
Het model heeft veel weg van de Kuga, de
compacte SUV van Ford. Net als de Volks
wagen Touran is de C-Max leverbaar met een
inparkeerassistent, die de auto zelf ‘filepar-
keert’. Fords 1,6-literturbomotor, de EcoBoost,
debuteert in de C-Max. Er komen uitvoerin
gen met naar keus vijf of zeven zitplaatsen.
Opel levert vanaf nu een tweede Insignia in zui
nige ecoFLEX-uitvoering, nu met dieselmotor die
96 kW levert in plaats van 118 kW. De minder
Centraal bij het rijden in de Honda Insight staat de
Eco Assistent. Rond de snelheidsmeter is een soort
aureool aangebracht dat groen of blauw van kleur
is, afhankelijk van hoe je het gaspedaal bedient.
Vervolgens is er nog de mogelijkheid om een be
paalde 'eco-score' te halen. Je eco-score wordt
weergegeven met een steeltje waaraan steeds meer
blaadjes groeien, met vijf bloemen in bloei als ul
tieme beloning. Ultieme zuinigheidsrijders rijden
met de ECON-knop aan, die de Insight actief 'be
grenst’ voor een zo laag mogelijk verbruik ten
koste van prestaties. Maar in zijn normale doen
trekt de Insight veel beter en vloeiender op; de
begrenzing in het pedaal is weg en de motor loopt
ook voor het gehoor fijner. Voor de liefhebbers
kent de automaat nog een ‘Sport'-stand, waarbij
de transmissie expres een (te) lage overbrenging
kiest.
De Bipper Tepee is Peugeots nieuwste ge
zinsauto; net als de Partner Tepee is de Bipper
gebaseerd op een bestelauto, alleen is de
Bipper compacter en goedkoper. Peugeot
haalt één uitvoering naar ons land. Deze is
voorzien van een 1,4-liter benzinemotor met
55 kW. Centrale vergrendeling, stuurbekrach
tiging en twee schuifdeuren zijn standaard.
Voor 790 euro extra rust Peugeot de Bipper
Tepee uit met airco en een radio. De prijs
bedraagt 13.990 euro.