D Subaru steekt Legacy in het nieuw Opel: nog een Insignia ecoFLEX c Honda Insight Zowel privé als zakelijk een gunstige keuze ‘Everyone wants to be good’, zegt Honda over zijn nieuwe Insight. Maar hoe goed is de Insight zelf? Zijn prijzen zijn in elk geval gunstig, want die beginnen al onder de 20.000 euro. Zuinige rijders zetten de ECON-knop altijd aan Peugeot: bestelauto voor het gezin Prijs testuitvoering: 22.600 euro Honda Insight B-label voor Fiat Panda automaat Stroomlijn Ford C-Max voor 2010 lil ECON/ Motortype: Max. koppel: Specificaties Honda Insight Elegance Bijzonderheden uitrusting Motorinhoud: Vermogen: Acceleratie: Topsnelheid: Gem. verbruik: Energielabel: hybride en komen allebei in aanmerking voor be lastingvoordelen, zoals 14 procent fiscale bijtelling als auto van de zaak, of driekwart minder motor rijtuigenbelasting (vanaf 2010 zelfs helemaal niets meer). De Honda Insight is de goedkoopste hybride van dit moment. viercilinder benzinemotor elektromotor 1.339 cm3 benzinemotor: 65 kW (88 pk) bij 5.800 t.p.m. elektromotor: 10 kW (14 pk) benzinemotor: 121 Nm bij 4.500 t.p.m. elektromotor: 92 Nm 12,4 sec. van 0 tot 100 km/uur 182 km/uur 1 op 21,7 A Automaat Zes airbags Automatische airconditioning Elektrische stabiliteitscontrole Radio/cd-speler met mp3-aansluiting Elektrisch bedienbare zijruiten Elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels In hoogte verstelbare bestuurdersstoel Cruisecontrol Parkeersensoren achter Bluetooth Een goed doel Wie niet zelf wil schakelen in de Fiat Panda, heeft aan de 1.2 Dualogic een zuinige keus. Zelfs nog zuiniger dan voorheen, want het model heeft nu een B-label in plaats van een C-label. Door wat kleine aanpassingen is de COz-uitstoot afgenomen tot 125 g/km. De Panda 1.2 Dualogic met automatische versnel lingsbak is te koop voor 10.295 euro. De prijzen van de Fiat Panda beginnen bij 7.995 euro voor de 11 Actual met handgeschakelde vijfversnel- lingsbak. extra set knoppen aangebracht. Honda biedt drie uitvoeringen aan van de Insight. De goedkoopste kost 19.950 euro; wij reden het luxe topmodel Elegance a 22.600 euro. e gelijkenissen met de Toyota Prius zijn treffend: hetzijnbeidevijfdeurs hatchbacks, ze zijn ongeveer even groot, ze zijn allebei Subaru’s nieuwe Legacy is de eerste auto die een continu variabele transmissie (een CVT, ofwel traploze automaat) combineert met vierwielaandrij- sterke nieuwe variant is leverbaar in de vierdeurs sedan, de vijfdeurs hatchback en de stationwagon. De gemiddelde CO .-ui tstoot van de nieuwe Insignia 2.0 CDTi ecoFLEX bedraagt 134 g/km, goed voor een A-label. Vanwege het milieuvoordeel geeft de' Nederlandse overheid 1.400 euro korting op de BPM. Daardoor beginnen de prijzen van de nieuwe Opel Insignia 2.0 CDTi ecoFLEX bij 33.045 euro. ving. Die CVT is bovendien zuiniger met brandstof dan de gewone automaat in het vorige model. De nieuwe Legacy is met 4,73 m lengte precies 65 mm langer dan het model dat hij opvolgt. De wielbasis groeide met 80 mm tot 2,75 m. Volgens Subaru pro fiteren vooral de achterpassagiers van de toegenomen wielbasis; zij hebben extra beenruimte in vergelijking met de vorige Legacy. Het comfort in het interieur is verder goed voor elkaar. De stoelen geven veel steun, net als de achterbank. Fijn is dat de stoel in hoogte verstelbaar is en het stuur zich zowel in de hoogte als in de lengte laat verstellen, zodat je altijd een fijne zit- positie kunt vinden. Omdat de Honda Insight vanwege de stroomlijn een vrij sterk aflopende daklijn heeft, zijn de zittingen op de achterbank wat dieper gemaakt. Het dashboard oogt heel funky en complex, maar eigenlijk zitten alle knoppen waar ze horen. De klimaatregeling is helder en de cruisecontrol (stan daard op de duurste versie) heeft gelukkig knoppen óp het stuur in plaats van onzichtbaar erachter. Een voordeel van de topversie Elegance is dat Bluetooth standaard is; daarmee laten de meeste moderne gsm’s zich draadloos verbinden, zodat je handsfree kunt bellen. Op het stuur is voor dat doel nog een Ford brengt medio 2010 een compleet nieuwe C-Max op de markt. Deze ruime gezinsauto is al gebaseerd op de nieuwe ge neratie Focus, die eind 2010 verkrijgbaar is. Het model heeft veel weg van de Kuga, de compacte SUV van Ford. Net als de Volks wagen Touran is de C-Max leverbaar met een inparkeerassistent, die de auto zelf ‘filepar- keert’. Fords 1,6-literturbomotor, de EcoBoost, debuteert in de C-Max. Er komen uitvoerin gen met naar keus vijf of zeven zitplaatsen. Opel levert vanaf nu een tweede Insignia in zui nige ecoFLEX-uitvoering, nu met dieselmotor die 96 kW levert in plaats van 118 kW. De minder Centraal bij het rijden in de Honda Insight staat de Eco Assistent. Rond de snelheidsmeter is een soort aureool aangebracht dat groen of blauw van kleur is, afhankelijk van hoe je het gaspedaal bedient. Vervolgens is er nog de mogelijkheid om een be paalde 'eco-score' te halen. Je eco-score wordt weergegeven met een steeltje waaraan steeds meer blaadjes groeien, met vijf bloemen in bloei als ul tieme beloning. Ultieme zuinigheidsrijders rijden met de ECON-knop aan, die de Insight actief 'be grenst’ voor een zo laag mogelijk verbruik ten koste van prestaties. Maar in zijn normale doen trekt de Insight veel beter en vloeiender op; de begrenzing in het pedaal is weg en de motor loopt ook voor het gehoor fijner. Voor de liefhebbers kent de automaat nog een ‘Sport'-stand, waarbij de transmissie expres een (te) lage overbrenging kiest. De Bipper Tepee is Peugeots nieuwste ge zinsauto; net als de Partner Tepee is de Bipper gebaseerd op een bestelauto, alleen is de Bipper compacter en goedkoper. Peugeot haalt één uitvoering naar ons land. Deze is voorzien van een 1,4-liter benzinemotor met 55 kW. Centrale vergrendeling, stuurbekrach tiging en twee schuifdeuren zijn standaard. Voor 790 euro extra rust Peugeot de Bipper Tepee uit met airco en een radio. De prijs bedraagt 13.990 euro.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2009 | | pagina 37