ngezonden
brieven
ngezonden
brieven
I
Er ontstaat een relatie I
I met het kunstwerk*
Roer moet om!
Heeft u nieuws?
I Plastic
I Geen geluk
meer aan de
I Gouwe?
WD-fractie
->
Waddinxveen
o
WADDINXVEEN
Liquid
o a»
a»
4»4»4»4»4»4»4»«»4»«
Mw. C. de Jong
Door Tim Tempelaars
het straatbeeld.”
te loods met zes verwerkingsbakken voor plas
tic, genummerd. Dit materiaal heeft daar bij-
daar al een stuk verder mee dan wij. En meer
zinvol bezig!
cultureel Waddinxveen en Vonk met een
bondgenoot als mevrouw Gerts, geen vijand
meer nodig.
P.K. Smit, cursist tekenen en
schilderen bij Vonk
www.weekbladvoorwaddinxveen@
mgnieuwsbladen.nl
Niet alleen in Nederland zijn kunstwerken van
Roosegaarde te zien. "Zestig procent van mijn tijd
ben ik in het buitenland. Veel van onze werken
worden in het buitenland tentoongesteld. Zo ex
poseren we in februari in Tokio en volgende
maand al in Londen.” Tokio, Londen en Wad
dinxveen, het lijkt een beetje rare combinatie.
Maar Roosegaarde is het daar niet mee eens. "Wij
zitten hier perfect. We hebben ons eigen netwerk
je op het Coenecoop. In onze studio in het pand
van Axis Stuifmeel hebben we ook nog eens veel
ruimte. We kunnen er werken, maar ook klanten
ontvangen. Dit plekje in Waddinxveen zullen we
altijd wel houden.”
Roosegaarde verwacht dat in Nederland al binnen
enkele jaren meer interactieve architectuur te zien
is. Aan ambitie geen gebrek bij de Creative Direc
tor. "Het is een ultiem streven van mij om ooit
een gebouw te creëren dat weet wie je bent en
watje doet. Dat klinkt ingewikkeld. Maar denk bij
voorbeeld maar aan iets simpels als een traditione
le deur. Die kan dus weg, het gebouw gaat simpel
weg open als je er voor staat.” Of een van de
kunstwerken binnenkort ook in het straatbeeld
van Waddinxveen te zien is, durft Roosegaarde
niet te zeggen. “Momenteel zijn daar geen plan
nen voor. Maar het zou natuurlijk wel erg leuk
zijn. Dus, wie weet.”
Meer informatie over het werk van Daan Roose
gaarde is te zien op de website van de studio:
www.studioroosegaarde.net
van het (winkel)centrum niet start, ontvangt de
loopt, zal
Een ander kunstwerk dat het werk van Roosegaar
de typeert, is de 'Liquid Space’. "Dat is een ruimte
die groter en kleiner kan worden en allerlei ver
schillende kleuren kan aannemen”, legt hij uit. "En
natuurlijk reageert deze ruimte weer op de per
soon die de ruimte betreedt. Iemand die zijn stem
verheft, zal merken dat de ruimte kleiner wordt.
Zo wordt het intiemer."
Bij de kunstwerken van Roosegaarde speelt tech
niek een grote rol. "Maar het is niet het belangrijk-
ste", benadrukt de kunstenaar. „Het gaat veel
meer om de interactie die ontstaat. Wij maken al
leen werken waarbij de technische aspecten aan de
buitenkant niet te zien zijn. Mensen moeten zich
te bestaan en zonder subsidie zal geen enkele
organisatie, binnen of buiten Waddinxveen, die
rol kunnen of willen ovememen. Waddinx
veen wordt zo op cultureel gebied een buiten-
wijk van Gouda.
Waddinxveen heeft geen beleid op het gebied
van kunst en cultuur. In de welzijnsnota 'Geluk
aan de Gouwe’ uit 2005 is maar met grote
moeite iets concreets over cultuur te vinden.
Pogingen uit de gemeenteraad om bijvoor-
beeld een aparte cultuurnota op te stellen, zijn
tot nu toe op niets uitgelopen.
mensen ondokken. Belangrijk is daarbij dat de
kunstwerken in onenbare ruimten nenlaatst w
f'W’W 4» 4» 4» 4»
4»«»4»4»4»4»*<S4-»<
O 4» U» 4» 4L
o* W 4» 4k
le samenhang), wat volgens het College van
B&W één van haar speerpunten is, maar wat
niet uit deze Programmabegroting blijkt. Het
schrappen van de subsidie voor de schoolbege
leidingsdienst vinden wij zelfs sociaal onrecht
vaardig. De VVD wil in de gemeenteraadsver
gadering van 11 november een aantal bezuini
gingen tegenhouden. Hiervoor is echter een
meerderheid van stemmen van gemeente
raadsleden nodig. We zullen woensdag zien
welke politieke partijen in het belang van de in
woners van Waddinxveen hiervoor willen
stemmen.
Het roer moet om in Waddinxveen!
4»
4»
o
-> C C
»B»4»4»4»4^«<«'
•B, BIB. «M. BB*b
Foto: Studio Roosegaarde.
Valt het tij nog te keren? Ik hoop het. Me
vrouw Gerts gaf tijdens de commissievergade-
ring aan dat zij kunst en cultuur van grote
waarde acht en dat zij als bondgenoot en niet
als vijand met Vonk wil optrekken.
Daar moet dan wel wat voor gebeuren. Een
duidelijke cultuurvisie is een noodzakelijke,
eerste stap. Daarna volgen een 'marktverken
ning’ naar een redelijk tarief, en de zoektocht
naar mogelijke aanbieders en hun kostprijs. Pas
dan valt er iets zinnigs te zeggen over de nodi
ge subsidie. Een blik naar andere welzijnsfacto-
ren kan dan niet uitblijven. Een seniorlid bij bij-
voorbeeld ‘Gouwe Smash', onlangs nog voor-
i zien van een mooi tennispark, betaald 136
per jaar. Dat lijkt niet zonder de nodige subsi
die/kostenreductie te kunnen.
i Ten slotte. Of de steun uitgesproken door me-
vrouw Gerts feit of fictie wordt, moet nog blij-
ken. Als het gemeentebestuur volhardt, hebben
Ik zet vraagtekens bij de inzameling van plastic.
Er wordt nu op de kleine stukjes gelet, zoals
verpakkingsmateriaal, dat vaak nog milieu-
vriendelijk is ook Veel mensen pakken de re-
clamefolders niet uit, hup, bij het Oud papier.
En het hard plastic dan? Een afwasteiltje of
tuinstoel stop je niet zo makkelijk tussen de ou
de kranten, hup de Kliko in. Het is mijns in-
ziens zinvoller om daar ook aandacht aan te be-
steden. Volgens mij laten de bedenkers een
steek vallen. In 1991 al zag ik in de VS een gro-
i voorbeeld onder de fles een nummer 3. Zij zijn
I --
»<44»W4»4»«r«B
44» «4» «Bh BB BB
Studio Roosegaarde ontwerpt architectuur van de toekomst.
namelijk niet gaan afvragen hoe het werkt. Het is
geen puzzel."
De dertigjarige kunstenaar is drie jaar geleden met
een eenmanszaak begonnen. Inmiddels is zijn be
drijf getransformeerd tot Studio Roosegaarde BV.
Waar Roosegaarde zijn zaak alleen opstartte, heeft
hij nu negen medewerkers. "Ik voelde altijd al dat
er flink wat potentie in Studio Roosegaarde zat."
Over de huidige gang van zaken is de Creative Di
rector van het bedrijf dik tevreden. “Wij zitten
echt in een flow. De aanvragen stromen binnen.
We hebben onze eigen nichemarkt gecreëerd en
dat werkt perfect.”
Ook in de media krijgt Studio Roosegaarde volop
aandacht. In tv-programma’s De Wereld Draait
door en Opium mocht de Creative Director van
het Waddinxveense bedrijf al vertellen over zijn
kunstwerken. "Ik vind dat leuk om te doen”, ver
telt Roosegaarde. "Het is stukje exposure voor
mijzelf, maar ook voor de kunst in het algemeen.
Kunst is namelijk zoveel meer dan een oude man
met een baard die een bronzen beeld maakt.
Kunst is ook voor jonge mensen.”
Ongeveer 700 Waddinxveners volgen lessen in
muziek, dans en beeldende kunst via de Stich
ting Vonk. Dezelfde stichting bereikt 2000 ba
sisschoolleerlingen via onderwijs ondersteu-
nende projecten op dezelfde gebieden. Dat is in
j 2011 afgelopen. Waddinxveners moeten dan
hun heil gaan zoeken in de omliggende ge
meenten om voor een redelijke prijs muziek
(nu nog 444) of tekenlessen (nu nog 321)
te volgen. Als het in Waddinxveen 800 moet
j gaan kosten, is Gouda voor 419 echt een be-
ter alternatief.
Hoe komt dit? Het gemeentebestuur wil vanaf
2011 geen 244.000 subsidie (61% van de ‘cul-
tuurinkomsten’ van Vonk) meer betalen om
Waddinxveners tegen een redelijk tarief cul
tuureducatie te bieden. De culturele tak van
Vonk, het vroegere Kreater, zal dus ophouden
te bestaan en zonder subsidie zal neen enkele
o -9
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN I -i
Woensdag 11 november 2009 I JL JL
Woensdag 11 november wordt in de openbare
gemeenteraadsvergadering de Programmabe
groting van de gemeente Waddinxveen voor
de jaren 2010 - 2013 behandeld. Deze program
mabegroting schetst een somber beeld en doet
afbreuk aan het sociaal beleid van het College
van B&W. De WD-fractie vindt niet veel van
dit beleid in de programmabegroting terug.
Dat de ambities van dit College niet realistisch
zijn, heeft onze WD-fractie al direct bij de start
van deze raadsperiode in 2006 verkondigd.
'Waddinxveen in de steigers’ is het motto,
maar ik weet niet of u al steigers of palen in de
grond hebt gezien? Wij in ieder geval niet. De
bouw van het nieuwe (winkel)centrum, de
nieuwbouwwijk Triangel en vele kleine plano
logische ontwikkelingen zijn nog steeds niet
van start gegaan. Iedere maand dat de bouw
van net wiriKeiicenirum nier start, ontvangt ue
gemeente geen rente-inkomsten. De bouw van
het centrum zou aanvankelijk op 1 april 2008
starten.
Na 7 maanden zou het dak van de parkeergara-
ge gereed zijn. Op dat moment zou de ge
meente van de projectontwikkelaar circa 33
miljoen ontvangen voor de grond van het
braakliggende Be Fair-terrein. Omdat er niet
gebouwd wordt, mist de gemeente sinds 1 no
vember 2008 iedere maand ruim 100.000 aan
rente-inkomsten! Het College van B&W geeft
aan dat de economische crisis de oorzaak is van
deze vertragingen. Uiteraard heeft dit momen
teel sterke invloed op de plannen, maar de oor
zaak ligt in het feit dat de onderhandelingen te
lang hebben geduurd. De geloofwaardigheid
onder de inwoners van Waddinxveen over de
komst van het winkelcentrum neemt af. Er
wordt al veel te lang in ons dorp over de komst
van een winkelcentrum gesproken en telkens is
weer sprake van uitstel.
In de Programmabegroting 2010-2013 heeft
het College van B&W grote bezuinigingen
voorgesteld op voornamelijk zorg, cultuur en
onderwijsondersteuning. Ook wordt op de be-
heerplannen voor de openbare ruimte structu
reel bezuinigd en voorlopig komt er geen nieu
we brandweerkazerne. Wethouder Lont geeft
aan dat de gemeente er voor de lange termijn
financieel gezond voor staat. ‘Bescheiden trots
is gepast’, schrijft hij in de Programmabegro
ting.
Het College van B&W heeft zelfs in de Pro
grammabegroting al aangegeven wat de toela
tingseisen zijn om artikel 12 gemeente te wor
den. Een gemeente met een artikel 12-status is
een Nederlandse gemeente die onder financiële
curatele is gesteld door het Rijk vanwege een
structureel slechte financiële situatie. Hoe kun
je dan schrijven dat de gemeente op lange ter
mijn financieel gezond is? Na Nieuwerkerk a/d
IJssel heeft de gemeente Waddinxveen in de re
gio de laagste belastingen. Daarom zullen eerst
de belastingen verhoogd moeten worden,
voordat onze gemeente artikel 12 gemeente
kan worden. Zo worden wij haast gedwongen
om te fuseren met Gouda. De WD is hier ech
ter geen voorstander van. De WD vindt be
zuinigingen op activiteiten als Koninginnedag
en de Wielerronde op 2e Paasdag onbegrijpe
lijk.
Dit zijn de enige jaarlijkse evenementen voor
de burgers van Waddinxveen. Zeker in econo
misch slechte tijden moeten dit soort sociale
evenementen gehandhaafd blijven. Dit zou
<e> «r o <r o
»4»<»>4»4»4»4»4»4»
4» 4> 4» 4» 4» 4» 4»
*4»4»4»4»4»4»4»4»4»
4»4»4»4»4»4»4»4»4»4*4»
4» 4» 4» 4»
C C t
4» 4» 4S>'
aa addinxveen is sinds drie jaar de
W K thuisbasis voor de internationaal
bekende kunstenaar Daan Roose-
gaarde. In het pand van elektro-
mechanisch technisch bedrijf Axis Stuifmeel op het
bedrijventerrein Coenecoop heeft hij zijn studio.
Het werk van Roosegaarde is het best te omschrij
ven met de term ‘sociale architectuur’. Het doel
van zijn kunstwerken is een bepaalde reactie bij
kunstwerken in openbare ruimten geplaatst wor
den. "Ik probeer een soort interactie tussen het
kunstwerk en de mensen te laten ontstaan.”
Roosegaarde vergelijkt zijn werk met ‘social me
dia’ als Facebook en Hyves. “Alleen vinden de
conversaties dan niet meer plaats op je beeld
scherm, maar in openbare ruimten. Ik wil de ar
chitectuur levend maken. Zie het maar als een
soort Facebook-Square.”
Wellicht een van de bekendste creaties van Roose
gaarde luistert naar de naam ‘Dune’ (Duin). De
kunstenaar heeft bij dit project een soort helmgras
gemaakt. De sprieten kunnen oplichten en reage
ren door middel van bewegingssoftware op bewe
ging of geluid in de omgeving. Wie langs de me
ters Duin loopt en flink beweegt of schreeuwt zal
een oplichtend helmgras zien. Iemand die rustig
een zwakker licht zien. “En dat bedoel ik
dus met interactie. Iemand doet iets en het kunst
werk reageert. Eigenlijk is het een soort gesprek.
Zo komt het kunstwerk dus tot leven.” In 2007
stond het project Dune in de Maastunnel in Rot
terdam. Vorige week is er zestig meter Duin ge
plaatst in de Rotterdamse wijk De Esch. “Die
plaatsing is echt een hoogtepunt. Dune blijft daar
namelijk permanent en maakt onderdeel uit van
ook in lijn liggen met de ‘sociale cohesie’ (soda- het straatbeeld.”
4» 4» 4»
'■4»4»4»4»4»*4»<*4»«
****4»*4I»4»4»4»4»4»4*>4»