Citroën C3 vanaf maart 2010 in de showroom
Renault Twingo
verbruikt minder
Binnenkort staat de nieuwe Citroën
C3 in de showroom. De auto biedt
veel comfort en bet dashboard is er
met sprongen op vooruitgegaan.
Cruisecontrol
19.690 euro
Zénith-voorruit
a'
Motortype:
Cilinderinhoud:
88 kW (120 pk) bij 6.000 t.p.m.
Vermogen:
Specificaties Citroën C3 1.6 VTi Exclusive
Bijzonderheden uitrusting
Comfort met
een hóófdletter C
De interieurruimte van de C3 nam - in vergelijking
tot zijn voorganger - nauwelijks toe, maar de
gebruikte materialen zijn duidelijk van een hoger
niveau.
Lichtmetalen wielen
Panoramische voorruit
Elektrisch bedienbare zijruiten
Automatische airconditioning
Elektrisch kinderslot
Parkeersensoren achter
Radio/cd-/mp3-speler
viercilinder-in-lijn,
benzine
1.598 cm3
Lifestyle
Slim is de uitsparing in het dashboard, bij de
knieën van de voorpassagier. Door de uitsparing
kan de stoel verder naar voren dan gebruikelijk
zonder dat de knieën van de ‘bijrijder’ het dashboard
raken. Op die manier ontstaat er meer knieruimte
voor de passagier rechts op de achterbank. Geen
overbodige luxe, de ruimte achterin is nogal be
scheiden. In de bagageruimte past 300 liter, een
nette waarde. Wel is de drempel tamelijk hoog.
We rijden in de C3 1.6 VTi met 88 kW (120 pk)
vermogen. Omdat het water werkelijk met bakken
uit de hemel valt, doen we het rustig aan. Het
onderstel nodigt sowieso niet uit tot sportief rijden.
Het is vooral op comfort afgestemd. Op snelwegen
rijdt de C3 dan ook heel prettig. De C3 is vooral
156 Nm bij 4.200 t.p.m.
190 km/uur
9,9 s van 0 tot 100 km/uur
1 op 16,9
C
bedoeld voor automobilisten die comfortabel wil
len rijden. Wie echter een lekker potje wil sturen,
kan beter wachten op de DS3 - de lifestyleversie
van de C3Die heeft waarschijnlijk een dynamischer
rijgedrag.
Renault heeft de Twingo 1.2 16V nog iets
zuiniger gemaakt: het gemiddelde brandstof
verbruik was 511 100 km, het is nu 4.81 100
km. Dat komt overeen met een CO,-emissie
van 114 g/km. Voor zakelijk rijders geldt
twintig procent fiscale bijtelling. Om de
nieuwe motorvariant wat aantrekkelijker
geprijsd te kunnen aanbieden, levert Renault
de Twingo 1.2 16V nu ook in het basisuitrus
tingsniveau Authentique. De verbeterde
motorversie komt in februari 2010.
W K oor in de C3 zitje goed en je beschikt over
W t voldoende ruimte. Alleen zou de zitting
Jf van de voorstoel de benen watbetermogen
ondersteunen. Wat betreft het dashboard heeft
Citroen een heel grote stap gemaakt. Het is niet
alleen uiterst leuk vormgegeven, het steekt ook
nog eens goed in elkaar. Vooral in vergelijking tot
zijn voorganger straalt de nieuwe Fransoos binnen
veel meer luxe uit. Wij reden echter wel in een
extra aangeklede C3 - de basisuitvoering mist bij
voorbeeld de zilveren strook over de volle breedte
van het dashboard.
Standaard op de duurste versie van de C3 - de
Exclusive - is een panoramische voorruit die zich
ver boven de hoofden van de bestuurder en zijn
passagier uitstrekt. Deze is optioneel ook verkrijg
baar op alle andere uitvoeringen, behalve de basis
versie.
Voordeel van deze zogenoemde Zénith-voorruit is
dat je baadt in het licht, al kun je dit ook als een
nadeel zien: je zit nogal te kijk. Door een scherm
naar voren te trekken, verklein je de glasopper
vlakte als het ware tot normale grootte.
De lengte van de Citroen C3 groeide in vergelijking
tot zijn voorganger met negen centimeter tot bijna
3,86 m. Het is dan ook een kloeke verschijning. De
wielbasis - 2,46 m - nam niet toe. Een bewuste
keuze, want daardoor is hij opvallend wendbaar
gebleven, aldus Citroen. De andere kant van de
medaille is dat de binnenruimte nauwelijks is toe
genomen.
Prettig voor ouders met kleine kinderen is dat de
C3 standaard een vijfdeursauto is. Een kanttekening
is dat het formaat van de achterste exemplaren
nogal bescheiden is, zodat volwassenen niet heel
gemakkelijk kunnen in- en uitstappen.
Max. koppel:
Topsnelheid:
Acceleratie:
Gem. verbruik:
Energielabel:
Prijs:
Bijzonder is de panoramische voorruit, die de
bestuurder en zijn passagier een spectaculair
zicht op de omgeving gunt.