I Polo is Auto van het Jaar 2010 Mitsubishi RVR: compacte terrein auto Heerlijk cruisen op snelheid in Spaanse stationwagon Seat Exeo ST Spaans met een vleugje Duits Afscheidsveïsie oude C3 Voordeel op Volvo S40 en V50 Extra A3 met lage bijtelling cB ■mhh cB k Seat heeft voor zijn Exeo ST de vorige Audi A4 Avant als basis gebruikt. Op die manier bespaarde Seat op de kosten en hield het de aanschafprijs laag. Er zitten echter meer voordelen aan het gebruik van deze goede basis. C 25.295 euro Knieairbag Heerlijk cruisen OEI Goede basis 41 i; SPECIFICATIES Seat Exes ST 1.6 Reference Bijzonderheden uitrusting Motortype: Cilinderinhoud: Vermogen: Max. koppel: Acceleratie: Topsnelheid: Gem. verbruik: Energielabel: Prijs: De Volkswagen Polo is verkozen tot Auto van het Jaar 2010. Op de tweede plaats, met tien punten achterstand, eindigde de Toyota iQ. Het nieuwste model Opel Astra werd door de internationale 59-koppige jury op de derde tree van het ereschavot gezet. Mitsubishi zet met de nieuwe RVR een tegenstrever neer voor auto’s als de Hyundai ix35 en de Nissan Qashqai. In de loop van volgend jaar komt hij ook in Nederland op de markt. Of hij dan nog steeds RVR heet, is niet duidelijk: in thuisland Japan in elk geval wel. De RVR is 4,3 meter lang en is voorzien van een nieuwe 1,8-liter benzinemotor. Voor Eu ropa komt er ook een diesel die door Mitsubishi zelf ontwikkeld is. Mooie materialen en een akelig perfecte afwerking kenmerken het interieur. De Seat Exeo ST is een zogenoemde lifestyle stationwagon, waarbij vorm voorrang heeft boven functie. ESP Mistlampen voor In hoogte verstelbare bestuurdersstoel Radio/cd-/mp3-speler met stuurbediening en aux-aansluiting Centrale portiervergrendeling met afstands bediening Gescheiden airconditioning Elektrisch te bedienen portierruiten voor en achter 12-voltaansluiting in bagageruimte Lade onder voorstoelen Boordcomputer Bandenspanningscontrolesysteem viercilinder-in-lijn, benzine 1.595 cm3 75 kW (102 pk) bij 5.600 t.p.m. 148 Nm bij 3.800 t.p.m. 13,1 s. van 0 tot 100 km/uur 186 km/uur 1 op 13,0 Volvo heeft twee nieuwe uitvoeringen van de sedan S40 en de stationwagen V50gepresenteerd. Ze heten Advantage en Sport. De Advantage is voorzien van onder meer lichtmetalen 16-inch- wielen en een lederen stuurwiel. De prijzen beginnen bij 26.495 euro voor de Volvo S40 2.0 Advantage. Wiemeerruimte wil, moetminimaal 27.995 euro voor de V50 2.0 Advantage op tafel leggen. De Sport-versies zijn rijker uitgerust en kosten daarom 2.000 euro meer. Het nieuwe model is er al - zie de voorpa gina - maar voor de oude Citroen C3 betekent dat vooralsnog niet het einde. Er is nog een uitvoering leverbaar die Citroen nu extra voordelig van de hand doet. Deze C3 11 First kost 10.990 euro, en dat scheelt tweeduizend euro met het nieuwe model. De enige opties zijn metallic lak (495 euro) en een pakket met airco en audio (990 euro). Verder is de First uitgerust met centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare ruiten en een in onge lijke delen neerklapbare achterbank. Leaserijders op zoek naar een nieuwe Audi A3 die binnen de bijtellingscategorie van twintig procent valt, kunnen voortaan ook kiezen voor de A3 2.0 TDI. Het start-stop- systeem dat Audi al eerder introduceerde op de 1.4 TFS1 en de 1.6 TDI vindt nu ook zijn weg naar de 2.0 TDI. Hierdoor daalt de CO2- emissie van 134 naar 115 g/km; het gemid delde brandstofverbruik bedraagt 1 op 22,7. De zuinigere 2.0 TDI is verkrijgbaar in alle varianten van de A3, namelijk de driedeurs hatchback, de vijfdeurs Sportback en de Cabriolet. Onze testauto is de goedkoopste Exeo ST. Het uitrustingsniveau heet Reference. Het omvat onder meer ESP, diverse airbags - onder meer een knie airbag voor de bestuurder - een boordcomputer, gescheiden airconditioning, mistlampen voor en elektrisch bedienbare zijruiten. Seat vraagt minimaal 25.295 euro voor de Exeo ST met C-label. Dat is eerder te weinig dan te veel. 1 bij het instappen straalt de kwaliteit van f de Seat Exeo ST je tegemoet. Het portier voelt solide aan en valt dicht met een geluid dat geen twijfel laat bestaan over het hoge kwali teitsniveau van de Spaanse stationwagon. Seat past in de Exeo ST het dashboard van de vo rige Audi A4 Cabriolet toe. Een slimme keuze, want dat ziet er met zijn ronde ventilatieroosters net even frivoler uit dan het oorspronkelijke dashboard van de A4 Avant, dat is voorzien van rechthoekige roosters. Toch missen we wat Spaans temperament; de Seat Exeo komt vooral zakelijk en sober over, als een Audi eigenlijk. Het onderstel van de Seat Exeo ST biedt een mooi compromis tussen comfort en sportiviteit. Ook na een lange rit stappen we onvermoeid uit. Dat is ook te danken aan de goed zittende stoelen. In snel genomen bochten rijdt de auto als op rails. Scha kelen gaat met gevoel en de versnellingspook voelt solide aan. De Exeo ST is dan ook eigenlijk een auto uit een veel duurder segment. Een gelijkwaardige A4 Avant moest twee jaar geleden ongeveer 33.000 euro opbrengen. Zeven auto’s waren genomineerd voor de finale ronde van de jaarlijkse verkiezing. Het rijtje, in volgorde van klassering, wordt gecompleteerd door de Skoda Yeti, de Mercedes E-Klasse, de Peugeot 3008 en de Citroën C3 Picasso. De basismotor van 1,6-liter inhoud - 75 kW (102 pk) en 148 Nmbij 3.800 t.p.m. - voldoet, maar ook niet meer dan dat. Eenmaal op snelheid is het wel heerlijk cruisen in de Exeo ST, maar een accelera- tiewonder is het niet. Een zesbak is standaard en de hoogste versnelling is er vooral om brandstof te besparen en het toerental te temperen. Met de achterbank rechtop past er 442 liter bagage in de Seat Exeo ST. Voor een stationwagon van dit formaat (lengte: 4,67 m) is dat niet veel; de sedan- versie van de Exeo ST biedt zelfs 460 liter bagage ruimte. Wie de achterbank van stationwagon neerklapt, krijgt wel een laadruimte van 882 liter (tot aan het dak: 1.354 1). De achterbank is in twee ongelijke delen (60:40) neerklapbaar. Een rolscherm onttrekt de bagage desgewenst aan het oog. In de bagageruimte be vinden zich ook een 12-voltaansluiting en diverse bergvakken. Aan diverse haken kan eventueel een bagagenetbevestigd worden. Een skiluikmetskizak is standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau (Style). De drempel onder de achterklep is laag en dakrails zijn standaard.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2009 | | pagina 40