I
Polo is Auto van het Jaar 2010
Mitsubishi RVR:
compacte terrein auto
Heerlijk cruisen op snelheid in Spaanse stationwagon
Seat Exeo ST Spaans met een vleugje Duits
Afscheidsveïsie
oude C3
Voordeel op
Volvo S40 en V50
Extra A3 met
lage bijtelling
cB
■mhh
cB
k
Seat heeft voor zijn Exeo ST de vorige
Audi A4 Avant als basis gebruikt. Op
die manier bespaarde Seat op de
kosten en hield het de aanschafprijs
laag. Er zitten echter meer voordelen
aan het gebruik van deze goede
basis.
C
25.295 euro
Knieairbag
Heerlijk cruisen
OEI
Goede basis
41
i;
SPECIFICATIES Seat Exes ST 1.6 Reference
Bijzonderheden uitrusting
Motortype:
Cilinderinhoud:
Vermogen:
Max. koppel:
Acceleratie:
Topsnelheid:
Gem. verbruik:
Energielabel:
Prijs:
De Volkswagen Polo is verkozen tot Auto van het Jaar
2010. Op de tweede plaats, met tien punten achterstand,
eindigde de Toyota iQ. Het nieuwste model Opel
Astra werd door de internationale 59-koppige jury op
de derde tree van het ereschavot gezet.
Mitsubishi zet met de nieuwe RVR een tegenstrever
neer voor auto’s als de Hyundai ix35 en de Nissan
Qashqai. In de loop van volgend jaar komt hij ook
in Nederland op de markt. Of hij dan nog steeds
RVR heet, is niet duidelijk: in thuisland Japan in elk
geval wel. De RVR is 4,3 meter lang en is voorzien
van een nieuwe 1,8-liter benzinemotor. Voor Eu
ropa komt er ook een diesel die door Mitsubishi
zelf ontwikkeld is.
Mooie materialen en
een akelig perfecte
afwerking kenmerken
het interieur.
De Seat Exeo ST is een
zogenoemde lifestyle
stationwagon, waarbij
vorm voorrang heeft
boven functie.
ESP
Mistlampen voor
In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
Radio/cd-/mp3-speler met stuurbediening en
aux-aansluiting
Centrale portiervergrendeling met afstands
bediening
Gescheiden airconditioning
Elektrisch te bedienen portierruiten voor en achter
12-voltaansluiting in bagageruimte
Lade onder voorstoelen
Boordcomputer
Bandenspanningscontrolesysteem
viercilinder-in-lijn, benzine
1.595 cm3
75 kW (102 pk) bij 5.600 t.p.m.
148 Nm bij 3.800 t.p.m.
13,1 s. van 0 tot 100 km/uur
186 km/uur
1 op 13,0
Volvo heeft twee nieuwe uitvoeringen van de
sedan S40 en de stationwagen V50gepresenteerd.
Ze heten Advantage en Sport. De Advantage is
voorzien van onder meer lichtmetalen 16-inch-
wielen en een lederen stuurwiel. De prijzen
beginnen bij 26.495 euro voor de Volvo S40 2.0
Advantage. Wiemeerruimte wil, moetminimaal
27.995 euro voor de V50 2.0 Advantage op tafel
leggen. De Sport-versies zijn rijker uitgerust en
kosten daarom 2.000 euro meer.
Het nieuwe model is er al - zie de voorpa
gina - maar voor de oude Citroen C3 betekent
dat vooralsnog niet het einde. Er is nog een
uitvoering leverbaar die Citroen nu extra
voordelig van de hand doet. Deze C3 11 First
kost 10.990 euro, en dat scheelt tweeduizend
euro met het nieuwe model. De enige opties
zijn metallic lak (495 euro) en een pakket met
airco en audio (990 euro). Verder is de First
uitgerust met centrale portiervergrendeling,
elektrisch bedienbare ruiten en een in onge
lijke delen neerklapbare achterbank.
Leaserijders op zoek naar een nieuwe Audi
A3 die binnen de bijtellingscategorie van
twintig procent valt, kunnen voortaan ook
kiezen voor de A3 2.0 TDI. Het start-stop-
systeem dat Audi al eerder introduceerde op
de 1.4 TFS1 en de 1.6 TDI vindt nu ook zijn
weg naar de 2.0 TDI. Hierdoor daalt de CO2-
emissie van 134 naar 115 g/km; het gemid
delde brandstofverbruik bedraagt 1 op 22,7.
De zuinigere 2.0 TDI is verkrijgbaar in alle
varianten van de A3, namelijk de driedeurs
hatchback, de vijfdeurs Sportback en de
Cabriolet.
Onze testauto is de goedkoopste Exeo ST. Het
uitrustingsniveau heet Reference. Het omvat onder
meer ESP, diverse airbags - onder meer een knie
airbag voor de bestuurder - een boordcomputer,
gescheiden airconditioning, mistlampen voor en
elektrisch bedienbare zijruiten.
Seat vraagt minimaal 25.295 euro voor de Exeo ST
met C-label. Dat is eerder te weinig dan te veel.
1 bij het instappen straalt de kwaliteit van
f de Seat Exeo ST je tegemoet. Het portier
voelt solide aan en valt dicht met een geluid
dat geen twijfel laat bestaan over het hoge kwali
teitsniveau van de Spaanse stationwagon.
Seat past in de Exeo ST het dashboard van de vo
rige Audi A4 Cabriolet toe. Een slimme keuze, want
dat ziet er met zijn ronde ventilatieroosters net
even frivoler uit dan het oorspronkelijke dashboard
van de A4 Avant, dat is voorzien van rechthoekige
roosters. Toch missen we wat Spaans temperament;
de Seat Exeo komt vooral zakelijk en sober over,
als een Audi eigenlijk.
Het onderstel van de Seat Exeo ST biedt een mooi
compromis tussen comfort en sportiviteit. Ook na
een lange rit stappen we onvermoeid uit. Dat is
ook te danken aan de goed zittende stoelen. In snel
genomen bochten rijdt de auto als op rails. Scha
kelen gaat met gevoel en de versnellingspook voelt
solide aan.
De Exeo ST is dan ook eigenlijk een auto uit een
veel duurder segment. Een gelijkwaardige A4 Avant
moest twee jaar geleden ongeveer 33.000 euro
opbrengen.
Zeven auto’s waren genomineerd voor de finale
ronde van de jaarlijkse verkiezing. Het rijtje, in
volgorde van klassering, wordt gecompleteerd door
de Skoda Yeti, de Mercedes E-Klasse, de Peugeot 3008
en de Citroën C3 Picasso.
De basismotor van 1,6-liter inhoud - 75 kW (102
pk) en 148 Nmbij 3.800 t.p.m. - voldoet, maar ook
niet meer dan dat. Eenmaal op snelheid is het wel
heerlijk cruisen in de Exeo ST, maar een accelera-
tiewonder is het niet. Een zesbak is standaard en
de hoogste versnelling is er vooral om brandstof
te besparen en het toerental te temperen.
Met de achterbank rechtop past er 442 liter bagage
in de Seat Exeo ST. Voor een stationwagon van dit
formaat (lengte: 4,67 m) is dat niet veel; de sedan-
versie van de Exeo ST biedt zelfs 460 liter bagage
ruimte. Wie de achterbank van stationwagon
neerklapt, krijgt wel een laadruimte van 882 liter
(tot aan het dak: 1.354 1).
De achterbank is in twee ongelijke delen (60:40)
neerklapbaar. Een rolscherm onttrekt de bagage
desgewenst aan het oog. In de bagageruimte be
vinden zich ook een 12-voltaansluiting en diverse
bergvakken. Aan diverse haken kan eventueel een
bagagenetbevestigd worden. Een skiluikmetskizak
is standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau
(Style). De drempel onder de achterklep is laag en
dakrails zijn standaard.