Bromfietsrijbewijs halen? Vanaf 1 maart 2010 theorie- én praktijkexamen verplicht. Ca goed voorbereid op weg! VanAnaarBeter.nl k 4 N I k Kijk waar we bezig zijn op vanAnaarBeter.nl w zzx f U merkt het ongetwijfeld onderweg: er zijn veel wegwerkzaamheden. Natuurlijk om op termijn het aantal files te verminderen. Maar tot het zover is, leveren ze verkeers- hinder op. Houd daar rekening mee. Meer verkeersveiligheid Het praktijkexamen En slimmer Van A naar Beter Sneller én beter Op 1 maart 2010 veranderen de eisen voor het brom fietsrijbewijs. Wie dat wil halen en geen ander rijbewijs heeft, moet voortaan zowel theorie- als praktijkexamen doen. Dit geldt voor iedereen die bromfiets, snorfiets of brommobiel wil rijden. Bromfietsen en brommobielen zijn herkenbaar aan de gele kentekenplaat. Snorfietsen, waaronder de 'spartamet', hebben een blauwe kenteken plaat. Voor elektrische fietsen en gehandicaptenvoertui gen, zoals scootmobiels, is geen rijbewijs nodig. Hier voor hoeft dan ook geen examen te worden gedaan. v r vanAna T Kijk op vanAnaarBeter.nl NR I Met het praktijkexamen wil de overheid de veiligheid van brom fietsers, snorfietsers en brommobie- lers vergroten. Dat is nodig, want zij behoren tot de meest kwetsbare weggebruikers. Brom- en snorfiet sers hebben 7 keer meer kans op een dodelijk ongeluk dan fietsers en zelfs 25 keer meer dan automo bilisten. Dat komt vooral door hun relatief hoge snelheid en gebrekki ge bescherming bij een botsing of val. In 2008 kwamen 75 brom- en snorfietsers om het leven en raak ten er ruim 3000 ernstig gewond. Bijna de helft van de slachtoffers zijn jongeren. Die beseffen vaak onvoldoende de gevaren en over schatten hun eigen rijcapaciteiten. Maar ook oudere bestuurders lopen veel risico. Regelmatig veroorzaken brom- en snorfietsers zelf ongeluk ken. Vooral fietsers en voetgangers zijn daarvan de dupe. Van veiliger bromfietsgedrag profiteren dus ook andere verkeersdeelnemers. De combinatie van theorie- en prak tijkexamen zorgt ervoor dat begin nende bromfietsers, snorfietsers en brommobielers beter voorbereid aan het verkeer kunnen deelnemen. Bij het theoriedeel staan verkeersin- zicht en regelkennis centraal. In het praktijkexamen worden kandidaten getest op veilig gedrag, goed rea geren in dagelijkse verkeerssituaties en voertuigbeheersing. Door de in voering van het praktijkdeel bou wen bromfietsers, snorfietsers en brommobielers al vóór het behalen van hun rijbewijs verkeerservaring op. Zeker wanneer ze ter voorbe reiding van het praktijkexamen les sen nemen bij een rijschool. Dankzij die 'ervaringsuren' raken ze minder gauw betrokken bij ongelukken, als ze later zelfstandig de weg op mo gen. Zo wordt het voor iedereen veiliger. Het theoriecertificaat geeft toegang tot het praktijkexamen. De kandi daat mag dan ook beginnen met rijlessen. Bij het praktijkexamen moet hij aantonen voldoende ken nis, inzicht en vaardigheid te heb ben voor een goede zelfstandige verkeersdeelname. Dat wordt ge toetst tijdens een bromfietsrit van ongeveer een half uur op de open bare weg. De examinator volgt op een eigen bromfiets en geeft via een portofoon routeopdrachten. Hij beoordeelt of de kandidaat vei lig en verantwoord rijdt. Belangrijk criterium daarbij is hoe de kandi daat in verschillende situaties rea geert op het overige verkeer. Ook beheersing van de bromfiets telt mee. Uiteindelijk bepaalt het totaal beeld of de kandidaat aan de exa meneisen heeft voldaan. slim bouwen, maar ook zorgen voor mooie natuur. Dat gaat niet altijd makkelijk, want in de Randstad hebben gemeenten, pro vincies en andere organisaties soms verschillende belangen. De overheid werkt er hard aan om plannen voor de Randstad anders te bekijken door het belang van de Randstad als gebied voorop te zetten. De regio moet aantrekkelijk zijn om te wonen en te ondernemen. Meer weten over het brom fietsrijbewijs en -examen? Kijk op www.cbr.nl. Nieuwe rijstroken en wegen zijn niet alleen nodig om sneller van A naar B te kunnen. Goede bereikbaarheid is ook belangrijk voor onze economie. Een nieuwe rijstrook, weg of extra afslag kan ervoor zorgen dat bedrijventerreinen beter bereikbaar zijn, en zo aantrekkelijker worden voor bedrijven en hun klanten. Dat geldt ook op grotere schaal. Denk bijvoorbeeld aan de Randstad. Deze dichtbevolkte regio met veel bedrijvigheid is de motor van onze Beginnersrijbewijs Geslaagde kandidaten kunnen het bromfietsrijbewijs aanvragen. Zij vallen gedurende zeven jaar (16- en 17-jarigen) of vijf jaar (per sonen vanaf 18 jaar) onder het 'beginnersrijbewijs'. Voor hen gel- Misschien staat u door deze wegwerkzaamheden vaker in de file. Dat blijft vervelend, maar het is gelukkig tijdelijk. En met extra rijstroken en nieuwe wegen bent u straks sneller waar u wilt zijn. Tot die tijd kunt u ook helpen om zo min mogelijk hin der te hebben op de wegen. Hoe? Door goed voorbereid op weg te gaan en als het kan de auto af en toe te laten staan. Wij proberen u te helpen door hard door te werken, ook in het weekend. Kijk waar we werken en voor meer informatie op VanAnaarBeter.nl T aas** a* K, Daarnaast werken de ministeries van Verkeer en Waterstaat en Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer samen met andere overheden aan het verbeteren van procedures. Het doel is om de tijd die nodig is om een weg aan te leggen, te hal veren tot gemiddeld zeven jaar. Dat betekent dat ministeries, provincies, gemeenten en andere organisaties slim en zorgvuldig omgaan met betere procedures. Als het gaat om een project in uw buurt, kan het zijn dat u daardoor eerder dan voorheen uw mening mag geven. Zo kan de overheid wensen van omwonen den en organisaties beter meenemen in plannen en besluiten. Uiteindelijk is dat voor iedereen de beste oplossing. den in die periode strengere regels, bijvoorbeeld een alcohollimiet van 0,2 promille. Een bekeuring voor een ernstige overtreding betekent een strafpunt. Bij 3 strafpunten ra ken ze het rijbewijs voorlopig kwijt. Om het terug te krijgen, moet op nieuw theorie- en praktijkexamen worden gedaan. Op veel plekken zijn wegwerkzaamheden hard nodig. Wegen zijn vaak tientallen jaren geleden aangelegd. In de tussentijd zijn er veel weggebruikers bijgekomen. Dus zijn er meer rijstroken en nieuwe wegen nodig. Maar het aanleggen ervan duurt lang in Nederland. Gemiddeld neemt de aanleg van een weg bijvoor beeld veertien jaar in beslag. Dat komt onder andere door wet ten en regels omtrent luchtkwaliteit en geluidsoverlast. Of door de inspraakprocedures rondom de aanleg van een weg in het landschap. Natuurlijk zijn goede procedures belangrijk. Maar ze kunnen kor ter. Daarom zijn er twee dingen veranderd: dankzij de Spoedwet Wegverbreding pakt Rijkswaterstaat dertig fileknelpunten ver sneld aan. HIER WORDT HARD GEWERKT AAN MINDER FILES l' economie. En dat willen we zo houden - juist in moeilijke tijden. Daarom willen we op een goede manier voor de regio zorgen: j1,

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2009 | | pagina 32