Nieuw model, fris imago
y
I
SMO
Het resultaat is een atletische auto
die als voorbeeld dient voor toe
komstige modellen van Hyundai
Met Ford naar
Sensation
Bij Hyundai heeft de succesvolle Tuc
son plaatsgemaakt voor de veelbelo
vende 1x35. Meer nog dan het model
is het imago van de auto anders.
Het nieuwe model is niet langer een
stoere, robuuste SUV, maar een hoge
auto met een elegante, stijlvolle lijn.
'1
Hyundai 1x35 2.01 CWT i-Catcher
Autonieuws mei 2010
verschijning.
120 kW bij 6.200 t.p.m.
Vermogen:
SPECIFICATIES Hyundai ix35 2 0. CWT i-Catcher
Bijzonderheden uitrusting
Motortype:
Cilinderinhoud:
Mistlampen voor
In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
Airconditioning
Regensensor
Lederen bekleding
Panoramisch zonnedak
In hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel
Startknop
viercilinder lijnmotor, benzine
1.998 cm3
Max. koppel:
Topsnelheid:
Acceleratie:
Gem. verbruik:
C02-uitstoot:
Energielabel:
Prijs testuitvoering:
194 Nm bij 4.600 t.p.m.
182 km/uur
10,6 van 0 tot 100 km/uur
7,91/100 km
187 g/km
D
29.795 euro
Mt®.iiiieu.ws
want zo onbeholpen als de Tucson zich gedraagt
bij hogere snelheden, zo soepel stuurt zijn opvolger.
Het verschil zit ’m voor een belangrijk deel in het
lagere zwaartepunt van de ix35. Door zijn forse
afmetingen is hij net als de Tucson een behoorlijke
windvanger, maar doordat hij veel steviger op de
weg ligt, ondervind je daar minder hinder van. De
toegenomen stabiliteit én de stugge vering zorgen
er bovendien voor dat de ix35 keurig overeind blijft
wanneer de weg afbuigt, terwijl je met de Tucson
bij het naderen van een bocht veiligheidshalve flink
gas zou terugnemen.
f de Hyundai ix35 het succes van zijn
voorganger kan evenaren, misschien zelfs
overtreffen? Aan de auto zal het niet liggen,
want die is op alle fronten beter dan de Tucson.
Zelfs zijn vanafprijs (23.995 euro) doet nauwelijks
onder voor die van zijn voorganger. Daarentegen
zijn grote auto’s door toedoen van gewijzigde fis
cale maatregelen lang niet meer zo aantrekkelijk
als een aantal jaren geleden; de term SUV heeft
zelfs een behoorlijk negatieve bijklank gekregen.
Logisch dat ze bij Hyundai liever spreken van een
crossover. En dat is te billijken, want anders dan de
hoekige Tucson is de ix35 juist een sportieve,
vlotte verschijning. De auto is vormgegeven volgens
de nieuwe designtaal van het merk, Fluidic Sculp
ture, waarin scherpe hoeken en vormen het design
bepalen. Het resultaat is een atletische auto die als
voorbeeld dient voor toekomstige modellen van
Hyundai.
Soepel sturen
Behalve dat hij er smakelijk uitziet, is de Hyundai
ix35 gezegend met goede rijeigenschappen. En ook
daarin verschilt hij behoorlijk van zijn voorganger.
Ford brengt een nieuwe editie van de Fiesta
uit, waarbij twee toegangskaartjes voor het
dancefeest Sensation bij de koop zijn inbe
grepen. Voor alle 250 exemplaren van de
Fiesta Sensation Edition is op de avond van
het feest - zaterdag 3 juli - een gratis par
keerplaats gereserveerd bij de Amsterdam
Arena. De eigenaren worden tijdens het
evenement in de watten gelegd en na afloop
gaan zij met een leuk aandenken naar huis.
Ford rust de Fiesta Sensation Edition uit met.
extra’s als lichtmetalen 16-inchwielen. auto
matische airco en witte lak. Ford vraagt er
17.484 euro voor.
Vrolijk snorren
Intussen snort de 2.0i-benzinemotor er vrolijk op
los. De krachtbron van onze auto, een Hyundai
ix35 i-Catcher, is gekoppeld een aa« automatische
transmissie en levert 120 kW bij 6.200 toeren per
minuut, meer dan voldoende om zowel in de stad
als erbuiten in het verkeer mee te kunnen komen.
De CO2-uitstoot (187 g/km) is aan de forse kant,
maar ook daarvoor heeft Hyundai een oplossing.
Later dit jaar wordt het aanbod namelijk uitgebreid
met de compleet nieuw ontwikkelde 1.6 Gamma
GDI benzinemotor. Deze krachtbron wordt
gecombineerd met de bekende Hyundai Blue-
technologie (banden met lage rolweerstand en
een start-stopsysteem), waardoor de CO,-uitstoot
behoorlijk lager uitvalt: 149 g/km.