vw-Giugiaro
Audi met internet
TDV8 Ultimate
Renault Megane CC
frisse herdefinitie
I
'i
Kampeer en Caravan Raps® r. ?Port
I
I
I
3
i
i
i
i
i
i
i
Bezoek voor DAF
VW Golf 1.2 TSI
V
- - -^^■*"*i-***
een zeer uitgebreide lederen in-
De Volkswagen Group neemt
een belang van 90,1 procent in
Italdesign Giugiaro(IDG). Volks
wagen is helder: "Op deze ma
nier participeren we in een van
de meest gerenommeerde de
sign- en ontwikkelingshuizen in
de auto-industrie.” Italdesign
wordt een permanent lid van de
wereldwijde Volkswagen-fami-
lie. De Volkswagen Group zet
zijn modellenoffensief de ko
mende jaren door en daarbij kan
het nu volop profiteren van de
productiecapaciteit en de kennis
werkt in een rijdende auto.
Op elk Audi A8 met tele-
foonvoorbereiding plus
(meerprijs 1.472 euro) en het
MMI-navigatie plus inclusief
MMI touch (4.916 euro) is
WLAN-hotspot standaard.
De bestuurder hoeft alleen
maar een SIM-kaart die ge
schikt is voor dataverkeer in
te voeren in de telefoonvoor-
bereiding plus.
terieur, ook een extra dynamisch
rijgedrag. De auto is onder ande
re voorzien van Dynamic Re
sponse, een computergestuurd
anti-overhelsysteem dat een vlak
bochtgedrag en een uitstekende
‘feedback’ aan de bestuurder ga-
Audi levert de nieuwe A8 voor
taan ook met een WLAN-Hot-
spot voor draadloze internettoe
gang in de auto. Dankzij de
geïntegreerde WLAN-module is
het mogelijk om laptops, iPads,
netbooks en andere apparaten
via UMTS met het internet te
verbinden.
Maximaal acht apparaten kun
nen gelijktijdig van de hotspot
gebruik maken. De voorziening
Volkswagen introduceert in het
nieuwe modeljaar in de Golf-lijn
een 85 pk sterke variant van de
1.2 TSI. De motor is gekoppeld
aan een handgeschakelde vijf
bak De driedeurs uitvoering
Trendline is er vanaf 19.690 eu
ro. De vijfdeurs staat voor
20.285 euro in de prijslijst. Hill
hold is voortaan standaard op al
le Volkswagens Golf.
randeert, en Adaptive Dynamics,
een geavanceerd actief schok-
dempersysteem. De Range Ro
ver Sport TDV8 Ultimate is een
gelimiteerde (tien) versie en
heeft een vanafprijs van 122.300
euro.
Demissionair Minister Donner
(Sociale Zaken en Werkgelegen
heid) heeft DAF Trucks in Eind
hoven bezocht. Stond tijdens
het bezoek de Deeltijd-WW-re-
geling ('aanpak hier is een
schoolvoorbeeld’) centraal, hij
liet zich de kans niet ontnemen
om te sleutelen. Ook nam hij
plaats achter het stuur van een
DAF.
De afstemming van het onder
stel is specifiek voor de CC en
net als bij zijn voorganger uiterst
comfortabel. Lekker flaneren
dus langs de Spaanse kust waar
Renault haar nieuwste model
voorstelde.
Met geopende kap is met name
in de stuurkolom de torsie van
de carrosserie iets voelbaar,
maar met gesloten dak is er geen
vuiltje aan de lucht. En dat ook
nog eens in letterlijke zin, omdat
het dak van glas is.
De Nederlandse koper van een
benzineversie eeft de beschik
king over de 1.6 16V (110 pk),
1.4 TCe (130 pk) en de 2.0 16V
met CVT (140 pk). De TCe 180
is de snelste versie die automa
tisch is gekoppeld aan het nieu
we GT-uitrustingsniveau, waar
bij de kennis van Renault Sport
wordt ingezet voor de onderste-
lafstemming. Bovendien komt
erin de CC de 110 pk sterke 1.5
dCi met de nieuwe EDC-bak,
een gerobotiseerde zesbak met
De optimalisatie van de doel
stellingen komt de komende
editie tot uiting in een extra
breed aanbod praktische en
technische informatie, lezin
gen, workshops en binnen- en
buitenactiviteiten, variërend
van navigatie tot en met het
inparkeren van kampeervoer-
tuigen, en toeristische en be-
stemmingsinformatie. De
beurs vindt plaats van vrijdag
22 tot en met dinsdag 26 okto-
dubbele koppeling. Een prima
combinatie, zo bleek tijdens een
korte kennismaking. Over het
geheel genomen maakt de Mé-
gane CC een prettige indruk.
Het interieur heeft veel bekende
elementen en valt op door zijn
gedegen afwerking. De prijslijst
start bij de 1.6 Expression voor
31.990 euro. De 1.5 dCi 110
EDC Dynamique kost 38.990
euro. Renault verwacht het
meeste van de 1.4 TCe Dynami
que voor 34.690 euro.
van Italdesign. De samen
werking van Volkswagen en
Giugiaro heeft reeds een lan
ge historie. Zo was Giugiaro
de ontwerper van de eerste
generatie van de Golf. Daar
mee creëerde hij het funda
ment voor het design van
Volkswagen in de jaren ze
ventig van de vorige eeuw.
Giugiaro maakte ook con
cepten voor bijvoorbeeld de
Volkswagen Passat en Sdroc-
co, Audi 80 en de Upl-model-
reeks.
Range Rover neemt met een ex
clusieve Ultimate-editie afscheid
van de TDV8-uitvoering in de
Sport-versie.
De Ultimate biedt naast een roy-
ale uitrusting, met onder meer
ui ucac idllucn. VUA uc een zeer nitoehreide lederen in-
routing en de indeling worden
totaal veranderd en daardoor i
praktischer.
e Kampeer en Cara-
van Jaarbeurs zet de
focus op de ervaren
kampeerders. Lei
draad bij deze ontwikkeling
zijn de wensen en behoeften
van ‘empty nestets'. Deze vijf
tigplussers, traditioneel de
grootste bezoekersgroep van
de beurs, beschikken over tijd
en geld om er vaak op uit te
trekken, vooral in het voor- en
naseizoen.
k aar het voorbeeld
van zijn voorloper
staat er weer een fris-
I se Coupé-Cabriolet
op basis van de nieuwe Mégane
en daarmee wordt de modelva-
riëteit van Renault’s middenklas
ser afgerond. Het principe met
een tweedelig variodak is gelijk
gebleven, maar Renault laat nu
een cabrio zien waarbij voor- en
achterkant wél bij elkaar passen.
Toch zijn er structureel ook een
paar belangrijke wijzigingen
doorgevoerd. Zo dringt de voor-
ruitstijl maar liefst 6 cm minder
ver het interieur in, waardoor
het stoten van het hoofd bij in
stappen tot het verleden be
hoort. Bovendien versterkt dit
het ‘open’ gevoel van de auto.
Een nieuw item is een klein ruit
je tussen de hoofdsteunen op de
achterbank die tot 90 km/u al
een flink deel van de werveling
wegneemt. De kap wordt volle
dig automatisch bediend en na
21 seconden geduld kan worden
genoten. De auto is langer en
breder en biedt daardoor meer
binnenruimte.
De CC beschikt over een baga-
gevolume van 417 tot 211 liter.
Door het kofferdeksel diep in de
bumper door te trekken ontstaat
onder de opgeklapte kap een uit
stekende doorvoerhoogte, zodat
serieuze tassen makkelijker kun
nen worden ingeladen.
WEEKBLAD VOOR WADDiNXVEEN/GOUWE KOERIER I r-7
Woensdag 9 juni 2010
ber 2010. Voor het eerst is een
speciaal thema aan de beurs
gekoppeld: ‘Bestemming Bene- i
lux’. Op drie paviljoens wor-
den de schijnwerpers gezet op
populaire bestemmingen in
België, Nederland en Luxem
burg. Met veel aandacht voor
natuur, cultuur, sport en at
tracties in deze landen. Ook de