PSA komt met e-HDi
amg neemt de ML
onder handen
Nieuwe VW Jetta
Tourpakket voor
vernieuwde Skoda's
Volvo XC90
Er is er
een jarig
■M
L'*»
Renault Fluence ZE
geen vervuiling
De vernieuwde Skoda Fabia, Fa
bia Combi en Roomster verschij
nen deze zomer met het Tour
pakket. Aanleiding hiervoor is
dat Skoda officieel partner is van
de Tour de France, 's werelds
grootste en meest belangrijke
wielerevenement. Het Tourpak
ket bestaat uit lichtmetalen wie
len en, afhankelijk van model en
uitvoering, een wit dak, dakrai-
ling en/of Sunset (extra getinte
ramen achter).
De meerprijs voor het Tourpak
ket bedraagt 199 euro, goed voor
een klantvoordeel van 1.180
euro.
Het Tourpakket is bestelbaar
vanaf 11 juni tot en met 31
Kijken we naar
de motoren dan
zullen er voor
ons niet al te
veel verrassin
gen zijn.
Het program
ma zal vooral
worden ingeno
men door klei
ne turbo benzinemotoren en
natuurlijk een aantal zuinige
en tegelijk kwieke diesels.
In Amerika is de Jetta mo
menteel alleen leverbaar met
een 2.5 liter benzine- en een
tweeliter dieselmotor. Eind
van dit jaar staat de nieuwe
Jetta bij de dealers.
terd glas en active lighting. Aan
de achterzij is LED-verlichting
toegepast. Onder de voor- en
achterbumper zitten ver
chroomde elementen.
De wielen hebben vijf spa
ken. Motorisch is alles gelijk
gebleven: de 6.2 liter levert
510 pk. Het maximum koppel
bedraagt 630 Nm. Schakelen
verloopt via een zeventraps
automaat. In juli staat de ge-
facelifte ML 63 AMG bij de
Mercedes-dealer.
e hele branche heeft
tegenwoordig de
mond vol van de
elektrische auto. Dat
thuis in 4 uur worden geladen.
De lithium-ion accu’s kunnen
20.000 keer geladen worden, dus
praten we over tientallen jaren.
Wie zijn Renault altijd aan de
snellader hangt, komt op 10.000
ladingen uit. Waar alle fabrikan
ten van elektrische auto over na
moeten denken is het geluid.
Vooral in druk verkeer met veel
voetgangers merkje dat mensen
je pas laat opmerken puur en
alleen door het ontbreken van
Eind 2010 wordt het systeem op
een groot gedeelte van het mo
dellenaanbod van Peugeot en Ci
troen beschikbaar. Het doel van
PSA Peugeot Citroen is om in
2013 een miljoen auto's verkocht
te hebben die voorzien zijn van
de e-HDi techniek. De Citroen
Volvo komt met een tweewiel aan
gedreven versie van de XC90. Die is
uitgerust met de 163 pk sterke D3
vijfdlinder dieselmotor. De auto
weegt 2.041 kilo en sprint in 11,8
seconden van 0 naar 100 km u. De
topsnelheid bedraagt 190 km/u.
Als Kinetic-uitvoering kost de XC90
61.995 euro. De Momentum staat
in de prijslijst voor 65.990 euro en
de Summum voor 70.680 euro.
C5 en de nieuwe Citroen C4 zijn
de eerste modellen met e-HDi.
Vervolgens wordt een groot
gedeelte van het modellenaan
bod van Peugeot en Citroën dat
uitgerust is met de 1.4 HDi en
1.6 HDi-motoren voorzien van
e-HDi.
augustus 2010. In dezelfde
periode is er ook een extra
gunstige financiering. Tegen
slechts 3,99 procent kun
nen de Fabia, Fabia Combi
(uitgezonderd Greenline) en
Roomster worden gefinan
cierd.
Alle overige Skoda model
len, inclusief de Skoda Fabia
Combi Greenline zijn te fi
nancieren vanaf 5,99 procent.
Zakelijke rijders profiteren
van 20 procent bijtelling
(uitgezonderd de Roomster
1.6 TDI) op een Skoda met
Tourpakket. Er is keuze uit
drie benzinemotoren en twee
diesels. De Tour de France
traditioneel aangedreven exem
plaar. Dat betekent dat elek
trische aandrijving het gevoel
van autorijden niet zo enorm
zal gaan veranderen. Wel het
gebruik van de auto, tenminste
voor puur elektrische modellen
die zo’n 160 km actieradius heb
ben en met de huidige technie
ken moeten worden opgeladen.
Ook daar zal de industrie de
komende jaren nog best wat op
gaan vinden.
Twee merken met veel historie
grijpen het Concours d'élégance
in Apeldoorn aan om op 4 en
5 september hun verjaardag te
vieren. Alia Romeo viert er zijn
honderdjarig bestaan, Jaguar zij
75ste verjaardag. Het autofeest
wordt opgeluisterd met een
fraaie verzameling van beide
merken.
D
die er in grotere aantallen gaat
komen, dat staat vast, of het dé
oplossing is voor de vervuiling
en congestie in stedelijk gebied,
dat moet in de verdere toekomst
duidelijk worden. En hoe zo’n
auto rijdt, dat weten we na een
proefrit met de Renault Fluence
ZE (Zero Emission).
Renault zet samen met partner
Nissan en accufabrikant NEC
hoog in.
Volgend jaar verschijnt niet al
leen de Fluence sedan, maar
ook een elektrische Kangoo
bestelwagen, terwijl er nog twee
kleinere modellen voor iets later
op het programma staan. Voorin
ligt een 70 kW elektromotor
met een koppel van 226 Nm
direct vanaf de start. De topsnel
heid zal worden begrensd op 135
tot 140 km/u. Accelereren doet
de Fluence als de beste, daar is
geen inspanning van de bestuur
der voor nodig. Stil is de auto
ook en verder rijdt zo’n elektro-
voertuig eigenlijk gelijk aan en
moderne benzine of diesel met
een automaat. De Renault heeft
een gunstige gewichtsverdeling,
omdat de motor voorin ligt
en het forse accupakket direct
achter de achteras. Dat kan
aan het normale stopcontact
Peugeot en Citroen (PSA) heb
ben de e-HDi technologie, een
Stop Start-systeem van de
tweede generatie, gepresenteerd.
Deze voorziening zoigt voor een
reductie van vijftien procent van
het brandstofverbruik en CO2-
emissies van de HDi-motoren.
MG heeft de
Mercedes ML 63
licht aangepast.
WL Denk aan een
nieuw vormgegeven motorkap
met ‘power domes', bi-xenon
komplampen achter verduis-
Volkswagen heeft een compleet
nieuwe Jetta gereed. De vier-
deurs sedan laat zijn verbintenis
met de Golf een flink stuk varen.
De vormgeving ligt in lijn met
de Compact Coupé, die Volks
wagen in Detroit toonde. Is de
Jetta in Amerika een succes, de
auto komt ook naar Europa.
motorgeluid. Zijn we weer op
snelheid en wordt het gaspedaal
los gelaten dan lijkt de auto licht
te remmen.
Dat is het effect van de rege
neratie van energie. Daarom
verbruikt een elektromotor in de
stad niet veel energie. De actie
radius is behoorlijk afhankelijk
van hoe de bestuurder ermee
omgaat.
Dus ook op dat vlak verschilt
de elektrische auto niet van een
WEEKBLAD VOOR WADDINWEEN/GOUWE KOERIER I ni
Woensdag 23 juni 2010
i'G
r
MM