PSA komt met e-HDi amg neemt de ML onder handen Nieuwe VW Jetta Tourpakket voor vernieuwde Skoda's Volvo XC90 Er is er een jarig ■M L'*» Renault Fluence ZE geen vervuiling De vernieuwde Skoda Fabia, Fa bia Combi en Roomster verschij nen deze zomer met het Tour pakket. Aanleiding hiervoor is dat Skoda officieel partner is van de Tour de France, 's werelds grootste en meest belangrijke wielerevenement. Het Tourpak ket bestaat uit lichtmetalen wie len en, afhankelijk van model en uitvoering, een wit dak, dakrai- ling en/of Sunset (extra getinte ramen achter). De meerprijs voor het Tourpak ket bedraagt 199 euro, goed voor een klantvoordeel van 1.180 euro. Het Tourpakket is bestelbaar vanaf 11 juni tot en met 31 Kijken we naar de motoren dan zullen er voor ons niet al te veel verrassin gen zijn. Het program ma zal vooral worden ingeno men door klei ne turbo benzinemotoren en natuurlijk een aantal zuinige en tegelijk kwieke diesels. In Amerika is de Jetta mo menteel alleen leverbaar met een 2.5 liter benzine- en een tweeliter dieselmotor. Eind van dit jaar staat de nieuwe Jetta bij de dealers. terd glas en active lighting. Aan de achterzij is LED-verlichting toegepast. Onder de voor- en achterbumper zitten ver chroomde elementen. De wielen hebben vijf spa ken. Motorisch is alles gelijk gebleven: de 6.2 liter levert 510 pk. Het maximum koppel bedraagt 630 Nm. Schakelen verloopt via een zeventraps automaat. In juli staat de ge- facelifte ML 63 AMG bij de Mercedes-dealer. e hele branche heeft tegenwoordig de mond vol van de elektrische auto. Dat thuis in 4 uur worden geladen. De lithium-ion accu’s kunnen 20.000 keer geladen worden, dus praten we over tientallen jaren. Wie zijn Renault altijd aan de snellader hangt, komt op 10.000 ladingen uit. Waar alle fabrikan ten van elektrische auto over na moeten denken is het geluid. Vooral in druk verkeer met veel voetgangers merkje dat mensen je pas laat opmerken puur en alleen door het ontbreken van Eind 2010 wordt het systeem op een groot gedeelte van het mo dellenaanbod van Peugeot en Ci troen beschikbaar. Het doel van PSA Peugeot Citroen is om in 2013 een miljoen auto's verkocht te hebben die voorzien zijn van de e-HDi techniek. De Citroen Volvo komt met een tweewiel aan gedreven versie van de XC90. Die is uitgerust met de 163 pk sterke D3 vijfdlinder dieselmotor. De auto weegt 2.041 kilo en sprint in 11,8 seconden van 0 naar 100 km u. De topsnelheid bedraagt 190 km/u. Als Kinetic-uitvoering kost de XC90 61.995 euro. De Momentum staat in de prijslijst voor 65.990 euro en de Summum voor 70.680 euro. C5 en de nieuwe Citroen C4 zijn de eerste modellen met e-HDi. Vervolgens wordt een groot gedeelte van het modellenaan bod van Peugeot en Citroën dat uitgerust is met de 1.4 HDi en 1.6 HDi-motoren voorzien van e-HDi. augustus 2010. In dezelfde periode is er ook een extra gunstige financiering. Tegen slechts 3,99 procent kun nen de Fabia, Fabia Combi (uitgezonderd Greenline) en Roomster worden gefinan cierd. Alle overige Skoda model len, inclusief de Skoda Fabia Combi Greenline zijn te fi nancieren vanaf 5,99 procent. Zakelijke rijders profiteren van 20 procent bijtelling (uitgezonderd de Roomster 1.6 TDI) op een Skoda met Tourpakket. Er is keuze uit drie benzinemotoren en twee diesels. De Tour de France traditioneel aangedreven exem plaar. Dat betekent dat elek trische aandrijving het gevoel van autorijden niet zo enorm zal gaan veranderen. Wel het gebruik van de auto, tenminste voor puur elektrische modellen die zo’n 160 km actieradius heb ben en met de huidige technie ken moeten worden opgeladen. Ook daar zal de industrie de komende jaren nog best wat op gaan vinden. Twee merken met veel historie grijpen het Concours d'élégance in Apeldoorn aan om op 4 en 5 september hun verjaardag te vieren. Alia Romeo viert er zijn honderdjarig bestaan, Jaguar zij 75ste verjaardag. Het autofeest wordt opgeluisterd met een fraaie verzameling van beide merken. D die er in grotere aantallen gaat komen, dat staat vast, of het dé oplossing is voor de vervuiling en congestie in stedelijk gebied, dat moet in de verdere toekomst duidelijk worden. En hoe zo’n auto rijdt, dat weten we na een proefrit met de Renault Fluence ZE (Zero Emission). Renault zet samen met partner Nissan en accufabrikant NEC hoog in. Volgend jaar verschijnt niet al leen de Fluence sedan, maar ook een elektrische Kangoo bestelwagen, terwijl er nog twee kleinere modellen voor iets later op het programma staan. Voorin ligt een 70 kW elektromotor met een koppel van 226 Nm direct vanaf de start. De topsnel heid zal worden begrensd op 135 tot 140 km/u. Accelereren doet de Fluence als de beste, daar is geen inspanning van de bestuur der voor nodig. Stil is de auto ook en verder rijdt zo’n elektro- voertuig eigenlijk gelijk aan en moderne benzine of diesel met een automaat. De Renault heeft een gunstige gewichtsverdeling, omdat de motor voorin ligt en het forse accupakket direct achter de achteras. Dat kan aan het normale stopcontact Peugeot en Citroen (PSA) heb ben de e-HDi technologie, een Stop Start-systeem van de tweede generatie, gepresenteerd. Deze voorziening zoigt voor een reductie van vijftien procent van het brandstofverbruik en CO2- emissies van de HDi-motoren. MG heeft de Mercedes ML 63 licht aangepast. WL Denk aan een nieuw vormgegeven motorkap met ‘power domes', bi-xenon komplampen achter verduis- Volkswagen heeft een compleet nieuwe Jetta gereed. De vier- deurs sedan laat zijn verbintenis met de Golf een flink stuk varen. De vormgeving ligt in lijn met de Compact Coupé, die Volks wagen in Detroit toonde. Is de Jetta in Amerika een succes, de auto komt ook naar Europa. motorgeluid. Zijn we weer op snelheid en wordt het gaspedaal los gelaten dan lijkt de auto licht te remmen. Dat is het effect van de rege neratie van energie. Daarom verbruikt een elektromotor in de stad niet veel energie. De actie radius is behoorlijk afhankelijk van hoe de bestuurder ermee omgaat. Dus ook op dat vlak verschilt de elektrische auto niet van een WEEKBLAD VOOR WADDINWEEN/GOUWE KOERIER I ni Woensdag 23 juni 2010 i'G r MM

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2010 | | pagina 31