I1b-2?Ö-KZ|
I
-f
I
Renault fleurt de boel flink op met
de Wind, een kek roadstertje dat tij
dens onze rijtest een koppendraaier
van jewelste blijkt te zijn.-Eén ding
is zeker: met de Wind kom je geen
aandacht tekort.
Renault Wind
De zuinigste:
Daihatsu Cuore
Autonieuws september 2010
ÏP»
Vermogen:
74 kW bij 5.500 tp.m.
SPECIFICATIES Renault Wind TCe 100 Exception
Bijzonderheden uitrusting
Max. koppel:
Acceleratie:
Topsnelheid:
Gem. verbruik:
COj-uitstoot
Prijs:
Motortype:
Cilinderinhoud:
De koplampen van de
Wind zijn voorzien van
een blauw omhulsel. De
trapeziumvormige grille
oogt lekker sportief.
Lichtmetalen 17-inchwielen
Cruisecontrol
Radio/cd-/mp3-speler met USB en Bluetooth
Automatische ruitenwissers
Climate control
Stabiliteitscontrole
Sportstoelen
Met leder bekleed stuur
viercilinder benzinemotor
1.149 cm3
152 Nm bij 3.500 t.p.m.
10,5 sec. van 0 tot 100 km/uur
190 km/uur
6,31/100 km
145 g/km
21.490 euro
Koppen draai er
Slimme dakconstructie
Dat het zo plezierig rijden is in de Wind, is niet in
de laatste plaats te danken aan zijn slimme dakcon
structie. Je ontgrendelt het dak - dat uit één stuk
bestaat - bij de voorruitstijl en vervolgens bedien
je de tuimelschakelaar in de middenconsole om het
naar achteren te laten klappen. Voor die tijd is de
verwarming, lichtmetalen 17-inchwielen en een
hoogglans zwarte hardtop. Renault Nederland heeft
slechts dertig stuks van de Série Limitée Collection
tot zijn beschikking. De Wind staat vanaf het
weekend van 24 en 25 september bij de Renault-
dealers.
Het dak van de Wind heeft maar
twaalf seconden nodig om open te gaan.
achterklep al omhoog gegaan om plaats te bieden
aan het dakje. De Wind klaart dit klusje in slechts
twaalf seconden. Nog voordat het dakzich volledig
opent, zakken de zijruitjes automatisch in de por
tieren. Overigens blijft het lage achterruitje gewoon
op zijn plek, of je nu open of dicht rijdt. Toch is
het cabriogevoel in de Wind groot.
Genoeg ruimte
Opvallend is de hoeveelheid ruimte die de Wind
biedt. Zeker voor zo’n klein autootje - de Wind is
met 3,83 m lengte korter dan een Clio - zitje ach
ter het stuur als gegoten, ook lange bestuurders.
Wat geldt voor de inzittenden, gaat ook op voor
de bagage: in de Wind is voldoende ruimte. Heel
prettig is datje een deel van je bagage niet langs de
weg hoeft te laten staan, mocht je halverwege de
vakantierit opeens besluiten open te gaan rijden.
Of je nu dicht of open rijdt, altijd heb je 270 liter
bagageruimte tot je beschikking.
oe snel de wind is, weten we niet. Wel
weten we hoe snel de Wind is: Renault
I geeft een topsnelheid van 190 km uur op.
Dat lijkt ons meer dan voldoende. Het 1.149 cm3
grote zestienkleppertje van het basismodel 100 TCe
(74 kW) is een modern motortje met een turbo,
dat bovendien lekker aan het gas hangt. Ondanks
dat de auto op het onderstel van de vorige Clio RS
staat en Renault Sport nauw betrokken was bij de
ontwikkeling van de Wind, had Renault geen skel
terachtig weggedrag voor ogen, maar een auto die
zijn bestuurder simpelweg rijplezier biedt zonder
dat hij veel aan comfort moet inleveren. De Wind
voldoet daar perfect aan.
De Daihatsu Cuore is als zuinigste uit de bus
gekomen in een ecotest van het Duitse
magazine Auto Motor und Sport. In de Eco-
Drive haalde de Cuore een verbruik van 1 op
23,8 (4,2 1/100 km) en dat is dus beter dan
het normverbruik van 4.4 1/100 km dat
Daihatsu zélf opgeeft. Aan de Eco-Drive doet
een groot aantal auto’s mee. In ons land
levert Daihatsu de Cuore voor prijzen vanaf
9.999 euro. Omdat het wagentje zo zuinigen
schoon is (CO^-uitstoot: 104 g/km), wordt
geen BPM en wegenbelasting geheven. De
leaserijder krijgt te maken met slechts
14 procent bij telling.
Série Limitée
Renault wil minimaal 19.990 euro voor de Wind
ontvangen, maar verwacht dat de meeste Wind-
kopers de 21.490 euro kostende Exception zullen
aanschaffen. Deze uitvoering is in tegenstelling tot
het basismodel Dynamique voorzien van airco en
ESP. Het derde en tevens laatste uitrustingsniveau
betreft de Wind Série Limitée Collection. Renault
vraagt er 22.990 euro voor. Dat is inclusief lederen
bekleding (de overige versies zijn voorzien van
kalflederen bekleding; niet onprettig omdat de
zitting in de zon dan minder heet wordt), stoel-