I1b-2?Ö-KZ| I -f I Renault fleurt de boel flink op met de Wind, een kek roadstertje dat tij dens onze rijtest een koppendraaier van jewelste blijkt te zijn.-Eén ding is zeker: met de Wind kom je geen aandacht tekort. Renault Wind De zuinigste: Daihatsu Cuore Autonieuws september 2010 ÏP» Vermogen: 74 kW bij 5.500 tp.m. SPECIFICATIES Renault Wind TCe 100 Exception Bijzonderheden uitrusting Max. koppel: Acceleratie: Topsnelheid: Gem. verbruik: COj-uitstoot Prijs: Motortype: Cilinderinhoud: De koplampen van de Wind zijn voorzien van een blauw omhulsel. De trapeziumvormige grille oogt lekker sportief. Lichtmetalen 17-inchwielen Cruisecontrol Radio/cd-/mp3-speler met USB en Bluetooth Automatische ruitenwissers Climate control Stabiliteitscontrole Sportstoelen Met leder bekleed stuur viercilinder benzinemotor 1.149 cm3 152 Nm bij 3.500 t.p.m. 10,5 sec. van 0 tot 100 km/uur 190 km/uur 6,31/100 km 145 g/km 21.490 euro Koppen draai er Slimme dakconstructie Dat het zo plezierig rijden is in de Wind, is niet in de laatste plaats te danken aan zijn slimme dakcon structie. Je ontgrendelt het dak - dat uit één stuk bestaat - bij de voorruitstijl en vervolgens bedien je de tuimelschakelaar in de middenconsole om het naar achteren te laten klappen. Voor die tijd is de verwarming, lichtmetalen 17-inchwielen en een hoogglans zwarte hardtop. Renault Nederland heeft slechts dertig stuks van de Série Limitée Collection tot zijn beschikking. De Wind staat vanaf het weekend van 24 en 25 september bij de Renault- dealers. Het dak van de Wind heeft maar twaalf seconden nodig om open te gaan. achterklep al omhoog gegaan om plaats te bieden aan het dakje. De Wind klaart dit klusje in slechts twaalf seconden. Nog voordat het dakzich volledig opent, zakken de zijruitjes automatisch in de por tieren. Overigens blijft het lage achterruitje gewoon op zijn plek, of je nu open of dicht rijdt. Toch is het cabriogevoel in de Wind groot. Genoeg ruimte Opvallend is de hoeveelheid ruimte die de Wind biedt. Zeker voor zo’n klein autootje - de Wind is met 3,83 m lengte korter dan een Clio - zitje ach ter het stuur als gegoten, ook lange bestuurders. Wat geldt voor de inzittenden, gaat ook op voor de bagage: in de Wind is voldoende ruimte. Heel prettig is datje een deel van je bagage niet langs de weg hoeft te laten staan, mocht je halverwege de vakantierit opeens besluiten open te gaan rijden. Of je nu dicht of open rijdt, altijd heb je 270 liter bagageruimte tot je beschikking. oe snel de wind is, weten we niet. Wel weten we hoe snel de Wind is: Renault I geeft een topsnelheid van 190 km uur op. Dat lijkt ons meer dan voldoende. Het 1.149 cm3 grote zestienkleppertje van het basismodel 100 TCe (74 kW) is een modern motortje met een turbo, dat bovendien lekker aan het gas hangt. Ondanks dat de auto op het onderstel van de vorige Clio RS staat en Renault Sport nauw betrokken was bij de ontwikkeling van de Wind, had Renault geen skel terachtig weggedrag voor ogen, maar een auto die zijn bestuurder simpelweg rijplezier biedt zonder dat hij veel aan comfort moet inleveren. De Wind voldoet daar perfect aan. De Daihatsu Cuore is als zuinigste uit de bus gekomen in een ecotest van het Duitse magazine Auto Motor und Sport. In de Eco- Drive haalde de Cuore een verbruik van 1 op 23,8 (4,2 1/100 km) en dat is dus beter dan het normverbruik van 4.4 1/100 km dat Daihatsu zélf opgeeft. Aan de Eco-Drive doet een groot aantal auto’s mee. In ons land levert Daihatsu de Cuore voor prijzen vanaf 9.999 euro. Omdat het wagentje zo zuinigen schoon is (CO^-uitstoot: 104 g/km), wordt geen BPM en wegenbelasting geheven. De leaserijder krijgt te maken met slechts 14 procent bij telling. Série Limitée Renault wil minimaal 19.990 euro voor de Wind ontvangen, maar verwacht dat de meeste Wind- kopers de 21.490 euro kostende Exception zullen aanschaffen. Deze uitvoering is in tegenstelling tot het basismodel Dynamique voorzien van airco en ESP. Het derde en tevens laatste uitrustingsniveau betreft de Wind Série Limitée Collection. Renault vraagt er 22.990 euro voor. Dat is inclusief lederen bekleding (de overige versies zijn voorzien van kalflederen bekleding; niet onprettig omdat de zitting in de zon dan minder heet wordt), stoel-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2010 | | pagina 39