MINDER VRACHTWAGENKILOMETERS 1 4 4 VERKEER STROOMT BETER DOOR 100.000 MINDER VRACHT WAGENS v Hans Groen in ’t Wout Wethouder Alphen aan den Rijn - fEl HAVEN luizend X andstad. JW'’ 1É 1 ‘Ik ben blij met de komst van de containerterminal in Alp hen aan den Rijn. Niet alleen omdat het vervoer over water de overbelaste autowegen ontlast. Dit geldt met name voor de wegen rondom de haven van Rotterdam en daar merken wij in Alphen aan den Rijn niet zoveel van. Maar het is goed voor het milieu en daar profi teren wij uiteindelijk allemaal van. Gelijktijdig biedt het ons de kans het gebied Steekterpoort verder te ontwikkelen en onze lokale infrastructuur te verbete ren. De op- en afritten van de Nil worden aangepast, waardoor de kruising met verkeerslichten komt te vervallen. Verder wordt de N2O7 verbreed en komt er een ongelijkvloerse kruising met i het spoor. Hierdoor kan het verkeer beter k doorstromen én neemt de verkeersveiligheid toe. Als wethouder Verkeer en Vervoer vind ik dat heel belangrijk.’ ‘Dat het Alpherium na vele jaren van voorbereiding van start kan, verheugt me erg. Een tikje trots ook, dat het Havenbedrijf Rotterdam dit mede mogelijk maakt. Wij zijn eigenaar van de grond en verhuren deze aan Van Uden, dat de terminal ontwikkelde en exploiteert. Onze rol is bescheiden, maar het be lang voor de Rotterdamse haven is groot. Het Alp herium helpt de haven bereikbaar te houden door veel vracht van de weg naar het water te schuiven. Er rijden straks alleen al een kleine honderdduizend vrachtauto’s van Heineken minder door de Randstad. Daarnaast kan de distributie en productie in de buurt van de terminal verder groeien. Dat le vert werk op, beperkt het woon-werkverkeer en is veel duurzamer. Daarom gaan we op meer plekken in Nederland het Alphense voorbeeld in de praktijk brengen.' Hans Smits Directeur Havenbedrijf Rotterdam GOED VOOR ALPHEN, z e-» z

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 2010 | | pagina 58