MINDER VRACHTWAGENKILOMETERS
1
4
4
VERKEER
STROOMT
BETER
DOOR
100.000
MINDER
VRACHT
WAGENS
v Hans Groen in ’t Wout
Wethouder Alphen aan den Rijn
- fEl
HAVEN
luizend X
andstad. JW'’
1É
1
‘Ik ben blij met de komst van de containerterminal in Alp
hen aan den Rijn. Niet alleen omdat het vervoer over water
de overbelaste autowegen ontlast. Dit geldt met name
voor de wegen rondom de haven van Rotterdam en
daar merken wij in Alphen aan den Rijn niet zoveel
van. Maar het is goed voor het milieu en daar profi
teren wij uiteindelijk allemaal van. Gelijktijdig biedt
het ons de kans het gebied Steekterpoort verder te
ontwikkelen en onze lokale infrastructuur te verbete
ren. De op- en afritten van de Nil worden aangepast,
waardoor de kruising met verkeerslichten komt
te vervallen. Verder wordt de N2O7 verbreed
en komt er een ongelijkvloerse kruising met
i het spoor. Hierdoor kan het verkeer beter
k doorstromen én neemt de verkeersveiligheid
toe. Als wethouder Verkeer en Vervoer
vind ik dat heel belangrijk.’
‘Dat het Alpherium na vele jaren van voorbereiding van
start kan, verheugt me erg. Een tikje trots ook, dat het
Havenbedrijf Rotterdam dit mede mogelijk maakt.
Wij zijn eigenaar van de grond en verhuren deze
aan Van Uden, dat de terminal ontwikkelde en
exploiteert. Onze rol is bescheiden, maar het be
lang voor de Rotterdamse haven is groot. Het Alp
herium helpt de haven bereikbaar te houden door
veel vracht van de weg naar het water te schuiven.
Er rijden straks alleen al een kleine honderdduizend
vrachtauto’s van Heineken minder door de Randstad.
Daarnaast kan de distributie en productie in de
buurt van de terminal verder groeien. Dat le
vert werk op, beperkt het woon-werkverkeer
en is veel duurzamer. Daarom gaan we op
meer plekken in Nederland het Alphense
voorbeeld in de praktijk brengen.'
Hans Smits
Directeur Havenbedrijf Rotterdam
GOED VOOR ALPHEN,
z
e-» z